basso on bändin tärkein soitin

vanha_äijä

jos basso puuttuu, bändi ei ole bändi, vaan soitinryhmä. basson potku tuo sen "jonkin" yhtyesoittoon. se luo perustan sointupohjalle komppikitaristin avuksi ja on kuitenkin rytmisoitin. vetää rumpalin basarin kanssa samaa. basso käy vaikka pelkän pianon kanssa. paremmin kuin kitara. basso luo musiikin.

50

4037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanaahus

      Basso on luusereiden, eli häviäjien soitin!! Basistia ei voi sanoa edes muusikoksi, vaikka olisi kuinka hyvä. Näin on ollut ja näin tulee aina olemaan! Kannattaa mieluummin etsiä joku muu harrastus, kuin alkaa basistiksi.

      • prumbali

        Muistahan hanaa... Komppikitara ja basso on perusbändin tärkeimmät soittimet, sitten soolokitara ja muut, ehkä rummutkin, tietysti riippuen tyylistä.


      • ent,komp,kitaristi

        "Vanahuus" on varmaan niin vanha ettei vanha tiedäkkään kuinka vanha vanha on.
        Oiken joskus hävettää katsella ja kuunnella jotain kitaran roikuttajaa joka hankaa C . F, ja G7 ranne mutkalla kitara polvissa tukka silmillä tai pää kynittynä kuvitellen olevansa oikea soittaja. Jokainen osaa hakata muutamaa sointua pianolla tai kitaralla sekä pieksää ilman mitään järkevää yhteispeliä rumpuja silmät nurinpäin.
        Mutta basisti (kuten minä) se se vasta on jotain, mikä tekee noista soutelijoista ja sekoilijoista edes jonkinlaisen yhtymän. On paljon omasta mielestään osaavia soittajia, jotka eivät osaa soittaa muuten kuin yksikseen, rytmitaju puuttuu niin että vähän väliä on takapotku edessä ja päinvastoin. Yhteen soittaminen on vaikeaa kun ei osata kuunnella muiden soittoa tai laulua, mennään vain omaan tahtiin eteenpäin muista välittämättä. Basisti on usein ainoa rytminpitäjä porukassa rumpalin lisäksi joka jonkin verran antaa väriä soitantaan ja peittää muitten töpeksinnät.


      • korvakuulollakin

        Vanaahuselle sanoisin että, muusikoksi voi kyllä sanoa vaikka kitaristia, mutta ei koskaan esim. pimpparaudan kilkuttajaa, helistelijää eikä mitään p.erseen vemputtajaa ja ketkuttajaa. Nuorison suosimaa ns. musiikkia ei voi kyllä musiikiksi oikein kutsua. Olen pitänyt sitä lähinnä liikunnan ylläpitäjänä yksinkertaisuutensa takia. Siinä ei ole järkeä tarvittu tekemiseen ehkä hyvää basistia rytmitykseen.


      • Lapland,madness

        Hei hei HEI! Kuuntele Steve Harrisin järkyttävän nopeaa laukkausta ja tule sitten puhumaan!


      • kun vielä...

        Tosta kun nykäset: http://www.youtube.com/watch?v=wMnEwKBzGmQ

        Sä kuiteskaan hoksaa, mut kattos ja kuunteles... Laina beissi ja ala harjotteleen - ja mesaamma kunnon naurut.

        Tolkutonta tekniikkaa pikkufriidulta :))))))

        Siks toisekseen, hyvä beissi maksaa enäpi, kun tollanen pönttä saa vuodessa sosiaaliapua.

        Koklaa, nii tiedät edes mitä arvostelet.


      • HYPPÄÄ KOSKEEN LUUSERI! Osaatko soittaa itse muuta kuin suutasi ?


    • jouluthyvätkaikille

      Vai niin, saathan sä olla tota mieltä ja ihmetellä miksi on monen tunnin konsertoja pelkälle pianolla ja kitaralle tai vaikkapa pianolla ja viululle.

      Harvemmin on muuten konsertoja pianolla ja basolle :D ellei lasketa sitten jazzi-klubien soittamista mukaan.

      Tärkeintä on niissä soittimissa se mitä niillä tekee olipa ne soittimet mitä tahansa, turha on nostaa yhtä ylitse muiden kun yksi ei ole sama kuin bändi vaan bändi muostuu useammasta soittimesta, jotka pelittävät oikein käytettynä hyvin yhteen luoden kuulijalle elämyksen.

      • Jusuh

        Pianistihän soittaa basso-osuudet vasemmalla kädellään. Eli jos pianistikin soittais vain diskanttipuolen osuudet, niin kyllä se aika laihan kuulosta olis...siis jos ei olis bassoa.


      • monisoittaja
        Jusuh kirjoitti:

        Pianistihän soittaa basso-osuudet vasemmalla kädellään. Eli jos pianistikin soittais vain diskanttipuolen osuudet, niin kyllä se aika laihan kuulosta olis...siis jos ei olis bassoa.

        totta helvetissä se pianisti soittaa sieltä oman alarekisterin bassopuolelta :D
        Mutta ei se silti tee siitä bassosta sitä tärkeintä bändin soitinta tai muita ylivertaisempaa. Piano on piano ja basso on basso jne.

        Pelkällä kitaralla vedellään konsertteja mutta harvemmin kuitenkaan sitä bassolla tehdään joten ehkä se basso ei ole muihin nähden tärkein soitin vaan ihan yhtä tärkeä bändissä ;)

        Sama pätee siihenkin, että basistit on ihan yhtä tärkeitä eikä yhtään tyhmempiä vaikka niitä vitsejä joku viljeleekin ja lisäksi basson soittaminen ei ole sen helpompaa tai vaikeampaa kuin vaikkapa kitaran, riippuu tietenkin myös siitä mistä pitää.

        Basistia ei tarvi aliarvioida muttei myöskään yliarvioida

        Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta
        t. Kitaristi/basisti/pianisti/rumpalisti/saksofonisti


      • höhömän
        monisoittaja kirjoitti:

        totta helvetissä se pianisti soittaa sieltä oman alarekisterin bassopuolelta :D
        Mutta ei se silti tee siitä bassosta sitä tärkeintä bändin soitinta tai muita ylivertaisempaa. Piano on piano ja basso on basso jne.

        Pelkällä kitaralla vedellään konsertteja mutta harvemmin kuitenkaan sitä bassolla tehdään joten ehkä se basso ei ole muihin nähden tärkein soitin vaan ihan yhtä tärkeä bändissä ;)

        Sama pätee siihenkin, että basistit on ihan yhtä tärkeitä eikä yhtään tyhmempiä vaikka niitä vitsejä joku viljeleekin ja lisäksi basson soittaminen ei ole sen helpompaa tai vaikeampaa kuin vaikkapa kitaran, riippuu tietenkin myös siitä mistä pitää.

        Basistia ei tarvi aliarvioida muttei myöskään yliarvioida

        Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta
        t. Kitaristi/basisti/pianisti/rumpalisti/saksofonisti

        Joo, on passo silleen tärkeä että groove lähtee bassosta ja basarista.

        Jos kuulostaa että piisi ei ole oikein kasassa niin kun kuuntelee basson ja basarin yhteispeliä niin syy selviää.

        Passo kannattaa melkeinpä äänittää viimeiseksi ellei ole ennakkoon kantavaa idea joka perustuu passotyöhön.

        Heti huomaa mikä toimii ja mikä ei.

        Tälleen multi-instrumentalistina ajattelen (mutta ei Neal Morse tasoa)


      • läskibasisti
        höhömän kirjoitti:

        Joo, on passo silleen tärkeä että groove lähtee bassosta ja basarista.

        Jos kuulostaa että piisi ei ole oikein kasassa niin kun kuuntelee basson ja basarin yhteispeliä niin syy selviää.

        Passo kannattaa melkeinpä äänittää viimeiseksi ellei ole ennakkoon kantavaa idea joka perustuu passotyöhön.

        Heti huomaa mikä toimii ja mikä ei.

        Tälleen multi-instrumentalistina ajattelen (mutta ei Neal Morse tasoa)

        Kyllä se on kuulkaas näin, että Basso on niin kuin orkesterin munat.
        Eka äänite missä olin basistina, tehtiin pohja bassolla, sitten lyömäsoittimet ja muut taustat, melodia, lopuksi laulu.
        Tarkoitan oikeata orkesteria, enkä näitä ylilyöviä soinnun sahaajia.
        Menkääpä kuuntelemaan basistia musikaali esitykseen esim. Tampereen työväenteatteriin näytökseen Family Adams ( kirjoitinko oikein?).
        Siinä on mallia "läskibasson" soitosta, sekä myös rumpalin teknisestä yhteistyöstä basistin kanssa, muita orkesterin huippusoittajiakaan unohtamatta.
        Tehkää perässä, ja menkää sitten itse treenaamaan.


      • höhömän
        läskibasisti kirjoitti:

        Kyllä se on kuulkaas näin, että Basso on niin kuin orkesterin munat.
        Eka äänite missä olin basistina, tehtiin pohja bassolla, sitten lyömäsoittimet ja muut taustat, melodia, lopuksi laulu.
        Tarkoitan oikeata orkesteria, enkä näitä ylilyöviä soinnun sahaajia.
        Menkääpä kuuntelemaan basistia musikaali esitykseen esim. Tampereen työväenteatteriin näytökseen Family Adams ( kirjoitinko oikein?).
        Siinä on mallia "läskibasson" soitosta, sekä myös rumpalin teknisestä yhteistyöstä basistin kanssa, muita orkesterin huippusoittajiakaan unohtamatta.
        Tehkää perässä, ja menkää sitten itse treenaamaan.

        Olen kyllä samaa mieltä :
        pääsääntöisesti kuulostaa paremmalta jos orkassa on kovia soittajia !

        Toisaalta : rokkimeininki on kyllä siitä mukava että voi olla hiton hyvää vaikka soittajat on oikeastaan aika paskoja (vrt Rollarit)


      • NoJust...
        monisoittaja kirjoitti:

        totta helvetissä se pianisti soittaa sieltä oman alarekisterin bassopuolelta :D
        Mutta ei se silti tee siitä bassosta sitä tärkeintä bändin soitinta tai muita ylivertaisempaa. Piano on piano ja basso on basso jne.

        Pelkällä kitaralla vedellään konsertteja mutta harvemmin kuitenkaan sitä bassolla tehdään joten ehkä se basso ei ole muihin nähden tärkein soitin vaan ihan yhtä tärkeä bändissä ;)

        Sama pätee siihenkin, että basistit on ihan yhtä tärkeitä eikä yhtään tyhmempiä vaikka niitä vitsejä joku viljeleekin ja lisäksi basson soittaminen ei ole sen helpompaa tai vaikeampaa kuin vaikkapa kitaran, riippuu tietenkin myös siitä mistä pitää.

        Basistia ei tarvi aliarvioida muttei myöskään yliarvioida

        Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta
        t. Kitaristi/basisti/pianisti/rumpalisti/saksofonisti

        Piano on kielisoitin siinä missä bassokin.


      • kljljljkljkljlkjlkjl
        NoJust... kirjoitti:

        Piano on kielisoitin siinä missä bassokin.

        ei kait täällä kukaan ole väittänyt, että piano ei olisi "kielisoitin" :D

        Lue Piano on piano ja basso on basso sellaisenaan eikä tarkoitettu sitä mikä on kielisoitin ja mikä ei.


      • NoJust...
        kljljljkljkljlkjlkjl kirjoitti:

        ei kait täällä kukaan ole väittänyt, että piano ei olisi "kielisoitin" :D

        Lue Piano on piano ja basso on basso sellaisenaan eikä tarkoitettu sitä mikä on kielisoitin ja mikä ei.

        Pianista tai kosketinsoittaja voi soitella basistin puuttuessa basso-osioita ja se kuulostaa ihan toisenlaiselta, kun että jos vaikkapa kitaristi yrittäisi korvata kitarallaan bassokulkuja.

        Minäkin usein kotosalla harjottelen kappaleita mieluummin pianolla, kun kitaralla...koska siinä saa kokonaisvaltaisemman käsityksen lopullisesta versiosta ja siitä miltä homma toimii, kun basisti on mukana.

        Eikö tässä basistikysymyksessä on olellista se, mikä on ns. bassolinjojen merkitys orkesterin kokonaissoinnissa. Vaikka ne ois soitettu pieremällä, niin tärkeä osa kokonaisointia!


    • KitaRisti
      • joillekkin jotain

        Yleensä hyvä basisti hallitsee muitakin kielisoittimia.
        Itse aloitin kitaralla komppailemaan ja säestelemään muita, oltuani ensin rumpalina rautalankabändissä. Mandoliinin sormitukset opettelin sen vuoksi että pystyin opettamaan nuotinlukutaidottomille kavereilleni toisia ääniä melodioihin sekä taustoja sointuineen.
        Melodian soitosta en koskaan ole ollut kiinnostunut, joten kun minulle ehdotettiin kerran bassoa ja käteen lykättiin vanha "läskibasso" tajusin että tämä on minun "heiniäni". Kun hallitsin kitaran soinnut keskivertoa paremmin, eli tiesin sointurakenteet, osasin rakennella sointukuvioita ilman valmiita kuvioita, oli bassoon siirtyminen helppoa senkin vuoksi, kun selvisi että basson kielien viritys vastasi kitaran neljää matalinta kieltä. Nykyään rakentelen bassokuviot kappaleisiin missä on esim. vain melodia tai kitarasoinnut, vaikka en jonkun mielestä ole edes muusikko.
        Vaatimattomallekin basistille löytyy helposti soittoporukoita, mutta kitaristin täytyy olla hyvä jos meinaa pärjätä.


      • Perse edellä erkki

        no voihan Wittu. Nyt repes!


    • että silleen

      Hyvä nuotinlukutaito on ensimmäinen edellytys soittoharrastukselle.
      Kaikenlainen muu räpeltäminen ja korvakuulo soitanta on p.rseestä,
      paitsi silloin, jos muuta ei haluakkaan, eikä älli riitä.
      Kun pukataan nuotit eteen, niin täytyisi pystyä oma aloitteisesti niistä edes opettelemaan soittamaan kappale.
      Jos pyydetään säestämään jonkun laulua esim. kitaralla valmiista sointumerkeistä, ei saisi mennä sormi suuhun.
      Onko perää, että kun Sibelius akatemiaan menee rumpujen lyöntiä opettelemaan,
      pannaan soittamaan pianoa ensin parivuotta?

      • NoJust...

        Ensimmäinen edellytys on oppia kuuntelemaan. Miten sinä muuten opit mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei? Vai eikö se edes kiinnosta?
        Aika paljon todennäköisempää on se, että löydät kappaleen vain ääninäytteenä, kun että löytäisit sen vain nuotinnoksena. Jos ett ole opetellut kuuntelemaa eikä sinulla ole nuotteja, niin mitenkä sinä sen kappaleen sitten soitat?

        Maailma on täynnä virtuooseja(joille minun tai sinun on turha mennä elvistelemään), jotka lukevat nuotteja vain välttävästi tai eivät ollenkaan.


      • että silleen
        NoJust... kirjoitti:

        Ensimmäinen edellytys on oppia kuuntelemaan. Miten sinä muuten opit mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei? Vai eikö se edes kiinnosta?
        Aika paljon todennäköisempää on se, että löydät kappaleen vain ääninäytteenä, kun että löytäisit sen vain nuotinnoksena. Jos ett ole opetellut kuuntelemaa eikä sinulla ole nuotteja, niin mitenkä sinä sen kappaleen sitten soitat?

        Maailma on täynnä virtuooseja(joille minun tai sinun on turha mennä elvistelemään), jotka lukevat nuotteja vain välttävästi tai eivät ollenkaan.

        Kymmeniä kappaleita olen oppinut, en opetellut, ilman nuotteja, ne ovat vain "tarttuneet" muistiin. En silti suosittele soittamisen aloitusta ilman perusteoriaa. Aina täytyisi tietää mitä tekee ja miksi.
        Musiikkiahan kuunnellaan muutenkin ilman soittamisen tarkoitustakaan, joten monella jotka aikovat alkaa soittamaan jotain instrumenttia, on jo mielessään musiikin tyylisuunta mitä haluaisivat toistaa.
        Osaava soittaja ei koskaan ole sidottu yhteen tyylisuuntaan yhteen kuuluvat vain "jäljittelysoittelijat"
        Luen nuotinlukutaidottomat osittain samaan kastiin ajokortitta ajavien kanssa.
        Usein suurin syy on ajokortin puuttumiseen on sen kalleus, mutta suurimmalta osin syy on typeryydessä ja välinpitämättömyydestä.
        Musiikin teorian perustietojen puuttuminen soittelijaksi aikovilta katson laiskuudeksi, koska niiden opettelu ei periaatteessa vaadi edes kovin paljoa älliä, vain viitteliäisyytä.
        Korvakuulo soittelu on ihan jees, mutta ei kaikkiin kappaleihin ole aina mahdollista saada äänitettä, Sitä paitsi ei kaikki porukassa soita melodiaa "korkealta ja kovaa". On omat kirjoitetut partituurit joita täytyisi osata seurata ja tulla mukaan tarvittaessa.
        Huippuartistit lavoilla, jotka soittavat ilman nuotteja, eivät varmaan ole omia osiaan pelkän korvakuulon perusteella opetelleet.


      • NoJust...
        että silleen kirjoitti:

        Kymmeniä kappaleita olen oppinut, en opetellut, ilman nuotteja, ne ovat vain "tarttuneet" muistiin. En silti suosittele soittamisen aloitusta ilman perusteoriaa. Aina täytyisi tietää mitä tekee ja miksi.
        Musiikkiahan kuunnellaan muutenkin ilman soittamisen tarkoitustakaan, joten monella jotka aikovat alkaa soittamaan jotain instrumenttia, on jo mielessään musiikin tyylisuunta mitä haluaisivat toistaa.
        Osaava soittaja ei koskaan ole sidottu yhteen tyylisuuntaan yhteen kuuluvat vain "jäljittelysoittelijat"
        Luen nuotinlukutaidottomat osittain samaan kastiin ajokortitta ajavien kanssa.
        Usein suurin syy on ajokortin puuttumiseen on sen kalleus, mutta suurimmalta osin syy on typeryydessä ja välinpitämättömyydestä.
        Musiikin teorian perustietojen puuttuminen soittelijaksi aikovilta katson laiskuudeksi, koska niiden opettelu ei periaatteessa vaadi edes kovin paljoa älliä, vain viitteliäisyytä.
        Korvakuulo soittelu on ihan jees, mutta ei kaikkiin kappaleihin ole aina mahdollista saada äänitettä, Sitä paitsi ei kaikki porukassa soita melodiaa "korkealta ja kovaa". On omat kirjoitetut partituurit joita täytyisi osata seurata ja tulla mukaan tarvittaessa.
        Huippuartistit lavoilla, jotka soittavat ilman nuotteja, eivät varmaan ole omia osiaan pelkän korvakuulon perusteella opetelleet.

        En minä väitä, että nuotinlukutaito ois turha. Teoriaa ja rakenteitten analysointia harrastan itsekin paljon...mutta jos joku väittää, että: "Hyvä nuotinlukutaito on ensimmäinen edellytys soittoharrastukselle", niin ei se ole asioista kovin hyvin perillä!

        Nuottien lukua en ole koskaan opetellut. Joku iskee nuotit eteen ja antaa päivän aikaa, niin kyllähän sen siitä oppii soittamaan...mutta aika kaukana siinä vielä ollaa ns. prima vista hallinnasta, josta ainoastaan katsoisin olevan edes jonkunlaista hyötyä harrastukselleni. Pitäisi olla ihan aito tarve kyseiselle kyvylle, eli niin ettei vaan yksinkertaisesti tulisi toimeen ilman. Sanokaa laiskuudeksi tai ihan miksi vaan, mutta onhan se nyt ihan toisenlainen urakka, kun jonkun ajokortin ajaminen!

        Minä olen opetellut pelkällä korvalla ainakin satoja, ellen tuhansia kappaleita elämäni aikana. Voin telkkaria katelessa ottaa kitaran syliin ja soitella tunnareita ym. musiikki esityksiä vaikka en ois koskaan kuullukkaan kappaletta. Siis blokkaan soinnut, soitan melodioita perässä tai muuten vaan improvisoin päälle. Tämä siksi, että olen harjoittanut korvaa ihan harrastuksen alkumetreistä lähtien ja sillon varsinkin, kun suosikkikappaleitteni soinnutuksia/nuotinnoksia/tabulatuureja ei juurikaan ollu saatavissa.

        Minä arvostan sitä, että joku on nuotteja oppinut soittamaan, eikä se automaattisesti sulje sitä, etteikö silti oppisi tulemaan toimeen myös ilman nuotteja. Se mihin kuiteski usein törmää, on että nuoteista/soinnutuksista/tabulatuureista tullaan riippuvaiseksi ja se ei ole kovin hyvä asia. On sekin jonkunlaista laiskuutta, jos ei vaivaudu edes yrittämään, kun ei ole nuotteja tai muuta, mistä vois suoraan lukea.

        Minä olen soittanut nuotinlukutaidottomien ja prima vista miesten/naisten kanssa ja arvostan silti kaikkia, joilla on vaan intohimo ja palo soittaa...katsomatta sitä, millätavalla kukin on koulunsa käynyt!


      • että silleen
        NoJust... kirjoitti:

        En minä väitä, että nuotinlukutaito ois turha. Teoriaa ja rakenteitten analysointia harrastan itsekin paljon...mutta jos joku väittää, että: "Hyvä nuotinlukutaito on ensimmäinen edellytys soittoharrastukselle", niin ei se ole asioista kovin hyvin perillä!

        Nuottien lukua en ole koskaan opetellut. Joku iskee nuotit eteen ja antaa päivän aikaa, niin kyllähän sen siitä oppii soittamaan...mutta aika kaukana siinä vielä ollaa ns. prima vista hallinnasta, josta ainoastaan katsoisin olevan edes jonkunlaista hyötyä harrastukselleni. Pitäisi olla ihan aito tarve kyseiselle kyvylle, eli niin ettei vaan yksinkertaisesti tulisi toimeen ilman. Sanokaa laiskuudeksi tai ihan miksi vaan, mutta onhan se nyt ihan toisenlainen urakka, kun jonkun ajokortin ajaminen!

        Minä olen opetellut pelkällä korvalla ainakin satoja, ellen tuhansia kappaleita elämäni aikana. Voin telkkaria katelessa ottaa kitaran syliin ja soitella tunnareita ym. musiikki esityksiä vaikka en ois koskaan kuullukkaan kappaletta. Siis blokkaan soinnut, soitan melodioita perässä tai muuten vaan improvisoin päälle. Tämä siksi, että olen harjoittanut korvaa ihan harrastuksen alkumetreistä lähtien ja sillon varsinkin, kun suosikkikappaleitteni soinnutuksia/nuotinnoksia/tabulatuureja ei juurikaan ollu saatavissa.

        Minä arvostan sitä, että joku on nuotteja oppinut soittamaan, eikä se automaattisesti sulje sitä, etteikö silti oppisi tulemaan toimeen myös ilman nuotteja. Se mihin kuiteski usein törmää, on että nuoteista/soinnutuksista/tabulatuureista tullaan riippuvaiseksi ja se ei ole kovin hyvä asia. On sekin jonkunlaista laiskuutta, jos ei vaivaudu edes yrittämään, kun ei ole nuotteja tai muuta, mistä vois suoraan lukea.

        Minä olen soittanut nuotinlukutaidottomien ja prima vista miesten/naisten kanssa ja arvostan silti kaikkia, joilla on vaan intohimo ja palo soittaa...katsomatta sitä, millätavalla kukin on koulunsa käynyt!

        Kysymys ei olekaan nopeudesta nuottien luvussa, vaan niiden ja merkkien ymmärtämisessä. Kun ns. liikennemerkit nuottipaperilla ymmärtää pystyen seuraamaan missä mennään, osaa jo aika mukavasti, nopeus ja taito siirtää nuotin näkymä viivastolla sormien avulla oikealle kielelle oikeaan paikkaa otelaudalla kehittyy vain harjoittelemalla. Muistan itse, kun aina mietin mitä osasin vuosi tai kuukausi sitten siihen, mitä sillä hetkellä osasin kuinka mukavalta edistyminen tuntui, vaikka ei sitä aina niin paljon ollutkaan, edistystä kuitenkin.


      • jaahasettäsellaista

        Sillä nuotilukutaidolla ei tee yhtään mitään jos ei osaa korvakuulolta erottaa kuinka pitkään joki sävel soi ja miltä korkeudelta.

        Juurikin korvakuulolta pitää ensimmäiseksi asiat erottaa ja nuotinlukutaito tulee vasta sitten, joka on apuvälineenä muistamiselle kuinka korkealta, pitkään ja millä tavalla soitetaan tauot.

        Maailmassa on huippumuusikoita, jotka eivät ole juurikaan teoriasta välittäneet ja jotka eivät tänä päivänä edes osaa nuotteja joten sun "korvakuulolta soitanta on p.rseestä" ja viittauksen ällin käyttöön menevät pahasti metsään.

        Nuotinluku taitoa ja teorian osaaminen on hyvä juttu ja hyvä osata mutta se ei ole se ensimmäinen asia jota pitäisi osata ja sitä paitsi sitä ei osaa jos ei kuule tai näe ja sokeakin pystyy soittamaan ilman teorioita sairaan hyvin kuten Stevie Wonder joka soittaa yli 30 instrumenttia kaiken kaikkiaan.

        Hyvä nuotinlukutaito siis ei ole se ensisijainen edellytys soittoharrastukselle vaan aivan hyvin pystyy soittamaan ilmankin.

        Sitä paitsi kaikista hienoimmat muusikot osaavat soittaa ilman teorioita ja skaaloja ja etsivät musiikkia ja ilmaisuja näiden ulkopuolelta kokeilemalla kuten Guthrie Govan vain yhtenä esimerkkinä. (vaikka hän kyllä teoriaakin osaa)


      • pianissimoita
        jaahasettäsellaista kirjoitti:

        Sillä nuotilukutaidolla ei tee yhtään mitään jos ei osaa korvakuulolta erottaa kuinka pitkään joki sävel soi ja miltä korkeudelta.

        Juurikin korvakuulolta pitää ensimmäiseksi asiat erottaa ja nuotinlukutaito tulee vasta sitten, joka on apuvälineenä muistamiselle kuinka korkealta, pitkään ja millä tavalla soitetaan tauot.

        Maailmassa on huippumuusikoita, jotka eivät ole juurikaan teoriasta välittäneet ja jotka eivät tänä päivänä edes osaa nuotteja joten sun "korvakuulolta soitanta on p.rseestä" ja viittauksen ällin käyttöön menevät pahasti metsään.

        Nuotinluku taitoa ja teorian osaaminen on hyvä juttu ja hyvä osata mutta se ei ole se ensimmäinen asia jota pitäisi osata ja sitä paitsi sitä ei osaa jos ei kuule tai näe ja sokeakin pystyy soittamaan ilman teorioita sairaan hyvin kuten Stevie Wonder joka soittaa yli 30 instrumenttia kaiken kaikkiaan.

        Hyvä nuotinlukutaito siis ei ole se ensisijainen edellytys soittoharrastukselle vaan aivan hyvin pystyy soittamaan ilmankin.

        Sitä paitsi kaikista hienoimmat muusikot osaavat soittaa ilman teorioita ja skaaloja ja etsivät musiikkia ja ilmaisuja näiden ulkopuolelta kokeilemalla kuten Guthrie Govan vain yhtenä esimerkkinä. (vaikka hän kyllä teoriaakin osaa)

        Kyllä piano luokitellaan kosketinsoittimeksi niin kuin harmonikkakin, vaikka niissä on kielet joiden värähtelyistä ääni muodostuu.
        Se on yleistietoa, joka näköjään joiltakin puuttuu.


      • että tälleen
        jaahasettäsellaista kirjoitti:

        Sillä nuotilukutaidolla ei tee yhtään mitään jos ei osaa korvakuulolta erottaa kuinka pitkään joki sävel soi ja miltä korkeudelta.

        Juurikin korvakuulolta pitää ensimmäiseksi asiat erottaa ja nuotinlukutaito tulee vasta sitten, joka on apuvälineenä muistamiselle kuinka korkealta, pitkään ja millä tavalla soitetaan tauot.

        Maailmassa on huippumuusikoita, jotka eivät ole juurikaan teoriasta välittäneet ja jotka eivät tänä päivänä edes osaa nuotteja joten sun "korvakuulolta soitanta on p.rseestä" ja viittauksen ällin käyttöön menevät pahasti metsään.

        Nuotinluku taitoa ja teorian osaaminen on hyvä juttu ja hyvä osata mutta se ei ole se ensimmäinen asia jota pitäisi osata ja sitä paitsi sitä ei osaa jos ei kuule tai näe ja sokeakin pystyy soittamaan ilman teorioita sairaan hyvin kuten Stevie Wonder joka soittaa yli 30 instrumenttia kaiken kaikkiaan.

        Hyvä nuotinlukutaito siis ei ole se ensisijainen edellytys soittoharrastukselle vaan aivan hyvin pystyy soittamaan ilmankin.

        Sitä paitsi kaikista hienoimmat muusikot osaavat soittaa ilman teorioita ja skaaloja ja etsivät musiikkia ja ilmaisuja näiden ulkopuolelta kokeilemalla kuten Guthrie Govan vain yhtenä esimerkkinä. (vaikka hän kyllä teoriaakin osaa)

        Olen edelleen sitä mieltä vahvasti, että nuotinlukutaito ja musiikin teorian ymmärtäminen on hyväksi, aina silloin, kun haluaa oppia ja tulla "oikeaksi soittajaksi".
        Korvakuulosoitantaa voi verrata asian toimittamiseen huutamalla "hesasta"
        Rovaniemelle, kun sen kirjoitustekniikkaa apuna käyttäen voisi tehdä muilta salaa.
        Asia on vain joillekkin niin vaikea ymmärtää, tai ylivoimainen tehtävä, että pidetään kynsin hampain kiinni vaatimattomasta sointanta tyylistään.


      • NoJust...
        että tälleen kirjoitti:

        Olen edelleen sitä mieltä vahvasti, että nuotinlukutaito ja musiikin teorian ymmärtäminen on hyväksi, aina silloin, kun haluaa oppia ja tulla "oikeaksi soittajaksi".
        Korvakuulosoitantaa voi verrata asian toimittamiseen huutamalla "hesasta"
        Rovaniemelle, kun sen kirjoitustekniikkaa apuna käyttäen voisi tehdä muilta salaa.
        Asia on vain joillekkin niin vaikea ymmärtää, tai ylivoimainen tehtävä, että pidetään kynsin hampain kiinni vaatimattomasta sointanta tyylistään.

        Minä ainakin luon mielipiteeni soittajan kyvystä soittaa oman korvani avulla...enkä sen tiedon perusteella...osaako hän teoriaa tai lukea nuotteja.

        Jos sinä näet musiikin vaan palleroiden lukemisena, niin sehän on toki sinun näkemykses...mutta musiikkia on tehty, soitettu ja opeteltu jo kauan ennen nuottien keksimistä.

        On hyvä osata lukea nuotteja joo...mutta paljon yleisempää on se, ettei siihen kappaleeseen mitä haluais soittaa löydy minkäänlaisia lappuja ainakaan lyhyellä varotusajalla. Onko sillon nostettava vaan kädet ilmaan, että eipä voi nyt sitten soittaa?! Ilmeisesti...

        Se on ihan yhtälailla viitseliäisyydestä kiinni harjottaako sitä omaa korvaansa, kun teorian ja nuottien opettelukin...ja yhtälailla kehittyy vaan tekemällä sitä. Korvasta tulee tarkka ja opit tunnistamaan eksoottisempiakin sointuja korvalla, jolloin biisien plokkailu käy helposti ja lennosta...ja ennen kaikkea opit kokoajan uutta pelkästään kuuntelemalla vaikkapa radiota!


      • NoJust...
        pianissimoita kirjoitti:

        Kyllä piano luokitellaan kosketinsoittimeksi niin kuin harmonikkakin, vaikka niissä on kielet joiden värähtelyistä ääni muodostuu.
        Se on yleistietoa, joka näköjään joiltakin puuttuu.

        Wikipedia - Piano

        "Näkökulman mukaan pianoa voidaan pitää kielisoittimena, kosketinsoittimena tai jopa lyömäsoittimena. Sachs-Hornbostel-soitinluokituksen mukaan piano on kordofoni eli kielisoitin, tarkemmin sanottuna laatikkositra (Kastenzither 314.122), jossa on koskettimisto."


      • Lahjattomat
        että tälleen kirjoitti:

        Olen edelleen sitä mieltä vahvasti, että nuotinlukutaito ja musiikin teorian ymmärtäminen on hyväksi, aina silloin, kun haluaa oppia ja tulla "oikeaksi soittajaksi".
        Korvakuulosoitantaa voi verrata asian toimittamiseen huutamalla "hesasta"
        Rovaniemelle, kun sen kirjoitustekniikkaa apuna käyttäen voisi tehdä muilta salaa.
        Asia on vain joillekkin niin vaikea ymmärtää, tai ylivoimainen tehtävä, että pidetään kynsin hampain kiinni vaatimattomasta sointanta tyylistään.

        Yleisesti hyvää sävelkorvaa pidetään juuri lahjana ja lahjakkuutena.
        Jos ei korva kerro, meneekö seuraava nuotti ylös vai alas, niin sillonhan vaihtoehtona on joko se, että joku vierestä näyttää kokoajan mihin sormi laitetaan tai sitten on tosiaan opeteltava nuoteista tai jostain tabloista.

        Eli jos sulla ei sitten vaan ole lahjoja, niin et voi ymmärtää, miksi toiset oppii kuuntelemalla?:D


      • Kuulevamuusikko
        että tälleen kirjoitti:

        Olen edelleen sitä mieltä vahvasti, että nuotinlukutaito ja musiikin teorian ymmärtäminen on hyväksi, aina silloin, kun haluaa oppia ja tulla "oikeaksi soittajaksi".
        Korvakuulosoitantaa voi verrata asian toimittamiseen huutamalla "hesasta"
        Rovaniemelle, kun sen kirjoitustekniikkaa apuna käyttäen voisi tehdä muilta salaa.
        Asia on vain joillekkin niin vaikea ymmärtää, tai ylivoimainen tehtävä, että pidetään kynsin hampain kiinni vaatimattomasta sointanta tyylistään.

        Sulle taitaa olla vaikea ymmärtää ja ylivoimainen tehtävä se, että musiikki perustuu juurikin siihen mitä ihminen voi kuulla, sokeakin voi soittaa ja kuulla mutta selitäpä nyt ihan konkreettisesti miten voi soittaa pelkillä nuoteilla ja vieläpä oikein mukaan lukien tempo, sävelen korkeudet, pituudet ym. asiat jos sinä et niitä yksinkertaisesti kuule.

        Eli joko meni jakeluun mistä on kyse vai vieläkö olet sitä mieltä, että kuulo on jotenkin toissijainen asia musiikin soittamisessa ja oppimisessa. Kyllä se kuulo on a ja o asian tiimoilta ja paljon enempi ratkaisee kun nuotinlukutaito ja teoria minkä hyöydyllisyyttä ei täällä ole kukaan kieltänyt.

        Ehkä nyt meni jakeluun tai sitten ei.


      • Kuulevamuusikko
        NoJust... kirjoitti:

        Ensimmäinen edellytys on oppia kuuntelemaan. Miten sinä muuten opit mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei? Vai eikö se edes kiinnosta?
        Aika paljon todennäköisempää on se, että löydät kappaleen vain ääninäytteenä, kun että löytäisit sen vain nuotinnoksena. Jos ett ole opetellut kuuntelemaa eikä sinulla ole nuotteja, niin mitenkä sinä sen kappaleen sitten soitat?

        Maailma on täynnä virtuooseja(joille minun tai sinun on turha mennä elvistelemään), jotka lukevat nuotteja vain välttävästi tai eivät ollenkaan.

        Juurikin näin, se kuulo on tärkein väline musiikissa ja sen oppimisessa.
        Kaikista parhaimmat juurikin osaavat tämän taidon ja ne ketkä eivät osaa soittavat vain robottimaisesti ilman mitään omaa maustetta.

        Teoria ja nuotit ovat hyödyllisiä muttei niitä pysty käyttämään jos ei kuuloaisti toimi, koska yksinkertaisesti on sellaisia asioita kuin kuulon varaisesti erotettu nuotin soiva pituus, korkeus, kovuus / pehmeys, tahti, vire, orkesterin muut soittimet ja niiden yhteentoimivuus omaan soittoon.

        Mutta eipä tuo yksi taida tätä asiaa nyt oikein ymmärtää :D


      • että silleen
        Kuulevamuusikko kirjoitti:

        Sulle taitaa olla vaikea ymmärtää ja ylivoimainen tehtävä se, että musiikki perustuu juurikin siihen mitä ihminen voi kuulla, sokeakin voi soittaa ja kuulla mutta selitäpä nyt ihan konkreettisesti miten voi soittaa pelkillä nuoteilla ja vieläpä oikein mukaan lukien tempo, sävelen korkeudet, pituudet ym. asiat jos sinä et niitä yksinkertaisesti kuule.

        Eli joko meni jakeluun mistä on kyse vai vieläkö olet sitä mieltä, että kuulo on jotenkin toissijainen asia musiikin soittamisessa ja oppimisessa. Kyllä se kuulo on a ja o asian tiimoilta ja paljon enempi ratkaisee kun nuotinlukutaito ja teoria minkä hyöydyllisyyttä ei täällä ole kukaan kieltänyt.

        Ehkä nyt meni jakeluun tai sitten ei.

        Olet aivan oikeassa, siinä vain on eräs huono puoli, kun jonkun täytyy aina soittaa se oppilaalle ensin, ennen kuin oppilas alkaa sitä opettelemaan.
        Kuten aikaisemmin totesin on soittajia sekä soittelijoita.


      • NoJust...
        että silleen kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa, siinä vain on eräs huono puoli, kun jonkun täytyy aina soittaa se oppilaalle ensin, ennen kuin oppilas alkaa sitä opettelemaan.
        Kuten aikaisemmin totesin on soittajia sekä soittelijoita.

        On soittelijoja ja soittajia, mutta kyllähän se varmaan kuiteski niin menee, että soittajien soitto kuulostaa hyvältä ja soittelijoiden soitto ei niin hyvältä. Eikös tämä asia nyt ole ihan päivänselvää?

        Kun tollasia juttuja lueskelee, niin helposti on entistä enemmän sitä mieltä, että teoria tekee ääliöksi, mutta näihän ei toki oikeassa maailmassa ole. Siis kun puhutaan niistä oikeista ammattilaisista jotka osaa teoriat ja nuotinluvut, mutta ovat myös kokeneita ja nähneet oikeaa "maailmaa". Kyllä niissä piireissä osataan arvostaa myös itseoppimista...siis jos lopputulos on korvaa miellyttävää.
        Vähän niinkun se Pauligin kahvimainoksen kokenut käsityön ammattilainen toteaa, että nuorena sitä luulee tietävänsä ja osaavansa kaiken...mutta mitä enemmän tulee kokemusta, niin sen vähemmän tietää tietävänsä.


      • Anonyymi
        että silleen kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa, siinä vain on eräs huono puoli, kun jonkun täytyy aina soittaa se oppilaalle ensin, ennen kuin oppilas alkaa sitä opettelemaan.
        Kuten aikaisemmin totesin on soittajia sekä soittelijoita.

        Tuosta asiasta hyvä esimerkki on Eppujen 40-vuotisjuhlakonsertin valmisteluista tehty televisio-ohjelma v. 2016. Konsertissa esiintyi myös Tampere Filharmonia ja jokaiselle soittajalle oli kirjoitettu omat stemmat. Tämä johti siihen, että Martti Syrjän täytyi mennä Rouvalilta pyytämään että joku soittaisi ne stemmat muistitikulle valmiiksi jotta soittajat voisivat sieltä matkimalla opetella ne. Tämä siksi että basisti oli bändin ainoa nuotinlukutaitoinen soittaja.


    • Näintuomenee

      Sellaiset jotka ei opi soittamaan kitaraa, alkavat basistiksi. Ei mulla muuta.

      • Anonyymi

        Nooo..jos on kovasti isot sormet ja kädet niin basso kyllä sopii paremmin "kätösiin" eikö totta?
        Maniskan sormitukset koin hankaliksi sormien vaatiman pienen tilan vuoksi.


    • HEI LUUSERI!!!! VAI BEASSO ON LUUSEREIDEN SOITIN?? SOPII TULLA KOKEILEEN! OLEN VARMA ETTÄ HÄVIÄT JA KIVULIAASTI! NO MITÄS ITSE SOITAT MUUTA KUN SUUTASI??

    • Anonyymi

      3 - 5 soittajan bändihän koostuu tavallaan kahdestä on melodia, harmonia ja rockissa niin tärkeä räime ja kaikki tuo enimmäkseen tulee kitaroista ja koskettimista, ja on rytmi ja se tulee rummuista ja sitten on vielä bändisoitto ja se tulee siitä että basisti soitollaan ikäänkuin kutoo nuo kaksi edellä mainittua yhdeksi kokonaisuudeksi. Siksi basso on kuin onkin bändin tärkein soitin.

      Mutta basso on nimenomaan bändi-soitin, kitaran kanssa voi pitää hauskaa yksinkin ja ehkä myös rumpujen kanssa voi aikansa pärjäillä jopa yksinkin, mutta basso on aika tylsä soitin yksin soitella ja se tarvii bändin ympärilleen.

      Mutta bändin soittajista tai jäsenistä kumminkin tärkein on se joka kirjoittaa biisit, ja on loppujen lopuksi ihan sama mitä instrumenttia hän bändissä soittaa tai soittaako lainkaan. Jokainen soittaja voidaan omia biisejä esittävässä bändissä helposti korvata paitsi ei sitä tai heitä jo(t)ka kirjoittaa bändille ne biisit.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Muistan joskus kultaisella kasarilla kun Mechelininkadulla oli Musamaailman liike ja se myyjä oli kova basisti, soitteli Stu Hammiakin välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan joskus kultaisella kasarilla kun Mechelininkadulla oli Musamaailman liike ja se myyjä oli kova basisti, soitteli Stu Hammiakin välillä.

        Kyllä basson soitto vaati taitoa yhtä kuin kitarankin leipominen.
        Ehkä basson kielien lirputtelu näyttää helpolta mutta ei se olekaan niin helppoa..


    • Anonyymi

      Kuinka niin basso on bändin tärkein soitin?
      Eiköhän nuo kaikki ole tärkeitä.
      Joku basisti yrittää nyt korottaa itseään korkeimmalle pallille!

      • Anonyymi

        Niinno,,onhan basisti muusikon paras ystävä.


    • Anonyymi

      Basistin ja rumpalin "yhteispeli" on rytmin toimivuuden kannalta tärkeintä.

    • Anonyymi

      Tunnustan pitäväni bassolevyistä. Kitaran rääkkäystä en niinkään jaksa.:)

      • Anonyymi

        En minäkään, heti kun kitaristi ottaa käsittelyyn G, B, ja e kielet niin järkyttävää vingutusta.


    • Anonyymi

      KYLLÄ SE KUULKAAS NÄIN ON ETTÄ PIMPPARAUTA SE ON BÄNDIN TÄRKEIN SOITIN!

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe