Purjeveneessä kyseinen moottori vm -85. 2000 luvun alussa kansiremontti tehty.
Nyt mietinnässä kannattaisiko kone remontoida ja huoltaa talven aikana. On toiminut ihan ok vielä, mutta...
Ed remontti tuli kesken loman.
Mitä kustantaa suunnilleen kys moottorin remontti, jos oletetaan että koko kansi uusitaan ja myös tarpeelliset osat remontin yhteydessä.
Moottoriremontti Yanmar 1GM: kustannus
25
4666
Vastaukset
- Sw271
Vähintään 2000-3000 eur. Pelkkä koneen huolellinen tarkastus on kahden päivän juttu, eli 2 tonnia. Jos jotain uusitaan (laturia, starttia jne.) niin ainakin tonni menee. Suosittelen uutta konetta, eli jotain Sole, Nanni, Beta Kubota tms. osastoa. Uuden pienen yksipyttyisen koneen saa alkaen 4000 eur asennus.
- Bossu
Ei kai toimivaa konetta kannata ihan varmuuden vuoksi vaihtamaan.
- Sw271
No niin, Nanni olikin 2 sylinterinen ja hinta 4500 eur.
- Pikkunanni
Noista ehdottomasti Nanni
- Tai beta...
Itellä pelittänyt Beta ongelmitta jo vuosia. Mutta eipä noissa taida paljon olla eroa, kun peruskone on sama. Kumman kanssa vaan nyt pääsee parempaan kauppaan.
- yanmar-75
Tai beta... kirjoitti:
Itellä pelittänyt Beta ongelmitta jo vuosia. Mutta eipä noissa taida paljon olla eroa, kun peruskone on sama. Kumman kanssa vaan nyt pääsee parempaan kauppaan.
Onko tossa nykyisessä merkissä jokin vika ?
Ai niin , sehän ei pelittäny ilman remppaa ihan 30vuotta ! Noi nannit ja nännit varmaan vinkuu 50v. senkun löpöö tankkiin ;-) - FF 27 Charlotta
yanmar-75 kirjoitti:
Onko tossa nykyisessä merkissä jokin vika ?
Ai niin , sehän ei pelittäny ilman remppaa ihan 30vuotta ! Noi nannit ja nännit varmaan vinkuu 50v. senkun löpöö tankkiin ;-)Kokemuksia uudesta Yanmarista:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2003
Tarinalla onneksi onnellinen loppu. Aika hälyyttäviä juttuja saa foorumeilla lukea ihan vanhoista laatumerkeistäkin. Esim. Volvon omat siipipyörät kestävät yhden kesän jos sitäkään ja ohjauspaneelin kotelointi vuotaa vettä, joten piirikortit hapertuvat mössöksi. Tuo siipipyöräongelma kertoo kustannuspainoitteisesta valmistuksesta ja koteloinnin ongelma vaan huonosta suunnittelusta.
- miksei uusi jammu?
Jos aiot hankkia kokonaan uuden moottorin, kustannusarviossa on syytä huomioida mahdolliset muutostarpeet moottoripetiin, putkistoon ja akselistoon (potkuri mukaanlukien).
Yksi mahdollisuus on hankkia samanmerkkinen moottori entisen tilalle - se ehkä sopii ilman muutostöitä entisen tilalle, jolloin asennuskustannuksissa tulee säästöä.
Jos harkitset "jammun" tilalle Nannia eikö myös Vetuksen marinoima Mitsun kone ole vaihtoehto? Hintoja en tiedä, mutta oma vetus-dieselini on tähän mennessä toiminut 3200 tuntia ilman minkäänlaisia ongelmia. - volvopenta1
Minä en vaihtaisi konetta jos se toimii. Oliko kansiremontin yhteydessä huomattavissa jotain feilua koneessa?
- Sailor49
Alkuperäisen kysymyksen ääreen joutuu moni veneenomistaja. Yhtä ainoaa oikeaa vastausta tuskin on.
Jos moottoriin on tehty runsas kymmenen vuotta sitten kunnon kansiremontti (eli kansi vaihdettu), käyttöikää vois hyvinkin olla vielä toiset kymmenen vuotta. Varsinkin jos remontin yhteydessä puhdistettiin jäähdystysvesikanavat ja muutenkin tsekattin paikkojen kuntoa.
Pienissä dieseleissä kukistuu yleensä ensimmäisenä kansi. Sen jälkeen vuorossa voi olla (moottorista riippuen) vesijäähdytteinen pakosarja. Jossain vaiheessa polttoaineen siirtopumpun kalvo saattaa väsähtää. Samoin ruiskutussuuttimet kaipaavat avautumispaineen ja ruiskun säätöä. Sylinterit, alakerta ja vaihteisto kestävät yleensä hyvin pursikäyttöä.
Itse ajaisin vielä Jammulla, mutta ryhtyisin henkisesti varautumaan koneen vaihtoon. Samalla kannattaa miettiä, haluaako vielä vaihtaa koko venettä. Missään tapauksessa sijoittamiaan rahojaan ei saa takaisin, jos vaihtaa venen uudella moottorilla. Silä siis kannattaa ajaa monia vuosia.
Kubota-pohjaiset pikkudieselit ovat ilmeisen hyvä hankinta. Itselläni on 20-heppainen Beta-marine, eikä ole kuin hyvää sanottavana. Käy tasaisesti ja taloudellisesti. - MitaanTietamaton
Remontin kustannus voisi teetettynä olla hyvinkin puolet uuden moottorin hinnasta. Itse olen pähkäillyt -79 mallisen Yanmarin kanssa ja päädyin siihen, jotta menee vaihtoon. Moottori on ok, ei minkäänväristä savua, käynnistynyt aina (joskus solenoidi ei iske kiinni kuin vasta toisella painalluksella).
Toimisihan tuo ehkä vielä 5-10 vuotta, mene ja tiedä. Remontin jälkeen tuon pannun käyttö- ja myyntiarvo olisi ihan sama kuin ennen remonttia. Käytännössähän tarkoittaisi uutta kantta jne., mutta edelleen moottorin vuosimalli on sama.
Uusi moottori on hakusessa. Siihen uhrattua rahamäärää en saa koskaan takaisin, kuten en saa veneeseenkään vuosien varrella laitettuja seteleitä ja työtunteja. Mutta kesällä mielellään vain veneilee ja luottaa siihen, että kaikki toimii. Etenkin jos jälkipolvi lähtee merelle keskenään, kun heillä ei ole samaa tuntumaa esim. moottorin sielunelämään.
Ehkä on oikea tapa vaihtaa moottori nyt, ehkä ei. Sitä en saa koskaan tietää. Hinnakkaita pienetkin dieselit ovat, mutta elämä on kallista, niin on se myös sangen suosittua.- kerran kirpasee
Ei se ihan noin pessimistisesti mene. Kyllä sellainen vene on helpompi myydä (ja paremmalla hinnalla), jonka vuosittaisesta ylläpidosta on huolehdittu "seteleillä ja työtunneilla" ja jossa on lisäksi uusi kone!
Itse olin samassa tilanteessa vanhan koneen kanssa. Vaihdoin uuden koneen ja olen ollut ratkaisuun tyytyväinen. Koneharmit loppuivat siihen ja vene kulkee uudella koneella paremmin ja vähemmällä melulla. - vfudhuvfdhjiu
kerran kirpasee kirjoitti:
Ei se ihan noin pessimistisesti mene. Kyllä sellainen vene on helpompi myydä (ja paremmalla hinnalla), jonka vuosittaisesta ylläpidosta on huolehdittu "seteleillä ja työtunneilla" ja jossa on lisäksi uusi kone!
Itse olin samassa tilanteessa vanhan koneen kanssa. Vaihdoin uuden koneen ja olen ollut ratkaisuun tyytyväinen. Koneharmit loppuivat siihen ja vene kulkee uudella koneella paremmin ja vähemmällä melulla.Mikä oli vanha kone ja kuinka paljon hiljaisemmalla äänellä nyt kulkee?
- MitaanTietamaton
kerran kirpasee kirjoitti:
Itse olin samassa tilanteessa vanhan koneen kanssa. Vaihdoin uuden koneen ja olen ollut ratkaisuun tyytyväinen. Koneharmit loppuivat siihen ja vene kulkee uudella koneella paremmin ja vähemmällä melulla.Eipä tässä ihan pessimistejä olla moottorin vaihdon suhteen. Vanha Yanmar on irrotettu ja edessä on moottoritilan maalaus ja äänieristys. Uusi pannu pitää löytää talven aikana. Uusi huollettuna kestää sen aikaa, mitä veneilyvuosia on jäljellä.
Pannut ovat kulutustavaraa. Vanhan olisin mielellään säilyttänyt. SIllä on kuitenkin arvonsa (ei euro) veneen alkuperäisenä moottorina. Osien hinnoittelun, työmäärän ja oman innostuneisuuden suhde ei kovin positiiviselta vaikuttanut peruskorjaukseen. Joten vaihtoehtoina oli vanhan kanssa jatko tai kokonaan uusi.
Uusi Yanmar ei ole kovin vahvoilla hintansa puolesta, vaikka vanhan kanssa ei harmeja ole ollutkaan. Tällä hetkellä valinnassa painaa lähinnä kiinnityksen mitoitus ja mahdollisesti sylinterien määrän kasvatus 2 -> 3.
- -Mika-
En vaihtaisi. Pitäisin sen nykyisen ja ajaisin sillä maailman tappiin asti. Ei se ajamisesta hajoa, huonosta huollosta kyllä. Jos kone on veneeseen alitehoinen, niin se on tietysti eri asia.
Jos kansi on jo vaihdettu kymmenisen vuotta sitten, niin ei ole mitään pelkoa, että se kone ei toimisi 30 vuoden päästäkin! Siis jos siitä vaan pidetään huolta.
Olennaista on vaihtaa vesitilan sinkki vuosittain, tai kun se on kulunut.
Oon avannut yli 30 vuotta vanhoja merivedessä ajettuja Yanmar 1GM -koneita, joissa kansi on ollut lähes uuden veroinen! Niitä on vaan huollettu oikein.
Olen kuullut kyllä juttua kansivaurioisista koneista, mutta en niiden juttujen yhteydessä huoltohistoriasta mitään. Siitä ei ole tiedetty. Onkohan omistajat edes tienneet, että siellä on vesitilassa sinkki jota pitäisi joskus vaihtaakin. Yhtään tuollaista kansivaurioista en ole itse päässyt näkemään.
Tuossa alempana on linkki huono-onniseen koneen vaihtoon. Ihmettelen siinäkin asentajan/myyjän osaamattomuutta. Kone tuli lopulta kuntoon, kun suutin vaihdettiin. Se oli aika ilmiselvä vikapaikka ihan alusta asti. Ja syystä että: Kun suuttimen suihku on vääränlainen (liian isoja pisaroita) ei kone käynnisty kylmänä, lämpimänä kyllä. Lämpimänä siksi, että ne isotkin pisarat höyrystyy välittömästi, kun ne osuu kuumaan metalliin. Kylmänä taas ei polttoaine muodosta kunnon sumua, joka syttyisi puristuksessa.- Nanniko?
Koneen olen huoltanut vuosittain. Sinkin olen vaihtanut tarvittaessa.
-00 ei koko kanta vaihdettu. Kanavat putsattiin yms. En tehnyt itse, enkä enää edes muista kaikkea. Vene pohjoisessa, jossa meriveden suolaisuus on varsin vähäinen.
Teho on tuo 6 hv, vois sitä enemmänkin olla.
Kyllä tuo vanha kehrää vielä ihan hyvin. Kaasu/vaihdekahva pitää uusia.
- Karvaperse
Kellään tietoa, paljonko maksaa vuonna 2019 Yanmar 1GM10 uusi kansi?
Oma on 15v vanha, mutta vähän arveluttaa, missä vaiheessa kosahtaa.
Ajattelin ajaa koneen läpi 15% sitruunahapposeosta puolen tunnin verran ja sitten viemärinavausaineella (NaOH) vesihuuhtelun jälkeen hapon neutraloimiseksi.
Koneen kunnosta ei ole hevon- eikä mitään hajua, ostin veneen vasta - mutta kunnossa se kuulemma on.
Mutta huvittaisi putsata jäähdytyskanavat ja vaihtaa sinkki sen jälkeen (sinkki katoaa natriumhydroksidiin).
Jospa tuo toimisi vielä muutaman kesän? Vai vaihdanko perkele varmuuden varmistamiseksi uuteen....
Samanlaisia saisi VenePorista nyt 4800 eurolla uutena -asennuskulu lienee 400 euron paikkeilla, kun siinä olisi vain vanha pois ja samanlainen tilalle. Betaa olisi tarjolla 4500 eurolla asennus 1500e=6000eur kokonaissumma.
Akselitiiviste tietysti kannattaisi vaihtaa samalla. Mieli tekisi vaihtaa mielenrauhapoliittisista syistä kone uuteen, mutta toisaalta, jos tuo 20v kestää räjähtämättä, niin ehkä sisäpesu hapolla ja perään emäksellä auttaisi konetta jaksamaan vähän pidempäänkin.
SYLINTERINKANNEN ja PAKOMUTKAN sekä merivesipumpun tiivisteet vaihtamalla, polttoaineen suuttimen huollolla tuo varmaan toimisi kosahtamatta vielä toiset 15 vuotta.
Kannen hinnasta vain ei ole muuta tietoa kuin että tonnilla saa Britanniasta, mikä on kyllä aivan saatanan kallis hinta moisesta....- Pilssirotta
Tuohan on vasta nippa nappa sisään ajettu kone. Tuo kyseinen kone kestää melkein ikuisesti.
Kansi kaikkine romuine maksaa tonnin luokkaa, mutta turha sitä vaihtamaan, ellei ole rikki. Sen irrottamiseen menee puolisen tuntia, jonka jälkeen asiasta saa varmuuden, jos asia vaivaa.
Pienet kannen halkeamat voi hitsata, joilla saa jonkun vuoden lisäaikaa, jos kansi on mennyt.
Pakomutka pitäisi vaihtaa noin 5 vuoden välein, mutta Itämerellä varmaan 10 riittää. Jos nuo kaikki vaihdat niin toimii vielä 30 vuotta.
- Karvaperse
Sain juuti tarjouksen kotimaiselta toimijalta kannesta (1340e), pakomutkasta (540e) ja suuttimesta (330e) sekä joistakin muista remppaan tarvittavista osista, tiivistesarja ei sisältynyt tarjoukseen.
Loppusumma 2200 eur.
No, tästä vittuuntuneena selasin nettiä ja Yanmar uuden kannen saa jenkeistä 620 dollarilla, eli tämän hetken kurssilla 550 eurolla rahti ja tulli alv = eli 700 eurolla!!!!
Samoin pakomutka löytyi Britanniasta - originaalia jytkymmästä kamasta 200 egellä rahteineen - tulliahan ei ennen Brexitiä mene: https://www.boatpartsandspares.co.uk/yanmar-128170-13530-exhaust-mixer-elbow-1gm-1gm10-2gm-2gm20-4546-p.asp
Mikä Suomessa on vialla, että joka asiassa pitää yrittää repiä se viimeinen hinta?
Vain ääliö maksaa näitä hintoja - lopputulos: Varaosakauppias joutuu itse veneen alle firman mennessä kiville.
Myisivät järkevämmillä katteilla romujaan, niin joku voisi niitä ostaakin!Ihan hullummaista touhua. Tuntuu siltä, että moni varaosamyyjä hinnoittelee varaosat sillä tavalla, että asiakas päätyy tilaamaan uuden moottorin asennuksineen. Tarvitaan enemmän US Partsin kaltaisia puolueettomia varaosakauppiaita.
- Yammu1GM
Tein kolme kesää sitten Yanmar 1GM kansi rempan omin ja kaverin kätösin. Noita vara-osia olin muutama vuosi aiemmin hieman tutkistellu varoiksi ja silloin Englantilanen web myymälä oli edullisin täällä vanhalla mantereella. Virallinen edustaja oli tuolloin härskisti kovempi hinnoittelija (~ 50%).
Tällä odotuksella lähdin osia metsästämään. Täällä isolla kirkolla oli näiden vuosien aikana edustaja osille vaihtunut Leeveneestä Boat Centeriin. Ajattelin ihan joutessani kysäistä hinnat myös tältä uudelta edustajalta ajatuksella, että annetaan ainakin mahdollisuus. Tarjouksen saavuttu vertasin hintoja samaan englantilaiseen nettimyymälää, joka oli 4 v aiemmin ollut selvästi edullisempi kun silloinen virallinen edustaja. NYT YLLÄTYIN KOVASTI POSITIIVISESTI. Ero nettimyymälän ja Boat Centerin hinnoissa koko remontin varaosapaketille suuttimineen, tiivistimineen kansi oli kokonaista 50€ nettimyymälän eduksi. Hinta ero oli kohtuullinen / olematon, joten päätös oli HELPPO tehdä. Osti koko kasan rempan osia Boat Centeristä hyvillä mielin, kun jopa työllisin jonkun suomalaisen palvelutyötä tekevän kaverin hetkeksi. Uskon että tuo 50€ tuli säästettyä melkein kokonaan rahtikuluissa, joita ei BoatCenteriltä haettaessa juuri syntynyt. - UteliasKyselijä
Laittaisitko ylläolevasta euromääriä?
Olisi helpompi vertailla. Alempana tässä ketjussa perusteelliseen kansiremppaan tarvittavat osat netistä noin 1400e.
Paljonko maksoit kotimaiselle toimijalle osista?
Eniten kiinnostaa, millä hinnalla irtosi itse kansi ja mahdollinen pakomutka?
- Joppejolla
Kannattaako vanhan, mutta toimivan koneen läpi ajaa sitruunahappoa ja viemärilitkuja? Eikö ole vaarana että kanavista irtoava kama yms tukkii paikat ja pahimmillaan kone kilahtaa?!
- Karvaperse
Ei se tuki kanavia, päinvastoin; sehän avaa tukkeutuneet kanavat. Sitruunahappo liuottaa kalkki- ja ruostekerrostumat, tulevat pihalle ruskeana litkuna, eivät paloina.
Kokemuksen mukaan ruosteenpoistoon sekä moottoreiden kanavistoista että ruosteisista osista noin 15% sittispitoisuus on tehokkain. Sitruunahappo tehoaa todella ärjysti kuumassa vedessä, kylmä ei oikein toimi. Kun lämpötila nousee noin 50 asteeseen, ruosteisissa osissa käy suoranainen suhina.
Ja kun "pesu" on ohitse, koneen normaali "huuhtelu" tapahtuu merivedellä. Kun ei kanavissa ole enää moskaa, viimeiset jämätkin menevät normaalin vesikierron mukana mereen. Ämpäriin kertyneen skeidan voi kipata viemäriin, kyseessä ei ole ongelmajäte, vaan ruoste ja helposti neutraloituvat luonnolliset aineet.
Viemärinavausainetta tai vaikka ihan Kloriittia voi ajaa koneen läpi veden kanssa sitruunahapon neutraloimiseksi. Sinkki pitää vaihtaa käsittelyn jälkeen, se ei kestä sittistä eikä varsinkaan vahvoja emäksiä.
Rautamoottori ei ota tattiinsa happokäsittelystä, kunhan sitä ei jätä päivätolkulla koneeseen seisomaan. Emäkset taas eivät syövytä rautaa ollenkaan, mutta koneen kanavistoissa oleva kalkki, ruoste ja öljymäinen paska saavat lähdöt tuolla käsittelyllä.
Tietysti voi kokeilla myös Motonetin/Bilteman jäähdyttimenpuhdistusaineita, mutta kokemuksen mukaan niiden teho ei ole ruosteen osalta yhtä hyvä kuin sitruunahapolla.
- Karvaperse
TILASIN juuri osat.
Listaa:
-Sylinterinkansi täydellisenä 632 puntaa (noin 750eur rahteineen) www.keypart.com
-Rosterinen pakomutka, paksumpaa kamaa kuin orkkis 198 euroa (rahteineen noin 215e), samasta paikasta polttoainesuutin, 198e; rahti 10e - www.boatsandspares.co.uk
-Moottorin täydellinen tiivistesarja kansipahveineen 96 eur, rahti 10e;
-vesipumpun korjaussarja laakereineen ja tiivisteineen, sis impellerin, 40e, rahti 6e https://www.ebay.com/itm/Wasserpumpe-reparatur-kit-fur-Yanmar-1GM10-pumpe-
-termostaatti, 26e, rahti 5e (Ebay, myyjä PoseidonMarine)
-Suuttimen ja esikammion asennussarja, 38 euroa, rahti 12 euroa; (Ebay, myyjä bottomlinemarine; https://www.ebay.com/itm/151602557668)
Koko kasa = 1406 euroa.
Suomessa paikallinen Yanmar-edustaka antoi tarjouksen 2200e ILMAN VESIPUMPUN OSIA ja tiivistesarjaa, sekä esikammion/suuttimen asennusosia. Nämä mukaan luettuna kotimaasta ostettuna kasalle olisi tullut hintaa 2600 euroa.
Ylläoleva olkoon ohjeeksi ja avuksi muille saman moottorin remppaa suunnitteleville!
Kun 1400 eurolla saa moottorille 18-20 vuotta lisäaikaa, ollaan seuraavan rempan kohdalla vuoden 2040 paikkeilla.
Verrattuna uuden koneen hintaan (6460e) homma on vähintäänkin kannattava.
Betaa tai Nannia (hinta 4500e, maaliskuu 2019) suunnitteleville vinkkinä, että niissä on pakomutka eri puolella kuin Yanmarissa, erikokoinen pakoletkun halkaisija, kaasu- ja vaihdevivut eri puolella ja etummaiset moottorikiinnikkeet edempänä, lisäksi erikokoiset merivesiyhteet kuin Yanmarissa - lisäksi eteen tulee potkurin vaihto, jos valitsee tehokkaamman 14hv version. Asennushinta Betalle/Nannille on 1500e ilman tarvikkeita (tarjous kysytty maaliskuu 2019) (pakoletku/sovitteet, pa-letkut, sähkötarvikkeet ohjaintaulun sovitus jne).
Usein on vaikeaa hahmottaa osien saatavuutta/hintoja, mutta toivottavasti ylläolevasta on jollekulle apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a718416Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1354768Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1123876Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut773417Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii743006Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1412730SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt112424SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het392167Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan631983Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä561968