Nimihässäkkä

Nomen ist omen

Kertokaapa viisaammat onko Pyhäjärvi Pyhäjärvi vai Pyhäsalmi ts. Onko Pyhäsalmi Pyhäsalmi vai Pyhäjärvi. Eihän tästä ota pirukaan selvää, esim. halpahalli on Pyhäjärven halpahalli mutta valintatalo on Pyhäsalmen valintatalo.. Ja näitä esimerkkejä riittää. Itekkään eivät taida tietää.

20

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p-salmi nr.34636

      Pyhäjärven kaupunki. Mutta Pyhäsalmen postitoimipaikka. Ja olikohan jotenkin niin että postinumeroista 86800 on katuosoitteille ja 86801 on postilokeroille.
      Sitäpaitsi mitä väliä tuolla nyt on? Minusta tämä koko hemmetin sontapitäjä on Pyhäjärvi ja tämä ns. keskustaksi sanottu ääliötihentymä missä itsekin loisin, on Pyhäsalmi. Kannattaako tuosta tehdä isompaa ongelmaa? Tietty jos asut jossain Jokikylällä niin ymmärrän täysin yskäsi.

      • ihan sekasin

        Niin niin, mutta Jokikylän postitoimipaikka onkin Vesikoski!


    • 342134515

      ja Ruotasella Pyhäkumpu...

      Miten voi ollakin niin pöljiä, ettei erota paikkakunnan nimeä postitoimipaikasta/taajamasta. Ei taajamannimi ole tietenkään sama, kuin paikkakunnan nimi. Eikä paikkakunnan nimeksi laiteta påostitoimiston nimeä...

      höhööh

      • Tit-ta R

        Kaikki on osatta lukea, kunnanjohtajakin Tita Rinnevaara, vaikka ei ole, näin meillä.


      • Nomen ist omen

        Sepä se, kun hh:n postitoimipaikaksi liike ilmoittaa sivuillaan Pyhäjärvi ja valintatalo vastaavasti pyhäsalmi???


    • Urea jacta est

      "Kertokaapa viisaammat onko Pyhäjärvi Pyhäjärvi vai Pyhäsalmi ..."

      Muistelen, ettei Pyhäjärvellä alunperin ollut sellaista paikannimeä kuin Pyhäsalmi olemassakaan.

      Eikös se keksitty rautatieaseman nimeksi siihen, onko se Tikkalansalmi, se salmen nimi, jonka läheisyydessä asema sijaitsee. Taajama sitten kasvoi aseman ympärille, eikä enää kirkon ympärille.

      • Näin olen minäkin ymmärtänyt, rata sen toi ?


    • KÄRÄJÄPITÄJÄ

      Muutettas nimi käräjäpitäjäksi niin kaikki suomalaiset tietäs.

      • voinen v!ttu

        voi vittu , KÄRÄJÄ! Ihan itekkö keksit?


    • ääliöälälyöööliäläik

      KÄRÄJÄRÄPPÄÄJÄ. Olisiko siinä pitäjän nimessä riittävästi ä-kirjaimia.

    • Nomen ist omen

      Otetaan helpommin ymmärrettävä esimerkki. Kun Sinä, arvon paikallinen asukas kerrot asuvasi paikkakunnalla niin asutko silloin Pyhäjärvellä vai Pyhäsalmella. Toisaalta jos sanot olevasi Pyhäsalmelta, niin oletko silloin "Pyhäjärvinen/Pyhäjärveläinen" vai "Pyhäsalminen/Pyhäsalmelainen". Tällaistakin ristiriitaisuutta on paikan nimeen liittynyt.

      Ps. On kieliopillisesti väärin sanoa Pyhäjärvinen, oikea muoto on Pyhäjärveläinen, vrt. Olulainen/Oluinen, Lahtelainen/Lahtinen, Porilainen/Porinen jne..

      • Nomen ist omen

        Siis Oululainen/Ouluinen..


    • g34as353

      Jos asuu "salamessa", niin voi sanoa, että asuu Pyhäsalmessa. Ei ole vääri sanoa, että asuu Pyhäjärvellä, asuipa millälaidalla vaan...

      Sama, kun jos sanoo että asuu Pyhännällä, niin kaikki tietävät, että asuu Siikalatvan kunnassa ja Pyhännän kylällä...

    • kuka kukin on

      Pyhäjärviset on Pyhäkkäitä ja kesällä kesäpyhäkkäitä!
      Turkulaiset on tyhmiä ja Ruåtsalaiset!
      Lappalaiset on juoppoja!
      Savolaiset on kieroja!
      Hämäläiset on hitaita!
      Laihialaiset on saitoja!
      Haapajärviset on!

    • Järven salmi

      Minä ainakin sanon asuvani Pyhäjärvellä jos kerron sen jollekin muualta olevalle ulkopuoliselle joka ei kaupunkia tiedä tahi tunne. Paikallisille tai Pyhäjärven jo muuten tunteville voi sitten kertoa että asuu Pyhäsalmella tai "salmessa".
      Mitä väliä noilla kauppojen nimillä edes on? Pääasia että ovat auki ja palvelevat ihmisiä.

      • Nomen ist omen

        Pontti ei ollut kauppojen nimissä. Ne oli vaan konkreettisena esimerkkinä, jotta asia olisi helpompi ymmärtää. Ei vissiin toiminut...


    • Pyhäjärveltä sanon olevani ja tarkemmin jokikylältä.
      Jos eivät tiedä, niin sanon jotta melkein Oulun ja Nykäskylän puolivälistä.
      Ylvieskan ja Yösalmen puolvälistä.

      Vaskikello on kans monelle tuttu, jos ei muu selvennä.

      Tutuille sanon jotta Nimenpyörittäjänkylästä jossa kaupungin päättäjät pyöritteli nimeä eestaas satojen tuhansien eestä.

    • Spoonit

      Jos ei tuosta selvää saa, niin ei taida kannattaa selittää... MItä ne siinä yhdessä sananlaskussa sanoivat lusikasta ja kauhasta?

    • nimenhyörittäjät

      Ja itseoikeutettu rillankiventie on keiteleentie....

      ja nelostien nimi muuttuu 18 kertaa erinimiseksi matkalla etelään tai pojjoiseen

      ja keskusta on pyhäsalmi mutta kirkonkylä on kyllä erikseen ja se on pyhä....

    • oma osoitteeni on

      Pyhäsalmi on oikea nimi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe