Olen 46-vuotias nainen joka kamppailee selittämättömien nivel ja lihaskipujen kanssa. Kipua etenkin olkapään alueella ja nyt jaloissa. Tässä taannoin lenkillä ollessa tuli tunne etteí pääse eteenpäin ensinkään, jalat olivat aivan jäykät ja niihin koski kovasti. Uutta minulle joka aina olen ollut kova liikkumaan! Onko kukaan kokenut vastaavaa? Ja voiko olla vaihdevuosioireita?
Menkat tulee suhtkoht ajallaan ehkä kierto vähän lyhentynyt. Mutta muuten näitä oireita kyllä piisaa mm. palelua ja hikoilua vuoronperään ja eritoteen tolkuton väsymys päivällä! Yöllä univaikeuksia, biologinen kello herättää kolmen neljän aikaan harva se yö. Ainoastaan kun menkat on päällä niin silloin nukuttaa hyvin. Rintojen aristusta ja välillä koko keho turvonnut kuin pullataikina!
Vastatkaapa viisaammat voiko kyseiset oireet olla vaihdevuosioireita vaikka menkat vielä onkin?
Särkee joka paikkaan
21
7095
Vastaukset
- Salli K
Aivan hyvin voi olla vaihtari vaivoja. Kannattaa lueskella näitä muiden kirjoituksia. Lisäksi kirjastosta lainata asiaan liittyvää kirjallisuutta mm. nainen ja hormonit sekä Sukellus kuumaan aaltoon. Mitä enemmän tietäää, sitä vähemmän ainakin itseäni pelottaa kaikki ihmeoireet. Minulla ei ole lääkärin mielestä vaihtarit, vaan keltarauhashormonin vajaus, mutta oireet on samat.
- hermo kireellä
Minulle myös lääkäri todennut ettei voi olla vaihdevuodet vielä. Oireet vaan samantyyppisiä. Mitenkähän voimakkaat oireet ne sitten mahtaa olla kun kunnolla käynnistyy...
- 9+6
Esivaihdevuodet alkaa 40 ikäisenä ja kestää 5-10 vuotta.
- Salli K
Itselleni kävi eilen niin, kun lähdin ajelemaan pyörällä, en päässyt kuin 4 kilometrin päähän vasemman jalan kipeytyessä pohkeesta ja nilkasta. Oli tosi vaikea päästä perille. Lopulta särki kumpaakin jalkaa. Tuota on ollut menneenä kesänä ennenkin, mutta ei koskaan sitä ennen. Olen aina pyöräillyt, sillä minulla ei ole autoa. Nyt nämä säryt vain lisääntyvät. Saa nähdä, mitä vielä on tulossa. Yritän kuitenkin olla rauhallisin mielin ja positiivisena. Voimia kaikille olojen ja oireiden kanssa kamppaileville!
- hermo kireellä
Helpottaa kummasti kun toisillakin on vastaavia kokemuksia. Minullakaan ei ennen ollut mitään kipuiluja vaikka tein pitkiäkin lenkkejä. Nyt parin kilometrin kävely on yhtä tuskaa. Kipu säärissä ja nilkoissa, polven yläpuolella ei mitään kipua.
- mummoillen
useitakin syitä.mm magnesiumin puute jos liikkuu paljon.fibromyalgia,kilpirauhasen toimintahäiriöt vajaatoimintaa epäilisin.liika lihaskuormitus samoja rasitusaluita rasittaessa.lepopäivät väliin mieluiten.voi kokeilla eri lajejakin,uintihan on eritt hyvä lihakipuisille.pohjekipu liittynee rasitukseen,lepopäivät suosituksiin. ettei veritulpasta pohjekipu? mutta nämä kipujutut ei kuulu tyypillisiin vaihdevuosiin,siihenhän kuuluu vuotohäiriöt,kuumat aallot,.tutkikaa lääkärissä säryt.voi olla tulehdustakin rasituksista tulleista.ja kannaattaako sitä rasittaa jos pahalta tuntuu?iän tullessa kunto muutuu kun ei ole enää nuori ja jaksava.
- jomottaa :(
Kyllä vain kuuluvat kaikenlaiset kipujutut oirekirjoon. Tosin kroppa alkaa olla tässä iässä jo sen verran käytettykin, yhtä ja toista sattunutkin. Jalkojen (minulla pohkeiden) koviinkin kipuihin auttaa vain Diaporal Magnesium. Nyt olen sen suhteen tyytyväinen. Magnesium tablettimuodossa yms. akupunktiohoito eivät auttaneet ollenkaan. Syyksi sanottiin nesteen kertyminen. Samaan syssyyn olen saanut tenniskyynärpään molempiin käsiin jne. Ennen ei ollut mitään!
Vaihtaria eivät ole van hikoilu ja menkkahäiriöt. Monet fyysiset ja psyykkiset oireet ovat vielä pahempia. Jotkut harvat pääsevät vähällä, itse en, valitettavasti. En olisi koskaan uskonut, etten enää osaa nukkuakaan. Ja että kipulääkkeistä tulisi vähän jokapäivänen juttu.
- mummot relatkaa
eikähän sitä iän karttuessa pitäisi kuunnelle sitten kehoaankin ja alkaa elää vähän rennommin ettei revitä itseään samaan tyyliin kuin 10-20v aikaisemmin.järkikin sanoo että kun ikää on tullut,kehokin kulunut niin pienennätään vaihdetta ja otetaan iisimmin.älä rasita itseäsi,kehosi saattaa olla ylikierrolla rasitteistakin.vaihda autoon jos kunto alkaa mennä ja kroppa ei kestä samaan tahtiin kuluttavia retkiäsi.totuus on että otapa iisimmin ja kuuntele kehosasi.ei kannata liikaa lukea ja miettiä ja kauhulla odottaa seuraavaa oiretta.elä hetkittäin ja nauti tästä ja nyt rouva hyvä.
- Vehnaa
Hei. Olen yrittänyt myös lääkäreiltä löytää vastausta siihen, että miksi särkee niveliä ja lihaksia? Eipä vastausta löydy. Käytän mietoa hormonikorvaushoitoa (Femoston 1/5 conti). Olen nyt pohtinut yhteyksiä viljojen ja särkyjen kanssa, jos jätän viljat pois, säryt ovat vähäisempiä. Erityisesti vehnä tuntuu vaikuttavan kipuja pahentavasti. Olisiko kenelläkään tähän havaintooni jotain kommentoitavaa omista kokemuksista?
- h....
Mulla on todettu fibromyalgia, mutta olen välillä epäillyt, että onko 100% sittenkään fibroa. Jos onkin myös vaihtarioireita tai/ja esim. juuri viljat, enimmäkseen vehnä, aiheuttaa kipuja.
Olen nimittäin huomannut sen, että kivut nivelistä vähenevät, tai poistuvat kokonaan, jos en syö viljoja ja oikeastaan samoin maitotuotteiden kanssa.
Kesällä olin ilman mitään kipuja ja tosi hyvässä kunnossa. Tosin lämpökin tuntuu vaikuttavan oireisiin. Heti, kun kylmät säät alkoivat niin alkoivat kivutkin, joka voisi tietty liittyä fibroon, (kylmä vaikuttaa kai nyt ainakin lihaksiin), mutta
pakko noilla viljoillakin olla jotain vaikutusta.
Samoihin aikoihin, kun kivut taas alkoivat, aloin nimittäin syödä taas vehnää ja paljon maitotuotteita, kun sain ilmaiseksi yhdestä paikasta ja pian menin huonoon kuntoon. Ensin oireili suolisto, ihan kuin olisi jo jotain tulehdusta ollut ja sitten alkoi oireilla nivelet.
Nyt, kun lopetin taas viljojen ja suurimmaksi osaksi maitotuotteidenkin käytön, niin nivelet ovat alkaneet päivä päivältä olla paremmassa kunnossa.
- Salli K
Kuulin siskoltani, että fibromyalgiassa suositellaaaan aluksi gluteenitonta ruokavaliota. Hän oli lukenut aiheesta jostain kirjasta. En tiedä vaikuttaako gluteeniton ruokavalio vaihtari kipuihin.
- Linkuttjan
Täsmälleen samanlaista minullakin, vaihtareiden alussa jo nivel- ja lihaskipuja, varsinkin kuukautisten edellä, sitten muutama normaali, terve päivä ja taas alettiin alusta. Myöhemmin nämä säryt muuttuivat jokapäiväisiksi ja ovat edelleen.
- Nimitön
Tuttua huttua.
- huh mitä elämää
Joo näitä on jo hauska lukea.
Joskus parikymppisenä ajattelin, ettei noi vaivat nyt niin kauheita voi olla kun kuulin vanhempien akkojen valitusta. Mutta kuinkas kävikään. Järjettömiä lihaskipuja, hikoilua, ärsyyntymistä, hiustenlähtöä. kynsien katkeilua, ihon kuivumista, sitten vielä pisteenä i:n päälle, vuotohäiriöt. Menkat tulee kun tulee, ja kun tulee niin ei sitten lopu kun pillereillä.
Että varmaan nyt joku parikymppinen kuunnellessaan mua ajattelee, ei toi nyt noin kauheeta voi olla:( - skorpioni1960
Tutulta kuulostaa. Joka paikkaa särkee varsinkin olkapäät, hartiat, pohkeet eli helpompaa olisi sanoa mihin ei koske. Rytmihäiriöitä, koko ajan on levoton ja hermostunut olo. En käytä hormoonihoitoa. Homeopatiasta etsinyt apua mutta taitaa olla huuhaata. Tuntuu ettei elämässä ole mitään iloa ja koko ajan pelottaa että jotain kamalaa tapahtuu itselle ja läheisille. Olen 55 v ja vaihtarit alkoivat 51 v
- liikunnasta
Kannattaa aloittajan ja samassa veneessä kamppailevien tosiaan alkaa kuulla kehoansa,keho kuluu ja rasittuu ja kipeytyy jatkuvassa pakkomenoissa.Pitää vaikka joka toinen päivä lepopäivää.venyttää ja normaalia hyötyliikuntaa sillä tahdilla mikä tuntuu kivalta.Olen itse liikunnallinen ja huomaan usein vanhempien naisten tikuttavan tappotahtia sauvoilla-miksi?Lääkärini sanoi mulle aikanaan kun podin kantakalvon tulehdusta että vaihda välillä liikunta muotoa,mene uimahalliin uimaan,pyöräile ,mutta sellasia matkoja mitkä tuntuvat hyvältä.Yksipuoliset liikuntatavat rasittavat tiettyjä kehon osia,Peruskunto ja ulkoilun iloa itse lähinnä pidän motiivina,en sitä sykemittaria ja kelloa,tosi kauheaa,vie innon koko touhuun.Oireesi kuulostavat kilpirauhasen vajaatoiminnalta ,palelu ,väsymys,unen huono laatu,ne kannattaa pois sulkea oitis .Ja jos ei mitään ilmene,ole armollinen jo kehoasi ajatellen,rasituksestahan saattaa säryt ja kolotukset johtua ja johtaa lihas ja niveltulehduksiin ja rasitusmurtumiin.
- kerrosta
Ylikierroksestakin johtuu uniongelmat.
- Estroella
Oireesi viittaavat vaihtareihin.
Kannattaa lukea nuo linkin jutut. Sieltä saat vastaukset. Samanlaisia kipua monilla vaihdevuosi-ikäisillä - estrogeeni auttaa, jos siis kipujen syynä vaihtarit.
http://maijakajan.fi/?s=vaihdevuo&searchsubmit=Hae
Käy mittauttamassa FSH-arvo verikokeella, selviää, onko syynä vaihtarit. Onnea kaikkeen! :) - SuosittelenLämpimästi
Viljat ovat pahasta, varsinkin vehnä. Lainatkaapas kirja nimeltä Vaaralliset viljat. Kirjoittajaa en nyt juuri muista ( ulkolainen). Suomennettu. Kannattaa lukea.
- Mimmuka
Minulla oli ihan samanlaisia lihaskipuja ja nivelkipuja esivaihtareiden aikana. Jäivät pois vasta kun sain estrogeenin käyttöön kun vihdoin FSH näytti sitä, että ovat vaihtarit alkaneet.
Minulla myös epäiltiin fibromyalgiaa, myös reumaa. Jos vähennän estrogeeniä, niin kylläpäs kipeytyy taas lihakset ja nivelet.
Viljan jätin pois ennen vaihdevuosia, kun ne laittoivat vatsan ihan sekaisin, mutta verikokeiden mukaan ei ole vilja-allergiaa eikä keliakiaa. Voi olla keliakia-yliherkkyys, sanoi lääkäri. - tutkitutakotisi
Asutko kenties kosteusvaurioisessa asunnossa?Oireesi sopivat homeen aiheuttamiin ongelmiin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516483Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?384417HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972587- 1351888
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311533Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3891486- 141309
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101263Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76972- 115955