Erilaiset ajoneuvoyhdistelmä

Liian vaikeaa

Osaisiko joku sano mimmosella yhdistelmällä saisi eniten lavametrejä käyttöön???

Joskus näkee 3 akselisia kuorma-autoja, joissa on 10 metrinen koppi, näihin ei varmaan saa laittaa sitten mitään perävaunua??

Lain mukaanhan ajoneuvoyhdistelmässä voi olla 2 niveltä, mutta onko ikinä käytössä yhdistelmää, missä olisi kolme "tavaratilaa" eli yksi autossa, ja sen perässä kaksi keskiakselivaunua, tai kieltääkö joku laki tällaisen yhdistelmän?

33

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21,24 lavametriä max

      Kuormatilojen yhteispituus on laissa rajattu 21,24 metriin. Samaan pääsee niin b-junilla kuin vasikka- ja täysperäyhdistelmillä.

      Kyllä pitkällä kaapillakin varustettuun autoon saa kärryn ottaa, kunhan kääntyvyyssäädökset täyttyvät. Pitkä kärry ja lyhyt vetäjä vaan on paljon ketterämpi kuin pitkä vetäjä ja lyhyt kärry. Tommonen pitkäakselivälinen pitkällä kaapilla oleva vetäjä ei peruuttamatta käänny ympäri samassa tilassa, jossa standardin moduulimittaisen täysperän pyöräyttää ympäri helposti.

      Ei salli laki kahden keskiakselivaunun yhdistelmää (ja sellainen olisi aivan karmea ajettava, sopivasti heijatessa olisi varmaan vetäjästä takapyörät ilmassa).

      • djnjkdfk

        se on 21.42m!!!


      • Edelleen vaikeaa

        Ei kai laki sentää kuormatilojen pituutta rajoita??? koska lähes jokaisessa 3 akselisessa taitaa olla vakiona "makuuohjaamo" ja sehän syö heti metrin sitä kuormatilaa???

        Mutta jos on tuollainen 3 akselinen, auto, 10 metrin kopalla, niin siihen ei saa laittaa perään semmosta normaalia 5 akselista pitkää kärryä???

        Ja eikös noita kahden perävaunun yhdistelmiä kuitenkin ole aikapaljon, eli kaksi perävaunua, joss kummassakin kuormatila, joko niin että se lyhyt vaunu on sen pitkän perässä (keskiakselivaunu) tai että se on sen edessä??


      • 21,42 lavametriä max
        Edelleen vaikeaa kirjoitti:

        Ei kai laki sentää kuormatilojen pituutta rajoita??? koska lähes jokaisessa 3 akselisessa taitaa olla vakiona "makuuohjaamo" ja sehän syö heti metrin sitä kuormatilaa???

        Mutta jos on tuollainen 3 akselinen, auto, 10 metrin kopalla, niin siihen ei saa laittaa perään semmosta normaalia 5 akselista pitkää kärryä???

        Ja eikös noita kahden perävaunun yhdistelmiä kuitenkin ole aikapaljon, eli kaksi perävaunua, joss kummassakin kuormatila, joko niin että se lyhyt vaunu on sen pitkän perässä (keskiakselivaunu) tai että se on sen edessä??

        "Ei kai laki sentää kuormatilojen pituutta rajoita??? koska lähes jokaisessa 3 akselisessa taitaa olla vakiona "makuuohjaamo" ja sehän syö heti metrin sitä kuormatilaa???"
        Kyllä vaan rajoittaa. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 24§ 3. momentti kohta d.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
        Rajoitukset on juuri sen takia, ettei sitä makuutilaa aleta syömään kuljettajilta lavametrien vuoksi.

        "Mutta jos on tuollainen 3 akselinen, auto, 10 metrin kopalla, niin siihen ei saa laittaa perään semmosta normaalia 5 akselista pitkää kärryä???"
        Ei tietenkään, muutenhan yhdistelmän maksimipituus 25,25 metriä ylittyy.

        "Ja eikös noita kahden perävaunun yhdistelmiä kuitenkin ole aikapaljon, eli kaksi perävaunua, joss kummassakin kuormatila, joko niin että se lyhyt vaunu on sen pitkän perässä (keskiakselivaunu) tai että se on sen edessä??"
        Kyllä noita puoliperävaunu keskiakseliperävaunu(=vasikkayhdistelmä) tai puoliperä puoliperä(=B-juna) päivittäin näkee, mutta ei niitä nyt ruuhkaksi asti vastaan tule.


      • 21,42 lavametriä max
        djnjkdfk kirjoitti:

        se on 21.42m!!!

        Niinpäs olikin, ulkomuistista kun laitoin, meni desimaalit väärinpäin.


      • erfwerf fe
        21,42 lavametriä max kirjoitti:

        "Ei kai laki sentää kuormatilojen pituutta rajoita??? koska lähes jokaisessa 3 akselisessa taitaa olla vakiona "makuuohjaamo" ja sehän syö heti metrin sitä kuormatilaa???"
        Kyllä vaan rajoittaa. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 24§ 3. momentti kohta d.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
        Rajoitukset on juuri sen takia, ettei sitä makuutilaa aleta syömään kuljettajilta lavametrien vuoksi.

        "Mutta jos on tuollainen 3 akselinen, auto, 10 metrin kopalla, niin siihen ei saa laittaa perään semmosta normaalia 5 akselista pitkää kärryä???"
        Ei tietenkään, muutenhan yhdistelmän maksimipituus 25,25 metriä ylittyy.

        "Ja eikös noita kahden perävaunun yhdistelmiä kuitenkin ole aikapaljon, eli kaksi perävaunua, joss kummassakin kuormatila, joko niin että se lyhyt vaunu on sen pitkän perässä (keskiakselivaunu) tai että se on sen edessä??"
        Kyllä noita puoliperävaunu keskiakseliperävaunu(=vasikkayhdistelmä) tai puoliperä puoliperä(=B-juna) päivittäin näkee, mutta ei niitä nyt ruuhkaksi asti vastaan tule.

        Mutta semmosta ajoneuvoyhdistelmää ei voi olla, että olisi kolme kuormatilaa, eli autossa yksi, ja molemmissa kärryissä


      • öllölä
        erfwerf fe kirjoitti:

        Mutta semmosta ajoneuvoyhdistelmää ei voi olla, että olisi kolme kuormatilaa, eli autossa yksi, ja molemmissa kärryissä

        no b linkissä tai ppv vasikkayhdistelmässä voi olla 3 eri kuormatilaa, esim. merikonttia ajettaessa. linkkivaunuun 1x"20kontti ja takimmaiseen vaunuun 2 kpl "20 konttia. Vasikkayhidistelmässä taas puoliperään leitetaan 2 kpltta 20 jalan konttia ja vasikkaaan 1x20 kontti. Perävaunuja siis on vain 2kpl kummassakin yhdistelmätyypissä mutta kontteja 3.


      • Ei vastaus
        öllölä kirjoitti:

        no b linkissä tai ppv vasikkayhdistelmässä voi olla 3 eri kuormatilaa, esim. merikonttia ajettaessa. linkkivaunuun 1x"20kontti ja takimmaiseen vaunuun 2 kpl "20 konttia. Vasikkayhidistelmässä taas puoliperään leitetaan 2 kpltta 20 jalan konttia ja vasikkaaan 1x20 kontti. Perävaunuja siis on vain 2kpl kummassakin yhdistelmätyypissä mutta kontteja 3.

        Tottakai "kontteja" voi olla vaikka 10, mutta onko sellainen yhdistelmä mahdollinen, että autossa olisi kontti, ekassa vaunussa kontti, ja tokassa....


        koska tuntuu että yleiset yhdistlemät on

        A Autossa ei tavaratila , kaksi tai yksi kärryä, jossa kontti

        B Autossa on tavaratila, ja perässä kärry missä kontti


      • kddndnl
        Ei vastaus kirjoitti:

        Tottakai "kontteja" voi olla vaikka 10, mutta onko sellainen yhdistelmä mahdollinen, että autossa olisi kontti, ekassa vaunussa kontti, ja tokassa....


        koska tuntuu että yleiset yhdistlemät on

        A Autossa ei tavaratila , kaksi tai yksi kärryä, jossa kontti

        B Autossa on tavaratila, ja perässä kärry missä kontti

        kyllähän se mahdollinen on, vaan kun siinä ei ole mitään järkeä niin siksi niitä ei ole.


      • perse paska
        Ei vastaus kirjoitti:

        Tottakai "kontteja" voi olla vaikka 10, mutta onko sellainen yhdistelmä mahdollinen, että autossa olisi kontti, ekassa vaunussa kontti, ja tokassa....


        koska tuntuu että yleiset yhdistlemät on

        A Autossa ei tavaratila , kaksi tai yksi kärryä, jossa kontti

        B Autossa on tavaratila, ja perässä kärry missä kontti

        sitten on vaihtoehto C, että hankit lääkityksen.


      • Ei vastausta
        perse paska kirjoitti:

        sitten on vaihtoehto C, että hankit lääkityksen.

        Kiitos palautteesta

        Ajan toki kuorma-autoa työkseni, ja lääkitystäkin käytän, ei meinaan meinaa seisoa mulkkua millään naisten kanssa

        Pojan nyt ei tartte ku vähä tukkaa silittää, niin on ihan kivikovana....

        Selkeä kysymys, voiko autossa olla tavaratila sekä 2 kärryä joissa tavaratila kyllä/ei ei pitäisi olla vaikea kysymys


      • mysteeri 23322
        Ei vastausta kirjoitti:

        Kiitos palautteesta

        Ajan toki kuorma-autoa työkseni, ja lääkitystäkin käytän, ei meinaan meinaa seisoa mulkkua millään naisten kanssa

        Pojan nyt ei tartte ku vähä tukkaa silittää, niin on ihan kivikovana....

        Selkeä kysymys, voiko autossa olla tavaratila sekä 2 kärryä joissa tavaratila kyllä/ei ei pitäisi olla vaikea kysymys

        rakenna huomenna hiekkalaatikolla lelurekoista ja otan selvää.


      • 030 18 - XXXX
        mysteeri 23322 kirjoitti:

        rakenna huomenna hiekkalaatikolla lelurekoista ja otan selvää.

        Lelurekka saa olla vaikka 50 metriä pitkä, mutta liikenteeseen sillä ei ole asiaa


      • Pikku Rekkis
        030 18 - XXXX kirjoitti:

        Lelurekka saa olla vaikka 50 metriä pitkä, mutta liikenteeseen sillä ei ole asiaa

        Mitenkä ajat tommosta lelurekkaa hiekkalaatikolla?


    • setäsatu

      kyllä lelurekkaa saa ajaa ja kuka tahansa ja missä vaan.

    • lyhyt mutta ytime

      "isiko joku sano mimmosella yhdistelmällä saisi eniten lavametrejä käyttöön???"

      semmosella jossa on niitä 21,24 ja yhdistelmällä maksimipituutta 25,25 metriä, voi koostua yhdestä, tai kahdesta vaunusta

      "Joskus näkee 3 akselisia kuorma-autoja, joissa on 10 metrinen koppi, näihin ei varmaan saa laittaa sitten mitään perävaunua??"

      Saa, noissa harvoin on vetokitaa, mutta vaikka olisikin, niin sitä normaalia pitkää kärryä ei saa laittaa, koska pituus menee yli

      "Lain mukaanhan ajoneuvoyhdistelmässä voi olla 2 niveltä, mutta onko ikinä käytössä yhdistelmää, missä olisi kolme "tavaratilaa" eli yksi autossa, ja sen perässä kaksi keskiakselivaunua, tai kieltääkö joku laki tällaisen yhdistelmän?"

      Tottaai voi olla, mutta miksi olisi, täydet mertit saadaan jo kahdella "tavaratilalla"

    • R R

      Harvinaisen nokkelaa sanailua täällä. Hienoa olla rekkamies.

    • Järki käteen

      Järkevin yhdistelmä olisi sellainen jossa olisi vetoauto 10,5 metrin kopalla ja kärry 10,5 metrin kopalla

      näitä ei vaan paljoa näy

      • funtsis uusiks

        Miksiköhän ei näy? Ei todellakaan ole järkevä! Pitkä kuormatila vaatii vetäjään pitkän akselivälin. Pitkä akseliväli vetäjässä taas tekee sen, että yhdistelmän kääntämiseen tarvitaan about lentokenttä. Pitkäkoppainen 2-akselinen jakarikin tarvii isomman tilan vekslaamatta kääntämiseen kuin standardimitoituksella oleva 25,25 metrinen 8-akselinen moduulitäysperä! 12-metriset rautaniput, liimapalkit yms. ovat varsin yleistä kuljetettavaa. Koitapa ottaa kyytiin tohon sun "järkevään" yhdistelmään. Totta kai toinen kuormatiloista kannattaa olla mahdollisimman pitkä.


      • 54545648189988948+
        funtsis uusiks kirjoitti:

        Miksiköhän ei näy? Ei todellakaan ole järkevä! Pitkä kuormatila vaatii vetäjään pitkän akselivälin. Pitkä akseliväli vetäjässä taas tekee sen, että yhdistelmän kääntämiseen tarvitaan about lentokenttä. Pitkäkoppainen 2-akselinen jakarikin tarvii isomman tilan vekslaamatta kääntämiseen kuin standardimitoituksella oleva 25,25 metrinen 8-akselinen moduulitäysperä! 12-metriset rautaniput, liimapalkit yms. ovat varsin yleistä kuljetettavaa. Koitapa ottaa kyytiin tohon sun "järkevään" yhdistelmään. Totta kai toinen kuormatiloista kannattaa olla mahdollisimman pitkä.

        On se järkevä yhdistelmä, jos halutaan pitää kalusto liikkeellä kokoajan...

        Koska tuolloin olisi pelkälle "vetoautolle" myös enemmän ajoa, nykyisin vetauton koppa on niin pieni, että pelkällä sillä ei oikein pärjää juuri missään...

        Otetaan vaikka joku pienekö lähettifirma, öisin ajetaan rekalla jotain runkolinjaa, päivisin koko yhdistelmä seisoo pihalla, koska kuskeilla ei ole juurikaan ole rekkakorttia, ja itse vetoauto on niin pieni...

        Eikös HALVEMPAA olisi se, että vetoauto olisi ajossa myös päivisin, jos siinä olisi esim 8-10 metrn koppa? sen sijaan että nyt öisin pihassa seisoo auto 10 metrin kopalla, ja rekka liikkuu JA päivisin rekka seisoo pihalla ja se 10 metrinen kopalla oleva auto liikkuu...

        Kyllähän tuollainen iso kuorma-auton jotain maksaa... eli jos saisi yhden auton pois, ilman että kukaan siitä kärsii, olisi se selvää säästöä


      • Järki käteen
        54545648189988948+ kirjoitti:

        On se järkevä yhdistelmä, jos halutaan pitää kalusto liikkeellä kokoajan...

        Koska tuolloin olisi pelkälle "vetoautolle" myös enemmän ajoa, nykyisin vetauton koppa on niin pieni, että pelkällä sillä ei oikein pärjää juuri missään...

        Otetaan vaikka joku pienekö lähettifirma, öisin ajetaan rekalla jotain runkolinjaa, päivisin koko yhdistelmä seisoo pihalla, koska kuskeilla ei ole juurikaan ole rekkakorttia, ja itse vetoauto on niin pieni...

        Eikös HALVEMPAA olisi se, että vetoauto olisi ajossa myös päivisin, jos siinä olisi esim 8-10 metrn koppa? sen sijaan että nyt öisin pihassa seisoo auto 10 metrin kopalla, ja rekka liikkuu JA päivisin rekka seisoo pihalla ja se 10 metrinen kopalla oleva auto liikkuu...

        Kyllähän tuollainen iso kuorma-auton jotain maksaa... eli jos saisi yhden auton pois, ilman että kukaan siitä kärsii, olisi se selvää säästöä

        Niin se vetoauton standardimittainen koppa 7,62 metriä. Meinaatko oikeasti, että 8 metrin koppa toisi autuuden? Mahtuuhan siihen yksi eurolava enemmän. 10 metrin koppaan menee toki jo kuusi eurolavaa enemmän. Se on sitten eri juttu, että kuinka monella firmalla oikeasti on kuvaamasi tilanne. Jollei yhdistelmälle keksitä päiväajalle ajoa, ostetaan ne rungot melkein sitten joltain ulkopuoliselta, jolla on ajoa päivällekin. Jakarilla ja runkoautolla on muuten äkkiä metrin verran korkeudessa eroa, joten kuutioita onkin äkkiä runkoautossa enemmän. Jakoreiteille osuu yleensä matalia siltoja, maanalaisia purkupaikkoja, porttikongeja yms. Lähettifirmat myös ajavat useimmiten pitkän auton sijaan jollain kaappisprintereillä, joissa on lava huomattavasti täysperänveturia pienempi! Kyllä aika harvassa ovat ne päiväsaikaan seisovat rahtiautot.


      • 154545455415156
        Järki käteen kirjoitti:

        Niin se vetoauton standardimittainen koppa 7,62 metriä. Meinaatko oikeasti, että 8 metrin koppa toisi autuuden? Mahtuuhan siihen yksi eurolava enemmän. 10 metrin koppaan menee toki jo kuusi eurolavaa enemmän. Se on sitten eri juttu, että kuinka monella firmalla oikeasti on kuvaamasi tilanne. Jollei yhdistelmälle keksitä päiväajalle ajoa, ostetaan ne rungot melkein sitten joltain ulkopuoliselta, jolla on ajoa päivällekin. Jakarilla ja runkoautolla on muuten äkkiä metrin verran korkeudessa eroa, joten kuutioita onkin äkkiä runkoautossa enemmän. Jakoreiteille osuu yleensä matalia siltoja, maanalaisia purkupaikkoja, porttikongeja yms. Lähettifirmat myös ajavat useimmiten pitkän auton sijaan jollain kaappisprintereillä, joissa on lava huomattavasti täysperänveturia pienempi! Kyllä aika harvassa ovat ne päiväsaikaan seisovat rahtiautot.

        Ei mutta 10 metrin koppa tekee jo ihmeitä :)

        tietenkin jos koko yhdistelmä auto vaunu on liikkellä päiciakin, tuollainen "normiauto" on ok. mutta nyt on puhe esim pienestä turkulaisesta lähettifirmasta, joka ajaa öisin esim paaaaljon leipää hesaan, ja päivisin se auto sitten seisoo pihalla, koska itse "vetoauto" on liian pieni...

        Miksi se 26 tonninen Actros olisi sen korpeampi lyhyenä "vetoautona" kuin 12 metrisenä jakoautona.... kolempai nääs löytyy meidän firma


      • silmä käteen
        154545455415156 kirjoitti:

        Ei mutta 10 metrin koppa tekee jo ihmeitä :)

        tietenkin jos koko yhdistelmä auto vaunu on liikkellä päiciakin, tuollainen "normiauto" on ok. mutta nyt on puhe esim pienestä turkulaisesta lähettifirmasta, joka ajaa öisin esim paaaaljon leipää hesaan, ja päivisin se auto sitten seisoo pihalla, koska itse "vetoauto" on liian pieni...

        Miksi se 26 tonninen Actros olisi sen korpeampi lyhyenä "vetoautona" kuin 12 metrisenä jakoautona.... kolempai nääs löytyy meidän firma

        No se nyt ei ole mikään yllätys, että turkulaiset ei osaa hommia hoitaa järkevästi.

        Totta puhuen uskaltaisin väittää, että sekin runkoauto on vähintään 4 metrin korkuinen, todennäköisesti 4,20 metriä ja ne jakarit taas jotain 3,30-3,60 korkeita ja runkoautolla ei vaan pääse kaikkiin purkupaikkoihin korkeutensa takia. Tai ainakaan sitä ei uskalla kaltaisillesi pakettiraketeille antaa, kun heti kajautetaan johonkin Koulukadun siltaan. Runkoajossa taas luultavasti lavat korkeampia tai niitä pinotaan, eivätkä mahtuisi jakarin korkuiseen kaappiin.


      • e5f45ew4546efrw4e4f5
        silmä käteen kirjoitti:

        No se nyt ei ole mikään yllätys, että turkulaiset ei osaa hommia hoitaa järkevästi.

        Totta puhuen uskaltaisin väittää, että sekin runkoauto on vähintään 4 metrin korkuinen, todennäköisesti 4,20 metriä ja ne jakarit taas jotain 3,30-3,60 korkeita ja runkoautolla ei vaan pääse kaikkiin purkupaikkoihin korkeutensa takia. Tai ainakaan sitä ei uskalla kaltaisillesi pakettiraketeille antaa, kun heti kajautetaan johonkin Koulukadun siltaan. Runkoajossa taas luultavasti lavat korkeampia tai niitä pinotaan, eivätkä mahtuisi jakarin korkuiseen kaappiin.

        Kiitos kysymästä

        18 tonniset jakeluautot on varustettu 8 metrisellä kopilla, auton korkeus 4 metriä

        26 tonniset jakeluautot on varustettu 10 metrisellä kopilla, auton korkeus 4.2 metriä

        Samaten se runkoauto on varustettu reilu 7 metrisellä kopilla, auton korkeus 4,2

        ahtaisiin paikkoihin löytyy sitten 8 tonnista ategoa, koppa reilu 6 metri, auton korkeus 3,4-3,5 metriä

        Sitten löytyy vielä koppasprintterit, korkeus reilu 3 metriä, näillä pääsee esim Anttilaan ja Wilundille

        Ja lisäksi pakettiautoja....

        Mutta miten se 10 metrinen koppa-auto muuttisi vaikeammaksi ajaa jos siinä olisi vetokita, ja sillä vedettäisi öidin vaunua... siis nyt puhun pelkän auton ajamisesta...

        NYt noissa 10 metrisissä koppa-autoissa ei mitään vetokitaa edes ole


      • kokeile
        e5f45ew4546efrw4e4f5 kirjoitti:

        Kiitos kysymästä

        18 tonniset jakeluautot on varustettu 8 metrisellä kopilla, auton korkeus 4 metriä

        26 tonniset jakeluautot on varustettu 10 metrisellä kopilla, auton korkeus 4.2 metriä

        Samaten se runkoauto on varustettu reilu 7 metrisellä kopilla, auton korkeus 4,2

        ahtaisiin paikkoihin löytyy sitten 8 tonnista ategoa, koppa reilu 6 metri, auton korkeus 3,4-3,5 metriä

        Sitten löytyy vielä koppasprintterit, korkeus reilu 3 metriä, näillä pääsee esim Anttilaan ja Wilundille

        Ja lisäksi pakettiautoja....

        Mutta miten se 10 metrinen koppa-auto muuttisi vaikeammaksi ajaa jos siinä olisi vetokita, ja sillä vedettäisi öidin vaunua... siis nyt puhun pelkän auton ajamisesta...

        NYt noissa 10 metrisissä koppa-autoissa ei mitään vetokitaa edes ole

        Väännetään nyt ratakiskosta: Kokeilepa vaikka siinä firman pihalla ajaa niillä jakoautoilla ja runkoautolla ympyrä. Huomaat varmaan, että se täysperänveturi menee ympyrän paljon niitä jakareita pienemmässä tilassa. Se kärry mahtuu tulemaan perässä u-käännöksen ihan siinä samassa tilassa kuin se veturikin, kunhan ei ole mitään tolppaa tms. estettä keskellä. Eli mitä pidempi vetäjä, sitä kankeampi käsiteltävä yhdistelmästä tulee. Tämä tietysti korostuu ahtailla pihoilla siltaan hieroessa. Olen joskus ajanutkin tommosta pitkäkaappista vetäjää kymppimetrisellä kärryllä ja ei ole kyllä mitään positiivisia muistoja. Ympäri ei mahtunut linkuttamatta ajamaan kuin suurinpiirtein lentokentän kokoisessa tilassa.


      • Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika
        kokeile kirjoitti:

        Väännetään nyt ratakiskosta: Kokeilepa vaikka siinä firman pihalla ajaa niillä jakoautoilla ja runkoautolla ympyrä. Huomaat varmaan, että se täysperänveturi menee ympyrän paljon niitä jakareita pienemmässä tilassa. Se kärry mahtuu tulemaan perässä u-käännöksen ihan siinä samassa tilassa kuin se veturikin, kunhan ei ole mitään tolppaa tms. estettä keskellä. Eli mitä pidempi vetäjä, sitä kankeampi käsiteltävä yhdistelmästä tulee. Tämä tietysti korostuu ahtailla pihoilla siltaan hieroessa. Olen joskus ajanutkin tommosta pitkäkaappista vetäjää kymppimetrisellä kärryllä ja ei ole kyllä mitään positiivisia muistoja. Ympäri ei mahtunut linkuttamatta ajamaan kuin suurinpiirtein lentokentän kokoisessa tilassa.

        Ei tuon entisen Nolo Sika-nimimerkin kanssa kannata kiistellä asioista. Toista niin tyhmää tyyppiä ei palstalta löydy. Kaveri kuvittelee tässkin jotain peräkärryn vetämisestä tietävänsä vaikkei koskaan sellaista ole edes perässään vetänyt. Eihän apinalla ole edes e-korttia! Tuon kirjoitukset kannattaisi dissata ihan kokonaan kun se ei mistään mitään ymmärrä mutta pakko on jotain kirjoittaa. Sellaiseksi varmaan tulee kun rahkeet ei riitä kuin pientä pakua ajamaan ja ruikuttamaan pomolle milloin mistäkin kurjasta asiasta.


      • 465654685185
        kokeile kirjoitti:

        Väännetään nyt ratakiskosta: Kokeilepa vaikka siinä firman pihalla ajaa niillä jakoautoilla ja runkoautolla ympyrä. Huomaat varmaan, että se täysperänveturi menee ympyrän paljon niitä jakareita pienemmässä tilassa. Se kärry mahtuu tulemaan perässä u-käännöksen ihan siinä samassa tilassa kuin se veturikin, kunhan ei ole mitään tolppaa tms. estettä keskellä. Eli mitä pidempi vetäjä, sitä kankeampi käsiteltävä yhdistelmästä tulee. Tämä tietysti korostuu ahtailla pihoilla siltaan hieroessa. Olen joskus ajanutkin tommosta pitkäkaappista vetäjää kymppimetrisellä kärryllä ja ei ole kyllä mitään positiivisia muistoja. Ympäri ei mahtunut linkuttamatta ajamaan kuin suurinpiirtein lentokentän kokoisessa tilassa.

        "Huomaat varmaan, että se täysperänveturi menee ympyrän paljon niitä jakareita pienemmässä tilassa."

        Tottakai menee koska auto on lyhyempi kuin ne 26 tonniset 10 metrin kopalla olevat autot

        taitaa se olla jopa hitusen lyhyempi kuin ne 18 tonniset 8 metrisellä kopalla olvet?

        No monessa firmassa tosta ei olisi hyötyä... meillä olisi... nyt meillä seisoo 26 tonninen 10 metrine auto yöt, ja se "rekkaveturi" päivät...

        kyllä tommonen uusi actros jottain maksaa kuitenki


    • Gegr egrg egrr/Nolo Sika

      Muista että 2.6 metriä leveä kuormatila on niin leveä että se pelottaa kuljettajia ja siksi kuormurit usein ajaa alinopeutta alle 90 km/h. Sellaista autoa ei kannata ostaa koska se on jatkuvasti minun edessäni hidastamassa ajoani kun ajan rajoittajaa vasten polttoainetta säästäen pullakuorkillani. Soitan heti poliisit paikalle jos joku ajaa alle yhdeksänkympin koska sen kuskin täytyy vielä olla kännissäkin kun niin hiljaa ajaa. Olneha rehti kuljetusalan ammattilainen joka tiedän ja osaan kaiken!

      • erwfferefre er

        Kyllä, joitain kuljettia pelottaa tuo 2,55 leveä auto, vaikka olisi iso valtatie.... sitten nystävätään 70km/h jos on vähänkään enemmän liikennettä, ettei se auton VAAN kolahda tien reunaan tai vastaantulevaan autoon...

        Ysitiellä on urjana paikkeilla remontti, se vasta pelottaakin rekkamiehiä, rajoitus on 30 siinä kohtaa, mutta sekin on liikaa, hyvä ettei jotkut nysvääjät mene ulos käymään välillä mittanauhan kanssa katsomassa paljonko no matkaa kaiteeseen


      • Pölli-Pera
        erwfferefre er kirjoitti:

        Kyllä, joitain kuljettia pelottaa tuo 2,55 leveä auto, vaikka olisi iso valtatie.... sitten nystävätään 70km/h jos on vähänkään enemmän liikennettä, ettei se auton VAAN kolahda tien reunaan tai vastaantulevaan autoon...

        Ysitiellä on urjana paikkeilla remontti, se vasta pelottaakin rekkamiehiä, rajoitus on 30 siinä kohtaa, mutta sekin on liikaa, hyvä ettei jotkut nysvääjät mene ulos käymään välillä mittanauhan kanssa katsomassa paljonko no matkaa kaiteeseen

        Hehe. Ihan pakko kommentoida että väitteesi on kyllä niin typerä ja vailla pienintäkään todellisuuspohjaa ettei mitään määrää! Että jotakuta pelottaa ajaa normaalilevyistä kuorma-autoa???!! Siis ei kukaan oikeasti voi tollasta kuvitella. Pikähän sinä mahdat olla miehiäsi kun tollasta täyttä paskaa kirjoittelet? Eikö 2.4 metriä leveän auton ajaminen sitten pelota ketään? Se 15 cm leveämpi kuormatila tekee sitten autolla ajamisesta pelottavaa?? Heheh. Kylläpä sadun keksisit.


      • 1456454656
        Pölli-Pera kirjoitti:

        Hehe. Ihan pakko kommentoida että väitteesi on kyllä niin typerä ja vailla pienintäkään todellisuuspohjaa ettei mitään määrää! Että jotakuta pelottaa ajaa normaalilevyistä kuorma-autoa???!! Siis ei kukaan oikeasti voi tollasta kuvitella. Pikähän sinä mahdat olla miehiäsi kun tollasta täyttä paskaa kirjoittelet? Eikö 2.4 metriä leveän auton ajaminen sitten pelota ketään? Se 15 cm leveämpi kuormatila tekee sitten autolla ajamisesta pelottavaa?? Heheh. Kylläpä sadun keksisit.

        Kyllä se leveys ihan aikuisten oikeasti pelottaa jotain, vähänkään enemmän liikennettä tai huonompi ilma, niin nopeus heti putoaa, ettei vain kolahda vastaantulijaan tai lamppupylvääseen

        EI KOLAHTDA tiet on aika leveitä, etenkin ne issä on 80/100 rajoitus


      • Huhhuh mitä packaa taas!
        1456454656 kirjoitti:

        Kyllä se leveys ihan aikuisten oikeasti pelottaa jotain, vähänkään enemmän liikennettä tai huonompi ilma, niin nopeus heti putoaa, ettei vain kolahda vastaantulijaan tai lamppupylvääseen

        EI KOLAHTDA tiet on aika leveitä, etenkin ne issä on 80/100 rajoitus

        Ei kukaan aikuisten oikeasti voi olla tuota mieltä. Ei kukaan voi olla noin urvelo että kuvittelee muutaman senttimetrin lisäleveyden vaikuttavan ajamiseen millään lailla. Oli sitten keli millaiset tahansa. Ei ei noin voi kukaan kuvitella. No Suoli24:lla kaikentasoiset älykääpiötkin pääsevät esittelemään nerokkaita ajatuksiaan. No terapiaahan se on vajakeille.


      • pe pe pe pelotta
        Huhhuh mitä packaa taas! kirjoitti:

        Ei kukaan aikuisten oikeasti voi olla tuota mieltä. Ei kukaan voi olla noin urvelo että kuvittelee muutaman senttimetrin lisäleveyden vaikuttavan ajamiseen millään lailla. Oli sitten keli millaiset tahansa. Ei ei noin voi kukaan kuvitella. No Suoli24:lla kaikentasoiset älykääpiötkin pääsevät esittelemään nerokkaita ajatuksiaan. No terapiaahan se on vajakeille.

        Mistä tietää missä kohtaa se jännitys katoaa...

        ei tiedä vaikka noi rassukat ois ihan kakka housuissa 2 metriselläa tuollakin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      444
      3245
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      401
      2776
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      119
      2738
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2143
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1947
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1206
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      75
      1170
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1020
    Aihe