Vesi/paimenkoira

Hämmästellen

Musta pitkäkarvainen, n 35 kg räpylät varpaiden välissä, täysin mahdottomana pidetty = ulkoitutettaessa tempoo hihnasta ihan sika voimalla taluttajansa nurin, [talvella löytää itsensä milloin mistäkin hangesta pitkältään], ja tykkää että autojen kanssa SAA kisata.

Ja sitten mä erehdyin laskemaan sen vapaaksi, mökillä. Hämmästykseni oli rajaton, kun sehän kuunteli, mitä sille sanoin. Sanoin EI, kun se höristi korviaan läheisellä tiellä tulevan autonmoottoriäänen kuullessaan. Koira laski korvansa ja rauhoittui. Samoin, kun osoitan sormella maata vieressäni, koira kulkee siinä mihin sormi osoittaa, korvat luimussa, pää alhaalla. Täsmällisesti. Nyt tätä on jatkunut jo noin 8 kk, ja luottamus on kasvanut tosi lujaksi. Nykyisin voin täysin pikimustan koiran kanssa lähteä keskellä kaupunkia yöllä ulos ja koira kulkee kuin enkeli. Mustaa koiraa en tarvitse edes yönpimeydessä nähdä koko aikaa. Mutta tiedän ettei se poukkoile. Pystyn ohjaamaan sitä ulkona puheella ihan vaan sanomalla, ei sinne, ja välittömästi koira vaihtaa suuntaa. Koiran etäisyyttä itsestäni voin myös ohjailla puheellani. Ei lähde kanin perään. Nytkähti, muttei lähtenyt. Ärsykkeen on täytynyt olla valtava, sillä rusakko lähti vain 10 metrin päästä menemään. Eikä vieraan koiran. Hihnassa ollessa vieras koira aiheuttaa poikkeuksetta kelpo uhoamisen. En käsitä.

Se minkä tilanteessa on hassua. Edelleen, kun laittaa hihnan, poukkoilu alkaa, ja autoja saa taas vahdata??? Taas vedetään nurin ohjastaja, ja remutaan vaikka mitä sanoisi. MIKÄ HEMMETIN TAIKA SIINÄ HIHNASSA ON?

Onko kellään samanlaista? On se käsittämätön otus. Mainittakoon vielä, etten minä ole mikään koirien kouluttaja, tahi sen kummemmin koirista ymmärrä. Koira se tässä jotenkin fiksu on enkä minä. Tai sitten ei, jos otetaan hihna esiin.

7

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämmästellen

      Jatkoja vielä. Koira ymmärtää irti ollessaan käskyt, paikka, tänne, ei sinne, hidasta, odota, hyppää, etsi (jos antaa haistaa jotain, jota on ennalta piilottanut. Mikä tahansa käy ruokapalasesta - ihmiseen), eli mielestäni aika paljon. Ja todellakin tottelee täsmällisesti, ja pitkäjänteisesti. Koira on nyt 3 vuotias.

      Kytkettynä liekaan tahi tarhassa ollessaan ei ymmärrä juuri mitään. Tai ei ainakaan tottele. Mutta kun lähdetään tarhan portista, seuraa kun hai laivaa sormeni osoittamaa kohtaa maassa, ihan autoon omalle paikalle saakka.

      • Hämmästellen

        Ja vielä......

        Toki myös, istu, tassu, maahan menevät moitteetta, sekä sisällä että ulkona. Ei varasta ruokaa, vaikka sen jättäisi lattialle, jos sanoo että EI ole sulle. Omasta kupistaan syö, muualta haluaa luvan. ( meillä on pieniä lapsia, joten lasten viuhtomat ruuat eivät aina sitten olekkaan "hylättyjä" eikä näin ollen koiralle sallittuja ) Ja jotenkin kummassa koira tajuaa sen. Jos olohuoneen lattialle jätetyssä ruokakulhossa on ruokailuväline, koira ei suostu edes luvan perästä siihen koskemaan, tykkää että haarukat on poistettava hänen kupistaan, ennen kuin koskee. Ei koskaan uhoa tai kisaa ruuastaan, edes lasten kanssa.

        Osaa murista häijysti hampaat irvessä, ja se on vain leikkiä, osaa pysäyttää juoksevan ihmisen hiasta roikkumalla, satuttamatta (takki menee pilalle, niin tukeva ja tiukka se ote takin tyhjästä osasta on) käteen ei jää mitään jälkiä. Hiha vain kärsii tappiot. Pysäyttää lapset jos käsken.

        Koira on siis sekarotuinen. Ei mitään puhdasta alkuperää.


    • Ihan vaan...

      Ei millään koiralla oo räpylöitä, vaikka joistain niin sanotaan. Aika samanlaiset noi varpaan välinahat on kaikilla koirilla.

      • Hämmästellen

        Sä et vain ole nähnyt sellaisia, se ei tarkoita, ettei sellaisia ole. Kyllä niissä suuret erot on. Olen minäkin koirien jalkoja nähnyt.


    • Oli kiva lukea

      Olisipa luullut että tämmöiseenkin kirjoitukseen olisi tullut asiallista ja kantaa ottavaa palautetta kun kerran paimenkoirapalstalla ollaan. Mutta ei ainuttakaan. Ohkaista se on asiantuntemus koira-asioissa näköjään. Pelkkää klisettä milloin minkäkin rodun puoltamiseksi ainoastaan. Taitaakin olla se karvaturri pelkkä näyttelyesine, kun koiran luontainen käyttäytyminen ei aiheuta mitään keskustelua?

      • Mieleni mun.

        samaa mieltä tätä palstaa lukeneena. Tää oli virkistävän erilainen kirjoitus


    • dfdxfg

      Heh!

      Olen törmännyt vastaavaan lähinnä toisille koirille haukkuvien rekkujen kanssa. Parhaimmillaan räkytys on loppunut kuin seinään, kun hihnaa on löysätty. Koira on haukkunut siksi, että hihna kiristää sen kurkkua, ei siksi, että toinen koira ärsyttäisi tai pelottaisi sitä!

      Ilmeisesti olet onnistunut ehdollistamaan koirasi täysin nurinkurisesti :D Onko sitä pidetty vapaana pentuna paljon, ennen murrosikää tai sen jälkeenkin? Ilmeisesti koirasi on älykäs ja sillä on pitkä muisti - hyvä käytös saattaa olla näiltä ajoilta peräisin.

      Oletko kokeillut erilaista hihnaa? Höyhenenkevyt näyttelyhihna nimittäin tarkoittaa, että koira on kytkettynä, kuten niiden kaupunkialueella pitää ollakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe