onko hirsitalo ikuinen?

sally17

olen aikeissa ostaa 1929 rakenmettua taloa, , siis hirsitalo katto kunnossa mutta mitä muuta pitäää huomioida kun menen katosmaan taloa?

21

1043

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnea kaupoille.

Alimmaiset hirsikerrat saattavat olla lahot. iso työ uusia alahirsiä. lattian kunto on myös syytä tutkia, onko maapohjarakenne. Hajuaisti kertoo ensikäynnillä paljon.
      Remonttihistoria olis myös hyvä saada jos mahdollista.
      Tärkein: Hirsirakennuksia ymmärtävä ammattilainen mukaan.

• satoja vuosia

Ikuinen tuskin mutta satoja vuosia kestää kyllä. Onhan niitä euroopassa olemassa hirisitaloja joiden ikä on satoja vuosia.
      Mutta jos kosteus pääsee pesimään niin lahoaa tietysti. jos kosteus ei pääse akenteisiin pesimään niin kestää ja elinkaari sana voi jättää pois sanavarastosta. Muutenkin nykyisin puhutaan muutaman kymmenen vuoden elinkaaritaloista hyi saasta! talo kestää satoja vuosia näin sa vaan on. Älä rakenna ikinä elinkaaritaloa se on maapallon tuhoa .

• kopsahdus/tussahdus

Vasara mukaan ja jos omistaja ei anna paukutella niin unohda koko pytinki. (no verhoilun päältä ei paukuttelu juuri hyödytä) Aiemmin mainitut alahirret lahoaa ekana vaikka mitään erityistä vauriota olisi. Ikkunoiden aluset on toinen arka kohta. Jos katto on joskus vuotanut niin ylimmät hirret voivat olla lahoja. Talossa olevat pesutilat taas lahottavat seinät ja lattian tehokkaasti sisäpuolelta päin.

• .25.

Itse kiinnittäisin huomiota kattoon ja siihen kuinka pitkät räystäät talossa on. Noihin aikoihin oli muotia mikälie kreikkalaistyyli, eli hemmetin lyhyet räystäät ja sade piiskasi seinän alimpia osua surutta.

Sitten huomio kiinnittyy siihen minne se talo on oikein rakennettu, mäen päällä vai savipellon keskellä? Talon pohjan ryömintätilaan pitää mennä rohkeasti taskulampun digikameran kanssa, onko maa kuivaa, miltä muuten näyttää. Edessä on todennäköisesti salaojien/sadejärjestelmän kaivaminen kaikissa tapauksissa.

Mikäli talossa on savupiippu, leivinuuni jne.. niiden kunto on syytä selvittää, vaikuttaa heti talon hintaan. Onko talossa kellaria, onko siellä kuivaa ja onko välipohjan rakenteessa kreosoottia, joka pitäisi turvallisuussyistä kapseloida.

Joku vanha hirsitalo, jota ei ole kosteusteknisesti villapilattu voi olla oikea ostajan helmi, jos vasara pysyy kädessä ja tietää suunnilleen mitä on tekemässä.

• Joku vaan

1800-luvulla rakennetussa kotitalossani tuo ei toimi. Lattian alla on monttu, jossa on syksyisin ja keväisin vettä puolikin metriä. Vesi kuitenkin häipyy itsekseen, ja talo on melko hyvässä kunnossa. Ainakaan tuo vesi ei ole mitään vaurioita aiheuttanut.

• routii ja raskaasti.
        Joku vaan kirjoitti:

1800-luvulla rakennetussa kotitalossani tuo ei toimi. Lattian alla on monttu, jossa on syksyisin ja keväisin vettä puolikin metriä. Vesi kuitenkin häipyy itsekseen, ja talo on melko hyvässä kunnossa. Ainakaan tuo vesi ei ole mitään vaurioita aiheuttanut.

1800-luvulla ei olla oltu niin tyhmiä ettei talonpaikkaa ole osattu katsoa. Vesipesä (kosteus) ei ole koskaan hyväksi perustuksissa

• Joku vaan
        routii ja raskaasti. kirjoitti:

1800-luvulla ei olla oltu niin tyhmiä ettei talonpaikkaa ole osattu katsoa. Vesipesä (kosteus) ei ole koskaan hyväksi perustuksissa

Etelärinteessä talo on, mutta kallio kaataa veden talon alla olevaan monttuun. Noita kallioita on siinä mäessä paljon, joten valittiin kai pienin paha. Mitään perustusten liikkumista ei ole ollut.
        Naapurissa, samanikäisessä talossa on sama juttu. Ei ongelmia.

• routii ja raskaasti.
        Joku vaan kirjoitti:

Etelärinteessä talo on, mutta kallio kaataa veden talon alla olevaan monttuun. Noita kallioita on siinä mäessä paljon, joten valittiin kai pienin paha. Mitään perustusten liikkumista ei ole ollut.
        Naapurissa, samanikäisessä talossa on sama juttu. Ei ongelmia.

Jätit aika oleellisen asian mainitsematta eli kallioperustamisen.

• Joku vaan
        routii ja raskaasti. kirjoitti:

Jätit aika oleellisen asian mainitsematta eli kallioperustamisen.

Eiku toinen pää on kalliolla ja toisen pään alla on 2 metriä soramaata. Tuossa syvyydessä tuli kallio vastaan, kun muovikaivoa upotettiin.
        Hyvin ovat aikanaan perustuksia tehneet. Vanhan navetan kivijalan toinen pää on niin vetelässä paikassa, että keväisin ei sinne viitsi mennä edes saappaissa. Hyvin on kivijalka paikallaan pysynyt ainakin 100 vuotta.

• r44
        Joku vaan kirjoitti:

Eiku toinen pää on kalliolla ja toisen pään alla on 2 metriä soramaata. Tuossa syvyydessä tuli kallio vastaan, kun muovikaivoa upotettiin.
        Hyvin ovat aikanaan perustuksia tehneet. Vanhan navetan kivijalan toinen pää on niin vetelässä paikassa, että keväisin ei sinne viitsi mennä edes saappaissa. Hyvin on kivijalka paikallaan pysynyt ainakin 100 vuotta.

mihimpä se kallio sieltä lähtisi? Viisas mies kalliolle rakensi..

Kantava laatta keksittiin aikoinaan osittain sen takia että päästiin rakentamaan maapohjille jotka ei rakentamiseen sovellu.

Itsellä on yksi pihasauna perustettu savimaalle niin vahvoilla perustuksilla että vaikka routisikin, saa kaataa vaikka koko saunan eikä perustukset petä. Ei kantava laatta. Nurkkapilareilla tms. sauna olisi jo keikkunut siihen malliin että ainakin hormi olisi poikki tms?

Ei aina vanhatkaan rakennukset ole hyvillä perustuksilla. Rintamamiehille jaettiin ainakin mitä sattuu tontteja. Suopohjaa pahimmillaan

• Onnea

Hyviä neuvoja.

Jos löydät talon, joka on jo kestänyt sata vuotta hyvässä kunnossa, niin tuskin sitä pilaa seuraavankaan sadan vuoden aikana mikään muu kuin huollon laiminlyönti tai asiantuntematon remontointi...

Paljon mieluummin ostaisin tuollaisen kuin jonkun 80-luvun tiilitalon.

• torpan tiina

Vanhaa hirsitaloa täytyy aina joskus kengittää eli uusia alimpia hirsiä. Ja se todellakaan ei ole ammattimiehille mikään hankala homma, vaikka ylempänä joku niin väittikin.
        Jos katto ei ole vuotanut edes piipunjuuresta eikä taloa ole 70-luvulla "kunnostettu" eikä saunaa rakennettu keskelle rakennusta, ostaisin heti.

Hyvässä kunnossa olevia, ei pilaamattomia vanhoja hirsirakennuksia on tosi vaikea löytää. Mä itse etsin 10 vuotta... Nyt on 130 vanha rouva palautettu omaan arvoonsa, on tehty paljon ja vielä on edessä tekemistä.

• Kengityksestä
        torpan tiina kirjoitti:

Vanhaa hirsitaloa täytyy aina joskus kengittää eli uusia alimpia hirsiä. Ja se todellakaan ei ole ammattimiehille mikään hankala homma, vaikka ylempänä joku niin väittikin.
        Jos katto ei ole vuotanut edes piipunjuuresta eikä taloa ole 70-luvulla "kunnostettu" eikä saunaa rakennettu keskelle rakennusta, ostaisin heti.

Hyvässä kunnossa olevia, ei pilaamattomia vanhoja hirsirakennuksia on tosi vaikea löytää. Mä itse etsin 10 vuotta... Nyt on 130 vanha rouva palautettu omaan arvoonsa, on tehty paljon ja vielä on edessä tekemistä.

Tapauskohtainenhan se talon kengittäminen on. Joissain tapauksissa pääsee helpommalla. toiset vaatii enemmän työtä. Pahimmassa tapauksessa joutuu purkamaan lattioita , ikkunat täytyy irroittaa pois paikoiltaan etteivät ne säry tunkkausvaiheessa, ulkovuoraus purkaa jne.
        En halua pelotella, mutta monelle talon om. se työn määra kengityksessä on yllätys, ja kustannuksia tietysti tulee.

• taavetti990

Älä osta vaan laita rahasi rivariin, osta se omaksi niin ei ole huolia asumisesta koskaan. 28 vuotta asuin järvenrannassa 30 vuonna tehdyssä talossa .Se oli elämäni huonoin valinta. Töitä oli yli tarpeen

• Vanhaa kunnioittaen

Vanha hirsitalo ei varmasti sovi kaikille, mutta jos kroppa ei työtä pelkää ja haluaa yksilöllisen kodin, niin kyllä vanha hirsitalo on mitä parhain valinta.

Meillä 20-luvulla tehty hirsitalo, joka oli hankittaessa aika huonossa kunnossa. Kunnostettiin se vanhaa kunnioittaen. Jätettiin mm. sauna piharakennukseen, kunnostettiin alkuperäiset ikkunat ja muutenkin tuotiin taloon mahdollisimman vähän uutta. Näillä eväillä saatiin yksilöllinen koti, joka varmati kestää vielä sata vuotta, jos vaan saa meidän jälkeen uudet omistajat, jotka arvostavat vanhaa ja pitävät rakennuksen kunnossa.

Jotain 80-luvun rivarikämppää en edes viitsisi ruveta suuremmin kunnostamaan kun se remontista huolimatta olisi se 80-luvun kämppä, sokeritoukat vilistäisivät remontista huolimatta.

• sasassddsdsa

saunahan pitää tuoda mahdollisimman keskelle vanhaa hirsitaloa, katos kun nykytekniikalla saa vaikka miten tiiviin siitä hirsitalostasi, niin mulle yksi pölvästi rakentaja neuvoi

• järeää puuta

Kun ymmärtää pitää katon kunnossa, niin jykevä hirsirakennus säilyy pitkään. Meidän kylän massiivihirrestä tehdyt isot suola-aitat on yli 300 vuotta vanhoja (Ahvenkoski) Tässä tapauksessa massiivihirsi on kokoa 10-12 tuumaa. On siinä jo ehtinyt muutama pärekatto hapantua.

• WOD

Vanhan kansan sanonta; Hirsitalo painuu niin kauan kunnes räystäät koskettaa maata. Viisi vuotta painuu uutuuttaan ja sen jälkeen vanhuuttaan.

• huom

Vanha kansa on sanonut muutakin tyhmää.

• huoh..
        huom kirjoitti:

Vanha kansa on sanonut muutakin tyhmää.

Vanha kansa osasi mennä metsään kirveen kanssa ja tehdä talon. Paljon, hyvin paljon on viisauksia sinne metsään jäänyt tarkastellessa vallitsevaa hirsiteollisuutta ja sen "kehitystä".
        Osa kiitoksista kuuluu jakaa myös selluteollisuudelle jonka tarpeisiin Suomen metsät aikoinaan valjastettiin ja joka on edelleen se "oikea" tapa "hoitaa" metsiä. Ei edes teoreettisia mahdollisuuksia rakentamiseen soveltuvan puuaineksen löytymiseen. Vanhat metsät mitä niitä vielä löytyy on asia erikseen. Nekin persut ja keput vielä kaataa vaikka ne olisi suojeltu. Junttien arvot määrittelee taloudelliset hyödyt.

• Jagdpanther

Käy kysymässä Veäjän puolella Karjalassa asuvilta jotka vieläki luulee että Tsaari hallitsee Venäjää :D Luulen että on tönöt ollu pystössä sata vuotta ennen Nikolaita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe