Vääntäkää mulle rautalangasta (opintotuesta)

Minnie6

Meidän yliopiston opintotukineuvoja ei halunnut auttaa asiassa, koska olennainen tieto löytyy netistä, jos vain osaa lukea... Haluaisin varmistaa tilanteeni opintotuen tulorajasta.

Tarkasteltava tukikuukausi aika on 1.8.-31.7 niin katsovathan he tulot nimenomaan tuolta ajalta eikä vaikka edellisestä verotuksesta? Entä katsotaanko tulot maksupäivän mukaan (joka on seuraavan kuukauden alussa) vai palkkakuukauden mukaan.

Toinen tuli yhtäkkiä mieleen, että suoritin ennen yliopisto-opintojani 8op avoimessä yliopistossa. Sain nämä hyväksiluetuiksi osittain, eli jouduin suorittamaan 3op lisää, jotta sain kurssit vastaamaan. Katsotaanko tämä nyt, että olen suorittanut 3op vai 11op? Olen koko ajan seurannut kokonais op määrää ja yhtäkkiä tuli mieleen, että käytännössähän olen suorittanut vain 3op. Toki siis muutaman muunkin pisteen viime lukuvuoden aikana :D

4

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Kela ei saa verottajalta mitään muuta kuin tiedot vuosituloistasi (tammi-joulu). He eivät pysty siis tarkastelemana mitenkään aikaväliä elokuusta heinäkuuhun. Tulot katsotaan sen mukaan minkä vuoden verotuksessa ne on huomioitu.

      Olet suorittanut 3op. Jossain toki voi mennä linjat ristiin, mutta opintotukea maksetaan meneillään olevista opinnoista, ei niistä, mitä olet tehnyt jo aiemmin. Mitä ihmettä sinä olet oikein yliopistolla tehnyt, jos olet lukuvuodessa saanut tehtyä "3 op muutama muu piste"?

      • Minnie6

        Eli katsovatko he tämän vuoden tarkastelussa vuoden 2012 verotusta? Miten sitten, kun olen aloittanut opiskelut 2012 syyskuussa ja ollut sitä ennen töissä niin miten vertaan tuloja tulorajaan? Vai kelpaako selitykseksi (jos tuloraja verotustulojen mukaan ylittynyt), että esitän palkkakuitit ajalta elokuu-heinäkuu ja päätös korjataan niiden perusteella?

        Siis joo muistelen, että ennen opiskelun aloitusta saatuja tuloja ei oteta huomioon eli lasketaanko minun tapauksessa vain elokuu-joulukuu tulot?

        En oikein osaa selittää mitä haen takaa. Mutta siis olen käyttänyt viime lukuvuonna 10 tukikuukautta. Niin on vähän outoa, että esim. tämän kesän tuloja ei oteta edes huomioon vielä tänä vuonna.

        Ongelmia ei pitäisi kyllä viime vuoden osalta olla, mutta oman ajatuskatkokseni takia vuoden 2013 tulot taitavat ylittää tulorajan, joten taidan suosiolla peruuttaa muutaman tukikuukauden.

        Muutama oli siis sarkasmia :D Kyllä niitä löytyy useita kymmeniä. Ei opintopisteiden pitäisi olla ongelma, huvikseen vain tarkistin asian kun tuli mieleen.


      • ---
        Minnie6 kirjoitti:

        Eli katsovatko he tämän vuoden tarkastelussa vuoden 2012 verotusta? Miten sitten, kun olen aloittanut opiskelut 2012 syyskuussa ja ollut sitä ennen töissä niin miten vertaan tuloja tulorajaan? Vai kelpaako selitykseksi (jos tuloraja verotustulojen mukaan ylittynyt), että esitän palkkakuitit ajalta elokuu-heinäkuu ja päätös korjataan niiden perusteella?

        Siis joo muistelen, että ennen opiskelun aloitusta saatuja tuloja ei oteta huomioon eli lasketaanko minun tapauksessa vain elokuu-joulukuu tulot?

        En oikein osaa selittää mitä haen takaa. Mutta siis olen käyttänyt viime lukuvuonna 10 tukikuukautta. Niin on vähän outoa, että esim. tämän kesän tuloja ei oteta edes huomioon vielä tänä vuonna.

        Ongelmia ei pitäisi kyllä viime vuoden osalta olla, mutta oman ajatuskatkokseni takia vuoden 2013 tulot taitavat ylittää tulorajan, joten taidan suosiolla peruuttaa muutaman tukikuukauden.

        Muutama oli siis sarkasmia :D Kyllä niitä löytyy useita kymmeniä. Ei opintopisteiden pitäisi olla ongelma, huvikseen vain tarkistin asian kun tuli mieleen.

        Kela käyttää viimeksi vahvistettua verotusta eli nämä asiat kulkevat aina 2 vuotta myöhässä. Tänä vuonna syynissä ovat vuoden 2011 opiskelijat tuloineen. Ensi vuonna pääset selvittelemään vuoden 2012 tulojasi. Tämän kesän tulot vaikuttavat kyllä tämän vuoden tulovalvonnassa, ne vaan tarkistetaan vasta kahden vuoden päästä. Palkkakuittien säilytys on hyvin tärkeää!

        Jos selvityspyyntö tulee, sinä toimitat Kelaan palkkakuitti ja todistuksen opiskelupaikkaan hyväksymisestä. Näin nähdään, koska rahat on tienattu suhteessa alkupäivään. Vain opiskelun alun jälkeisillä tuloilla on merkitystä tulovalvonnassa.

        Tulovalvonta on siitä vähän hankala, kun verotustiedot menevät vuosittain (tammi-joulu), mutta opintokuukaudet taas lukuvuosittain. Sinun pitää tulovalvonnassa huomioida kahden lukuvuoden tukikuukaudet, kun tammi-heinä on yhtä lukuvuotta ja elokuussa vaihtuu toinen.


    • minnie6

      Ok kiitos sinulle! Tämä kuvio on jotenkin niin epäselvä ja hankala, mutta nyt ymmärrän paremmin. Asia olisi paljon selkeämpi, kun tuloja tarkasteltaisiin "reaaliajassa" eli nyt syksyllä tarkastettaisiin lukuvuoden 2012-2013 opintopisteet JA tulot ajalta elokuu-heinäkuu. Toki ymmärrän, että kela ei tämän hetkisellä järjestelmällä mitenkään saa tuloja reaaliajassa.

      Vielä pari kysymystä: olen ollut töissä joulukuussa 2012, mutta palkka on maksettu tammikuun alussa 2013 niin kumman vuoden tuloihin se katsotaan?

      Eli kun olen lukuvuonna 12-13 nostanut tukea 10kk -> 10kk tulorajaan katsotaan vuoden 2012 verotuksen tulota ja tämä tarkastetaan ensi syksynä
      Jos tänä lukuvuonna 13-14 nostan 9kk tukea niin tuloraja koskee vuoden 2013 verotuloja ja niitä tarkastellaan parin vuoden päästä.

      Menikö nämä sinne päinkään? Vaikea selittää netissä, mutta kun meidän kelan työntekijä ei halunnut vastata kysymyksiini.. Jankkaan näitä sen takia, kun laskeskelen, että minkä verran kärsii vielä tälle vuodelle tienata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe