Sain Kelalta kirjeen, jossa ilmoitettiin, että tammikuussa tulee 300 päivää täyteen sairaspäivärahaa , jonka jälkeen voin hakea sairaseläkettä/kuntoutusta..Viedäänkö ne laput kelalle vai omaan työpaikan sairauskassaan b-lausuntoineen, kun siitäkin monenlaista tietoa ja uskomusta?
sairaseläke
13
842
Vastaukset
- eläkeläinen
Kelaan.
Silloin kun anoin sair.eläkettä (2010) toimitin hakulomakkeen ja lääkärin lausunnon Kelaan joka toimitti ne sitten vakuutusyhtiölle joka antoi myöntävän vastauksen. - reiskakakarölk
Selvä. Raapustan kaavakkeet ja sitten vaan odottelemaan kuinka käy.
- fsfgawsf
Se on työkyvyttömyyseläke nimeltään, tiedoski.
- jhdtdydh
Eikös työkyvyttömyys ja sairaus ole sama asia, vai onko minulta mennyt jotain ohi?
- eivät sama asia
Eivät ne ole sama asia! Sairaus on sairaus jota sairastaa. Työkyvyttömyys on taas vaikka yhtenä esimerkkinä sormien katkeaminen sirkkelissä eikä kykene enää tekemään töitänsä.
Sellaista eläkettä kuin sairaseläke eo ole olemassakaan.
- sirklaasirklaa
Kyllähän nyt toisella kädellä pystyy sirkkelöimään jossain puuhapajalla huoletta.
- Elä-kettäkö?
Siis minkä mukaan tuo homma menee??
Ilmarisen mukaan saisin työeläkettä 740 euroa jos nyt jäisin eläkkeelle.
Minulla on nivelrikko,notkoselkä ja vasen olkapääkin leikattu.Ruumiilliseen työhön minusta ei enää taida olla...
Sairausloma alkoi huhtikuun alkupuolella ja sairausloman aikana työnantaja pisti meidät pihalle,siis lopetti toimintonsa joten tällä hetkellä olen työtön ja saan sairaupäivärahaa vain Kelalta.
Ensi maaliskuussa tulee mullakin tuo 300 päivää täyteen ja nyt olen kovasti pähkäillyt tämän homman kanssa,että miten pitäisi toimia.
Haenko eläkettä Ilmariselta ja sitten vielä sairaseläkettä Kelalta ?
Miten tämä oikein menee?
Periaatteessa voisin vielä opiskella uuden ammatin,mutta kuka ottaa 50v akan enää töihin?? Ja milläs ne opinnot maksais? Opintolainaa en aio ottaa,en todellakaan.
Toki jos kunto kestää niin voihan sitä jotakin hommaa eläkeläinenkin tehdä,mutta verottaja siinä vaan rikastuu.
Eli siis mistä ja mitä pitää hakea,että saan kaikki minulle kuuluvan,enkä jää sossun luukulle vaan kärkkymään.
En tosin ole vielä siellä koskaan ollutkaan kun on tottunut vähällä toimeen tulemaan.
Avopuoliso on minua vanhempi ja eläkkeellä hänkin jo ikänsäkin puolesta,mutta myös sydänvikainen.
Hämmentää koko homma kun ei noihin hommiin ole vielä tarvinnut perehtyä ennen tätä vuotta.... - hopihopikelaan
Lääkäri ei lähde hakemaan eläkettä jos asia ei ole varma nakki. Mikä on sairautesi siis diagnoosi?
Nykyään ei pääse eläkkeelle fyysisistä vaivoista vaikka olisit pöyrätuolissa koska kädet toimivat... Tiedän yhden tyypin jolle lääkäri sanoi niin.
Kuntoutukseen joudut ja se se vasta hullu pyöritys on. Kuntoutussuunnitelman laatii lääkäri siis varaa aika erikoislääkärille joka on vaivaasi/diagnoosiisi perehtynyt?
Ammatillinen kuntoutus nimikkeellä kelassa. - juuuytyyty
Tuo on kyllä minulle aivan uutta, että eläkettä haettaisiin sieltä ja täältä..kaavake täyteen ja kiikuttaa sen Kelaan, niin homma menee eteenpäin.
- 9+1
Itse laitoin työkyvyttömyyseläkehakemuksen ja lääkärin b-lausunnon Kelaan. Hakemukseen rasti ruutuun, että hakee sekä kansaneläkettä että työeläkettä. Kela toimitti paperit eteenpäin Kevaan, josta tulee työeläkkeeni.
Mutta jos työeläke on suuri, niin silloinhan ei ole oikeutettu kansaneläkkeeseen ja silloin hakemus laitetaan pelkästään työeläkelaitokselle? - Elä-kettäkö?
Siis vaikka olen nivelrikkoinen ja se tautihan tunnetusti vaan pahenee niin enkö silti voi hakea muuta eläkettä kuin tuo Ilmarisen työeläke?
Silläkö rahalla on tultava toimeen?
Saan Kelalta nyt sairauspäivärahaa saman verran kuin jos jäisin eläkkeelle nyt.
Eli 740 euroa jää käteen verojen jälkeen.
Hommako on niin,että ihminen voi saada vain joko työeläkettä tai työkyvyttömyyseläkettä?Ja jos summa jää alle tietyn,niin takuueläkettä päälle?
Ilmariselta saan eläkeotteen ja se tulikin juuri ja siinä näkyy se työeläkekertymä.
Mutta jos jään työkyvyttömyyseläkkeelle niin onko se samansuuruinen kuin nyt saamani sairauspäiväraha vai miten sen selvittää,että paljonko tuo viimeksi mainittu eläke sitten tulisi olemaan?
Kysymykseni tähtää tietenkin siihen,että mitä kautta eläkkeelle pitäisi jäädä jotta eläke olisi suurin mahdollinen.
Minun kohdallani taitaa jäädä alle tonnin kuussa vaikka miten laskisi. - verot pienemmät
Paljon brutto.Minulla brutto yhteensä Kela ja Etera 970€ ja vero 0% ollut jo 7 vuotta.Muistaa pitää,jotta saat täyden invalidivähennykset myös koska työkyvyttömyyseläkkeelle.Ei mene edes Yle veroa,kun se olisi ollut 0,65% ja ei alle 1 % veroteta ikinä.
- hopsiss..
Nykyään 50v latietaan uudellennkoulutukseen ja eläkefirma voi maksaa koulutuksen.Voidaan ehdottaa myös kuntotuskokeiluna työkokeilua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983