Onko kanini nälässä?

Jenna

Kanin omistajat, jotka tarjoavat lemmikilleen genesistä!

Paljon antaisitte sitä yksivuotiaalle kääpiölupalle, joka saa olla 24h vapaana koko 30 neliön yksiössäni.

Olen antanut sitä reilun desin päivässä.. Tuntuu kuitenkin että sillä on koko ajan nälkä..? Kun mittaan pelletit ruokakuppiin iltaisin, on se syöty aamuun mennessä tyhjäksi! Näin kuppi on koko päivän tyhjillään.

Genen lisäksi kanini saa tietenkin heinää vapaasti ja aamuin illoin tuoreruoan, joka on mm. porkkanaa, kurkkua, salaattia, omenaa tms..

Ennen Genesistä annoin kanilleni vapaasti Altromin pellettiä, mutta sitä en enää voi kanilleni antaa, koska muutin kauemmas pk-seudusta, eikä täällä ole eläintarvikeliikettä, joka myisi sitä. Valitettavasti! Olen kuullut että se on terveellisempää kuin Gene?

Genesis-paketin kyljessä lukee että sitä voi tarjota vapaasti.. Ystäväni (omistaa myös kanin) kuitenkin sanoi, että se on rasvaista, eikä sitä sovi antaa kuin desin verran päivässä..? Onko hän siis oikeassa?

Kiitos jo etukäteen vastanneille!

14

1695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laama

Onko kani naaras vai uros? Naaraalle en antaisi vapaasti, koska gene on aika rasvaista ja se saa liikana annosteltuna naaraalle helposti kaulapussin. Itse anna naaraille(k.luppa/hermeliini) ½ dl pellettiä iltaisin vaikka ovatkin koko ajan vapaana. Kastroitu uros saa 1 dl, koska uros on jykevämpi. Kani kun pärjää täysin hyvin ilman pellettiä, vaikka vaan ihan heinällä ja tuoreella.

Kääpiölupat on myös sellaisia herkkusuita, että ne söisi vaikka koko ajan mitä tahansa, joten ei kannata heltyä vaikka ne koko ajan saattavat ruokaa kerjätä.

Meillä kanit, myös muutkin kuin lupat syö omat annoksensa 1-3 h aikana antamisesta. Seuraavan ruokintaan ne saavat pärjätä heinällä ja vedellä. Saa ne iltaisin mukaan pelletin ohelle myös isot kasat vihanneksi, mutta nekin vaan iltaisin.

Kanilla kannattaa pitää toisiaan tiukkaa annostelua pelletissä, oli mikä pelletti tahansa ja varsinkin naaraille. Kani kun ei osaa itse rajoittaa omaa sopivaa päiväruoka kokonaan. Ylilihavuuden kanille saa helposti, mutta se lyhentää kanin elinikää ja nakertaa terveyttä.

• Jenna

Uros kani on kyseessä! Eli annan edelleen vain sen desin.. Tuntuu vaan julmalta kun tämä varmasti söisi vaikka kolme desiä yön aikana!

Mulla ei ole ennen ollut kaneja, joten uskon sinuun ja ystävääni.

Hassua vaan että Genesis- pakkauksessa lukee annostelusta, että "tarjotaaan vapaasti." Ehkä se onkin myynnin edistämiseksi? Hävytöntä koska kanithan lihovat ja kuolevat ennenaikaisesti.. Toisaalta, myydäänhän siemensekoituksiakin kaneille, vaikka kanit eivät kuulemma edes ole siemensyöjiä.

Kivaa syksyä sulle ja sun kaneille!

• Jenna
        Jenna kirjoitti:

Uros kani on kyseessä! Eli annan edelleen vain sen desin.. Tuntuu vaan julmalta kun tämä varmasti söisi vaikka kolme desiä yön aikana!

Hassua vaan että Genesis- pakkauksessa lukee annostelusta, että "tarjotaaan vapaasti." Ehkä se onkin myynnin edistämiseksi? Hävytöntä koska kanithan lihovat ja kuolevat ennenaikaisesti.. Toisaalta, myydäänhän siemensekoituksiakin kaneille, vaikka kanit eivät kuulemma edes ole siemensyöjiä.

Sanoit viestissäsi että kanisi saavat ison kasan vihanneksia iltaisin.. Miten paljon siis vihanneksia voi antaa? Itse annan tälle yhdelle vuoden vanhalle urospupulleni päivässä esim. puolikkaan omenan, n. 4 salaatinlehteä (ruukkusalaatista) ja parin sentin kurkun palan. Toisinaan omenan korvaa porkkana, toisinaan taas salaatin korvaa kasa ituja, persiljaa tai voikukanlehtiä. Voiko muuten vesimelonia, lanttua tai päärynää antaa? Miten on muuten muiden salaattien laita? Tammenlehvä, rucola, ym. Nykyäänhan on laajasti erilaisia salaatteja myynnissä?

• Laama
        Jenna kirjoitti:

Sanoit viestissäsi että kanisi saavat ison kasan vihanneksia iltaisin.. Miten paljon siis vihanneksia voi antaa? Itse annan tälle yhdelle vuoden vanhalle urospupulleni päivässä esim. puolikkaan omenan, n. 4 salaatinlehteä (ruukkusalaatista) ja parin sentin kurkun palan. Toisinaan omenan korvaa porkkana, toisinaan taas salaatin korvaa kasa ituja, persiljaa tai voikukanlehtiä. Voiko muuten vesimelonia, lanttua tai päärynää antaa? Miten on muuten muiden salaattien laita? Tammenlehvä, rucola, ym. Nykyäänhan on laajasti erilaisia salaatteja myynnissä?

Itse anna aina vaihtelevasti, mutta näitä vihanneksia käytän ja näillä määrillä.

-Puolet omenasta
        -Kaksi isoa porkkanaa per 3 kg kani ja kääpiölupat saavat yhden ison per kani
        - Isot kani ½ ruukkusalaatista ja pienet 1/3 osan
        - Parsakaalia nuput paristi viikossa per kani
        - Kurkkua kanin koon mukaan

Anna yleensä 1-3 lajia kerrallaan ja määrät ei ole aina samat. Osat kanini syö vähemmän kun toiset ja toisilla on taas herkempi maha eli tuoretta pitää vähän rajoittaa. En kamalasti ole ottanut eri raaka-aineita peruslistaan mukaan, koska kaneja on viisi ja ne syö aika mukavasti. Silloin tällöin annan tilliä, persiljaa ja kesällä ne saa paljon ruohoa.

Vesimelonia voi antaa jos kani vaan syö. Lanttua ei saa antaa kuin ihan vähän harvoin, koska se edistää kaasunjen muodostumista. Päärynä aiheuttaa monille kaneille ripulia pieninäkin annoksina, mutta voit koittaa sitä esim. 1cmx1cm kuutiolla ja seurata tapahtuuko mitään.

Itse annan kaneille salaateja, eri lajeja, vaikka niiden ravintoarvot on huonot. Annan ruukkua, tammenlehvää, lollo rossoa muita ruukku salaatteja.

Vihanneksissa on mukavasti kuituja, joten jos on näyttänyt, että kani papanoi karvaista papanaa tai on ummetuksen merkkejä, annan vaan vähän enemmän tuoretta. Johan alkaa suoli kunnolla toimimaan.

• Heppi
        Jenna kirjoitti:

Tässä on eräs ruokintamalli, jonka mukaan kanille olisi suositeltava antaa pellettiä. phttp://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=15;action=display;threadid=14209
        Täytyy kuitenkin muistaa, että tuo on vain malli, jota voi oman järjen mukaan soveltaa. Eli jos kani alkaa lihomaan, niin tottakai ruoan määrää vähennetään jne. Sinulla kuitenkin kani saa olla koko ajan vapaana, eikä lihomisen merkkejä näy..niin uskoisin, että voit antaa kanillesi tuon desin päivässä. On kuitenkin muistettava, että pelletti on vain ravinnonLISÄ ja heinä on se itse pääravinto, joka pitää myös kanin mahan kunnossa. Kai kanisi syö riittävästi heinää? Lisäksi on muistettava antaa myös monipuolista tuoreruokaa.

Itse annan kaneilleni (steriloitu belgianjänis naaras 3,8kg ja kastroitu lupparisteytys uros 2,8kg)0,75dl Genesistä ja hyvin sillä pärjäävät. Molemmille on Genesisi (yhdessä liikunnan kanssa) tehnyt komeat lihakset ja kiiltävä turkin.

Minun Genesis pussissani muuten ainakin lukee, että kasvaville kaneille pellettiä vapaasi ja aikuisille kaneille (luultavasti tässä tarkoitetaan kääpiökaneja, sillä suurin osa suomalaisten kaneista on juuri niitä) 25g, eli o,75dl. Tarkastapas, ettei sinun pussistasi löytyisi tämä sama teksti..;)

T. Anu

• Heppi
        Heppi kirjoitti:

Tässä on eräs ruokintamalli, jonka mukaan kanille olisi suositeltava antaa pellettiä. phttp://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=15;action=display;threadid=14209
        Täytyy kuitenkin muistaa, että tuo on vain malli, jota voi oman järjen mukaan soveltaa. Eli jos kani alkaa lihomaan, niin tottakai ruoan määrää vähennetään jne. Sinulla kuitenkin kani saa olla koko ajan vapaana, eikä lihomisen merkkejä näy..niin uskoisin, että voit antaa kanillesi tuon desin päivässä. On kuitenkin muistettava, että pelletti on vain ravinnonLISÄ ja heinä on se itse pääravinto, joka pitää myös kanin mahan kunnossa. Kai kanisi syö riittävästi heinää? Lisäksi on muistettava antaa myös monipuolista tuoreruokaa.

Itse annan kaneilleni (steriloitu belgianjänis naaras 3,8kg ja kastroitu lupparisteytys uros 2,8kg)0,75dl Genesistä ja hyvin sillä pärjäävät. Molemmille on Genesisi (yhdessä liikunnan kanssa) tehnyt komeat lihakset ja kiiltävä turkin.

Minun Genesis pussissani muuten ainakin lukee, että kasvaville kaneille pellettiä vapaasi ja aikuisille kaneille (luultavasti tässä tarkoitetaan kääpiökaneja, sillä suurin osa suomalaisten kaneista on juuri niitä) 25g, eli o,75dl. Tarkastapas, ettei sinun pussistasi löytyisi tämä sama teksti..;)

T. Anu

eli tässä vielä toimiva linkki tuohon ruokintamalliin:

http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=15;action=display;threadid=14209

• Jenna
        Heppi kirjoitti:

T. Anu

Tuntuu että kanini ei tosiaan syö heinää.. Ainakaan niin paljon kujin pitäisi. Häkki on viimeinen paikka missä se haluaa hengata ja siksi heinä ei kai uppoa. Huomaan heinän maistuvan vain silloin kun kanini on tarpeillaan.. Miten saisin heinän maistumaan?? Kokeilin myös viikon ilman pellettiä.. Ei auttanut..

• Heppi
        Jenna kirjoitti:

Tuntuu että kanini ei tosiaan syö heinää.. Ainakaan niin paljon kujin pitäisi. Häkki on viimeinen paikka missä se haluaa hengata ja siksi heinä ei kai uppoa. Huomaan heinän maistuvan vain silloin kun kanini on tarpeillaan.. Miten saisin heinän maistumaan?? Kokeilin myös viikon ilman pellettiä.. Ei auttanut..

Hmm..yleensä syynä siihen, ettei kani syö heinää on se, että se saa liikaa pellettiä, jolloin sillä ei ole ruokahalua enää syödä heinää. Mutta sinä olet siis kokeillut viikon ilman pellettiäkin, eikä auttanut.hmm..

Omat kanini saavat aina jaloitella koko päivän vapaana ja syövät samalla jaloitellessaan heinää. Yölläkin heinää vedetään suunnattomia määriä. Kanini syövät heinää aina kun ei muutakaan ruokaa ole tarjolla. Eli päivisin ja öisin. (ruokin ne siis aamulla genellä ja illalla tuorerehulla)..

Kun kanisi jaloittelee, onko sillä muuta tarjolla kun heinää? Kanit nimittäin harvemmin valitsevat heinän porkkanan tms. sijasta..;) Happikaan (uroskanini) ei muutama vuotta sitten heinää kovin huikeita määriä vedellyt, mutta heti kun Helium (naaraskani) tuli meille ja näytti Hapille esimerkkiä heinän syönnissä, niin on tuo herrakin alkanut kunnolla heinää popsimaan. Mitään varsinaista hätää kanillasi ei niin kauan ole, kunhan heinää edes jonkun verran syödään ja papanat näyttävät kunnollisilta. Totuushan kuitenkin on, että kani ei koskaan voi heinää liian paljoa syödä, mutta liian vähän kylläkin. Luulisi kanin maistelevan heinää, jos se saa paljon liikuntaa, eikä muutakaan ruokaa tarjolla ole.

Kanit ovat tietenkin yksilöitä, eivätkä kaikki sitä heinää niin paljoa syö kuin toiset. Onkohan tuo vähäinen heinän syönti luppien ongelma..Meidän naapurissa asustava kanikaan (kääpiluppa hänkin) ei nimittäin myöskään turhan suuria määriä heinää syö..ja aina on maha löysällä..:/ Toisin kun tuo belgianjänikseni (varsinainen terveysintoilija muutenkin) Vetelee heinää aivan suunnattomasti.

Toivotaan nyt kuitenkin että sinä saisit kanisi kunnolla heinää syömään.:)

• hippie

Itselläni on melkein puolentoista vuoden ikäinen tyttökani...

Annan sille siemensekoitusta ja genesis sekoituksena ja mukaan saattaa olla muutama pähkinöitä silloin tällöin ja useimmiten on myös kanille sovelutuva vitakraft raviolos ja puikkomaisia pinaatin ja porkkanan värisiä, jotka kanit voivat kuluttaa niillä hampaillaan...

Joskus annan sille best friends kanille tarkoitettu siemensekoitusta tai yleissekoitus...

Kanini on hoikka, eikä sillä oo ylimääräistä rasvaa tai muutenkaan, ku se loikkii pitkin päivin vapaana...

Tietysti kohtuudella annan, mut useimmiten teen näin...

• Heppi

Tiesithän, että kani ei ole siemensyöjä, ja että siemensekoituksissa (samoin kuin vaikkapa maitonapeissa) on eläinperäisiä aineita, joita kanille siis EI saisi antaa?

• minä

Olen lukenut sellaista, että salaatin lehtiä ei saisi kanille antaa missään nimessä. Ei sovellu sen ruuan sulatukselle ensinkään, voi aiheuttaa jopa ennen aikaisen kuoleman. Kaalia kylläkin voi antaa.

Siispä en omalle kanille salaattia tarjoa. En sitten tiedä onko tossa asiassa miten paljon perää, mutta ihan asiantuntijan väite se oli.

• Laama

Salaattia saa antaa kaneille ja vielä useaa eri merkkiä. Siksi salaattia ei suositella, koska sen ravintoarvot ei ole mitkään huikeat, mutta siitä ei ole mitään haittaa kanille jos antaa. Se ei sisällä mitään ainetta, joka kerryttää kaasua tai muuten vahingoittaa.

Kaalia taas ei saa antaa missään nimessä, koska se lisää ja muodostaa kanin suoleen kaasuja. Kanit ei tunnetusti voi oksentaa ja piereskellä eli maha vaan turpoaa ja turpoaa. Lopulta kani voi kuolla, koska se saa ns. ähkyn.

• neenee1

Tarkista heinän laatu. Meidän pupu ei ainakaan syö huonolaatuista.

• Anonyymi

1 ruokalusikallinen kanin paino mutta ite antaisin vain noin 1-2 ruokalisikallisen päivässä. pelletit eivät täytä kanin vatsaa ne vain antavat extra vitamiineja yms kanithan eivät tarvitse pellettejä mutta jotkut kuten minä tykkää niitä antaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      42
      2856
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      30
      2489
    3. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      436
      2418
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      20
      2313
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1808
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      142
      1772
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1315
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      4
      1202
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1089
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1007
    Aihe