Millä perusteella?

kysymys..,.

Millä perusteella vaikkapa lähihoitajan tai sairaanhoitajan koulutuksiin valitaan ihmisiä Suomessa? Katsoin telkkarista sarjaa "Teiniäidit", enkä h*vetissä haluaisi edes kouluttatumisenkaan jälkeen sellaisen luonnetyypin ihmisiä lähellekään ketään omaa omaistani. Itse sain aikoinaan dissauksen, että en muka sovellu lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi, ja nämä olivat unelma-ammattini. Kiinnostaa, että miten joku peruskouluista alkaen kouluissa huonosti menestynyt voisi olla parempi persoona ammattialalle "hoitotyö", kuin esimerkiksi tosi hyvin koulunsa hoitanut minä. V*tuttaa, että saadakseni töitä mun oikeasti pitäisi varmaan kirjoittaa väikkäri, ja ainoa ala ,missä halusin TEHDÄ TÖITÄ kutsumuksena, olisi ollut hoitotyö. Olisin kymmenen vuotta jo maksanut valtiolle tajumäärin veroja, jos olisin saanut paperit, että sovellun teerveydenhuoltoalalle. Rikostaustaa ei ole - eikä ole koskaan ollut eikä tule, eikä mielenterveyden saralla vakavia ongelmia ei niitäkään, paitsi alaikäisenä jotain ihan siihen ikään nähden normaalia.

Kuka päättää, ketkä ja mitkä pääsee terveydenhoitoalan koulutukseen? Vastauksia?! Tympäsee, että joku v*tun konsultti päättäää, että mä olen tutkija ja teoreetikko - no joo sitäkin olen kyllä, mutta jos kysymys on tästä.

Ja muuten: Tarkistatteko lähihoitajakoulujenne läskipäiden rikostaustan?

8

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+4

      Kaikkiin toisen asteen koulutuspaikkoihin haetaan yhteishaussa, jossa tietokone pisteyttää hakijat kouluittain/hakutoiveittain ja huomioiden peruskoulun/lukion todistuksen arvosanat. Aloituspaikat täytetään periaatteella 20 eniten pisteitä kerännyttä jatkoon. Toki lopullinen valinta ja soveltuvuusarviointi tulohaastatteluineen tehdään oppilaitoksen toimesta. Lähihoitajaksi opiskelevilla täytyy olla mm. matematiikka kohtuullisen hyvin hallussa (esim. lääkeannostukset), kielitaitoa, täytyy olla sosiaalinen ja empaattinen, ei saa olla edes lieviä mielenterveysongelmia eikä rikosrekisteriä, ei tarttuvia sairauksia ja fyysinen kuntokin täytyy olla kaikin puolin riittävällä tasolla.

      Mikä estää sinua hakemasta uudelleen, jos ensimmäisellä kerralla ei tärpännyt? Tosin hakijoita on moninkertainen määrä aloituspaikkoihin nähden, terveydenhoitoala on aika suosittu.

      • keskustelun aloittaj

        Kiitoksia vastauksesta, joka oli tämän Suomi24- foorumin keskusteluntason huomioon ottaen suorastaan yllättävän asiallinen ( en varmaan koskaan ole saanut tässä Suomi24:ssa noin asiallista vastausta kertaakaan elämässäni aiemmin).


        No mutta: suoraan sanoen laadin tuon aloituksen lähinnä siksi, että haluan nyt tuottaa lisää "materiaalia" minua tässä Suomi24:ssa vainonneelle/vainonneille nettikiusantekijöille ( tiedän, että roikutte perässäni tässä Suomi24:ssa, vaikken tiedä keitä olette;)! ) kertomalla lisää itsestäni. Käyttävät sitten kaikkea tässä Suomi24:ssa keskustelupalstoilla kirjoittamaani minua vastaan, annan heille vähän sitä "iloa", kun en muutakaan voi. Joku/jotkut sairaat ihmiset kun ovat mielestäni vieneet vähän turhan pitkälle tässä Suomi24:ssa keskustelupalstoilla minuun nimettömään kirjoittajaan kohdistamansa herjauksen ja nettikiusanteon, mutta se on eri asia eikä liity tähän aiheeseen, kun tässä ketjussa minua ei vielä ole herjattu, joten ei siitä enempää...


        Takaisin aiheeseen. Niin: siis ilmaisin vahingossa epätarkasti. En ole koskaan ollut lähihoitajakoulun pääsykokeissa, mutta lukion jälkeen olin sairaanhoitajakoulun pääsykokeissa ja hoitoala kiinnosti. Sitä siellä muistaakseni silloin ihmettelin, että miksi en saanut psykologisessa arviossa soveltuvan papereita. Eivätkö esimerkiksi ihmisten sairaushistoriatiedot ole salassapidon alaisia laissa ja kun käsitykseni mukaan yksityisyritysten psykologit tekevät sen rankkauksen, että mikä ura kenellekin soveltuu monissa kouluissa, niin ei kai heillä ole pääsyä toisten sairaushistoriatietoihin? Viitaten esimerkiksi siihen, että jos hakijalla joskus aiemmin olisi ollut mielenterveysongelmia. Minulla oli alaikäisenä, mutta ei sellaisten luulisi enää vaikuttavan myöhemmin, jos mielen sairautta ei havaittavasti ole. Silloin kun hain sinne kouluun, olin jotakin 19- vuotta about. Mielenterveysongelmia minulla oli 17-vuotiaana, syömishäiriötä ja koulukiusaamisesta johtunut psykoosi, joa kylläkin myöhemmin aivan aiheellisesti määritettiin, että ei ollut psykoositason sairaus.

        Miten muuten: jos terveydenhuoltoalalla toimivilla ei saa olla lieviäkään vaikkapa mielenterveysongelmia, niin pitää sitten varmaan paikkansa, että yksikään sairaanhoitaja tai terveydenhoitoalan ihminen ei syö esimerkiksi masennuslääkkeitä, eikö niin? Tolla logiikallahan se siten menisi. Itselläni ei ole mielenterveyspuolen lääkitystä. Fyysinen sairaus on, mutta pärjään sen kanssa.

        Rikosrekisteriä minulla ei ole; sen jo sanoin, ja eiköhän akateemisella ihmisellä ihan riittävä kielitaito ja matematiikan tajukin ole, jos joskus päättäisin vaihtaa alaa ja uudelleen hakea terveydenhuoltoalalle.:) Koska jos kerran tyystin koulutusta omaamattomat ja kielitaidottomatkin kelpaavat esimerkiksi vanhustenhuoltotyöhön, enköhän sitten minäkin olisi alalle ihan kykenevä...


        Empatia mulla on ollut aina suuri vahvuus. Saatan tosin olla liian teoreettinen ihan oikeasti, jotta soveltuisin terveydenhuoltoalalle, koska siellä pitää varmasti olla sellainen nopeasti reagoiva ja hyvin käytännönläheinen maalaisjärkinen ihminen.. Joten, ehkä se että minut siitä koulutuksesta aikoinaan karsittiin, oli sitten ihan oikein, en tiedä. Tosin ei siinä tapauksessa, jos sain soveltumattomuusarvion sillä perusteella, että vuosia aiemmin teininä oli ollut mielenterveysongelmia.


        Empaattisuudestani vielä: Niin en siis kritisoinut ohjelman "Teiniäidit" henkilöitä, vaan ohjelman antamaa mielestäni alentavaa kuvaa nuorina äideiksi tulleista. Tällaisena sairaana tosi-tv:n ja epäsosiaalisten medioiden
        ( joita "sosiaalisiksi medioiksi" jostakin sairaasta syystä kutsutaan, vaikka niiden tarkoituksena on vain lokeroida ihmiset ja kaventaa internetin yksityisyys, minusta) aikakautena on mielestäni tv-tuottajilta todella väärin pistää kamerat pyörimään ja antaa nuorten julkisuushakuisten puoliksi lasten höpöttää, jos he eivät itse saa edes siitä päättää, että mitä heidän sanomisistaan päätyy televisioon asti.


    • psyk.hoitaja

      "No mutta: suoraan sanoen laadin tuon aloituksen lähinnä siksi, että haluan nyt tuottaa lisää "materiaalia" minua tässä Suomi24:ssa vainonneelle/vainonneille nettikiusantekijöille ( tiedän, että roikutte perässäni tässä Suomi24:ssa, vaikken tiedä keitä olette;)! )"

      Olet vainoharhainen

    • semmosta_1

      Kyllä sinne kouluun valitaan puhtaasti soveltuvuustestien perusteella. Jos et ole pärjännyt niissä niin testien järjestäjältä saat palautteen kyllä ja kehittämisalueet mikä meni vikaan ja missä. Jossakin on myös opettajan haastattelu ja siinä pärjää olemalla rehellinen ja vaatimaton. Jos korostat vaan omaa empaattisuuttasi ja että tämä on kutsumusalasi niin et varmasti jää mieleen muista hakijoista. Kaikkihan tuon kertoo vai kuinka?

      Et vaan yksinkertaisesti ole sopiva sinne testien mukaan vaikka itse olisit sitä mieltä että sopisit sinne kun kansi vakkaan. Ei niitä testejä turhaan siellä ole. Totta kyllä että niistä läpi onnistuu luovimaan joskus milloin mitäkin persoonaa mutta saahan vankiloihinkin salakuljetettua huumeita vaikka ei uskoisi.

      Tsemppiä, hae uudelleen ja pyydä soveltuvuustestien tulokset jos olet tyytymätön.

    • Hanu0078

      Testit on hyvin pintapuolisia. Järkevintä olisi hankkiutua oppisopimuskoulutukseen. siellä selviää sovellutko alalle tai edes haluatko alalle. Todellisuus voi olla ihan toinen kuin unelmoit.

    • Sad. hoitajat
    • No oltiin soveltuvuustestissä,en tullut valituksi Stadin aikuisopistoon. Paskat sille mihin hieroja tarvitsee matikkaa,naurettavia muutenkin koko testipäivä.
      niinsanottu sanatesti ( mikä ei kuulu joukkoon ) matikka siis haloo kaikki hakijat hakemassa toisenasteen koulutukseen päättäneet jo peruskoulunsa. Aikoinaan sanottiin minullekkin tarjoilija koulutuksessa että tulet tarvitsemaan matikkaa ja päässälaskutaitoa, niin ku mihin 25 vuotta alalla olleena koneet on sitä varten.
      No sitte psykologin haastattelu ESIM. kysymyksiä. Onko miestä? Siis eronnut vai?Onko lapsia? taloudellinen tilanne? siis miten nää liittyy hierojan koulutukseen hakeutumiseen?
      Tuli olo että olen jossain seuralaispalvelun työhönotto haastattelussa.
      Haistakoon paska meen ulkomaille, nyttenkin oli paljon näitä maahantunkijoita hakemassa no joo.. saahan niistä hierojia he hee hieroo vaan jotain toista paikkaa. Meillä suomessahan yöntimot menee ensin ja sitte vasta kantasuomalaiset.

      • Problem?

        Koulua kiinnostaa jättää valitsematta mahdolliset keskeyttäjät, jotta jokaisesta opiskelijasta saadaan rahat pois aikataulun mukaan.

        Sinun kohdallasi järjestelmä selvästi toimi aivan oikein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe