Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Apuaa!

nukutusongelma

Miten saan 1-vuotiaan nukkumaan sisällä päiväunia? Lapseni on aina tottunut nukkumaan vaunuissa ulkona (kaksi kertaa päivässä) ja nukkuu siellä aina hyvin, mutta nyt ei oikein mahdu enään vaunuihin. Rattaissa en saa nukkumaan kun ei muutenkaan tykkää oikein istua siellä.

20

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No problem

      Omat lapseni ovat myös nukkuneet päikkärit vaunuissa, mutta oavt menneet yli 1-vuotiaina perhepäivähoitoon. Sisällänukuttamisessa ei ole ollut mitään ongelmaa. Kun lapsi alkaa näyttää väsyneeltä joskus aamupäiväulkoilun ja lounaan jälkeen, laita hänet nukkumaan omaan häkkisänkyynsä hyvin tuuletettuun huoneeseen.

    • Toisinpäin

      Itse en saanut koskaan vauvaani taas nukkumaan vaunuissa, eisiis kertaakaan nukahtanut sinne!!!
      Oli sekin turhauttavaa kun ei päässyt kesällä ikinä vaunulenkeille kun ei vaan viihtynyt yhtään. Ikkunasta vain katselin kun muut äidit pääsivät lenkkeilemään ja ulkoilemaan :)
      Nyt ei enään harmita kun kylmemmät ilmat ja mieluusti olenkin sisällä lämpimässä.

      • No problem

        Olen aloittanut vaunuissanukuttamisen noin 1-2 viikon ikäisestä. Tuon ikäinenhän nukkuu kuin pieni possu, kun vasta on täynnä maitoa. Siitä se tapa on sitten lähtenyt. Usein vauveli oli jo untenmailla, ennenkuin sain kaikki ulkovaatteet puettua päälle.


      • ei toiminut meillä
        No problem kirjoitti:

        Olen aloittanut vaunuissanukuttamisen noin 1-2 viikon ikäisestä. Tuon ikäinenhän nukkuu kuin pieni possu, kun vasta on täynnä maitoa. Siitä se tapa on sitten lähtenyt. Usein vauveli oli jo untenmailla, ennenkuin sain kaikki ulkovaatteet puettua päälle.

        Meillä alkoi nukkumaan vaunuissa vasta joskus neljän kuukauden iässä. Oli refluksivauva, joten ei vaan nukkunut vaakatasossa, vaikka olisi mitä tehnyt. Yöllä nukkui noin tunnin pätkissä sängyssä sentään, mutta päivällä jos nukutti vaakatasoon, heräsi viiden minuutin välein. Niinpä ensimmäiset kolme kuukautta nukkui päikkäreitä lähinnä kantoliinassa... Kaikkien vauvojen kanssa ei vaan tuo vaunuihin nukuttaminen onnistu, vaikka haluaisi.


      • No problem
        ei toiminut meillä kirjoitti:

        Meillä alkoi nukkumaan vaunuissa vasta joskus neljän kuukauden iässä. Oli refluksivauva, joten ei vaan nukkunut vaakatasossa, vaikka olisi mitä tehnyt. Yöllä nukkui noin tunnin pätkissä sängyssä sentään, mutta päivällä jos nukutti vaakatasoon, heräsi viiden minuutin välein. Niinpä ensimmäiset kolme kuukautta nukkui päikkäreitä lähinnä kantoliinassa... Kaikkien vauvojen kanssa ei vaan tuo vaunuihin nukuttaminen onnistu, vaikka haluaisi.

        No, meillä on ollut kolme täysin tervettä lasta eli terveet lapset nukkuvat mielellään vaunussa ulkona.


      • taas tälläinen
        No problem kirjoitti:

        No, meillä on ollut kolme täysin tervettä lasta eli terveet lapset nukkuvat mielellään vaunussa ulkona.

        tapaus joka luulee että kaikki vauvat ovat samanlaisia..


      • No problem
        taas tälläinen kirjoitti:

        tapaus joka luulee että kaikki vauvat ovat samanlaisia..

        Kyllä, sillä lapsista vain murto-osalla on refluksia ja koliikkia.
        Terve vauva, joka opetetaan nukkumaan viikon tai kahden ikäisestä alkaen vaunuissa, nukkuu mielellään päiväunia ulkona. Se vaatii kyllä vanhemmilta pari kikkaa takataskusta, mutta täysin uusavuttomille, niitä ei kannata alkaa neuvomaan.


      • ei toiminut meillä
        No problem kirjoitti:

        Kyllä, sillä lapsista vain murto-osalla on refluksia ja koliikkia.
        Terve vauva, joka opetetaan nukkumaan viikon tai kahden ikäisestä alkaen vaunuissa, nukkuu mielellään päiväunia ulkona. Se vaatii kyllä vanhemmilta pari kikkaa takataskusta, mutta täysin uusavuttomille, niitä ei kannata alkaa neuvomaan.

        Ei se aivan pieni murto-osa kyllä olla, joilla refluksivaivoja tai koliikkia on, jos nämä kaksi lasketaan yhteen. Ja suoraan sanoen minua naurattaa aina ne, jotka huikealla kolmen lapsen kokemuksella kuvittelevat, että kaikki terveet vauvat toimivat samoin. Huvittavan ylimielistä kuvitella, että sinulla on takataskussa juuri ne kikat, jotka toimivat ihan jokaikisen vauvan kanssa. Se on niin helppoa leimata uusavuttomiksi ne, joiden vauvat eivät sitten toimi samoin, kuin sinun lapsesi ovat toimineet...


      • No problem
        ei toiminut meillä kirjoitti:

        Ei se aivan pieni murto-osa kyllä olla, joilla refluksivaivoja tai koliikkia on, jos nämä kaksi lasketaan yhteen. Ja suoraan sanoen minua naurattaa aina ne, jotka huikealla kolmen lapsen kokemuksella kuvittelevat, että kaikki terveet vauvat toimivat samoin. Huvittavan ylimielistä kuvitella, että sinulla on takataskussa juuri ne kikat, jotka toimivat ihan jokaikisen vauvan kanssa. Se on niin helppoa leimata uusavuttomiksi ne, joiden vauvat eivät sitten toimi samoin, kuin sinun lapsesi ovat toimineet...

        No ei ole kyllä koko suvussa ollut yhtään vauvaa, joka ei olisi ulkona tykännyt nukkua. Sukumme on suuri, emme ole kumpikaan ainoita lapsia. Kyllä nyt jokainen tietää, että lapset nukkuvat parhaiten ulkona. Ei se mitään avaruustiedettä ole. :D


      • Tohtori neuvoo
        ei toiminut meillä kirjoitti:

        Ei se aivan pieni murto-osa kyllä olla, joilla refluksivaivoja tai koliikkia on, jos nämä kaksi lasketaan yhteen. Ja suoraan sanoen minua naurattaa aina ne, jotka huikealla kolmen lapsen kokemuksella kuvittelevat, että kaikki terveet vauvat toimivat samoin. Huvittavan ylimielistä kuvitella, että sinulla on takataskussa juuri ne kikat, jotka toimivat ihan jokaikisen vauvan kanssa. Se on niin helppoa leimata uusavuttomiksi ne, joiden vauvat eivät sitten toimi samoin, kuin sinun lapsesi ovat toimineet...

        Sinä "ei toiminut meillä" et voi antaa omia ohjeitasi yhden refluksivauvasi perusteella. Itse teet nyt itsestäsi anteeksi vain, naurettavan. Jopa meidän neurologisesti vaikeasti sairas lapsemme nukkui parhaiten ulkona. Tunnen myös refluksivauvoja, jotka nukkuvat ulkona paremmin, koska vaunut saa helposti kammettua 30 asteen pystyasentoon.


      • ei toiminut meillä
        Tohtori neuvoo kirjoitti:

        Sinä "ei toiminut meillä" et voi antaa omia ohjeitasi yhden refluksivauvasi perusteella. Itse teet nyt itsestäsi anteeksi vain, naurettavan. Jopa meidän neurologisesti vaikeasti sairas lapsemme nukkui parhaiten ulkona. Tunnen myös refluksivauvoja, jotka nukkuvat ulkona paremmin, koska vaunut saa helposti kammettua 30 asteen pystyasentoon.

        Siis missä minä annoin ohjeita? Minä totesin, ettei voi omien lapsiensa eikä koko suvun lapsienkaan perusteella todeta, että kaikki vauvat nukkuvat hyvin vaunuissa. Kun ei vaan voi, kun ei tunne kaikkia vauvoja. Minä taas tiedän (ihan terveitä) vauvoja, jotka ovat nukkuneet todellakin paremmin sisällä. Miksi ihmeessä pitää vängätä ja kuvitella, että koska nyt juuri meillä ja minun tuttavapiirissäni se on näin, niin se on joka ikisellä näin? Kun ei ole, ei kai sitä nyt niin vaikeaa ole käsittää? SUURIN osa vauvoista nukkuu varmasti mainiosti vaunuissa, mutta eivät kaikki.

        Ja jos kuvittelet, ettei meillä tajuttu kokeilla tukea vaunuja pystympään asentoon, niin väärässä olet. Kun ei toiminut, niin ei toiminut.


      • joo täälläkin
        No problem kirjoitti:

        No ei ole kyllä koko suvussa ollut yhtään vauvaa, joka ei olisi ulkona tykännyt nukkua. Sukumme on suuri, emme ole kumpikaan ainoita lapsia. Kyllä nyt jokainen tietää, että lapset nukkuvat parhaiten ulkona. Ei se mitään avaruustiedettä ole. :D

        vauva nukkui paremmin ulkona kuin sisällä mutta unet olivat vain 30 min,sisällä vielä vähemmän.Kun luulit että kaikki vauvat posottaa tuntien unia ulkona niin väärässä olit.Ja usko pois kaikki kokeiltavissa olevat asiat tehtiin että nukkuisi pidempään mutta ei..Toki nukkui tuon 30 min kuin pieni possu:)


      • ...
        ei toiminut meillä kirjoitti:

        Siis missä minä annoin ohjeita? Minä totesin, ettei voi omien lapsiensa eikä koko suvun lapsienkaan perusteella todeta, että kaikki vauvat nukkuvat hyvin vaunuissa. Kun ei vaan voi, kun ei tunne kaikkia vauvoja. Minä taas tiedän (ihan terveitä) vauvoja, jotka ovat nukkuneet todellakin paremmin sisällä. Miksi ihmeessä pitää vängätä ja kuvitella, että koska nyt juuri meillä ja minun tuttavapiirissäni se on näin, niin se on joka ikisellä näin? Kun ei ole, ei kai sitä nyt niin vaikeaa ole käsittää? SUURIN osa vauvoista nukkuu varmasti mainiosti vaunuissa, mutta eivät kaikki.

        Ja jos kuvittelet, ettei meillä tajuttu kokeilla tukea vaunuja pystympään asentoon, niin väärässä olet. Kun ei toiminut, niin ei toiminut.

        Niin, pitihän sinun päästä vänkäämään, sen yhden refluksivauvasi perusteella. :) Eikä No problemkaan sanonut että "kaikki vauvat". Harmi, että hän meni sinun provoosi. Taidat olla aika turhautunut?


      • ei toiminut meillä
        ... kirjoitti:

        Niin, pitihän sinun päästä vänkäämään, sen yhden refluksivauvasi perusteella. :) Eikä No problemkaan sanonut että "kaikki vauvat". Harmi, että hän meni sinun provoosi. Taidat olla aika turhautunut?

        Olen turhautunut ainoastaan siihen, että nettimaailmassa niin monet äidit asettavat itsensä toisten yläpuolelle ja kutsuvat toisia uusavuttomiksi. Tätä äitien välistä kilpailua paremmuudesta ja itsensä jalustalle nostamista on aivan riittävästi tullut nähtyä. Jospa me kaikki hyväksyisimme paremmin sen faktan, että vauvat (niin terveet, kuin sairaatkin) ovat todella erilaisia, eikä mitään yleispäteviä sääntöjä ja kaavoja sen takia oikein voi luoda. Ei tästä sen enempää, jatkakaa rauhassa.


      • ...
        ei toiminut meillä kirjoitti:

        Olen turhautunut ainoastaan siihen, että nettimaailmassa niin monet äidit asettavat itsensä toisten yläpuolelle ja kutsuvat toisia uusavuttomiksi. Tätä äitien välistä kilpailua paremmuudesta ja itsensä jalustalle nostamista on aivan riittävästi tullut nähtyä. Jospa me kaikki hyväksyisimme paremmin sen faktan, että vauvat (niin terveet, kuin sairaatkin) ovat todella erilaisia, eikä mitään yleispäteviä sääntöjä ja kaavoja sen takia oikein voi luoda. Ei tästä sen enempää, jatkakaa rauhassa.

        Muistelen joskus muulloinkin vääntäneeni kättä tämän refluksivauvan äidin kanssa. Sinulle näyttää olleen rankka paikka, ettei vauvasi ollut terve ja silti silläkin pitää päästä pätemään. Otan osaa!
        Yleispäteväsääntö tässä nukuttamisasiassa kuitenkin on ETTÄ MERKITTÄVÄ ENEMMISTÖ LAPSISTA NUKKUU PAREMMIN ULKONA, JOS HEIDÄT ON TÄHÄN OPETETTU!
        Se että "ei toiminut meillä" kertoo vain sitä, että aina on olemassa poikkeus, joilla ei oikein mikään pää toimi "normaalisti".


      • Ei toiminut meillä
        ... kirjoitti:

        Muistelen joskus muulloinkin vääntäneeni kättä tämän refluksivauvan äidin kanssa. Sinulle näyttää olleen rankka paikka, ettei vauvasi ollut terve ja silti silläkin pitää päästä pätemään. Otan osaa!
        Yleispäteväsääntö tässä nukuttamisasiassa kuitenkin on ETTÄ MERKITTÄVÄ ENEMMISTÖ LAPSISTA NUKKUU PAREMMIN ULKONA, JOS HEIDÄT ON TÄHÄN OPETETTU!
        Se että "ei toiminut meillä" kertoo vain sitä, että aina on olemassa poikkeus, joilla ei oikein mikään pää toimi "normaalisti".

        Lienee ollut sitten joku muu, kun en ole täällä aiemmin kenenkään kanssa "vääntänyt". Lapsellani ei nykyään ole mitään ongelmia refluksin kanssa ja muutenkin on terve kuin pukki, joten ei ole minulla ongelmaa asian suhteen.


      • Ei toiminut meillä
        ... kirjoitti:

        Muistelen joskus muulloinkin vääntäneeni kättä tämän refluksivauvan äidin kanssa. Sinulle näyttää olleen rankka paikka, ettei vauvasi ollut terve ja silti silläkin pitää päästä pätemään. Otan osaa!
        Yleispäteväsääntö tässä nukuttamisasiassa kuitenkin on ETTÄ MERKITTÄVÄ ENEMMISTÖ LAPSISTA NUKKUU PAREMMIN ULKONA, JOS HEIDÄT ON TÄHÄN OPETETTU!
        Se että "ei toiminut meillä" kertoo vain sitä, että aina on olemassa poikkeus, joilla ei oikein mikään pää toimi "normaalisti".

        Lienee ollut sitten joku muu, kun en ole täällä aiemmin kenenkään kanssa "vääntänyt". Lapsellani ei nykyään ole mitään ongelmia refluksin kanssa ja muutenkin on terve kuin pukki, joten ei ole minulla ongelmaa asian suhteen.


    • hyvin toimi

      Kannan myös korteni kekoon tähän soppaan....

      Itse en tiedä yhtään vauvaa joka ei olisi nukkunut päiväunia ulkona. Tosin se on vaan minun kokemukseni. Omani nukkui vain ulkona ja huimat 3 h päiväunet. Sisälle toki myös nukahti mutta unet jäivät alle puoleen tuntiin,eivätkä tälläiset unet riittäneet päiväksi.

      Loppujen lopuksi lapsi,reilu vuoden iässä ei itse enää halunnut nukkua vaunuissa. Oli sopivasti vähän viileää,jolloin joutui pukemaan vähän enemmän päälle. Ja lasta ahdisti kun ei päässyt vaunuissa kääntymään vatsalleen nukkumaan. Lapsi oli siinä 1 v. 2 kk iässä kun siirryttiin nukkumaan sisälle päiväunia.

    • htswf

      Meillä esikoinen nukkui vajaa vuosikkaaksi ratasosassa kylläkin. Olin varma, etten saa nukkumaan sisälle, mutta kun ilmat alkoivat olla tämmöisiä syksyn sateisia, eikä aina vain innostanut lähteä kävelylenkille tai heijaamaan rattaita ulos, tuli vaan kokeiltua sisällä nukkumista herkemmin ja oisko kahdella kerralla ollut vähän huonommat unet ja sitten taas posotti menemään tyytyväisenä. Eli joskus kannattaa vain kokeilla pari kertaa :D

      Toisaalta tiedän minä melkein 2 v. lapsiakin, jotka nukkuvat vielä ulkona, se on niin lapsesta ja perheestä kiinni. Ja liittyen tähän juupas-eipäs ketjuiluun niin meidän kakkonen ei kyllä suostunut nukkumaan sen paremmin sisällä, kuin ulkonakaan ensimmäisen vuotensa aikana. Max 30min kerrallaan, ihan sama missä nukuttiin. Luokitellaanko se nyt uusavuttomuudeksi, varmaan en kaikkia niitä kikkoja tuntenut ;)

    • ulkona-nukuttaja

      tyttö 1v7kk nukkuu edelleen vaunuissa päiväunet :D mietin myös kuinka saan nukkumaan sisälle kunhan ei vaunuihin enää mahdu. vielä kuitenki äitiyspakkauksen makuupussiin mahtuu ja viime talvena oli paksumpi "makuupussi" käytössä, saas nähä kerkeekö ottaa sitä käyttöön tälle talvelle. siinä on sellanen että jalkopäädyn saa auki jotta mahtuu pitkäkin lapsi "koteloon" :D mutta mutta, aika näyttää :) luulen että väsynyt lapsi nukahtaa sänkyynkin päivällä kunhan muuten on rauhallista ja pimeää huoneessa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1210
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe