Kaikki vaihdevuosioireet?

miuku

Listataan kaikki mahdolliset esi- ja varsinaiset vaihdevuosioireet mitä voi tulla.
Tuntuu, että kaikenlaisia oireita on paljon enemmän mitä varsinaisilta vaihdevuosi-infosivuilta löytyy.

99

14457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miiru

      -unihäiriöt
      -väsymys
      -yöhikoilut
      -mielialojen vaihtelut
      -aloitekyvyttömyys,motivaation puute
      -itsetunto-ongelmat= olo niinkuin murkkuikäisellä
      -ihon nuorekkuuden häviäminen, eli tulee nopeaan tahtiin ryppyjä ja iho veltostuu, ei palaudu
      - nivelkipuja
      - hidas palautuminen urheilusta
      -seksuaalitoimintojen muutokset,kuivuus, atrofia

      • Heli K

        Kauhulla odotan milloin nuo vaivat alkaa. Olen jo 51 v ja still going strong. Mutta en usko olevani niin onnekas, että en saa mitään oireita.


      • Miiru

        Lisään poskien kuumotus ja pistely, ja tuolla jossain mainitiin kai myös erilaiset tykyttelyt ja rytmihäiriöt..


      • onhan näitä
        Miiru kirjoitti:

        Lisään poskien kuumotus ja pistely, ja tuolla jossain mainitiin kai myös erilaiset tykyttelyt ja rytmihäiriöt..

        Ihmeelliset nykäykset rinnan kohdalla joka herättää unesta. Sittenpä ei enää nukuta ollenkaan paitsi päivällä.
        Saunassa ei voi ottaa enää kunnon löylyjä kun alkaa mennä mustaksi maailma, pyörryttää.
        Pienikin vastoinkäyminen on tuskallista ja ahdistavaa.


      • Lääkäriin!?
        onhan näitä kirjoitti:

        Ihmeelliset nykäykset rinnan kohdalla joka herättää unesta. Sittenpä ei enää nukuta ollenkaan paitsi päivällä.
        Saunassa ei voi ottaa enää kunnon löylyjä kun alkaa mennä mustaksi maailma, pyörryttää.
        Pienikin vastoinkäyminen on tuskallista ja ahdistavaa.

        Ettei vaan olisi sydänoireita. Se että saunominen johtaa likimain tajuttomuuteen, ei ole enää vaihdevuosioireita.


      • pirskatti

        Lisään vielä

        - räjähdysalttiuden ilman estrogen-korvaushoitoa. Mielialan vaihtelut on liian pliisu ilmaisu tästä asiasta
        - masennusoireet
        - itsetunto-ongelmiin liittyen paineen sietokyky on heikko
        - itkuherkkyys


      • Vaihtismummo
        Heli K kirjoitti:

        Kauhulla odotan milloin nuo vaivat alkaa. Olen jo 51 v ja still going strong. Mutta en usko olevani niin onnekas, että en saa mitään oireita.

        Nauti vielä kun voit..kohta loppuu.Minulla alkoi vähitellen 53v.ja alamäkeä lähdettiin kovaa vauhtia..kaikki mahdolliset oireet tuli minulle:( elämä voittaa ja niitten kanssa oppii elämään pää märkänä;)


    • toivo/epätoivo

      Unettomuus,josta johtunee jatkuva väsymys ja keskittymisvaikeudet. Silmien/suun/alapään kuivuus,joka välillä erittäin paha,välillä parempi. Nivel-ja lihaskivut,haittaa liikunnan harrastamista ja siitä palautumista. Hikoilu,kuumat aallot,hien hajun muutokset. Kuukautis-ja vuotohäiriöt,valkovuoto välillä erittäin runsasta. Rypyt,juonteet,"maksaläiskätt lisääntyvät vauhdilla. Masentuneisuus,johon liittyy kovia ahdistuskohtauksia ja pelkoja. Itsetunto-ongelmat,tunne riittämättömyydestä,kova mustasukkaisuus. Hiusten ohentuminen päälaelta,hiusten haurastuminen. Painon nousu,vaikka syö vähemmän ja liikkuu enemmän. Selluliitin ilmestyminen,lisääntyminen kun aineenvaihdunta vähenee. Mielialan hurjat heilahtelut,toivo/epätoivo.

    • pattisormi

      Kun itselläni todettiin nivelrikko menopaussin alettua, ja se on alkanut edetä nyt huolestuttavasti. Onko kellään vastaavanlaisia havaintoja ja jos niin millälailla hoitaneet? Tk-lääkäri sanoi, että voi kirjoittaa tarvittaessa parasetamolia, mutta ei paljoa sen enempää muuta kuin kehotti varomaan liikaa kuormitusta.

      • Näin minulla

        Estrogeenin väheneminen menopaussissa lisää osteoporoosin riskiä, ehkäpä myös nivelpintojen heikkeneminen vauhdittuu. Minulla on paha nivelrikko polvissa (toisessa jo tekonivel ja toiseen ilmeisesti tulossa muutaman vuoden kuluessa). Sorminivelissä ajoittain kiputiloja mutta en tiedä olisiko nivelrikkoa. Syön "varmuuden vuoksi" reseptivapaata lääkettä joka sisältää glukosamiinia, kondroiittisulfaattia ja MSM:ää.

        Tuohon menopaussioireluetteloon lisäisin myös keskittymiskyvyn heikkenemistä ja unihäiriöihin pahat painajaiset. Nuo molemmat olivat se viimeinen tikki hakea tehokas hormonikorvaushoito.


      • pattisormi

        Siis kun oireita on ollut vasta viime vuosina, ja alkuun ei ollut muuta havaittavissa kuin vähäistä paksuuntumista sormien kärkinivelissä kunnes tänä kesänä alkoi kipuilemaan ja etusormen nivel ärtyi ihan kosketusaraksi, lisäksi öisin sormien jäykistymistä ja muutenkin koko herääminen alkanut olla kankeampaa. Isovarpaan tyvinivelessä on myös ollut jatkuvampaa kolotusta.

        Mitään lääkitystä en ole vielä tarvinnut, mutta selvästikin tämä on ollut siihen suuntaan menossa. Tässä parin viime viikon aikana olen sitten kokeillut viljatonta ja maidotonta ruokavaliota senverran hyvin tuloksin että jos joku muukin akuutissa tulehdusvaiheessa oleva uskaltautuisi samaan, niin olisi jotain vertailukohtaa omille havainnoille. Sen mitä olen nettiä kahlannut ettei tämäntyyppistä ruokavaliosta ole todettu olevan mitään apua, ennemminkin reumaan saattaisi olla, mutta kun kuitenkin minulla tulehdus on laantunut eikä ole samalla tavalla yöjäykkyyttä, joten kuuluuko se sitten vaan taudin kuvaan edetä aaltoilemalla tai muusta syystä tämä tilapäisesti rauhoittunut. Olen kyllä varsin rutinoitunut erilaisten dieettien kanssa, ettei sen suhteen ole suurta ongelmaa, vaikka onhan tämä ravitsemuksellisesti melko haastava, koska vilja- ja maitotuotteet on meillä ruokavalion kivijalka, ja sitä ei niin vain muuteta muuksi.


    • tulevaisuuden patti

      Eihän sitä voi aivan joutilaaksikaan heittäytyä. Itsellä myös nivelrikon alkua. en oo lääkärissä käynyt, kun tiedän, ettei siihen mitään virallista parannuskeinoa ole. Sen vaan oon huomannut, että kipukauden alkaesssa voi arnikkiöljy (luontaistuote) lievittää kipuja. Samoin nivelten "voitelusta" kannattaa pitää huolta eli syö kalaöljyä, D-vitamiina ja jos haluat, niin nokkos-kalkki-inkivääri -yhdistelmät voi auttaa. Ainakin mulla toimii.Mulla ei vielä ole kamalia patteja sormiin tullut, vaikka käsilläni työtä teenkin.

    • odotan kauhuseolla

      no kysyn siten että onko kellään vaihdevuodet parantaneet elämänalaa jotensakina? seksi elämäää,ym vaikka vaivat olisikin.? mitä hyviä puolia on vaihtareissa? kertokapas se.

      • määä10

        Ei ole mitään hyviä puolia..voi jos olisikin jotain..no jos oikein tarkasti mietin..kun näkö, kuulo ja muisti heikentyy voi laittaa paljon asioita niiden piikkiin.
        Kamalaa kun tulee yhtäkkiä noitakin ruskeita läiskiä selkäpuolelle ja iho muuttuu muutamassa yössä kauttaaltaan selluliitin armoille.
        Olo on niin karmee ettei seksiä tosiaankaan edes ajattele..


      • Myös hyviä puolia

        Voisko laskea hyviin puoliin, että tunnen itseni sukupuolettomaksi, kun seksi ei kiinnosta eikä ole miestäkään. Ihana vaihe elämässä, kun voi vain keskittyä itseensä eikä ole raskaudenpelkoa. Siitä on jo vuosia, kun näin viimeisen unen, että olin tullut raskaaksi ja unessa mietin, kuinka ratkaisisin ongelman.


    • Some symptoms

      Masennuskaudet
      Toivottomuus (välillä)
      Unihäiriöt (herääminen yöllä, herääminen aamuyöstä)
      Ärtyneisyys (posket kuumottaa kun on oikein ärtynyt)
      Uskaltaa panna paremmin vastaan ja antaa palautettu esim. huonosta palvelusta
      ei enää siedä huonoa kohtelua yms.
      Ei jaksa katsoa ihmisiä jotka ovat hankalia, eristäytyy jonkin verran ihmisistä
      Nenän, silmien, kurkun ja alapään limakalvojen kuivuminen (aivastukset, köhä)
      Oma naama alkaa ärsyttämään ja tuntee itsensä rumaksi ja vanhaksi
      Päänsärky
      Sydämen tykytykset
      Väsymys
      Itkuherkkyys
      Haluttomuus
      Energian huomattava vähentyminen (ei viitsi)

      • Uneton ja vihainen

        Hyvin kuvattu nuo tunnepuolem jutut.
        Harmi kun joudun komppaamaan että koen samoin :(


    • toivi/epätoivo

      Vaihdevuosiinhan liittyy läheisesti ihmisen vanheneminen.Ja kun se tapahtuu meille naisille aika lujalla vauhdilla vv iässä,hyviä asioita on hankalaa löytää.Mutta vanhenemisessa on nämä hyödyt::olet "näkymätön",joten ei tarvitse laittautua niinkuin nuorena,voit olla oma itsesi,saat käyttää mukavia vaatteita,keskittyä asioihin jotka eivät ole "trendien" mukaisia.

    • ::::....

      Selittämättömät kivut voisi vielä lisätä listaan, ettei voida sanoa mistä johtuu.
      Hikoilun loppumisen jälkeen sanoinkuvaamaton tympeä olo, päänsärky.

    • v...tusvuodet sucks

      nämä kaikki jo mainitut huonot jutut lisää stressiä ja paniikkia. Siitä taas seuraa se, että maha alkaa oireilla. On turvotusta, mahakipua, ripulia ummetusta.. ns ärtyneen suolen oireyhtymä. Tai näin ne ainakin nimittää tuota joka asiaan reagoivaa suolistoa.
      Se, että nykyään on niin vaikeaa vaihdevuosissa, johtuu yksinkertaisesti siitä, että enenn ei naiset yleensä ole edes eläneet näin vanhoiksi. On kultu johonkin synnytykseen tai muuhun naisen elämään kuuluvaan vaivaan.Nyt kun elämää on jatkettu lääkkeillä ja ns terveyden/sairaanhoidon keinoin, me eletään kauemmin kuin olis oikeastaan tarpeenkaan.
      en kyllä käsitä mitä varten yleensä enää elää kun nykymaailma kuitenkin arvostaa ihmistä vain nuorena, terveenä ja kaikinpuolin kyvykkäänä. Ei paljon kiinnosta jäädä tänne palloilemaan ns näkymättömänä tarpeettomana yhteiskunnan kiviriippana.

    • Samaa ikää lähestyvä

      Yleinen linja on, että vaihdevuosia mainostetaan suunnilleen naiseuden ja terveyden loppumisena. Haluan muistuttaa, ettei kaikilla niin ole! Omaiseni alkoi sairastui ennen vaihdevuosi-ikää, joutui työkyvyttömäksi ja myöhemmin pääsi sairaseläkkeelle (tules- ja neurologisia sairauksia, allergiaa ym). Vaihdevuodet menivät ohessa, huomaamatta, muuta lääkitystä oli niin paljon. Nyt hän on ollut muutaman vuoden eläkkeellä. Hän on kuntoutunut ja innostunut liikkumaan. Laihtunut. Sekä ulkoinen olemus että henkinen vireys on korkeammalla tasolla kuin pariin kymmeneen vuoteen. Vaihdevuodet eivät ole maailmanloppu, ovatpa ne sitten hankalat tai helpot. Vaihdevuosi-iän jälkeen voi koittaa uusi elämä, ja jopa ihan luomusti, ilman hormonikorvausta.

    • v...tusvuodet sucks

      Tuollaiseen tasapainoon itsensä ja elämänsä kanssa pääsee vain siinä tapauksessa, että elämä on kaikinpuolin järjestyksessä: Eli on siis terve tai tervehtynyt, on taloudellisesti vakaat tulot, läheiset ovat kunnossa ja ystäviä on. jOs joku näistä tökkii niin ei siinä elämästä paljon voi nauttia, kun kaikki kytkeytyy toisiinsa.

    • Uneton ja vihainen

      Mua ärsyttää kun en enää innostu mistään. Kaikki uusi kiva on vaan "okei, sepä kiva," ja tyhmä ilme naamassa :(

      Saatiin just hankittua mieheni kanssa ihana pikku talo 1700 neliön tontilla, haaveiltu pitkään sellaisesta kun lapset lähtee.
      Eilen tehtiin kauppakirjat MUTTA MÄ EN HEHKU ILOSTA!!!!!
      Mun pitäis innoissani jo ravata sisustusliikkeissä ja hehkuttaa kaikille et "OstettiinTaloOstettiinTaloOstettiinTalo" mut täs mä vaan istun ja naputtelen tylsänä tätä viestiä.

    • V...tusvuodet sucks

      lähde vaikka lenkille ennemin kuin istut koneella. Koneella valuu elämä hukkaan. Mulla jos ois rahaa hommata talo, en tiedä hommaisinko, sillä kun meillä oli talo asia oli ok. mutta nyt kun ei tarvi olla velkavankeudessa, sijoittaisin rahat itseeni ja läheisten hyvinvointiin. Nauttisin loppuelämästä. Raha se pyörittää kaikkea - valitettavasti. Rahaa kun puuttuu, niin ei voi muuta ku oottaa tumput suorina kuolemaa. vanha sanonta: raha tulee rahan luo pitää paikkansa.

      • myy8

        Onko jollakin muulla ollut vaivana, jännittäminen ilman mitään syytä?
        Itselläni nyt vaihdevuosissa tuttu oire.


      • 654321
        myy8 kirjoitti:

        Onko jollakin muulla ollut vaivana, jännittäminen ilman mitään syytä?
        Itselläni nyt vaihdevuosissa tuttu oire.

        Ei itsellä, mutta muistelen jostain lukeneeni, että se on yksi oire samoin kuin paniikkihäiriöt.


      • Uneton ja vihainen

        En puhunu mitään velan ottamisesta.
        Lapsia on 4 ja vanha koti meille liian iso, velat maksettu aiemmin joten pikku taloon tässä mennään ja myyntivoitto niin vähäinen että voidaan ostaa sillä pihakalusteita ensi kesänä. Niitä kun ei krs-talossa ole tarvittu.
        Käyn 4 x viikossa vuorotellen hölkällä, punttisalilla js uimassa. Tehnyt niin jo useita vuosia kun kuuluu ammatin etuihin tuo urheilu.
        Eli minua ei nyt tunnu mikään innostavan eikä ilahduttavan eikä edes nukuttavan ja elämä on mälsää, minä vanha ja ruma ja kummalliselta hormoonihieltä haiseva äkäinen ämmä.


      • ______

        Kun on joku keskeneräinen asia se voi toisaalta helpottaa oireita, että ajatukset saa muualle.
        Hikoilu on ennallaan vaikka sainkin velat maksettua.
        Mielialan kohottamiseen auttaa liikunta, se on totta.
        Jännittäminen joo, lisäksi on kiusallista selittää kärsivänsä vaihdevuosista, otin härkää sarvista.


      • vvvv.

        Joo kyllä olen huomannut että lenkillä käynti kohottaa mielialaa vähän aikaa, muttei sitä aina viitsi olla menossakaan.


      • tunneherkkä
        myy8 kirjoitti:

        Onko jollakin muulla ollut vaivana, jännittäminen ilman mitään syytä?
        Itselläni nyt vaihdevuosissa tuttu oire.

        Minulla on ongelma tuo jännittäminen. Olen aina ollut kova jännittämään etenkin sosiaalisissa tilanteissa ja kuvittelin, että iän myötä asia helpottuu. Ei ole helpottunut ja vaihdevuosien myötä näyttää edelleen pahenevan. Itsetunto on heikko ja tunnen aina sosiaalisissa tilanteissa olevani se kaikkein surkein. Olen nyt 55-vuotiaana tullut irtisanotuksi työstäni, mikä ei ole omiaan kohottamaan tilannetta. Hormonihoidot kohdallani aiheuttivat paitsi migreeniä myös jatkuvaa pientä vuotoa, lopetin hoidot ja yritän nyt pärjätä Femisoijan avulla.

        Jännittäminen on riesa juuri siksi, että mikään ohjeistus akuutissa tilanteessa ei auta. Klisee "kaikkihan jännittävät" ei helpota yhtään minun tuntemuksiani, enemmänkin ärsyttää. Miksi jännitän, en tiedä, rasittavaa ja itsetuntoa alentavaa se kuitenkin on.

        Mielelläni kuulisin kokemuksianne, yritetään jaksella.


    • mutanttiko

      talon sotaja huom.ostakaa lemmikkejä ,kissa ,koira tai ihan mitä vaan.koiran ja eläinten kanssa puuhastelu vie turhat negatiiviet ajatukset.liian mukavaa,ja se ei tunnukaan miltään? rahaa olis tuollatavoin,olisin hisuukseet vaihtareissanikin.menisin leikkauttamaan kohjuni,menisin salonkiin hakemaan luxuxta ja botoxia...ja nauttisin naiseudestani.rahalla saa vaikka hyvät vaihdevuosihoidot yksitysklinikalla.ulkoilu ja lenkkeily antaa hyvät fiilikset,vartalo muokkaantuu ja mieli.kotona nestissä siivoten ja radiota kuullen ei aikani kuluisi.

      • paska8

        Tässä lisää :::

        -huimaus
        -niskat jumissa
        -paska olo
        -etova olo
        -sydän olotilat
        -migreeni
        -sormet puutuu
        -jalat puutuu
        -paniikki kaikista näistä olotiloista
        -työhön kykenemätön
        -väsymys
        -epävarma olo ja kaikki tuntuu paskalta
        -muutama päivä kk ns.normaali olo


      • Silmissä_vilisee_taas

        Etsinkin mainintaa migreenistä. Minulle tulee nykyisin kausia jolloin migreenikohtaus tulee lähes päivittäin. Sitä ennen migreeni vaivasi lähinnä teini-iässä.


    • Pelottavaa

      Ääretön vihan tunne, jos tuntee tulleensa väärin kohdelluksi.
      Silloin tulee oksettava olo kun vois vaikka hakata kanssaihmisen tuossa tilassa.
      Vaikka yleensä kiltti ja ystävällinen.
      Muuten mikään ei tunnu miltään, haluaisi vain erakoitua.

      • apuahaettava

        Minulla oli hakkaamismielihaluja ja yöllisiä pahoinvointituntemuksia silloin kun jouduin työpaikalla syrjityksi, ja on mielestäni seurannaisvaikutus, mutta jokatapauksessa ongelma pitäisi saada hoidettua riittävän ajoissa.


      • paskat kaikesta!

        Kaikki yllä mainitut oireet mullakin, mutta tähän vihantunteeseen pitää tarttua. Niin on minullakin välillä tunne, että vihaan kaikkea syrjintää, epäoikeudenmukaisuutta, toisten huonoa kohtelua, narsisteja, itsekeskeisiä paskiaisia jne. Jos esim. töissä joutuu jonkun kanssa konfliktiin, pitää poistua paikalta tai en voi taata, mitä tapahtuu. Käsiksi käyminen on ollut hiuskarvan varassa ja ties milloin se on totta. Nytkin on muutama tyyppi, joiden ajattelen vaan kerjäävän turpaansa ja jos näen heitä kadulla, en takaa mitä tapahtuu.

        Vihanpuuskan jälkeen iskee itkukohtaus, jonka aikana vihaa itseään ja sitä, miksi on tullut. Jos tämä vaihdevuosihelvetti ei kohta lopu, tarvitsen oikeasti apua. Ei voi sanoa normaaleja päiviä enää olevan, on vaan helvetillisiä tai masentavia ja mikään ei tunnu miltään, ei innosta eikä jaksa. Kokeilin jopa hormonihoitoa, mutta se vaan pahensi tätä, joten olen ilman.


      • _____
        paskat kaikesta! kirjoitti:

        Kaikki yllä mainitut oireet mullakin, mutta tähän vihantunteeseen pitää tarttua. Niin on minullakin välillä tunne, että vihaan kaikkea syrjintää, epäoikeudenmukaisuutta, toisten huonoa kohtelua, narsisteja, itsekeskeisiä paskiaisia jne. Jos esim. töissä joutuu jonkun kanssa konfliktiin, pitää poistua paikalta tai en voi taata, mitä tapahtuu. Käsiksi käyminen on ollut hiuskarvan varassa ja ties milloin se on totta. Nytkin on muutama tyyppi, joiden ajattelen vaan kerjäävän turpaansa ja jos näen heitä kadulla, en takaa mitä tapahtuu.

        Vihanpuuskan jälkeen iskee itkukohtaus, jonka aikana vihaa itseään ja sitä, miksi on tullut. Jos tämä vaihdevuosihelvetti ei kohta lopu, tarvitsen oikeasti apua. Ei voi sanoa normaaleja päiviä enää olevan, on vaan helvetillisiä tai masentavia ja mikään ei tunnu miltään, ei innosta eikä jaksa. Kokeilin jopa hormonihoitoa, mutta se vaan pahensi tätä, joten olen ilman.

        Pyydä joku muu valmiste kuin kokeilemasi, itselläni auttoi.
        Aina olin kiltteyden perikuva, vaihdevuodet saivat aikaan, aloin ärsyyntyä.


      • ?=?=?=?=
        _____ kirjoitti:

        Pyydä joku muu valmiste kuin kokeilemasi, itselläni auttoi.
        Aina olin kiltteyden perikuva, vaihdevuodet saivat aikaan, aloin ärsyyntyä.

        Onko jollakin hormonihoito auttanut masennukseen ja ahdistukseen,vai ainoastaan kuumiin aaltoihin? Apua etsivä.


      • apuahaettava
        ?=?=?=?= kirjoitti:

        Onko jollakin hormonihoito auttanut masennukseen ja ahdistukseen,vai ainoastaan kuumiin aaltoihin? Apua etsivä.

        Elämä hormonikorvaushoidon kanssa on siedettävää, ei hyvää eikä samanlaista kuin ennen menopaussia, mutta pahimmat ahdistukset on poissa, raivonpuuskat ja itkukohtaukset mennyttä, alakulo kuitenkin jäljellä ja intohimo kadonnut, jotenkin tasapaksua ja ilotonta.


      • a.l.
        paskat kaikesta! kirjoitti:

        Kaikki yllä mainitut oireet mullakin, mutta tähän vihantunteeseen pitää tarttua. Niin on minullakin välillä tunne, että vihaan kaikkea syrjintää, epäoikeudenmukaisuutta, toisten huonoa kohtelua, narsisteja, itsekeskeisiä paskiaisia jne. Jos esim. töissä joutuu jonkun kanssa konfliktiin, pitää poistua paikalta tai en voi taata, mitä tapahtuu. Käsiksi käyminen on ollut hiuskarvan varassa ja ties milloin se on totta. Nytkin on muutama tyyppi, joiden ajattelen vaan kerjäävän turpaansa ja jos näen heitä kadulla, en takaa mitä tapahtuu.

        Vihanpuuskan jälkeen iskee itkukohtaus, jonka aikana vihaa itseään ja sitä, miksi on tullut. Jos tämä vaihdevuosihelvetti ei kohta lopu, tarvitsen oikeasti apua. Ei voi sanoa normaaleja päiviä enää olevan, on vaan helvetillisiä tai masentavia ja mikään ei tunnu miltään, ei innosta eikä jaksa. Kokeilin jopa hormonihoitoa, mutta se vaan pahensi tätä, joten olen ilman.

        No huh huh! Tuon tekstin perusteella tarvitset psykiatrin tai psykologin apua. Ei kannattaisi ihan kaikkea laittaa vaihdevuosien piikkiin.


      • :::...
        a.l. kirjoitti:

        No huh huh! Tuon tekstin perusteella tarvitset psykiatrin tai psykologin apua. Ei kannattaisi ihan kaikkea laittaa vaihdevuosien piikkiin.

        Tästä syystä on ehkä vaikea saada apua jollei itse ajattele nämä ovat vaihdevuosivaivoja, jollei ole ennen ollut univaikeuksia tai ahdistusta.
        Omasta kokemuksestani sanon että tosiaan hormonit auttoivat.
        Näköjään täällä seikkailee teinejä tai muutoin keskenkasvuisia, jotka eivät ymmärrä.
        On itsellä edessä joten älkää tyrehdyttäkö hyvää keskustelua, josta on suuri apu monelle.


      • Ainako vihainen?

        Vihan tunteet menivät nuorempana äkkiä ohi, mutta nyt on ollut vaivana vihan tunteet, jotka jatkuvat päivästä päivään. Ja vihan tunteet antavat minulle sydänoireita.


      • Kiivas
        Ainako vihainen? kirjoitti:

        Vihan tunteet menivät nuorempana äkkiä ohi, mutta nyt on ollut vaivana vihan tunteet, jotka jatkuvat päivästä päivään. Ja vihan tunteet antavat minulle sydänoireita.

        Minä olen pakottanut itseni suhtautumaan neutraalisti ja ennakkoluulottomasti sellaisiin asioihin, jotka ennen raivostuttivat. Saan aggressioista niin pahan olon, että melkein oksennan. Verenpaineeni nousee ja huono olo kestää pari päivää. Vältän tappeluita ja tinkaamistilanteita ja luikin niitä pakoon. En kerta kaikkiaan kestä sellaista.


    • -62

      tuntuu samoilta oireilta ;( ja voiko myös nämä liittää tähän piikkiin myös ei kiinosta enään mikään,haluan olla yksin(ennen olin seurallinen,iloinen) nyt tuntuu että iloisuus on mennyt?? ja haluan yksin oleskella vain haluttomuus joka asiaan ,suu pielet aina alhaalla, vihanen tosissaan jos väärin ymmäretään. KERTOKAA KESTÄÄKÖ NÄMÄ VAIHKARIT JOS MULLA ON NIIN LOPPU IÄN EI OLE MITÄÄN KUUMIA AALTOJA EIKÄ KYLMÄN.normaali hikoilua kainaloissa ei hiki pisaroita naamassa. mutta muuten on vain paska olo./ kiitos vastauksista!

      • -62

        niin ja muuten nukun kun tukki ja vessassa käyn jonkin verran yön aikana, mutta aikaisemminkin kävin ja vielä enempi wc.reissut :)


      • :::...

        Laidasta laittaan nää fiilikset, välillä apea, välillä show-up, itsetehostus.
        Monta vuotta, nyt vasta hiukan tasapainoa.


      • Hormoonihurmio

        Se, ettei mikään kiinnosta eikä tunnu miltään, on minusta vaihdevuosioire. Myös muut psyykkiset oireet voivat olla vaikeitakin. Niihin auttaa joko hormonikorvaushoito tai mielialalääke.

        Vaihdevuodet tai vaihdevuosioireet eivät kestä loppuikää, eikä kuumia aaltoja tule kaikille. Viimeistään muutaman vuoden kuluttua helpottaa ja nuo ikävät tuntemukset ovat muisto vain.

        Vaihdevuosien tai oikeastaan vanhenemisen hyviin puoliin lisäisin sen, että itsevarmuus lisääntyy, tuntee itsensä ja tietää, mitä osaa, mitä ei. Ei tarvitse yrittää olla kaikille mieliksi, kun ymmärtää, ettei se onnistu kuitenkaan.

        Kuukautisten loppuminen on ehdottomasti iso plussa, samoin se, ettei tarvitse huolehtia ehkäisystä. Kaiken kaikkiaan tunnen oloni nyt 61-vuotiaana aika seesteiseksi. Energiaa ei ole yhtä paljon kuin nuorempana, mutta odotan innolla eläkkeelle pääsyä, sitten saa laatia aikataulunsa ihan itse eikä tarvitse kirota aina myöhässä olevia junia.


    • Tuuttaa

      Hormonikorvsushoidon tukena voidaan käyttää serotoniinin takaisinoton estäjiä, enkä kyllä epäröi aloittaa!!!

      • -62

        Olen pahoillani mutta en ymmärrä :( mikä on hormoonikorvaus hoito ??? onko se jokin lääke??? ja ilmeisesti se vaihkareihin. minulla on hormooni kierukka ja vaihto olis ensivuoden puolella olen 52v. niin kuin kauan sitä pitää pitää ja onko siintä nyt ollut apua muuta kuin kuukautiset eivät tuu ja ei tule raskaaksi .onko hormooni kierukasta mitään muuta hyötyä esim. vaihkareihin / Kiitos asiallisista vastauksista :)


      • Lääkettä tilalle
        -62 kirjoitti:

        Olen pahoillani mutta en ymmärrä :( mikä on hormoonikorvaus hoito ??? onko se jokin lääke??? ja ilmeisesti se vaihkareihin. minulla on hormooni kierukka ja vaihto olis ensivuoden puolella olen 52v. niin kuin kauan sitä pitää pitää ja onko siintä nyt ollut apua muuta kuin kuukautiset eivät tuu ja ei tule raskaaksi .onko hormooni kierukasta mitään muuta hyötyä esim. vaihkareihin / Kiitos asiallisista vastauksista :)

        Hormoonikorvaushoito -nimitys tarkoittaa sitä että omien luonnollisesti munasarjoissa kehittyvien hormoonien vähentyessä niiden tilalle saadaan vastaavat hormoonit lääkkeistä. Yleensä lääkitys on estrogeenia koska oma estrogeenituotanto loppuu. Jos kohtu on tallella, tarvitaan lisäksi keltarauhashormoonia (sen voi ilmeisesti saada myös hormoonikierukasta).


      • Hormoonihurmio
        Lääkettä tilalle kirjoitti:

        Hormoonikorvaushoito -nimitys tarkoittaa sitä että omien luonnollisesti munasarjoissa kehittyvien hormoonien vähentyessä niiden tilalle saadaan vastaavat hormoonit lääkkeistä. Yleensä lääkitys on estrogeenia koska oma estrogeenituotanto loppuu. Jos kohtu on tallella, tarvitaan lisäksi keltarauhashormoonia (sen voi ilmeisesti saada myös hormoonikierukasta).

        Lisään vielä, että hormonikorvaushoitoa ei tarvita, jos ei ole mitään oireita, tai jos oireet ovat niin lieviä, että niiden kanssa pystyy elämään. Elimistön estrogenituotannon loppuminen on luonnollinen asia, eikä korvaushoito ole tarpeen silloin, jos estrogeninpuutos ei aiheuta oireita.

        Hormonikorvaushoito voi olla tabletti-, geeli- tai laastarimuodossa. Hormonikierukka on ensisijaisesti ehkäisyväline, mutta sitä voidaan käyttää myös vuotohäiriöiden hoitoon. Todennäköisesti seuraavalla kerralla, kun menet kierukan vaihtoon, lääkäri ehdottaa sinulle siitä luopumista, koska olet jo yli 50-vuotias. Jos omat kuukautisesi ovat loppuneet luonnollisesti (ts. kohtu ja munasarjat ovat tallella), todennäköisyys, että tulisit raskaaksi, on äärimmäisen pieni, lähes olematon.


    • Tuuttaa taas

      Mitäs luulette, voiko laastarihoidossa käyttää vähemmän sitä keltarauhaspuolta. On niin hemmetin ahdistunut olo kun siirryin siihen laastariin. Eli jos caikka pitäs vaan viikon, kahden sijaan? Tai voiko keltarauhaslaastarin aikana käyttää esim geeliä kukana, että tää olo pysyisbparempane? Valmiste on evorel segui

      • Progesteronizzz

        Söin keltarauhasvalmisteena Primolut Nor -tabletteja mutta ne aiheuttivat valtavaa ahdistusta. Vaihdoin ne toiseen valmisteeseen ja ahdistus loppui.


    • Nokka vuotaa

      Mainitsematta lienee nuha ja flunssan oireet. Minulla toisinaan vuotaa nenä aamuisin niin, että nenäliinoja kuluu iso pino. Sitten on tuo sairaaksi tulemisen tunne. Kurkku voi olla kipeä ja aivastuttaa ja yskittää, mutta seuraavana päivänä olo on taas normaali.

      • kynnet kuivaa

        Kynnet kuivuu niin, että kynsilakoista tulee kalkkia kynsiin. Nuorempana tuli vain vähän, nykyään kaikista lakoista tulee vaikka on aluslakkaa. Onneksi huomasin, että öljy auttaa, kun pyyhkäisin a-vitamiininenätippojen jämiä sormesta varpaankynsiin pari kertaa. Jo kirkastui kynnet.


    • Ruttunaama

      Täytän ensi kesänä 50 ja kuukautiset tulee edelleen säännöllisesti. Vaikka vaihdevuodet ei vielä varsinaisesti ole alkaneet, niin joitakin esioireita on ehkä jo tullut.
      Esim. sydän on tullut herkemmäksi kaikesta, hermoilusta, syömisestä, alkoholista, saunasta ym. pulssi nousee ja sydämenlyönnit tuntuu kovana ja ahdistavana. Kun ei tee mitään eikä ajattele mitään, on hyvä olla.
      Mikään huvita. Eikä jaksa mitään. Tympäisee ja masentaa.
      Päässä on "tukkoisuutta", ajatus ei luista niinkuin ennen ja unohtelen asioita. Liikkuminen on tullut kankeammaksi, väsyn paljon herkemmin kuin ennen. Seksi ei paljon kiinnosta, vielä 5 vuotta sitten se oli yksi elämän suurista iloista.
      Välillä palelee ja välillä on tosi kuuma, vaikka huoneitten lämpötila on pysynyt samana. Makuuhuoneen lämpötilaa olen jo laskenut, kun tuntuu ettei pysty nukkumaan kun on niin kuuma.
      Hermo menee ihmisten kanssa paljon herkemmin kuin ennen, itsetunto on alhaalla ja vastoinkäymiset tuntuu vuorilta.
      En tiedä onko nämä kaikki sitten vain kuvittelua, kun en muista että äidillä olisi ollut minkäänlaisia oireita, paitsi että viimeisinä aikoina kuukautiset tuli ihan milloin sattuu. Kolmella vanhemmalla siskollani on kaikilla poistettu kohdut nelikymppsinä, mutta kukaan heistäkään ei ole koskaan valittanut vaihdevuosioireita.
      Ehkä näihin kaikkiin oireisiin on syynä n. 25 kilon ylipaino?

      • maikkiliini

        Ei se syy ole ylipainossa, olen normaali painoinen, mutta suurin osa noista oireista on tuttua minullekin. Olen 43 vuotias ja kärsinyt oireista jo jokusen vuoden, en edes tiedä monesko vuosi olisi menossa kun en osannut yhdistää niitä vaihtari oireisiin, mutta nyt on vuoden menkat tulleet ja menneet miten sattuu kun taas ennen ne oli säännölliset. Sinänsä ajattelen, että olet onnellinen sillä minulla on muutama vuosi mennyt niin, etten saa itsestäni mitään irti kun mikään ei huvita eikä mikään kiinnosta ja hermot on kireällä tosin ehkei enää ihan niin kireänä kuin vaikka vuosi sitten. Elämä tuntuu valuvan kuin hukkaan kun sitä vain haluaisi olla.
        Ehkä oireetkin on yksilöllisiä eikä aina verrattavissa äitiin tai sisariin.
        Tsemppiä, eiköhän tästä selvitä!


    • Minnero67

      Heips mimmit. Ikää 46v, kuukautiset tulevat toisinaan runsaina toisinaan tippana. Silloin kun kyseessä on runsaat, on hikoilua ja muljahtelua. Nyt on päätään nostanut 7v sitten jyskyttnyt paniikkihäiriö. Oireilee varsin silloin kun on vuoto päällä, ilmeisesti on yhteydessä hormonitoimintaan?
      Onko helppoa olla nainen? :D

    • Kohduton hikoilija

      Heippa.Minä 45v ja kärsinyt vaihdevuosiongelmista jo viimeiset 3 vuotta.yöllisiä kauheita hikoilikohtauksia,on kuuma ja on kylmä.tullut jotenkin laiskaksi kaikkien asioiden suhteen,ja toi mieliala kyllä heittelee laidasta laitaan,oikeen itteäki vit... oma käytös.Kohtu poistettu 3 vuotta sitten ja heti melkeen alko nämä oireet.pissan pidätysvaivojakin on,lääkäri ei ottanut todesta viimeksi kun kävin vastotolla.Kuivuutta ilmenee johon sain jonku rasvakuurin 3vkon,ei auttanu. Melkeen kans oon tuumannu jotta ei olis kannattanu mennä kohdun poistoon ku tilalle tuli tämä kaikki:( Mutta päivä kerrallaan ja onneksi minulla IHANA mies joka ymmärtää minua!!

      • Minnero67

        Unohdin tyystin ton pissajutun...ajoittain koko ajan hätä, jotenkin yliaktiivinen rakko..j
        naamaa kuumottaa, hikoiluttaa, Veikeetä on että ne kuukaudet koska vuoto on pois
        mennään ihan jees meinigillä...kun alkaa suoni kirraa niin tietää että vuotopäivät on tulossa...


    • 89uihpn

      Sittenon vielä tämä hiusten lähtö/ harveneminen.
      Kaljuksi ei tule, mutta poissa on paksut hiukset.

    • maikkii

      Itselläni uutena vaivana tullut kuivasilmäisyys, onko muille tuttua? Luin vain vaivasta ja yllätysyllätys vaihtarivaivojahan sekin näyttää olevan. ;( Pitänee kai katsoa jonkun aikaa ja käydä silmälääkärissä jollei mene tästä ajan kanssa.

    • Hurly curly

      Limakalvojen kuivuminen siellä sun täällä. Nyt on nenä oireillut toista viikkoa ja viikon verran oikea sierain vuotaa verta enemmän ja vähemmän herkästi. Yöllä nenä kuivuu ja herätessä tuntuu kuin sieraimissa olisi roskia, niistän ja veri alkaa vuotamaan. Viime vuonna sama juttu. Öljyäminen auttaa koska alkysyksyllä aloitettu hormonihoito ei ole auttanut. Ainakaan vielä.

      Muuten, onko kellään käynyt niin että ensin korvaushoito tuntuu korjaavan unettomuusongelman mutta sittemmin alkaa taas valvotuttamaan?

      • EnHikoile

        Allekirjoitan nuo kaikki mainitut oireet!!
        Pahinta unettomuus ja saamattomuus. Kun asiat ei innosta enää. Eikä jaksa/kiinnosta tarttua mihinkään. Tasapaksua kuraa...:-(


    • omiduinenko?

      Paljon on minullakin noita kurjia oireita, alkavat pari viikkoa ennen menkkoja, jotka ovat säännölliset (nuorempana väli oli pitkä, yli 35 pv).

      Mutta mitä en keskustelussa huomannut, niin hassuja tunteita on alkanut pukata päälle. Sellaisia teini-iän tunteita. Olen esim. ikäänkuin rakastunut erääseen nuorena tuntemaani henkilöön ja mietin häntä päivät päästään (ei siis olla nähty saati juteltu vuosikymmeniin). Nuoruusajan musiikki saa aikaan samanlaista "rakastumisen" tunnetta. Ja nää liittyy nimenomaan aikaan 2 vk ennen menkkoja. Sitten menkat alkaa ja pari viikkoa olen normaali. (?!)

      Olen 51 v.

    • 15+17
      • 58vuotias

        Huh huh olipa hirveä lista ikävistä oireista. Mulla on varmaan noi kaikki välillä enemmän ja välillä vähemmän tosta listasta kaikki.

        Noi kaikki on mulla, paitsi että hirvittävää verenvuotoa jatkuvasti. Kaksi kertaa olen ollut kaavinnassa. Ja viisi vuotta oli Mirena kierukka ja nyt se poistettiin puoli vuotta sitten ja kuukautiset oli loppuneet. Mutta nyt taas se helvetti alkoi. Verta valuu taas ku ämpäristä. Ikä mulla 58 vuotta.

        Mitenkähän tätä jaksaa taas. Pakko varmaan taas tilata aika terveyskeskukseen ja lähete sairaalan poliklinikalle. Tekevät taas kaavinnan ja kait se on se Mirena kierukka laitettava uudestaan. Mitään varsinaista sairautta ei ole löytynyt, vain kohdun niormaalin limakalvon liikakasvua.


      • laastarimummo

        Kaikki vaivat tuntuu minulla olevan,kkauankohan nämä kestää,taidan heittää laastarin pois,ei ole ollut mitään apua, 9päivää käyttänyt.


    • Vaihtari-Vilma

      Mulla oli myös lähes kaikki tuosta linkkilistasta, mutta aika paljon on auttanut estrogeelin käyttö. Ei se silti kaikkia oireita vie ja on siinäkin omat sivuvaikutuksensa.

      Iho kun on tosi kuiva, niin kirvelee ja kutittaa tuo geeli. Kovasti heittelee olo, eli välillä riittää pieni määrä geeliä ja ei ole oireita ja välillä saa laittaa paljon geeliä ja silti vain on yöhikoilua, pääkipua, huimausta, nivelkipua, heikkoutta jne.

      Mieheni iloitsee siitä, että on saanut syntyä mieheksi ja kauhistelee naisen elämän rankkuutta.

    • Liikkuja

      Tässä hyvä juttu vaihtareista. https://www.idealista.fi/nain-hormonit-vaikuttavat-viisikymppiseen/

      Yleensä liikunta helpottaa oireita, mutta minulla se selkeästi pahentaa oireita. Olen kärsinyt vaikeista vaihdevuosista jo yli 10 vuotta. Heti jos liikun enemmän, niin estrogeeni-korvaushoidon tarve lisääntyy selvästi. Jos vain jaksan olla hyvin vähällä liikunnalla, niin hormonikorvauhoito riittää paljon paremmin. Outoa mielestäni.

      Millaisia kokemuksia teillä on liikunnan vaikutuksista vaihtarioireisiinne? Helpottaako liikunta, vai pahentaako oireita?

      Kiitos paljon vastauksista! :)

      • waihtarilainen

        En käytä hormonikorvaushoitoa, ja minulla ainoa vaihtarioireita helpottava asia on juuri tuo liikunta ja nimenomaan rankemmanpuoleinen hikiliikunta (juoksu, sykettä nostava jumppa, painoharjoittelu vähän painavammilla painoilla). Kävelylenkeistä ei ole juurikaan apua, vaan mulla pitää olla rankemmanpuoleista settiä tuo liikunta. Mutta jokaisella kroppa toimii vähän eri tavalla ja jokaisella meillä vaihtarioireita potevalla on varmaankin ne omat jutut jotka helpottaa oloa. Toisella toimii jotkut muut asiat oireita helpottavina.


      • egel

        Minulla unta vähän parantaa meditointi, se jotenkin rauhoittaa. Liikunta pahentaa selvästi oireita , olipa se hikiliikuntaa, esim. tennistä tai kuntosalilla liikkumista. En nukkuisi yhtään ilman estrogeeliä.


      • egel

        Tarkennusta omaan viestiini, eli mulla on monipuolisesti pahat vaihdevuosioireet. Unettomuus on ollut tosi paha, ja varsinkin liikunnan jälkeen on tuntunut, ettei mikään määrä geeliä riitä. Olen yöllä herännyt kuumiin aaltoihin ihan virkeänä ja korvat ovat tinnittäneet. Sitten laitan geeliä, noin puolen tunnin kuluttua alkaa olla sen verran viileämpi olo, että unikin saattaa tulla, kunnes taas herään ehkä 2-3 tunnin kuluttua.

        Jos en harrasta liikuntaa, vaan sen sijaan meditoin, niin vähän vähemmillä yöhikoiluilla ja heräilyillä pärjään.


      • egel

        Olen ollut koko elämäni hyvin liikunnallinen, joten olen todella surullinen siitä, että kehoni nykyään kuin rankaisee minua liikkumisesta. Olen edelleen hoikka ja syön terveellisesti, mutta tosi vähän saa syödä, ettei ala lihomaan. En uskalla lihoa, sillä en halua, että tulee esim. verenpaineen nousua, jonka vuoksi lääkäri saattaisi kieltää estrogeenin käytön.

        Olen vähän katkera siitä, etten saa enää liikkua ilman, etteikö tule pää kipeäksi, kovat kuumat aallot ja valvomiset.

        Kuinka upeaa olisikaan, jos liikunta helpottaisi oireita. Liikkuisin ihan hurjasti, kuten aiemminkin elämässäni.

        Liike on yleensä lääke! Liikkukaa ja nauttikaa siitä, niin kauan kuin saatte.


    • Estroe

      Vaihdevuosioireita voi olla näin moninaisia: A-I

      Alla löydät listattuna 36 vaihdevuosien oiretta sekä lyhyet kuvaukset niistä. Arviolta 80 % kaikista naisista länsimaissa katsoo kokevansa joitain vaihdevuosien oireita ja noin 45 % kokee oireiden haittaavan elämäänsä. Useimmiten ensimmäinen oire perimenopaussista on poikkeama normaalista kuukautiskierrosta.

      AHDISTUNEISUUS, EPÄMUKAVA OLO
      Ahdistuneisuus voi tuntua heikkona tai vahvana tunteena, joko fyysisistä tai psyykkisistä syistä johtuen. Se voi olla kiihkon tunnetta tai tunteiden kontrollin katoamista ja voi liittyä paniikkikohtauksiin. Fyysisinä oireina voit kokea sydämentykytystä, hengen ahdistusta ja sydämen sykkeen tihenemistä. Vaihdevuosista johtuva ahdistuneisuus voi olla joskus jopa musertavaa ja tehdä elämästäsi varsin haasteellista. Muutos voi usein olla stressaavaa ja tässä elämänvaiheessa naiset voivat kokea fyysisiä muutoksia, muutoksia elämässä ylipäätään sekä vanhenemisesta johtuvaa ahdistuneisuutta.
      ALLERGIOIDEN LISÄÄNTYMINEN
      Hormoniepätasapaino on eräänlainen allerginen reaktio, jonka saattavat kokea naiset murrosikäisistä vanhuksiin. Kyseessä on normaalien hormonitoimintojen voimistunut reaktio.
      ARAT JA SÄRKEVÄT NIVELET, LIHAKSET JA JÄNTEET
      Eräs kaikkein yleisimmistä vaihdevuosien oireista. Erityisesti aikaisin aamulla koettua käsien, polvien, lonkkien, olkapäiden ja alaselän särkyä ja jäykkyyttä esiintyy runsaasti naisilla perimenopaussin aikana. Tässä yhteydessä tarkoitettu nivelkipu on periaatteessa arkuutta nivelissä ja lihaksissa, joka ei selity vammalla tai runsaalla liikunnalla ja urheilulla. Sen sijaan kivuilla saattaa olla yhteyttä hormonitasojen vaihtelujen vaikutuksiin immuunipuolustusjärjestelmässä.
      EPÄSÄÄNNÖLLINEN KUUKAUTISKIERTO
      Kuukautisten epäsäännöllisyys on yleisintä 45 ikävuoden tietämillä lähestyessäsi vaihdevuosia. Kuukautisesi saattavat tulla normaalia useammin, esim. 28 päivän sijaan 24 päivän välein, tai ne saattavat tulla myöhemmin kuin ennen. Sinulla saattaa olla kevyet kuukautiset jotka kestävät vain muutaman päivän ja seuraavassa kuussa vuotosi voivat olla erittäin runsaat. Kuukautisesi saattavat kestää lyhyemmän aikaa tai kestää päivästä toiseen tuntuen ikuisuudelta. Saatat hypätä yhden kuukautiskierron yli ja palata taas takaisin normaaliin useammaksi kuukaudeksi kunnes taas saatat hypätä kahden kuukautiskierron yli.
      EPÄSÄÄNNÖLLINEN SYDÄMEN SYKE
      Hakkaava, kiihtynyt sydän on toiseksi yleisin vaiva, joka liitetään perimenopaussiin. Nämä kiihkeän sydämenlyönnin jaksot pelästyttävät monia naisia johtuen niiden äkillisestä ja odottamattomasta puhkeamisesta ja siitä, että niiden loppumiselle ei tunnu olevan mitään keinoa. Tämä aiheuttaa myös omalta osaltaan unihäiriöitä perimenopaussin aikana.
      HIUSTENLÄHTÖ
      Hiustenlähtö saattaa tapahtua yhtäkkiä tai se saattaa tapahtua asteittaisena hiusten ohenemisena. Huomaat hiuksia hiusharjassasi, että hiuksesi tuntuvat kuivemmilta ja hauraammilta tai saatat huomata häpykarvoituksesi vähenemistä. Hiusten oheneminen ilman muita oireita on varsin yleistä vaihdevuosien aikana ja niiden jälkeen.
      HUIMAUS
      Huimauksella tarkoitetaan ohimenevää, väliaikaista pyörryttävää tunnetta ja/tai päässä tuntuvaa heikotusta tai tasapainoaistin heikkenemistä. Huimausta voidaan kuvata myös kyvyttömyytenä säilyttää tasapaino kävellessä tai seistessä.
      IENONGELMAT
      Yleisin ienongelma on verenvuoto mikä puolestaan on merkki ientulehduksesta.

      Seuraavassa K-

    • Estroe

      Jatkuu - K-M

      KESKITTYMISVAIKEUDET, HÄMMENTYNEISYYS
      Vaihdevuosien alkuvaiheessa monilla naisilla on vaikeuksia muistaa asioita ja keskittyä asioihin. Näiden lisäksi monet kokevat ajatusten “lukkiintumista”. Kun ottaa huomioon kaikki ne muutokset kehossa ja elämässä ylipäätään, ei ole mikään ihme, että sinulla voi ollakeskittymisvaikeuksia!
      KIHELMÖINTI KEHOSSA
      Vaikka ei kovin yleinen vaihdevuosien oire, kehossa tapahtuva kihelmöinti on huolestuttava ja odottamaton oire, jota jotkut naiset kokevat. Tällainen kihelmöinti saattaa tuntua missä tahansa osassa kehoasi, mutta yleisimmin sitä tuntuu jalkaterissä, säärissä, käsivarsissa ja käsissä.
      KUIVA EMÄTIN
      Kuivalla emättimellä tarkoitetaan lähinnä emättimen pinnan yleisen kosteuden ja pehmeyden vähenemistä, johon saattaa liittyä kutinaa ja ärtyneisyyttä. Estrogeenitasojen pudotessa emättimesi kudokset alkavat kuivua ja menettää joustavuuttaan. Yhdyntä saattaa muuttua epämukavaksi ja saatat altistua helpommin tulehduksille.
      KUTISEVA IHO
      Estrogeenitasojesi pudotessa laskee usein myös kollageenin tuotantosi. Kollageeni puolestaan pitää ihosi värin tasaisena, nuorekkaana ja joustavana. Joten, kun kollageenituotantosi vähenee, se näkyy ihollasi. Ihostasi tulee ohuempaa, kuivempaa, hilseilevämpää ja siitä katoaa nuorekkuus.
      KUUMAT AALLOT
      Kuumat aallot voidaan määritellä voimakkaaksi kuumuuden tunteeksi, joka yleensä leviää kasvoistasi alas kaulaasi, rintaasi ja joskus myös koko kehoosi, luoden kasvoillesi punoitusta. Kuumat aallot tulevat ryöppyinä, jotka kestävät yleensä muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin.
      Kuumat aallot ovat yleisin kaikista vaihdevuosioireista. Länsimaissa yli 60 % naisista kokee tämän vaihdevuosioireen. Kuumat aallot alkavat usein jopa useita vuosia ennen muita merkkejä vaihdevuosista.
      Öisin esiintyviä kuumia aaltoja kutsutaan yöhikoiluksi.
      LIBIDON VÄHENEMINEN
      Libidollasi tarkoitetaan seksuaalista kiinnostustasi ja haluasi. Libidon väheneminen saattaa olla yksi vaikeimmin hallittavista oireista, jonka vaihdevuodet voivat tuoda mukanaan. Tämä johtuu usein siitä, että nainen ei aina ymmärrä kuinka ja miksi hän on kadottanut halunsa olla intiimissä fyysisessä yhteydessä partneriinsa. On tärkeää ymmärtää, että libidon väheneminen vaihdevuosien aikana on yleistä, koskettaen jopa 20 – 40 % naisista.
      LIHASSÄRKY
      Lihasten arkuuteen ja jäykkyyteen liittyvät kivut ja säryt, jotka saattavat tuntua joka puolella kehoa. Naiset, joiden yleiskunto ja yleinen terveys ovat hyvät, ovat vähemmän alttiita lihassäryille kuin naiset, joiden ravitsemus on puutteellista ja jotka harrastavat vähän liikuntaa.
      MASENNUS
      Masennusta voidaan kuvata pitkäaikaiseksi ja voimakkaaksi surullisuuden, toivottomuuden ja melankolisuuden tunteeksi. Siihen liittyy usein mielenkiinnon menettäminen normaaleihin aktiviteetteihin, uni- ja syömishäiriöt sekä vetäytyminen perheen ja ystävien parista. Vaihdevuosien myötä tapahtuvat kemialliset muutokset eivät sinänsä kasvata masennukseen altistumisen riskiä, mutta monet keski-ikäiset naiset kokevat merkittäviä muutoksia elämässään, mukaan lukien vaihdevuodet, mikä puolestaan saattaa lisätä riskiä sairastua masennukseen.
      MIELIALAN VAIHTELUT, ITKUKOHTAUKSET
      Vaihdevuodet eivät tuo mukanaan pelkästään epämukavia fyysisiä oireita, vaan myös tunne-elämäsi saattaa muuttua kontrolloimattomaksi heiluriliikkeeksi erilaisten mielialan vaihteluiden myötä. Vaihdevuosiin liittyy merkittäviä hormonaalisia vaihteluita ja nämä vaihtelut saattavat vaikuttaa yhtä paljon niin henkiseen kuin fyysiseen tasapainoosi. Yli 50 % naisista kokee mielialan vaihteluita lähestyessään vaihdevuosia.
      MUISTIKATKOKSET
      Vaihdevuosia lähestyvät naiset valittavat usein unohtelevansa asioita sekä kokevansa keskittymisvaikeuksia. Kadonneet autonavaimet, unohtuneet tapaamiset ja muistamattomat syntymäpäivät ovat yleisiä esimerkkejä muistikatkoksista. Tällaiset muistikatkokset ovat kuitenkin normaaleja vaihdevuosien oireita, jotka yhdistetään yleisesti alentuneisiin estrogeenitasoihin.
      MURTUVAT KYNNET
      Monet naiset kärsivät hauraista ja murtuvista kynsistä. Tätä tapahtuu luonnollisesti iän ja hormonivaihteluiden myötä.
      MUUTOKSET KEHON TUOKSUISSA
      Monet vaihdevuosien oireista voivat aiheuttaa lisääntyvää hikoilua, mikä puolestaan saattaa aiheuttaa muutoksia kehosi tuottamissa tuoksuissa ja hajuissa. Erityisesti kuumilla aalloilla ja yöhikoiluilla on suuri merkitys lisääntyvään hikoiluun. Luonnollisestikin lisääntyvä hikoilu johtaa muutoksiin kehosi tuottamissa tuoksuissa ja hajuissa.

      Seuraavassa jatkuu O-

    • Estroe

      Vaihdevuosioireita O-Ä

      OLEMASSA OLEVIEN OLOTILOJEN PAHENEMINEN
      Aivan kuten jotkut vaihdevuosien oireet saattavat johtaa toisiin oireisiin, ne saattavat myös aiheuttaa lisäpainetta olemassa oleviin olosuhteisiin ja olotiloihin.
      OSTEOPOROOSI
      Osteoporoosi on luita rappeuttava sairaus, jonka seurauksena on luiden rakenteen heikkeneminen ja yleinen luuston massan ja tiheyden väheneminen. Tämä tarkoittaa sitä, että luusi ovat paljon alttiimpia murtumille ja halkeamille. Monet osteoporoosiin sairastuneet ovat täysin oireettomia eivätkä tiedä edes sairastavansa sitä ennen kuin heille tulee luunmurtuma tai heidän luidensa tiheys testataan.
      PAINONNOUSU
      Painonnousu, erityisesti keskivartalon leveneminen, on jälleen yksi merkki hormonivaihtelusta. Useat kirjat ja lääkärit väittävät, että vaihdevuosilla ei ole mitään tekemistä painonnousun kanssa, vaan painonnousu vaihdevuosien aikana johtuu yksinkertaisesti ikääntymisestä ja aineenvaihdunnan hidastumisesta. Toisaalta toiset tutkimukset puolestaan osoittavat, että hormonitasoilla on yhteyttä painonnousuun ja rasvakudoksen uudelleenjakamiseen.
      PELON JA HUOLEN TUNNE, PANIIKKIHÄIRIÖT
      Paniikkihäiriöstä vaihdevuosien aikana saattaa tulla hyvin kokonaisvaltaisesti heikentävä oire monille naisille. Joskus, ilman mitään järjelliseltä tuntuvaa syytä, sydämesi alkaa lyödä kiivaammin, hengitysrytmisi kiihtyy, hikipisaroita syntyy ohimoillesi ja koet eräänlaisen energiasyöksyn, ikään kuin itsesuojeluvaistosi olisi aktivoituneena.
      PÄÄNSÄRKY
      Vaihdevuosien alkuaikoina saatat huomata, että saat useammin ja pahempia päänsärkyjä. Tämä johtuu yleensä putoavista estrogeenitasoistasi.
      PÖHÖTTYNEISYYS
      Turvonnut, pöhöttynyt olo, joka tuntuu ilmestyvän tyhjästä. Yleensä huomaat jaksoja, jolloin nesteet ajoittain kerääntyvät kehoosi ja vatsan seutu tuntuu laajenevan.
      RINTOJEN ARKUUS
      Kipua tai arkuutta yhdessä tai molemmissa rinnoissa esiintyy usein vaihdevuosien yhteydessä. Tämä saattaa tuntua yleisenä epämiellyttävyytenä ja kipuna yhdistettynä kosketukseen tai rintoihin kohdistuvaan paineeseen.
      RUOANSULATUSHÄIRIÖT
      Muutokset ruoansulatusjärjestelmässä, joiden seurauksena lisääntyvät ilmavaivat, ruoansulatuselinten krampit sekä pahoinvointi.
      SÄHKÖISKUJEN TUNNE
      Omituinen lievän sähköiskun, “säkärin” tunne tai eräänlainen tunne kuin kuminauhalla napsautettaisiin ihon ja lihaksen väliseen kudokseen. Tällainen lievä sähköiskun tunne saattaa myös olla kuuman aallon edeltäjä.
      TINNITYS
      Vaihdevuosista kärsivät naiset valittavat usein korvien soimista tai surisemista, jota kutsutaan myös tinnitykseksi.
      TULINEN KIELI
      Tulisen kielen syndrooma on monimutkainen ja harmillinen tila, jossa polttava kipu tuntuu suussasi tai huulissasi, joskus myös levinneenä koko suun alueelle, ilman mitään näkyvää syytä ärsytykseen.
      UNIHÄIRIÖT
      Jos heräät usein yöllä ja pyöriskelet sängyssäsi tai kärsit ylipäätään unettomuudesta, sillä saattaa olla yhteyksiä vaihdevuosiin. Monilla vaihdevuosissa olevilla naisilla on unihäiriöitä yöhikoilusta johtuen, mutta unihäiriöt saattavat olla myös seurausta ahdistuneisuudesta tai vakavammasta unettomuudesta. Vaihdevuosien alkaessa saatat hyvinkin huomata, että unesi on yhä vain rauhattomampaa ja rauhattomampaa.
      UUPUNEISUUS
      Uupuneisuus, yksi yleisimmistä vaihdevuosioireista, voidaan määritellä jatkuvaksi ja yhtämittaiseksi heikkouden, väsymyksen ja alhaisen energiatason tunteeksi. Tämä tulee erottaa uneliaisuudesta, mikä viittaa tosiasialliseen nukkumisen tarpeeseen. Uupuneisuuteen liittyy ennemmin energian puutetta kuin uneliaisuutta.
      VIRTSAN KARKAILU
      Virtsan karkailua on kolmenlaista:
      1. Stressistä johtuva virtsan karkailu, jolloin virtsaat vahingossa kun naurat, yskit, aivastat tai pinnistät voimakkaasti.
      2. Paineesta johtuva karkailu, jolloin virtsarakko tuntuu toimivan omasta tahdostaan, supistuen ja tyhjentyen täysin riippumatta tietoisista yrityksistäsi vastustaa sitä.
      3. Ylivuotokarkailu, jolloin menetät täysin tunteen siitä, että olisi aika käydä vesassa.
      Yli 50 % naisista kokee silloin tällöin stressistä johtuvaa virtsan karkailua vaihdevuosien jälkeen.
      YÖHIKOILU
      Yöhikoilu on kuumien aaltojen yöllinen, mutta tyypillisesti voimakkaampi, lähisukulainen.
      ÄRTYNEISYYS
      Tällä tarkoitetaan merkittävää mielialan muutosta pitkittyneenä ajanjaksona, johon liittyy mielenkiinnon katoaminen normaaleihin aktiviteetteihin, uni- ja syömishäiriöt sekä eristyneisyys perheestä ja ystävistä. Ärtyneisyys johtuu usein huonosti nukutuista öistä, jotka puolestaan saattavat johtua yöaikaan tapahtuvista kuumista aalloista (yöhikoilusta).

      JA VIELÄ SE TÄRKEÄ ASIA:
      Onneksi monilla on vain muutamia noista oireista, mutta valitettavasti heitäkin on, joilla on lähes noita kaikkia.

      Gynekologin mukaan naisista noin 5 %:lla on äärimmäisen vaikeat vaihdevuosioireet.

    • kiuku

      Samaa ikää lähestyvä kirjoitti 8.10.2013 18:20 "Vaihdevuodet eivät ole maailmanloppu". Tämä on yleinen asenne heillä, joilla on helpot vaihtarit, tai joilla ei ole niitä vielä ollenkaan. Onneksi on myös ymmärtäväisiä ja kiitollisia ihmisiä heissä, jotka itse pääsevät helpommalla.

      Onhan se jotenkin erikoista, että vaihdevuosi-ikää lähestyvä, jolla ei ole omakohtaista kokemusta, ja vaikka olisikin, on valmis kirjoittamaan väitteen, että "Vaihdevuodet eivät ole maailmanloppu".

      Juu, eivät ne tämän maapallon loppu, mutta jos oireet ovat esim. niin pahoja, mitä ne voivat pahimmillaan olla, ne voivat olla naisen oman elämän loppu, eli niihin voi kuolla, tai voi joutua mielisairaalaan. Jopa lääkärit väittävät, ettei niihin voi kuolla, mutta silti moni nainen kipuiltuaan ja valvottuaan vuosia, saa lopulta sydärin ja kuolee. Hormonikorvaushoidon kanssa hän olisi voinut ja nukkunut paremmin ja saattaisi olla vielä elossa.

      Onneksi olen itse löytänyt niin viisaan gynekologin, joka on suostunut määräämään riittävät annokset hormonia, niin kestän jotenkin tätä elämää, vaikka edelleen kärsin todella monista oireista. Unettomuus, hirveä heikotus ja jatkuva migreeni pahoinvointeneen pahimpana. Hormoniannoksen lisääminen parantaa migreenin paremmin kuin kipulääke, mutta aina ei auta sekään.

      "Samaa ikää lähestyvä" jos tänne palstalle vielä eksyt, kannattaa lukea, millaisia ne oireet todella voivat olla pahimmillaan. Tämän tekstin yläpuolella on paljon tietoja oireista. Ehkä sinulla on jo itselläsi joitain oireita, niin ymmärrät kanssasiskojasi paremmin.

      • Anonyymi

        Kauheinta on taukoamaton ahdistus, josta kumpuavaa itkeskelyä ei saa loppumaan. Oksentaminen auttaa hetkeksi. Muutaman tunnin pikku pätkissä kokoon raavitut yöunet jatkuvassa hiessä vievät muutamassa viikossa romahtamisen partaalle. Kaikki on mustaa ja toivotonta.


    • mummotautinen

      Se on Mummotauti.

    • Kohta53

      Ylläolevasta listasta kaikki muut oireet minulla jo onkin paitsi tinnitus ja tulinen kieli. Nyt on pari vuotta ollut hormoonihoito päällä ja oireet poissa suurimmaksi osaksi. En voisi toimia enkä olla työelämässä ilman hoitoa.
      N52

    • Kannis

      Facebookissa on ryhmä nimeltä Menopaussi. Siellä vertauskokemusta.

    • Please

      Ei viitsi omalla nimellään ja kuvallaan mennä Facebookin ryhmään kertoilemaan avoimesti näin arkaluontoisista ja henkilökohtaisista ongelmista tuntemattomille, vaikka ryhmä ns. salainen onkin.

      Vaikka omat kirjoitukset myöhemmin poistaisikin, on joku voinut ne tallentaa, vaikka se harvinaista onkin.

      Enkä viitsi perustaa mitään valeprofiiliakaan.

      Jutellaan please täällä jatkossakin.

      • Laturi

        Kukapa niillä tiedoilla mitään tekisi. Normaali vaihe elämässä.


    • Änkyrä

      Erakkoisuus pahene. En välitä muista ihmisitä. Lapsiani kestän ja miestä siedän ajoittain, koska en voi heittää uloskaan yhteisestä talosta. Muutoin en välitä tavata ketään. Tämä ominaisuus on pahentunut vaihtareiden myötä.

    • EiHelpotaEi

      Aivan atmosfääriset mittasuhteet saanut vihaisuus ja nopea pinnan palaminen asiassa kuin asiassa.
      Masentuneisuus, itkuisuus, ahdistuneisuus.
      Runsastuneet kuukautiset tyyliin istuu kahvin ajaksi tuolille, nousee ja SPRULTS, tuli veressä, valuu lahkeensuusta. Kaikki pesuun.
      Yleinen vitutus.
      EI muista mitään.
      Keskittymiskyky poissa.
      Särkee selkää, jomottaa polvia, jomottää käsiä.
      Hengitys haisee, hiki valuu.

      • hormoonihurma

        Hankalat oireet sinulla. Onko hormonihoito käytössä?


      • Kohta53

        Minulla sama homma ja epäsäännölliset kuukautiset, jotka tulivat läpi kaikkien esteiden. Nyt 3 vuotta ollut estrogeeni geeli ja Minerva-kierukka. Menkat loppui kokonaan 2 kk hoidon aloittamisen jälkeen ja muutkin kauheat oireet poissa.


    • nainen67

      Minulla on melkein koko ajan palelua, kylmät väreet ympäri kehoa, välillä enemmän tai vähemmän.

      • tätsy66

        Kaikkea mahdollista vaihtarit kyllä aiheuttaa.
        Vilunväristykset on tosiaan yksi, ja kuumotukset.
        Aivan JÄRKYTTÄVÄT rytmihäiriöt, varsinkin illalla.
        Kielen kihelmöinti ja makea maku suussa kumman kuiva suu ja huulet.
        Rinnat on litistyny mutta muu kroppa on saanut rasvapeitteen, ei paksua mutta silti!
        Muisti pätkii ankarasti ja välillä on ihan pöljä olo, tuntuu, että piuhat on hidastunu.
        Turvotukset.
        Tätähän vois jatkaa loputtomiin! Mutta eipä oo menkkakipuja!


    • Rouva39

      Kesällä alkoi yllättäen nivelkivut käsissä, mikä kyllä paljastuikin nivelrikoksi. Mutta lääkärikin ihmetteli niin yllättäen alkaneita kipuja kun rikot oli sellaiset, että olleet jo vuosia. Alkusyksyllä alkoi ihan hirveä yöhikoilu ja yöheräily. Sekä mieliala vaihdellut paljon. Oireet jatkunu koko talven, ei kuitenkaan joka yö. Tällä viikolla kävin verikokeissa ja arvot normaalit, eli sen mukaan ei vaihdevuodet ole vielä päällä. Mistä oireet sitten johtuu?

    • Anonyymi

      Kognitiiviset ongelmat: aivosumu, muistamattomuus, hajamielisyys, saamattomuus, jatkuva väsymys.
      Mielialaan liittyvät oireet: masennus, suunnaton alakuloisuus, tunteiden häviäminen, mikään ei tunnu miltään.
      Lihaskivut ja kankeus: aamulla on vaikea päästä sängystä ylös, kun kroppa tuntuu aivan puutuneelta.

      Pahinta ovat mielialaan liittyvät oireet. Kauhulla mietin, että ajattelua vaativassa työssä pitäisi jaksaa vielä yli 10 vuotta. Tällä hetkellä haluaisin erakoitua.

      Nivelkivut hävisivät ja ehkä myös alakuloisuus lieveni hieman, kun aloin syödä Femoston Conti 1/5 muutama kuukausi sitten.

    • Anonyymi

      Itsellä ei ollut minkäänlaisia toisin sanoen vaihdevuodet meni ohi hieman tyyliin en edes huomannut.

      • Anonyymi

        Minulla on varmaan kauheimmasta päästä. Vuosi sitten alkoi verenvuodoilla. Lopulta pääsin gynelle. Tutkittiin, ultrattiin, otettiin kohtumäyte ja Papa. Papa olikin ascus eli vanha Papa kakkonen. Solumuutoksia mutta hyvälaatuisia vielä. Tähän sanoisin että atrofia eli voimakas kuivuus tulee jokaiselle. Me vanhukset emme vaan älyä Papa kokeissa käydä. Aikaväli ei riitä. Minun tilanteeni muuttui 2 vuodessa. Yksityisellä joskin perus sairauden voi löytää ja jatkaa kunnallisella. Valkovuoto oli runsasta eli artrofinen emätin tulehdus. Lopulta laitettiin keltarauhas kierukka, geelit ja paikallinen hoito. Kierukka poistikin kohdusta verta jo liikaakin. 3 viikkoa vuotoa. Sitten loppui. Taas Papa, ei ollut ascus parantunut eli kuiva pysyi ja oli. Taas puoli v odottelua ja kolmas Papa on nyt edessä. Kaikki henkinen puoli mukana mitä täällä on lueteltu on hirveää. Joku mainitsi psyk sairaalasta. Olen ollut siellä töissä ja näitä tuli hoitoon. Eikö tästä kierteestä pääse pois. Lapset on tehty. Talo myyty onneksi, ei sitä edes jaksaisi pitää saatika ostaa. Tässä ikäluokassa pitäisi keskittyä vanhainkoti säästämiseen ettei velat jää lapsille. Ne muuten jää jos on velkaa esim uudesta asunnosta. Ei se hormooni hoitokaan aina tepsi. Välillä on kamalaa kirvelyä ja taas hyviä päiviä. Luonto on päättänyt että te olette ylijäämää. Minulla oli oireet vasta näin vanhemmalla iällä. Mies ei saa, vuoden aikana ehkä 10 kertaa ja raivo on sen mukainen. Minä en voi tehdä mitään kun pelkään että jos sattuu jotain. Seksi oli vahvuus ja näin kävi. Ainoa keino on erota, kun saisi vain olla riitelemättä. Toisaalta mitä miehellä tekee, lapset ovat maailmalla. Kumpikin toisilleen tyhjän päiväisiä kapistuksia. Naiset luulevat että helpolla mennään, ei mene kuin harvs.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on varmaan kauheimmasta päästä. Vuosi sitten alkoi verenvuodoilla. Lopulta pääsin gynelle. Tutkittiin, ultrattiin, otettiin kohtumäyte ja Papa. Papa olikin ascus eli vanha Papa kakkonen. Solumuutoksia mutta hyvälaatuisia vielä. Tähän sanoisin että atrofia eli voimakas kuivuus tulee jokaiselle. Me vanhukset emme vaan älyä Papa kokeissa käydä. Aikaväli ei riitä. Minun tilanteeni muuttui 2 vuodessa. Yksityisellä joskin perus sairauden voi löytää ja jatkaa kunnallisella. Valkovuoto oli runsasta eli artrofinen emätin tulehdus. Lopulta laitettiin keltarauhas kierukka, geelit ja paikallinen hoito. Kierukka poistikin kohdusta verta jo liikaakin. 3 viikkoa vuotoa. Sitten loppui. Taas Papa, ei ollut ascus parantunut eli kuiva pysyi ja oli. Taas puoli v odottelua ja kolmas Papa on nyt edessä. Kaikki henkinen puoli mukana mitä täällä on lueteltu on hirveää. Joku mainitsi psyk sairaalasta. Olen ollut siellä töissä ja näitä tuli hoitoon. Eikö tästä kierteestä pääse pois. Lapset on tehty. Talo myyty onneksi, ei sitä edes jaksaisi pitää saatika ostaa. Tässä ikäluokassa pitäisi keskittyä vanhainkoti säästämiseen ettei velat jää lapsille. Ne muuten jää jos on velkaa esim uudesta asunnosta. Ei se hormooni hoitokaan aina tepsi. Välillä on kamalaa kirvelyä ja taas hyviä päiviä. Luonto on päättänyt että te olette ylijäämää. Minulla oli oireet vasta näin vanhemmalla iällä. Mies ei saa, vuoden aikana ehkä 10 kertaa ja raivo on sen mukainen. Minä en voi tehdä mitään kun pelkään että jos sattuu jotain. Seksi oli vahvuus ja näin kävi. Ainoa keino on erota, kun saisi vain olla riitelemättä. Toisaalta mitä miehellä tekee, lapset ovat maailmalla. Kumpikin toisilleen tyhjän päiväisiä kapistuksia. Naiset luulevat että helpolla mennään, ei mene kuin harvs.

        Olipa kamala ja ahdistava luettava. Hae apua nopeasti.
        Oletko 60 ? Olisi kyllä parempi jos vanhainkotiin pääsisivät kaikki halukkaat heti.


    • Anonyymi

      Lieviä kuumotuskohtauksia ollut nyt 2 v sekä lievää yöhikoilua. Huimausta niin että ei välillä pysy pystyssä. Huimaus on jatkuvasti päällä enemmän tai vähemmän joja taas aiheutraa masentuneisuutta, ahdistusta ja pelkotiloja kun miettii sitä ettei voi tehdä juuri mitään muuta kuin maata ja jotenkuten raahautua vessaan, pesulle ja äkkiä syömään jotain ennenkuin kaatuu.
      Elämä ihan seis.
      Autolla ei voi ajaa, ei käydä missään kodin ulkopuolella.
      Pihalla istua parempina päivinä.
      Ja kotona 4 lasta 11-18 v jotka ihmeissään että kuoleeko äiti kun ei pysy pystyssä. Ja kotityötkin seis. Hoh hoijjaa. Lääkäriltä ei mitään apua.
      Ei ihme että välillä ahdistaa

      Nainen, äiti 52v

      • Anonyymi

        Niin lisään nivelkivut. On sumupäisyyttäkin. Muisti pätkii myös. Huimaus on niin voimakasta, että oikeastaan muut oireet jäävät sen varjoon.


      • Anonyymi

        Kamalaa. Yritä uudelleen lääkärille, jospa estrogeenihoito auttaisi sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lisään nivelkivut. On sumupäisyyttäkin. Muisti pätkii myös. Huimaus on niin voimakasta, että oikeastaan muut oireet jäävät sen varjoon.

        Tuon tasoinen huimaus vaatisi neurologin tms tutkimuksia. Saattaisi johtua vaikka vain jännitysniskasta tai monesta muusta ongelmasta elimistössä. Hengenvaarallista olettaa kaiken johtuvan vain vaihevuosista!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe