Ruokinnasta huolissaan

Kyselevä ihmettelijä

Olen jo kauan aikaa kiinnittänyt huomiota tapaan jolla vanhempani ruokkii koiraansa ja mietinkin että voiko tämä todellakaan olla ihan oikein, kaipaisin siis kovasti koiraihmisiltä kommentteja yms. sillä säälin paljon tätä koiraa vaikka siitä muutoin pitääkin todella hyvää huolta, varmaan liiaksikin. Edellinen koira (pystykorvan kokoinen) oli aivan muodottoman lihava ja kohtaloksi koituikin jalkojen hajoaminen painon alta. Nyt siis hänen uusi koiransa, jo iäkkäämpi pystykorva, on vuodessa lihonut siitä normaalipainoisesta kaunisuumaisesta koirasta mikä tullessaan oli aivan järkyttävästi ja silmämääräisesti katsottua ei ole enää paljoa samoista mitoista kuin edellinen.. Sanoo ettei koira kuulemma syö edes paljoa eikä hän anna sille pahemmin mitään herkkujakaan sen mitä nyt vähän maistelee sekä vetoaa siihen että koira on nyttemmin leikattu mistä painon kasvu kuulemma johtuisi koska vatsa roikkuu (koira on siis todella lihava ja tasapaksu). Katsoimme yhdessä kerran televisiosta tulleen dokumentin britannian lihavista koirista ja huomautin hänelle että tämähän alkaa lähestyä samoja kokoluokkia..
Nyt kun olen ollut kyläilemässä pidemmän aikaan niin olen kiinnittänyt huomiota koiran ruokintaan, koiralla on koko ajan tarjolla raakoja lihaluita (niitä koirille tarkoitettuja) jotka ovat pyörineet lattialla (viikkotolkulla?) niin kauan että niistä lähtevä hajukin on paha. Joskus hän muistaakseeni paistoi koiralle jotain mitä tarjosi sitten pakastimesta, nyt ainakin on antanut pakastimesta jotain jauhelihapalloja jotka on ensin mikroautouunissa lämmittänyt ainakin pintalämpimäksi, näitä ei nyt heti hotki vaan jättää pyörimään.
Yksi päivä sai näiden jatkuvasti tarjottavien lisäksi ruokakupillisen makaronilaatikkoa sekä päälle juustosiivuja. Sen päivän aikana sai myös mm. palan croisanttia sekä juustosiivuja, lähinnä aina koira on saanut paloja vähän kaikesta mikä vaan ihmisen ruokakaapeista voi löytyä sekä rotukokoonsa/liikuntaansa nähden ison näköisiä annoksia ihmisruuasta kuten esim. tästä makaronilaatikosta. Koiran raksuja syö ilmeisesti todella vähän (Royal canin), niitäkin on houkuttelemalla käynyt tarjoilemassa nenän eteen milloin minnekkin, frolicit kyllä maistuu. Kaikkea päivän mittaan annettua/tarjottua en edes näe.
En nyt vain jaksaisi uskoa että leikkauksen takia koira on päässyt paisumaan tällä tavoin sillä edellinen paisui aivan samalla tavalla vaikka oli leikkaamaton sekä ei kai nyt tälläinen ruokavalio voi olla ihan oikein muutoinkaan? Mitä koira saisi/ei saisi syödä ja millaisia annoskokoja, entä kuinka koiran voisi saada laihtumaan? Vai olenko nyt vain ylihuolestunut tietämätön..

6

329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • threeam

Jos vanhempasi eivät halua muuttaa asioita niin heidän mieltä voi olla aika vaikea kääntää toiseksi. Ensinnäkin RC on huono nappula. Ja toiseksi luita ei kannattaisi antaa päivittäin.
      Makaroonilaatikossa ja juustossa ei ole mitään hyödyllistä koiran kannalta.
      Laihtumisen kannalta tärkeää on säännölliset ruoka-ajat (laadukas ruoka) ja liikunta. Ruokapusseissa on annoskoot. Laihduttavalle koiralle annetaan vähemmän kuin pussissa sanotaan. Jos ei halua syödä, niin kuppi pois ja seuraavana ruoka-aikana uudestaan. EI VÄLIPALOJA!
      Hihnalenkkien lisäksi koiran tulisi saada juosta vapaana erilaisissa maastoissa. Kuten mäissä, kivikoissa ja ryteiköissä. Ruuan ja lenkin välissä pitäisi olla vähintään tunti taukoa, ettei tule vatsalaukun kiertymää.

• Tässä yksi linkki

Makaronilaatikossa on lihaa, kananmunaa ja rasvaa. Kaikki koiralle tarpeellisia! Juustossa on kalsiumia ja rasvaa.

Aloittaja: tämä sivu näyttää aika hyvältä
        http://www.ylipainoinenkoira.fi/ihannepaino.html
        Laske sieltä, paljonko koiran tulisi oikeasti syödä päivässä. Tiedätkö paljonko koira suunnilleen painoi, kun se tuli vanhemmillesi? Onko myös vanhempiesi ruokailutottumuksissa parantamisen varaa? Jos ei, kysy miksi haluavat koiralle aiheuttaa vaivoja ja lyhentää elinikää (naytä tautisivu). Jos on, ehdota koko perheen ruokaremonttia, ihmiset ja koira. Muutos syömisessä sekä liikunnan aloitus. Paljonko koiraa tällä hetkellä ulkoilutetaan? Määrään voisi lisätä pari lyhyttä lenkkiä kunnon mukaan.
        Voit myös yrittää saada vanhempasi viemään koiran eläinlääkärille, missä selviää asioitten nykytila. Ylisyöttäminen on myös eläinrääkkäystä :/ toivottavasti pystyt auttamaan koiraa :)

• näimpä
        Tässä yksi linkki kirjoitti:

Makaronilaatikossa on lihaa, kananmunaa ja rasvaa. Kaikki koiralle tarpeellisia! Juustossa on kalsiumia ja rasvaa.

Aloittaja: tämä sivu näyttää aika hyvältä
        http://www.ylipainoinenkoira.fi/ihannepaino.html
        Laske sieltä, paljonko koiran tulisi oikeasti syödä päivässä. Tiedätkö paljonko koira suunnilleen painoi, kun se tuli vanhemmillesi? Onko myös vanhempiesi ruokailutottumuksissa parantamisen varaa? Jos ei, kysy miksi haluavat koiralle aiheuttaa vaivoja ja lyhentää elinikää (naytä tautisivu). Jos on, ehdota koko perheen ruokaremonttia, ihmiset ja koira. Muutos syömisessä sekä liikunnan aloitus. Paljonko koiraa tällä hetkellä ulkoilutetaan? Määrään voisi lisätä pari lyhyttä lenkkiä kunnon mukaan.
        Voit myös yrittää saada vanhempasi viemään koiran eläinlääkärille, missä selviää asioitten nykytila. Ylisyöttäminen on myös eläinrääkkäystä :/ toivottavasti pystyt auttamaan koiraa :)

Makaronilaatikko on suurimmaksi osaksi makaronia. Eli vehnäjauhoja ja vettä. Jauheliha on terveellisempää syöttää ihan raakana. Samoin kananmuna.

• Kananmuna"
        näimpä kirjoitti:

Makaronilaatikko on suurimmaksi osaksi makaronia. Eli vehnäjauhoja ja vettä. Jauheliha on terveellisempää syöttää ihan raakana. Samoin kananmuna.

Meillä koirat syövät mieluummin paistettua lihaa, siitä ei mene vatsakaan kuralle. Kananmunan annan yleensä keitettynä. Mikä on peruste, että raaka kananmuna? Meillä myöskin syötetään koirille muutakin kuin lihaa, mielestäni makaroni on aivan hyvä vatsantäyte. Siitä saa hiilareita aivotyöskentelyyn. Koirilla turkki kiiltää, ovat pirteitä ja hyvässä kunnossa vaikkeivat noudata raakaruokavaliota.

• Luikersson

Ne luut ovat koiralle ihan hyvästä, eivätkä lihota. Raksuvalinta asiallinen.
      Mutta mikään leikkaus ei lihota koiraa. Lihomiseen on yksi ainoa selitys: koira saa liikaa ruokaa. Lihominen on liikaenergiaa niin koirilla kuin ihmisillä, ei läskiä tyhjästä synny!

Lihomisen syynä on varmasti tuo ruualla hemmottelu, makupalojen anto.
      Normikoira hotkaisisi lihapullan hetkessä, mutta ylensyönyt koira ei, koska sen ei ole nälkä. Koska se saa liikaa ruokaa. Frolicit voisi jätää kokonaan pois.

Terveen ruokinnan perusta on kaksi päivittäistä ruokintaa monipuolisella maittavalla kokoonpanolla ja sitten välissä ei mitään. Paitsi reipasta liikuntaa ja lepoakin.

Rakastan minäkin koiriani, mutta osoitan sen huolehtimalla niiden ulkoiluista ja liikunnasta ja rapsuttelemalla iltasella. Välipaloja ei meillä tarjoilla ollenkaan, kaikki herkutkin säästellään siihen ateria-annokseen.

Ymmärrän, että vanhempasi päätä ei niin vaan käännetä, mutta tässä annoin sinulle vähän mielipiteenvahvistusta ;)

• 1017

Luut voivat laittaa mahan kovalle eli ei kannata päivittäin antaa. Eivätkä ne muutenkaan saisi olla pääasiallisena ravintona. Tosin aloittajan koira ei niitä syö mutta kuitenkin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe