Pilasin näköni! :(

tyttö12v

Tarvitsen äkkiä apua!

Oon 12-vuotias tyttö. Mul on lasit, ja äsken tajusin yhden jutun.

Yhen kaverin mielestä mä olin pari vuotta sitten nettiriippuvainen ja olin koneella kai vissiin liikaa. Sit luin netistä, et näkö voi huonontua tästä, mutta onko totta? Haluisin lasit pois, ku ne ei yksinkertaisesti kuulu mun tyyliin. Voiko tietokone huonontaa näköä? Voinko saada lasit pois, jos en oo pariin päivään koneella?

!

24

1922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edison y

      kannattaa räpytellä silmiä välillä ja zumbata hetki , niin jaksaa tuijottaa sitä näyttöö. vanhat putkinäytöt pilaa näköä .. eli kandee lcd näyttö hommata = )

      • tyttö12v

        Voiko silllä näkö parantua


      • Anonyymi

        Led näyttö on silmäturvallisin. Ei tee pahaa näölle, vaikka kattois 24/7 aamusta iltaan!. Nimimerkillä: Paljon koneella ja näkö ei ole huonontunut yhtään. =) Joten huoletta vaan tuijota sitä näyttöä, ja ei lasit mitään haittaa, tekee vain söpömmäksi! =)


    • Rillibäämies

      Tietokoneen näytön tuijottelu ei tee niin pahaa silmille, kuin kirjojen lukeminen,
      Itse olen syntynyt -70 luvulla, jolloin ei ollut tietokoneita, mutta silti näköni huononi.
      Harrastin teini-iässä sinun ikäisenä jonkin verran kirjojen ja sarjakuvien
      lukemista.
      18 vuotiaana oli n -8 lasit. Ja nykyään (40 v.) likinäköä on n. -9.

      • Rillibäämies

        Korjaan, tuota tekstiäni vähän : (ettet vaan lopeta niitä läksyjen lukua), että ei se kirjojen lukukaan pahaa tee silmille, kunhan välillä katselee muualle kuin kirjaan. Sama pätee myös tietokoneen näytön katselussa. välillä on hyvä suunnata katse muualle kuin siihen lähelle näyttöön.
        Silloin -70-80 luvulla ei ehkä neuvottu tarpeeksi meitä nuoria näköasioissa.


    • Vaihtelu hyväksi

      Kirjojen lukeminen tai tietokoneen käyttö ei huononna näköä. Tietokoneen huonosti säädetty ruutu on pahempi, ainakin kokemuksena.

      Silmän toimintaan vaikuttavat lihakset on tarkoitettu käytettäväksi ja rentoutettavaksi. Sulje välillä silmäsi. Katsele eri etäisyyksille. Anna silmäsi levätä kaukaisuudessa. Kohdista se välillä oksalla istuvaan lintuun. Yritä nähdä sen tuntomerkit. Lihakset tarvitsevat vaihtelua.

      siihen, miten silmä kasvaa murrosiässä, et voi vaikuttaa.

    • piill

      Sinulla on ilmeisesti likinäköisyys. Tosi asia on että silloin näön heikkeneminen jatkuu 25 vuotiaaksi asti , toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.Jos sinä näet lähelle hyvin mutta kauvaksi huonosti, niin älä käytä laseja ollessasi tietokoneella koska näet yhtä hyvin ilman

    • JKP2

      Ei lasit nyt mitään ole, toivo vaan ettei sulle tule lasiaissumentumia.

      • sumentumia itselläki

        Mulla taas lasit sumentuu aina kun menen kylmästä ulkoilmasta sisälle. Ei ole hauskaa ollenkaan. heh heh


    • savas1
      • juupaseipäs

        Itse olen puhtaasti mutuillut tuo aikoinaan niin, että ihmiset jotka viettävät etenkin lapsina aikaa tehden lähinnä lukemista ja muuta touhua joka pakottaa pitämään katseen lähellä, niin keho ja silmät sopeutuvat olosuhteisiin joissa pääasiassa eletään, koska se selvästi on se normaali elinympäristö johon sen pitää sopeutua.

        Jos viettää aikaa lähinnä sisällä jossa etäisyydet ovat pieniä, niin kauas katsomisesta ei ole erityistä hyötyä. Vastaavasti taas paljon aikaa ulkona viettäväville on normaalia että katsomisetäisyys on paljon kauempana.


    • Kyllälähteetaas

      Ei huononna, olen istunut koneen edessä toistakymmentä vuotta joka päivä ja näköni on lähes täydellinen.

      Ja tämä siis aikana kun näytöt olivat vielä huomattavasti huonompia kuin nykyään, eli älä huoli.

      • Vaan odotas

        toiset toistakymmentä vuotta kun tulet miehen/naisen ikään niin näet onko näkösi enää ihan niiin täydellinen...


    • Fhcxd

      "Yhen kaverin mielestä mä olin pari vuotta sitten nettiriippuvainen ja olin koneella kai vissiin liikaa. Sit luin netistä, et näkö voi huonontua tästä, mutta onko totta?"

      Tästä löytyy paljon uskomuksia, mutta hyvin vähän tutkittua tietoa. Itse sanoisin, että tuskin. Eniten merkitystä on perintötekijöillä: onko jommalla kummalla vanhemmistasi lasit?

      "Haluisin lasit pois, ku ne ei yksinkertaisesti kuulu mun tyyliin. Voiko tietokone huonontaa näköä? Voinko saada lasit pois, jos en oo pariin päivään koneella?"

      Ei, parin päivän tietokonetauolla ei ole yhtään mitään merkitystä. Silmälasit saa pois käyttämällä piilolinssejä tai sitten aikuisena menemällä laserleikkaukseen.

    • Taivas silmäily

      noo silmii olisi oppia käyttää ....... vaihtoehdot silmien puolesta rukoukset ja olemassa olon puolesta rukoukset ajan käytön puolesta rukoukset ja silmänräpäys silmänräpäykseltä .......... rukouksia, muistaa ettei Jumalan olemassa oloa perustella ... vaan Jumalan olemassa olon ettei jäisi harhaksi avaruudessa ja saavuttamattomissa elämää ja elämää maan päällä tekemättä

    • 46 vuotias

      Olen lukenut n,2000 kirjaa, nykyään 3 tuntia päiväsä tietokoneella.

      Normaali ikänäkö 1.5 tiimarin lasit.

    • Theo2013

      Ehkä tältä palstalta ei saa kuin muutaman hyvän neuvon,mutta miten otat selville kuka puhuu mitä sattuu joku kehuu omia silmiään jne,joten kysy pääsetkö optikolle ja jos tarvis niin silmälääkärille. Pelottaa varmasti vähemmän kun täällä eräät kommentit.

    • Stiiba

      No höpön löpön. Joillakin näkö huononee ihan luonnostaan, kuuluu kasvuikään. Yliopistossa silmälasi-/pilaripäitä on jo kuin sieniä sateella, huomaat sitten. On terveellistä antaa silmien välillä 'levätä' eikä vain tapittaa sitä tietokoneen ruutua, mutta jos näkösi on huonotakseen, niin et voi estää sitä mitenkään. Älä stressaa noin pienestä. Kunhan jotenkin näet, vaikka sitten laseilla.

    • Myytinmurtajat

      Vanhan kansan tarinoita. Näkö ei huonone ruutua tuijottamalla. Päänsärkyä ja rasittuneet silmät voi saada, mutta näön kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Joskus kauan siten näytöt oli puolimetriä paksuja ja sädetykit tuotti teoriassa uv-valoa vaikka olikin suojattu. Eiköhän myytti lähtenyt siitä. Tai sitten vain joku vain yritti saada nuorison pois näytön ja telkkarin äärestä.

    • kokenut_

      Nuorena harjoittelin aamuisin katsomaan kilometrin päässä olevia lintuja. Pieni likinäköisyys lähti melko nopeasti. Nykyään öinen ruudun tihrutelu pilaa näön seuraavalta päivältä. Ulkona liikkuessa se taas paranee...

    • pashkapuhetta

      Samanlaista perätöntä urbaanilegendaa on näön huonominen lukemalla/näyttöpäätettä tuijottamalla kuin näön huonominen sillä eräälä toisella toiminnalla. Nykyään kun tuo ruudun vahtaaminen on niin yleistä että lähes kaikki olisivat enemmmän tai vähemmän sokeita jos väite pitäisi paikkaansa. Vaan eipä taida yleisellä tasolla näkö olla yhtään sen huonompi kuin menneinä aikoinakaan.

      • tuumailua

        Ja tämä on todistettu? Koska tuo yllä annettu wikipedian linkkikin tukee ajatusta, että lapset jotka viettävät päivästään enemmän aikaa katsoen lähelle kehittävät likinäköisyyden varmemmin kuin lapset jotka käyttävät silmiään enemmän myös kauas katsomiseen.

        Eihän kukaan muu kuin sinä ole nytkään väittänyt että paljosta lukemisesta yms. tulisi sokeaksi, mutta tuleeko siitä likinäköiseksi on toinen asia.

        Vasta tuossa ylhäällä joku kertoili näkemyksensä siitä että yliopistolla lasipäitä on runsaasti joten likinäköisyys olisi normaalia, mutta olisikin mielenkiintoista tietää onko siellä likinäköisiä enemmän kuin normaaliväestössä keskimäärin, koska yliopstollehan hakeutuvat todennäköisemmin juuri tyypit joille kirjoista omaksuminen on luonnollisempaa ja heistä suurempi osa on myös mahdollisesti viettäneet ison osan lapsuudestaan nenä kiinni kirjoissa, toisin kuin esim. käytännönläheisimpiin ammatteihin hakeutuvat.


      • tai toisinpäin
        tuumailua kirjoitti:

        Ja tämä on todistettu? Koska tuo yllä annettu wikipedian linkkikin tukee ajatusta, että lapset jotka viettävät päivästään enemmän aikaa katsoen lähelle kehittävät likinäköisyyden varmemmin kuin lapset jotka käyttävät silmiään enemmän myös kauas katsomiseen.

        Eihän kukaan muu kuin sinä ole nytkään väittänyt että paljosta lukemisesta yms. tulisi sokeaksi, mutta tuleeko siitä likinäköiseksi on toinen asia.

        Vasta tuossa ylhäällä joku kertoili näkemyksensä siitä että yliopistolla lasipäitä on runsaasti joten likinäköisyys olisi normaalia, mutta olisikin mielenkiintoista tietää onko siellä likinäköisiä enemmän kuin normaaliväestössä keskimäärin, koska yliopstollehan hakeutuvat todennäköisemmin juuri tyypit joille kirjoista omaksuminen on luonnollisempaa ja heistä suurempi osa on myös mahdollisesti viettäneet ison osan lapsuudestaan nenä kiinni kirjoissa, toisin kuin esim. käytännönläheisimpiin ammatteihin hakeutuvat.

        Tai sitten huonosti kauemmas näkevät lapset eivät pärjää ulkoleikeissä niin hyvin ja luonnostaan alkavat viihtyä kirjojen parissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2240
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1751
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1606
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1382
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      293
      1237
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1109
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe