Koska vene tulee tiensä päähän?

Filis-76

Kyseessä on kohta 40-vuotias lasikuituvene, joka on palvellut uskollisesti meitäkin jo kohta 10 vuotta, mutta jo pari vuotta olen miettinyt kuinka pitkään vielä kestää... No, tänään alkoi kunnolla huolestuttaa.

- Syyshuoltoa tehdessäni huomasin, että venttiilin läpiviennin kautta on vuotanut runsaasti vettä kannen sandwich -rakenteen balsaytimeen, joka sitten on kesän aikana luonnollisesti kostunut kuin entinen morsian kosioretkellä. En vielä lähtenyt purkamaan katon verhoiluja ja sisäkattoa jotta olisin voinut todeta vahingon koko laajuuden, mutta oletettavasti ei ole ihan pikkujuttu.

Sen lisäksi
- Valurautaköli pitäisi rapata ja laittaa uudet primerit.
- Kannessa on useita hiusmurtumia, jotka ovat parin viime kesän aikana levinneet hitaasti mutta varmasti
- Kone on 70-luvun vesijäähdytteinen meridiesel, joka toimii kuin junan vessa, mutta kuinka kauan?
- Rikivaijereita ei ole uusittu koskaan (vanttiruuvit kyllä viimeksi pari vuotta sitten), joten nekin lienevät uusimisen tarpeessa
- Venepukki on alkuperäinen, muutaman vuoden päästä sekin on jatkoajalla
- Sähköjärjestelmä pitäisi uusia lähivuosina

Tuossa kun nopeasti laskeskelin, niin jos kone laukeaa, niin näiden remonttien kustannus ylittää veneen arvon melkein tuplasti. Aloin sitten miettiä, olisiko aika mennä pankin juttusille josko sitä vähän uudempaa ja isompaa paattia löytyis alle ensi kesäksi... Mutta kun ihan vieläkään en haluaisi luovuttaa, kyseessä ehkä enemmänkin tunne- kuin järkipuolen asia. Tosin, jos pienehköllä investoinnilla vaikka vielä yhden lisäkesän saisi, niin kyllä sekin aina kotiinpäin on.

Onko raadilla kokemuksia? Missä vaiheessa kannattaa lyödä hanskat tiskiin ja miten olette toimittaneet veneenne autuaammille purjehdusvesille?

72

2652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+18

      Kuinka venttiilistä pääsee vettä ytimeen? Onko se uusi asennus joka on tehty väärin? Hiushalkeamat kannessa kannattaa korjata heti kun huomaat ne eikä se ole yhtään vaikeata. Vene kestää vaikka maailman tappiin oikein hoidettuna.

    • kustannusarvio...

      Keskustelun avaaja listasi rapistuneen lasikuituveneen pitkän korjauslistan, josta tulee iso projekti. Tähän tullaan, jos ylläpitohuollosssa ja varusteiden päivityksessä on useita “välivuosia”. Veneen rapistuminen tapahtuu vähän kerrassaan, ikäänkuin huomaamatta.

      Mielestäni on järkevä harkita vaihtoehdot: 1) tehdä kunnostus itse (vaatii lasikuitutöiden osaamista ym, mutta voi olla osa purjehdusharrastusta), 2) kunnostusprojektin teettäminen 3) kustannusarvion vertailu kunnostuksen teettämisen ja uuden veneen hankinnan välillä.

      Laajan kunnostusprojektin teettäminen kerralla voi tulla kalliimmaksi kuin veneen vaihtaminen. Omasta kokemuksesta tiedän senkin, että 40 vuotiaan veneen peruskunnostusta tehdessä tulee myös kustannuksia lisääviä yllätyksiä.
      Seuravan kerran venettä vaihtaessa osaa kyllä arvostamaa sitä, että kansi, runko, takila, moottori, purjeet ovat kunnossa. Lisäbonus on tietysti se, jos myös elektroniikka on hiljaittain uusittu.

    • syksyllä uusi halval

      Suunnittelevat että vuoden 2015 jälkeen ei enää lujitemuovia saa viedä kaatopaikalle, toimi ennen sitä!
      Kustannusarvio... nimimerkille: Ei kai tuommoista pommia enää laiteta vaihtovenemarkkinoille ettei käy niinkuin sinulle ilmeisesti on käynyt, eihän?

      • pommi vai aihio?

        Mainitsemiasi "pommeja" tai raatoja löytyy markkinoilta aina. Sellaisen voi kyllä ostaa, jos tietää mihin ryhtyy ja on halli, missä raadon rakentamista veneeksi voi tulevien talvikausien aikana toteuttaa.

        Aikanaan etsin markkinoilta tietoisesti sellaista klassikkovenettä, jonka runko kansi olisivat mahdollisimman hyvässä kunnossa. Kunnotuksen tein itse ja osaksi teetin. Silti tuli ennakoitua kalliimmaksi ja kunnostusprojekti kesti n. 3 vuotta. Vuosia myöhemmin myin veneen, jonka uusi omistaja on yhä tyytyväinen.

        Tiedän kyllä tapauksia, joissa veneen ostaja ei ole ostotilanteessa ymmärtänyt hankkivansa aihiota, josta tulee kallis projekti merikelpoiseksi siistiksi purjeveneeksi. Kunnostus voi olla paljon kalliimpi kuin raadon ostohinta. Se oli pointtini.

        "Pommilla" tarkoittanet sellaista vanhaa venettä, jota ostaja ei venekuumeessaan tunnista raadoksi tai projektinsa aihioksi. Raato tulisi tunnistaa myytäviä veneitä katsellessa ja tarjota raadosta raadon hinta! Pyydä asiantuntija mukaan tai ulkomailta ostaessasi tilaa ammatti-syrveyor tutkimaan vene.

        Jos raatoa myy, kannattaa olla rehellinen ja avoin - jos puhdas omatunto loppuelämäksi merkitsee jotain. Purjehtijat kyllä tapaavat toisensa vielä myöhemminkin. Kiva jos sekä myyjä että ostaja ovat tyytyväisiä...


      • syksyllä uusi halval
        pommi vai aihio? kirjoitti:

        Mainitsemiasi "pommeja" tai raatoja löytyy markkinoilta aina. Sellaisen voi kyllä ostaa, jos tietää mihin ryhtyy ja on halli, missä raadon rakentamista veneeksi voi tulevien talvikausien aikana toteuttaa.

        Aikanaan etsin markkinoilta tietoisesti sellaista klassikkovenettä, jonka runko kansi olisivat mahdollisimman hyvässä kunnossa. Kunnotuksen tein itse ja osaksi teetin. Silti tuli ennakoitua kalliimmaksi ja kunnostusprojekti kesti n. 3 vuotta. Vuosia myöhemmin myin veneen, jonka uusi omistaja on yhä tyytyväinen.

        Tiedän kyllä tapauksia, joissa veneen ostaja ei ole ostotilanteessa ymmärtänyt hankkivansa aihiota, josta tulee kallis projekti merikelpoiseksi siistiksi purjeveneeksi. Kunnostus voi olla paljon kalliimpi kuin raadon ostohinta. Se oli pointtini.

        "Pommilla" tarkoittanet sellaista vanhaa venettä, jota ostaja ei venekuumeessaan tunnista raadoksi tai projektinsa aihioksi. Raato tulisi tunnistaa myytäviä veneitä katsellessa ja tarjota raadosta raadon hinta! Pyydä asiantuntija mukaan tai ulkomailta ostaessasi tilaa ammatti-syrveyor tutkimaan vene.

        Jos raatoa myy, kannattaa olla rehellinen ja avoin - jos puhdas omatunto loppuelämäksi merkitsee jotain. Purjehtijat kyllä tapaavat toisensa vielä myöhemminkin. Kiva jos sekä myyjä että ostaja ovat tyytyväisiä...

        "Jos raatoa myy, kannattaa olla rehellinen ja avoin - jos puhdas omatunto loppuelämäksi merkitsee jotain. Purjehtijat kyllä tapaavat toisensa vielä myöhemminkin. Kiva jos sekä myyjä että ostaja ovat tyytyväisiä... "
        Tätä juuri tarkoitin!
        Tokihan minkä tahansa vehkeen saa kunnostettua uudenveroiseksi jos vain haluaa.


    • Kestää ikuisesti

      40 vuotta sitten lasikuivene tehtiin kestokulutushyödykkeeksi, joten se kestää vaikka kuinka kauan.

      Veneen pitäminen hyvänä edellyttää kuitenkin jatkuvaa huoltoa ja ylläpitoa.

      Uusien veneiden idea on sama kuin uusien autojen: 5--10 vuotta on niiden suunniteltu elinikä. Täysin riippumatta siitä, miten huollat ja ylläpidät.

      • C/R

        Veneeni voidaan laskea melko uudeksi. Se on nyt 7 vuotias. Minun pitää siis viedä se kaatopaikalle viimeistään 3 vuoden kuluttua. Vene on tällä hetkellä lähes uuden veroinen, joten on se sääli luopua siitä niin äkkiä. Mutta minkäs teet, kun asiantuntijat sanovat sen olevan tiensä päässä. Itse olen kuvitellut sen kestävän pelkällä huolenpidolla vielä toiset 7 vuotta ja sitten tulevat elektroniikan ja purjeiden päivitykset. Voi minua poloista, kun luulin, hyvällä hoidolla pitäväni veneen käyttökelpoisena vielä useita vuosikymmeniä.


      • Sailor49
        C/R kirjoitti:

        Veneeni voidaan laskea melko uudeksi. Se on nyt 7 vuotias. Minun pitää siis viedä se kaatopaikalle viimeistään 3 vuoden kuluttua. Vene on tällä hetkellä lähes uuden veroinen, joten on se sääli luopua siitä niin äkkiä. Mutta minkäs teet, kun asiantuntijat sanovat sen olevan tiensä päässä. Itse olen kuvitellut sen kestävän pelkällä huolenpidolla vielä toiset 7 vuotta ja sitten tulevat elektroniikan ja purjeiden päivitykset. Voi minua poloista, kun luulin, hyvällä hoidolla pitäväni veneen käyttökelpoisena vielä useita vuosikymmeniä.

        Tämä aihe on mielenkiintoinen. Tulevaisuudessa yhä useampi 70-luvun vene on peruskunostuksen tarpeessa. Kannattaako homma, riippuu tosiaan monesta seikasta. Tässä hetkellä markkinoita hämää se, että peruskunostettujen veneiden hinnat eivät ole läheskään sillä tasolla, mitä niiden käyttöarvo on.

        Kuvitelalan, että joku ostaa vaikka kymppitonnilla 70-luvun tukevasti tehdyn matkaveneen, joka vaatii rungon huolon, uuden koneen, sisustan fiksaamisen patjoineen sekä sähköpuolen päivittämisen. Rahaa hurahtaa helposti päälle parikymppiä. Lopptuloksena voi kuitenkin olla vene, jolla purjehtii parikymmentä vuotta huoleta ja ilman suurempia kustannuksia. Kuinka moni kuitenkaan on valmis maksamaan tällaisestä venestä 30.000 - 35.000? Tuskin kovin moni. Sen sijaan on helpompi ostaa samalla hinnalla uudempi pursi, johon siihenkin joutuu uusimaan vähiontäänkin purjeita, navgaatiolaiteita ja mahdollisesti koneen. Kaliiksi tulee sekin..

        Ratkaisevaa on, kuinka pitkään aikoo venettä pitää. Jos tähtäisemessä on esim. 20 vuoden omistus, asiat saavat toisenlaiset mittasuhteet. Itse voisin hyvin kuvitella, että tällöin hankkisin jonkun tarkoituksenmukaisen aihion ja päivittäisin sen mieluisaksi. Aihioista ei kuitenkaan kannata maksaa liikaa..


      • syksyllä uusi halval
        C/R kirjoitti:

        Veneeni voidaan laskea melko uudeksi. Se on nyt 7 vuotias. Minun pitää siis viedä se kaatopaikalle viimeistään 3 vuoden kuluttua. Vene on tällä hetkellä lähes uuden veroinen, joten on se sääli luopua siitä niin äkkiä. Mutta minkäs teet, kun asiantuntijat sanovat sen olevan tiensä päässä. Itse olen kuvitellut sen kestävän pelkällä huolenpidolla vielä toiset 7 vuotta ja sitten tulevat elektroniikan ja purjeiden päivitykset. Voi minua poloista, kun luulin, hyvällä hoidolla pitäväni veneen käyttökelpoisena vielä useita vuosikymmeniä.

        Jos haluat viedä veneesi kaatopaikalle niin sinulla ei ole enää aikaa kuin reilu 2 vuotta. Toki voit viedä sen veneen myös poltettavaksi mutta näitä laitoksia on Suomessa vain kaksi, Paraisilla ja Lappeenranassa.
        Voitko sanoa kuka asiantuntija on sanonut että 7 vuotias veneesi on tiensä päässä? Pidä nyt vielä sitä venettäs kuitenkin se 33 vuotta lisää niin varmaan haluat sen jo sitten kierrättää, ehkä silloin on taas hyviä ja halpoja vaihtoehtoja käytettävissä. Tällähetkellä se vielä onnistuu kaatikselle vieden n. 125 € / tonni (siis lujitemuovijäte, muun saa viedä esim. hyötykäyttöasemille ilmaiseksi)!


      • 6+4
        C/R kirjoitti:

        Veneeni voidaan laskea melko uudeksi. Se on nyt 7 vuotias. Minun pitää siis viedä se kaatopaikalle viimeistään 3 vuoden kuluttua. Vene on tällä hetkellä lähes uuden veroinen, joten on se sääli luopua siitä niin äkkiä. Mutta minkäs teet, kun asiantuntijat sanovat sen olevan tiensä päässä. Itse olen kuvitellut sen kestävän pelkällä huolenpidolla vielä toiset 7 vuotta ja sitten tulevat elektroniikan ja purjeiden päivitykset. Voi minua poloista, kun luulin, hyvällä hoidolla pitäväni veneen käyttökelpoisena vielä useita vuosikymmeniä.

        Kyllä sun täytyy se veneesi romuttaa. Palstan huippuasiantuntija näet tietää miten nämä asiat ovat. Kaikki 2000-luvun veneet pitää romuttaa, näin se on.


      • 5+4
        6+4 kirjoitti:

        Kyllä sun täytyy se veneesi romuttaa. Palstan huippuasiantuntija näet tietää miten nämä asiat ovat. Kaikki 2000-luvun veneet pitää romuttaa, näin se on.

        Kyllä kaikki 2000 luvun veneetkin pitää joskus romuttaa tai sitten museoida, tai heittää sitten vaan luontoon! Väistämätön tosiasia.


      • A31
        Sailor49 kirjoitti:

        Tämä aihe on mielenkiintoinen. Tulevaisuudessa yhä useampi 70-luvun vene on peruskunostuksen tarpeessa. Kannattaako homma, riippuu tosiaan monesta seikasta. Tässä hetkellä markkinoita hämää se, että peruskunostettujen veneiden hinnat eivät ole läheskään sillä tasolla, mitä niiden käyttöarvo on.

        Kuvitelalan, että joku ostaa vaikka kymppitonnilla 70-luvun tukevasti tehdyn matkaveneen, joka vaatii rungon huolon, uuden koneen, sisustan fiksaamisen patjoineen sekä sähköpuolen päivittämisen. Rahaa hurahtaa helposti päälle parikymppiä. Lopptuloksena voi kuitenkin olla vene, jolla purjehtii parikymmentä vuotta huoleta ja ilman suurempia kustannuksia. Kuinka moni kuitenkaan on valmis maksamaan tällaisestä venestä 30.000 - 35.000? Tuskin kovin moni. Sen sijaan on helpompi ostaa samalla hinnalla uudempi pursi, johon siihenkin joutuu uusimaan vähiontäänkin purjeita, navgaatiolaiteita ja mahdollisesti koneen. Kaliiksi tulee sekin..

        Ratkaisevaa on, kuinka pitkään aikoo venettä pitää. Jos tähtäisemessä on esim. 20 vuoden omistus, asiat saavat toisenlaiset mittasuhteet. Itse voisin hyvin kuvitella, että tällöin hankkisin jonkun tarkoituksenmukaisen aihion ja päivittäisin sen mieluisaksi. Aihioista ei kuitenkaan kannata maksaa liikaa..

        Käytetyn veneen hinnan määrittäminen on vähän hankala homma. Usein hintaa vääristää omistajan tunnesidokset veneeseen. Toisaalta hintaan pyritään vaikuttamaan uusilla varusteilla.

        Varusteiden vaikutus hintaan ei aina olekaan ihan yksiselitteinen. Jos ajatellaan, että veneen rungon arvo nyt vuonna 2013 olisi vaikka 10 k€. Veneeseen olisi uusittu vuonna 2003 moottori, johon olisi uponnut 7k€. Purjeet olisi uusittu vuonna 2008, hintaa purjeille olisi tullut 4k€. Veneen arvo ei varmaan kuitenkaan näin ollen ole 21k€.

        Voisikohan hinnan määritykseen käyttää jonkinlaista poistologiikkaa, vrt. kaluston arvon vuosittainen poisto kirjanpidosta. 25% poistolla moottorin hinnaksi tosin jäisi ainoastaan vajaa 400€, mikä ei varmaan pidä ihan paikkaansa. Purjeiden kohdalla arvoksi jäisi n. 950€. Ehkä pitäisikin laskea, että mikä on moottorin todennäköinen käyttöaika ja laskea poistoprosentti sen mukaan.

        Varusteet voisi luokitella tietyn "elinajan odotteen" mukaan, jolloin hinnan pystyisi periaatteessa laskemaan tietyn kaavan mukaan. Rungon hinnan määrittäminen tekee hommasta vähän mutkikkaamman.


      • Sailor49
        A31 kirjoitti:

        Käytetyn veneen hinnan määrittäminen on vähän hankala homma. Usein hintaa vääristää omistajan tunnesidokset veneeseen. Toisaalta hintaan pyritään vaikuttamaan uusilla varusteilla.

        Varusteiden vaikutus hintaan ei aina olekaan ihan yksiselitteinen. Jos ajatellaan, että veneen rungon arvo nyt vuonna 2013 olisi vaikka 10 k€. Veneeseen olisi uusittu vuonna 2003 moottori, johon olisi uponnut 7k€. Purjeet olisi uusittu vuonna 2008, hintaa purjeille olisi tullut 4k€. Veneen arvo ei varmaan kuitenkaan näin ollen ole 21k€.

        Voisikohan hinnan määritykseen käyttää jonkinlaista poistologiikkaa, vrt. kaluston arvon vuosittainen poisto kirjanpidosta. 25% poistolla moottorin hinnaksi tosin jäisi ainoastaan vajaa 400€, mikä ei varmaan pidä ihan paikkaansa. Purjeiden kohdalla arvoksi jäisi n. 950€. Ehkä pitäisikin laskea, että mikä on moottorin todennäköinen käyttöaika ja laskea poistoprosentti sen mukaan.

        Varusteet voisi luokitella tietyn "elinajan odotteen" mukaan, jolloin hinnan pystyisi periaatteessa laskemaan tietyn kaavan mukaan. Rungon hinnan määrittäminen tekee hommasta vähän mutkikkaamman.

        Ehdottamasi laskentamali tuntu järkevältä. Nykyisten dieselien kohdalla elinikäksi voisi laskea 20 vuotta, jolloin vuotuinen poisto olisi 5% uushankintahinnasta. Purjeiden kohdalla aika voi ola lyhyempi, vaikka 10 vuotta ja 10%. Tuolla perusteella saa jo jonkinlaista arviota sijoituksen kannattavuudesta.

        Muiden rakenteiden kohdalla peruskonstruktio on olennaisen tärkeä. Jos runko ja suurin osa kansirakennelmista on konstailematonta umpilaminaattia, veneen hengissä pitäminen on huomattavasti yksinkertaisempaa. Kerrosrakenteita voi toki korjata, mutta mitä enemmän niitä on käytetty ja mitä enemmän kosteus on päässyt tekemään tuhojaan, sitä hankalampaa on korjaus. Kostunutta balsasandwich-runkoa tuskin kannattaa alkaa fiksata..

        Sama koskee joidenkin veneiden puuosia. Esim. Vindö-pursien puuosien kunnostaminen on vaativaa puuhaa, mikäli kosteus on päässyt irroittamaan liimakerroksia.Ei välttämättä onnistu kotikonstein.


      • 4+3=
        Sailor49 kirjoitti:

        Ehdottamasi laskentamali tuntu järkevältä. Nykyisten dieselien kohdalla elinikäksi voisi laskea 20 vuotta, jolloin vuotuinen poisto olisi 5% uushankintahinnasta. Purjeiden kohdalla aika voi ola lyhyempi, vaikka 10 vuotta ja 10%. Tuolla perusteella saa jo jonkinlaista arviota sijoituksen kannattavuudesta.

        Muiden rakenteiden kohdalla peruskonstruktio on olennaisen tärkeä. Jos runko ja suurin osa kansirakennelmista on konstailematonta umpilaminaattia, veneen hengissä pitäminen on huomattavasti yksinkertaisempaa. Kerrosrakenteita voi toki korjata, mutta mitä enemmän niitä on käytetty ja mitä enemmän kosteus on päässyt tekemään tuhojaan, sitä hankalampaa on korjaus. Kostunutta balsasandwich-runkoa tuskin kannattaa alkaa fiksata..

        Sama koskee joidenkin veneiden puuosia. Esim. Vindö-pursien puuosien kunnostaminen on vaativaa puuhaa, mikäli kosteus on päässyt irroittamaan liimakerroksia.Ei välttämättä onnistu kotikonstein.

        Mikä muka rajoittaa dieselien eliniän 20 vuoteen? Purjeveneiden vuotuisilla käyttötunneilla useimmat ovat vasta juuri sisäänajettuja 20 vuoden iässä. Merivesikään ei edes syövytä makeavesijäähdytettyä moottoria.


