V-P bensa ei käy tyhjäkäyntiä lämpimänä

mistätääkinnytjohtuu

Mistähän johtuu kun V-P AQ145 ei lämpimänä käy kunnolla tyhjäkäyntiä. Käy epätasaisesti, tukahtuu ja kuulostaa siltä kuin kävisi kolmella sylinterillä. Käynnistyy kyllä hyvin kylmiltään, mutta lämmettyään ei käynnisty ennen kuin on antanut jäähtyä. Kun vaihteen on saanut päälle ja hieman kaasua niin pelaa kyllä lämpimänäkin ok mutta ongelmia tulee taas satamassa vekslattaessa, pienillä kierroksilla sammahtaa eikä käynnisty uudestaan millään. Jostain ulkomaiselta foorumilta luin polttoainepumppuun liittyvistä ongelmista lämpimällä koneella (polttoaine kaasuuntuu pumpussa). Itse etsisin vikaa sytytyksen korkeajännite puolelta mutta ei käy järkeen sitten sen kanssa kun moottori toimii kylmänä hyvin. Ongelmia on tullut aina nimenomaan näin syksyllä, alkukaudesta kone on pelannut ihan hyvin. Oma järki ei nyt ratkaise tätä, olisiko mitään ideoita mistä vikaa kannattaa hakea.

23

1546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palanut pakoventtiili

      Kannattaa varmaan tarkastaa käykö kaikki pytyt kunnolla, jos kuulostaa, että käy vaan kolmella.

    • Yksi besserbisser

      Samoihin ongelmiin on vastattu lukuisia kertoja että käynnistysongelmat kuumana johtuvat yleensä puolasta ja tyhjäkäyntiongelmat kaasuttimen säädöstä tai kuluneisuudesta.
      Tarkenpaa tuskin kukaan näkee kristallipallostaan, mutta palanut pakoventtiili ei varmuudella liity näihin pulmiin.

    • mistätääkinnytjohtuu

      Puolahan se voisi olla, jos kipinä on hieman heikko niin ehkä siitä voisi johtua että se heikoin neljästä tippuu sitten lämpimänä pois. Ehkä pyttyjen puristukset voisi mitata motonetin puristuspainemittarilla mikä nyt maksaa vain pari kymppiä, ei ole hirveä sijoitus ja ehkä siitä jotain viisastuu. Onnistuukohan palaneen pakoventtiilin huomaaminen puristuspainemittarilla vertailemalla ja kampiakselin päästä pyörittelemällä? Kuitenkin tuo sytytyksen korkeajännitepuoli tuntuu todennäköisemmältä ja helpommalta korjata joten jos yrittäisi sitä ensin. Onkohan siellä sama virranjakajan kansi kuin Volvo 240’ssä. Jos vaihtaisi puolan, kaikki korkeajännitepuolen johdot ja virranjakajan kannen kokeeksi, ja katsoo sitten ensi kaudella miten käy. Kiitokset vinkeistä.

    • Aq 151

      Minulla tyhjäkäyntiongelmat poistuivat yksinkertaisesti pesemällä liuottimella ilmansuodattimien metalliverkot. Ilmeisesti moottori ei saanut tarpeeksi ilmaa tyhjäkäynnillä, vaan liian rikas seos tukahdutti moottorin.

      • Tämä yleinen harahakäsitys näyttääsäilyneen kovin sitkeänä.
        Kaasuttimien uimurikammio on paineistettu kurkun puolelta, joten tukkoinen putsari ei rikasta seosta, eikä putsarin poisto sitä laihenna.
        Venturiperiaatteella toimiva suutin tuntee vain virtauksen aiheuttaman paine-eron.


      • ,oi8utuit
        e.d.k kirjoitti:

        Tämä yleinen harahakäsitys näyttääsäilyneen kovin sitkeänä.
        Kaasuttimien uimurikammio on paineistettu kurkun puolelta, joten tukkoinen putsari ei rikasta seosta, eikä putsarin poisto sitä laihenna.
        Venturiperiaatteella toimiva suutin tuntee vain virtauksen aiheuttaman paine-eron.

        Kyllä oikein tukkoinen suodatin haittaa tyhjäkäyntiä! Sehän on selvää kaikille! Voithan kokeilla ja vetää teippiä suotimen ympäri, niin käykö hyvin?


      • Kyllä käy
        ,oi8utuit kirjoitti:

        Kyllä oikein tukkoinen suodatin haittaa tyhjäkäyntiä! Sehän on selvää kaikille! Voithan kokeilla ja vetää teippiä suotimen ympäri, niin käykö hyvin?

        Kaasuttimen toiminta taitaa olla sullekin uskomusten varassa.
        Niin tukkoista ilmanpuhdistinta ei muuten olekaan että se haittaisi tyhjäkäyntiä.
        Kun ilman saanti loppuu kokonaan, kone sammuu, jos ilmaa tulee edes sen verran että kone pystyy käymään se käy normaalisti.
        Käytännössä kurkun ilmavirtausta voidaan ryyppyläpälläkin kurista lähes olemattomaksi, etkä huomaa mitään eroa tyhjäkäynnissä.


      • jussi vapaamieli
        Kyllä käy kirjoitti:

        Kaasuttimen toiminta taitaa olla sullekin uskomusten varassa.
        Niin tukkoista ilmanpuhdistinta ei muuten olekaan että se haittaisi tyhjäkäyntiä.
        Kun ilman saanti loppuu kokonaan, kone sammuu, jos ilmaa tulee edes sen verran että kone pystyy käymään se käy normaalisti.
        Käytännössä kurkun ilmavirtausta voidaan ryyppyläpälläkin kurista lähes olemattomaksi, etkä huomaa mitään eroa tyhjäkäynnissä.

        USkon karboraatorin kävyn olevan hieman tahmea ja antaa painerunkoon jotakin imupuristusta.


    • Kuulos´taa

      Puolavika, väittäisin.

    • Palanut pakoventtiili

      Palanut pakoventtiili oli nimimerkki. Viestissä oli itse asia eli, jos ei joku ymmärtänyt vihjettä niin tulpanjohto kerrallaan irti koneen käydessä ja saa selville onko kaikki pytyt menossa mukana (kun kuullosti että käy vajalla miehityksellä). Sitten virranjakaja auki ja pyörijän, kärkien yms tarkastus. Edelleen tulppa kerrallaan irti ja katsoo tuleeko kipinää. Jos vieläkään ei selviä niin sitten menisin kyllä sinne Biltemaan ostamaan puristuspainemittaria.

      • Kyseessä on kuitenkin moottorimalli jossa pakoventtiilit eivät pala samaan tahtiin kuin GM:n V-8 moottoreissa, tosin em V-8:seissa imuventtiilit palavat huomattavasti pakoventtileitä herkemmin.

        Aloittajan tapauksessa todennäköiset vaihtoehdot ovat puola ja virranjakajan kansi, tulpanjohdot. Tietenkin edellyttäen että katkojankärjet ym ovat oikeissa säädöissä. Kondensaattorin hajoaminen pysäyttää yleensä matkanteon kun seinään. Jos edellä mainituista ei löydy vikaa, niin sitten voi siirtyä polttoainepuolelle ja puristusmittauksiin.


      • Pelkkä_LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kyseessä on kuitenkin moottorimalli jossa pakoventtiilit eivät pala samaan tahtiin kuin GM:n V-8 moottoreissa, tosin em V-8:seissa imuventtiilit palavat huomattavasti pakoventtileitä herkemmin.

        Aloittajan tapauksessa todennäköiset vaihtoehdot ovat puola ja virranjakajan kansi, tulpanjohdot. Tietenkin edellyttäen että katkojankärjet ym ovat oikeissa säädöissä. Kondensaattorin hajoaminen pysäyttää yleensä matkanteon kun seinään. Jos edellä mainituista ei löydy vikaa, niin sitten voi siirtyä polttoainepuolelle ja puristusmittauksiin.

        Eikös tuossa yläpuolella esitetty juuri tämä marssijärjestys (sähköpuoli kuntoon ja sitten muuta jos vika ei löydy). Eli miksi edes vastasit?


      • Huonoja neuvoja 2.
        Pelkkä_LKV kirjoitti:

        Eikös tuossa yläpuolella esitetty juuri tämä marssijärjestys (sähköpuoli kuntoon ja sitten muuta jos vika ei löydy). Eli miksi edes vastasit?

        Bemsiinimoottorissahan on ongelmia vain polttoaineseoksessa puristuksessa ja oikea-aikaisessa kipinässä.
        Kun esittää että näissä jossain on vika, niin on varmasti oikeassa, mutta jos oireet on kertomuksen mukaiset, suuri osa vikamahdollisuuksista voidaan sulkea pois.
        Jos kone käynnistyy kylmänä normaalisti, toimii isoilla kierroksilla moitteettomasti, niin polttoainepumppu, , suodattimet. johtimien / tulppien läpilyönti yms voitanee sulkea pois.
        Tietenkin vika lopulta korjautuu, kun uusii osia riittävän paljon, mutta silloin riittää vastaukseksikin vkakyselyyn että - moottorissa on joku vika, se pitää korjata -


      • Yleisapua kaikille
        Huonoja neuvoja 2. kirjoitti:

        Bemsiinimoottorissahan on ongelmia vain polttoaineseoksessa puristuksessa ja oikea-aikaisessa kipinässä.
        Kun esittää että näissä jossain on vika, niin on varmasti oikeassa, mutta jos oireet on kertomuksen mukaiset, suuri osa vikamahdollisuuksista voidaan sulkea pois.
        Jos kone käynnistyy kylmänä normaalisti, toimii isoilla kierroksilla moitteettomasti, niin polttoainepumppu, , suodattimet. johtimien / tulppien läpilyönti yms voitanee sulkea pois.
        Tietenkin vika lopulta korjautuu, kun uusii osia riittävän paljon, mutta silloin riittää vastaukseksikin vkakyselyyn että - moottorissa on joku vika, se pitää korjata -

        Juuripa niin

        Palstan yleisin kysymys onkin ollut että
        " mikähän tässä on vikana, kun tää ei toimi kunnolla ? "....

        Ja ainoa oikea ja tyhjentävä vastaus in tietenkin tuo:

        " - siinä on joku vika, se pitää korjata - "


      • Huonoja vastauksia
        Huonoja neuvoja 2. kirjoitti:

        Bemsiinimoottorissahan on ongelmia vain polttoaineseoksessa puristuksessa ja oikea-aikaisessa kipinässä.
        Kun esittää että näissä jossain on vika, niin on varmasti oikeassa, mutta jos oireet on kertomuksen mukaiset, suuri osa vikamahdollisuuksista voidaan sulkea pois.
        Jos kone käynnistyy kylmänä normaalisti, toimii isoilla kierroksilla moitteettomasti, niin polttoainepumppu, , suodattimet. johtimien / tulppien läpilyönti yms voitanee sulkea pois.
        Tietenkin vika lopulta korjautuu, kun uusii osia riittävän paljon, mutta silloin riittää vastaukseksikin vkakyselyyn että - moottorissa on joku vika, se pitää korjata -

        Kuka on esittänyt osia uusittavaksi summamutikssa tai että "vika on moottorissa"? Yhtä hyviä veikkauksia ratkaisuksi on "puolavika" yms. ellei vastaajana ole oikeasti joku ammattimies eikä joku vatipää täältä foorumilta, joka ei todennäköisesti ole korjannut ikinä mitään. Eiköhän oikea ratkaisu ole tutkia eri komponentit ja sulkea yksi asia kerrallaan eikä huudella täältä lottonumeroita. Tosin ihmettelen miksi täältä paskafoorumilta mitään kukaan kyseleekään.


      • käjääjääää
        Huonoja vastauksia kirjoitti:

        Kuka on esittänyt osia uusittavaksi summamutikssa tai että "vika on moottorissa"? Yhtä hyviä veikkauksia ratkaisuksi on "puolavika" yms. ellei vastaajana ole oikeasti joku ammattimies eikä joku vatipää täältä foorumilta, joka ei todennäköisesti ole korjannut ikinä mitään. Eiköhän oikea ratkaisu ole tutkia eri komponentit ja sulkea yksi asia kerrallaan eikä huudella täältä lottonumeroita. Tosin ihmettelen miksi täältä paskafoorumilta mitään kukaan kyseleekään.

        Onhan täällä e.d.k ja välittäjä "vastaamassa asiaa".


    • Ja hyvä niin

      Muutenhan täällä vastataan kaikkiin vikakyselyihin että suutinvika tai kansiremontti edessä.

    • -Mika-

      Veikkaisin, että yksi pakoventtiili kantaa hieman lämpöisenä. Ehkä se ei ole vielä palanut, mutta palaa jos sen annetaan kantaa pitkään.

      Tuossa koneessahan on "vanha" kansi. Siis sellainen, jossa ei ole venttiileissä kovametalliseetejä. Venttili on kovempaa tavaraa kuin kansi, joten nykybensalla (lyijyttömällä) se venttiili "syö" itseään pikkuhiljaa kanteen sisään ja lopulta jää kantamaan. Tämä on helppo todeta: Säädä venttiilit. Jos yhdessä on välys kylmänä alle suositellun, on se kuumana se venttiili joka kantaa.

      • Ei oikein vakuuta

        Hatarahko arvaus ?
        Kuinka yksi kantava venttiili voi aiheuttaa sen että moottori ei käynnisty ?


      • ? ? ? ? ?

        Ainakin Moparin manuaalissa ilmoitetaan kylmät välykset noin puolta pienemmiksi kuin kuumat, eli välys kasvaa lämmetessä.
        Työntötankokonehan tää volvokin on , vai ?


    • -Mika-

      Juu, ihan villi arvaus tuo oli. Ja perustuu tuohon oireeseen: ontuva tyhjäkäynti lämpöisenä, mutta antaa silti voimaa ja käy normaalin oloisesti kierroksilla. Näinhän toimii sellainen kone, jossa yksi venttili kantaa lievästi. Ja lähipiirissä on sellainen volvon kone, jossa venttilit on säädettävä hieman liian välyksellisiksi, kun ne muuten alkaa kohta kantamaan koska venttilit syö kantta. Tämä on kuitenkin helppo todeta ihan vaan mittamalla ne välykset.

      Käynnistymiseen se ei kylläkään vaikuta, paitsi jos se onkin imuventtiili? Silloin se saattaa sekottaa kaasarin toimintaa, kun välillä virtaus onkin väärään suuntaan.

      Venttilin vuodot saa helposti tarkistettua sellaisella (puristuspainemittarin mukana usein myytävällä) liittimellä, jonka avulla saadaan paineilmaa tulpanreiästä.
      Pyöritellään konetta sellaiseen asentoon, että tutkitavan sylinterin molemmat venttiilit on kiinni (eli välyksienmitausasento samassa sylinterissä) ja työnnetään muutaman kilon edestä paineilmaa sylinteriin. Jos suhisee pakosarjassa, on pakovena se joka kantaa/on palanut. Jos suhisee kaasarissa, on imuvena se joka vuotaa...

    • R K-S

      Mahdollisesti kyseessä on imuvuoto. Kaasuttimen laippa tai läpänakseli. Tarkista ne ja säädä tyhjäkäyntiseos oikein.

      • Ei tajua

        Miten tuo vaikuttaa siihen että ei käynnisty kuumana ?


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe