Är ålänningarna sura nu ?

bittert ?

Det FÅR stå AHVENANMAA på kartor.

14

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dhdfhdfdfhfdndfndfnf

      Varför det är din problem vad ska vi tänkar?

      • tyvärr...

        När ni bråkar på Åland så får alltid vi fastlandsbor med svenska som modersmål lida för det.


      • dfgdrhdrhftjftjjgk
        tyvärr... kirjoitti:

        När ni bråkar på Åland så får alltid vi fastlandsbor med svenska som modersmål lida för det.

        Glöm inte SPRÅKLAG. Åland har bara 1 (ett) språk. Åland är inte 2-språkigområd liksom fastland.


      • inte vårt fel
        dfgdrhdrhftjftjjgk kirjoitti:

        Glöm inte SPRÅKLAG. Åland har bara 1 (ett) språk. Åland är inte 2-språkigområd liksom fastland.

        Det får vi svenskspråkiga här på landbacken minsann höra till lust och leda och hur finskspråkiga invånare på Åland blir diskriminerade.Då är det ALLA som har svenska som modersmål som är skyldiga.Det är inte alltid så roligt att höra.


      • inte vårt fel kirjoitti:

        Det får vi svenskspråkiga här på landbacken minsann höra till lust och leda och hur finskspråkiga invånare på Åland blir diskriminerade.Då är det ALLA som har svenska som modersmål som är skyldiga.Det är inte alltid så roligt att höra.

        Nej, det är inte ert fel. Men det känns nästan ännu olustigare (och konstigare) när jag får höra sånt. Jag är finskspråkig, bor på Åland och trivs jättebra. Jag har aldrig blivit diskriminerad på grund av modersmål. Det känns konstigt att sådana som inte bor här (kanske aldrig har varit här) vet hur hemskt jag har det här och själv märker ingenting.
        Och tycker att namnen borde vara bara på svenska.


      • kustbo 1
        ahvennainen kirjoitti:

        Nej, det är inte ert fel. Men det känns nästan ännu olustigare (och konstigare) när jag får höra sånt. Jag är finskspråkig, bor på Åland och trivs jättebra. Jag har aldrig blivit diskriminerad på grund av modersmål. Det känns konstigt att sådana som inte bor här (kanske aldrig har varit här) vet hur hemskt jag har det här och själv märker ingenting.
        Och tycker att namnen borde vara bara på svenska.

        Jag tror väldigt många använder Åland enbart som en orsak att få smutskasta svenskspråkiga och svenska språket.Samma personer säger att Åland enbart lever på understöd från staten,det att Åland betalar stora summor i skatt glömmer de helt och hållet bort.


      • landkrabban
        ahvennainen kirjoitti:

        Nej, det är inte ert fel. Men det känns nästan ännu olustigare (och konstigare) när jag får höra sånt. Jag är finskspråkig, bor på Åland och trivs jättebra. Jag har aldrig blivit diskriminerad på grund av modersmål. Det känns konstigt att sådana som inte bor här (kanske aldrig har varit här) vet hur hemskt jag har det här och själv märker ingenting.
        Och tycker att namnen borde vara bara på svenska.

        Jag besöker ibland RKPdebatten och det är upprörande hur du signaturen "ahvennainen " blir behandlad när du slår fakta på bordet.Folk vet i princip INGENTING om ÅLAND de bara håller fast vid sina påhittade lögner och smutskastande.Tack för att du ändå orkar försöka.


    • Gdhjghbdjbvhkvhk

      Esbo stad hade några år sedan två plats med bägge språk men finskspråkiga esbobor tyckte att de finskanamn måste ta bort. De var Hanaja- Högnäs och Gumböle-Kumpyöli. Nutiden finns bara svensknamn på kartor.
      Förresten, varför de ge inte finskspråkisk namn till Bemböle ;D

      • kustbo 1

        Ibland vore det kanske bättre att inte försöka översätta något svenskt ortsnamn.....det blir inte alltid så lyckat..som nu Kumpyöli....


      • Gjhrjjgjkhhkhjkjj
        kustbo 1 kirjoitti:

        Ibland vore det kanske bättre att inte försöka översätta något svenskt ortsnamn.....det blir inte alltid så lyckat..som nu Kumpyöli....

        Sant.
        Esbo har också 1 engelskaspråkisk område: Westend. Man kan vara undrar varför de som vill använda alltid finska, kräva att den måste ha finsknamn.


      • litet löjligt
        Gjhrjjgjkhhkhjkjj kirjoitti:

        Sant.
        Esbo har också 1 engelskaspråkisk område: Westend. Man kan vara undrar varför de som vill använda alltid finska, kräva att den måste ha finsknamn.

        Mindrevärdskomplex kanske ?Om någon svenskspråkig flyttar till ett finskspråkigt område så tror jag nu inte att man känner något behov av att översätta ortsnamn till svenska.


    • Jfvglnfldmf

      Mielestäni olisi aivan outoa jos bemböle suomennetaisiin. Paikannimet ruotsiksi kuuluvat osaksi suomen historiaan joita en usko edes suomenkielisten haluavan muuttaa. Tosi on että jotkut suomennokset kuulostavat niin hulluilta ettei edes kannata paikan nimeä vaihtaa.

      • jag blir ledsen

        Jag blir åtminstone sårad när svenska ortsnamn som har funnits i hundratals år inte mera "duger ",det är som om vi svenskspråkiga måste raderas,alldeles som om vi aldrig hade funnits här.


      • Icke röra
        jag blir ledsen kirjoitti:

        Jag blir åtminstone sårad när svenska ortsnamn som har funnits i hundratals år inte mera "duger ",det är som om vi svenskspråkiga måste raderas,alldeles som om vi aldrig hade funnits här.

        Innerst inne tror jag nog inte att me suomenkieliset halutaan vaihtaa paikannimiä suomeksi, voidaan suomentaa että ovat kahdella kielellä mutta kuten sanoit. Vissa ortsnamnen har funnits i hundratals år och de ska man inte röra!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe