Är ålänningarna sura nu ?

bittert ?

Det FÅR stå AHVENANMAA på kartor.

14

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dhdfhdfdfhfdndfndfnf

      Varför det är din problem vad ska vi tänkar?

      • tyvärr...

        När ni bråkar på Åland så får alltid vi fastlandsbor med svenska som modersmål lida för det.


      • dfgdrhdrhftjftjjgk
        tyvärr... kirjoitti:

        När ni bråkar på Åland så får alltid vi fastlandsbor med svenska som modersmål lida för det.

        Glöm inte SPRÅKLAG. Åland har bara 1 (ett) språk. Åland är inte 2-språkigområd liksom fastland.


      • inte vårt fel
        dfgdrhdrhftjftjjgk kirjoitti:

        Glöm inte SPRÅKLAG. Åland har bara 1 (ett) språk. Åland är inte 2-språkigområd liksom fastland.

        Det får vi svenskspråkiga här på landbacken minsann höra till lust och leda och hur finskspråkiga invånare på Åland blir diskriminerade.Då är det ALLA som har svenska som modersmål som är skyldiga.Det är inte alltid så roligt att höra.


      • inte vårt fel kirjoitti:

        Det får vi svenskspråkiga här på landbacken minsann höra till lust och leda och hur finskspråkiga invånare på Åland blir diskriminerade.Då är det ALLA som har svenska som modersmål som är skyldiga.Det är inte alltid så roligt att höra.

        Nej, det är inte ert fel. Men det känns nästan ännu olustigare (och konstigare) när jag får höra sånt. Jag är finskspråkig, bor på Åland och trivs jättebra. Jag har aldrig blivit diskriminerad på grund av modersmål. Det känns konstigt att sådana som inte bor här (kanske aldrig har varit här) vet hur hemskt jag har det här och själv märker ingenting.
        Och tycker att namnen borde vara bara på svenska.


      • kustbo 1
        ahvennainen kirjoitti:

        Nej, det är inte ert fel. Men det känns nästan ännu olustigare (och konstigare) när jag får höra sånt. Jag är finskspråkig, bor på Åland och trivs jättebra. Jag har aldrig blivit diskriminerad på grund av modersmål. Det känns konstigt att sådana som inte bor här (kanske aldrig har varit här) vet hur hemskt jag har det här och själv märker ingenting.
        Och tycker att namnen borde vara bara på svenska.

        Jag tror väldigt många använder Åland enbart som en orsak att få smutskasta svenskspråkiga och svenska språket.Samma personer säger att Åland enbart lever på understöd från staten,det att Åland betalar stora summor i skatt glömmer de helt och hållet bort.


      • landkrabban
        ahvennainen kirjoitti:

        Nej, det är inte ert fel. Men det känns nästan ännu olustigare (och konstigare) när jag får höra sånt. Jag är finskspråkig, bor på Åland och trivs jättebra. Jag har aldrig blivit diskriminerad på grund av modersmål. Det känns konstigt att sådana som inte bor här (kanske aldrig har varit här) vet hur hemskt jag har det här och själv märker ingenting.
        Och tycker att namnen borde vara bara på svenska.

        Jag besöker ibland RKPdebatten och det är upprörande hur du signaturen "ahvennainen " blir behandlad när du slår fakta på bordet.Folk vet i princip INGENTING om ÅLAND de bara håller fast vid sina påhittade lögner och smutskastande.Tack för att du ändå orkar försöka.


    • Gdhjghbdjbvhkvhk

      Esbo stad hade några år sedan två plats med bägge språk men finskspråkiga esbobor tyckte att de finskanamn måste ta bort. De var Hanaja- Högnäs och Gumböle-Kumpyöli. Nutiden finns bara svensknamn på kartor.
      Förresten, varför de ge inte finskspråkisk namn till Bemböle ;D

      • kustbo 1

        Ibland vore det kanske bättre att inte försöka översätta något svenskt ortsnamn.....det blir inte alltid så lyckat..som nu Kumpyöli....


      • Gjhrjjgjkhhkhjkjj
        kustbo 1 kirjoitti:

        Ibland vore det kanske bättre att inte försöka översätta något svenskt ortsnamn.....det blir inte alltid så lyckat..som nu Kumpyöli....

        Sant.
        Esbo har också 1 engelskaspråkisk område: Westend. Man kan vara undrar varför de som vill använda alltid finska, kräva att den måste ha finsknamn.


      • litet löjligt
        Gjhrjjgjkhhkhjkjj kirjoitti:

        Sant.
        Esbo har också 1 engelskaspråkisk område: Westend. Man kan vara undrar varför de som vill använda alltid finska, kräva att den måste ha finsknamn.

        Mindrevärdskomplex kanske ?Om någon svenskspråkig flyttar till ett finskspråkigt område så tror jag nu inte att man känner något behov av att översätta ortsnamn till svenska.


    • Jfvglnfldmf

      Mielestäni olisi aivan outoa jos bemböle suomennetaisiin. Paikannimet ruotsiksi kuuluvat osaksi suomen historiaan joita en usko edes suomenkielisten haluavan muuttaa. Tosi on että jotkut suomennokset kuulostavat niin hulluilta ettei edes kannata paikan nimeä vaihtaa.

      • jag blir ledsen

        Jag blir åtminstone sårad när svenska ortsnamn som har funnits i hundratals år inte mera "duger ",det är som om vi svenskspråkiga måste raderas,alldeles som om vi aldrig hade funnits här.


      • Icke röra
        jag blir ledsen kirjoitti:

        Jag blir åtminstone sårad när svenska ortsnamn som har funnits i hundratals år inte mera "duger ",det är som om vi svenskspråkiga måste raderas,alldeles som om vi aldrig hade funnits här.

        Innerst inne tror jag nog inte att me suomenkieliset halutaan vaihtaa paikannimiä suomeksi, voidaan suomentaa että ovat kahdella kielellä mutta kuten sanoit. Vissa ortsnamnen har funnits i hundratals år och de ska man inte röra!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      327
      3014
    2. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      158
      1539
    3. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      41
      1416
    4. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      61
      1313
    5. Opettajat kertovat miten karuksi koulunkäynti on mennyt Suomessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010672912.html Tämä asia on ollut jo tiedossa monilla tavan ihmisillä pitkään Suomessa
      Maailman menoa
      91
      1082
    6. Pääseekö E.M.Pekkinen Oy konkurssiin?

      Riittääkö riittävästi varallisuutta ja omaisuutta aloittaa konkurssi menettely? https://empekkinen.smartpage.fi/juhlan
      Maailman menoa
      11
      1044
    7. Puolustusvoimien henkilötiedustelukurssi

      on uusi kurssi poikkeusoloja varten, jonna kuka tahansa voi hakea. Ehkä se korvaa entisajan "kyläpäälliköt"? Vai onko mu
      Maanpuolustus
      8
      1035
    8. Maajussille morsian: Maajussi-Teemu rehellisenä - Tilittää morsioehdokkaiden kirjeistä: "Se oli..."

      Maajussille morsian starttasi taas. Tsemppiä maajussi-Teemulle rakkauden löytymiseen! Lue Teemun haastattelu: https://
      Maajussille morsian
      7
      1028
    9. Haloo Purra ja muut hönöt, Suomen rikkain maksaa veroa 4,7 %.

      Mites leikkaukset edistyy, MOTin mukaan Herlin kaikkien kikkailujen jälkeen maksaa tämän veroprosentin.
      Maailman menoa
      269
      1009
    10. Kysyisin vain yhden kysymyksen

      Haluatko häntä, kaivattuasi, enää oikeasti elämääsi?
      Ikävä
      64
      969
    Aihe