Miltä tuntuu täyttää 60 v. Iskeekö silloin taas paha ikäkriisi vai onko vanhenemiseen jo alistuttu? Kannattaako juhlia oikein kunnolla? Onko se ihan sitä samaa, kun 50 on ylitetty eli ei kummoistakaan vai oletteko tehneet joitain isoja ratkaisuja 60 kymppisinä? Onko se vedenjakaja? Itselläni tuo luku lähestyy ja meillä töissä tehdään silloin eläköitymissuunnitelma. Tuntuu niin oudolta, että elämän kaikki huippuhetket on jo koettu. Vai onko?
60 v
64
3666
Vastaukset
- L - L
Ei tuntunut miltään! Siirryin pitkäaikaistyöttömyydestä työttömyyseläkkeelle. Nettoansioni nousi n. 60%.
Lopetin täysin alkon kanssa kotona törpöttelyn ja ryhdyin hoitamaan kuntoani ja terveyttäni.
Ainoa muutos aikaisempaan oli juuri tuo elämäntapaa koskenut.
Vaihdoimme myös ok:sta keskustan kerrostaloon.
Merkkipäivät eivät ole koskaan merkinneet minulle mitään.
50-vuotispäiväni olin töissä ja vaimoni hoiti delegaatiot.
6-kymppistä en muista.
7-kymppisen tulen olemaan vaimon kanssa poikani jälkikasvua paimentamassa.
Lavin sanoin "kun lähestyypi maa" niin suunnittelun aikajänne on lyhentynyt.
Kiintopisteet kuten esimerkiksi lennot ja hotskut varaamme noin puoli vuotta eteen päin.
Kiinni lyömättömät suunnitelmatkin ovat korkeintaan vuodeksi eteen päin.
Kyllä niitä huippuhetkiä on mutta ne eivät ole itsestä riippuvia.
En minä mistään ikäkriistä tiedä enkä ole alistunut mihinkään. Vanheneminen on väistämätöntä. Ei se ole mitään alistumista. - näis se menee ja
on menny,,,,,
60v on vielä elämänsä kunnossa,,,,,, yleensä,,,,, niin olin minäki,
mutta elämä voi kertarysäyksellä muuttua
esm. sydän voi pettää ylläättäin,
joudut ohitusleikkaukseen, noooh,,,, siitä vielä selviää ja hyviä vuosia on keskimäärin vielä kymmenen tai viisitoista vuotta, riippuu tietenki kuinka hyvin osaa hoitaa sepelvaltimotautiaan,
sitten onki vanhuus edessä, kuolema kolkuttaa ovella, jokapäivä muistuttaa kuinka hauras onkaan ihminen, ja kuinka helposti voi katketa elämäsi lanka,
elämä ei ole enään entisellään leikkauksen jälkeen, vaikka moni kehuu pirteyttään, ja näyttelee hyvin voipaisuuttaan, mutta jokin on rinnassa pielessä pysyvästi,
jos hyvin menee kaikki ei saa sairauskohtauksia, voivat elää jopa sata vuotiaaksi,
kukapa kenenkään elämän langan pituutta pystyy ennustamaan,
kannattaa nauttia elämästä kuusikympisenä jos tuntee ittensä terveeksi ja elinvoimaiseksi,
kannattaa pitää yleiskunnostaan hyvää huolta, silloin elämä maistuu vielä makealta,,,,, Ei ollut juhlia ja elo jatkui entisellään.
Ei siinä mitään sellaista muutosta tapahdu mikä pitäisi erikseen huomata. Eläköityminen sitten ajallaan voisi olla sellainen elämänmuutos...- onnellinen vieläkin
Menin avioon 60 täytettyäni ja paras avioliitto siitä tulikin! Parhaimmillani koin olevani silloin, täysissä voimissani.
- O - O
Toivottavasti saat(te) nauttia pitkään onnellisia vuosia yhdessä. Onnea matkaan!
Mee ja tee kiikku pääset huolistasi.
- näin aina täällä
Alkoiko nukkekodin neliöt ahdistamaan?
Kotiviini ja pimeä korpi on vaarallinen yhdistelmä.
Vai onko kirpputorin kirjanpito mennyt vituralleen?
Niin kuin se nyt täällä ketään kiinnostaisi! näin aina täällä kirjoitti:
Alkoiko nukkekodin neliöt ahdistamaan?
Kotiviini ja pimeä korpi on vaarallinen yhdistelmä.
Vai onko kirpputorin kirjanpito mennyt vituralleen?
Niin kuin se nyt täällä ketään kiinnostaisi!Sinua kiinnostaa nukkekotini, sinua kiinnostaa kotiviinini sinua kiinnostaa elämäni .
Kipaise lukemaan ketju tämän päiväisistä syömingeistä. Sieltä huomaat kuinka aktiivinen olen ollut koko päivän. Uudessa profiilikuvassa näet minun lukevan tämän päivän Hesasia.
Siellä oli mielenkiintoinen artikkali Torstai osiossa . Salaiseti Ilkeä.
Lueppas se ja mieti oletko sinä salaisesti ilkeä?- ~~~~~~~~~~~~~¿
korppis kirjoitti:
Sinua kiinnostaa nukkekotini, sinua kiinnostaa kotiviinini sinua kiinnostaa elämäni .
Kipaise lukemaan ketju tämän päiväisistä syömingeistä. Sieltä huomaat kuinka aktiivinen olen ollut koko päivän. Uudessa profiilikuvassa näet minun lukevan tämän päivän Hesasia.
Siellä oli mielenkiintoinen artikkali Torstai osiossa . Salaiseti Ilkeä.
Lueppas se ja mieti oletko sinä salaisesti ilkeä?Mitähän elämästä tulisi, jos joutuisi elämään korppina.
- Korppis*
~~~~~~~~~~~~~¿ kirjoitti:
Mitähän elämästä tulisi, jos joutuisi elämään korppina.
Voisit elää vapaana estoista ja olla rehellinen itsellesi.
- kro kroo
Korppis* kirjoitti:
Voisit elää vapaana estoista ja olla rehellinen itsellesi.
Tarkoitin varis lintua,korppi kuukuu niihin,viisas lintu,en tiedä pystyykö se ajattelemaan syvällisesti,kuka ties.
- Mietipä ite
kun noista vuosistasi puhut,
niin olet 60v elänyt 525960 tuntia,
joten eihän tuo nyt paljoa ole,
jos muutat ne kilometreiksi, ja auton kulkemaan matkaan.
Mietipä ny, olet melko varmaan nukkunutkin tuosta ajastasi 20 vuotta, ja mitä muuta turhaa ajanhaaskausta sinullakin on ollut niiden 350640 tunnin aikana kun olet ollut melkein selvä ?
Olen jo kauan sitten päättänyt
et, kyllä minä ainakin miljoona tuntia olen tällä Telluksella tallamassa toisten kiusaksi.
Nyt menee taas vähintään kahdeksan tuntia ajatustyöhön, tulevia koitoksia varten.
Pian on noita tunteja täynnä jo 569790..;)- <<<<<★
Usein miettii taakse jäännyttä elämää
- kipeetä tekee ---
ja syvältä viiltää ---
- onnellinen*
Miten niin huippuhetket koettu. Itselläni elämä alkoi kuudenkympin korvilla.
Työelämän oravanpyörä takana, saa elää miten haluaa ja rahaa on riittävästi.
Tällaisesta elämästä olen aina haaveillut, menen ja tulen, lähden matkoille , tulen kotiin kun haluan. Voi kunpa näin jatkuisi kauan.
Olen hyvin onnellinen 60 . - 10+9
Elän elämäni parasta aikaa. Kunpa tämä jatkuisi kauan.
Miltä tuntuu täyttää 60 vuotta, en vielä tiedä, mutta ylihuomenna tiedän. Vähän alkaa jo jännittää, mitä on tulossa, alistuminen vanhenemiseen, isoja ratkaisuja, jotain muuta tai sitten mikään ei juuri tuona päivänä muutu millään tavalla..
Itse uskon eniten tuohon viimeiseen vaihtoehtoon.
Luotan siiihen että joku huippuhetkikin vielä elämään tulee, onpahan jotain mitä odottaa
Kun ei kävis niin, että 100-vuotiaana huomaa, ettei sitä tullutkaan.. :)
Juhli en ainakaan, vaikka yhden ruusupuskan olen jo saanutkin.- demeter1
Onneksi olkoon ennakkoon, Anceli ! Vähän aikaa "käydään seitsemääkymmentä" molemmat..))
demeter1 kirjoitti:
Onneksi olkoon ennakkoon, Anceli ! Vähän aikaa "käydään seitsemääkymmentä" molemmat..))
Kiitos paljon, onhan se tietynlainen kynnys, kun uusi kymmenluku ylittyy. Vähän aikaa ollaan samalla suoralla, kunnes katoat mutkan taa.. :)
"Anceli"
Tuntuu kivalta että joku tavoittelee housun-lahjettani.
Siis, sillee kuvaannollisesti.
Jokainen vuosikymmen alkaa vaihtuessaan tuntumaan, kuin olisi Lumi-myrsky tulossa.
Taivas tummenee, ilma laantuu ja sähkö maistuu suussa.
Mutta, aamulla on taas keitettävä ne samat kahvit kuin ennenkin.
Ainoa ero minkä huomaa on se että pulla on tuoretta.
Niin, ja ulkona on taas uusi, puhdas lumi-kerros mihin piirrellä uusia enkelin-kuvia.
YH.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Tuntuu kivalta että joku tavoittelee housun-lahjettani.
Siis, sillee kuvaannollisesti.
Jokainen vuosikymmen alkaa vaihtuessaan tuntumaan, kuin olisi Lumi-myrsky tulossa.
Taivas tummenee, ilma laantuu ja sähkö maistuu suussa.
Mutta, aamulla on taas keitettävä ne samat kahvit kuin ennenkin.
Ainoa ero minkä huomaa on se että pulla on tuoretta.
Niin, ja ulkona on taas uusi, puhdas lumi-kerros mihin piirrellä uusia enkelin-kuvia.
YH.H.
En minä nyt ihan noin pieni sentään ole, enkä konttaa kaiken aikaa. Sillee kuvaannollisestikaan.
En ole ihan varma siitä, että onnittelitko vai otitko muuten osaa, mutta kiitos kuitenkin huomionosoituksesta.
YP.- demeter1
Anceli kirjoitti:
Kiitos paljon, onhan se tietynlainen kynnys, kun uusi kymmenluku ylittyy. Vähän aikaa ollaan samalla suoralla, kunnes katoat mutkan taa.. :)
Jes Anceli. "Katoan mutkan taa..." - muutun entistä näkymättömämmäksi..))
Sieltä mutkan takaa voi sitten kuikuilla teitä nuoria ja joskus heristää sormea, jos meinaatte tehdä tyhmyyksiä..))
Ei vaineskaan. Monessa mielessä muna on kanaa viisaampi - ainakin mitä tulee toimintaa vaativiin askareihin. Ainakin meikäläisen aikaa valuu turhaan funtsailuun. Kun ei tiedä tekisikö niin tai näin - ei välttämättä tee kuinkaan päin..)) - demeter1
Anceli kirjoitti:
H.
En minä nyt ihan noin pieni sentään ole, enkä konttaa kaiken aikaa. Sillee kuvaannollisestikaan.
En ole ihan varma siitä, että onnittelitko vai otitko muuten osaa, mutta kiitos kuitenkin huomionosoituksesta.
YP.Heh, Anceli. Sinähän olet hunksin paras muusa ! Innoittuu sinusta niin, että kuvailee suorastaan kauniisti kymmenluvun vaihdetta..))
Anceli kirjoitti:
H.
YP."Anceli"
Niin joo, olikos sulla se pulla-mössö-tauti?
Nuoruuden vitsaus :)
Kommenttini voit ottaa huomion-osoituksena kauniille vanhukselle.
Lauluille on sit oma aikansa.
Katsellaan sitä paikkaa sitten.
"Lumihiutaleita hiljalleen, sataa tukkaan aika lyhyeen,
kunnes sulaa silmiin suloisiin, peittää kasvot ilon kyyneliin"
Tai sinne päin.
Joku saattaa sanoa että on taas ällöö... :)
YH.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Niin joo, olikos sulla se pulla-mössö-tauti?
Nuoruuden vitsaus :)
Kommenttini voit ottaa huomion-osoituksena kauniille vanhukselle.
Lauluille on sit oma aikansa.
Katsellaan sitä paikkaa sitten.
"Lumihiutaleita hiljalleen, sataa tukkaan aika lyhyeen,
kunnes sulaa silmiin suloisiin, peittää kasvot ilon kyyneliin"
Tai sinne päin.
Joku saattaa sanoa että on taas ällöö... :)
YH.H.
Ei ole pullamössötautia, eikä piuhoja tule korvista ulos, kuten nuorilla nykyisin.
Pitääkö nyt uudestaan kiitellä, tämä menee jo hiukan liian herkäksi.. :) Mutta ei ällöksi.
Sen laulun haluaisin kyllä kuulla, missä sen paikka sitten lieneekään. Jään odottelemaan.
YP.demeter1 kirjoitti:
Heh, Anceli. Sinähän olet hunksin paras muusa ! Innoittuu sinusta niin, että kuvailee suorastaan kauniisti kymmenluvun vaihdetta..))
Noh, hän on nyt tuolla päällä, että ottaa tällaisen maan matosen ja pienimmänkin huomioon.. :)
Pitää olla kiitollinen pienistäkin almuista, jotka ylleni rapisevat..- demeter1
Anceli kirjoitti:
Noh, hän on nyt tuolla päällä, että ottaa tällaisen maan matosen ja pienimmänkin huomioon.. :)
Pitää olla kiitollinen pienistäkin almuista, jotka ylleni rapisevat..Äläs nyt Anceli. Eihän tässä sentään rakkauden kerjäläisiä olla..))
Ja sankarimme käsi on tunnetusti runsas antamaan... Voimme luottaa hänen hyväntahtoisuuteensa vastakin - sanoisin - ainakin sinä voit luottaa...)) demeter1 kirjoitti:
Äläs nyt Anceli. Eihän tässä sentään rakkauden kerjäläisiä olla..))
Ja sankarimme käsi on tunnetusti runsas antamaan... Voimme luottaa hänen hyväntahtoisuuteensa vastakin - sanoisin - ainakin sinä voit luottaa...))"demeter"
Ei se vahuus yksin Ancelille tule, saatika vaihde-vuodet.
Musta tuntuu, että joudun laatimaan vielä monta laulua muillekin...
Naiselle on tuskallista odottaa syntymä-päiviään.
Sehän on todettu jo vuosi-satoja sitten.
Siksihän miehet kaivavat monttuja maahan, löytääkseen aina vaan parenpia helyjä.
Ja aina pitää olla paketissa "My little pony".
H.- demeter1
hunksz kirjoitti:
"demeter"
Ei se vahuus yksin Ancelille tule, saatika vaihde-vuodet.
Musta tuntuu, että joudun laatimaan vielä monta laulua muillekin...
Naiselle on tuskallista odottaa syntymä-päiviään.
Sehän on todettu jo vuosi-satoja sitten.
Siksihän miehet kaivavat monttuja maahan, löytääkseen aina vaan parenpia helyjä.
Ja aina pitää olla paketissa "My little pony".
H.Niin hunksi. Sulla työmaata riittää, mutta aateluus velvoittaa, sanotaan...))
Anceli kirjoitti:
H.
Ei ole pullamössötautia, eikä piuhoja tule korvista ulos, kuten nuorilla nykyisin.
Pitääkö nyt uudestaan kiitellä, tämä menee jo hiukan liian herkäksi.. :) Mutta ei ällöksi.
Sen laulun haluaisin kyllä kuulla, missä sen paikka sitten lieneekään. Jään odottelemaan.
YP."Anceli"
Kelit ne on Aakellakin, vaikka mitä tunturia kapuaisi.
H.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Kelit ne on Aakellakin, vaikka mitä tunturia kapuaisi.
H.H.
Tunturin kurua kävelin,
kivikkoista, pitkospuita pitkin.
Mietin,
tämä on kuin elämä,
varoen on askel otettava,
kestääkseen omalla polullaan.
Jos kompastuu ja putoaa,
silloin sattuu,
onko ketään,
joka ottaisi vastaan,
puhaltaisi kivun pois.
Parempi siis kulkea varoen,
siltä varalta,
ettei ketään olekaan.demeter1 kirjoitti:
Äläs nyt Anceli. Eihän tässä sentään rakkauden kerjäläisiä olla..))
Ja sankarimme käsi on tunnetusti runsas antamaan... Voimme luottaa hänen hyväntahtoisuuteensa vastakin - sanoisin - ainakin sinä voit luottaa...))Demeter, eikö ole hyvä, että hänellä on mistä antaa ja jakaa.
Jokaiselle vuorollaan, vaikka yksi joskus ylös nostetaan.
Hänellä taitaa olla hyvä sydän, ei meidän kenenkään kai kerjätä tarvitse.demeter1 kirjoitti:
Niin hunksi. Sulla työmaata riittää, mutta aateluus velvoittaa, sanotaan...))
"demeter"
Tykkäisköhän seitenkymppiset?
"Olen keskellä onnen maata, koska muistoja paljon on,
en unelmistain saata, kuten onnestain koskaan laata.
Siksi muistan mä sinut vieläkin, vaikka vuoteni vaihtuvat verkkaan,
lyö sydämein kiihkein sykkein vielä, mitään unhoita en kuitenkaan"
H.- demeter1
Anceli kirjoitti:
Demeter, eikö ole hyvä, että hänellä on mistä antaa ja jakaa.
Jokaiselle vuorollaan, vaikka yksi joskus ylös nostetaan.
Hänellä taitaa olla hyvä sydän, ei meidän kenenkään kai kerjätä tarvitse.On, on, Anceli. Rakkaushan on tunnetusti ainoa luonnonvara, joka lisääntyy, kun sitä käyttää ja jakaa...)) Viisas on meidän Mestarimme (enkä nyt puhu jessestä)...
hunksz kirjoitti:
"demeter"
Tykkäisköhän seitenkymppiset?
"Olen keskellä onnen maata, koska muistoja paljon on,
en unelmistain saata, kuten onnestain koskaan laata.
Siksi muistan mä sinut vieläkin, vaikka vuoteni vaihtuvat verkkaan,
lyö sydämein kiihkein sykkein vielä, mitään unhoita en kuitenkaan"
H.Pashat...
sykkein vielä....koska unhoita en konsanaan.....
Miten se uuvuttava romanttisuus välillä unohtuukin kielestäni.
H.- demeter1
Anceli kirjoitti:
H.
Tunturin kurua kävelin,
kivikkoista, pitkospuita pitkin.
Mietin,
tämä on kuin elämä,
varoen on askel otettava,
kestääkseen omalla polullaan.
Jos kompastuu ja putoaa,
silloin sattuu,
onko ketään,
joka ottaisi vastaan,
puhaltaisi kivun pois.
Parempi siis kulkea varoen,
siltä varalta,
ettei ketään olekaan.Kukas se Ancelille miinusta pukkaa ? Runohan on viisas ja tosi... Vai halutaanko Ancelia suitsia, kun puhelee hunksille ?..))
Heitähän nyt miinustaja muutama miinus minullekin, tulee niin orpo olo kun pelkkiä nollia tässä tsiikailee...)) - demeter1
hunksz kirjoitti:
Pashat...
sykkein vielä....koska unhoita en konsanaan.....
Miten se uuvuttava romanttisuus välillä unohtuukin kielestäni.
H.Ikä riisuu meidät hunksi, lirkut vähenevät, mutta josko totuudesta tulisi uusi intohimomme..))
- demeter1
demeter1 kirjoitti:
Kukas se Ancelille miinusta pukkaa ? Runohan on viisas ja tosi... Vai halutaanko Ancelia suitsia, kun puhelee hunksille ?..))
Heitähän nyt miinustaja muutama miinus minullekin, tulee niin orpo olo kun pelkkiä nollia tässä tsiikailee...))Kiitos, kiitos, miinustaja. Tästä voikin lähteä ruuan laittoon miinusta rikkaampana..))
- -----
Nelikymppisenä luulin että elämä on ohi.
Voi kuinka väärässä olin.Tähän pitää kommentoida, sillä minusta tuntui neljänkympin käänteessä jos ei ihan niin melkein samalta. Asuin silloin keskisuomalaisessa melko suuressa kaupungissa, lapset oli aika pieniä/nuoria ja uudessa työpaikassa paljon opittavaa. Ja tuntui että kun nuoruus on ohi niin elämäkin on melkein ohi.
Vaan kuinkas kävikään? Samanikäinen ystäväni vinkkasi kirjasta nimeltä Elämä alkaa nelikymppisenä. Ei se nyt mikään suuria ajatuksia siivittävä teos ollut, mutta pikkuhiljaa huomasin että elämähän on ihan parhaimmillaan, ei ohi vielä ollenkaan! Kaikkea aivan uskomattoman mukavaa on tapahtunut tuon ikärajan jälkeen, monia uusia ystäviä tarttunut matkaan, jne.
Merkkipäivät olen aina sujuvasti ohittanut suurinpiirtein juhlimatta. Vielä nyt yli kuuskymppisenä elämä maistuu vielä ihan hyvältä. Ei kannata rotkoonsyöksyä peljätä - se tulee jos ja kun sen aika on.
- demeter1
Ei kai 60 v. ole vielä mitään ? Sitä on voimissaan ja voi hyvin alkaa jotain uutta.
Mutta kuten Lasse jo sanoi, mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähäisemmäksi käyvät ainakin pitkän tähtäimen suunnitelmat. Useimmilla on jo 70:n pinnassa jokin pitkäaikaissairaus tai infarkti/syöpä läpikäytynä.
Huippuhetket koettu ? No jaa. Tunne-elämä on seesteisempää, ei siihen mitään huippuhetkiä kaipaa. Tyytyväisyys riittää. En koe sitä alistumisena vaan elämän luonteen hyväksymisenä.
Lähipiirissäni kukaan ei ole tehnyt isoja ratkaisuja, vaikkapa asunnon vaihtoa, kuuskymppisenä. Ne on tehty myöhemmin, väistämättömän edessä. Aktiivista elämää minun tuntemani kuuskymppiset elävät, etenkin eläkkeelle päästyään.- L - L
Asunnon vaihto? Kumpikaan mummoistamme ei kyennyt muuttamaan tarkoituksenmukaisempaan asuntoon vaikka olivat kaikessa täysin ulkopuolisen avun varassa.
Anoppini kuoli taloonsa ja oma äitini muutti pakon edessä talostaan.
Meidän ok > kerrostaloon muuton syy 59 / 54 vuotisina oli puhtaasti käytännön sanelema.
Varsinkaan öljylämmitteistä ( eikä muutakaan ) ok:a voi jättää lämmityskaudella 3:ksi kuukaudeksi kontrollitta.
Kahden vuoden takaiset suolen lyhentämiset tuntuvat vain muutamana vyötärölle jääneenä laardikilona.
Ps. Olen ennakkoon treenannut tuolla 70v palstalla varautuen kahden kuukauden kuluttua tapahtuvaan muuttoon. Demeter@
Eilen luin lehdestä vastauksia satunnaisilta kadun kulkijoilta.
Missä iässä ihminen on vanhus?
Nuoren neidon vastaus.
68-vuotiaat, mutta tunnen henkilöitä, jotka ovat kuuskymppisiä eivätkä tunnu vielä vanhuksilta, mutta ehkä silloin kun alkavat lähetä seisemänkymmentä.
Nainen kohta 70-vuotias:
Olen itse kohta 70-vuotias enkä tunne itseäni vanhukseski. Ehkä 80 vuotiaana.
Mies noin 45 -50 vuotias.
Kahdeksankymppisenä.
Mies noin 40-vuotias.
Eiköhän 65 vuotiaana. Tai ei sittenkään, tarkemmin ajateltuna 80-vuotiaana.
Syövästä sen verran, että se ei ole ns. "pitkäaikaissairaus" mutta siihen kuolee jokainen, joka elää riittävän kauan.- demeter1
L - L kirjoitti:
Asunnon vaihto? Kumpikaan mummoistamme ei kyennyt muuttamaan tarkoituksenmukaisempaan asuntoon vaikka olivat kaikessa täysin ulkopuolisen avun varassa.
Anoppini kuoli taloonsa ja oma äitini muutti pakon edessä talostaan.
Meidän ok > kerrostaloon muuton syy 59 / 54 vuotisina oli puhtaasti käytännön sanelema.
Varsinkaan öljylämmitteistä ( eikä muutakaan ) ok:a voi jättää lämmityskaudella 3:ksi kuukaudeksi kontrollitta.
Kahden vuoden takaiset suolen lyhentämiset tuntuvat vain muutamana vyötärölle jääneenä laardikilona.
Ps. Olen ennakkoon treenannut tuolla 70v palstalla varautuen kahden kuukauden kuluttua tapahtuvaan muuttoon.Olen itsekin joskus käynyt naapuripalstalla. Minusta siellä on hyviä kirjoittajia ja henki on hiukan toisenlainen kuin täällä, ehkä "ohikulkijoita" on vähemmän.
Mutta ei kai mikään estä kirjoittamista täälläkään, vaikka vuodet tulisivat täyteen ?
Minä ymmärrän mummojanne hyvin. Olen nuorempana ollut sellainen kulkuri, että kun tämän talon rakensimme, päätin, etten tästä hevillä muuta ja niin on tullut asuttua tässä kohta 40 vuotta. Vanhassa omakotitalossa riittää kyllä aina kohenneltavaa, mutta onneksi puoliso vielä jaksaa toimia remonttireiskana.
Satunnaiset poissaolot ovat meilläkin aina vähän hankalia, vaikka toinen poika asuu melko lähellä.
Ikääntyneistä omakotiasujista olen täällä kertonutkin. Riittävän verkoston avulla voi selvitä, 94-vuotiaana poismennyt naapurini oli tästä hyvä esimerkki. - demeter1
korppis kirjoitti:
Demeter@
Eilen luin lehdestä vastauksia satunnaisilta kadun kulkijoilta.
Missä iässä ihminen on vanhus?
Nuoren neidon vastaus.
68-vuotiaat, mutta tunnen henkilöitä, jotka ovat kuuskymppisiä eivätkä tunnu vielä vanhuksilta, mutta ehkä silloin kun alkavat lähetä seisemänkymmentä.
Nainen kohta 70-vuotias:
Olen itse kohta 70-vuotias enkä tunne itseäni vanhukseski. Ehkä 80 vuotiaana.
Mies noin 45 -50 vuotias.
Kahdeksankymppisenä.
Mies noin 40-vuotias.
Eiköhän 65 vuotiaana. Tai ei sittenkään, tarkemmin ajateltuna 80-vuotiaana.
Syövästä sen verran, että se ei ole ns. "pitkäaikaissairaus" mutta siihen kuolee jokainen, joka elää riittävän kauan.Pieni tarkennus, korppis: kirjoitin "pitkäaikaissairaus TAI infarkti/syöpä"
Tuo taitaa olla ikuisuuskysymys: milloin ihminen on vanha ? Lain mukaan taitaa olla 75-vuotiaana, koska silloin ollaan oikeutettuja kunnallisen palvelutarpeen arviointiin.
En oikeastaan tunne ketään ikäistäni, joka pitäisi itseään vanhana. Vaivoista kyllä valitetaan ja väsymyiksestä, mutta useimmiten nähdään muiden vanheneminen ei omaa. Niin näen itsekin.
Käväisin eilen meidän kulmakunnan eläkeläisten vapaamuotoisessa tapaamisessa ja lievästi kauhistelin näkemääni: kaikki olivat suuna päänä, puhuivat yhteen ääneen, neuvoivat ja opettivat toisiaan. Tilannetaju, toisten huomioiminen, oli täysin hukassa...
Täytyy myöntää, että mieluummin peilaan itseäni hiukan nuorempiin kuin ikäisiini, mikä voi tietysti vahvistaa tuon minkä sanoin, huomaan vanhuuden merkit muissa, en itsessäni..)): - jäkätijäkpläplää
demeter1 kirjoitti:
Pieni tarkennus, korppis: kirjoitin "pitkäaikaissairaus TAI infarkti/syöpä"
Tuo taitaa olla ikuisuuskysymys: milloin ihminen on vanha ? Lain mukaan taitaa olla 75-vuotiaana, koska silloin ollaan oikeutettuja kunnallisen palvelutarpeen arviointiin.
En oikeastaan tunne ketään ikäistäni, joka pitäisi itseään vanhana. Vaivoista kyllä valitetaan ja väsymyiksestä, mutta useimmiten nähdään muiden vanheneminen ei omaa. Niin näen itsekin.
Käväisin eilen meidän kulmakunnan eläkeläisten vapaamuotoisessa tapaamisessa ja lievästi kauhistelin näkemääni: kaikki olivat suuna päänä, puhuivat yhteen ääneen, neuvoivat ja opettivat toisiaan. Tilannetaju, toisten huomioiminen, oli täysin hukassa...
Täytyy myöntää, että mieluummin peilaan itseäni hiukan nuorempiin kuin ikäisiini, mikä voi tietysti vahvistaa tuon minkä sanoin, huomaan vanhuuden merkit muissa, en itsessäni..)):Taloyhtössämme on naistenkerho.
Voi herran tähden, en ikinä eksy toista kertaa. Siellä on oikeita puhekoneita.
Ei minulla ollut mitään asiaa sanottavana, säälitti vain hiljaisemmat, heidän päälleen puhuttiin kylmästi, jäivät täysin vaille huomiota. demeter1 kirjoitti:
Pieni tarkennus, korppis: kirjoitin "pitkäaikaissairaus TAI infarkti/syöpä"
Täytyy myöntää, että mieluummin peilaan itseäni hiukan nuorempiin kuin ikäisiini, mikä voi tietysti vahvistaa tuon minkä sanoin, huomaan vanhuuden merkit muissa, en itsessäni..)):Elän samalla ajatusmallilla. Muut vanhenevat minä en ; )
- demeter1
jäkätijäkpläplää kirjoitti:
Taloyhtössämme on naistenkerho.
Voi herran tähden, en ikinä eksy toista kertaa. Siellä on oikeita puhekoneita.
Ei minulla ollut mitään asiaa sanottavana, säälitti vain hiljaisemmat, heidän päälleen puhuttiin kylmästi, jäivät täysin vaille huomiota.Kiva kuulla jäkäti... Siis siinä mielessä kiva kuulla, etten ole ainoa, jota tuollainen meno hirvittää....
- muorikkainen...
korppis kirjoitti:
Elän samalla ajatusmallilla. Muut vanhenevat minä en ; )
Niinhän me jokainen joskus........:)))
Jos koet eläneesi kaikki huippuhetket, niin sitten voit kai heittäytyä sohvalle makaamaan ja kuolemaa odottelemaan.
Itse mietin yrityksen perustamista, suunnittelen muuttoa ja erilaisia matkustusprojekteja. Muutan yhdestä lähikaupungista melkein Helsinginkeskustaan. - Kukaties saatan antautua vastaan tuleville viettelyksillekin, jos... Ilahduttaa huomata, ettei ympäristö ainakaan toistaiseksi kiinnitä omaan vanhuuteeni erityistä huomiota.
Nykyisin en enää suunnittele asioita kymmenien vuosien päähän, vaan pyrin toteuttamaan ideat ja unelmat mahdollisimman pian. Elämä jatkuu ja mielenkiintoista tekemistä riittää. Toivottavasti saisin elää kohtuullisen toimintakykyisenä sille viimeiselle " tutkimusmatkalle" lähtöön saakka.
Eletty elämä on mielestäni hyvinkin juhlimisen arvoinen asia. Jokainen voi itse päättää jatkaako elämää loppuun asti, vai heittäytyyykö vaan muistelemaan. - Elämä voi tietysti järjestää omia mutkiaan, mutta se kantaa kuitenkin.
Onnea ja riemukkaita juhlia!"optimisti-orvokki"
Niin on tuttu taudin-kuvaus.
Lääkäri vain puuttuu.
Ja terveys-keskukseen on kaípuu.
Sanoja sanojen perään, jotka toiset ovat jo lausuneet.
Muissa vanhuus-kommenteissaan.
Heikusta vaan, älä keikahda junassa.
H.- Aloittajalta
hunksz kirjoitti:
"optimisti-orvokki"
Niin on tuttu taudin-kuvaus.
Lääkäri vain puuttuu.
Ja terveys-keskukseen on kaípuu.
Sanoja sanojen perään, jotka toiset ovat jo lausuneet.
Muissa vanhuus-kommenteissaan.
Heikusta vaan, älä keikahda junassa.
H.Itse mietiskelen vielä sitä, että jäädäkö eläkkeelle 60 v, vaikka eläke pieneneekin vai yrittääkö sinne 65-vuotiaaksi töissä. Tässä iässä on jo todella ainakin pieniä kremppoja ja isommatkin sairaudet todennäköisiä lähitulevaisuudessa, joten ne viisi vuotta voivat olla tosi tärkeitä käyttää ihan itselleen eikä luovuttaa työnantajalle. Meillä töissä ei edes ole mitään sellaista systeemiä, että meidän vanhempien töitä järjesteltäisiin jotenkin eri tavalla että saisi iisimmin ottaa vaikka tuo eläkesuunnitelma tehdäänkin. Tulevaisuuden suunnitelmia ja terveyttä tällä hetkellä vielä on ja onhan tuossa opiskelu- ja työelämässä kulunut yhteensä jo yli 50 vuotta (kansakoulu mukaan luettuna) eli eikö se jo yhdelle kolme lasta vääntäneelle naiselle riitä?
Kiitos Orvokille onnitteluista. Aloittajalta kirjoitti:
Itse mietiskelen vielä sitä, että jäädäkö eläkkeelle 60 v, vaikka eläke pieneneekin vai yrittääkö sinne 65-vuotiaaksi töissä. Tässä iässä on jo todella ainakin pieniä kremppoja ja isommatkin sairaudet todennäköisiä lähitulevaisuudessa, joten ne viisi vuotta voivat olla tosi tärkeitä käyttää ihan itselleen eikä luovuttaa työnantajalle. Meillä töissä ei edes ole mitään sellaista systeemiä, että meidän vanhempien töitä järjesteltäisiin jotenkin eri tavalla että saisi iisimmin ottaa vaikka tuo eläkesuunnitelma tehdäänkin. Tulevaisuuden suunnitelmia ja terveyttä tällä hetkellä vielä on ja onhan tuossa opiskelu- ja työelämässä kulunut yhteensä jo yli 50 vuotta (kansakoulu mukaan luettuna) eli eikö se jo yhdelle kolme lasta vääntäneelle naiselle riitä?
Kiitos Orvokille onnitteluista."Aloittajalta"
Eläke ei tunnu hyvältä, jos se ei ole suunniteltu.
Suunnittelemattona se on vain pieni helpotus.
Mitä tekisin eläkeläisenä?
Tuo on kaikista kauheinta ajatus-maailmaa mitä voi olla.
Kun eläke on suunniteltu, nukkuu rauhallisena tuntia pitenpään, ei nouse tuntia aikaisemmin.
H.- mitä sisältää?
Aloittajalta kirjoitti:
Itse mietiskelen vielä sitä, että jäädäkö eläkkeelle 60 v, vaikka eläke pieneneekin vai yrittääkö sinne 65-vuotiaaksi töissä. Tässä iässä on jo todella ainakin pieniä kremppoja ja isommatkin sairaudet todennäköisiä lähitulevaisuudessa, joten ne viisi vuotta voivat olla tosi tärkeitä käyttää ihan itselleen eikä luovuttaa työnantajalle. Meillä töissä ei edes ole mitään sellaista systeemiä, että meidän vanhempien töitä järjesteltäisiin jotenkin eri tavalla että saisi iisimmin ottaa vaikka tuo eläkesuunnitelma tehdäänkin. Tulevaisuuden suunnitelmia ja terveyttä tällä hetkellä vielä on ja onhan tuossa opiskelu- ja työelämässä kulunut yhteensä jo yli 50 vuotta (kansakoulu mukaan luettuna) eli eikö se jo yhdelle kolme lasta vääntäneelle naiselle riitä?
Kiitos Orvokille onnitteluista.Mikä se on se eläkesuunnitelma, mistä olen huomannut täällä aikaisemminkin mainittavan?
- pensionista!
Aloittajalta kirjoitti:
Kiitos Orvokille onnitteluista.Eihän eläke pienene! 6-kymppiin mennessä on ansaittu tietty työeläke ja sillä siisti.
Sen ostovoima pienenee vuosien saatossa.
Tarkoittanet niitä 5:n vuoden %:ja? Jos et todella halua jatkaa työssä sen sisällön ja työelämän ulkopolella puuttuvien virikkeiden vuoksi, niin kannattaa harkita vähenevien loppuvuosien laatua.
Ja myös määrää. Sikäli kun niitä on.
- reppuriika
Voi veikkoset, silloin varmaan puhkean vasta lopulliseen kukkaan kun saa jättää työelämän taakseni. Olen päättänyt, että kun täytän 60 vuotta, siis kahden ja puolen vuoden päästä, niin lopetan työt. Elän vaikka pienillä säästöillä, jos en saa eläkeasioita järjestymään.
- mimmimummi*
Muistan kun laitoin tänne kerran viestin....missä paheksuin iltalehtien uutista: vanhus kiipesi viereiselle parvekkeelle...jne.. tämä vanhus oli 59-60...sain mielipiteitä heti ..että tottakai on vanhus..
- Kaupunkilainen
Miten niin "elämän huippuhetket on jo koettu"? Mistäs sitä voi etukäteen tietää? Paitsi jos olet nainen ja elämän huippuhetki on lapsen synnyttäminen, siitä voi sanoa varmasti, että sellaista ei enää 60 vuoden paremmalla puolella tapahdu. Jos ei ole isompia terveysongelmia, kaikki on mahdollista.
Minä olen jäämässä varhennetulle eläkkeelle puolen vuoden päästä, samaan aikaan kuin mieheni omalle "oikea-aikaiselleen". Odotamme kovasti lisääntyvää vapaa-aikaa ja mahdollisuutta valita itse, mitä tekee ja milloin. Työelämä ei enää houkuta kumpaakaan, sitä on nähty 40 vuotta, nyt on viimeinkin aika elää ihan vain itselleen.
Minulla oli ikäkriisi, kun täytin 30. Varmaan joskus 50:n kieppeillä totesin, kuinka helpottavaa on, kun ei tarvitse enää yrittää olla kaikille mieliksi (minulla meni niin pitkään ennen kuin oivalsin, ettei se ole ylipäätään edes mahdollista). Voi olla rauhassa oma itsensä eikä tarvitse mielistellä ketään. Itsevarmuus on kasvanut iän myötä, enkä enää kysele lupaa keneltäkään olla asioista jotain mieltä tai tehdä jotain, mikä sattuu huvittamaan.
En juhlinut 60-vuotispäivääni, mutta eläkkeelle jäädessäni järjestän nykyisille ja entisille (= nykyisestä työpaikasta eläkkeelle jääneille) työkavereille juhlat. Odotan uutta elämää, harrastuksia, opiskelua, matkustelua, ehkä uusien taitojen oppimista.- Anonyymi
Kyllä, paljolti jaan samoja ajatuksia, sillä erotuksella, että sekä puolisoni että minä teemme kumpikin eläkkeellä olon ohessa jonkin verran töitä. MIeheni on jo kohta 7-kymppinen mutta virtaa riittää ja kun on kätevä käsistään, tulee hänelle jatkuvasti työtarjouksia. Työuransa hän teki ihan toisenlaisissa töissä, joten siinäkin suhteessa tulee vaihtelua ja saa toteuttaa itseään eritavalla, ja siitä vielä maksetaan.
Vapaa-aika on lisääntynyt ja kyllä nautimme siitä; aamupalat venyvät ja lenkkeilymatkat pitenevät, tirsoja voi ottaa kun siltä tuntuu ja sekä nukkumaanmeno tai herääminen on ihan fiiliksistä kiinni. Leivon leipää ja pullaa, teen paljon erilaisia ruokia jne. kaikkea kivaa, mitä lisääntynyt vapaa-aika mahdollistaa
- Anonyymi
Tämänhetkisessä elämässä on toki pieni valonpilkku. Se, että kesää on vielä paljon jäljellä.
Kuitenkin kpt-päivänä, ennen juhannusta, päivän valoisuus lähtee puolivuotiselle lyhentymismatkalleen.
Näihin kuviin ja tunnelmiin!- Anonyymi
Miksi vastaat 12 vuotta vanhaan ketjuun?
Etkö voisi avata uutta ketjua.
Nuo vanhat ketjut voisi pistää naftaliiniin. Anonyymi kirjoitti:
Miksi vastaat 12 vuotta vanhaan ketjuun?
Etkö voisi avata uutta ketjua.
Nuo vanhat ketjut voisi pistää naftaliiniin.Älkää kirjoittako näihin ikivanhoihin ketjuihin jatkoa.
Tämä palsta on jo tarpeeksi sekaisin.
Ulkomaalaisille portti.
Bye bye Tellu ja Pomelo
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244062Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122921Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111213Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22890Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.39876PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht114734Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport37705- 36697
- 104647
- 134645