Ulkokehräsluu murtuma

Minulla murtui ulkokehräsluu elokuun lopulla. Leikkausta ei tarvinnut tehdä vaan jalkaan laitettiin saapaskipsi kuudeksi viikoksi. Kuusi viikkoa meni kovien kipujen kanssa eläen ja murtumasta otettiin ainoastaan 2 kertaa rtg-kuvat koko prosessin aikana. Kipsi poistettiin ja silloinkaan lääkäri ei halunnut ottaa rtg kuvia ja ei halunnut laittaa enää mitään tukea jalkaan. Ohjeena oli KÄVELE!!! Tämä oli kuitenkin mahdotonta, silä jalka oli kuin tukki ja epätoivoisesti koitin ottaa viikon aikana kahteen otteeseen askeleen, mutta.... seurauksena oli se, että kaaduin aina maahan... tilanne rupesi huolestuttamaan ja soitin omalle työterveyslääkärilleni, joka ohjasi minut rtg-kuviin ja käski tulla näyttämään jalkaa. Kipsin poistosta oli siis kulunut viikko, kun menin työterveyslääkärilleni ja hän kauhisteli miten hirrveän näköinen jalka oli. Rtg-kuvista selvisi, ettei luu ole luutunut mihinkään suuntaan ja sain suoraan lähetteen leikkausarvioon. kyseessä hoitovirhe......plaa!
Arviossa lääkäri tutki jalkaa todella pitkään ja ihmetteli, miksi jalka on jääkylmä. Lopulta tuli päätös, että jalka laitetaan 3vk walker kipsiin ja katsotaa mitä tapahtuu. Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? Lähinnä jatko pelottaa, jos ulkokehräs luu ei ole vieläkään luutunut....?

2

796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+18

"...ja ihmetteli, miksi jalka on jääkylmä..."

Jo on ollut lääkäri. Eikö tuo viittaa ettei veri kierrä jalassa? Jalka menee kuolioon ja ainut vaihtoehto on amputointi.

• 100µg

Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

Lastenlääkäri Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

D-vitamiini on erittäin halpaa (maksaa pari euroa kuukaudessa).

Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1853
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1640
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1215
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1098
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      978
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe