Miten pitäisi toimia kun täysi-ikäisen lapsen humalainen kaveri löi nyrkillä vuokra-asunnon seinästä läpi?
Vanhemmat ovat maksaneet toista tuhatta euroa vuokravakuutta.
Menetetäänkö vuokravakuus kun vuokra-asunnosta pois muutettassa (joten kuten paikattu) reikä havaitaan? Kyseessä on uusi asunto, joten kukaan aikaisempi asukas ei sitä ole voinut tehdä.
Millaiset kustannukset korjauksista voi tulla?
Miten saada känniläinenkaveri maksamaan korjaukset?
Jollei hän suosilla maksa, joutuuko tekemään poliisille rikosilmoituksen vahingonteosta? Onko se asianomistaja rikos? Entä jolle asunnossa asuva täysikäinen lapsi suostu sitä tekemään kaveristaan, voivatko vanhemmat tehdä sen?
Miten asia vuokran antajan kanssa kannattaisi lähteä selvittelemään?
Saako oma lapsi häädön, vaikka tekijä on hänen kaverinsa?
Onko vuokralainen vastuussa asunnossa vierailevista?
Vuokra-asunnon vahingonteko
8
469
Vastaukset
- vuokranantaja94949
Mielestäni sinun kannattaisi ottaa yhteyttä vuokranantajaan ja ilman muuta kertoa että tällainen tapaus sattui. Jos yrität pimittää vuokranantajalta tapausta, voi olla että asian selvittely vaikeutuu.
Vuokralainen vastaa vuokranantajalle hänen vieraansa aiheuttamasta vahingosta eli vuokranantaja perii sinulta korvauksen ja sinun on perittävä tavalla tai toisella rahat vahingonaiheuttajalta. Jos ei suosiolla maksa niin sitten on rikosilmoituksen paikka, sen tekee vuokralainen eli vanhemmat.
Alla olevasta Kuluttajaliiton pdf-asiakirjasta voit lukea vastuut.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDoQFjAA&url=http://www.kuluttajaliitto.fi/files/1547/VUOKRAOPAS_FI_2012.pdf&ei=KU1VUujTGcKC4gSB74HwCA&usg=AFQjCNE8kCroMMGim0M2J0-TDtc7J-urfw&bvm=bv.53760139,d.bGE - Tekijälle lasku
Vanhemmat ei ole vastuussa täysi-ikäisen lapsensa asioista, saatika sitten hänen kaverinsa tekemisistä. Sinne kannattaisi vaan hankkia uusi ovi, joku valkoinen perus-laakaovi maksaa abaut 60€ jossain Bauhaussissa, tms ja siitä vaan lasku sille kaverille - ei tuo nyt niin vaikeaa voi olla...
- Mitä ihmettä tehdä?
Nii mutta kun se ei lyönyt ovesta vaan SEINÄSTÄ :(
Sitä on vaikeampi vaihtaa..
ja se löi jääkaappin ym. paikkoihin .. siis useita kertoja..
jääkaappia jo korjattiin taloyhtiön laskuun..
lapsi ei suostu jättämään väkivaltaista puolisoaan,
joten onko riskinä että vuokran antaja heittää hänetkin pois asunnosta
jottei se riko lisää paikkoja?
Teini ei kuuntele järkeä vaan puolustaa väkivaltaista poikakaveriaan.
Keinot on vähissä :(- Teini vai aikuinen?
Täysi-ikäinen ei ole teini, täysi-ikäinen on vastuussa elämästään, asioistaan, poikaystävästään ja vuokraamastaan asunnosta. Jos poikaystävä riehuu, pitää soittaa poliisit. Tottahan toki vuokranantaja heittää myös sen täysi-ikäisen lapsen pihalle, jos asunnossa riehutaan, rikotaan paikkoja jne.
- 18 - 19 v teini
Teini vai aikuinen? kirjoitti:
Täysi-ikäinen ei ole teini, täysi-ikäinen on vastuussa elämästään, asioistaan, poikaystävästään ja vuokraamastaan asunnosta. Jos poikaystävä riehuu, pitää soittaa poliisit. Tottahan toki vuokranantaja heittää myös sen täysi-ikäisen lapsen pihalle, jos asunnossa riehutaan, rikotaan paikkoja jne.
Teini-ikäisiä ovat 13-19 vuotiaat.
Eli 18 ja 19 vuotias teini on täysi-ikäisyydestään huolimatta teini ;)
- Rikosilmoitus
“Perusperiaate on, että asunnon haltija (vuokralainen) vastaa huoneistossa tapahtuvista vahingoista, koska oletus on, että huoneistossa oleskellaan huoneiston haltijan (vuokralainen) suostumuksella.
Mikäli vastuuseen halutaan vahingon aiheuttaja, tulee huoneiston haltijan osoittaa, että vahingontekijä on oleskellut huoneistossa huoneiston haltijan tahdon vastaisesti.
Tämä tapahtuu tekemällä rikosilmoitus huoneiston tapahtumista ja toimittamalla ilmoitus käyttöömme. Lisäksi asiaa arvioitaessa on merkitystä käsitykseni mukaan myös sillä, onko vahingontekijä (tai ollut aiemmin) kirjoilla huoneistossa."
Eli vaikka joku muu tekee vuokra-asunnossa vahingonteon tai ilkivaltaa, se menee vuokralaisen piikkiin.. jollei tee vahingonteon tekijästä rikosilmoitusta!- Vastuuseen teoistaan
""Kyllä kylään kutsuttu hyvä ystäväkin voi yhtäkkiä saada hepulin ja syyllistyä esimerkiksi vahingonteko nimiseen rikokseen.
Vuokralainen on vastuussa asunnon omistajalle asunnon kunnosta, mutta viimekädessä rikoksentekijä vastaa tekemisistään.
Sopimusteitse ´asianomistajana´ on vuokralainen, joka korvaa vahingon asunnon omistajalle ja perii vastaavan summan rikoksen tekijältä, mutta jos mennään rikoksena käräjille, niin silloin vuokralainen on vain todistaja ja asunnon omistaja vahingon kärsinyt asianomistaja.
Hän esittää silloin oikeudessa vaatimuksensa, eikä vuokralainen. Ei asianomistajarikoksena vahingonteko edes käräjille päädy, ellei asunnon omistaja sitä sinne vie.
Ei vuokralainen todistajana sitä voi tehdä, eikä hänen rikosilmoitustaan edes monella polisiasemalla oteta vastaan. ""
>> Sopimusteitse ´asianomistajana´ on vuokralainen, joka korvaa vahingon asunnon omistajalle ja perii vastaavan summan rikoksen tekijältä
- Hankala tilanne
Kannattaa ilmoittaa taloyhtiölle vahingosta. Taloyhtiö hoitaa korjaamisen ja laskuttaa vuokralaista. Kyllä kustannus pitäisi jäädä alle tuhannen euron. Vuokravakuudesta sitä ei pidätetä, vaan laskutetaan vuokralaista. Jos laskua ei makseta, se laitetaan perintään. Vakuus otetaan käyttöön vasta huoneistosta muutettaessa, jos silloin on korjattavaa tai vuokravelkaa.
Jos tytär pitää väkivaltaista miestä, ei sille muut voi mitään. Ehkä sitten kun on silmä mustana tai hampaat irti, hän ehkä tulee järkiinsä. Siihen asti on vain odoteltava tyttären aikuistumista ja järkiintymistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289