voiko sossulta saada rahaa jos kela on lakkauttanut tuet?

CeeTwo

Elikkäs olen 18 vuotias opiskelija ja olin aika pahasti masentunut kuukausi sitten enkä pystynyt / jaksanut käydä koulussa jotenka kela laittoi minulle rakkauskirjeen postissa ja sanoi lakkauttavansa tuet kunnes olen toimittanut kelaan selvityksen/ suunnitelman jatkosta. No olen toimittanut tarvittavat paperit, mutta minulle sanottiin että päätöksen teossa voi kestää mahdollisesti jopa pari kuukautta ennen kuin tuet jatkuvat. Ei siinnä muuta, millä minun pitäisi ne pari kuukautta elää odotellessa? Saako esim sossulta rahaa vuokran ja ruokaan ne pari kuukautta?

4

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuweojnkdsjgjk

      Mikseivät vanhempasi auta sinua? Toimeentulotukea voit kyllä saada, kun kerran opintotukesi on lakkautettu.

      • CeeTwo

        Isä antoi jo rahaa vuokraan, mutta sillä on matkailualan yritys ja näin juuri ennen sesonkia on rahat todella tiuklla ja Äiti nyt vaan on sentitkin laskeva ihminen jonka ainoa kommentti tilanteeseeni oli, että ei tämä nyt hänen elämäänsä paljon kosketa ja koska olen 18 niin eipä kuulemma muutenkaan kiinnosta.


      • Opiskelija kanssa
        CeeTwo kirjoitti:

        Isä antoi jo rahaa vuokraan, mutta sillä on matkailualan yritys ja näin juuri ennen sesonkia on rahat todella tiuklla ja Äiti nyt vaan on sentitkin laskeva ihminen jonka ainoa kommentti tilanteeseeni oli, että ei tämä nyt hänen elämäänsä paljon kosketa ja koska olen 18 niin eipä kuulemma muutenkaan kiinnosta.

        Johan on kyllä itsekäs ***** tuo sun äitis. Ainakin sellasen vaikutelman sain. Mun vanhemmat aina tukevat mua taloudellisesti ja henkisesti, vaikka heidän oma taloustilanteensa olisikin vaikea.

        Mutta joo, on mahdollista saada sossusta sen ajan se toimeentulotuki. Kannattaa vastedes toimittaa lääkärintodistukset masennuksesta yms. Kelalle heti kun ne saa, niin ei tule tällaisia ongelmia, tai edes ilmoittaa etukäteen jotenkin. Toimeentulotuenkin myöntämisessä kestää jonkin aikaa, jopa viikkoja, jos tekee paperihakemuksen. (Toimeentulotuen hakemisesta on kokemusta).

        Niin ja jos oikeasti tuntuu siltä ettei jaksa opiskella, niin kannattaa käydä siellä lääkärissä hakemassa jonkin sortin todistus Kelalle, niin eivät inise (tai ehkä inisevät mutta vähemmän).

        Jaksamista, toivon että asiat järjestyy! :-)


      • CeeTwo
        Opiskelija kanssa kirjoitti:

        Johan on kyllä itsekäs ***** tuo sun äitis. Ainakin sellasen vaikutelman sain. Mun vanhemmat aina tukevat mua taloudellisesti ja henkisesti, vaikka heidän oma taloustilanteensa olisikin vaikea.

        Mutta joo, on mahdollista saada sossusta sen ajan se toimeentulotuki. Kannattaa vastedes toimittaa lääkärintodistukset masennuksesta yms. Kelalle heti kun ne saa, niin ei tule tällaisia ongelmia, tai edes ilmoittaa etukäteen jotenkin. Toimeentulotuenkin myöntämisessä kestää jonkin aikaa, jopa viikkoja, jos tekee paperihakemuksen. (Toimeentulotuen hakemisesta on kokemusta).

        Niin ja jos oikeasti tuntuu siltä ettei jaksa opiskella, niin kannattaa käydä siellä lääkärissä hakemassa jonkin sortin todistus Kelalle, niin eivät inise (tai ehkä inisevät mutta vähemmän).

        Jaksamista, toivon että asiat järjestyy! :-)

        Kiitoksia vastauksista :). Ja niin minun äitini on vain sellainen joka oikeasti laskee rahansa tarkkaan vaikka sillä sattuisi sitä olemaan enemän kuin keskiverto suomalaisella. Toisaalta ei ne ole minun rahoja joten en voi oikein valittaa. Vaikka oisihan se kiva jos se edes vaikka lainaisi minulle sen verran rahaa, että pärjään tiukan paikan tullessa (niin kuin nyt). Mutta saas nyt nähdä että miten tuon ensi kuun vuokran kanssa käy, että kuinka ne saavat nuo asiat kelassa hoidettua ja kuin nopeasti myöntävät sossusta sen tomeentulo tuen :/

        Ja olen menossa käymään psykiatrilla, että enköhän minä jonkinlaisen todistuksen saa. Ainakin toivoisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe