kumpi

kumpikokoko

Runko on 550d. Ajattelin ostaa joko canonin 24-103mm tai 28-135mm objektiivin. Jostain luin ettei mitään muuta eroa kuin hinta toisillaan?

9

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikonilla mennään

      103 mm? Tarkoittanet 105 mm?

      Riippuu siitä, onko sinulla entuudestaan muita laseja.

      Jos objektiivi tulee ainoaksi ”yleistyökaluksi” ja verrokit ovat EF 24-105/4 L IS USM ja EF 28-135/3.5-5.6 IS USM, ottaisin ilman muuta edellisen sekä polttovälialueen että valovoiman puolesta.

      Aukon verran lisää valovoimaa telepäässä on enemmän kuin asiaa, ja 28-millisen kuvakulman kapeus (kroppikennoisessa) 28-milliseen nähden ärsyttää varmasti pitkän päälle enemmän kuin 105-millisen ”lyhyys” 135-milliseen nähden.

      Pisteenä i:n päälle tulee tuossa edellisessä vielä L-kirjain.

      Objektiiveissa siis on kuin onkin eroa ainakin hinnaneron verran!

      Yhteistä noille on se, että kumpikin kelpaa myös täyskennoisen nokalle.

      Kumpaakaan en ole testannut itse, koska kuvaan Nikonilla.

      • aaaaaapeeeeee

        Pari objektiivia lähtee vaihtoon vähäisen käytön takia ja hyvää yleisobjektiivia tilalle kaivataankin 50mm 1.8 kaveriksi :)

        Ja juu, näppäilyvirhe käynyt eli 105 tarkoitin.


      • Nikonilla mennään

        >...ja 28-millisen kuvakulman kapeus (kroppikennoisessa) 28-milliseen nähden...

        piti tietenkin kirjoittamani:

        ”...ja 28-millisen kuvakulman kapeus (kroppikennoisessa) 24-milliseen nähden...”

        Kun kroppikennoisen normaalipolttoväliksi katsotaan yleisesti 35 mm, ei kumpaakaan voi tietenkään pitää erityisen laajakulmaisena vaan tuo 24-millinenkin käy äkkiä ahtaaksi vaikkapa maisema- ja sisätilakuvauksissa.

        Avaajan 50-millinen prime on luonteeltaan normaaliobjektiivi täyskennoisessa, mutta 550D-kamerassa se on lähinnä lyhyt tele.

        Kroppirunkojen kylkeen myydään yleisimmin 18–55-millistä pikkuzoomia, jossa on jonkin verran pelivaraa 35 mm:stä molempiin suuntiin.


    • NicoNisti
    • aaaaapeeee

      No itse olen päättänyt valita noiden kahden väliltä ja mietinkin että kumpihan nyt olisi se oikea. Olishan se hienoakin olla L-sarjan putki ;) mutta pitää nyt miettiä..

      • Canonisti minäkin

        Tärkein yleisobjektiivi croppikennoisessa on valovoimainen (< f/2.0) noin 35 mm prime.


      • hienoa olla L

        Tuo nyt on kaikista huonoin valintaperuste. Vaikka valitsistkin sen niin keksi joku muu syy. ;)


      • 2+14

        No itse voit sitten myös sen päätöksesi kumota, sillä kumpikin on todella huono vaihtoehto yleiszoomiksi kroppikennoiseen.


    • aaaapeeee

      Itellä ei oo pahemmin tullut tarvetta sisäkuvailulle, satunaisia räpsyjä kukkakimpuista on otettu, joten en usko että 24mm kävisi ahtaaksi..Tuo 18-55mm kittilinssi on ollut ja sillä otettu vain "pakolliset" maisemaräpsyt lomamatkoilla ja muutamat kuvat sukujuhlista, se on ollut lähinnä kirjahyllyssä&kameralaukussa tilan viejänä. Nyt kaipaan tavallaan semmoista linssiä nokalle, jota voin käyttää käytännössä kaikkialla, lomamatkoillakin olisi kiva ehkä zoomata vähän enemmän (toisaalta ei noissa eroa taida olla hirveästi), joten ehkä kallistun tavallaan tuon 28-135mm puoleen.. Onhan se jonkin verran halvempikin :)

      Nyt kaivataan vähän rohkaistusta, kumman noista valitsen?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe