Onko kokemuksia kokiksi opiskelusta? :)

Miettiväinen

Olen siis tekemässä päätöstä jatko-opiskelusta ja olen aika vahvasti päätynyt ammattikoulun kokki alaan. Mitäs :D Kertokaa ketkä olette olleet kokkipuolella tai olette parhaillaan tai muuten vaan tiedätte asiasta. Eli siis millaista opiskelu on siellä? kuinka pitkiä päiviä? onko paljon käytännön kokkailua ja tekemistä vai onko teoria aineita paljonkin? Tämä yläkoulu on ollut minulle täysin pakkopullaaa... olen huono matikassa ja kielissä ja olen todella toivonut sellaista opiskelua, jossa ei tarvitsisi kauheasti olla pulpetin ääressä ja tehdä koulutehtäviä. Entäs tunnit? millaisia ne ovat? onko sielläkin jotain pari/ryhmä töitä vai onko opiskelu itsenäistä? Entäs kurssit? vaihtuuko ne vähän väliä vai onko koko vuoden sama lukujärjestys? tehdäänkö se itse? :D

3

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäs

isäs

• Miettiväinen

??!!

• tulevatarjoilija

Moi! Mä aloitin opiskeleen hotelli-, ravintola- ja catering alaa tänä syksynä. Ainaki meidän koulussa opiskellaan ekana vuonna niin sali kuin keittiöpuoltaki. Keväällä sitte päätetään, kumpaa lähdetään opiskelemaan.
      Kun tulin kouluun, olin varma, että haluan tarjoilijaksi. Kun keittiötunnit alkoivat, niin olin vähän aikaa innostunut kokinkin ammatista, mutta en enää. Keittiöpuolella paineet menestyä on tosi kovat, ja töitä on hieman vaikeampi saada, kuin tarjoilijana. (joista on muuten pula ainakin pk-seudulla) Suurin osa meidänkin luokalta tahtoo kokeiksi, joten työnantajilla on kyllä varaa valita parhaimmat.
      Lukujärjestykset vaihtelee paljon. Viisi viikkoa kestää yks jakso. Meillä oli ekassa jaksossa maanantaisin koulua kahdeksasta kuuteen illalla, mutta ei se tuntunu pitkältä kun on kiva luokka ja tän alan opiskelu kiinnostaa. Monesti on myös, että koulu alkaa vasta aamu yhdeltätoista tai päivä yhdeltä. Ravintola-alan työt ovat usein vuorotyötä ja siihen totutellaan jo koulussa. Ainiin, tässä jaksossa meillä on perjantaisin kuuteen koulua :D
      Lukuaineita on tosi vähän, ja ne ovat naurettavan helppoja. Aika paljon painotetaan kieliin, ja lukuaineissakin opetellaan vain asioita, joista on meidän alalla hyötyä.

En muista mitä kaikkea kysyit viestissäsi, mutta toivottavasti saat tästä jtn irti :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      27
      3176
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      3
      863
    3. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      68
      770
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      3
      760
    5. Mistä tietää, onko hän se oikea?

Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      60
      694
    6. Miten voitkin olla aina niin fiksu

...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      32
      601
    7. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      12
      580
    8. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      20
      569
    9. Mitä ajattelet

Meistä nykyään.
      Ikävä
      41
      560
    10. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      3
      549
    Aihe