Partiolaisten Suuri Satamakirja (vs. Ruotsin vastaava)

(IR

Pidin Turun Partio-Sissien "legendaarisia" satamakirjoja ihan hyvinä opuksina, kunnes viime vuonna hankin kirjan ruotsalaisen vastineen – Arholma – Landsort & Gotland -satamakirjan. Kunnia partiolaisten työlle, mutta täytyy todeta, että naapurimaan versio menee joka osa-alueella ohi. Ensinnäkin, luonnonsatamia on Ruotsin kirjassa listattu paljon enemmän. Mielestäni luonnonsatamat ovat satamakirjan tärkein sisältö, kaupallisista marinoista löytyy tietoa useilta sivustoilta ja ilmaisesti jaettavista oppaistakin. Sen sijaan partiolaisten kirjassa luonnonsatamia ei ole kattavasti listattu. Esim. venenetti listaa eteläiselle Airistolle kahdeksan luonnonsatamaa, joista suurinta osaa ei löydy partiolaisten kirjasta ollenkaan. Kuvittelisi, että edes tekijöiden lähivesiltä olisi kattavasti etsitty luonnonsatamia. Ne tärkeimmät marinat löytyy sitten melkein mistä vaan nettisivustolta.

Toiseksi kirjan koko on mielestäni mitoiltaan ja fontiltaan turhan iso. Tekijät perustelevat tätä helppokäyttöisyydellä, jotta kirjaa on helppo lukea meriolosuhteissa. Toinen puoli on, että kirja on kömpelön kokoinen ja tekstiä ja kohteita mahtuu luonnollisesti vähemmän. Toisin sanoen Ruotsin satamakirjaan mahtuu huomattavasti enemmän sisältöä pienempään kokoon. Onhan se toki helpompi tehdä kirja, kun vähemmällä sisällöllä saadaan kirjan sivut täytettyä.

Kolmanneksi, Ahvenanmaan kirjaan on lisätty irrallisia satamia Tukholman saaristosta. En tiedä, että millä logiikalla ne on sinne valittu – ilmeisesti sen mukaan,missä on satuttu kesän reissuilla piipahtamaan. Mielestäni täysin turhaa sisältöä Ahvenanmaan satamakirjaan! Monissa Ruotsin satamissa jaettava ilmainen vierassatamakirja ajaa saman asian paremmin.

Sail in Finland -sivustolla eräs Suomessa viime kesänä purjehtinut skotti sivusi aihetta blogijutussaan seuraavasti: "The Swedes have written a couple of fantastic books about their archipelagos..I think they are the best nautical pilot books I’ve ever seen. I’m afraid that the Finnish equivalents don’t quite come up to the same standard. There’s plenty of information on guest harbours, for example in the volumes by the ‘Sea Scouts’, but very little to help me in my quest to go ‘off piste’. Even just a list of coordinates of likely places would be a good start."
http://sail-in-finland.info/2013/07/the-quest-for-a-rock/

Pitkälti täysin samaa mieltä tästä hänen kanssaan! Mitäs mieltä muut ovat partiolaisten satamakirjasta?

34

3450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolinaluotain

      Opaskirjan ensimmäisten parin käyttökokemuksen perusteella suomenlahden luonnonsatamien syvyystiedot pielessä.

    • 441

      Nyt vaatimus olisi oikeastaan sellainen, että sama tieto kuin kansien välissä on, pitäisi löytyä myös sähköisesti, jotta sen saisi myös tiedostoina käyttöön eri laitteisiin. Jos nykyiset suomalaiset oppaat ei ole hyviä, voit tehdä paremmat tai yhtä hyvät kuin ruotsalaiset ja alkaa myymään niitä skoteille.

    • MitaanTietamaton

      Partiolaisten niin kuin muidenkin tekemät satamakirjat ovat jonkinlainen jatkumo. Samat satamat on myös 60-70-luvun opuksissa. Toki kirjoihin tulee muutama satama aina lisää ja luonnonsatamista osa poistuu.

      Ongelma on päivittyvyys. Painettu sana on nykyisin tavattoman hidasta muutoksiin nähden, joten sähköisellä materiaalilla on etunsa. Tosin siitä pitäisi saada paikallinen tai paperinen kopio veneeseen mukaan, kun verkkoyhteyksiin ei aina ole luottamista.

      Luonnonsatamien julkaisusta voidaan olla montaa mieltä näkökulmasta riippuen. Retkeilevän veneilijän kannalta olisi hienoa, jotta niitä olisi julkaistuna mahdollisimman paljon. Mutta olosuhteet muuttuvat niissäkin. Satamasta saattaa tulla yksityisen kesämökki, vuokramökkiyritys, veneseuran tukikohta tms. Silloin syntyy helposti ristiriitoja eri käyttäjien kesken, jotka vältettäisiin ajantasaisella tiedolla.

      Tiedon jatkuva päivittäminen on työlästä. Muuten meillä jokaisella olisi omat nettisivut, joissa satamatiedot ovat.

      Myös se, että kuhunkin isoon ihmisryhmään mahtuu tyyppejä moneen junaan, tuottaa joitakin ongelmia. Syvyystietojen julkaisu mahdollisine virheineen joko talletus- tai ymmärtämisvaiheessa pelottaa, kun joku äkkiväärä on telonut perävetolaitteensa julkaisun perusteella.

      Toinen epäkohta julkaistuissa ja puolijulkisissa luonnonsatamissa on niiden roskaantuminen, häiriöt ja metsäpalojen vaarat. Meilläpäin maanomistaja vuokrasi saarikohteen kalastajapoppoolle, joka vei sinne laiturin, poijun ja lipputangon(!). Nyt saari on siistiynyt eikä häiriöitä ympäristölle ole.

      Ahvenanmaalta on nyt hieno satamakirja 2013:
      ISBN 9789525705539, Ahvenanmaa - Vierassatamat, Väylät, Ankkuripaikat

    • huom_

      Yksi varoitus vielä Partiolaisten kirjasta. Suosittu luonnonsatama Dalskär Saaristomerellä ja sen sisäänajo-ohje on väärä. Kirjassa on virheellisesti esitetty kivien paikat ja kehotetaan ajamaan keskeltä sisään. Tuota noudattavia käy Rannikkovartiosto vetämässä kiveltä joka kesä. Oikea tapa ajaa Dalskäriin on keskilinjan pohjoispuolelta.

      • huom_

        Dalskär-virhe koskee siis purjeveneitä, moottoriveneillä ei ole ollut ongelmia


    • Bossu

      Luonnonsatamista saaristomerellä on turha pitää erikseen kirjaa. Merikartastahan ne selviää. Niitä on tuhansia, joten kaikki luettelot jäävät vajaiksi. Melkein joka saaresta löytyy joku kohta, johon saa keulan kiinni.

      • (IR

        Ruotsissa homma on tehty vähän eri filosofialla. Luonnonsatamat on kartoitettu kattavasti, toki alueella on veneilijöitäkin vähän enemmän. Joka tapauksessa, tämä auttaa erityisesti turistiveneilijää. Paikallisisilla veneilijöillähän parhaimmat ankkuripaikat kulkevat melkein perimätietona. Mielestäni esim. pitkän purjehduksen jälkeen on mukava lukea etukäteen kirjasta, että löytyykö lähialueelta sopivia ankkuripaikkoja jne, eikä tarvitse lähteä kiertämään aluetta sopivan paikan löytämiseksi.


      • Bossu
        (IR kirjoitti:

        Ruotsissa homma on tehty vähän eri filosofialla. Luonnonsatamat on kartoitettu kattavasti, toki alueella on veneilijöitäkin vähän enemmän. Joka tapauksessa, tämä auttaa erityisesti turistiveneilijää. Paikallisisilla veneilijöillähän parhaimmat ankkuripaikat kulkevat melkein perimätietona. Mielestäni esim. pitkän purjehduksen jälkeen on mukava lukea etukäteen kirjasta, että löytyykö lähialueelta sopivia ankkuripaikkoja jne, eikä tarvitse lähteä kiertämään aluetta sopivan paikan löytämiseksi.

        Voihan sen katsoa merikartastakin etukäteen. Etenkin ankkuripaikat käyvät helposti selville. Ja kivahan se on itse löytää uusia paikkoja.

        Voisihan niitä luonnonsatamatietoja tietysti olla kirjassa enemmänkin, mutta ainakin saaristomerellä kännykkäyhteys on niin luotettava, että sen kautta saa ajantasaisempaa tietoa. Kirjojen päivitys on hidasta, ja ne ovat niin kalliita, ettei niitä viitsi olla koko ajan uusimassa.


      • Satamakirja
        Bossu kirjoitti:

        Voihan sen katsoa merikartastakin etukäteen. Etenkin ankkuripaikat käyvät helposti selville. Ja kivahan se on itse löytää uusia paikkoja.

        Voisihan niitä luonnonsatamatietoja tietysti olla kirjassa enemmänkin, mutta ainakin saaristomerellä kännykkäyhteys on niin luotettava, että sen kautta saa ajantasaisempaa tietoa. Kirjojen päivitys on hidasta, ja ne ovat niin kalliita, ettei niitä viitsi olla koko ajan uusimassa.

        Eipä kartasta välttämättä näe pääseekö jossain purkkarilla rantaan. Kartasta ei näy sen viimeisen viiden metrin syvyys. Kartasta ei myöskään selviä onko ranta veden päältäkään rantautumiseen sopiva. Pystysuoralle kalliolle on paha hypätä.

        Lisäksi vaikka kartat ovatkin jo aika hyviä ei niissä ole välttämättä merkitty suojaisissa lahdissa olevia kiviä ja matalikkoja (ainakaan riittävällä tarkkuudella). Myöskään mahdollisia mökkejeä ei näy.

        Joten kyllä hyvä satamakirja on ihan tarpeellinen kapine.


      • Bossu
        Satamakirja kirjoitti:

        Eipä kartasta välttämättä näe pääseekö jossain purkkarilla rantaan. Kartasta ei näy sen viimeisen viiden metrin syvyys. Kartasta ei myöskään selviä onko ranta veden päältäkään rantautumiseen sopiva. Pystysuoralle kalliolle on paha hypätä.

        Lisäksi vaikka kartat ovatkin jo aika hyviä ei niissä ole välttämättä merkitty suojaisissa lahdissa olevia kiviä ja matalikkoja (ainakaan riittävällä tarkkuudella). Myöskään mahdollisia mökkejeä ei näy.

        Joten kyllä hyvä satamakirja on ihan tarpeellinen kapine.

        Nykyaikana voi vaikka printata venenetin tiedot paperille, laminoida koko nivaskan ja ottaa sen veneeseen. Vuosittain voi sitten lisätä sivuja sivuston täydentyessä. Olisi varmaan samaa hintaluokkaa partiolaisten kirjan kanssa. Onkohan venenetistä tai muista satamatietokannoista. android-sovellusta, joka osaa näyttää lähellä olevat satamat kartalla selityksineen


      • Onneksi voi valita
        Bossu kirjoitti:

        Nykyaikana voi vaikka printata venenetin tiedot paperille, laminoida koko nivaskan ja ottaa sen veneeseen. Vuosittain voi sitten lisätä sivuja sivuston täydentyessä. Olisi varmaan samaa hintaluokkaa partiolaisten kirjan kanssa. Onkohan venenetistä tai muista satamatietokannoista. android-sovellusta, joka osaa näyttää lähellä olevat satamat kartalla selityksineen

        Voisihan sitä tehdä noinkin. Vaan taitaapa sellainen laminointilaite maksaa enemmän kuin useampi satamakirja. Vaivasta nyt puhumattakaan.


      • käsityönä
        Onneksi voi valita kirjoitti:

        Voisihan sitä tehdä noinkin. Vaan taitaapa sellainen laminointilaite maksaa enemmän kuin useampi satamakirja. Vaivasta nyt puhumattakaan.

        1 purkki polyesterihartsia on edullinen ostos.


      • Rahaa löytyy :)
        käsityönä kirjoitti:

        1 purkki polyesterihartsia on edullinen ostos.

        Siitä vaan jos jaksaa puurtaa. Minä maksan mieluummin kirjan hinnan, pikkujuttuhan tuo on.


      • Bossu
        Onneksi voi valita kirjoitti:

        Voisihan sitä tehdä noinkin. Vaan taitaapa sellainen laminointilaite maksaa enemmän kuin useampi satamakirja. Vaivasta nyt puhumattakaan.

        Kopiofirmoissa se ei maksa kauheasti.


      • Rahaa löytyy ;)
        Bossu kirjoitti:

        Kopiofirmoissa se ei maksa kauheasti.

        Taitaa pelkkä satamakirjan kopiointi kopiofirmassa tavalliselle paperille maksaa enemmän kuin satamakirja. Puhumattakaan siitä jos laminoittaa jokaisen sivun.

        Mutta edelleenkin: jos haluatte tehdä noin niin siitä vaan. Minulla on kyllä rahaa yhteen satamakirjaan.


      • Bossu
        Rahaa löytyy ;) kirjoitti:

        Taitaa pelkkä satamakirjan kopiointi kopiofirmassa tavalliselle paperille maksaa enemmän kuin satamakirja. Puhumattakaan siitä jos laminoittaa jokaisen sivun.

        Mutta edelleenkin: jos haluatte tehdä noin niin siitä vaan. Minulla on kyllä rahaa yhteen satamakirjaan.

        Jos nyt haluaa tähän laminointiin juuttua, niin todetaan seuraavaa:

        http://biltema.fi/fi/Toimisto---Tekniikka/Toimistotarvikkeet/Paperi-ja-kirjekuoret/Laminointitaskut-100-kpl-23404/

        http://biltema.fi/fi/Toimisto---Tekniikka/Toimistotarvikkeet/Koneet/Laminointikone-24841/

        100 sivun laminointi siis maksaa 42 euroa, seuraavan 100 sivun enää 22 euroa. Sitten on ne luonnonsatamat kansissa.


    • Jokamiehenoikeudet

      Syy siihen miksei Partiolaisten satamakirjassa ole enempiä luonnonsatamia on paljolti maanomistajien vastustus. He eivät välttämättä halua saariinsa suuria kävijämääriä. Vaikka käyminen saarissa kuuluukin jokamiehenoikeuksien piiriin niin on katsottu ettei rahan ansaitseminen toisten saarilla (satamakuvauksilla)kuulu oikeuksien piiriin.

      • (IR

        Voi olla, että tämäkin asia vaikuttaa. Erityisesti Ahvenanmaalla tilanne on erikoinen, kun monet suositut luonnonsatamat on listattu "hätäsatamiksi".

        Voi olla, että Ruotsissa suhtautuminen on maanomistajien taholta erilaista. Toisaalta kuinka paljon maanomistajalla on valtaa lopulta puuttua jokamiehenoikeuksiin kuuluvan asia piiriin?

        Kolmanneksi, venenetistä löytyy liuta Vene-lehdessä vuosien myötä esitellyistä luonnonsatamista, monet tosin hyvin suppeasti esillä. Joka tapauksessa, monia näistä kohteista ei löydy partiolaisten kirjasta. Eli jos niitä satamakuvauksia on saanut painaa lehteen, niin tuskin on ongelmaa partiolaisten kirjankaan kohdalla.


      • Näin se menee
        (IR kirjoitti:

        Voi olla, että tämäkin asia vaikuttaa. Erityisesti Ahvenanmaalla tilanne on erikoinen, kun monet suositut luonnonsatamat on listattu "hätäsatamiksi".

        Voi olla, että Ruotsissa suhtautuminen on maanomistajien taholta erilaista. Toisaalta kuinka paljon maanomistajalla on valtaa lopulta puuttua jokamiehenoikeuksiin kuuluvan asia piiriin?

        Kolmanneksi, venenetistä löytyy liuta Vene-lehdessä vuosien myötä esitellyistä luonnonsatamista, monet tosin hyvin suppeasti esillä. Joka tapauksessa, monia näistä kohteista ei löydy partiolaisten kirjasta. Eli jos niitä satamakuvauksia on saanut painaa lehteen, niin tuskin on ongelmaa partiolaisten kirjankaan kohdalla.

        Partiolaiset ovat ottaneet sen linjan että jos maanomistaja vastustaa niin he eivät laita paikkaa satamakirjaansa.

        Tämä _voi_ olla jopa lain vaatima käytäntö mutta ainakin se on hyvän tavan mukainen ja sitähän partiolaiset haluavat edustaa.

        Se että satamakuvaus on painettu lehteen ei välttämättä tarkoita että tämä olisi lainmukaista. Ehkäpä maanomistaja ei vaan ole viitsinyt viedä asiaa oikeuteen.

        > Toisaalta kuinka paljon maanomistajalla on valtaa lopulta puuttua jokamiehenoikeuksiin kuuluvan asia piiriin?

        Oikeuskäytäntö on se että rahan ansaitseminen toisen mailla ei kuulu jokamiehenoikeuden piiriin (marjojen ja sienten keräämistä lukuunottamatta ja siitäkin on viime aikoina keskusteltu).

        Ruotsissa moni (kaikki?) näistä satamakirjassa olevista paikoista on Skärgårdsstiftelsenin omistamia.


      • kuusamox
        Näin se menee kirjoitti:

        Partiolaiset ovat ottaneet sen linjan että jos maanomistaja vastustaa niin he eivät laita paikkaa satamakirjaansa.

        Tämä _voi_ olla jopa lain vaatima käytäntö mutta ainakin se on hyvän tavan mukainen ja sitähän partiolaiset haluavat edustaa.

        Se että satamakuvaus on painettu lehteen ei välttämättä tarkoita että tämä olisi lainmukaista. Ehkäpä maanomistaja ei vaan ole viitsinyt viedä asiaa oikeuteen.

        > Toisaalta kuinka paljon maanomistajalla on valtaa lopulta puuttua jokamiehenoikeuksiin kuuluvan asia piiriin?

        Oikeuskäytäntö on se että rahan ansaitseminen toisen mailla ei kuulu jokamiehenoikeuden piiriin (marjojen ja sienten keräämistä lukuunottamatta ja siitäkin on viime aikoina keskusteltu).

        Ruotsissa moni (kaikki?) näistä satamakirjassa olevista paikoista on Skärgårdsstiftelsenin omistamia.

        Ihan ei uppoa tuo perustelu. Karttoja saa myydä ilman maanomistajan suostumusta. Ainakaan minulta ei ole kukaan kysynyt haluanko taloni kartalle vain en.

        Toisen tontille ei saa rakentaa tai ainakaan ei saa aravaa, mutta siihen se siten jääkin. Kertoa saa marjapaikoista, kalastuspaikoista, lahdista, saarista ja poukamista ihan niin paljon kun haluaa. Niistä saa painaa kirjankin. Myös valokuvia saa ottaa ja julkaista.

        Hyviin tapoihin en ota kantaa koska jokaisella on sellaiset vaikkakin erilaiset. Laki ei kuitenkaan ole esteenä.


      • Auktoriteetti!
        kuusamox kirjoitti:

        Ihan ei uppoa tuo perustelu. Karttoja saa myydä ilman maanomistajan suostumusta. Ainakaan minulta ei ole kukaan kysynyt haluanko taloni kartalle vain en.

        Toisen tontille ei saa rakentaa tai ainakaan ei saa aravaa, mutta siihen se siten jääkin. Kertoa saa marjapaikoista, kalastuspaikoista, lahdista, saarista ja poukamista ihan niin paljon kun haluaa. Niistä saa painaa kirjankin. Myös valokuvia saa ottaa ja julkaista.

        Hyviin tapoihin en ota kantaa koska jokaisella on sellaiset vaikkakin erilaiset. Laki ei kuitenkaan ole esteenä.

        > Laki ei kuitenkaan ole esteenä

        Partiolaiset eivät halunneet ottaa tätä riskiä. Ehkäpä heillä ei päätöstä tehtäessä ollut selvillä sinun mielipiteesi? Se olisi varmaankin vakuuttanut heidät.


      • mielipide?
        Auktoriteetti! kirjoitti:

        > Laki ei kuitenkaan ole esteenä

        Partiolaiset eivät halunneet ottaa tätä riskiä. Ehkäpä heillä ei päätöstä tehtäessä ollut selvillä sinun mielipiteesi? Se olisi varmaankin vakuuttanut heidät.

        Mikä laki kieltäisi kartan julkaisemisen?


      • Yhteys tekijöihin
        mielipide? kirjoitti:

        Mikä laki kieltäisi kartan julkaisemisen?

        Kyse on kokonaisuudesta: satamakuvaus, kartta, satamaopas. Mikä laki kieltää järjestämästä opastettuja safareita toisen maille? Minä en tiedä mutta kuulemma (= uutisissa taannoin järjestäjät valittivat asiasta) tällainen löytyy.

        Mutta jos haluatte lisää luonnonsatamia Partiolaisten satamakirjaan ottakaa toki yhteyttä sen tekijöihin.


      • Se S
        Yhteys tekijöihin kirjoitti:

        Kyse on kokonaisuudesta: satamakuvaus, kartta, satamaopas. Mikä laki kieltää järjestämästä opastettuja safareita toisen maille? Minä en tiedä mutta kuulemma (= uutisissa taannoin järjestäjät valittivat asiasta) tällainen löytyy.

        Mutta jos haluatte lisää luonnonsatamia Partiolaisten satamakirjaan ottakaa toki yhteyttä sen tekijöihin.

        Safareissa on yleensä kyse joko moottoriajoneuvoista tai eläinsafareista (koirat, hevoset) ja näiden käyttö toisen maalla ei sisälly jokamiehenoikeuksiin.


      • Mikä laki?
        Se S kirjoitti:

        Safareissa on yleensä kyse joko moottoriajoneuvoista tai eläinsafareista (koirat, hevoset) ja näiden käyttö toisen maalla ei sisälly jokamiehenoikeuksiin.

        Mikä laki kieltää koirat toisen maalla?


      • Laki ja järjestys

      • Ei siis kieltoa
        Laki ja järjestys kirjoitti:

        Irti ei saa pitää

        Metsästyslaki:
        "Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella."

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615?search[type]=pika&search[pika]=metsästyslaki

        Järjestyslaki:

        " pidettävä koira taajamassa kytkettynä;"

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612?search[type]=pika&search[pika]=järjestyslaki

        Lyhyesti sanottuna siis mikään ei kiellä koiria toisen maalla. Niinpä.


      • MitaanTietamaton
        Mikä laki? kirjoitti:

        Mikä laki kieltää koirat toisen maalla?

        Koiran tai hevosen kanssa saa kulkea toisen mailla niillä perusteilla, joita jokamiehenoikeus suo.

        Oikeuskäytännöstä ei ole tapauksia antaa, mutta hevosvaellusten järjestäjät tarvisevat maanomistajan luvan maaston ja yksityisteiden käyttöön. Ilmeisesti oikeudessakin on käyty, koska harrastelehdet aiheesta ovat kirjoittaneet. Jokamiehenoikeus kattaa tilapäisen ja haittaamattoman maaston ja vesistön käytön. Ryhmille järjestetyt juttuja ei taideta katsoa sellaisiksi. Koiravaljakoista en ole kuullut, mutta luulisin niilläkin järjestettyjen retkien olevan luvanvaraisia.

        Jotta saadaan veneily kytkettyä tähän, niin muistikuvissa on, että 3-4 veneen eskadeerin on katsottu olevan jokamiehenoikeuden mukaista. Isommille ryhmille järjestettyihin luonnonsatamayöpymisiin ei jokamiehenoikeudet riittäisi. Sen sijaan luonnonsatamassa voi olla enemmän veneitä kerrallaan, jos nämä retkeilevät omaan tahtiinsa. Jos tähän aiheeseen on tarjolla jossakin faktaa, niin mielelläni kuulisin siitä.

        Laki ei suoranaisesti anna mitään lukumääräisiä rajoja, vaikka nykyisin rutistaan kaikesta 'laki ei kiellä', sillä jokamiehenoikeus on perinteistä ja kun on vapauksia, niin on myös vastuuta. Näitä rajoja miettiessä voidaan ajatella vaikka 20 teltan porukan leiriytymistä maastoon viikoksi. Laista ei löydy kohtaa, jossa kerrotaan telttojen tai ajankohdan määrää. Ainakin minulle on selvää, että ko. tapaus ei kuulu jokamiehenoikeuden piiriin, koska siitä todennäköisesti aiheutuu kohtuutonta haittaa maanomistajalle.

        Sitten on vielä tapaus Åland, jossa on voimassa lain puitteissa samat jokamiesoikeudet kuin mantereella. Paikallinen maan tapa suhtautuu kuitenkin jokseenkin kriittisesti niihin. Ilmeisesti siksi Ahvenanmaan luonnonsatamat on luokiteltu hätäsatamiksi.

        Nuotiotahan ei saa tehdä ilman maanomistajan lupaa ja esim. saaristossa se on ihan perusteltua. Sen sijaan Lapin kairoilla oli aiheesta juttua virkavallan kanssa (juotiin yhdessä nokikahvit jokivarressa) ja tuomio oli: pitäähän sitä kairassa hengenpitimeksi saada jotain lämmintä sisäänsä. Veteen piirrettyä viivaa siis riittää ja hyvä niin.

        Tulipa pitkä pötkö, kiitos kun jaksoit lukea tänne asti.


      • Se S
        Mikä laki? kirjoitti:

        Mikä laki kieltää koirat toisen maalla?

        Kirjoitin "eläinsafarit". Niitä ei saa järjestää ilman maanomistajan lupaa.


      • Onko vaikeaa?
        Ei siis kieltoa kirjoitti:

        Lyhyesti sanottuna siis mikään ei kiellä koiria toisen maalla. Niinpä.

        Joko et osaa lukea tai sitten et ymmärrä lukemaasi.


      • Ei siis kieltoa
        Onko vaikeaa? kirjoitti:

        Joko et osaa lukea tai sitten et ymmärrä lukemaasi.

        Ilmeisesti lukeminen on sinulle vaikeaa. Noissa esitetyissä linkeissä ei millään lailla kielletty koiria toisten mailla. Vain irtipito kiellettiin.


      • Maanomistajan lupa
        Se S kirjoitti:

        Kirjoitin "eläinsafarit". Niitä ei saa järjestää ilman maanomistajan lupaa.

        No sitähän minä tässä juuri selitän. Oikeuskäytäntö on se että rahan ansaitseminen toisen mailla ei kuulu jokamiehenoikeuden piiriin. Tämän jotkut katsovat tarkoittavan myös satamakirjoja ja tämän vuoksi luonnonsatamia ei oteta partiolaisten satamakirjaan jos maanomistaja vastustaa.


      • kuusamox
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Koiran tai hevosen kanssa saa kulkea toisen mailla niillä perusteilla, joita jokamiehenoikeus suo.

        Oikeuskäytännöstä ei ole tapauksia antaa, mutta hevosvaellusten järjestäjät tarvisevat maanomistajan luvan maaston ja yksityisteiden käyttöön. Ilmeisesti oikeudessakin on käyty, koska harrastelehdet aiheesta ovat kirjoittaneet. Jokamiehenoikeus kattaa tilapäisen ja haittaamattoman maaston ja vesistön käytön. Ryhmille järjestetyt juttuja ei taideta katsoa sellaisiksi. Koiravaljakoista en ole kuullut, mutta luulisin niilläkin järjestettyjen retkien olevan luvanvaraisia.

        Jotta saadaan veneily kytkettyä tähän, niin muistikuvissa on, että 3-4 veneen eskadeerin on katsottu olevan jokamiehenoikeuden mukaista. Isommille ryhmille järjestettyihin luonnonsatamayöpymisiin ei jokamiehenoikeudet riittäisi. Sen sijaan luonnonsatamassa voi olla enemmän veneitä kerrallaan, jos nämä retkeilevät omaan tahtiinsa. Jos tähän aiheeseen on tarjolla jossakin faktaa, niin mielelläni kuulisin siitä.

        Laki ei suoranaisesti anna mitään lukumääräisiä rajoja, vaikka nykyisin rutistaan kaikesta 'laki ei kiellä', sillä jokamiehenoikeus on perinteistä ja kun on vapauksia, niin on myös vastuuta. Näitä rajoja miettiessä voidaan ajatella vaikka 20 teltan porukan leiriytymistä maastoon viikoksi. Laista ei löydy kohtaa, jossa kerrotaan telttojen tai ajankohdan määrää. Ainakin minulle on selvää, että ko. tapaus ei kuulu jokamiehenoikeuden piiriin, koska siitä todennäköisesti aiheutuu kohtuutonta haittaa maanomistajalle.

        Sitten on vielä tapaus Åland, jossa on voimassa lain puitteissa samat jokamiesoikeudet kuin mantereella. Paikallinen maan tapa suhtautuu kuitenkin jokseenkin kriittisesti niihin. Ilmeisesti siksi Ahvenanmaan luonnonsatamat on luokiteltu hätäsatamiksi.

        Nuotiotahan ei saa tehdä ilman maanomistajan lupaa ja esim. saaristossa se on ihan perusteltua. Sen sijaan Lapin kairoilla oli aiheesta juttua virkavallan kanssa (juotiin yhdessä nokikahvit jokivarressa) ja tuomio oli: pitäähän sitä kairassa hengenpitimeksi saada jotain lämmintä sisäänsä. Veteen piirrettyä viivaa siis riittää ja hyvä niin.

        Tulipa pitkä pötkö, kiitos kun jaksoit lukea tänne asti.

        Tämä ei kiellä matkaoppaiden tekemistä. Niitähän on kaupoissa pilvin pimein. Myös lehdissä on matkaoppaita.

        Tämkin on siis kielletty?

        Näe ja koe ainutlaatuinen Pispalan Uittotunneli Pyhäjärveltä!

        Pispalan uittotunneli sijaitsee Tampereella Pispalan kaupunginosassa. Tunneli, jonka halkaisija on viisi
        metriä, valmistui 1968, ja sitä pitkin oli tarkoitus uittaa puutavaraa nippuina Näsijärvestä Pyhäjärveen. Sen
        pituus on noin 280 metriä.

        Ensimmäinen uittotunneli Pispalan-harjulle valmistui 1930.
        Tukinuitto vanhassa tunnelissa jatkui 1960-luvulle saakka, ja se
        oli tarkoitus korvata uudella 1968 valmistuneella tunnelilla.
        Vanha uittotunneli on edelleen olemassa, mutta sen molemmat
        päät on tukittu.

        Tunnelissa tehtiin muutamia koeuittoja, mutta se jäi lopulta
        käyttämättömäksi, koska tukkien kuljetus siirtyi samoihin aikoihin kuorma-autoilla tehtäväksi. Tunneli
        onkin ollut suljettu koko historiansa ajan.

        Hopealinjan laiva lähtee Tampereen keskustasta Laukontorilta kohti uittotunnelia. Matkan varrella
        nähdään mm. Pyynikin rinteet, Pispala ja Viikinsaari. Matka kestää noin 20 min. (matkan varrella voidaan
        poiketa lounaalle Viikinsaaren ravintolaan tai nauttia lounas laivalla). Pispalan harju ja sen päällä olevat
        talot alitetaan kävellen pitkin 280 metriä pitkää uittotunnelia, oppaan johdattelemana. Uittotunneli
        päättyy Näsijärven rantaan.

        Hinnat alkaen 29€/matkustaja (min. ryhmä 30 matkustajaa)
        (sis. laivamatkan Laukantori-uittotunneli, opastuksen sekä kahvit ja pullat laivalla) "


    • A.Ameen

      Toinen upea ruotsalainen kirja on
      Naturhamnar på Ostkusten (Ameen-Hansson).
      Herra Ameen on luodannut ja piirtänyt arviolta
      pari sataa luonnonsatamaa.

      Suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      91
      1919
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1753
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      305
      1550
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1441
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      88
      1028
    6. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      997
    7. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      958
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      931
    Aihe