      • A31
        4+3= kirjoitti:

        Mikä muka rajoittaa dieselien eliniän 20 vuoteen? Purjeveneiden vuotuisilla käyttötunneilla useimmat ovat vasta juuri sisäänajettuja 20 vuoden iässä. Merivesikään ei edes syövytä makeavesijäähdytettyä moottoria.

        Kommentti varmaan lähinnä liittyi siihen, ettei moottori enää tuon jälkeen nosta veneen arvoa merkittävästi.


      • 7+14

        Tuo väite 5-10 vuoden "suunnitellusta eliniästä" on kyllä täysin tuulesta temmattu. Toki on ihan mahdollista mm. materiaalivahvuuksien vuoksi, etteivät tämän päivän uudet veneet ole vaikkapa 30-vuotiaina yhtä hyvässä iskussa kuin useimmat 80-luvun veneet ovat tänään. Mutta kyllä minä uskallan silti väittää, että vähintään 20 vuotta on nykyistenkin uusien veneiden odotettavissa oleva käyttöikä.


      • Joakim_
        Sailor49 kirjoitti:

        Tämä aihe on mielenkiintoinen. Tulevaisuudessa yhä useampi 70-luvun vene on peruskunostuksen tarpeessa. Kannattaako homma, riippuu tosiaan monesta seikasta. Tässä hetkellä markkinoita hämää se, että peruskunostettujen veneiden hinnat eivät ole läheskään sillä tasolla, mitä niiden käyttöarvo on.

        Kuvitelalan, että joku ostaa vaikka kymppitonnilla 70-luvun tukevasti tehdyn matkaveneen, joka vaatii rungon huolon, uuden koneen, sisustan fiksaamisen patjoineen sekä sähköpuolen päivittämisen. Rahaa hurahtaa helposti päälle parikymppiä. Lopptuloksena voi kuitenkin olla vene, jolla purjehtii parikymmentä vuotta huoleta ja ilman suurempia kustannuksia. Kuinka moni kuitenkaan on valmis maksamaan tällaisestä venestä 30.000 - 35.000? Tuskin kovin moni. Sen sijaan on helpompi ostaa samalla hinnalla uudempi pursi, johon siihenkin joutuu uusimaan vähiontäänkin purjeita, navgaatiolaiteita ja mahdollisesti koneen. Kaliiksi tulee sekin..

        Ratkaisevaa on, kuinka pitkään aikoo venettä pitää. Jos tähtäisemessä on esim. 20 vuoden omistus, asiat saavat toisenlaiset mittasuhteet. Itse voisin hyvin kuvitella, että tällöin hankkisin jonkun tarkoituksenmukaisen aihion ja päivittäisin sen mieluisaksi. Aihioista ei kuitenkaan kannata maksaa liikaa..

        Millä perusteella väität, että peruskunnostettujen 70-luvun veneiden hinnat eivät ole läheskään käyttöarvon tasolla?

        Käyttöarvon määrittely tietysti ei ole aivan helppoa, mutta eiköhän sille ole joku syy, ettei kukaan ole halukas maksamaan siitä 20 tonnilla kunnostetusta 10 tonnin veneestä 30 tonnia. Tuskin siitä saisi 20 tonniakaan. Kunnostamalla veneen saa tietysti hyvään käyttökuntoon, tosin erittäin harvoin kunnostus on niin perusteellinen, että vene oikeasti vastaisi selvästi uudempaa venettä. Usein jää heloitus vanhanaikeiseksi, maalipinta haalistuneeksi tms. Mutta kunnostamalla ei saa veneen perussuunnittelua muutettua eli vene on edelleen se mitä se 70-luvulla oli eli ahtaampi ja hitaampi kuin uudemmat.

        Tästähän tulee se oikea veneen tiensä päähän tuleminen. Eli vene ei enää ole mielekäs kunnostettava, jos sen kunnostukseen käyttämiä rahoja ei saa edes osin takaisin ja vene ei ominaisuuksiltaan enää vastaa nykyisiä tarpeita. Kyse ei ole siis suoranaisesti siitä, että vene olisi liian huonokuntoinen kunnostettavaksi.

        Jos venettä joutuu kunnostamaan yli arvonsa edestä, se ei varmasti ole mielekästä. Ainoa poikkeus tästä tietysti se, että ei ole lainkaan kiinnostunut myynnistä ja syystä tai toisesta pitää juuri ko. veneestä ja vielä juuri ko. yksilöstä. Halvemmalla pääsisi ostamalla jonkun jo kunnostaman veneen.


      • viisaasti vaivatonta
        Joakim_ kirjoitti:

        Millä perusteella väität, että peruskunnostettujen 70-luvun veneiden hinnat eivät ole läheskään käyttöarvon tasolla?

        Käyttöarvon määrittely tietysti ei ole aivan helppoa, mutta eiköhän sille ole joku syy, ettei kukaan ole halukas maksamaan siitä 20 tonnilla kunnostetusta 10 tonnin veneestä 30 tonnia. Tuskin siitä saisi 20 tonniakaan. Kunnostamalla veneen saa tietysti hyvään käyttökuntoon, tosin erittäin harvoin kunnostus on niin perusteellinen, että vene oikeasti vastaisi selvästi uudempaa venettä. Usein jää heloitus vanhanaikeiseksi, maalipinta haalistuneeksi tms. Mutta kunnostamalla ei saa veneen perussuunnittelua muutettua eli vene on edelleen se mitä se 70-luvulla oli eli ahtaampi ja hitaampi kuin uudemmat.

        Tästähän tulee se oikea veneen tiensä päähän tuleminen. Eli vene ei enää ole mielekäs kunnostettava, jos sen kunnostukseen käyttämiä rahoja ei saa edes osin takaisin ja vene ei ominaisuuksiltaan enää vastaa nykyisiä tarpeita. Kyse ei ole siis suoranaisesti siitä, että vene olisi liian huonokuntoinen kunnostettavaksi.

        Jos venettä joutuu kunnostamaan yli arvonsa edestä, se ei varmasti ole mielekästä. Ainoa poikkeus tästä tietysti se, että ei ole lainkaan kiinnostunut myynnistä ja syystä tai toisesta pitää juuri ko. veneestä ja vielä juuri ko. yksilöstä. Halvemmalla pääsisi ostamalla jonkun jo kunnostaman veneen.

        Tekemällä tarpeelliset korjaukset itse ja ennenkaikkea ajoissa pääsee helpolla sekä halvalla ja vene kestää miten kauan vaan.


      • 4-1
        7+14 kirjoitti:

        Tuo väite 5-10 vuoden "suunnitellusta eliniästä" on kyllä täysin tuulesta temmattu. Toki on ihan mahdollista mm. materiaalivahvuuksien vuoksi, etteivät tämän päivän uudet veneet ole vaikkapa 30-vuotiaina yhtä hyvässä iskussa kuin useimmat 80-luvun veneet ovat tänään. Mutta kyllä minä uskallan silti väittää, että vähintään 20 vuotta on nykyistenkin uusien veneiden odotettavissa oleva käyttöikä.

        80-luvulla tehtiin todella heikkoja veneitä. Ne ovat lähes kaikki vieläkin käytössä. Nykyisin ei tehdä niin heikkoja kuin erittäin harvoissa poikkeuksissa. Nykyveneet ovat täten käyttökelpoisia vähintään 50 vuotta, eli vähintään riittävän kauan.


      • mikä päätelmä
        4-1 kirjoitti:

        80-luvulla tehtiin todella heikkoja veneitä. Ne ovat lähes kaikki vieläkin käytössä. Nykyisin ei tehdä niin heikkoja kuin erittäin harvoissa poikkeuksissa. Nykyveneet ovat täten käyttökelpoisia vähintään 50 vuotta, eli vähintään riittävän kauan.

        Täytyy olla todella poikkeuksellisen heikko rakenne kautta linjan, että rakenteelliset heikkoudet johtaisivat romutukseen. Monissa veneissä on aikojen saatossa ollut heikkouksia, kuten epäonnistuneita kölin tuentoja tai ratkeavia rusteja. Lähes poikkeuksetta sellaiset heikkoudet on niistä korjattu jo siinä iässä, kun venettä on taloudellisesti kannattanut korjata. Nykyveneiden tulevasta käyttöiästä ei noilla perusteilla voi tehdä minkäälaisia päätelmiä.

        Mitkäs 80-luvun veneet muuten ovat olleet todella heikkoja mielestäsi?


      • 7+14
        4-1 kirjoitti:

        80-luvulla tehtiin todella heikkoja veneitä. Ne ovat lähes kaikki vieläkin käytössä. Nykyisin ei tehdä niin heikkoja kuin erittäin harvoissa poikkeuksissa. Nykyveneet ovat täten käyttökelpoisia vähintään 50 vuotta, eli vähintään riittävän kauan.

        Olen hiukan eri mieltä noista "todella heikoista". Väitän, että lähes minkä tahansa 80-luvulla (ainakin Pohjoismaissa) tehdyn veneen materiaalivahvuudet ovat järeämpiä kuin tämän päivän veneiden. Toki materiaalilaaduissa on tapahtunut kehitystä ja ehkä työmenetelmissäkin, mutten silti ihan vähällä usko, että jos me voisimme asettaa vaikkapa neliömetrin palan 80-luvun materiaaleilla ja menetelmillä tehtyä laminaattia ja 2010-luvun vastaavanlaisen rinnatusten mekaaniseen rasituskokeeseen, niin jälkimmäinen sitä testiä voittaisi. Kysymys kuuluukin, häviäisikö se niin pahasti, että sen perusteella voisi väittää tällaisesta materiaalista tehdyn veneen kestoiän olevan vain 5-10 vuotta. Itse en usko myöskään siihen.


      • Joakim_
        viisaasti vaivatonta kirjoitti:

        Tekemällä tarpeelliset korjaukset itse ja ennenkaikkea ajoissa pääsee helpolla sekä halvalla ja vene kestää miten kauan vaan.

        Itse voi tehdä toki paljon, mutta harvempi tekee itse heloja, purjeita ja moottoria, jotka kaikkiin veneisiin joutuu vaihtamaan ennemmin tai myöhemmin. Monessa 70-luvun veneessä moottorin tai purjekerran uusinnan hinta on samaa luokkaa kuin veneen arvo.


      • 4-1
        mikä päätelmä kirjoitti:

        Täytyy olla todella poikkeuksellisen heikko rakenne kautta linjan, että rakenteelliset heikkoudet johtaisivat romutukseen. Monissa veneissä on aikojen saatossa ollut heikkouksia, kuten epäonnistuneita kölin tuentoja tai ratkeavia rusteja. Lähes poikkeuksetta sellaiset heikkoudet on niistä korjattu jo siinä iässä, kun venettä on taloudellisesti kannattanut korjata. Nykyveneiden tulevasta käyttöiästä ei noilla perusteilla voi tehdä minkäälaisia päätelmiä.

        Mitkäs 80-luvun veneet muuten ovat olleet todella heikkoja mielestäsi?

        Kirjoita Googleen sana svajköl, saat pitkän listan veneistä, jotka olivat aikoinaan todella heikkoja. 70-luvulla käytettiin runsaasti lasikuitua, mutta 80-luvulla mentiin toiseen äärimmäisyyteen. Nykyveneet ovat varmasti niitä vahvempia.


      • Päijän6

        Mulla on 40 vuotta vanha Päijän soutuvene jolle ei ole koskaan tehty yhtään mitään. Se on edelleen täydin kunnossa heloineen päivineen, airoja on vain mennyt puoli tusinaa. Odotan että se kestää vielä toiset 40 vuotta.


      • se lista
        4-1 kirjoitti:

        Kirjoita Googleen sana svajköl, saat pitkän listan veneistä, jotka olivat aikoinaan todella heikkoja. 70-luvulla käytettiin runsaasti lasikuitua, mutta 80-luvulla mentiin toiseen äärimmäisyyteen. Nykyveneet ovat varmasti niitä vahvempia.

        Olisit nyt vain antanut niitä esimerkkejä, eikä KVG:tä. Moniko edes niistä aikanaan heikoiksi todetuista on jäänyt jo silloin vahvistamatta, kuten edellä todettiin.


      • Ei myytäväksi
        Joakim_ kirjoitti:

        Itse voi tehdä toki paljon, mutta harvempi tekee itse heloja, purjeita ja moottoria, jotka kaikkiin veneisiin joutuu vaihtamaan ennemmin tai myöhemmin. Monessa 70-luvun veneessä moottorin tai purjekerran uusinnan hinta on samaa luokkaa kuin veneen arvo.

        Ei niissä enään ajatella veneen myyntiarvoa vaan sen käytettävyyttä. Uudet purjeet ostetaan sitten kun niitä tarvitaan jne.


      • 70- ja 80-luvulta
        se lista kirjoitti:

        Olisit nyt vain antanut niitä esimerkkejä, eikä KVG:tä. Moniko edes niistä aikanaan heikoiksi todetuista on jäänyt jo silloin vahvistamatta, kuten edellä todettiin.

        Onhan näistä ennenkin kirjoiteltu, alla jotain esimerkkejä. Taitavat tosin suurin osa olla 70-luvun skandeja. Omega toki 80-luvulta. Voihan tietty nykyveneidenkin heikkouksia korjailla, ja saada lisää elinikää siinä missä vanhempienkin. Luulen kyllä, että nykyneneissä heikkouksia on vähemmän. Tulevat vain kaikkien tietoon helpommin kuin 70- ja 80-luvulla.

        http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=5288&start=75

        "Om man tittar lite historiskt på båtar med dålig kölkonstruktion så kommer jag på några gamla (finns säker fler) som poppar upp. Undra hur många insidenter dessa båtar varit med om som inneburit att dom sjunkit, eller vält? 
        Båtarna jag tänke på är Murena (svajköl) Becker 27 (svajköl) Albin 79 (svajköl) Scampi (höll ej för grunstötning). Den enda jag vet av egen erfarenhet som hade problem var Scampin, den höll på att sjunka för våra bästa vänner efter grundstötning i ca 6 knop."


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11022748

        "
        Shipman "Svajköl" 28: 

        "Shipmanissa kuten monissa 70-luvun veneiden pilssirakenteissa on nykyaikaisempiin sisariin verrattuna enemmän joustavuutta. 70 luvun Shipmanin pilssi on ajan tavan rakennettu ilman kunnon kölitukkeja, eli poikittaisi jäykkääjiä. Tämä ei ole tavanomaisesta poikkeavaa, vaan 70 luvulla veneitä tehtiin niin. Joissain yksilöissä on aika ohut laminaatti, ja Shipman sai Ruotsissa manineen että siinä on "svajköl" - heiluva köli."

        "Keulapunkka irtoaa laminaateista aallokossa ja kylki lommahtaa, keulakansi notkuu, laminaatissa kuplia, moottori oikuttelee, köli notkuu. Laadukas, tukevasti rakennettu 70-luvun perusskandi..."

        http://m.suomi24.fi/node/10131294

        Albin Vega: 

        Esim:"Vegan omistajien keskuudessa tiedetään, että mastoa tukeva palkki on heikko rakennelma. Alkuperäisessä, Per Brohallin piirustuksessa on erilainen rakenne, pyöreä holvikaari. Tämä ratkaisu olisi ensimmäisille veneenveistäjille (Larsson Trade, myöh. Albin Marine) tullut liian kalliiksi, ja käytetyksi rakenteeksi tuotantoon tuli suora palkki. Useat Vegan omistajat ovat muuttaneet tämän ja vahvistaneet rakennetta monin tavoin."

        Jne, lisää täällä:

        http://suomenalbinpurjehtijat.purjehdusportaali.com/purjehdi_vegalla_osa1.php

        Omega 36:

        "Kurt Gelinin 500 (nykyään kaiketi jo 700) segelbåtar i test kirjoitetaan Omega 36:sta: Svaga tekniska lösningar. Besiktningar visar att laminatet kan vara underdimensionerat i kölpartier och att bottenstocarna lossar. Läckage i ruftaket och propelleraxeln förekommer. Siis kyhyesti, pysy kaukana Omega 36:sta, jos et halua ongelmia tai jos ostat niin älä aja venettä karille!"

        http://m.suomi24.fi/node/10721434
        "


      • Huonoksi muuttuu
        7+14 kirjoitti:

        Olen hiukan eri mieltä noista "todella heikoista". Väitän, että lähes minkä tahansa 80-luvulla (ainakin Pohjoismaissa) tehdyn veneen materiaalivahvuudet ovat järeämpiä kuin tämän päivän veneiden. Toki materiaalilaaduissa on tapahtunut kehitystä ja ehkä työmenetelmissäkin, mutten silti ihan vähällä usko, että jos me voisimme asettaa vaikkapa neliömetrin palan 80-luvun materiaaleilla ja menetelmillä tehtyä laminaattia ja 2010-luvun vastaavanlaisen rinnatusten mekaaniseen rasituskokeeseen, niin jälkimmäinen sitä testiä voittaisi. Kysymys kuuluukin, häviäisikö se niin pahasti, että sen perusteella voisi väittää tällaisesta materiaalista tehdyn veneen kestoiän olevan vain 5-10 vuotta. Itse en usko myöskään siihen.

        Olen uusinut paljon osia 80-luvun veneeseen.

        On erittäin vaikea, usein mahdoton, löytää uusia osia, jotka rakenteeltaan ja materiaalivahvuuksiltaan vastaisivat 25--30 vuotta vanhoja osia.

        Uusimisen sijaan olenkin päätynyt korjauttamaan monia vanhoja osia.

        Purjeet ja elektroniikka ovat parantuneet tuossa ajassa, lähes kaikki muu on huonontunut. Valitettavasti.

        Käykääpä oikein ajatuksella läheltä tutkimassa vaikka 70-luvun lopun Swania. Kuka voisi väittää, että nykypursi olisi jostakin kohtaa laadukkaampaa työtä?

        Ehkä kalliin nykypurren omistaja?


      • Joakim_
        Huonoksi muuttuu kirjoitti:

        Olen uusinut paljon osia 80-luvun veneeseen.

        On erittäin vaikea, usein mahdoton, löytää uusia osia, jotka rakenteeltaan ja materiaalivahvuuksiltaan vastaisivat 25--30 vuotta vanhoja osia.

        Uusimisen sijaan olenkin päätynyt korjauttamaan monia vanhoja osia.

        Purjeet ja elektroniikka ovat parantuneet tuossa ajassa, lähes kaikki muu on huonontunut. Valitettavasti.

        Käykääpä oikein ajatuksella läheltä tutkimassa vaikka 70-luvun lopun Swania. Kuka voisi väittää, että nykypursi olisi jostakin kohtaa laadukkaampaa työtä?

        Ehkä kalliin nykypurren omistaja?

        Kerro joku esimerkki noista vanhoista osista.

        Swanit ovat aika kaukainen esimerkki useimmille. Ne ovat aina olleet uutena tolkuttoman kalliita, hinnaltaan 2-5 kertaisia suomalai4sten tyypillisesti valitsemiin veneisiin nähden.

        Toki nykyään Suomessa on jo paljon Swaneja, jotka ovat ostettu ulkomailta "takaisin". Usein noihin on jouduttu tekemään suuria investointeja, kuten runkon lasikuituruttokorjaus, tiikkikannen uusinta, kylkien maalaus ja sisustuksen kunnostus. Sen jälkeen ne tietysti ovat hienoja klassikkoveneitä, mutta turha kuvitellakaan saavansa myydessä investointiaan takaisin.

        Ovatko nuo 70-luvun lopun Swanit mielestäsi laadukkaampaa työtä kuin uudet Swanit tai Balticit? Ne maksavat käytettynäkin saman kuin vastaavankokoinen uusi "halpis", joten niihin on järjetöntä verrata.


      • Vanhaa laatua
        Huonoksi muuttuu kirjoitti:

        Olen uusinut paljon osia 80-luvun veneeseen.

        On erittäin vaikea, usein mahdoton, löytää uusia osia, jotka rakenteeltaan ja materiaalivahvuuksiltaan vastaisivat 25--30 vuotta vanhoja osia.

        Uusimisen sijaan olenkin päätynyt korjauttamaan monia vanhoja osia.

        Purjeet ja elektroniikka ovat parantuneet tuossa ajassa, lähes kaikki muu on huonontunut. Valitettavasti.

        Käykääpä oikein ajatuksella läheltä tutkimassa vaikka 70-luvun lopun Swania. Kuka voisi väittää, että nykypursi olisi jostakin kohtaa laadukkaampaa työtä?

        Ehkä kalliin nykypurren omistaja?

        Tosiaan, mistähän osista on kyse, ja mistä olet korvaavia osia käynyt etsimässä ? Kenties Biltemasta ? Kyllä maailmalta ja Suomestakin saa tilaamalla vaikka kuinka järeitä ja laadukkaita venevarusteita, vain taivas ja tilin saldo ovat rajana. Tietysti on niin, että halvimmat komponentit ovat rimpulampia kuin aikanaan Swaniisi laitetut. Eivät nekään ole 80-luvulla niitä halvimpia ole olleet. Kalliin 80-luvun veneen varusteita tulee nimenomaan verrata kalliisiin nykyveneisiin, eihän vertailussa muuten mitään järkeä ole. Laatu maksaa, niin 80-luvulla kuin nykyisinkin.

        Kun 40-vuotta vanha "laatuvene" maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin uusi "halpis", vaarana on laittaa ne vertailussa samalle viivalle. Vanhassa veneessä ylläpitokulut ovat ihan toista luokkaa, varsinkin jos haluaa säilyttää varusteiden "laatutason". Toinen kysymys sitten on, mikä on riittävä laatutaso, ja ovatko vanhat kuluneet laatuvarusteet luotettavampia tai parempia kuin uudet, ei aivan niin
        laadukkaat.


      • lyhyt lista
        70- ja 80-luvulta kirjoitti:

        Onhan näistä ennenkin kirjoiteltu, alla jotain esimerkkejä. Taitavat tosin suurin osa olla 70-luvun skandeja. Omega toki 80-luvulta. Voihan tietty nykyveneidenkin heikkouksia korjailla, ja saada lisää elinikää siinä missä vanhempienkin. Luulen kyllä, että nykyneneissä heikkouksia on vähemmän. Tulevat vain kaikkien tietoon helpommin kuin 70- ja 80-luvulla.

        http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=5288&start=75

        "Om man tittar lite historiskt på båtar med dålig kölkonstruktion så kommer jag på några gamla (finns säker fler) som poppar upp. Undra hur många insidenter dessa båtar varit med om som inneburit att dom sjunkit, eller vält? 
        Båtarna jag tänke på är Murena (svajköl) Becker 27 (svajköl) Albin 79 (svajköl) Scampi (höll ej för grunstötning). Den enda jag vet av egen erfarenhet som hade problem var Scampin, den höll på att sjunka för våra bästa vänner efter grundstötning i ca 6 knop."


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11022748

        "
        Shipman "Svajköl" 28: 

        "Shipmanissa kuten monissa 70-luvun veneiden pilssirakenteissa on nykyaikaisempiin sisariin verrattuna enemmän joustavuutta. 70 luvun Shipmanin pilssi on ajan tavan rakennettu ilman kunnon kölitukkeja, eli poikittaisi jäykkääjiä. Tämä ei ole tavanomaisesta poikkeavaa, vaan 70 luvulla veneitä tehtiin niin. Joissain yksilöissä on aika ohut laminaatti, ja Shipman sai Ruotsissa manineen että siinä on "svajköl" - heiluva köli."

        "Keulapunkka irtoaa laminaateista aallokossa ja kylki lommahtaa, keulakansi notkuu, laminaatissa kuplia, moottori oikuttelee, köli notkuu. Laadukas, tukevasti rakennettu 70-luvun perusskandi..."

        http://m.suomi24.fi/node/10131294

        Albin Vega: 

        Esim:"Vegan omistajien keskuudessa tiedetään, että mastoa tukeva palkki on heikko rakennelma. Alkuperäisessä, Per Brohallin piirustuksessa on erilainen rakenne, pyöreä holvikaari. Tämä ratkaisu olisi ensimmäisille veneenveistäjille (Larsson Trade, myöh. Albin Marine) tullut liian kalliiksi, ja käytetyksi rakenteeksi tuotantoon tuli suora palkki. Useat Vegan omistajat ovat muuttaneet tämän ja vahvistaneet rakennetta monin tavoin."

        Jne, lisää täällä:

        http://suomenalbinpurjehtijat.purjehdusportaali.com/purjehdi_vegalla_osa1.php

        Omega 36:

        "Kurt Gelinin 500 (nykyään kaiketi jo 700) segelbåtar i test kirjoitetaan Omega 36:sta: Svaga tekniska lösningar. Besiktningar visar att laminatet kan vara underdimensionerat i kölpartier och att bottenstocarna lossar. Läckage i ruftaket och propelleraxeln förekommer. Siis kyhyesti, pysy kaukana Omega 36:sta, jos et halua ongelmia tai jos ostat niin älä aja venettä karille!"

        http://m.suomi24.fi/node/10721434
        "

        Ja kuitenkin sait jo lainaukseesi lauseen "Laadukas, tukevasti rakennettu 70-luvun perusskandi". Sekä "Useat Vegan omistajat ovat muuttaneet tämän ja vahvistaneet rakennetta monin tavoin."

        Tuostahan juuri oli edellä kyse. Nuo heikot kohdat on löydetty ja korjattu liki kaikista yksilöistä jo vuosikymmenet sitten. Jäljelle jäi vain Omega 36 mahdollisesti vältettävänä monien huonojen ratkaisujen takia.


      • 70- ja 80-luvulta
        lyhyt lista kirjoitti:

        Ja kuitenkin sait jo lainaukseesi lauseen "Laadukas, tukevasti rakennettu 70-luvun perusskandi". Sekä "Useat Vegan omistajat ovat muuttaneet tämän ja vahvistaneet rakennetta monin tavoin."

        Tuostahan juuri oli edellä kyse. Nuo heikot kohdat on löydetty ja korjattu liki kaikista yksilöistä jo vuosikymmenet sitten. Jäljelle jäi vain Omega 36 mahdollisesti vältettävänä monien huonojen ratkaisujen takia.

        Nyt meni vähän ohi. Ensinnäkin, en ole nimimerkki "4-1".

        Toiseksi, et taida ymmärtää sarkasmia tyylilajina, koska tuo "laadukas, tukevasti rakennettu 70-luvun perusskandi" on juuri sitä.

        Entä miksi vuonna 2013 pitää antaa netissä korjausvinkkejä 70-luvun veneisiin, jos melkein kaikki yksilöt on korjattu vuosilymmeniä sitten "kun venettä on ollut taloudellisesti kannattavaa korjata" ? Katso noita albinpurjehijoiden sivuja, on siellä paljon muitakin heikkouksia ja korjausvinkkejä. Tuollaista jos löytyisi nykybavariasta, niin johan täällä kirjoiteltaisiin.

        Entä muut listan veneet, miten päädyit siihen, että vain Omega jää jäljelle ? Senkö vuoksi, että moni Vegalla purjehtija on korjannut maston tuennan ?


      • Ihme vertailua
        lyhyt lista kirjoitti:

        Ja kuitenkin sait jo lainaukseesi lauseen "Laadukas, tukevasti rakennettu 70-luvun perusskandi". Sekä "Useat Vegan omistajat ovat muuttaneet tämän ja vahvistaneet rakennetta monin tavoin."

        Tuostahan juuri oli edellä kyse. Nuo heikot kohdat on löydetty ja korjattu liki kaikista yksilöistä jo vuosikymmenet sitten. Jäljelle jäi vain Omega 36 mahdollisesti vältettävänä monien huonojen ratkaisujen takia.

        Jos 70- ja 80-luvun alun perin huonosti tehdyistä ja varustelluista veneistä saa korjaamalla kelpo veneitä, niin miksi se sama ei onnistusi uudemmillekin, jos tarvetta olisi?


      • Mace66
        Vanhaa laatua kirjoitti:

        Tosiaan, mistähän osista on kyse, ja mistä olet korvaavia osia käynyt etsimässä ? Kenties Biltemasta ? Kyllä maailmalta ja Suomestakin saa tilaamalla vaikka kuinka järeitä ja laadukkaita venevarusteita, vain taivas ja tilin saldo ovat rajana. Tietysti on niin, että halvimmat komponentit ovat rimpulampia kuin aikanaan Swaniisi laitetut. Eivät nekään ole 80-luvulla niitä halvimpia ole olleet. Kalliin 80-luvun veneen varusteita tulee nimenomaan verrata kalliisiin nykyveneisiin, eihän vertailussa muuten mitään järkeä ole. Laatu maksaa, niin 80-luvulla kuin nykyisinkin.

        Kun 40-vuotta vanha "laatuvene" maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin uusi "halpis", vaarana on laittaa ne vertailussa samalle viivalle. Vanhassa veneessä ylläpitokulut ovat ihan toista luokkaa, varsinkin jos haluaa säilyttää varusteiden "laatutason". Toinen kysymys sitten on, mikä on riittävä laatutaso, ja ovatko vanhat kuluneet laatuvarusteet luotettavampia tai parempia kuin uudet, ei aivan niin
        laadukkaat.

        Näin on. Otetaan taas se autovertaus. Ei jonkun 70-80 luvun luksusmersun osia voi verrata uuden Toyotan osiin. Luksusmersussa osat olivat varmasti laadukkaampia, mutta kyllä laadukkaita osia on myös nykyään, mutta hinta on nytkin kallis.


      • Joakim_
        Mace66 kirjoitti:

        Näin on. Otetaan taas se autovertaus. Ei jonkun 70-80 luvun luksusmersun osia voi verrata uuden Toyotan osiin. Luksusmersussa osat olivat varmasti laadukkaampia, mutta kyllä laadukkaita osia on myös nykyään, mutta hinta on nytkin kallis.

        Oliko laadukkaampia? Tai mitä tarkoitetaan laadukkaammalla? Noissa taisi olla mm. pneumaattinen keskuslukitus, joka toimii oikein hienostuneesti, jykevät ovet ja pellit, hienot jalopuupaneelit, ensimmäisinä ABS:t ja turvatyynyt jne. Mutta Toyota taitaa olla täysin ylivoimainen luotettavuudessa ja ylläpitokustannuksissa. Varsinkin verrattaessa 2010-luvun Toyotaa 70-80-luvun Mersuun (uutena tai varsinkin vanhana).


      • listan veneet
        70- ja 80-luvulta kirjoitti:

        Nyt meni vähän ohi. Ensinnäkin, en ole nimimerkki "4-1".

        Toiseksi, et taida ymmärtää sarkasmia tyylilajina, koska tuo "laadukas, tukevasti rakennettu 70-luvun perusskandi" on juuri sitä.

        Entä miksi vuonna 2013 pitää antaa netissä korjausvinkkejä 70-luvun veneisiin, jos melkein kaikki yksilöt on korjattu vuosilymmeniä sitten "kun venettä on ollut taloudellisesti kannattavaa korjata" ? Katso noita albinpurjehijoiden sivuja, on siellä paljon muitakin heikkouksia ja korjausvinkkejä. Tuollaista jos löytyisi nykybavariasta, niin johan täällä kirjoiteltaisiin.

        Entä muut listan veneet, miten päädyit siihen, että vain Omega jää jäljelle ? Senkö vuoksi, että moni Vegalla purjehtija on korjannut maston tuennan ?

        Jos 70- tai 80-luvun vene ei kestä karilleajoa, luuletko tosiaan löytäväsi vielä yksilön, jota ei kivelle olisi ajettu? Onko se silloin kivellä käynnin takia tullut tiensä päähän, vai onko sille tehty jotain muuta?

        Kannelle stepattujen mastojen tuennassa tehdään edelleen jatkuvasti virheitä, kun maston paine ei satukaan juuri sen sinällään tukevan tolpan kohdalle ja kansi säröilee. Ero näiden ongelmien ja noiden vanhusten kanssa on enimmäkseen siinä, että vanhoja tekevät omistajat itse, uudet korjataan telakoilla. Aika luonnollista, kun korjauttaminen maksaisi vanhassa veneen hinnan. Siksi omistajat niistä tietojaan vaihtavat. Uudet veneet taas vaihvat malliaan niin tiheään tahtiin, ettei niitä oikein mihinkään kerry muutamaa yksilöä enempää. Ei niistä tule edes sellaista omistajien keskustelukerhoa. Eikä uuden veneen omistaminen ole edes mikään harrastus, kuten vaikkapa Vegan omistaminen on. Ja Vegasta puheen ollen, se kun joutui tuolle heikkojen listalle. Miksi niinkin moni pienen budjetin pallonkiertäjä valitsee tunnetusti heikon konstruktion?


      • siksi ei
        Ihme vertailua kirjoitti:

        Jos 70- ja 80-luvun alun perin huonosti tehdyistä ja varustelluista veneistä saa korjaamalla kelpo veneitä, niin miksi se sama ei onnistusi uudemmillekin, jos tarvetta olisi?

        Siksi, että nykyään optimoidaan veneen rakenne melko tarkkaan ja samoilla perusteilla. Jos siis yksi kohta on heikko, tuppaa koko vene olemaan heikko. Sisämodulitkin ovat mukana laskuissa rakenteellisina elementteinä ja rakenne tietenkin sandwichia. Ennen tehtiin perusratkaisuna niin, jotta varmasti kestää pelkkänä umpilaminaattisena runkona. Mutta paikoin möhlittiin yksityiskohtien kanssa. Osasivat tietenkin myös tupeksia esimerkiksi epätasaisen ruiskulaminoinnin kanssa ja ties mitä muuta.


      • Joakim_
        listan veneet kirjoitti:

        Jos 70- tai 80-luvun vene ei kestä karilleajoa, luuletko tosiaan löytäväsi vielä yksilön, jota ei kivelle olisi ajettu? Onko se silloin kivellä käynnin takia tullut tiensä päähän, vai onko sille tehty jotain muuta?

        Kannelle stepattujen mastojen tuennassa tehdään edelleen jatkuvasti virheitä, kun maston paine ei satukaan juuri sen sinällään tukevan tolpan kohdalle ja kansi säröilee. Ero näiden ongelmien ja noiden vanhusten kanssa on enimmäkseen siinä, että vanhoja tekevät omistajat itse, uudet korjataan telakoilla. Aika luonnollista, kun korjauttaminen maksaisi vanhassa veneen hinnan. Siksi omistajat niistä tietojaan vaihtavat. Uudet veneet taas vaihvat malliaan niin tiheään tahtiin, ettei niitä oikein mihinkään kerry muutamaa yksilöä enempää. Ei niistä tule edes sellaista omistajien keskustelukerhoa. Eikä uuden veneen omistaminen ole edes mikään harrastus, kuten vaikkapa Vegan omistaminen on. Ja Vegasta puheen ollen, se kun joutui tuolle heikkojen listalle. Miksi niinkin moni pienen budjetin pallonkiertäjä valitsee tunnetusti heikon konstruktion?

        Kerrotko jonkun esimerkin 2000-luvun veneestä, jossa on jouduttu korjaamaan maston tuentaa?

        70/80-luvun veneistä löytyy lukuisia esimerkkejä tapauksista, joissa kansi painuu kuopalle, kun ko. kohtaaan laitettu vanerinpala on mädäntynyt pehmeäksi. Itsellekin on sellainen sattunut kohdalla: Dehler 22. Noissa ongelmat ovat nimenomaan tulleet 20-40 vuoden iässä, ei uutena. Seuraava omistaja korjautti tuon, maksoi muistaakseni 1500 €. Samaisessa veneessä myös etustaagin kiinnitys alkoi pettämään samasta syystä. Sen korjasin itse.


      • Joakim_
        siksi ei kirjoitti:

        Siksi, että nykyään optimoidaan veneen rakenne melko tarkkaan ja samoilla perusteilla. Jos siis yksi kohta on heikko, tuppaa koko vene olemaan heikko. Sisämodulitkin ovat mukana laskuissa rakenteellisina elementteinä ja rakenne tietenkin sandwichia. Ennen tehtiin perusratkaisuna niin, jotta varmasti kestää pelkkänä umpilaminaattisena runkona. Mutta paikoin möhlittiin yksityiskohtien kanssa. Osasivat tietenkin myös tupeksia esimerkiksi epätasaisen ruiskulaminoinnin kanssa ja ties mitä muuta.

        Kannet ovat käytännössä kaikissa lasikuituveneissä sandwichia. Rungot taas ovat edelleen usein umpilaminaattia ja toisaalta 80-luvulla jo oli hyvin merkittävä osa sandwichia (esim. kaikki Infernot ja FG:t). Onko tuossa edes tapahtunut muutosta?


      • listan veneet
        Joakim_ kirjoitti:

        Kerrotko jonkun esimerkin 2000-luvun veneestä, jossa on jouduttu korjaamaan maston tuentaa?

        70/80-luvun veneistä löytyy lukuisia esimerkkejä tapauksista, joissa kansi painuu kuopalle, kun ko. kohtaaan laitettu vanerinpala on mädäntynyt pehmeäksi. Itsellekin on sellainen sattunut kohdalla: Dehler 22. Noissa ongelmat ovat nimenomaan tulleet 20-40 vuoden iässä, ei uutena. Seuraava omistaja korjautti tuon, maksoi muistaakseni 1500 €. Samaisessa veneessä myös etustaagin kiinnitys alkoi pettämään samasta syystä. Sen korjasin itse.

        Enpä osaa antaa venetyyppejä erikseen. Mutta useista olen kuullut korjaustelakalla, sinnehän ne tapaukset tiivistyvät. Tyypillisesti tulee hämähäkkejä mastonjalan ympärille. Toiset korjauttaa, toiset antaa olla. Mistä edes tulisi niitä tyyppiviaksi muodostuvia tapauksia, kun mitään mallia ei kolmea enempää oikein maassa ole.


      • Lujuuslaskentaa
        siksi ei kirjoitti:

        Siksi, että nykyään optimoidaan veneen rakenne melko tarkkaan ja samoilla perusteilla. Jos siis yksi kohta on heikko, tuppaa koko vene olemaan heikko. Sisämodulitkin ovat mukana laskuissa rakenteellisina elementteinä ja rakenne tietenkin sandwichia. Ennen tehtiin perusratkaisuna niin, jotta varmasti kestää pelkkänä umpilaminaattisena runkona. Mutta paikoin möhlittiin yksityiskohtien kanssa. Osasivat tietenkin myös tupeksia esimerkiksi epätasaisen ruiskulaminoinnin kanssa ja ties mitä muuta.

        "Ennen tehtiin perusratkaisuna niin, jotta varmasti kestää pelkkänä umpilaminaattisena runkona."

        Näin tehtiin kun lasikuiturakenne oli uusi, myös tekijöille. Tunnetuimpia esimerkkejä Antinojan S&S 6.6 ja Antillat. Etenkin 80-luvun alku oli jo sitten ihan muuta. Muistelen katsoneeni siihen aikaan venemessuilla jotain paattia, jonka kylkeä peilatessa erottuivat ulkopuolelta runkoon laminoitujen sisustojen ja laipioiden kiinnityskohdat. Olisiko vaneri ollut hiukan kosteampaa ja kuivuessaan vetänyt saumat sisään. Toinen pomminvarma rakenne on lasikuitufolkkari, jossa luokkasääntäjen vuoksi tehtiin kylki ainevahvuudeltaan tosi paksuksi ja vielä limisaumaista jäljitteleväksi.

        Mutta yleistyksenä väitteesi on pelkästään sinun (yltiöoptimistinen?) käsityksesi.


      • Kokeiltuja
        70- ja 80-luvulta kirjoitti:

        Onhan näistä ennenkin kirjoiteltu, alla jotain esimerkkejä. Taitavat tosin suurin osa olla 70-luvun skandeja. Omega toki 80-luvulta. Voihan tietty nykyveneidenkin heikkouksia korjailla, ja saada lisää elinikää siinä missä vanhempienkin. Luulen kyllä, että nykyneneissä heikkouksia on vähemmän. Tulevat vain kaikkien tietoon helpommin kuin 70- ja 80-luvulla.

        http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=5288&start=75

        "Om man tittar lite historiskt på båtar med dålig kölkonstruktion så kommer jag på några gamla (finns säker fler) som poppar upp. Undra hur många insidenter dessa båtar varit med om som inneburit att dom sjunkit, eller vält? 
        Båtarna jag tänke på är Murena (svajköl) Becker 27 (svajköl) Albin 79 (svajköl) Scampi (höll ej för grunstötning). Den enda jag vet av egen erfarenhet som hade problem var Scampin, den höll på att sjunka för våra bästa vänner efter grundstötning i ca 6 knop."


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11022748

        "
        Shipman "Svajköl" 28: 

        "Shipmanissa kuten monissa 70-luvun veneiden pilssirakenteissa on nykyaikaisempiin sisariin verrattuna enemmän joustavuutta. 70 luvun Shipmanin pilssi on ajan tavan rakennettu ilman kunnon kölitukkeja, eli poikittaisi jäykkääjiä. Tämä ei ole tavanomaisesta poikkeavaa, vaan 70 luvulla veneitä tehtiin niin. Joissain yksilöissä on aika ohut laminaatti, ja Shipman sai Ruotsissa manineen että siinä on "svajköl" - heiluva köli."

        "Keulapunkka irtoaa laminaateista aallokossa ja kylki lommahtaa, keulakansi notkuu, laminaatissa kuplia, moottori oikuttelee, köli notkuu. Laadukas, tukevasti rakennettu 70-luvun perusskandi..."

        http://m.suomi24.fi/node/10131294

        Albin Vega: 

        Esim:"Vegan omistajien keskuudessa tiedetään, että mastoa tukeva palkki on heikko rakennelma. Alkuperäisessä, Per Brohallin piirustuksessa on erilainen rakenne, pyöreä holvikaari. Tämä ratkaisu olisi ensimmäisille veneenveistäjille (Larsson Trade, myöh. Albin Marine) tullut liian kalliiksi, ja käytetyksi rakenteeksi tuotantoon tuli suora palkki. Useat Vegan omistajat ovat muuttaneet tämän ja vahvistaneet rakennetta monin tavoin."

        Jne, lisää täällä:

        http://suomenalbinpurjehtijat.purjehdusportaali.com/purjehdi_vegalla_osa1.php

        Omega 36:

        "Kurt Gelinin 500 (nykyään kaiketi jo 700) segelbåtar i test kirjoitetaan Omega 36:sta: Svaga tekniska lösningar. Besiktningar visar att laminatet kan vara underdimensionerat i kölpartier och att bottenstocarna lossar. Läckage i ruftaket och propelleraxeln förekommer. Siis kyhyesti, pysy kaukana Omega 36:sta, jos et halua ongelmia tai jos ostat niin älä aja venettä karille!"

        http://m.suomi24.fi/node/10721434
        "

        Lisätään tähän vielä ainakin Diva 39 (hento korsi kauttaaltaan) ja Targa 96 (notkuva keulakansi).


      • vanha laminoija
        Lujuuslaskentaa kirjoitti:

        "Ennen tehtiin perusratkaisuna niin, jotta varmasti kestää pelkkänä umpilaminaattisena runkona."

        Näin tehtiin kun lasikuiturakenne oli uusi, myös tekijöille. Tunnetuimpia esimerkkejä Antinojan S&S 6.6 ja Antillat. Etenkin 80-luvun alku oli jo sitten ihan muuta. Muistelen katsoneeni siihen aikaan venemessuilla jotain paattia, jonka kylkeä peilatessa erottuivat ulkopuolelta runkoon laminoitujen sisustojen ja laipioiden kiinnityskohdat. Olisiko vaneri ollut hiukan kosteampaa ja kuivuessaan vetänyt saumat sisään. Toinen pomminvarma rakenne on lasikuitufolkkari, jossa luokkasääntäjen vuoksi tehtiin kylki ainevahvuudeltaan tosi paksuksi ja vielä limisaumaista jäljitteleväksi.

        Mutta yleistyksenä väitteesi on pelkästään sinun (yltiöoptimistinen?) käsityksesi.

        Jos laipion tai minkä muun hyvänsä osan laminoi kiinni runkoon jättämättä tilaa laipion ja rungon jäliin, se tulee peilaamaan ulkopuolelta. Näin käy, koska hartsi kovettuessaan kutistuu hieman. Siksi jopa pelkkä rungon sisäpintaan tehty laminointi vetää vanhaa laminaattia mutkalle. Osia kiinni laminoitaessa ilmiö vielä korostuu, koska siinä kuitupitoisuus jää aina huonommaksi kuin runkoa laminoitaessa. Sandwichissa painauma melko todennäköisesti jää sisäkuoreen. Mutta järjettömän paksunkin umpilaminaatin saa peilaamaan ne laipiot, sen suhteen päätelmäsi on väärä.


      • Perunasäkki
        vanha laminoija kirjoitti:

        Jos laipion tai minkä muun hyvänsä osan laminoi kiinni runkoon jättämättä tilaa laipion ja rungon jäliin, se tulee peilaamaan ulkopuolelta. Näin käy, koska hartsi kovettuessaan kutistuu hieman. Siksi jopa pelkkä rungon sisäpintaan tehty laminointi vetää vanhaa laminaattia mutkalle. Osia kiinni laminoitaessa ilmiö vielä korostuu, koska siinä kuitupitoisuus jää aina huonommaksi kuin runkoa laminoitaessa. Sandwichissa painauma melko todennäköisesti jää sisäkuoreen. Mutta järjettömän paksunkin umpilaminaatin saa peilaamaan ne laipiot, sen suhteen päätelmäsi on väärä.

        Aha. Aina oppii uutta. Mutta niissä oikeasti laadukkaissa veneissä en ole huomannut tätä ilmiötä, en myöskään nykyveneissä, en niissäkään, jotka ilmoittavat laminoivansa laipiot kiinni. Ilmeisesti liimaus on parempi menetelmä ainakin tässä mielessä, eikä laatu ulottunut aiemmin tällaisiin seikkoihin perusveneissä


      • vanha laminoija
        Perunasäkki kirjoitti:

        Aha. Aina oppii uutta. Mutta niissä oikeasti laadukkaissa veneissä en ole huomannut tätä ilmiötä, en myöskään nykyveneissä, en niissäkään, jotka ilmoittavat laminoivansa laipiot kiinni. Ilmeisesti liimaus on parempi menetelmä ainakin tässä mielessä, eikä laatu ulottunut aiemmin tällaisiin seikkoihin perusveneissä

        Ei se noin mene, laipiot voi ja pitää laminoida kiinni runkoon. Laipion ja rungon väliin vain pitää jättää rako ja periksi antavaa täytettä. Ja sitten laminoidaan taiten, ettei se pintaan tuleva laminointi vetele pohjalla olevaa. Ja nykyveneethän ovat kaikki sandwichia, jossa on jo sisäärakennettuna se pehmeä väliaine ja laipio laminoidaan varsin ohueen sisäkuoreen.


      • voileipä
        vanha laminoija kirjoitti:

        Ei se noin mene, laipiot voi ja pitää laminoida kiinni runkoon. Laipion ja rungon väliin vain pitää jättää rako ja periksi antavaa täytettä. Ja sitten laminoidaan taiten, ettei se pintaan tuleva laminointi vetele pohjalla olevaa. Ja nykyveneethän ovat kaikki sandwichia, jossa on jo sisäärakennettuna se pehmeä väliaine ja laipio laminoidaan varsin ohueen sisäkuoreen.

        Vetääkö väärinlaminointi sisäkuoren irti väliaineesta?


      • Pahaa sutta
        vanha laminoija kirjoitti:

        Ei se noin mene, laipiot voi ja pitää laminoida kiinni runkoon. Laipion ja rungon väliin vain pitää jättää rako ja periksi antavaa täytettä. Ja sitten laminoidaan taiten, ettei se pintaan tuleva laminointi vetele pohjalla olevaa. Ja nykyveneethän ovat kaikki sandwichia, jossa on jo sisäärakennettuna se pehmeä väliaine ja laipio laminoidaan varsin ohueen sisäkuoreen.

        Kumma juttu, että kunnolla tekeminen olisi noin helppoa, mutta siitäkään ei välitetty menneinä vuosina. Taidettiin oikaista monessa muussakin kohdassa tai sitten ei vaan osattu vielä.


      • ei vedä
        voileipä kirjoitti:

        Vetääkö väärinlaminointi sisäkuoren irti väliaineesta?

        Muodonmuutokset ovat hyvin pieniä, kyllä sandwich ne sietää. Mutta hyvin pienikin muodonmuutos kyllä näkyvästi peilaa kyljen ulkopinnassa.


      • 18+0
        Pahaa sutta kirjoitti:

        Kumma juttu, että kunnolla tekeminen olisi noin helppoa, mutta siitäkään ei välitetty menneinä vuosina. Taidettiin oikaista monessa muussakin kohdassa tai sitten ei vaan osattu vielä.

        Autopuolella Corveteissa ollut aina lasikuitukori, vuodesta 1953 lähtien. Varhaisimmissa oli peilausongelmia mutta se ratkaistiin jo kauan ennen ensimmäistäkään lasikuituskandia.


      • 18+0 kirjoitti:

        Autopuolella Corveteissa ollut aina lasikuitukori, vuodesta 1953 lähtien. Varhaisimmissa oli peilausongelmia mutta se ratkaistiin jo kauan ennen ensimmäistäkään lasikuituskandia.

        Sotket nyt kaksi eri asiaa: Corvettessa on vain lasikuitukori, joka on ripustettu teräsrungon päälle. Sen sijaan veneissä on lasikuiturunko, johon kaikki muu on kiinnitetty.


      • kori
        Hakro kirjoitti:

        Sotket nyt kaksi eri asiaa: Corvettessa on vain lasikuitukori, joka on ripustettu teräsrungon päälle. Sen sijaan veneissä on lasikuiturunko, johon kaikki muu on kiinnitetty.

        Lasikuitukori sanottiinkin. Varmazti korissa on paljon kiinni laminoituja osiakin eikä se ole vain ulkokuori.


      • Karille......
        listan veneet kirjoitti:

        Jos 70- tai 80-luvun vene ei kestä karilleajoa, luuletko tosiaan löytäväsi vielä yksilön, jota ei kivelle olisi ajettu? Onko se silloin kivellä käynnin takia tullut tiensä päähän, vai onko sille tehty jotain muuta?

        Kannelle stepattujen mastojen tuennassa tehdään edelleen jatkuvasti virheitä, kun maston paine ei satukaan juuri sen sinällään tukevan tolpan kohdalle ja kansi säröilee. Ero näiden ongelmien ja noiden vanhusten kanssa on enimmäkseen siinä, että vanhoja tekevät omistajat itse, uudet korjataan telakoilla. Aika luonnollista, kun korjauttaminen maksaisi vanhassa veneen hinnan. Siksi omistajat niistä tietojaan vaihtavat. Uudet veneet taas vaihvat malliaan niin tiheään tahtiin, ettei niitä oikein mihinkään kerry muutamaa yksilöä enempää. Ei niistä tule edes sellaista omistajien keskustelukerhoa. Eikä uuden veneen omistaminen ole edes mikään harrastus, kuten vaikkapa Vegan omistaminen on. Ja Vegasta puheen ollen, se kun joutui tuolle heikkojen listalle. Miksi niinkin moni pienen budjetin pallonkiertäjä valitsee tunnetusti heikon konstruktion?

        "Jos 70- tai 80-luvun vene ei kestä karilleajoa, luuletko tosiaan löytäväsi vielä yksilön, jota ei kivelle olisi ajettu? Onko se silloin kivellä käynnin takia tullut tiensä päähän, vai onko sille tehty jotain muuta? "

        Karilleajoja on monenlaisia. Ei kai nyt sellaista venettä ole, joka ei minkäänlaista pohjakosketusta kestäisi. Tai vastaavasti, kaikki saa hajalle kun ajaa kallioon yli 10 solmun nopeudella. Kyse on siitä, että jotkut ovat herkempiä saamaan vuodon pahassa pohjakosketuksessa. Niitä ei välttämättä joka veneen kohdalle tule. Eli ei voi sanoa, että kaikki jonkun tyyppiset veneet olisivat joko vahvistettu tai pohjassa.


    • 10+15

      Kannen kosteusvaurioon liittyen,

      Onko alhaaltapäin suoritettava korjaus ainoa mahdollinen? Ylhäältäpäin tehtäessä kaikki työvaiheet helpottuvat ja vältyt sisärakenteiden purkamiselta. Kannen "pinnoitteesta" riippuen korjausjäljet voi olla helppokin häivyttää.

      Alapuolella lisää tietoa aiheesta
      http://www.elisanet.fi/jussi.h/Sandwich-kannen_korjaus.pdf

      Ja mitä tulee varsinaiseen kysymykseesi, niin mielestäni käyttöarvo on ratkaiseva tekijä. Jos vene sopii juuri sinulle ja vastaavia malleja ei ole tarjolla, niin älä luovu.

    • Sailor49

      Veneissä on melkoisia eroja suhteessa siihen, miten ne uhmaavat aikaa. Yksinkertaiset perusveneet tulevat varmasti säilymään pitkään. Olen melko varma, että esim. Muovifolkkaria ei tulla koskaan näkemään kaatopaikalla. Rakenne on yksinkertainen ja helposti kunnostettavissa. Runko voi kosmeettisesti mennä pahanäköiseksi ja saada kolhuja. Nämä on kuitenkin helposti edullisesti korjattavissa: umpilaminaattia on helppo paikata ja uusi maali pintaan.

      Sisämoottorin puute on näissä veneissä myös etu. Uusi peräprutku on edullinen hankinta ja täyttää tehtävänsä. Lisäksi entry level- veneillä on aina kysyntää. Uuspurjehtijoita riittää ja myöskin niitä, jotka uransa lopulla palaavat nuoruutensa rakkauden äärelle.

      Ongelmallisimpia veneitä ovat varmasti suhteellisen suuret ja eksoottisia/kevyitä rakenteita edustavat veneet.

      • 17+1

        Folkkari ei enää ole niin selvästi entry level kuin joskus 40-50 vuotta sitten.


      • Joakim_

        Lasikuitufolkkareita on ollut vasta vuodesta 1976 ja senkin jälkeen puufolkkarit olivat vielä pitkään enemmistönä uusista. Voihan olla, että nuo säilyvät pitkään.

        Toisaalta erittäin harva 80-luvun IOR-kisaveneistä on kaatapaikalla, vaikka niissä oli usein eksoottisia/kevyitä rakenteita. Osa noista oli tehty puhtaasti kisaveneiksi ja oikeasti vain muutaman vuoden käyttöä varten, mutta silti ne ovat edelleen vesillä lomakäytössä.


      • 12+9

        Tästä oon eri mieltä, Kun kunnostat sen folkkarin, niin voit saada sitten folkkarin. Sehän nyky mittapuun mukaan kovin ahdas hidas ja kankea. Toki turvallinen ja kestävä. Silti kovin moni ei sitä kunnosta.

        Siksi pienimmillä veneillä on lyhyin käyttöikä. Kunnostuksen panostus ei vain kannata, jos voit liian pienen tai vanhan aikaisen veneen. Siksi rannoilla näkee hylättyjä Helmnsmanneja, rokeja, h- veneitä tai viggeneitä. Seuraavaksi ovat vaarassa tulla hylätyksi hiukan suuremmat finn26 ja sunwind 26-27. Uskoisin, että infernot 28 tai yli, siestat, finnflyerit ja etenkin vielä suuremmat vanhukset esim sirenat ja maestrot purjehtivat pitkään. Näissä on jo sen verran potentiaalia, että niiden kunnostukseen kannattaa satsata.


    • sy Snoopy

      Muutama sana teräsveneestä, joka kuitenkin on turvallisin rakenne pallonkierrossa. Uskon, että hoidettuna teräsvene kestää 100 v ja kauemmin. Yli 50 v pursia olen nähnytkin. Edelliset ovat jo puhuneet moottorista, sähköistä, purjeista, rikistä, sisustuksesta ym. Kaikki relevanttia myös teräsveneen kohdalla. Mitä enemmän osaat tehdä itse sen halvemmaksi tulee. Monet hankkivat kuitenkin moottorin peruskorjauksen ammattiverstaalta ja purjeet neulomosta. Sähkötyt voi opetella tekemään itsekkin. Periaatteellinen suuri ero lujitemuoviveneeseen nähden on teräsrakenteiden huollossa. Opettele hitsaamaan ja ne on helppo korvata uuden veroisiksi, eikä maksa paljon, kun teet yön itse. Pieniä ja suurempia runkopaloja voi tarpeenvaatiessa uusia. Ja kun uusi pala on paikallaal oikein pintakäsiteltynä se toimii seuraavat 100 v ja kauemmin, mutta maalauksen uudistamista se aika ajoin vaatii. Ei ole pelkoa kosteuden pääsystä sandwichisin väliin. Teräsveneen voi pitää huippukunnossa ja turvallisena matkavälineenä sanoisin 100 v. ja kauemmin. Rungon osalta se on helpompaa kuin muoviveneen korjaaminen. Muut työt ovat samoja. Jos alatte tehdä itse kaikki siitä syhtyy helposti elämäntehtävä, eikä muille harrastuksille jää aikaa, mutta aikaa myöten olette itseoppinut amattimies monessa asiassa. Kun dokumentoitte kaikki toimenpiteet ja säästätte kuitit ostaja näkee, että venettä on pidetty kunnossa. Se nostaa sen jälleenmyyntiarvoa. Esim. Snoopyn Ford teollisuusdiesel on peruskorjattu nyt 2 x viimeksi Uudessa-Seelannissa 2008 ja käy kuin kello. Riki tarkastetaan ennen jokaista valtameripurjehdusta ja purjehduksen jälkeen. Viimeksi 2 alavanttia uusittiin Kap Kaupungista purjehduksen jälkeen Trinidaddissa, koska yläpäätteessä oli molemmissa yksi säie poikki. Takila on muutenkin konstruoitu niin, että minkä tahansa ydden vaijerin katkeaminen ei kaada mastoa. Sy Snoopy on myynnissä. Osta siitä vene ja purjehdi Suomen purjehduksen historiaan tai jopa purjehduksen maailmahistoriaan. Mulla on sulle valmis projekti, mutta munaa tarvitaan myös. www.snoopy.fi Kysy lisää.

    • Bossu

      Sitten pitää vene viedä pois vesiltä, kun se ei enää ole merikelpoinen, eli se ei vaikka pidä vettä, tai rungon lujuus on alentunut liikaa. Lasikuitu- ja puuveneitä pystyy jollain konstilla korjaamaan ikuisesti. Aina pystyy kaikki vauriokohdat kaivamaan auki ja laittamaan uutta lasikuitua ja puuta.

      Veneen hinta määräytyy markkinoilla. Jos ei ostajia löydy veneelle millään hinnalla, eikä omistaja ole halukas korjaamaan sitä merikelpoiseen kuntoon, on vene valmis romutettavaksi.

      Itsellä on fiskaripaatti, jonka runko oli menossa romutettavaksi. Asensin siihen yli 40-vuotiaan dieselin, ja sen jälkeen olen sillä ajellut jo 4 kesää ilman mitään korjaustarpeita. Konekin on aina lähtenyt helposti liikkeelle, vaikka olen sentään ajanut pikkupakkasellakin.

      • Old Boy

        Itselläni on 50 vuotta vanha Marino. Täysin kunnossa. Olen uusinut patjat, tuulilasin
        ja kuomun, sekä muutaman kerran moottori. Tietenkin pessyt ja vahannut vuosittain.
        Luin aikoinaan ruotsalaisesta lehdestä että "lasikuidun" / lujitemuovin teoreettinen elinikä on 40.000 vuotta. No tämähän ei päde veneeseen, mutta hyvin hoidettuna ja aikoinaan hyvin tehdyn veneen lopullinen ikä ei vielä tiedetä, koska Suomessa lasikuitua veneissä on löytynyt vasta noin 55 vuotta.


    • venemetsuri

      No lasikuituvene ei lopu koskaan. Sen voi aina korjata jopa paremmaksi kuin uusi.
      Ei huolia sen jälkeen.
      Jätä veneesi ammattimiehen korjattavaksi.

    • Kuitulasi

      Vene tulee harvoin tiensä päähän, se liikkuu vedessä. Jos veneellä erehtyy tielle, pää tulee hyvin pian eteen.
      Mutta vakavasti: Hanskat lyödään tiskiin kun viitseliäisyys tai taito loppuu. Muutoin veneellä ei ole ikärajaa. Kaiken voi aina korjata.

      • 2+15

        Vähimmällä kyllä pääsee kun ei anna lasikuidun tai väliaineiden vettyä, vaan paikkaa ja vesieristää ajoissa. Silloin runkoa ei tarvitse korjata kuin hyvin vähän koskaan.


    • kapteeni2

      No pitääkö tällästäkin kysellä täällä. Sit ku se uppoo ni se on tiensä päässä.

    • En minä ainakaan

      Riippuu varmaan aika lailla veneestä, sekä mallista, että yksilöstä, onko järkeä päivittää vai ei.

      Taloudellisilla syillä on vaikea perustella suuria päivityksiä, mutta tottakai purjeet, koneet ja helat ovat kulutustavaraa, joilla on rajallinen elinikänsä. Oli vene tehty vuonna -75 tai 2005.

      Eli kyllä se runko/malli mielestäni määrittää sen, kannattaako päivitys (voiko sen perustella itselleen). Jonkun mielestä 40 vuotta sitten tehtiin ainoastaan uppotukkeja, joissa on asumiskelvottomat sisätilat, mutta vastakkaisiakin mielipiteitä on. Minulla on ollut kunnia vierailla ja purjehtia muutamalla hyvin pidetyllä klassikolla, jota on päivitetty ajan myötä aina tarpeen mukaan. On niissä vaan oma fiiliksensä.

      Tänä päivänä suuri "ongelma" itselläni on, että nykyveneet eivät sytytä lainkaan. Suurin osa rumia ja persoonattomia. Eli jos olisin nykyvenettä ostamassa, niin markkinoilta olisi todella vaikea löytää yhtäkään, joka miellyttäisi. Ei edes rahalla saa.

      Siksi ajelenkin hyväkuntoisella 70-luvun klassikolla, runko kunnossa, heloitus pääosin uusittu, toinen kone sisäänajettu, viisi vuotta vanha ykköspurjekerta, elektoniikka modernisoitu jne. On toki hidas, mutta joka lomalta on kuitenkin ehtinyt kotiin ennen töiden alkua :) Ei ole suihkua eikä lämmintä vettä, mutta kun on viettänyt lapsuutensa kesät telttaillen ja folkkarilla purjehtien, ei sellaista osaa edes kaivata.

      Kukin tavallaan.

      Alkuperäiselle kysyjälle tästä ei taida olla paljoa hyötyä, ja vaikuttaa siltä, että aloittajan vene on aika lailla laiminlyöty kunnossapidon osalta. Itse en viitsisi lähteä mihinkään tekohengitysfiksauksiin, vaan alkaisin katsoa uutta (käytettyä) venettä. Jospa joku raaskisi luopua hyväkuntoisesta klassikostaan?

      • 1+9

        "Ei ole suihkua eikä lämmintä vettä, mutta kun on viettänyt lapsuutensa kesät telttaillen ja folkkarilla purjehtien, ei sellaista osaa edes kaivata."

        Aika harva kehuskelee sillä, ettei ole lapsuusvuosistaan mihinkää kehittynyt.


      • solarium,rollaattori
        1+9 kirjoitti:

        "Ei ole suihkua eikä lämmintä vettä, mutta kun on viettänyt lapsuutensa kesät telttaillen ja folkkarilla purjehtien, ei sellaista osaa edes kaivata."

        Aika harva kehuskelee sillä, ettei ole lapsuusvuosistaan mihinkää kehittynyt.

        kaiketi siitä näkeekö kehityksenä purjehtimisen mukanaan mökki, vessat, suihkut ym. ym. apuvälinettä apuvälineen perään.


      • En minä ainakaan
        1+9 kirjoitti:

        "Ei ole suihkua eikä lämmintä vettä, mutta kun on viettänyt lapsuutensa kesät telttaillen ja folkkarilla purjehtien, ei sellaista osaa edes kaivata."

        Aika harva kehuskelee sillä, ettei ole lapsuusvuosistaan mihinkää kehittynyt.

        "Aika harva kehuskelee sillä, ettei ole lapsuusvuosistaan mihinkää kehittynyt."

        Niin, tämä lausuntosi antaa kyllä aika hyvän kuvan omasta henkisestä kehityksestäsi. Ei paljon tarvitse kehuskella...


      • Nopeampi, mukavampi
        solarium,rollaattori kirjoitti:

        kaiketi siitä näkeekö kehityksenä purjehtimisen mukanaan mökki, vessat, suihkut ym. ym. apuvälinettä apuvälineen perään.

        Itse pidän asumismukavuuden parantumisen kehityksenä myös purjehduksessa. Se on tullut enimmäkseen venekoon kasvun ohessa, mutta on suunnittelukin muuttunut.


    • kemisti (alk)

      piioksidin puoliintumisaika on satoja vuosia, mutta haudottamalla lasikuitua virtsassa aika saadaan muutamaksi vuodeksi.

      • itä Hellsinkij ?

        Missäs veneilet, jos kerran virtsassa paattia pidät?

        Veikkaan: Jagiksen lähivesillä !

        Tunnetusti Bawarian hyysi vuotaa pilssiin, joten onko kyse tästä ?


      • Senior sailor
        itä Hellsinkij ? kirjoitti:

        Missäs veneilet, jos kerran virtsassa paattia pidät?

        Veikkaan: Jagiksen lähivesillä !

        Tunnetusti Bawarian hyysi vuotaa pilssiin, joten onko kyse tästä ?

        Jaahas. Taas on pissakakkajuttuja hihittävät typerykset ehtineet pistäytyä täällä kaljabaarista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe