Suomeen muutto espanjalaisen kanssa

jenni_jay91

Hei kaikki! Halusin kysellä vähän onko kellään kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta, joka mulla ja mun poikaystävällä on edessä tammikuussa. Tosiaan, muutetaan poikaystävän kanssa (joka on espanjalainen) Suomeen tammikuussa. Tällä hetkellä asutaan siis Hollannissa. Itselläni on kyseessä paluumuutto ja vakinainen muutto Suomeen takaisin ja poikaystäväni tulee hakemaan töitä. Kelaan otin yhteyttä ja sieltä sanottiin, että poikaystäväni lasketaan perheenjäseneksi ja hänellä pitäisi täten olla oikeus Suomen sosiaaliturvaan. Siellä sanottiin, että perheenjäseneksi lasketaan aviopuolisot, jos ovat asuneet yhdessä väh. 6 kuukautta. Mutta sitten toisaalta poliisin sivuilla vaadittiin 2 vuoden yhdessä asumista, mutta ymmärsin että se koskee ainoastaan perheenjäsenen EI-EU:n sisällä olevaa puolisoa? Eli vaaditaanko meiltä 2 vuoden asumisaikaa, sillä olemme molemmat EU:n unionin kansalaisia?

Lisäksi haluaisin tietää työttömyysturvasta. Jos poikaystäväni saa myöntävän päätöksen Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta, hänen pitäisi sallitusti ilmeisesti alkaa saada työmarkkinatukea/kotoutumistukea rekistöröityessään työvoimatoimistoon?

Kiitos paljon jo etukäteen, jos joku viitsii vähän jelppiä :)

6

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutaamerikkaan

Tulli katsoo ensin Espanjassa olevat omaisuudet, ja siitä lähdetään, eli puolet omaisuuksista tulee Suomeen, puolet Espanjaan, 25 verotus, eli käytännössä noin 25% Espanjan omaisuuksista jää Espanjaan...

• jenni_jay91

Anteeksi mutta vastauksesi ei kyllä ihan vastannut kysymykseeni? :D

• your europe
    • Nannanaa

Itselläni oli hyvin samankaltainen tilanne. Täältä löytyy vinkkejä Suomeen asumaan asettumisesta: www.asumaansuomeen.fi

• ja hyvä näin

Sekava aloitus. Eihän "poikaystävä" ole aviopuoliso, joten asia ei koske teitä. Mitään oikeutta hänellä ei poikaystävänäsi ole suomalaiseen sosiaaliturvaan.

• Jos olet asunut poikaystäväsi kanssa todistettavasti avoliitossa vähintään kaksi vuotta, niin teidät katsotaan perheeksi. Kovasti olen yrittänyt kaivaa samankaltaisessa tilanteessa tietoa aiheesta ja tällainen mielikuva minulla on. Avioliitto on sitten erikseen.

Ymmärtääkseni tuolla perusteella olisi mahdollista päästä esim. juuri kotoutumiskoulutukseen (kotoutumis/työmarkkinatuen piirin).

Toivottavasti asianne järjestyivät parhain päin. Kerro ihmeessä täälläkin, millainen prosessi oli ja kuinka asiat sujuivat!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      282
      7919
    2. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      2040
    3. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1495
    4. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      161
      1335
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      63
      1256
    6. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      19
      1043
    7. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      1009
    8. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      961
    9. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      942
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      44
      881
    Aihe