Missä asuisit, jos et Suomessa?

Nyfiken

Jos sellainen valinta lisi tehtävä pakosta tai vapaaehtoisesti, missä maassa sinä asuisit?
Kerro lyhyesti max. 3 vaihtoehtoa ja lyhyt perustelu. Ei tarvitse olla tärkeysjärjestystä.
Ai miksikö kysyn? No ihan vaan huvikseni utelen :D

1. Ruotsi - olisi jotenkin helppo valinta
2. Itä- tai Pohjoisosa Amerikasta - näkis joskus luntakin
3. Kanada - tämä kaikkein mielenkiintoisin

298

3423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä muutan joka tapauksessa Belgiaan kolmen vuoden kuluttua, joten sitä ei tarvitse miettiä sen enempää. Käyn siellä muutenkin kaksi kertaa vuodessa siksi, että kolme tytärtäni ovat asuneet siellä 14 vuotta, joten tulkki- , ja muutakin apua on saatavissa yllin kyllin.

      • kotimaani.

        Luonto ihmisenä en voisi kuvitella asua noin ruuhkaisessa maassa,siellähän ihmiset ovat kuin sillit purkissa,ällös jätä maata armaanpaa kuin tää maa pohjolassa.


      • kotimaani. kirjoitti:

        Luonto ihmisenä en voisi kuvitella asua noin ruuhkaisessa maassa,siellähän ihmiset ovat kuin sillit purkissa,ällös jätä maata armaanpaa kuin tää maa pohjolassa.

        Ardenneilta Etelä-Belgiasta löytyy luontoa aivan tarpeeksi ja sitä paitsi olen umpiurbaani ihminen ja viihdyn suurkaupunkien vilinässä vallan mainiosti. Antwerpen, johon aion muuttaa on luokkaa suurempi kuin Helsinki, jossa synnyin ja tunnen olevani siellä kotonani, kuten nyt jo myös Antwerpissa. Mikään ei estä minua tulemasta Suomeen tapamaan tänne jääviä poikiani ja heidän lapsiaan.

        Belgiassa on turvallisempaa kuin Suomessa, siellä tuntematon ei saa turpaansa missään, eivätkä juopot häiritse kaduilla. Eläminen maksaa 30 % vähemmän kuin Suomessa, vaikka elintaso on samaa luokkaa ja mikä tärkeintä, siellä ei ole terveyskeskuksia, vaan oma lääkäri tulee kotiin, mutta ei maksa enempää kuin täällä, sillä sosiaaliturva on aivan samaa luokkaa.


      • oloja on
        kotimaani. kirjoitti:

        Luonto ihmisenä en voisi kuvitella asua noin ruuhkaisessa maassa,siellähän ihmiset ovat kuin sillit purkissa,ällös jätä maata armaanpaa kuin tää maa pohjolassa.

        Olen alankomaiden läpi kulkenut muutaman kerran,pakkohan ihmisten on siellä asua,kun ovat syntyneet siellä,jos joutuisin asumaan noissa maissa,synkistyisin varmaan lopullisesti,ei se elintaso korvaa sitä mitä meillä Suomessa on,Norja olisi toinen maa jossa kuvittelesin asuvani,upea maa,upeampi kuin Suomi.


      • oloja on kirjoitti:

        Olen alankomaiden läpi kulkenut muutaman kerran,pakkohan ihmisten on siellä asua,kun ovat syntyneet siellä,jos joutuisin asumaan noissa maissa,synkistyisin varmaan lopullisesti,ei se elintaso korvaa sitä mitä meillä Suomessa on,Norja olisi toinen maa jossa kuvittelesin asuvani,upea maa,upeampi kuin Suomi.

        Olen käynyt Norjassa monta kertaa ja ajanut mm. Oslosta Bergeniin keväällä, jolloin luonto herää laaksoissa ja vuorilla on täysi talvi. Sinne muuttaminen ei vain käy ihan tuosta vaan, sillä maa on sikamaisen kallis asua. Kauniimpaa näkyä on vaikea kuvailla kuin vuorilta valuvat putoukset ja vuonojen syvyys sisämaahan.


      • kulttuuritkohtaa

        Espanjalainen ystävättäreni lähti Belgiaan rakkauden perässä jo 22-vuotiaana, mutta hyvin näkyy viihtyneen. En tiedä johtuuko siitä poikaystävästä, toki se että on paikallinen seurustelukumppani varmasti auttaa sopeutumaan maahan ja saa paikan tuntumaan automaattisesti hienolta. Mutta ei ystävättäreni ainakaan ole valittanut siitä että olisi liikaa ihmisiä, kun ei hänkään minnekään Brysseliin muuttanut vaan pohjoisemmaksi (flaaminkieliselle alueelle, koska poikaystäväkin on sieltä ja on siis flaaminkielinen itsekin).


      • kulttuuritkohtaa kirjoitti:

        Espanjalainen ystävättäreni lähti Belgiaan rakkauden perässä jo 22-vuotiaana, mutta hyvin näkyy viihtyneen. En tiedä johtuuko siitä poikaystävästä, toki se että on paikallinen seurustelukumppani varmasti auttaa sopeutumaan maahan ja saa paikan tuntumaan automaattisesti hienolta. Mutta ei ystävättäreni ainakaan ole valittanut siitä että olisi liikaa ihmisiä, kun ei hänkään minnekään Brysseliin muuttanut vaan pohjoisemmaksi (flaaminkieliselle alueelle, koska poikaystäväkin on sieltä ja on siis flaaminkielinen itsekin).

        Antwerpenin seudulla eli Flanderissa puhutaan hollantia, vaikka matkaa Brysseliin on vain 55 minuutin junamatkan verran. Bryssel taas on jo ranskankielistä aluetta. Kovasti siellä flanderit haluaisivat lopettaa vallonien elättämisen, sillä aivan toisin kuin ennen, suurimmat veronmaksajat Belgiassa ovat nykyään hollanninkieliseltä alueelta ja vallonit ovat ranskakielisiä maalaisia.

        Kyllä siellä ahdasta on ja kun vävypoikani käyvät Suomessa vaeltamassa, he aina sanovat, että täällä ei metsässä kuulu ääniä. Hiljaisuus on asia, johon he kiinnittävät huomion. Minua taas äänien kuuluminen ei häiritse, sillä olen umpiurbaani, kuten olen aiemmin tässä ketjussa sanonut.


      • kanataan
        Teotwawki kirjoitti:

        Olen käynyt Norjassa monta kertaa ja ajanut mm. Oslosta Bergeniin keväällä, jolloin luonto herää laaksoissa ja vuorilla on täysi talvi. Sinne muuttaminen ei vain käy ihan tuosta vaan, sillä maa on sikamaisen kallis asua. Kauniimpaa näkyä on vaikea kuvailla kuin vuorilta valuvat putoukset ja vuonojen syvyys sisämaahan.

        Kanadaan lähtisin algonquinien pariin.


      • jänkä mosku

        itse muutan canadaan.rakennan hirsihuvilan sinne joen törmälle.metsästelen ja kalastelen siellä.kasvatan juureksi ja vähän viljaa.kaupasta kahvit suolat sokerit ja hiivaa.jopa moskulla ilonpäivät alkaa


      • vot niekel
        oloja on kirjoitti:

        Olen alankomaiden läpi kulkenut muutaman kerran,pakkohan ihmisten on siellä asua,kun ovat syntyneet siellä,jos joutuisin asumaan noissa maissa,synkistyisin varmaan lopullisesti,ei se elintaso korvaa sitä mitä meillä Suomessa on,Norja olisi toinen maa jossa kuvittelesin asuvani,upea maa,upeampi kuin Suomi.

        jos itse joutuisin lähtemään,kotoani ja suomesta.paras paikka olisi asua pohjoisvenäjällä.siellä riittää aroa ja tundraa mikä olisi hienompi paikka asua.ihmiset aivan ihania vieraan varaisia.ja toisekseen olemmehan omt esiisämme sieltä löntystelleet tähän ihanaan suomeen.


      • iem1
        Teotwawki kirjoitti:

        Olen käynyt Norjassa monta kertaa ja ajanut mm. Oslosta Bergeniin keväällä, jolloin luonto herää laaksoissa ja vuorilla on täysi talvi. Sinne muuttaminen ei vain käy ihan tuosta vaan, sillä maa on sikamaisen kallis asua. Kauniimpaa näkyä on vaikea kuvailla kuin vuorilta valuvat putoukset ja vuonojen syvyys sisämaahan.

        Voi jeekkainen. Jos lähtee lomalle, niin ennen kaikkea lappiin. Jos haluaa muuttaa jonnekkin, niin menkää sinne amerikkaan, siellä ne muutkin säälittävät ihmiset on.


      • ilhfijfihfiahgiahgia
        iem1 kirjoitti:

        Voi jeekkainen. Jos lähtee lomalle, niin ennen kaikkea lappiin. Jos haluaa muuttaa jonnekkin, niin menkää sinne amerikkaan, siellä ne muutkin säälittävät ihmiset on.

        Vai säälittävät amerikassa, keitähän mahdat tarkoittaa...

        Täällä pikkuruisessa peräpohjolassa ei edes tajuta Usa:ta, se on imperiumi. Jos tuommoiset nihilistisuomalaiset muodostavat käsityksensä maasta tv:a katsomalla niin suppea on näkemys. Ja sen pohjalta sitten tänne kirjoitellaan, muka-tietävinä
        LOL


      • fhrjfgjfgjbjfnknkn
        jänkä mosku kirjoitti:

        itse muutan canadaan.rakennan hirsihuvilan sinne joen törmälle.metsästelen ja kalastelen siellä.kasvatan juureksi ja vähän viljaa.kaupasta kahvit suolat sokerit ja hiivaa.jopa moskulla ilonpäivät alkaa

        Kertoisitko tämmöiselle stadilaiselle että mikä on mosku? En siis todellakaan piruile enkä pilkkaa, en vaan tosiaan tunne tuota sanaa.


      • kanataan kirjoitti:

        Kanadaan lähtisin algonquinien pariin.

        Kanadaan olisi kyllä aika helppo muuttaa, sillä siellä on erittäin salliva maahanmuuttopolitiikka ja ulkomaalainen saa oikeuden kaikki sosiaalietuuksiin alle kuukaudessa tuli hän sitten mistä päin maailmaa tahansa. Sitä paitsi Kanadassa on eurooppaiainen sosiaaliturva johtuen siitä, että se oli osa brittiliäistä imperiumia niin kauan ja kai kuuluu siihen nimellisesti vieläkin ainakin joiltain osin. Sitä ei oikein voi verrata USAhan missään mielessä. Maassa on 33 miljoonaa asukasta luontoa vaeltaa riittävästi.


      • thp
        kotimaani. kirjoitti:

        Luonto ihmisenä en voisi kuvitella asua noin ruuhkaisessa maassa,siellähän ihmiset ovat kuin sillit purkissa,ällös jätä maata armaanpaa kuin tää maa pohjolassa.

        1800-1900 luvun alussa ihmiset muuttivat paljon yhdysvaltoihin ja kanadaan ja australiaan. itse jos muuttaisin niin kaksi asiaa pitäisi olisi tärkeää, että luonto olisi edes osaksi suomen kaltainen ja toinen asia että olisi töitä. kanada olisi sillon hyvä valinta. kanadassa on nyt niin hyvin töitä, että joka vuosi kanadaan tulee paljon ihmisiä muista maista, etupäässä aasiasta. toiseksi luonto muistuttaa paljon suomen luontoa, joten ei ole ihme että paljon on ihmisiä on aikojen kuluessa suomesta muuttannut kanadaan.


      • Joo, totuus on
        ilhfijfihfiahgiahgia kirjoitti:

        Vai säälittävät amerikassa, keitähän mahdat tarkoittaa...

        Täällä pikkuruisessa peräpohjolassa ei edes tajuta Usa:ta, se on imperiumi. Jos tuommoiset nihilistisuomalaiset muodostavat käsityksensä maasta tv:a katsomalla niin suppea on näkemys. Ja sen pohjalta sitten tänne kirjoitellaan, muka-tietävinä
        LOL

        aivan eri kuin kaunareissa esitetään. Katso vaikka itse: http://walmart-people.com/ViewPicture?imageID=110

        Very intelligent, is'nt it?


      • Kreetalle
        Teotwawki kirjoitti:

        Olen käynyt Norjassa monta kertaa ja ajanut mm. Oslosta Bergeniin keväällä, jolloin luonto herää laaksoissa ja vuorilla on täysi talvi. Sinne muuttaminen ei vain käy ihan tuosta vaan, sillä maa on sikamaisen kallis asua. Kauniimpaa näkyä on vaikea kuvailla kuin vuorilta valuvat putoukset ja vuonojen syvyys sisämaahan.

        http://kreeta.blogspot.com/
        parempi kun Norja


      • minä haluaisin
        Teotwawki kirjoitti:

        Kanadaan olisi kyllä aika helppo muuttaa, sillä siellä on erittäin salliva maahanmuuttopolitiikka ja ulkomaalainen saa oikeuden kaikki sosiaalietuuksiin alle kuukaudessa tuli hän sitten mistä päin maailmaa tahansa. Sitä paitsi Kanadassa on eurooppaiainen sosiaaliturva johtuen siitä, että se oli osa brittiliäistä imperiumia niin kauan ja kai kuuluu siihen nimellisesti vieläkin ainakin joiltain osin. Sitä ei oikein voi verrata USAhan missään mielessä. Maassa on 33 miljoonaa asukasta luontoa vaeltaa riittävästi.

        asua jossain sellaisessa maassa, jossa tarkenisi koko vuoden ilman talvivaatteita eikä autoon tarvitsisi vaihtaa talvirenkaita. Mitään kovin lämmintä ilmastoa en kaipaa, kunhan talvella olisi noin kymmenen plusastetta. En nyt ala tähän luetteloimaan suosikkipaikkojani, mutta toiveena olisi, ettei matka Suomeen kestäisi kohtuuttoman kauan eli Thaimaa ja USA eivät ainakaan olisi toivemaitteni listassa mukana, vaikka loman pituisen ajan voinkin niissä hyvin viihtyä.

        Jos on pakko sopeutua neljään vuodenaikaan, niin joko Norja tai Ruotsi, mieluummin pääkaupungit. Aiemmin olisin mieluummin asunut Ruotsissa, mutta Norjaan nyttemmin paremmin tutustuneena järjestys olisi tämä. Luonto on upea, harrastusmahdollisuudet ja kulttuuritarjonta on huippuhyvää ja mielestäni myös norjalaiset ovat minun makuuni kiinnostavampia. Ainut miinus tässä maassa on kallis hintataso ja liikennekaaos varsinkin ruuhka-aikana.


      • minä haluaisin kirjoitti:

        asua jossain sellaisessa maassa, jossa tarkenisi koko vuoden ilman talvivaatteita eikä autoon tarvitsisi vaihtaa talvirenkaita. Mitään kovin lämmintä ilmastoa en kaipaa, kunhan talvella olisi noin kymmenen plusastetta. En nyt ala tähän luetteloimaan suosikkipaikkojani, mutta toiveena olisi, ettei matka Suomeen kestäisi kohtuuttoman kauan eli Thaimaa ja USA eivät ainakaan olisi toivemaitteni listassa mukana, vaikka loman pituisen ajan voinkin niissä hyvin viihtyä.

        Jos on pakko sopeutua neljään vuodenaikaan, niin joko Norja tai Ruotsi, mieluummin pääkaupungit. Aiemmin olisin mieluummin asunut Ruotsissa, mutta Norjaan nyttemmin paremmin tutustuneena järjestys olisi tämä. Luonto on upea, harrastusmahdollisuudet ja kulttuuritarjonta on huippuhyvää ja mielestäni myös norjalaiset ovat minun makuuni kiinnostavampia. Ainut miinus tässä maassa on kallis hintataso ja liikennekaaos varsinkin ruuhka-aikana.

        Norjassa infrastruktuuri ei ole kehittynyt maan kanssa samaa tahtia. Esim. liikkuminen Oslon ja Bergenin välillä on hankalaa ja vaarallista varsinkin muulloin kuin kesäaikana. Kaupungit ovat kuitenkin maan suurimmat, mutta sijaitsevat n. 500 km:n päässä tosistaan. Ihmiset ovat mukavia ja suvaitsevaisia, joten kyllä sinne muuten voisi muuttaa, mutta hintataso on, kuten mainitsit aivan kamalan korkea.


      • MIevaa____
        Teotwawki kirjoitti:

        Kanadaan olisi kyllä aika helppo muuttaa, sillä siellä on erittäin salliva maahanmuuttopolitiikka ja ulkomaalainen saa oikeuden kaikki sosiaalietuuksiin alle kuukaudessa tuli hän sitten mistä päin maailmaa tahansa. Sitä paitsi Kanadassa on eurooppaiainen sosiaaliturva johtuen siitä, että se oli osa brittiliäistä imperiumia niin kauan ja kai kuuluu siihen nimellisesti vieläkin ainakin joiltain osin. Sitä ei oikein voi verrata USAhan missään mielessä. Maassa on 33 miljoonaa asukasta luontoa vaeltaa riittävästi.

        Olen asunut Kanadassa (haluan ja aion takaisin vielä)
        Ei ole kovin helppo muuttaa maahan. Vaatii aikalailla rahaa. Väh. 10 000€ säästöt. Lippulappujen hakeminen on oikeasti aikaa vieää hommaa (voi mennä kuukausia ravata virastoissa pompoteltavana. niin suomesta kuin kanadasta tarvittavat paperit)

        Ja kun hakemukset on laitettu, saatkin alkaa odottaa 12-18 kk että pääset permanent resident- statukselle (ennen sitä et muuten voi saada terveydenhuoltoa tai sossutukea kanadassa. ja suomessa sosiaalitukesi katkaistaan. Joudut siis elämään käytännössä vuoden ajan säästöillä... ja JOS olet saanut töitä niin niillä tuloilla. nykyään kanadassa korkeastikoulutetutkin ajaa taksia kun töitä ei vain ole...)

        Vähän realiteettia. Järkevintä olisi säästää lukukausimaksujen verran rahaa (apaut 10-20 tuhatta riittää kolmelle vuodelle) ja mennä opiskelemaan sinne. elää Suomen opintotuella ilman lainoja ja jäädä valmistumisen jälkeen maahan asumaan. Näin itse aion tehdä. Tosin olenkin vasta 22- vuotias.


      • Totuuksia on
        Joo, totuus on kirjoitti:

        aivan eri kuin kaunareissa esitetään. Katso vaikka itse: http://walmart-people.com/ViewPicture?imageID=110

        Very intelligent, is'nt it?

        Perustat tuon perusteella kokonaisesta multikulttuurisesta kansasta mielipiteen? Very intelligent, yea sure.


      • Heihoijaa
        fhrjfgjfgjbjfnknkn kirjoitti:

        Kertoisitko tämmöiselle stadilaiselle että mikä on mosku? En siis todellakaan piruile enkä pilkkaa, en vaan tosiaan tunne tuota sanaa.

        Mosku on pororosvo.


      • fhrjfgjfgjbjfnknkn kirjoitti:

        Kertoisitko tämmöiselle stadilaiselle että mikä on mosku? En siis todellakaan piruile enkä pilkkaa, en vaan tosiaan tunne tuota sanaa.

        Mosku lienee ollut legenda Lapissa, josta sitten alettin kertoa tarinoita, joiden todenperäisyyttä ei kukaan oikein pysty todistamaan. Väitän, että niitä on suurenneltu, mutta elokuva, joka tehtiin oli kyllä hyvä varsinkin siksi, että pääosassa esiintyi itse Kai Lehtinen, jolla lienee aika hyvä kosketus myös eläinten maailmaan johtuen siitä, että hänellä on kotonaan paitsi paljon lapsia, niin myös paljon eläimiä Karjalohjalla. Hän on siksi erikoinen persoona, että pyhähtyy juttelemaan kauppareissulla mielellään myös tuntemattomien kanssa. Hieno mies.


    • savossa sydämmeni

      Tarkoitus on savoon eläkkeelle päästyäni,se on minun ulkomaani,parempaa paikkaa en tiedä olevan.

      • 4+8=22

        Savossa olisin minäkin kuin ulkomailla - outo puhe josta tolkkua ei saa, selkeästi eriluontoiset ihmiset kuin muualla ja hirveästi venäläisiä! Nou vei....


      • ...
        4+8=22 kirjoitti:

        Savossa olisin minäkin kuin ulkomailla - outo puhe josta tolkkua ei saa, selkeästi eriluontoiset ihmiset kuin muualla ja hirveästi venäläisiä! Nou vei....

        On totta, että savon murre on vaikeaa ymmärtää, mutta eivät sitä läheskään kaikki savolaiset väännä. Olen itse savosta, enkä meinaa saada tolkkua, jos joku puhuu murteella, enk'ä siis todellakaan itse puhu niin. Venäläisten määrä riippuu, missä päin savoa ollaan: Itä-Suomessa on venäläisiä, esim Etelä-Savossa ei niinkään.
        Savossa on kaunista luontoa ja rauhaa.


      • JUUSO 1
        ... kirjoitti:

        On totta, että savon murre on vaikeaa ymmärtää, mutta eivät sitä läheskään kaikki savolaiset väännä. Olen itse savosta, enkä meinaa saada tolkkua, jos joku puhuu murteella, enk'ä siis todellakaan itse puhu niin. Venäläisten määrä riippuu, missä päin savoa ollaan: Itä-Suomessa on venäläisiä, esim Etelä-Savossa ei niinkään.
        Savossa on kaunista luontoa ja rauhaa.

        QATARISSA OLEN ASUNNUT SIELLÄ TÖITTEN TAKIA


    • vogeli

      Kuuba olisi vahva ehdokas!

      • muu maa

        Muuta pohjois-koreaan,et pety.


      • vogeli
        muu maa kirjoitti:

        Muuta pohjois-koreaan,et pety.

        Kuubassa olen kierrellyt. Pitkän saaren päästä päähän.
        Ihmiset ovat iloisia, ystävällisiä ja avuliaita.
        Paikallisilla on ostorajoitteita eikä heidän pesoillaan saa likimainkaan kaikkea.

        Turistipesoilla ja varsinkin dollareilla tai euroilla saa käytännössä mitä tahansa.
        Ei ole liikkumisrajoituksia mutta julkinen liikenne on pitemmillä väleillä etupäässä liftaamisen varassa.
        Liftarin kyytiin otto on velvollisuus.
        Auttavakin espanjan osaaminen riittää.

        Pienimuotoista majoitustoimintaa on ollut jo vuosia.

        En ole tutustunut Pohjois-Koreaan eikä ole hirveästi mielenkiintoakaan.
        Kommentistasi päätellen sinulla lienee hyvä tuntuma sekä P-Koreaan, että Kuubaan.


      • kulttuuritkohtaa
        vogeli kirjoitti:

        Kuubassa olen kierrellyt. Pitkän saaren päästä päähän.
        Ihmiset ovat iloisia, ystävällisiä ja avuliaita.
        Paikallisilla on ostorajoitteita eikä heidän pesoillaan saa likimainkaan kaikkea.

        Turistipesoilla ja varsinkin dollareilla tai euroilla saa käytännössä mitä tahansa.
        Ei ole liikkumisrajoituksia mutta julkinen liikenne on pitemmillä väleillä etupäässä liftaamisen varassa.
        Liftarin kyytiin otto on velvollisuus.
        Auttavakin espanjan osaaminen riittää.

        Pienimuotoista majoitustoimintaa on ollut jo vuosia.

        En ole tutustunut Pohjois-Koreaan eikä ole hirveästi mielenkiintoakaan.
        Kommentistasi päätellen sinulla lienee hyvä tuntuma sekä P-Koreaan, että Kuubaan.

        "Liftarin kyytiin otto on velvollisuus."

        Tuli mieleen, että minua ainakin tuollaisessa maassa pelottaisi todella paljon liftata jonkun tuntemattoman kyytiin, enkä kovin herkästi ryhtyisi siihen edes Suomessa saati muualla Euroopassa. Oliko itselläsi koskaan liftatessa tilanteita, joissa tuli vähän uhkaava tai pelottava olo?


      • vogeli
        kulttuuritkohtaa kirjoitti:

        "Liftarin kyytiin otto on velvollisuus."

        Tuli mieleen, että minua ainakin tuollaisessa maassa pelottaisi todella paljon liftata jonkun tuntemattoman kyytiin, enkä kovin herkästi ryhtyisi siihen edes Suomessa saati muualla Euroopassa. Oliko itselläsi koskaan liftatessa tilanteita, joissa tuli vähän uhkaava tai pelottava olo?

        Menopelit olivat aina enemmän tai vähemmän täynnä.
        Matkaajat edustivat jonkinlaista läpileikkasta väestöstä.
        Kuitenkin aikuisia, molempia sukupuolia.
        Ei pelottanut!

        Hevosrattaat, avolavapakut, puoliromut, pienet kuorma-autot (lavoilla), jokunen bussinrämä. Noita ne olivat.

        Kaupungeissa ei liftattu. Taksit 50-luvun jenkkiautoja. Jotkut entisöity viimeisen päälle mutta suurimmasta osasta ihmettelin, että ne vielä liikkuivat.
        Varsinkin Havannassa on usein paikoin polkuriksoja jotka suttaavat useidenkin kilometrien matkoja.
        Eivät ne meille oikeastaan ilmoittaneet hintaa mutta vilkkaan jutustelun jälkeen tuli kyllä maksettua turhan paljon.

        Joka paikassa oli avoin, ystävällinen ilmapiiri. Kaikki olivat amigoja.

        Jos olet menossa sinne niin ota mukaan shampoota, saippuaa, hyväkuntoisia, keveitä vaatteita, kirjoitustarvikkeita yms.
        Ne eivät kerjää aktiiviesti mutta tuovat tarpeensa julki.
        Esimerkiksi sormilla avoimen kämmenen hieronta tarkoittaa saippuaa ja shampoota, kirjoituksen kuvaaminen on ilmeistä, jne.


      • sokeri.
        vogeli kirjoitti:

        Menopelit olivat aina enemmän tai vähemmän täynnä.
        Matkaajat edustivat jonkinlaista läpileikkasta väestöstä.
        Kuitenkin aikuisia, molempia sukupuolia.
        Ei pelottanut!

        Hevosrattaat, avolavapakut, puoliromut, pienet kuorma-autot (lavoilla), jokunen bussinrämä. Noita ne olivat.

        Kaupungeissa ei liftattu. Taksit 50-luvun jenkkiautoja. Jotkut entisöity viimeisen päälle mutta suurimmasta osasta ihmettelin, että ne vielä liikkuivat.
        Varsinkin Havannassa on usein paikoin polkuriksoja jotka suttaavat useidenkin kilometrien matkoja.
        Eivät ne meille oikeastaan ilmoittaneet hintaa mutta vilkkaan jutustelun jälkeen tuli kyllä maksettua turhan paljon.

        Joka paikassa oli avoin, ystävällinen ilmapiiri. Kaikki olivat amigoja.

        Jos olet menossa sinne niin ota mukaan shampoota, saippuaa, hyväkuntoisia, keveitä vaatteita, kirjoitustarvikkeita yms.
        Ne eivät kerjää aktiiviesti mutta tuovat tarpeensa julki.
        Esimerkiksi sormilla avoimen kämmenen hieronta tarkoittaa saippuaa ja shampoota, kirjoituksen kuvaaminen on ilmeistä, jne.

        Se on vieläkin aika erikoinen maa, mitenkähän Castron jälkeen siellä avaudutaan länsimaiselle elämälle.


      • kulttuuritkohtaa
        vogeli kirjoitti:

        Menopelit olivat aina enemmän tai vähemmän täynnä.
        Matkaajat edustivat jonkinlaista läpileikkasta väestöstä.
        Kuitenkin aikuisia, molempia sukupuolia.
        Ei pelottanut!

        Hevosrattaat, avolavapakut, puoliromut, pienet kuorma-autot (lavoilla), jokunen bussinrämä. Noita ne olivat.

        Kaupungeissa ei liftattu. Taksit 50-luvun jenkkiautoja. Jotkut entisöity viimeisen päälle mutta suurimmasta osasta ihmettelin, että ne vielä liikkuivat.
        Varsinkin Havannassa on usein paikoin polkuriksoja jotka suttaavat useidenkin kilometrien matkoja.
        Eivät ne meille oikeastaan ilmoittaneet hintaa mutta vilkkaan jutustelun jälkeen tuli kyllä maksettua turhan paljon.

        Joka paikassa oli avoin, ystävällinen ilmapiiri. Kaikki olivat amigoja.

        Jos olet menossa sinne niin ota mukaan shampoota, saippuaa, hyväkuntoisia, keveitä vaatteita, kirjoitustarvikkeita yms.
        Ne eivät kerjää aktiiviesti mutta tuovat tarpeensa julki.
        Esimerkiksi sormilla avoimen kämmenen hieronta tarkoittaa saippuaa ja shampoota, kirjoituksen kuvaaminen on ilmeistä, jne.

        Ok, olet varmaan mies, niin ymmärrän ettei yhtä herkästi pelota liftaaminen. Yksi matkakohteista missä haluaisin vielä käydä mutten ole toistaiseksi kerinnyt on kyllä juuri Kuuba, ja siinä kiehtoo kanssa se maan erikoisuus minkä tuo toinen kirjoittaja mainitsikin. Sekä se saaren tavaton, vertaansa vailla oleva kauneus, koska satuin ostamaan Espanjasta kuubalaisia taloja -kuvakirjan, ja olin kyllä todella myyty.

        En kyllä tiedä haluaisinko asua siellä juurikin diktatuurihallinnon ja sensuurin yms. takia ja muutenkaan en haluaisi asua Euroopan ulkopuolella (poikkeuksena Australia tai Kanada), mutta eihän sitä tiedä jos ei ole edes käynyt vielä maassa. Sen haavereissuni jälkeen voi ääni muuttuakin kellossa, ja sanon tämän ihan siksi koska olen oppinut miten herkästi mielipide vaihtuu kun on tarkemmin johonkin asiaan tutustunut/nähnyt omin silmin, ei se mutu korvaa oikeaa kokemusta.


      • vogeli
        kulttuuritkohtaa kirjoitti:

        Ok, olet varmaan mies, niin ymmärrän ettei yhtä herkästi pelota liftaaminen. Yksi matkakohteista missä haluaisin vielä käydä mutten ole toistaiseksi kerinnyt on kyllä juuri Kuuba, ja siinä kiehtoo kanssa se maan erikoisuus minkä tuo toinen kirjoittaja mainitsikin. Sekä se saaren tavaton, vertaansa vailla oleva kauneus, koska satuin ostamaan Espanjasta kuubalaisia taloja -kuvakirjan, ja olin kyllä todella myyty.

        En kyllä tiedä haluaisinko asua siellä juurikin diktatuurihallinnon ja sensuurin yms. takia ja muutenkaan en haluaisi asua Euroopan ulkopuolella (poikkeuksena Australia tai Kanada), mutta eihän sitä tiedä jos ei ole edes käynyt vielä maassa. Sen haavereissuni jälkeen voi ääni muuttuakin kellossa, ja sanon tämän ihan siksi koska olen oppinut miten herkästi mielipide vaihtuu kun on tarkemmin johonkin asiaan tutustunut/nähnyt omin silmin, ei se mutu korvaa oikeaa kokemusta.

        Olemme eläkeläisiä ja liikkeellä vaimoni kanssa.

        Tuon kiertelyn aikana emme panneet merkille sensuuria emmekä muitakaan diktatuurihallinnon merkkejä mutta paikalliset varmasti huomaavat ja lienevät tottuneet.

        Tavaroiden saatavuuden jyrkät rajat, säännöstely ja dollarin sekä euron kaikkivoipaisuus pisti silmään.
        Samoin, silmiinpistävää oli ihmisten hyväntuulisuus, pyyteetön avuliaisuus ja siisteys vaikka pesuaineiden saatavuus ei ole itsestään selvää.

        Ensimmäisiä, näkyviä vapautumisen merkkejä lienee pienimuotoisen majoitustoiminnan salliminen. Huoneluku oli, meidän käydessämme 2-vuotta sitten, rajoitettu kahteen vierashuoneeseen.

        Vielä liftaamisesta. Paikkakuntien välinen liikenne perustuu ko. yhteiskuljetuksen muotoon.
        Liikuimme vain valoisaan aikaan ja kaikissa värkeissä oli sakkia.
        Etupäässä aikuisia, eri ikäisiä, molempia sukupuolia.
        Totesimme vaimon kanssa ko. liikkumismuodon olevan ehdottoman turvallista yksinäiselle naisellekin, saatika naisparille.

        Matkanjärjestäjien lomakohteissa ei saa vähäisintäkään käsitystä todellisuudesta.
        Niissä henkilökunta on hel vetin ahnetta ja kanadalaiset pilanneet tolkuttomalla rahan käytöllään.
        Mikään päiväretkikään ei avarra kuvaa.
        Olimme yhden viikon Holgunissa AI:ssa. Yhtä hyvin olisimme voineet olla jossakin Välimeren tai Bulgarian vastaavassa.


      • kuuba on aivan ihana
        kulttuuritkohtaa kirjoitti:

        Ok, olet varmaan mies, niin ymmärrän ettei yhtä herkästi pelota liftaaminen. Yksi matkakohteista missä haluaisin vielä käydä mutten ole toistaiseksi kerinnyt on kyllä juuri Kuuba, ja siinä kiehtoo kanssa se maan erikoisuus minkä tuo toinen kirjoittaja mainitsikin. Sekä se saaren tavaton, vertaansa vailla oleva kauneus, koska satuin ostamaan Espanjasta kuubalaisia taloja -kuvakirjan, ja olin kyllä todella myyty.

        En kyllä tiedä haluaisinko asua siellä juurikin diktatuurihallinnon ja sensuurin yms. takia ja muutenkaan en haluaisi asua Euroopan ulkopuolella (poikkeuksena Australia tai Kanada), mutta eihän sitä tiedä jos ei ole edes käynyt vielä maassa. Sen haavereissuni jälkeen voi ääni muuttuakin kellossa, ja sanon tämän ihan siksi koska olen oppinut miten herkästi mielipide vaihtuu kun on tarkemmin johonkin asiaan tutustunut/nähnyt omin silmin, ei se mutu korvaa oikeaa kokemusta.

        Kuubassa on ainakin turistina tosi mukavaa olla. Diktatuuri ei sillain haittaa, jos ei ole kiinnostunut politiikasta tai halua mitenkään arvostella maan politiikkaa. Jos siellä asuisi ja haluaisi vaikuttaa poliittisesti niin varmaan eri asia. mutta kuubalaisetkin puhuu kyllä omasta maastan vaikka mitä vitsejä, ei ne ainakaan kovin varovaisilta tai pelokkailta ole vaikuttaneet. Turistina siellä saa ainakin puhua ihan mitä huvittaa ja joka puolella on turvallista. Liftaaminen ja kimppakyydit yleensäkin on maan tapa myös.

        Kuubassa tykkäsin naisena siitä, että se on tosi tasa-arvoinen yhteiskunta, sekä sukupuolten että rotujen suhteen on tasa-arvoista, siinä mielessä Kuuba on aivan erilainen kuin muu Amerikka.


      • Vaan arvatkaapas
        kuuba on aivan ihana kirjoitti:

        Kuubassa on ainakin turistina tosi mukavaa olla. Diktatuuri ei sillain haittaa, jos ei ole kiinnostunut politiikasta tai halua mitenkään arvostella maan politiikkaa. Jos siellä asuisi ja haluaisi vaikuttaa poliittisesti niin varmaan eri asia. mutta kuubalaisetkin puhuu kyllä omasta maastan vaikka mitä vitsejä, ei ne ainakaan kovin varovaisilta tai pelokkailta ole vaikuttaneet. Turistina siellä saa ainakin puhua ihan mitä huvittaa ja joka puolella on turvallista. Liftaaminen ja kimppakyydit yleensäkin on maan tapa myös.

        Kuubassa tykkäsin naisena siitä, että se on tosi tasa-arvoinen yhteiskunta, sekä sukupuolten että rotujen suhteen on tasa-arvoista, siinä mielessä Kuuba on aivan erilainen kuin muu Amerikka.

        mitä tuosta on jäljellä sen jälkeen kun ameriikkalainen käsitys vapaudesta veljeydestä ja tasa-arvosta rynnistää tuohon maahan.

        Toivoisin kuubalaisten pysyvän kuubalaisina mahdollisimman pitkään, ilman niitä rajoittavia tekijöitä jotka nyt vaikeuttavat maan elämää.

        Mutta jotenkin pelkään, että kun amerikkalainen hapatus levittäytyy ruttotaudin lailla tuohon maahan(ja sehän vielä muuten leviää), niin maasta on kaikki hauskuus kaukana ja systeemi on kuin pahimmista brasilialaisista faveloista kertovissa kauhufilmeissä. Turvallisuus ja elämänilo tipotiessään. Se olisi sääli.


      • Vilnakin sopisi
        Vaan arvatkaapas kirjoitti:

        mitä tuosta on jäljellä sen jälkeen kun ameriikkalainen käsitys vapaudesta veljeydestä ja tasa-arvosta rynnistää tuohon maahan.

        Toivoisin kuubalaisten pysyvän kuubalaisina mahdollisimman pitkään, ilman niitä rajoittavia tekijöitä jotka nyt vaikeuttavat maan elämää.

        Mutta jotenkin pelkään, että kun amerikkalainen hapatus levittäytyy ruttotaudin lailla tuohon maahan(ja sehän vielä muuten leviää), niin maasta on kaikki hauskuus kaukana ja systeemi on kuin pahimmista brasilialaisista faveloista kertovissa kauhufilmeissä. Turvallisuus ja elämänilo tipotiessään. Se olisi sääli.

        Muuttaisin ilomielin joko Tallinnaan, tai Riikaan. Siellä hermo lepää, kun ei tarvitse katsella kadun kulmissa kyyhöttäviä, kerjääviä Romanian romaneja, eikä somaleja, kuten Helsingissä.


    • k l

      Viro, Saksa, Hollanti. Kaikissa olen käynyt ja jokaisessa on kohdeltu suomalaista hyvin. En pidä suurkaupungeista asumismielessä, vaikka Amsterdam onkin kaunis ja kiehtova kaupunki.

    • Rattus sp.
    • Ruotsissa saisin töitä ja kulttuuri on lähellä omaa joten varmaan sinne ensin. Seuraavaksi olisi Italia, sillä luin joitakin vuosia sitten kirjan jossa englantilaiset sisarukset muuttivat sinne ja kuvaus elämästä maaseudulla oli mukaansa tempaava. Kieli olisi sitten opiskeltava että pärjäisi paikallisten kanssa. Kolmas paikka tuottaa jo päänvaivaa ;) Ehkäpä Uusi Seelanti. Kaukana ja täysin tuntematon alue joten mielenkiintoa riitäisi. Siinäpä ne minun valintani :)

    • Hollanti. Maa on tullut koluttua laidasta laitaan. Elämäntavat ja kulttuuri sisäistynyt. Siellä on paljon myös ystäviä.

      • Hetikkö

        Ehdottomasti Ruotsi !! Olisin valmis lähteen jos saan jonku kaveriksi? Olisko täällä seuralaista? Olen nainen 59v.


      • toinen mokoma
        Hetikkö kirjoitti:

        Ehdottomasti Ruotsi !! Olisin valmis lähteen jos saan jonku kaveriksi? Olisko täällä seuralaista? Olen nainen 59v.

        Ruotsissa on paljon ikäisiäsi suomalaisia, etenkin keskiosissa. Tervetuloa vaan ja tuttuja löytyy kun menee ruosu-toimintaan mukaan. :)


    • kulttuuritkohtaa

      1. Ranska - on kokemusta ja kokonaisuudessaan tykkään tunnelmasta ja ilmapiiristä, lisäksi oli ihanaa nautiskella lasillinenhyvää viiniä juustolautasen kera tyypilliseen ranskalaiseen "joie de vivre" -tyyliin, tai napata yksi kir aterian päälle
      2. Italia - mielestäni Euroopan kaunein maa, maailman paras ruoka, maailman kaunein kieli, komeimmat/kauneimmat ihmiset, eloisia, puheliaita ja avoimia luonteeltaan, hienoa musiikkia, miinuspuolina taloustilanne ja mahdollinen työn hankkiminen vain huolettaisi, kieroja poliitikkoja ja kehitysmaan tasolla olevaa teknologiaa (junat, hotellihuoneet yms.) unohtamatta
      3. Sveitsi - upea maa kaikin puolin, ruoka ei kylläkään hyvää toisin kuin kahdessa edellä mainitussa ja vähän liian kallis paikka, jos ei heti satu töitä saamaan, muuten hyviä puolia mm. talous, elintaso, ihmisten luotettavuus aika lailla samaa luokkaa kuin Pohjoismaissa, ahkeria, teknologia pelaa, sveitsiläiset ovat ehdottomasti yksiä kohteliaimmista/parhaat käytöstavat omaavista kansoista joita olen tavannut, maailman paras suklaa tulee täältä (belgialainen mielestäni pahaa vaikka sitä aina hehkutetaan), perinteiset Alppitalot ovat mielestäni todella kauniita

      • MrProperr

        Yllättyisit negatiivisesti noiden maiden rehellisyyskulttuurista, suomalaista viedään kuin pässiä tuolla päin. Olen siis asunut kaikissa noissa maissa aikanaan.


      • kulttuuritkohtaa
        MrProperr kirjoitti:

        Yllättyisit negatiivisesti noiden maiden rehellisyyskulttuurista, suomalaista viedään kuin pässiä tuolla päin. Olen siis asunut kaikissa noissa maissa aikanaan.

        Tietääkseni mainitsinkin rehellisyyden vain sveitsiläisten kohdalla. En tiedä onko sinulla jotain erilaisia kokemuksia heistäkin. Minua ei viety pässinä narussa Ranskassa asuessani koska en ole antanut (vaikka kyllä sitä jotkut pohjoisafrikkalaiset aina joskus hanakasti yrittivätkin, kantaranskalaisten kanssa taas kävi minulla onneksi suurosaksi tuuri ja sain tutustua/tuntea suurosaksi ihan aidosti ystävällisiä tapauksia), joten tuskin antaisin viedä noissa muissakaan asuessani.


      • MrProperr
        kulttuuritkohtaa kirjoitti:

        Tietääkseni mainitsinkin rehellisyyden vain sveitsiläisten kohdalla. En tiedä onko sinulla jotain erilaisia kokemuksia heistäkin. Minua ei viety pässinä narussa Ranskassa asuessani koska en ole antanut (vaikka kyllä sitä jotkut pohjoisafrikkalaiset aina joskus hanakasti yrittivätkin, kantaranskalaisten kanssa taas kävi minulla onneksi suurosaksi tuuri ja sain tutustua/tuntea suurosaksi ihan aidosti ystävällisiä tapauksia), joten tuskin antaisin viedä noissa muissakaan asuessani.

        Ikävä kyllä työelämässä epärehellisyys tuli esiin kaikissa näissä maissa, sveitsiläisenkin käsitys totuudesta on hyvin erilainen kuin suomalaisen.


      • Kauhee kehitysmaa

        Ranskalaiset ovat surkeita juoppoja ja asunnot kelvottomia.


      • kulttuurit kohtaa
        Kauhee kehitysmaa kirjoitti:

        Ranskalaiset ovat surkeita juoppoja ja asunnot kelvottomia.

        Olenhan minä siellä asunut, useammassakin eri asunnossa, eivätkä ole kelvottomia olleet. Juoppoja siellä oli jonkin verran, mutta niin joka maassa eikä Ranska pahimmasta päästä todellakaan sen suhteen ole. Maksasairaudet kyllä ovat toiseksi tai kolmanneksi yleisin kuolinsyy juuri sen viininjuonnin takia, mutta se tulee siitä että käyttävät sitä pieniä annoksia lähes päivittäin ruokailun ja muun yhteydessä. Ryyppymeininki sen sijaan vastaavasti harvinaisempaa, kun se alkoholikiintiö tulee täytettyä jo arkisin ruokajuomien kautta. Tupakkaa sen sijaan polttavat kyllä todella paljon ja sen asian soisinkin muuttuvan, eihän se ole passiivisena tupakoijanakaan kivaa ja sille jatkuvasti altistuvana voi sekin jo vaikuttaa terveyteen vaikkei itse polttaisi.


    • Tänne jään

      Sveitsi,tytär on asunut yli kymmenen vuotta,parikymppisenä mulla olisi ollut työpaikka sinne,mutta en lähtenyt,On tullut käytyä tiuhaan,en mistään hinnasta suostuisi muuttamaan sinne,vaikka vaihtoehtona olisi paras,ehkä pohjois-amerikka voisi olla kiintoisa paikka,muistuttaisi Suomea,mutta tässä iässä parempi olla täällä.

      • 7+9

        Pohjois-Amerikka on kyllä kovin laaja maanosa (sisältää mm. Kanadan, Meksikon ja USA;n) eivätkä edes kaikki USA:n valtiot muistuta ollenkaan toisiaan saati Suomea. Floridan ja Alaskan ero on merkittävä eikä Texas ole niinkuin Vermont. Keskilännessä taas on ihan toisenlaista kuin itärannikolla ja pohjoisvaltiot poikkeavat eteläisisitä.
        Minä asuisin Ruotsissa ellen voisi olla Suomessa.


    • vogeli

      Jos Kuuba ei kelpaa ja pysytään Euroopassa niin Unkari ja Itävalta olisivat vahvoja vaihtoehtoja. Myös Saksa.
      Tanskakaan ei olisi hassumpi.
      Irlannin ilmapiiri on letkeä mutta ilmasto kaamea.

      Meillä on ollut Espanjassa kaupunkiasunto 27-vuotta mutta en pidä sitä mitenkään hyvänä vaihtoehtona pysyvään asumiseen.

      Olen asunut Ruotsissa enkä kaipaa sinne.
      Nykyinen Norjakin on pois laskuista.

    • junttihippi

      1. Torremolinos (täällä asustelnkin jo osan vuotta)
      2. Praha (tulee käytyä 1-3 kertaa vuodessa muutenkin)
      3. Las Palmas (kiva paikka tämäkin)

    • _skye_

      Kaikkein mieluiten asun Suomessa, mutta jos pakko olisi jonnekin muuttaa, eikä rajoituksia olisi, niin luultavasti jonnekin Skotlannin, Walesin tai Englannin suuntaan, Norja myös kiinnostaisi.

    • Lähdössä jo

      Espanja:kaipaan lämpöä, inhoan nykyisiä kylmiä ja lumisia talvia.
      Australia, ks edellä ja maa on mielenkiintoinen kaikin tavoin.
      Kanada, rauhallinen maa, lunta joutuisi kuitenkin sietämään.

      • fhjdfjdjdfjfjgjgj

        Mä jo katselinkin noita kanadalaisia mahdollisuuksia, ei kovimpiin pakkasiin ole mullakaan hinkua. Vancouver vaikuttaisia parhaalta ilman suhteen.


      • Es-Aus-Ka

        Tuo olis voinut olla minun vastaukseni?! Minulla kun on ihan samat maat sellaisina "kivoina maina" henkilökohtaisella listalla :)


      • kenguru2

        australia on paras,hyva ilma ja jos haluut lunta voit menna lumivuorille ja samana paivana rannalle...
        itse olen asunut taalla jo 45 vuotta.Mutta Suomikin ihan ok


      • Lähdössä jo
        fhjdfjdjdfjfjgjgj kirjoitti:

        Mä jo katselinkin noita kanadalaisia mahdollisuuksia, ei kovimpiin pakkasiin ole mullakaan hinkua. Vancouver vaikuttaisia parhaalta ilman suhteen.

        Lähdetään yhdessä ;)


      • Lähössä edelleen
        Es-Aus-Ka kirjoitti:

        Tuo olis voinut olla minun vastaukseni?! Minulla kun on ihan samat maat sellaisina "kivoina maina" henkilökohtaisella listalla :)

        Meitä olisi jo 3 :)


    • popotrorpt

      Etelä-Saksaan tai Itävaltaan muuttaisin. Noista maista pääsee käymään tai oleilemaan lämpimämpään Italiaan (tai Unkariin ja Sloveniaan Itävallasta) nopeasti. Aina tarpeen tullen, ennen kaikkea keväisin ja syksyisin.

      • blööblö

        Luin ensin Itä-Saksa ja vähän aikaa ihmettelin :D Mutta joo, Itävaltakin on kiinnostava ja kaunis maa :)


    • .kotimaani

      En oikein ymmärrä teitä,suomalaisena parempaa paikkaa ei ole,kuin Suomi,jos rajat aukastas niin tänne olis tulijoita pilvin pimein,sitten ollaan muuttamaan johonkin ruuhka eurooppaan,jossa ei kohta mahdu edes kääntymään,ootte ymmärrystä vaille,tai menkää vain ,ei teitä kaivata.

      • Nyfiken

        Pyysikö joku sinua arvostelemaan tänne?
        Älä puutu keskusteluun jos et aiheesta edes pidä.
        Sananvapauteen on tässä turha vedota, vaikutat vain ihmiseltä jolla on omien negaatioiden esiintuomisen pakko vaikkei aihe sinua selvästikään kiinnosta.
        Saa ajatella!


      • böna
        Nyfiken kirjoitti:

        Pyysikö joku sinua arvostelemaan tänne?
        Älä puutu keskusteluun jos et aiheesta edes pidä.
        Sananvapauteen on tässä turha vedota, vaikutat vain ihmiseltä jolla on omien negaatioiden esiintuomisen pakko vaikkei aihe sinua selvästikään kiinnosta.
        Saa ajatella!

        Nyfiken ,


        Älä sitten tee aloitusta jos et kestä kritiikkiä siitä miten dorkaa olisi muuttaa pois Suomesta !!
        Miten kehtaat sanoa noin nikille ” .kotimaani”?
        Ja kuka sua pyysi tänne tekemään moisen aloituksen ?
        Oletsä tän palstan yksinvaltias ?

        Olen samaa mieltä että on typerää edes haaveilla muuttaa pois Suomesta ja vielä typerämpää muuttaa pois.
        Todella epäsuomalaista. Halveksin poismuuttajia. Toivottavasti Suomi mitätöi teidän passinne ettette te taas muuta takasin Suomeen sitten kun tarvitsette taas meidän rahaa, turvaa, luontoa tai jotain . Olette kaikki vain Suomen hyväksikäyttäjiä, imijöitä.

        Lähtijät, voitte jättää passinne, suomen kielenne ja suomen kansalaisuuden rajalle. Kiitos ja hyvästi!

        Ja Nyfiken, vielä sekin että aloitukseen oli tarkoitus vastata, sillä se mihin minä muuttaisin jos olisi pakko on jotain mitä en muilta löytänyt, mutta koska olet noin sairaan ylimielinen niin vastasin sitten näin. Ja sanon vaan ettei sulle kuulu mihin muuttaisin jos olisi pakko, esim tämän pakko islamilaistamisen takia muuttaisin vaikka helvettíín tai jään puolustamaan Suomea teidän kaltaisilta!


      • Nyfiken
        böna kirjoitti:

        Nyfiken ,


        Älä sitten tee aloitusta jos et kestä kritiikkiä siitä miten dorkaa olisi muuttaa pois Suomesta !!
        Miten kehtaat sanoa noin nikille ” .kotimaani”?
        Ja kuka sua pyysi tänne tekemään moisen aloituksen ?
        Oletsä tän palstan yksinvaltias ?

        Olen samaa mieltä että on typerää edes haaveilla muuttaa pois Suomesta ja vielä typerämpää muuttaa pois.
        Todella epäsuomalaista. Halveksin poismuuttajia. Toivottavasti Suomi mitätöi teidän passinne ettette te taas muuta takasin Suomeen sitten kun tarvitsette taas meidän rahaa, turvaa, luontoa tai jotain . Olette kaikki vain Suomen hyväksikäyttäjiä, imijöitä.

        Lähtijät, voitte jättää passinne, suomen kielenne ja suomen kansalaisuuden rajalle. Kiitos ja hyvästi!

        Ja Nyfiken, vielä sekin että aloitukseen oli tarkoitus vastata, sillä se mihin minä muuttaisin jos olisi pakko on jotain mitä en muilta löytänyt, mutta koska olet noin sairaan ylimielinen niin vastasin sitten näin. Ja sanon vaan ettei sulle kuulu mihin muuttaisin jos olisi pakko, esim tämän pakko islamilaistamisen takia muuttaisin vaikka helvettíín tai jään puolustamaan Suomea teidän kaltaisilta!

        Jösses, sait purettua mielesi! Toivottavasti päässäsi paine helpotti.

        Se nyt vain on niin, ettei tarvitse ihan joka asiaan olla tuomassa omia mielipiteitä. Kun ei aihe kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta. Pysyy poissa. Yksinkertaista.
        Noudata sinäkin sitä niin elämäsi helpottunee :D


      • bööna
        Nyfiken kirjoitti:

        Jösses, sait purettua mielesi! Toivottavasti päässäsi paine helpotti.

        Se nyt vain on niin, ettei tarvitse ihan joka asiaan olla tuomassa omia mielipiteitä. Kun ei aihe kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta. Pysyy poissa. Yksinkertaista.
        Noudata sinäkin sitä niin elämäsi helpottunee :D

        Heti sun jälkeesi .
        Otsikko on topikissa ja se kiinnosti pakosta mutta kommenttisi oli ala-arvoinen ja teki sinusta ikävän.

        Ei sunkaan tarvi sitten tuoda jokaista asiaa tänne udeltavaksesi, jos et salli kerta toisille olla erimieltä ja kertoa oma mielipiteensä.

        On erittäin hyvä tuoda julki myös se että monet halveksii muualle muuttamisesta haaveilijoita LIVESSÄ. Livessä vaan sitä ei voi sanoa, pitää vaan olla että hei joo aha.

        Kas kun meitä suomalaisia vielä on olemassa ja enemmistö ettäs tiedät, Nyfiken.


      • Häpeä itseäsi
        bööna kirjoitti:

        Heti sun jälkeesi .
        Otsikko on topikissa ja se kiinnosti pakosta mutta kommenttisi oli ala-arvoinen ja teki sinusta ikävän.

        Ei sunkaan tarvi sitten tuoda jokaista asiaa tänne udeltavaksesi, jos et salli kerta toisille olla erimieltä ja kertoa oma mielipiteensä.

        On erittäin hyvä tuoda julki myös se että monet halveksii muualle muuttamisesta haaveilijoita LIVESSÄ. Livessä vaan sitä ei voi sanoa, pitää vaan olla että hei joo aha.

        Kas kun meitä suomalaisia vielä on olemassa ja enemmistö ettäs tiedät, Nyfiken.

        Olet tyhmä loisiva virkapelle. Ainoa, joka viihtyy kommarien kylässä.


      • 2+8

        Kyse kai olikin siitä, missä asuisi ellei voisi asua Suomessa. Ei siis siitä että haluaisi erityisesti muuttaa täältä pois.


      • böööna
        2+8 kirjoitti:

        Kyse kai olikin siitä, missä asuisi ellei voisi asua Suomessa. Ei siis siitä että haluaisi erityisesti muuttaa täältä pois.

        2 8 20.10.2013 19:11 "Kyse kai olikin siitä, missä asuisi ellei voisi asua Suomessa"

        Niinhän se OLIKIN ja siihen olisin minäin tahtonut vastata minäkin , mutten välitä tollasen uteliaan hurrin juttuihin vastata jos kerta kieltää vääränlaisten ihmisten mielipiteet.

        Raukka syrjivä rasisti parka toi Nyfiken, eli luultavimmiin teotwa.

        Mielestäni nikin ".kotimaani" mielipide oli paras! Eikä lisäkommentteja tarvita tähän aiheeseen. piste !


      • Kielitaitoinen
        böööna kirjoitti:

        2 8 20.10.2013 19:11 "Kyse kai olikin siitä, missä asuisi ellei voisi asua Suomessa"

        Niinhän se OLIKIN ja siihen olisin minäin tahtonut vastata minäkin , mutten välitä tollasen uteliaan hurrin juttuihin vastata jos kerta kieltää vääränlaisten ihmisten mielipiteet.

        Raukka syrjivä rasisti parka toi Nyfiken, eli luultavimmiin teotwa.

        Mielestäni nikin ".kotimaani" mielipide oli paras! Eikä lisäkommentteja tarvita tähän aiheeseen. piste !

        Böna, on ruotsia, suomeksi papu. Työnnä se papu hanuriis ja lakkaa haukkumasta muita. Häpeä.


      • Nyfiken
        böööna kirjoitti:

        2 8 20.10.2013 19:11 "Kyse kai olikin siitä, missä asuisi ellei voisi asua Suomessa"

        Niinhän se OLIKIN ja siihen olisin minäin tahtonut vastata minäkin , mutten välitä tollasen uteliaan hurrin juttuihin vastata jos kerta kieltää vääränlaisten ihmisten mielipiteet.

        Raukka syrjivä rasisti parka toi Nyfiken, eli luultavimmiin teotwa.

        Mielestäni nikin ".kotimaani" mielipide oli paras! Eikä lisäkommentteja tarvita tähän aiheeseen. piste !

        Toivottavasti tuo Piste tosiaan tarkoittaa ettet enää kommentoi täällä ja syytä rasistiksi ketään. Olet kovasti puolustanut omaa kirjoitustasi nikillä .kotimaani. Niin, tiedämme että se on omasi :)
        Jos oikein tarkkaan katsot tietokoneesi näytön oikeaan alalaitaan, voit nähdä pienen valopisteen. Sieltä käsin näemme tekemisesi. Tiedämme kaksoisroolisi. Valokuvaamme toimiasi.
        Ainoa mikä sinua voi suojata meiltä, on foliohattu. Sellaisen saat askarreltua ihan ruokakaupoissa myynnissä olevista alumiinifolioista.
        WE LOOKIN ' FOR YOU!


      • böna
        Kielitaitoinen kirjoitti:

        Böna, on ruotsia, suomeksi papu. Työnnä se papu hanuriis ja lakkaa haukkumasta muita. Häpeä.

        Bööna on slangia ja tarkoittaa seksikästä seksuaalista murrosikäisyytensä loppupuolella olevaa tyttöä.

        Se vaan on varattu jollekin.


      • fooliohattu
        Nyfiken kirjoitti:

        Toivottavasti tuo Piste tosiaan tarkoittaa ettet enää kommentoi täällä ja syytä rasistiksi ketään. Olet kovasti puolustanut omaa kirjoitustasi nikillä .kotimaani. Niin, tiedämme että se on omasi :)
        Jos oikein tarkkaan katsot tietokoneesi näytön oikeaan alalaitaan, voit nähdä pienen valopisteen. Sieltä käsin näemme tekemisesi. Tiedämme kaksoisroolisi. Valokuvaamme toimiasi.
        Ainoa mikä sinua voi suojata meiltä, on foliohattu. Sellaisen saat askarreltua ihan ruokakaupoissa myynnissä olevista alumiinifolioista.
        WE LOOKIN ' FOR YOU!

        Ihan varmasti sanon rasisteja rasisteiksi !

        Ei ollut minun kirjoitukseni mutta puolustan hyvää mielipidettä jota sinä omaa rasistista ylimielisyyttäsi herjasit.

        Niin pienestä pisteestä et minua näe, koska olet aivoton ja sokea.


      • fooliohattu
        böna kirjoitti:

        Bööna on slangia ja tarkoittaa seksikästä seksuaalista murrosikäisyytensä loppupuolella olevaa tyttöä.

        Se vaan on varattu jollekin.

        Se kuuluikin tänne



        fooliohattu
        22.10.2013 15:52
        0
        Sulje
        Mimmi taas on vähemmän seksikäs mutta nurehko hänkin.
        Giltsi taas on korkeampaa slangia - sinne juntille tiedoksi !
        Myös gimma Se olis joidenkin miestä myös mustalaisten hevonen, mutta onhan noita synonyymejä.

        oih ja voih rakkaalla lapsella on monta nimeä,

        mutta rasistilla on vain yksi nimi = HURRí


      • Kalastaja Einari
        fooliohattu kirjoitti:

        Ihan varmasti sanon rasisteja rasisteiksi !

        Ei ollut minun kirjoitukseni mutta puolustan hyvää mielipidettä jota sinä omaa rasistista ylimielisyyttäsi herjasit.

        Niin pienestä pisteestä et minua näe, koska olet aivoton ja sokea.

        Säälin sinua foliohattu.Olet eu,ja suomipropagandan aivopesemä.Et siis kovin älykäs.Tuommoinen rasistiksi syyttely on epäisänmaallista toimintaa,ja tätä toimintaa levittääkin vapaamuurarit.Teillä on kiaupungeissa vapaamuurarien kokoontumispaikkoja,ja kaiken te suvaitsette.


      • ilman fooliohattua
        Kalastaja Einari kirjoitti:

        Säälin sinua foliohattu.Olet eu,ja suomipropagandan aivopesemä.Et siis kovin älykäs.Tuommoinen rasistiksi syyttely on epäisänmaallista toimintaa,ja tätä toimintaa levittääkin vapaamuurarit.Teillä on kiaupungeissa vapaamuurarien kokoontumispaikkoja,ja kaiken te suvaitsette.

        Höpsistä Kalastaja! En alistu propagandalle edes silloin kun minulla ei ole fooliohattua päässä, hävitin sen jonnekin.

        2. en tiedä vapaamuurareista yhtikäs mitään enkä tahdokaan!

        3. mielestäni on hienoa että joku kommentoi ettei ole suomalaista muuttaa pois Suomesta. Siksi en itsekään kommentoinut aloitukseen, koska mielestäni se on just niin me suomalaiset olemme Suomessa niin kauan kun henki pihisee.

        Pakon edestä minäkin pouistuisin ... tiedän yhden maan joka ei ole kamala se on Autraalia, toisaalta ne julkiset tulipalot on kamalia, mutta esim juon vain Australian punaviinejä, koska boikoitoin muita maita.

        En tosi ole aikeissa lähteä minnekään. Olen vain sanonut omia mielipiteitäni täällä, ehkä ne ei kaikkia miellytä, mutta sittenhän olemme samassa veneessä, suomalaiset.


      • neuvonpa vaa!
        ilman fooliohattua kirjoitti:

        Höpsistä Kalastaja! En alistu propagandalle edes silloin kun minulla ei ole fooliohattua päässä, hävitin sen jonnekin.

        2. en tiedä vapaamuurareista yhtikäs mitään enkä tahdokaan!

        3. mielestäni on hienoa että joku kommentoi ettei ole suomalaista muuttaa pois Suomesta. Siksi en itsekään kommentoinut aloitukseen, koska mielestäni se on just niin me suomalaiset olemme Suomessa niin kauan kun henki pihisee.

        Pakon edestä minäkin pouistuisin ... tiedän yhden maan joka ei ole kamala se on Autraalia, toisaalta ne julkiset tulipalot on kamalia, mutta esim juon vain Australian punaviinejä, koska boikoitoin muita maita.

        En tosi ole aikeissa lähteä minnekään. Olen vain sanonut omia mielipiteitäni täällä, ehkä ne ei kaikkia miellytä, mutta sittenhän olemme samassa veneessä, suomalaiset.

        Olisit lukenut aloituksen tekstin ennenkuin aloit ketään syyttää rasistiks. Kyssäris ei sanottu ett haluttaa muuttaa suomesta. Sekin sulle selitettiin jonkun toimesta mutta SÄ ET VAAN TAJUU. No, selvis se syykin kun kerrot ett juot australialaista punkkua. Älä juo enää, se ei sovi sulle ku susta tulee iha seko.


      • neuvonpa vaa!
        fooliohattu kirjoitti:

        Ihan varmasti sanon rasisteja rasisteiksi !

        Ei ollut minun kirjoitukseni mutta puolustan hyvää mielipidettä jota sinä omaa rasistista ylimielisyyttäsi herjasit.

        Niin pienestä pisteestä et minua näe, koska olet aivoton ja sokea.

        Ja kuka sit on rasisti? Tietsä mikä seon ees?


      • böööna
        neuvonpa vaa! kirjoitti:

        Olisit lukenut aloituksen tekstin ennenkuin aloit ketään syyttää rasistiks. Kyssäris ei sanottu ett haluttaa muuttaa suomesta. Sekin sulle selitettiin jonkun toimesta mutta SÄ ET VAAN TAJUU. No, selvis se syykin kun kerrot ett juot australialaista punkkua. Älä juo enää, se ei sovi sulle ku susta tulee iha seko.

        No voi sitten.
        Luin juttua siihen asti kunnes aloittaja rupes haukkumaan yhtä vastausta


        Nyfiken 13.10.2013 19:58

        Pyysikö joku sinua arvostelemaan tänne?
        Älä puutu keskusteluun jos et aiheesta edes pidä.
        Sananvapauteen on tässä turha vedota, vaikutat vain ihmiseltä jolla on omien negaatioiden esiintuomisen pakko vaikkei aihe sinua selvästikään kiinnosta.
        Saa ajatella!

        Niin ettei saa puuttua aiheeseen jos ei siitä pidä.

        Jos esimerkiksi pedofiilit ihastelee Irania uutta lakia
        http://www.stara.fi/2013/10/04/pedofilia-laillistettiin-iranisssa/

        Niin siihen ei kukaan muu saa sanoa että hyi hitto ?

        Sitä Nyfiken tarkoittaa keskustelulla näemmä.

        Tai kun somalit ilakoi raiskatun tytön raiskauksella, haukkui raiskattua huooraksi ym - siihenkään ei kukaan muu sanoa eriävää kommenttia.

        No sanotaan että tyyli on se teilläkin jutella.

        Kun jengillä hakkaa yhtä se sopii näemmä teotwawkin porukoille.
        Mutta ei siinä mitään tiedänpähän tästä lähin että jos mielipiteeni täällä on erilainen niin en sitä sano ainakaan täällä

        50 palstalla saa olla vain samaa mieltä.


      • suomalainen
        neuvonpa vaa! kirjoitti:

        Ja kuka sit on rasisti? Tietsä mikä seon ees?

        Rasisti on se joka syrjii muita koska on suomalainen.

        Ruotsalaisethan teki ihan lain että Suomessa virkakieli on ruotsi, ettei suomenkileiset saa mitään palvelua omalla kielellään omassa maassa - niin toimii sadisti rasisti muiden maassa .

        Esim oikeudessa hurrít väitti mitä tahtoi ja voitti kaikki rahat ja raikkaudet itselleen, koska suomalainen ei pystynyt puolustautumaan ruotsilla.

        Siksi hurrít on edelleen rikkaita Suomessa joilla on valta
        ja luinpa yhden persun blogista että Perusjen johto oli kieltänyt kritisoimasta hurrreja.

        Tämä maa on edelleen hurrí-vallassa, jossa yliopisto paikat jaetaan kukkaron mukaan. No eihän köyhät pysty opiskelemaan muutenkaan

        http://sinnef.blogspot.fi/2012/11/swenkomaanit-ovat-rasisteja-edelleen.html

        http://sinnef.blogspot.fi/2012/11/ruotsi-on-maailman-rasistisin-maa.html


      • suomalainen
        neuvonpa vaa! kirjoitti:

        Ja kuka sit on rasisti? Tietsä mikä seon ees?

        ja jatkan

        Yliopiston sijaiskansleri Nordestam kirjoitti v 1849
        ministerivaltiosihteeri Armfeltille Pietariin:

        "Olisi kenties hyvä asettaa mahdollisimman paljon esteitä huonomman
        luokan kohoamiseksi parempaan eli tulemiselle virkamiehiksi. Pitäisi
        korottaa maksuja sekä kouluihin että yliopistoon pääsyssä, jotta
        ehkäistäisiin työtätekevän eli elättävän luokan siirtymistä kuluttavaan
        luokkaan"

        Kreivi Mannerheimin mukaan "ylemmissä luokissa vallitsee sivistyneiden
        vanhempien istuttama syvempi siveellisyys, mikä luo aidon pätevyyden
        julkisiin toimiin". Siksi yliopistosta on pidettävä poissa kaikki
        talonpojat ja fennomaanit."

        Kokoomus ei aja suomalaisten fennomaanien asiaa vaan eliitin ja suomalaisia sortavien etuja!


    • Rantaviiva rauhoittaa

      - Englanti: kieli, huumori, olut, luonto, kunniakas työväenluokka,...
      - Italia: duurivoittoinen kansa voisi saada mollijorinkin vireeseen
      - Tanska: turvallisesti pohjoismainen, mutta mannereurooppalaisella otteella

      • Nyfiken

        Sait kuulostamaan hyviltä vaihtoehdoilta.


    • oma maa mansikka

      Paras maa asua on Suomi, ja lomille pääsee minne vain, jos rahaa löytyy. Asuin yli kymmenen vuotta ulkomailla, joten tiedän mistä puhun.

      • kuikkakoponen4

        Totta kai Suomi on meille se "paras" maa koska täällä asuminen on meille helppoa (olemme syntyneet ja eläneet täällä pitkään) jo kielellisestikin. Muutoin voidaan olla Suomen "parhaudesta" montaakin mieltä.


    • .kotona

      Suomessa olen minä syntynyt
      kauniissa karjalassa
      sinisen järven rannalla

    • Isänmaan äidinkasvot

      Kanada tai Ruotsi (ei kuitenkaan Tukholman, Göteborgin tai Malmön kaltaiset monikulttuurikeskukset). Jos ei olisi rahasta kiinni, niin sitten:

      - Tsekki
      - Slovenia
      - Venäjän puoleinen Karjala
      - Viro

      Suomea en tosiaan vaihtaisi. Olen ulkomailla asunut ja ulkosuomalaisten uho on lähinnä myötähäpeää aiheuttavaa. Ei tarvitsisi brassailla sillä kielien ja kulttuurien tuntemuksella. Henkisesti voi olla kosmopoliitti, vaikka olisi asunut koko ikänsä susirajan tuolla puolen.

    • ei lunta, ei jäätä

      Minun suosikkimaani on Malediivit.
      On ollut siitä asti, kun luin että siellä kaikkien aikojen kylmyysennätys on 19,4 astetta celsiusta. :-)

      • Vaan mistähän

        löytäisi ihmislapsi paikan jossa mainitun kylmyysennätyksen lisäksi paikallinen helle-ennätys olisi n.22 astettaa celsiuksen asteikolla? Mieluiten meren rannalla ja ilman suuria kaupunkeja...


      • Ei ihan, mutta
        Vaan mistähän kirjoitti:

        löytäisi ihmislapsi paikan jossa mainitun kylmyysennätyksen lisäksi paikallinen helle-ennätys olisi n.22 astettaa celsiuksen asteikolla? Mieluiten meren rannalla ja ilman suuria kaupunkeja...

        läheltä toivettasi liippaa Azorit!
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Azorit


    • -.-.-.-.-.-

      Voi kuulostaa kliseiseltä, mutta muuttaisin varmaan Yhdysvaltoihin. Ihan kielenkin takia ja ihanien ruokapaikkojen :D Myös Skotlanti olisi kiinnostava, mutta en ymmärrä siitä aksentista sanaakaan :D
      Mutta siis jos saan vapaasti valita, en halua muuttaa pois Suomesta.

    • fjsklgjrgjr

      Jos Suomesta pitäisi lähteä niin en kyllä muuttaisi sellaiseen maahan jossa on kylmä talvi, se on Suomen pahin vika heti häikäilemättömien poliitikkojen ja talouseliitin jälkeen.
      Ehkä joku keskieuroopan maa kiinnostaisi, Saksa tai Ranska ehkä.
      Toisaalta taas EU näyttää suoltavan niin järjettömiä direktiivejä että ehkä olisi paras samantien häipyä koko euroopasta, Amerikkahan se silloin kiinnostaisi, lämmin Kalifornia vaikkapa, tosin siinä nyt huolettaa Fukushimasta lähtevät päästöt jotka saapuvat Tyynenmeren yli juuri Kalifornian rannikolle säteilemään :(

    • pettynyt suomeen

      Australiassa tai Canadassa tai Croatian seuduilla

      • a star

        Minulla "kaksijakoinen" valinta:
        Tammi-huhtikuu Thaimaassa: lämpö
        huhti/toukokuu-syyskuu: rakas kotimaa
        syyskuu-joulukuu Italia esim. Firenze tai Verona, mutta myös Rooma käy


      • yksi puolinen

        6 kuukautta Thaimaassa Loka-Maalis , 2 kuukautta Hollannissa 4 kuukautta
        Suomessa.

        T. Eläkeläinen


      • Pattijoen Reiska

    • göteborg.

      troskilaisessa ruotsissa

    • aussi1

      1. Australia - jotenkin rento ja ystävällinen maa
      2. Kanada - samantyylinen luonto kuin suomessa
      3 Italia - se vaan on aina ollut lähellä sydäntä

    • three alternatives

      Vancouver, Canada
      Newport Beach, California
      Brisbane, Australia

      Must think and compare one more time.

    • Oyutta

      Ruotsi tai Kanada. Ilmasto näissä eniten samanlainen kuin meillä ja muutenkin paljon yhtenevyyksiä.

      USA:ssa ei kuitenkaan, siellä ihmiset ovat jotenkin ylpeämpiä kuin esim. Kanadassa. Norja on liian vuoristoinen. Venäjää tai Pohjois-Japania en voisi edes harkitakaan...

      Eli ilmasto on kriteeri numero 1, kuten varmaankin huomaatte =)

    • päivänselvää!

      Pattijoelta Pattayalle!

    • Turkissa tai Tunisiassa. Molemmissa käynyt useamman kerran. Se mitä rahassa hävitään ihmisten ystävyydessä tulee moninkertaisesti takaisin!

    • Hörneillä notkunut

      Asuisin Kreikassa . Onassis lähetti minulle kirjeen jossa luki.Tule tänne eläkkeesi on jo täällä.

    • Kauas täältä please

      -Australia... rento meininki ja 'talvella' lyhyt matka Balille lämmittelemään.
      -Thaimaa.... lämpö ja positiivisesti hidas elämänrytmi Miinusta tosin hankala viisumikäytäntö
      -Bali... rento meininki ja sadekaudella lyhyt matka Australiaan ,koska siellä kesä.

    • vojakkala2

      Haaparantaan... siitä ois lyhyt matka käydä hakemassa kaikkea kotoa..Torniosta.. ; )

    • tässä minun

      Iso-Britannia kelpaisi muuten, mutta Isoon-Britanniaan en muuttaisi ilmaston vuoksi. Vaikka siellä onkin talvella lämpimämpää kuin Suomessa, kesät on yleensä kylmiä ja sateisia, Suomen kesät ovat yhtä lämpimiä tai jopa lämpimämpiä. Haluan nauttia kunnolla lämmöstä edes kesäaikaan, joten Iso-Britannia ei siksi kävisi. Eikä myöskään Irlanti, Norja eikä Islanti.

      Vaihtoehdoiksi sitten ehkä jäisi Ruotsi ja englannin kielen taidon vuoksi Australia sekä Kanada.

    • smp52

      Suosittelen Osloa ihana kaupunki....

    • 10+20

      Pakko sen verran kritisoida sun listaa ihmetellä, että miksi ihmeessä haluaisit muuttaa Ruotsiin? Siellähän maahanmuuttopolitiikka on mennyt päin helvettiä jo ajat sitten ja "tulokset" alkavat näkyä. Tosin tätä menoa myös Suomi tulee kohtaamaan samat ongelmat.

      "Itä- tai Pohjoisosa Amerikasta - näkis joskus luntakin"

      Siis missä helvetissä sä asut jos et kerran lunta näe? Eteläsuomessako?

    • 4. Kreeta (osa Kreikkaa)
      Paras ilmasto yms.
      Huonoa on hekohko tyollisyys tilanne.. (jos tarttee töitä tehdä)

    • df ugk

      1. Ranskan Polynesia -aurinkoa, lämpöä, merta, luontoa, vähän ihmisiä, yksinkertaista elämää.

      (vai pitääkö sanoa Ranska, kun ei Polynesia ole itsenäinen valtio, vaan Ranskan merentakainen paikallishallintoalue).

    • supreemi suttura

      Hauskoja nämä Suomi-hehkutukset, voihan sitä vaan sanoa että mieluiten asun Suomessa.
      Itse asun Ruotsissa ja viihdyn valitettavasti paremmin kuin Suomessa.
      Täytyy sanoa, ettei Suomeen jäämiseen olisi ollut varaa joten olen täällä vähän kuin talouspakolaisena. :)
      Pidän myös hiukan huolettomammasta elämänasenteesta ja siitä, ettei porukka ole aivan yhtä tuppisuisia ja vihamielisiä kanssaihmisiä kohtaan, eikä ihan yhtä juoppoja.
      Olo tuntuu maaseudulla yhä turvalliselta ja melkein kuin 80-lukulaiselta Suomelta, jos ei kieltä oteta lukuun. Töitä saa myös pykälää helpommin kuin kotomaassa.

      Täällä on kuitenkin tuo talvi ongelmana ja meinaan lähteä sitä pakoon sitten kun on eläköitymisen aika - viimeistään. Espanjaa olen harkinnut, uskoisin että sinne tai jonnekin vastaavaan paikkaan lähtö ei varmaan ekan maastamuuton jälkeen kirpaise enää yhtään.

    • Aussin tyttö

      Australia kutsuis meikäläistä. Sydney on sydämeni vienyt. Toisaalta idyllinen Rockhampton ois kans aika kiva kaupunki :o )

    • harkinnassa on

      Muuttaisin kenties Saksaan tai Espanjaan.
      Saksassa kulttuuri suurinpiirtein samanlainen kuin Suomessa. Lähinnä Berliini kiinnostaa, mutta sieltä puuttuu meri. Asumiskustannukset huomattavasti Suomea edullisemmat, ainakin Helsinkiin verrattuna.

      Espanja aurinkorannikko voisi myös tulla kyseeseen ainakin talvikuukausien ajan.

      Mietinnässä on, milloin lähtisi kokeilemaan ensin joidenkin kuukausien ajaksi?

      • El Torcal

        Espanja
        Lämpö, aurinko, meri, vuoret.
        Edullista ruokaa ja juomaa.
        Huippufutista jos se kiinnostaa.
        Ja sitä luntakin on vuorilla, esim. lähellä Aurinkorannikkoa Sierra Nevadassa.

        Olen asunut vuoden päivät ja suosittelen.


      • viluinen!
        El Torcal kirjoitti:

        Espanja
        Lämpö, aurinko, meri, vuoret.
        Edullista ruokaa ja juomaa.
        Huippufutista jos se kiinnostaa.
        Ja sitä luntakin on vuorilla, esim. lähellä Aurinkorannikkoa Sierra Nevadassa.

        Olen asunut vuoden päivät ja suosittelen.

        Koleat talvet!


    • Contaminator as best

      ei tarvii paljoa miettiä, vastaus löytyy kuin apteekin hyllyltä:

      1.vaihtoehto: Kanadan Asbestos niminen kaivos kylä kiinnostaa kovasti.

      2.vaihtoehto: Venäjällä Asbest niminen kaivos kylä jossa olisi myös upea asua

      • raha on jees

        Työpaikkoja ainakin piisaa.
        ja iloista työtä tehdä saa:)
        tarviiko ihminen muuta?


    • Nummien tyttö

      Ruotsi - Suomen kaltainen, lähellä, edistyksellinen, positiivinen ilmapiiri, kieli
      Englanti - monimuotoisuus ja kansainvälisyys, luonto, harrastukseni kärkimaita eli hyvät mahdollisuudet harrastaa

    • Sari..

      USA ...Kalifornia...aina lämmintä ja kaunista..

    • Been there seen it

      Thaimaa on kiva paikka lomailla ilmaston vuoksi, mutta en kyllä mielelläni muuttaisi sinne asumaan. Thaimaa on tosi korruptoitunut kuningaskulttimaa. Muuttaisin mieluiten Australiaan tai Malesiaan tai Singaporeen ja kävisin sieltä lomailemassa Thaimaassa ja muuallakin siellä päin rannoilla ja saarilla. Eli minun top 3:

      1. Australia
      2. Malesia
      3. Singapore

    • Ruotsi, Itävalta ja Tsekki.

    • muuttohaukka2

      Thaimaa

      Thaimaa siksi, että puolisoni on thaimaalainen. Thaimaan pääkaupungissa Bangkokissa meitä odottaa pieni idyllinen omakotitalo vehreällä puutarhalla. Tänne muutamme jos joudumme Suomesta jonnekin muuttamaan. Suomessa meitä pitävät upeat 4 vuodenaikaa, 3 lasta ja rakkaat harrastukset, joita ei voi harrastaa Thaimaassa.

    • Fuerteventura paras

      Korruptiota on kaikkialla!
      Ihmiset ovat joka paikassa ahneita susia.
      Minulle-minulle-minulle!
      Enemmän-enemmän-enemmän!
      Kuulostaa kuin kokoomuksen tai rkp:n puolueohjelmasta.
      Tai tea party/republicans, USA.
      Minnekö?
      Fuerteventura, Canary Islands!

    • tepponen1

      Itävalta on vaihtoehto. Upeat maisemat ja mukavat ihmiset.

    • ninjojen sukua

      1.Japani

      Hyvä ruoka,kaunis luonto (erityisesti hokkaidolla on uskomattomia paikkoja ja luonnonsuojelualueilla peurat käytännössä kävelevät metrin päästä pelkäämättä)Kieli hallussa ja osa perhettä siellä jo.

      2.Thaimaa.Vaikka korruptiota tms esiintyy niin maa muuttuu isosti kun astelee pois turistialueilta.Katuhuoria ja rikollisia tuskin on ollenkaan vaan siveät elämäntavat ja se oikea Thaimaalaisuus avautuu kun käy siellä missä valkonaamoja ei ole ennen paljoa käynyt.Turistikohteet muutenkin ovat vältettävien paikkojen listalla oli maa mikä hyvänsä.Kieltä osaa auttavasti,vuodessa oppisi jo paljon lisää.Paikallisia tuttuja joten apua saisi helposti.

      3.Kiina kiinnostaa mutta kieli ei suju vielä ja nouseva viha länsimaita kohtaan monissa paikoissa epäilyttää.Turistikohde ei ainakaan voisi olla vaihtoehto.Jokin rauhallinen yhteisö vuorella olisi hyvä vaihtoehto.

    • Pois täältä

      Jaa-a, ehkä se Kreikka olisi eka kohde, sillä olemme reissanneet yli 30 krt eri kohteissa jollei enemmänkin. Kaunista, ihana välimerellinen ilmasto jne.....

      Myös Norja kiekkuu koko ajan kielenpäällä. Kaunis luonto, valtameri jne... Enkä hauku kalleudesta, sillä heillä on varaa ja jos joskus päädyn sinne, niin minullakin on silloin varaa asua siellä. Erittäin ystävällinen ja vaihteleva ilmasto ja muutenkin kuin karamelli taloinenn jne...

      Kolmanneksi ehkä Ruotsi tai Skotlanti? En tiedä miksi, mutta siltä vaan tuntuu.

      • ,,,Kreeta...

    • afdee

      Kanada, en tiiä. Sopivasti pohjoisessa ja vaikuttaa mielenkiintoiselta paikalta. Toinen tietysti olisi USA ja Montana.
      Japani olisi ehkä vielä mieluisempi. Vanha kulttuuri ja korkeaa teknologiaa ja suurkaupunkeja, mutta myös "rauhallisempaa" otetta löytyy maaseudulta. Myös länsimaisena tyttöjen huomio ois taattu :3

    • Oz4eva

      1. Australia
      2. Ranska
      3. Indonesia

    • Jaakkotepponen

      Kuuba. Tullut käytyä useita kertoja. Ihmiset ystävällisiä, ilmasto täydellinen, toisin kuin muut lähialueen maat; on turvallinen ja esim. terveydenhoito joka maan kansalaisille täysin ilmainen on Suomen tasoa.
      Viime kuukausina myös kansalaisten ostovoima ja arki kohentunut huomattavasti. Samaan kun lisää ilmaisen tereydenhoidon lisäksi, korkean koulutustason, käytännössä ilmaisen asumisen ei voi kuin sanoa, voiko parempaa paikkaa olla? Kommentteja ei kannata laittaa jos ei ole käynyt ja verrannut vaikkapa USA:han. "Tietäjät" voivat painua sinne tekemään paskapalkalla kolmea työtä.

    • hyvä suomi1

      Tällä hetkellä asun ruotsissa olen 15v. jo asunut mutta ei ole mikään unelma maa.
      useasti kohtaa happamia naamoja ja käytös on ruotsalaisilla v..... maista jos tarvitset virastoissa apua informatio ei pelaa jos olet suomalainen .vaikka suomalaiset ovat tästä maasta tehneet kovalla työllä hyvin vointi valtion ,ja ruotsalaiset ovat patalaiskoja porukkaa ,mutta enään ei voi sanoa että ruotsi on hyvin vointi valtio kaikki on kiristinyt ja kiristetään edelleenkin että se siintä

      • Etsi joku

        kolmas valtio, äläkä vaan suomeen hingu. Täällä on vielä onnettomammin tunaroitu asiat. Valitse vaikka yksi raja lännempää tai etelämpää. Norja tai Tanska. Tosin tanska ei kai enää ole sama den glade land kuin silloin kun ite siellä asuin.


    • Hyvä otos

      haaveilijoista jotka eivät ole edes käyneet edes katsomassa paikkaa josta haaveilevat.
      Huvittaa kun olen asunut Keski-Euroopan sydämmessä yli 19 vuotta ja luulen tietäväni ainakin sen että missä täällä oikein mennään. On käynyt melko selväksi ettei suomalaiset viihdy ainakaan täällä. Korkeapalkkaisetkin muuttavat näköjään ikävänsä takia takaisin sinne rakkaaseen Pölhölään palelemaan ja kurassa löntystämään ainakin 5 kuukauden ajaksi. Eihän sellaista kehtaa vuosien jälkeen enää vapaaehtoisesti valita, varsinkin kun lapset kieltäytyivät jo vuosia sitten lähtemästä Suomeen edes käymään kuin keskikesällä. Taitavat olla harvinaisen oikeassa.

      • .tänne.

        Mikähän kun maahan muuttajia olisi tänne tulossa, miksei ne jää sinne keski-eurooppaan.


      • Jeppe Ruonankäpy
        .tänne. kirjoitti:

        Mikähän kun maahan muuttajia olisi tänne tulossa, miksei ne jää sinne keski-eurooppaan.

        Pääasiassa siksi että suomessa ei maahanmuuttajien tarvitse tehdä työtä,vaan elatus on heille järjestetty ja paremmin kuin kantaväestöä kohdellaan.Siksi suomalaisia muuttaa tästä maasta muihin maihin,mutta he menevät töihin,eri asia tietysti on varakkaat eläkeläiset jotka voivat matkustella minne tahtovat kun rahasta ei ole elämä kiinni.Varakkaita eläkeläisiä on tosin pienempi osa suomessa,mutta hyvä heille.


      • dsjflsdgjilsgjldsgjl

        Haaveillaan me vaan. Sitähän tuossa kysyttiinkin, että missä asuisit jos Suomessa.
        Minusta tämä on mielenkiintoiseksi käynyt.


      • sisa2
        Jeppe Ruonankäpy kirjoitti:

        Pääasiassa siksi että suomessa ei maahanmuuttajien tarvitse tehdä työtä,vaan elatus on heille järjestetty ja paremmin kuin kantaväestöä kohdellaan.Siksi suomalaisia muuttaa tästä maasta muihin maihin,mutta he menevät töihin,eri asia tietysti on varakkaat eläkeläiset jotka voivat matkustella minne tahtovat kun rahasta ei ole elämä kiinni.Varakkaita eläkeläisiä on tosin pienempi osa suomessa,mutta hyvä heille.

        Älä puhu roskaa. Kyllä maahanmuuttajat tekevät työtä ihan siinä samassa kuin Suomalaisetkin.


      • Mistähän tosiaan
        sisa2 kirjoitti:

        Älä puhu roskaa. Kyllä maahanmuuttajat tekevät työtä ihan siinä samassa kuin Suomalaisetkin.

        näitä idiootteja näille palstoille aina sikiää?


      • hghkckkiki
        Mistähän tosiaan kirjoitti:

        näitä idiootteja näille palstoille aina sikiää?

        Itse taidat olla aivopesty idiootti


      • hispaani

        Kaksi tuttavaamme, joiden ammatti veti Saksaan, kokeilivat vuosien jälkeen paluumuuttoa Suomeen mutta eivät viihtyneet pitkään vaan palasivat Saksaan.
        Mielestäni heillä oli ymmärrettävät perustelut.

        Eipä tämä Suomi nyt niin ylivertaisen ihana maa ole!

        Ketjussa on myös Espanjan ihailijoita.
        Meillä on ollut siellä asunto 27-vuotta ja olemme olleet eläkkeellä hyväkuntoisina nyt 13-vuotta.
        Siitä huolimatta emme harkitse sinne muuttoa pitemmäksi ajaksi.
        Olemme olleet siellä kaksi pitempää jaksoa mutta jo vuosikauden olemme siellä vain keväät ja syksyt.


      • peroeerr
        .tänne. kirjoitti:

        Mikähän kun maahan muuttajia olisi tänne tulossa, miksei ne jää sinne keski-eurooppaan.

        Ovat tänne tulossa kun raukat eivät tiedä mikä heitä odottaa.


    • SöllSöll

      Lähtisin Itävaltaan,
      Tiroliin. Siellä on pieniä rauhallisia alppikyliä korkealla.
      Rauha,puhdas ilma ja rehelliset ihmiset.

      • guten morgen

        Ihana paikka. Ystävälliset ihmiset ja mitkä maisemat. Mää tuun mukkaan :)


      • nur wien du allein
        guten morgen kirjoitti:

        Ihana paikka. Ystävälliset ihmiset ja mitkä maisemat. Mää tuun mukkaan :)

        Ich auch


    • resffsdfsfds

      Amerikka, koska se on mahdollisuuksien maa. Paljon hyvää, paljon pahaa. Toki vaatisi uskallusta.

      Helppo valinta olisi Kanada. Hieno maa oikeastaan kaikinpuolin ja veikkaisin, että suomalainen ei tuntisi tuolla oloa kovinkaan ulkopuoliseksi.

    • Nuori matkamies

      Vaikea valinta, mutta:

      1. Japani. Pirun kallis asua, mutta siellä on kaikenlaisia teknologiahärpäkkeitä mm. kodinhoito robotteja nykyisin helpottamassa elämistä. Samoin siellä on käytöstavat kulttuurin takia edelleen tallella ja japanilaiset naiset on kyllästyneet hieman siihen miten paikalliset miehet esineellistää niitä joten siinä on ulkomaalaisella mahollisuus vaimoonkin.

      2. Amerikka. Tämä siksi kun rikas perhetuttu asuu siellä Atlantassa Georgiassa. Käy täällä Suomessa aina kahdesti vuodessa katsomassa vanhempiaan ja meitä. Auttanut minuakin monesti taloudellisesti ja Amerikka on mahdollisuuksien maa.

      3. Kathmandu, Nepal. Halpa ja kaunis. Rankattu neljänneksi halvimmaksi paikaksi asua. Olisi kiinnostava paikka. http://list25.com/25-of-the-worlds-cheapest-places-to-live/2/

    • nannna84

      1: Saksaan Berliiniin, mikään paikka ei oo tehny niin lähtemätöntä vaikutusta
      2. Menee vaikeaksi... Karjalaan Venäjän puolelle. Sieltä molempien vanhempieni suvut kotoisin, ja tullut vierailtua muutamaan otteeseen. Ei ehkä helpoin rojekti tai paikka elää mutta kuitenkin...
      3. Irlanti. Ne ihmiset ja kulttuuri vetää puoleensa :) kohta taas kuukaudeksi sinne.

    • 7+15

      Vastaus jakautuu mielestäni kahteen osaan: töissäkäyvänä tai vapaaherrana muutto.
      Jos muuttaisin työtä tekemään, olisi lista ehkä tämmöinen:
      1) Alankomaat (ja nimenomaan Amsterdam mieluiten) - pidän ilmapiiristä yms., työolot yms. aika pohjoismaiset
      2) Tanska - työolot pohjoismaiset, ilmasto siedettävä
      3) UK - palkkataso alallani hyvä, ilmasto ei loistava mutta pakkasta ja lunta harvoin eteläosassa, kieliongelmaa ei olisi.

      Jos lottovoiton tms. jälkeen valitsisin, olisi vaihtoehtoja paljon, mutta tässä nyt jokin lista:
      1) Thaimaa - pidän ilmastosta ja enimmäkseen ihmisistä (muukin Kaakkois-Aasian maa kävisi samoilla perusteilla)
      2) Kreikka - lämpimämpää kuin täällä ja pidempi veneilykausi
      3) Väli-Amerikka

      Ilmasto olisi minulle aika ratkaiseva tekijä, vihaan Suomen talvea. Siksi myös Kanada olisi aika poissuljettu. USA:sta en pidä muutenkaan, vaikka sielläkin on hyviä seutuja, esim. luoteisosavaltiot.

    • 1. Azorit tai Kanarian saaret - Tasaisen lämmin ilmasto
      2. Kanada - Amerikka on kiehtonut aina mutta Yhdysvallat ei vaikuta kovin kutsuvalta vaihtoehdolta
      3. Ranska

    • maariamaariako

      Hollantiin sais pössytellä laillisesti.

    • finland 2013

      Palkat ja palkkiot ovat Suomessa yli 100 mrd euroa ja sosiaaliturva 42 mrd euroa. Markkinoiden liikevaihto 385 mrd euroa. Vähittäiskaupan kokonaissummasta 36 mrd eurosta kotitalouksien vähittäiskauppa 20 mrd euroa noin 10 euroa per henkilö päivässä..

      Vähittäiskauppa

      Hedelmät ja kasvikset 1,33 mrd euroa
      Lihan ja siipikarja 1,5 mrd
      Kalan, äyriäist ja nilviäist 357 milj
      Leipomotuotteet ja makeiset 1,45 mrd
      Meijerituotteet ja munat 1,9 mrd euroa
      Muiden elintarvikkeiden 3 mrd euroa

      Yhteensä 9,5 mrd euroa


      Lääkkeet 2 mrd euroa
      Kosmetiikka ja WC 950 milj
      Tekstiilit ja käsityötarvikeet 400 milj
      Vaateet 2,2 mrd
      Jalkineet 500 milj
      Huonekalut ja valaisimet 1,6 mrd euroa
      Sähköiset kodinkoneet 1,1 mrd
      Radiot, televiso, tietokoneet 1,4 mrd
      Kellot, korut, urheilutarvikkeet, pelit ja lelut 1,1 mrd euroa.

      Yhteensä 11 mrd euroa.

      Päivittäistavarakaupan liikevaihto 1999-2010
      1999 - 9,5 mrd
      2000 - 10 mrd
      2001- 10,7 mrd
      2002 -11 mrd
      2003 -11.3 mrd
      2004 -11,8 mrd
      2005 -12 mrd
      2006 -12,3 mrd
      j2010 14 mrd


      Vähittäikaupan lisäksi:

      Moottoribensa ja diesel 8 mrd.
      Autokauppa 15 mrd
      Asunto-osakekauppa 11 mrd



      Verot 2010, bruttoveroaste 42,1%

      Valtion verot yhteensä 34 680 milj. euroa
      -Tulovero 9 437 milj. euroa
      -Arvonlisävero 15 256 milj. euroa

      Muut verot
      Kuntien verot 18 350 milj. euroa
      Sosiaaliturvarahastot 22 601 milj. euroa
      Euroopan unioni 152 milj. euroa

      Kaikki verot 75 968 milj. euroa

      • varjotalous

        Kotitalouksien vähittäiskauppa on bruttona josta verot yli 40 prosenttia ja yrityksien vieraspääoma 60 prosenttia (yrityksien omavaraisuusaste keskimäärin 40%). Yrityksien vieraanpääoman osuus maksetaan kotitalouksien kulutusluotolla yhteensä 8 - 9 mrd euroa vuodessa. Kaupan alalla on luottoa osamaksussa 30 mrd euroa 10 vuoden maksuajalla.


      • kansantalous

        Suomen ulkomaanvarallisuus. Velat tarkoittavat ulkomaantuontia ja saamiset ulkomaanvientiä. Ulkomaanviennin saamiset ovat suomalaisten yrityksien luoton osamaksun saamiisia.

        Saamiset 619, 5 mrd euroa
        velat 591,8 mrd euroa.

        Ulkomaantuonti kuukaudessa.

        Elintarvikkeet ja elävät eläimet 320 milj
        Juomat ja tupakka 45,7 milj
        Raaka-aineet, pl. polttoaineet 323 milj
        Poltto- ja voiteluaineet, sähkövirta 960 milj
        Eläin- ja kasviöljyt ja -rasvat 33 milj
        Kemialliset aineet ja tuotteet 613 milj
        Valmistetut tavarat 519 milj
        -nahka
        -kumituotteet
        -puutuotteet
        -paperi
        -tekstiili, vaatteet
        -rauta-terästuotteet
        Koneet, laitteet ja kuljetusvälineet 1 200 milj
        Erinäiset valmiit tavarat 412 milj
        Muut tavarat 178 milj


    • Käteisfan

      Kohta vaikka venäjällä, kun suomi ajautuu konkurssiin. Ja näiden "uusien" ja kiristyvien verojen takia.

    • 1. Japani -tänne palaan kuitenkin tulevaisuudessa :3
      2. korea

    • pölvästi..

      Pohjoiskoreaan siellä kaikki olisi niin toisin kuin missään muualla, siis ihan kaikki..

    • wj,go

      Viroon. Autonikin on kait jo siellä?

    • Ja vi elsker

      EHDOTTOMASTI Norja.
      Täällä olen asunut pian 18 vuotta ja tänne mut haudataan aikanaan.
      Suomessa en enää edes käy kun ketään en siellä tunne, viimenenkin muutti vuosi sitten toiseen maahan jossa kyllä vierailen.
      Täällä ollaan kuin Herran Kukkarossa. Taattu työpaikka, edut hyvät, palkka loistava.
      Pystyy ostamaan oman talon. Auto on minulla ja miehellä sekä poika joka vielä asuu kotona (17 v.) ajaa korttia. Auto on jo valmiina hänelläkin. Lapun saa käteen kun täyttää 18.
      98% norjalaisista asuu omistusasunnossa. Se täällä on "varjopuoli" että kunnalliset vuokra-asunnot on kiven alla, lähinnä narkomaaneille ym vaikeassa asemassa oleville tarkoitettuja. Yksityiseltä voi vuokrata tosin jos omaan ei varaa ole, kuten maahanmuuttajat.
      Hinnoista valitetaan, mutta norjalaisella keskipalkalla elää varsin mukavasti.
      En vaihda!

    • Swe tai Can

      Ruotsissa, niin lähellä Suomen kulttuuria yms. paljon suomalaisia jo nyt maassa. Ehkä löytyisi töitäkin helpommin kuin muualta. Jos sosialismi alkaisi ärsyttää niin sitten Kanada, sekin osin lähellä meitä ilmaston suhteen. Sinne tosin vaikea saada viisumia yms. pitkäksi aikaa ja kaikki pitäisi tienata itse tai joutuu sillan alle.

    • Näistä se löytyy

      1. Saksa (Berlin

    • Duuliah

      1.Kreikka -ihanat, ystävälliset ihmiset, kaunis maa, jossa itselläkin olisi nyt varaa asua.

      2.Italia -Täydellinen ilmasto, ihana kulttuuri, tuoreet ruoka-aineet

      3. Alankomaat -Nykyaikainen, kansainväinen, suvaitsevanen maa, jossa englannilla pärjää todella hyvin

      • Rodos Kreikka

    • FactOne

      Jossain naapurimaissa, missä on vähiten venäläisiä tai venäläistaustaisia. Somalitkin vielä menee.

    • britteihin menisin

      Iso-britanniaan muuttaisin ehdottomasti. Koska olen siellä käynyt niin monta kertaa ja koen maan olevan mukava paikka elää (lontooseen en muuttaisi vaan penempään kaupunkiin)

    • ollaan vaan

      Norjassa olen asunut jonkin aikaa,ei se hullumpi paikka olisi ollutkaan,sattui sillä kertaa työt loppumaan,olisi pitänyt jäädä oottelemaan,en jäänny,aattelin mennä myöhemmin takaisin.Mutta kun tuota ikää on jo kertynyt,niin ei tässä enään mihinkään lähdetä,tuntematonta kun on.jos olisi niin Norjaan sellaiseen paikkaan jossa on Suomalaisia.

    • 1. Hollanti
      2. Irlanti
      3. Saksa

      Noista kaikista löytyisi oman alan töitä suht helposti...

      • rahamarkkinat

        Mitä sinä työllä? Rahalle olisi tarvetta? Paljonko pitäisi saada rahaa päivässä?


    • lämmintä kiitos

      1. Espanja / Fuengirola
      1. Espanja / Marbella
      1. Espanja / Barcelona

      • vinkk!

        Espanjan taloudella on järjettömän suuria ongelmia. Paremi olla Suomessa ja käydä lomalla Espanjassa. Saat paremman vastikkeen vapaa-ajasta.


    • pappa har betalat

      1. Floridaan USAssa

      2. Espanjaan

      3. Kroatiaan

      Kunhan nuo lapset muuttaa, niin itse lähden kanssa. Tänne ei jää meistä kukaan.

    • L - L

      Kuuba, Itävalta, Saksa. Tuossa järjestyksessä.

      Kuuba on epärealistinen mutta olisi miellyttävä ainakin kahden viikon kiertelyn perusteella.

      Moni hehkuttaa Espanjaa. Hyvä niin. Monen sortin kokemuksia.
      Meillä on ollut asunto 27-vuotta kaupungin keskustassa, rannassa.
      Keväät ja syksyt ovat mukavia aikoja mutta muuten en ole ihastunut ilmastoon.

      Pysyvää asumista ajatellen ilmapiiri ja ihmiset ovat tärkeimpiä ja siinä suhteessa espanjalaiset eivät, rajallisten kokemuksiemme perusteella, pärjää kuubalaisille eivätkä itävaltalaisille.
      Saksalaisilla on omat avunsa joista pidän.
      Sillä perusteella määräytyi tuo järjestykseni.

    • maantiede1

      Kannattaa pysystellä maissa missä on AAA-luottoluokitus. Afrikassa pitää maksaa kaikesta kertasumma toisin sanoen sinun pitää säästää. Afrikassa kulutushyödykkeet ovat vaihtorahaa, koska rahalle ei Afrikassa ole käyttöä säästämisen takia. Et saa kulutushyödykkeitä rahaa säätämättä. Esimerkiksi Afrikassa voit myydä puhelimen kalliimalla mitä Suomessa olet ostanut,, koska afrikkalainen myy puhelimen Afrikassa vieläkin korkeamma hinnalla tarjoten luottoa maksamiseen. Jos asiakas ei maksa niin henkivakuutus korvaa.

    • nisti kommuunista

      Neuvostoliitto tai DDR

      • extremee in tampere

        Stadilaisena voisin keravaa harkita. mut siis joku viikko ois hei ihan maximi.


    • pätkätyö

      Norjassa on paras sosiaaliturva. Sairaanhoitajan palkka vuodessa 80 000 euroa josta työttömyysturvaa maksetaan 85 prosenttia nmoin 68 000 euroa vuodessa.

      • verohelpotus

        Norja on ehdottomasti paras paikka julkisen sektorin työntekijälle. Norjassa sairaanhoitajana pätkätyössä 2 vuotta josta työaika 13 kuukautta.


      • sijoittaja2
        verohelpotus kirjoitti:

        Norja on ehdottomasti paras paikka julkisen sektorin työntekijälle. Norjassa sairaanhoitajana pätkätyössä 2 vuotta josta työaika 13 kuukautta.

        Suomessa kannattaa hankkia lähihoitajan tutkinto (vuosi) ja mennä norjaan ja hankkia muutamassa vuodessa Suomesta 350 00 euron asunto.


      • ollaan vaan
        sijoittaja2 kirjoitti:

        Suomessa kannattaa hankkia lähihoitajan tutkinto (vuosi) ja mennä norjaan ja hankkia muutamassa vuodessa Suomesta 350 00 euron asunto.

        Kun ollaan tämän ikäisiä,vieläkö joku uskaltaa haaveilla työstä ulkomailla,eläkepäivät on erijuttu,sitten joskus.


      • 53v nainen
        ollaan vaan kirjoitti:

        Kun ollaan tämän ikäisiä,vieläkö joku uskaltaa haaveilla työstä ulkomailla,eläkepäivät on erijuttu,sitten joskus.

        Mie uskallan. Muutin jo.


    • Vi flytt' int'

      Jos olisi ihan pakko muuttaa pois, Ruotsi olisi helpoin vaihtoehto, koska on maana kaikkein eniten Suomen kaltainen. Suurin ero on kieli, mutta sekään ei ole mikään ongelma, koska osaan ruotsia hyvin. Minulla on siellä myös sukulaisia, niin kuin varmaan vähintään joka toisella suomalaisella. Valitettavasti vain myös ilmasto on siellä samanlainen, yhtä inhottava, pitkä, pimeä talvi, mutta siitä huolimatta se olisi ykkösvalintani.

      Joskus olen miettinyt talviasunnon hankkimista jostakin Etelä-Euroopasta, lähinnä Kreikasta. Siellä viehättää kulttuuri, ruoka ja ihmisten elämäntapa, mutta kieli on vaikeaa. Oppisihan sen tietysti, jos maassa asuisi, mutta alku olisi kankeaa. Olen joskus opetellut kreikan alkeet, mutta unohtanut melkein kaiken. Espanja voisi olla toinen vaihtoehto, kielikin on helpompi.

      Englanninkieliset maat eivät kovasti innosta, vaikka kielen puolesta niihin olisi helppo muuttaa. Kanadassa on yhtä kylmää kuin Suomessa, USA ei kiinnosta konservatiivisuutensa takia, Britanniassa on liian märkää ja liian suuret luokkaerot ja Australiassa on liian kuuma. Sitäpaitsi aussienglanti kuulostaa kamalalta.

      • 10+14

        Kanadan eteläisimmät paikat ovat Espanjan ja Italian leveyspiireillä... ei siis järin kylmää Suomeen verrattuna. Useimmissa Britannian osissa ei sada enempää kun meillä ja esim. etelä-Australia ja Tasmania ovat sääoloiltaan vallan leppoisia.
        Konservatiivisuus USA:ssa tuskin haittaa, sekin vaihtelee osavaltioittain varsin paljon.
        Yksilönvapaudet ovat siellä tärkeä asia. Ruotsissa on Skoonessa varsin leuto ilmasto ja lyhyt talvi, ei aina luntakaan.


    • edut ja voitot

      Valtionlaitos tarjoaa sinulle Suomessa hallintaoikeuden omaisuuteen joka on vakuutettu 100 000 eurolla.

    • Syvälle juurtunut

      Jos saisin valita, mihin maahan synnyn, syntyisin Uuteen Seelantiin. Tarpeeksi etäällä muusta maailmasta, mutta lentokoneelle kyllä pääsee tähän muuhunkin maailmaan varsin nopsasti. Ilmasto olisi aivan ehdoton. Ja kaikkien hullujen amerikkalaisten, aasialaisten ja miksei vähän muidenkin ydinsaasteet olisivat niin kaukana, että laimenisivat väkisisin, enne kuin Uuden Seelannin saavuttaisivat.
      Sensijaan mihinkään uuteen maahan en enää vakituisesti muuttaisi. Olen siihen liian vanha, ja kaikki ystävät ja sukulaiset jäisivät liian kauas. Ja tutut paikat. Suomessa nolen syntynyt ja toivoakseni täällä kuolen, mutta mukava on silloin tällöin käydä muutakin maailmaa vilkaisemassa.

    • Saku

      Kreikassa, mun rahat odottaa jo siellä.

    • skinhead foewe

      en muuta!!! en en en!!!!! ette voi pakottaa minua!!!! vihaan kaikkea erilaista.
      Haluan vain syödä perunoita!!!!

    • Wanha starba

      Aikanaan 70-80- luvuilla asuin vajaat 10 vuotta ulkomailla. Ruotsissa, U.S.A. :ssa ja Kanadassa. Niistä Kanadass ja Ruotsissa voisin asua mielelläni ja U.S.A. :ssakin monissa paikoissa. Viimeksi mainitussa on nimittäin suuri ero missä täsmällisesti ottaen asuu.

      Näiden em. lisäksi Tanska, jossa opiskelin puoli vuotta aikanaan, olisi mielenkiintoinen paikka ja Norjakin. Ehkä vielä Saksa ja Hollanti, miksei myös Skotlanti, jossa olen aina viihtynyt. Ranskakin kävisi kun pärjään kielen suhteen ja muutenkin.

      Saatan parin vuoden päästä muuttaa Kanadaan. Silloin ehkä jo pääsen eläkkeelle, jos hyvin käy. Kanadassa minun ammatissani olisin jo eläkkeellä...ja paremmin eduinkin vielä. Siellä on paljon vanhoja jääkiekkotuttuja, joten siinäkin melessä helppo valinta.

      Aikanaan Ruotsiin muuttaessa olin muuten tosi kiitollinen siitä, että tuli koulussa opiskeltua ruotsia. Oli meinaan aika paljon hyötyä siitä silloin. Ja auttoi se Tanskassakin alkuun pääsemään, kunnes opin tanskaa.

    • hfriugfuy

      1.Anaheim Kalifornia
      koska Anaheim Ducks ja lämpöä
      2.Miami Florida koska lämpöä
      3.San Jose Kalifornia koska lämpöä
      t.mies30w

    • janu4

      1.Usa
      2.Kanada
      3.Norja

    • elinympärstö

      Ulkomailla ei saa kaikkea hyötyä irti, koska kuluttuuri on erillainen. Elät puolivaloilla... Kannattaa asua siellä missä on kasvanut niin saa elinympäristö kaiken hyödyn.

      • Nyfiken

        Tuosta ei kyllä voi olla samaa mieltä.... Ympäristö kun voi jollekulle olla yhtä kuin koko maailma.
        Sopeutumiskykyisimmät taas eivät näe ongelmia lähtemisessä.

        Mutta, ei oteta vakavasti, huvin vuoksihan tämä keskustelun aihe on tehty ja kuvitellaan edes missä sitä asuisi jos ei jostain syystä Suomessa.


    • tarkoituksenmukaista

      Ihmisillä on kaikenlaisai hulluja mieltymyksiä johtuen mediamaailmasta. Pitäisi kysyä missä päin maailmaa on vastaavanlaista mitä mediassa on esitetty. Tarkoittaa rakennettua ympäristöä.

    • Deutschland

      1.Saksaan! Opiskelen koulussa kieltä ja omatoimisesti olen opetellut. Kieli on siis helppoa ja ihanan kuuloista, ihmiset mukavia, halpaa, talot aivan ihania.

      2.Californiian

      3.Ranskaan

    • vanhapiika muuan

      1. Kanada - sopiva ilmasto minulle, englannilla pärjää, suhteellisetn rauhallinen maa
      2. Pohjois-Amerikan Alaska - pidän viileästä ilmastosta, englannilla pärjää, siellä on kuulemma paljon vapaita sinkkumiehiä (olen itse nainen)
      3. Ruotsi - oli vähän pakko valita tämä, vaikka Ruotsi ei kiinnosta. Pidän Suomesta, joten Ruotsi ehkä kaikista maailman valtioista olisi Suomen kaltainen. Hyvä puoli se, että tulisi opeteltua jo unohtunut ruotsin kieli uudelleen.

      Nuo olivat prioriteettijärjestyksessä.

      Oli kiva kysymys sinulta. Lisää tällaisia.

    • ktfkjhg

      Suomen rajojen sisäpuolella on alueita jotka eivät ole suomalaisten omistuksessa, mm. monet mökkitontit joita venäläiset omistaa. Niitähän ei voi oikeestaan sanoa Suomeksi koska ovat ulkomaalaisten omistamia alueita ja kuuluvat ulkomaihin. Ohan niitä tuommosia enklaaveita kuntienkin sisällä; esimerkiksi Yli-Iissä on valtaisa alue joka kuuluu Iiihin.
      Haluaisin siis asua jossain ulkomaalaisen omistamalla tontilla täällä Suomessa

      • 2+14

        Maa ei muutu ulkomaaksi, vaikka sen omistaisi vierasmaalainen. Valtiot eivät siis voi lisätä alueitaan sen varjolla että niiden asukkaat ostavat kiinteistöjä muista maista.


    • estonia.

      Viro tai pohjois Italia ja vikana tuo Kanada.

    • miehissä on jotakin

      Miehenä ehdottomasti Suomi. Suomessa miehet viettävät yhteista aikaa paljon enemmän muihin maihin verrattuna. Rakastan miesten välistä yhdessä olemista.

    • kauris3

      Sveitsi, hulppeiden maisemien takia.

    • man only

      1 kanada
      2 ruotsi
      3portugali

    • Chica74

      Espanjaan tietty! Ihana lämpö ja mukavia ihmisiä. Ei tarttis tehdä enää lumitöitä. Suomalaisia löytyy myös, jos haluaa äidinkielellä kirota jne.. 2-3 vuotta enää max. Jonnekin Torreviejan lähimaastoon... Un poco de sol.

    • New Zealand

      USA olisi ennen ollut valintana, mutta nykyisellään en sinne enää uskaltaisi asettua. Aiempi siviilien harrastama kiusanteko oikeushaasteiden avulla on muuttunut salaisiksi tuomioistuimiksi ja gag ordereiksi.

      Uusi Seelanti. Monestakin syystä.

    • mahotonta menoa

      Voe mahoton kui on meijjän luotsille tullu syyshommoo :O miten se nyt ehtii poistaa kaikki viestit kun ylläpito nostelee näitä avauksia yläpalkkiin viikottain.

      Espanja, Uusi-Seelanti, enpä muualle.

    • N-24

      Kanada samantapaisen luonnon ja rauhallisuuden (asioista ei tehdä suurta melua) takia.
      Etelä-Korea ainauudistuvan huipputeknologian, uusien tyylien ja kulttuurin vuoksi.
      Britannia (Englanti tai Irlantikin olisi kiva) ihmisten, arkkitehtuurin ja kielen vuoksi.

      En aio jäädä Suomeen kuitenkaan joten jostain näistä löydätte minut myöhemmin.

    • Lysia1

      Suomi - erittäin hiljainen, kaunis maa.
      Highways - super.
      Meidän on elettävä omassa maassaan!
      Voit mennä opiskelemaan tai rentoutua.
      Mutta aina on syytä palata maan monien järvien 1000!
      Suomalaisten tulisi olla ylpeitä maastaan​​, jotta osaavat elää hyvin!

      • 1+12

        Suomessa -kuten muissakin pohjoismaissa, toteutuu monissa muissa maissa kateuden kohteeksi tulevia asioita kuten demokratia, vakaus, vapaus ilmaista tunteita ja mielipiteitä, tasa-arvo sukupuolten välillä, liikkumisvapaus, poliisin ja armeijan järkevä toiminta kansalaisten hyväksi eikä heitä vastaan ja hieno luonto ja ympäristö. Lisäksi voi vallanpitäjistäkin sanoa mielipiteensä menettämättä päätään. Ei tätä vaihtaisi mihinkään; osanneeko arvostaakaan ennenkuin näkee muutakin?


    • sinne siis...

      Thaimaa on hyvä paikka. Hapaa ja kauniita naisia ja hyvät säät. Eli just päinvastainen Suomelle.

    • westerbergs

      Asuisin mielelläni jo ulkomailla jos elämän tilanteeni sen jo sallisi.. :(
      Kuitenkin olen ns. 'luontoihminen'?
      1. Uusi-Seelanti (Kaunis luonto & ystävällinen ilmapiiri.)
      2.Kanada (Ei eroaisi hirveästi Suomesta, 'koti' ikävä olisi varm. pienin? :) )
      3.Joku Itä-Blokinmaa. (Eläminen olisi halpaa ja kuulema ihmisetkin ystävällisiä?)

      Terv: Samooja

    • haaveilua vain

      Ruotsissa varmaan, en nyt osaa sanoa muutakaan paikkaa kun en ole juuri muualla käynyt paitsi välimeren maissa joskus, mutta siellä on kulttuuri ja ilmasto liian erilainen. Ruotsi on mielestäni karulla tavalla kaunis ja synkkä maa kuten Suomikin ja se viehättää. Jos vain voisin, niin muuttaisinkin sinne heti, mutta nykyisessä elämäntilanteessa ei onnistu edes paikkakunnan vaihdos...

    • reissaaja1

      Dominikaaninen Tasavalta. Siitä jo melkein tullut koti. Sinne aina kiva palata. Yleensä olen kuukauden tai kaksi , ei ole tullut laskettua montako kertaa... Ehkä noin 20.....

    • lottovoitolla

      Lontooseen ja/tai Singaporeen.

    • Patong Phuket
    • turkki fani

      kyllä tää poika taitas mennä turkkiin,on tullu siksi monesti siel oltua,että melkein kun toinen kotikylä,eli alanya,mukavaa,ja ainakin ollut sopivan rauhallista suomalaiselle

      • Turkki Alanya

    • matkalle...

      Pohjois Korea.

    • kansantalous

      Suomalaisten tulot jalostamisessa 26 prosenttia bkt:sta, aineettomat palvelut 72,2 prosenttia. Menoja ovat alkutuotanto 2,8 prosenttia. Suomalaisten menot ovat 2,8 prosenttia ja tulot 98,2 prosenttia.

      Ei ole kyse hinnasta, kyse on jalostusarvosta ja Suomessa on korkeampi jalostusarvo toisin sanoen tulotaso on parempi jalostamisessa puhumattakaan aineettomissa palveluissa.

    • viileäpaikka

      Etelässä eläkelläisten elinaika on lyhyempi kuumuuden takia. Elimistö ei jaksa ylläpitää elämää ja kunto huononee merkittävästi liikunnan puutteesta. Etelä on hyvä paikka kuolla hiljalleen, mutta varmasti. Suomessa kuolet äkillisesti sairauskohtaukseen vaikka kunto olisi hyvä.

      • Allu Alasin

        Rakastan kesää,mutta kärsin kovassa helteessä,en ole rantaleijonatyyppiä.Kuitenkin kesässä on etuja suomessa korkean sähkömaksun takia.Hintavertailut muiden maiden välillä on manipuloituja,kuten sähkönsiirtomaksua suomessa ei laskettu vertailuun lainkaan.Mikä maa tahansa olisi parempi paikka asua kuin kallis ja pienipalkkainen suomi,jossa kansalaiset ovat enimmäkseen aivopestyjä.Ne joihin propaganda ei ole tehonnut,etsivätkin jo toista maata asuttavakseen,ja mieluiten EU:n ulkopuolelta.Eri asia on sitten onko pieneläkeläisten mahdollista muuttaa muihin maihin,pitää olla tietun tuloinen,tai säästöjä huimasti.Suomeen kyllä pääsee kuka tahansa muuttamaan ilman tulorajojakin.


    • 1. Kiina, en ny osaa sen kummemmin täsmentää mikä kiehtonee, mutta ois varmastikkin paljon nähtävää isossa ja väkirikkaimmassa valtiossa.

      2. Brasilia, ois joskus mukava käydä samba karnevaaleissa.

      3. Kanada, samanlainen ilamsto kuin suomesakin ja ois mukava käydä siel sukulaistenki luona.

      ois kait noita paikkoja joissa ois mukava käydä tai asua.

    • Luonnonarmoilla

      Eiköhän tosiasiassa ois aika hauska asua jossain satumaassa tai thahimaassa
      jossa kalpeanaapan ostovoima ja vaikutusvalta olisi noin 1000kertainen tavanomaiseen verrattuna mutta paras ehdotukseni on ehkäpä PARATIISI
      eikä mikään HELVETTI niin maanpäällä kun sen allakin ellei TAIVAASSA.

      • Luonnomarmoilla

        Se oli HELL mikä sensuroitiin ilemeisesti automaattisesti..


    • Menossa jo

      Kaksi vuotta ja viisi kuukautta ja sitten mennään
      on aika tullut hankkia perhe ja maahan muutajana se onnistuu helpointen
      ei tämä nyt sattuamn varaan jäönyt vaqan katsoin missä maassa on kilteimmät ja kauneimmat naiset ja opettelin kieltä (tällä hetkellä 3 vuotta)
      ja jatkan vieläkin..Hommasin koulutuksen duunit valmiiksi ja sitten sen emon
      syy..Suomi on paska maa,en ollut paljon päälle 14 kun tajusin että lotto voitto on syntyä suomeen jollotus on kylmää kusettamista

      1.Belgia
      2.Tanska
      3.Norja

    • Finnish16

      1. Pohjois-Amerikka. Syystä että mielenkiintoinen ja mielestäni kiva maa. Lisäksi olen olen opiskellut kieltä jo seitsemän vuotta ja kolme vuotta vielä edessä opiskelija kun olen. Kieli siis on hyvin hallussa.

      2. Ruotsi. Mielestäni mukava maa, kieltäkin osaan ja Suomeen olisi helppo tulla vierailemaan kun matka ei ole niin pitkä.

      3. Canada. Erityisiä perusteluja ei ole, muuta kuin se, että maa vaikuttaa mukavalta.

      Suomi on kuitenkin mielestäni hyvä maa, ja viihdyn täällä mainiosti.

      • Huomautus 1

        Pohjois-Amerikka on maanosa, johon kuuluu 38 maata Wikipedian mukaan.


      • kato kartasta
        Huomautus 1 kirjoitti:

        Pohjois-Amerikka on maanosa, johon kuuluu 38 maata Wikipedian mukaan.

        Ei pidä paikkansa,pohjois-amerikkaan kuuluu 3 valtiota.


      • 20+1
        Huomautus 1 kirjoitti:

        Pohjois-Amerikka on maanosa, johon kuuluu 38 maata Wikipedian mukaan.

        Suurin osa noista 38:sta on saaria, mm. Tanskalle kuuluva Grönlanti)).
        Maanosan raja kulkee tietysti keskellä Panamaa (vierailin Panaman käynnilläni sekä Pohjois- että Etelä-Amerikassa)). Puhekielen pohjois-Amerikka lienee useimmille USA, Kanada ja Meksiko. Oleellista tässä keskustelussa ei varmaan ole maantieteellinen pilkuntarkkuus vaan se, että vopi käsittää mitä ihmisten kommentit tarkoittavat.


      • pihistämö
        20+1 kirjoitti:

        Suurin osa noista 38:sta on saaria, mm. Tanskalle kuuluva Grönlanti)).
        Maanosan raja kulkee tietysti keskellä Panamaa (vierailin Panaman käynnilläni sekä Pohjois- että Etelä-Amerikassa)). Puhekielen pohjois-Amerikka lienee useimmille USA, Kanada ja Meksiko. Oleellista tässä keskustelussa ei varmaan ole maantieteellinen pilkuntarkkuus vaan se, että vopi käsittää mitä ihmisten kommentit tarkoittavat.

        Pilkun pihistämistäkö,onhan 3 ja 38 ihan eri lukuja,kato kartasta.


    • Timputkeen

      Viiskymppiset elivät viiskymppisten kriisissä, eivät elä enää kun aloitus nostettin yläriviin ja kaikki suomi24 timputtuun haluavat vanhat ja nuoret ovat autttaneet 14 mielipiteen nousemisen yli sataan. Tekohengitystä, jotta palsta eläisi ja voisi hyvin,.

      • fghfjfgjbgjfgnjhgkng

        Älä nyt jaksa...
        Systeemi on kaikilla foorumeilla sama - kun kommenttien määrä ylittää tietyn rajan, juttu menee etusivulle. Kohta tääkin katoaa ja sit taas puhutaan jostain muusta. Vaikka teidän 50 selkeästi esiintunkevasta masennuksesta (loistaa läpi tuossa sinunkin tekstissäsi). Piristys ny.


      • Eppu Jalkaruusu
        fghfjfgjbgjfgnjhgkng kirjoitti:

        Älä nyt jaksa...
        Systeemi on kaikilla foorumeilla sama - kun kommenttien määrä ylittää tietyn rajan, juttu menee etusivulle. Kohta tääkin katoaa ja sit taas puhutaan jostain muusta. Vaikka teidän 50 selkeästi esiintunkevasta masennuksesta (loistaa läpi tuossa sinunkin tekstissäsi). Piristys ny.

        50 ikäiset on masentuneet ehkä jo siksi koska elivät suomessa tämän maan ollessa turvallisempi,ja hyvinvointivaltio.Nuoret eivät siitä ajasta tiedä,.Aivopesuohjelma on saanut heidät uskomaan kaiken valheen mitä media syöttää.Vähemmästäkin masentuu.


      • Alter egoni
        Eppu Jalkaruusu kirjoitti:

        50 ikäiset on masentuneet ehkä jo siksi koska elivät suomessa tämän maan ollessa turvallisempi,ja hyvinvointivaltio.Nuoret eivät siitä ajasta tiedä,.Aivopesuohjelma on saanut heidät uskomaan kaiken valheen mitä media syöttää.Vähemmästäkin masentuu.

        Jokainen sukupolvi on vuorollaan sanonut samaa - kuulemma jo antiikin aikaan se filosofi Aristoteleskin, sättinyt kuritonta nuorisoa.
        Joten se latinalainen lause O Tempora, O Mores (oi aikoja, oi tapoja) on aina toimiva.


      • 17+7
        Eppu Jalkaruusu kirjoitti:

        50 ikäiset on masentuneet ehkä jo siksi koska elivät suomessa tämän maan ollessa turvallisempi,ja hyvinvointivaltio.Nuoret eivät siitä ajasta tiedä,.Aivopesuohjelma on saanut heidät uskomaan kaiken valheen mitä media syöttää.Vähemmästäkin masentuu.

        Vanhemmat ihmiset elivät ajassa jolloin ei ollut ilmaista opintorahaa, hammashoitoa tai muitakaan etuja nuorille ja kansakoulutason ylittävästä koulusta (kuten peruskoulua vastaava keskikoulu) piti maksaa.. Työttömyyskorvaukset sai käymällä työttömyystöissä, ei kotona maaten. Asumistukea ei tunnettu ja toimeentulotuki annettiin kunnan jauhoina. Nuoret eivät tosiaan tiedä missä paratiisissa elävät nykyisin verrattuna noihin aikoihin.


      • Kanadaan!!!
        17+7 kirjoitti:

        Vanhemmat ihmiset elivät ajassa jolloin ei ollut ilmaista opintorahaa, hammashoitoa tai muitakaan etuja nuorille ja kansakoulutason ylittävästä koulusta (kuten peruskoulua vastaava keskikoulu) piti maksaa.. Työttömyyskorvaukset sai käymällä työttömyystöissä, ei kotona maaten. Asumistukea ei tunnettu ja toimeentulotuki annettiin kunnan jauhoina. Nuoret eivät tosiaan tiedä missä paratiisissa elävät nykyisin verrattuna noihin aikoihin.

        Olet jo moneen toisten kommentoinut politiikkaa - miksi? Anna ihmisten puhua topicin aiheesta. Selitä noita Yhteiskunta-palstalla tai jossain talouspalstalla.


    • miikaleksa89

      Luin keskustelua niin annan oman panokseni missä maassa kuin suomessa haluaisin asua.

      Venäjä- Siksi ihmiset ovat iloisia ja avoimija maa jossa on suuret toleranssit ja haastava maa ennenkaikea tykkään haasteista olen itse asunut vuos takaperin Venäjällä halu muutta sinne on kova eteenkin luoteis-venäjälle ja moskova tai pietari

      Ukraina- Entiijä miksi mutta kiehtova maa sekin

      Thaimaa/hong kong- En oo käynyt koskaa olen kuulut että hieno maa tekisi mieli joskus käydä siel

    • Englanti ja Glastonbury. Siellä on hyvä olla... =)

    • No varmaan sitten thaikkalundiaan, hollantiin(amsterdam) tms missä on isommat suomalaiset ghettot.

      • tylsän tuntuinen

        Tuulimyllyjä vastaan taistelua, eihän se ole edes kaunis maakaan, kaupunkeja ja peltoja, tylsän näköistä kun läpi kuljettiin.


    • Long long away

      Australiassa, tottakai sen nyt Googlekin tietää.

    • 7´5

      Eikö asuinpaikka/asuinmaa ole jo nyt ihan vapaaehtoinen? Ihminen on muutenkin täysin vapaa luomaan oman elämänsä, mutta miksi hän ei tee sitä? Olen tutustunut Alkuajatukseen, eli erääseen uuteen elämäntieteeseen, josta löysin tietoa ja apua oman tahdon selkeyttämiseen. Sitä voin todella suositella myös muille.

      • fjfjjfjfjfjjjj

        Ehkä niin,mutta aivan pienituloinen ei noin vaan voi maata vaihtaa,koska siihen on asetettu rajoitteita.Täytyy olla säästöjä.


    • Stetsoni.

      Minä asuisin Usan keskilännessä. Siis siellä punaniska alueella, kotoisaa kun myös paljon juntteja ja McDonaldseja. Melkeen kun suomessa asuisi.

      • farang khii nok

        Asun Thaimaassa Bangkokin kupeessa ja en päivääkään vaihtaisi pois


      • Thaimaassa Bangkok

      • 8+4

        No minusta ei USA:n keskilänsi juurikaan muistuttanut Suomea kun kiersin Montana-Wyoming- Idaho-Utah-Nevada tienoita. Komeita maisemia, preeriaa ja kanjoneita, kivistä erämaata, suolajärveä ja -aavikkoa.Meininkikään ei ollut erityisen suomalaista)).


    • Golf Hua Hinillä?
    • unelmaxxxxx

      Olen jo lapsesta asti halunnut asua amerikassa ja ihan vapaaehtoisesti. Tätini asuu siellä floridassa hän muutti sinne kun avioitui amerikkalaisen liikemiehen kanssa 70- luvulla. Olen käynyt siellä monesti hänen luonaan. Joten tämä maa on minun toivemaani.

      • Huh!

        Etpä lapsi-kulta tiedä mihin käärmeenpesään olisit nokkaasi lykkimässä.


      • ioioi9898mnmnmn
        Huh! kirjoitti:

        Etpä lapsi-kulta tiedä mihin käärmeenpesään olisit nokkaasi lykkimässä.

        älä höpäjä!
        Ihana paikka!


    • Suomen kesää en vaihtaisi mihinkään, mutta muut ajat voisin asua Australiassa ja nimenomaan Melbournessa. Kaupunkihan tunnetaan temperamenttisista säävaihteluista, joten siinäkin mielessä uskoisin olevani siellä kuin kotonani. ;)

    • Suomen vapaus

      Suomessa on jokamiehen oikeudet kulkea missä haluaa. Muualla päin maailmaa sinut ammutaan, jos menet luvatta pois tieverkostosta. Vaihtoehtoisesti sinut syödään elävältä villieläimien toimesta.

      • 55,-

        Vapaus ja turvallisuus ovat ensimmäisiä kriteereita asuinpaikan valinnassa. Afrikkaan en muuttaisi turvallisuuden takia, enkä Yhdysvaltoihin vapauden takia. Vanhemmalla iällä turvallisuus ja vapaus korostuvat iän ja vapaa-ajan takia.


      • xfnfhfhfhfh

        "Suomen vapaus":
        Ja tämä kertomasi uhkakuva toteutunee jo tuossa länsinaapurissa...?


      • joka mies

        Meillä on se jokamiehen oikeus,tuntuisi ahdistavalta jos Suomessakin olisi niinkuin keski ja eteläeuroopassa,eihän siellä voi mennä metsiin kävelemään,vaikka eihän siellä juuri niitä olekkaan,peltoja ja kaupunkeja vaan,pohjoismaissa on paras olla.


    • -----

      1. Sveitsi
      2. Norja
      3. Ruotsi

      Jos taas voittaisin vaikkapa lotossa 5 miljoonaa, tai tulisin muuten vain helvetin rikkaaksi niin listä muuttuisi:

      1. Japani
      2. Saksa
      3. Sveitsi

    • nmj4

      Kanada. Siellä ei ole Kataisia ynm. ja asiat on suht hyvin.

      • katajaista

        Onks siellä persuja, taidat hakkaraisen kavereita, ota kaikki kaverisi mukaan, Kataista emme sulle anna.


    • rudolf1975

      Minä muuttaisin Somaliaan koska kulttuuri on jo varsin tuttu.

    • ...

      Joko Viro, Malesia tai Syyria siinä tapauksessa, jos sota jo vihdoin loppuisi.

    • muuttajat1

      Nuorena oli mahdollisuus Australia, Kanada mutta päädyin Ruotsiin ja meitä suomensukuisia on tänään täällä 700 sataatuhatta.

      43 vuotta hyvin on mennyt elämä, Suomi on tavallaan vieras maa.

    • Ruanda on maa,missä voisin viettää eläkpäiviäni. Tunnen maan jo melko hyvin koska olin siellä 5 kuukautta viime vuonna ja tili kierraltyä pieni maa laidasta laitaan. Eläminen siellä on halpaa ja maa on melko turvallinen.

      • kärpäsiäkään

        Sinne minäkin, turvallisuuden takia, nehän eivät tapa kärpästäkään.


    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Kyllä se Kanda vois olla aika todennäköisin vaihtoehto ja vakavastikkin koska suomi on pilattu huonolla ja epäoikeudenmukaisella hallituksella ja päätöksillä.

    • +55

      Olen asunut ja oleskellut useammassakin maassa, joten valitsisin kohtuullisen edullisen maan asua, jossa olisi lisäksi mielyttävä ilmasto.

      Intiassa on tullut olluksi jonkun verran ja voisi olla sellainen maa,että voisin muuttaa sinne ihan hyvin. Intiasta löytyy ihan mielyttäviä paikkoja, joissa voi asustella kaikessa rauhassa.

      Espanja on ihan mukavaa asustella jo kulkuyhteyksien puolesta, omalla kohdallani vain on ongelmana puutteellinen kielitaito, mutta se ei suuremmin haittaa elämää siellä.

      Virossa tykkään asustella, eteläisestä Virosta löytyy mukavia paikkoja asustaa.

    • boiboi1

      ehdottomasti Malesia....tai thaimaa

    • KANADA ON SUPERSUOMI

      Suomi olisi hyvä maa, jos täällä olisi päättäjillä enemmän maalaisjärkeä.

      Olen ollut lomailemassa tropiikissa, vuorilla, aavikoilla, vaikka missä. Mutta suomenkaltainen on se maa, jossa minä mielelläni asun. Ehkä saisi olla vähän lämpimämpi ja pitempi kesä... joten vaihtoehtoja on tasan kaksi.

      1. KANADA KANADA KANADA KANADA KANADA KANADA
      2. RUOTSI RUOTSI RUOTSI RUOTSI RUOTSI
      3. SUOMI SUOMI SUOMI SUOMI SUOMI

      Suomi on toisaalta niin järjetön maa ja tyhmät johtajat, että täällä ei voi sen takia asua enää. Kanada on paljon kehittyneempi, koska heidän johtajat tietävät mitä tekevät ja siellä työläinen saa enemmän palkkaa suhteessa kuin täällä kituuttavat. Suomi on paskin maa verrattuna näistä kolmesta joka suhteessa.

      Kanadassa myös saa enemmän aurinkoa sillä vaikka maassa on lähes Suomen kaltainen ilmasto on sen eteläisimmät osat ranskan, espanjan ja italian korkeudella. Jolloin aurinko on lähes 20 astetta ylempänä kuin Suomessa!! Sen on pakko vaikuttaa jo ihmisten mielialoihin ja tasata ääripäitä.

      O Canada! O Canada! O Canada! O Canada! O Canada! O Canada!

      • istuva sika

        Olisit syntynyt inkkari maassa,


    • juuuuhhuhhu

      1. Grönlanti (suomalainen viihtyy lumessa)
      2. Haiti (tykkään maanjäristyksestä ja jännityksestä)
      3. Nigeria (tykkään!!!)

    • Suunta on

      Azorit, ei ole kaikenkarvaisia maahanmuuttajia, ihmiset ovat rehellisiä, ei ole juoppoja, eläminen on kohtuuhintaista. Minun eläkkeeni on suurempi kuin keskiverto Azorilaisen palkka. Ei ole töitä niin ei sen perässä tulijoitakaan. Ilmasto on ihanteellinen. Ei ole koskaan kylmä, mutta ei liian kuumakaan.Sinne aion paeta Suomen umpiuunoja poliittisia päättäjiä. Olemme vastaanottamassa Suomalaisten avustuspaketteja. Lisäksi viemme aika kivan pesämunan mennessämme.

    • Dorak Durak

      Melkeinpä minne tahansa Euroopassa tai sitten Kanadaan (Vancouver). Ranska, Saksa tai Belgia kiinnostaisivat, mutta maahanmuuttajaongelmat isommissa kaupungeissa askarruttaisivat. Olen asunut Wienissä ja Prahassa ja voisin asua molemmissa jatkossakin, vaikka kyseiset kulttuurit eivät juuri kiinnosta. Tsekki kuitenkin mieluummin kuin (Wieniä lukuun ottamatta) konservatiiviset Itävalta, Sveitsi ja Etelä-Saksa. Pohjois-Saksasta Hampuri tai Berliini eivät olisi huonoja vaihtoehtoja. Pohjoismaissa pärjäisi varmasti helposti ja Köpiksessä tai Stokiksessa olisi varmaan mukava asua. Toistaiseksi kuitenkin Suomi on jees.

    • sinnetuonne

      Australia, jo pelkästään ilmaston takia. Tai jenkkilä.

      • hekotella hihihihi

        Nauruun, sais loppu ikänsä nauraa.


    • K-P 9

      Australia

      Skotlanti

      Itävalta

      Muita kiinnostavia maita olisi: Saksa ja Ranska...

    • hud.ä+-

      Pohjois Koreaan. Ryyppäämään Kimin kanssa sen saarelle. Tuu ssäähii!

      • JOO JOO JOO

        Vittu ois nastaa ryypätä KIMIN ja RODMANIN kanssa omalla saarella! SELLASTA SE ON KU SUOMESSAKIN !!!

        KIVAA KOMMUNISTIT JEE PARASTA JEE KAPITALISMIA. AAAHAHAHHA


    • mtre3

      Englanti - Glastonbury

      Skotlanti - Fort Williams

      Englanti - Tintagel

    • Heihei!

      Hollanti, Espanja, Amerikka, kunhan pääsee Suomesta pois.. Täällä ihmiset ei osaa edes hymyillä, ilmasto on aivan perseestä ja kaikki menee huonompaan suuntaan kun kansa tottelee hulluja päättäjiä.. En voi edes kuvitella asuvani täällä loppuelämääni

    • yks 1

      Muuttaisin varmaan viroon.Siellä kuulemma jossakin suomalaisia asustaa,mutta en nyt muista missä.Toivottavasti ei tule tilannetta että joutuisin muuttamaan pois suomesta.Ainut mieleeni nyt tuleva mahdollinen tilanne olisi nälkä.Toinen maa olisi Israel jos löytäisin sieltä työn ruokapalkalla,sillä parempi niinkin kuin nähdä suomessa nälkää,tai joutua valtioterrorin uhriksi.

      • prjumees

        viro on ok.kyllä siellä niitä suomalaisia asuu paljonkin,varsinkin pärnussa kesällä kuulee lähinnä suomen kieltä.asioiminen onnistuu monissa paikoissa suomen kielellä ja tulotaso viim.10 vuoden kuluttua sama kuin suomessa.
        eivät rakenna sinne samanlaista sos systeemiä kuin me skandit joten lakuja ei näy
        katukuvassa tulevaisuudessakaan.


    • Erkki Eräheimo

      1. Skotlanti, asunut siellä, kaunis paikka ja ihmisillä hauska murre.
      2. Kanada / Alaska
      3. Uusi-seelanti

      • MÄ32

        Missä asuisit jos et suomessa??!! Häh! Kun lukee useimpia esim suomi24:n ketjuja, niin tulee sponttaanisiti pakottava tunne että missä tahansa muualla = ) mies 32v vantaa


      • 18+3
        MÄ32 kirjoitti:

        Missä asuisit jos et suomessa??!! Häh! Kun lukee useimpia esim suomi24:n ketjuja, niin tulee sponttaanisiti pakottava tunne että missä tahansa muualla = ) mies 32v vantaa

        Suomi 24 ketjut edustavat enimmäkseen onnettoman tietämätöntä kansanosaa, joka ei tunne muiden maiden oloja ja infrastruktuuria vaan muodostaa kuvansa viikon halpismatkan perusteella (ja senkin matkan teki naapurin äijä). Maailmassa on harvoja maita, missä näillä luusereilla olisi yhtä hyvät olot kuin Suomessa.


      • Kanadaan!!!!
        18+3 kirjoitti:

        Suomi 24 ketjut edustavat enimmäkseen onnettoman tietämätöntä kansanosaa, joka ei tunne muiden maiden oloja ja infrastruktuuria vaan muodostaa kuvansa viikon halpismatkan perusteella (ja senkin matkan teki naapurin äijä). Maailmassa on harvoja maita, missä näillä luusereilla olisi yhtä hyvät olot kuin Suomessa.

        Peukku tälle - tässä oli aiheeseen liittyvää asiaa :)


    • einefrau

      1. Berliini
      2. Berliini
      3. Berliini

      • L - L

        Ymmärrän järjestyksesi!

        Me käymme Saksassa kahdesti vuodessa. Joulumarkkinoilla vaihdellen kaupunkia ja kesäisin Berliinissä.

        Saksaon listallemme heti Itävallan jälkeen.


    • pois, pois, pois....

      Mikä tahansa paitsi Suomi. Ruotsi liian samankaltainen. Asuisin Pohjois-Koreassakin mielummin kuin Suomessa koska siellä ei ole Jorma Ollila suunnittelemassa lisävalvontalaitteita ihmisten kyttäämiseksi.

    • Nyfikenin omat valinnat ovat melkein kuin minun:

      1. Ruotsi, koska se on kulttuurisesti Suomea lähellä ja myös fyysisesti. Olen käynytkin siellä usein, joten moni kaupunki on tuttu. Yksi ystävänikin asuu siellä. Osaan ruotsiakin, vaikka en aktiivisesti kovin hyvin. Äkkiä alkaisi sujua.

      2. Iso-Britannia, sillä olen ollut siellä nuorena pidempiä jaksoja ja muutenkin seurannut maan tapahtumia ja kehitystä. Pystyisin sopeutumaan sinne. Ja tietty, osaan kieltä.

      3. Kanada, sillä minusta sen monikulttuurisuus on mielenkiintoista. Maa on myös
      pohjoisessa, kuten Suomi, vaikka ilmasto ei ihan sama olekaan. Kielikin vaikuttaa, englanti siis. Ranskaa en osaa, joten valitsisin tietysti enkunkielisen kaupungin. Tämä vasta kolmonen, koska on kaukana Suomesta.

    • English17

      Tämä kysymys on tosi helppo. Ehdottomasti Englannissa, rakastan englantilaista kulttuuria, historiaa ja luontoa. Englannin ilmasto on yksi lempi ilmastoistani, ei siellä kaikkialla edes sada enempää kuin Suomessakaan lähinnä länsi-Englannissa sataa paljon. Toisekseen siellä puhutaan englantia jota osaan kielistä parhaiten lukuun ottamatta äidinkieltäni ja siellä on niin paljon mahdollisuuksia kun siellä on noin 55 miljoonaa ihmistäkin.

    Ketjusta on poistettu 77 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6033
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3665
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1945
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1758
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1611
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1532
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      1430
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1428
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      25
      1341
    Aihe