Tässä linkissä on ohjeita kauppojen asiakkaille. Kopioitu Iltalehdestä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022016698734_uu.shtml
Lisään muutaman.
- Miksi te asiakkaat tuijotatte kassaa ja myyjiä vihaisesti? Me emme ole syypää teidän ongelmiinne elämässä.
- Jos kaupassa on jonoa, se ei ole kassojen syytä. Älä siis valita jonosta kassalla! Vaan soita suoraan kauppiaalle, tavaratalojohtajalle ja asiakaspalvelun esimiehelle. Voit lähettää palautteesi sähköpostilla tai tavaratalon palautesivun kautta. Kauppias, tavaratalojohtaja ja asiakaspalvelun esimies päättävät, kuinka paljon vuorossa on henkilökuntaa.
- Miksi teidän asiakkaiden pitää tunkea tavaratalon pisimpään kassajonoon? Tavaratalossa on monta kassaa auki. Kävelemällä 5-10 metriä eteenpäin pääsee usein maksamaan ostoksensa heti.
- Miksi te asiakkaat tungette noin 300 euron ruokaostostenne kanssa viime tingassa kassalle, sulkemisaikaan? Kauppa aukeaa arkisin jo klo 8-9 ja sunnuntaina klo 12. Erityisesti eläkeläisillä on koko päivä aikaa hoitaa kauppareissunsa.
- Miksi te asiakkaat ette voi punnita hedelmä- ja vihannespusseja hedelmäosastolla? Ei ole kassan tehtävä hakea hintalappua ostoksiinne.
- Miksi hakkaatte kassapöydän teräsreunaa kynsillä? Siitä kuuluu rasittava ääni.
- Miksi hakkaatte kengänkoroilla lattiaa? Tästäkin kuuluu rasittava ääni.
- Kauppakassit on keksitty jo aikoja sitten. Hyvä kauppakassi maksaa vain muutaman euron tai sen voi ommella itse. Puuvillakassin voi saada jostain jopa ilmaiseksi ja se kestää vuosikausia. Ja luonto kiittää!
- MIksi laitatte muovikassit kassalinjalle alimmaiseksi? Ja ladotte kassien päälle muutaman 24-pack kaljalaatikon? Sitten mulkoilette kassamyyjää vihaisesti, kun muovikassien etsiminen estää.
- Miksi te asiakkaat yskitte suoraan kassamyyjää päin? Ties mitkä taudit ja influessat tarttuvat pisaratartuntana. Haluaisitko asiakas itse, että sinua päin yskitään?
- Miksi te asiakkaat ette viitsi etsiä kaupan asiakaskorttia, maksukorttia tai käteistä rahaa valmiiksi?
- Miksi te asiakkaat nuolette sormianne ennen setelien kaivamista lompakosta? Ällöttävä tapa!
- Miksi te asiakkaat seisotte ja tuijotatte eikä tee elettekään pakataksenne ostoksianne? Omien ostostenne pakkaaminen on - uskomatonta mutta totta! - teidän tehtävä. Te aiheutatte jonon vitkuttamalla pakkaamista.
- Jos tuotteessa on hintavirhe, se ei ole kassan syytä. Kassa ei hinnoittele tuotteita tavaratalossa vaan hinnoittelu tapahtuu osastolla. Menkää siis ko. osastolle haukkumaan ja valittamaan.
ABC - alkeellisia ohjeita kauppojen asiakkaille!
17
574
Vastaukset
- ewrdhtyju7thrd
- Miksi te asiakkaat yskitte suoraan kassamyyjää päin? Ties mitkä taudit ja influessat tarttuvat pisaratartuntana. Haluaisitko asiakas itse, että sinua päin yskitään?
En todellakaan ymmärrä miten iästä ja sukupuolesta huolimatta kaikki tekevät tätä. Sitten aletaan jutustelemaan, että ohhoh jopa on ulkona kylmä kun aivastuttaa. Kuvottavaa...
- Miksi te asiakkaat seisotte ja tuijotatte eikä tee elettekään pakataksenne ostoksianne? Omien ostostenne pakkaaminen on - uskomatonta mutta totta! - teidän tehtävä. Te aiheutatte jonon vitkuttamalla pakkaamista.
Samat asiakkaat valittavat todennäköisesti jonoista mutta toljottavat minuutteja tyhjyyttä ja vasta kun on maksettu, kortit aseteltu uuteen järjestykseen lompakossa keksitään 'hei pitäisikö pakata vai tarkistanko viestit ensiksi'. - Tytkijanainen 16
Onko sinulla ollut poikkeuksellisen huono päivä, vai onko asenteesi noin v-mainen ja aggressiivinen aina?
- En ole ikinä tuijottanut kassaa vihaisesti, en ole nähnyt kenenkään muunkaan tekevän niin. Tuntuuko sinusta, että sinua muuallakin tuijotetaan vihaisesti?
- Valittavatko asiakkaat oikeasti sinulle, jos kassalla syntyy jonoa? Uskon tätä tapahtuvan melko harvoin. Toteaminen siitä, että onpas jonoa, ei ole valittamista. Ehkä se on myötätunnon ilmaus sinulle!
- En ole ikimaailmassa nähnyt kenenkään nimenomaan valitsevan pisintä jonoa. Likimain aina päinvastoin. Mitä merkitystä sinulle on sillä, onko omalla tai työkaverisi kassalla pitkä jono?
- Sinulla ei todellakaan ole mitään sanottavaa siihen, mihin aikaan asiakkaat tulevat kassalle minkähintaisten ostostensa kanssa. Jokaisella on omat syynsä kaupassakäyntiaikaansa ja ostostensa määrään. Kommenttisi on todella törkeä!
- Toisinaan ihan yksinkertaisesti erehdyksessä jää jokin tuote punnitsematta. Onko sinulla joku syy olettaa, että asiakas tekisi niin tahallaan? Näitähän käy kuitenkin aika harvoin. Jos toisinaan punnitsemassa käyminen on sinulle ylivoimainen tehtävä, valita työnantajallesi tai lähimmälle esimiehellesi.
- Jos olet ääniyliherkkä, tavaratalo on sinulle väärä paikka. Itsekin joskus rummuttelen, jos päässä soi joku rytmikäs biisi. Enpä olisi ikinä arvannut, että tämä "musikaalinen" tapani olisi kassahenkilölle noin suuri ongelma!
- Asiakkaiden tapa kuljettaa ostoksensa kotiin ei ole sinun asiasi. Olkoon sitten kauppakassi, selkäreppu, muovikassi, pahvilaatikko tai pompan taskut. Otatko ehkä bulttia myös siitä, millaisella kulkuneuvolla he liikkuvat ja kuinka pitkiä matkoja?
- Jos asiakas on niin höhlä, että lastaa ostoksensa muovikassien päälle, se on hänen ongelmansa. Sinä luonnollisesti käsittelet tavarat siinä järjestyksessä kuin se on sujuvinta. Tuohon väittämääsi mulkoiluun en edes usko.
- Toisia päin yskiviä ihmisiä on, ikävä kyllä, kaikkialla. Ei se ole mikään sinun kassasi kautta kulkevien erityisominaisuus.
- Korttien ja käteisen rahan valmiiksi esille etsiminen ei välttämättä ole edes mahdollista. Vaaditko sinä ihan oikeasti ihmisiltä, että he samanaikaisesti purkavat ostoskärrystä tavaroita nauhalle, pakkaavat niitä toisessa päässä, kuljettavat kärryä eteenpäin ja pitävät käsissään kortteja, rahoja ja lompakkoja? Ihmisen käsien määrä on rajallinen, yleensä niitä on vain kaksi.
- En useinkaan näe kenenkään nuolevan sormiaan kassalla. Itse en edes ilkeäisi, kädet ovat likaiset kaupassa kiertämisen jälkeen!
- Tästä samasta pakkaamisesta kassat jaksavat aina vääntää! Minulla on oikeus pakata ostamani tavarat ihan siinä tahdissa kuin itse hyväksi näen! Jos siitä syntyy jonoa, vika on kassajärjestelyissä tai nauhojen määrässä. Valita esimiehellesi, että olet työssäsi niin nopea ja koneesi niin tehokas, että asiakkaat eivät ehdi toimia liukuhihnasi tahdissa! Eikö kuulostakin typerältä? Jos me seisomme ja tuijotamme (?), me luultavimmin pitelemme kätösissämme kortteja, lompakkoja ja rahoja. Silloin ei pysty pakkaamaan!
- Jos tuotteessa on hintavirhe ja huomaan sen kassalla, sanon siitä luonnollisesti kassahenkilölle. Pitäisikö minun siltä seisomalta lähteä osastolle etsimään myyjää/hinnoittelijaa ja jättää kassatapahtuman jatkuminen odottamaan, kunnes asia on selvinnyt? Jos puolestaan huomaan hintavirheen kotona ja lähden sitä kauppaan selvittämään, kassa on luonnollisesti ensimmäinen, jolle asiasta puhun. Usein asia myös pystytään selvittämään ihan siinä! Joillakin kassoilla on tarve ratkaista syntynyt ongelma parhaalla mahdollisella tavalla. Miksi käytät hintavirheen oikaisupyrkimyksestä termejä "haukkua" ja "valittaa"? En minä yleensä tee niin, enkä ole useinkaan nähnyt muidenkaan tekevän. Useimmiten nämä selvitetään ihan asiallisesti.
Olen pahoillani työnantajasi puolesta. On ikävää, että hänen yrityksessään se eniten asiakkaiden kanssa tekemisissä oleva henkilö näkee heissä vain suuren määrän harmia ja riesaa sekä ärsytystä itselleen. Se heijastuu väistämättä myös tapaan kohdata asiakas.
Mainittakoon, että itsekin opiskeluaikoina olin asiakaspalvelutyössä. Pidin siitä ja minusta asiakkaat olivat 99 %:sesti kivoja. Ne loput 1% olivat haaste, pyrin saamaan heidät myötämielisiksi yrityksellemme ja tulemaan uudestaankin.- 12+18
Älä viitsi lässyttää. Minä en koskaan, ihan periaatteesta, tunge kauppaan kaksi minuuttia ennen sulkemisaikaa ja jää kiireettömästi ostamaan ruokaa koko suvulleni. Haloo? Voi niitä myyjiäkin joskus ajatella sen verran, ettei omalla toiminnallaan pakota jäämään palkatta ylitöihin.
- Kumisaappaat 16
12+18 kirjoitti:
Älä viitsi lässyttää. Minä en koskaan, ihan periaatteesta, tunge kauppaan kaksi minuuttia ennen sulkemisaikaa ja jää kiireettömästi ostamaan ruokaa koko suvulleni. Haloo? Voi niitä myyjiäkin joskus ajatella sen verran, ettei omalla toiminnallaan pakota jäämään palkatta ylitöihin.
Mitä sinä horiset? TUNGE kauppaan... KIIREETTÖMÄSTI... KOKO SUVULLENI... PALKATTA ylitöihin...
En jotenkin saa millään mielessäni visualisoitua kauppaan TUNKEMISTA. Väkisin ovenraosta, vaikka sitä ollaan sulkemassa?
Jos sinulla ei koskaan ole tarvetta käydä kaupassa vähän ennen sulkemisaikaa, hyvä niin. Sama ei tietenkään päde kaikkiin ihmisiin.
Viimeksi kävin kaupassa juuri ennen sulkemisaikaa tekemässä perheen ruokaostokset joskus elokuun puolivälin paikkeilla. Olimme tulossa mökiltä ja tiellä oli ollut liikenneonnettomuus, mikä viivästytti matkantekoa yli tunnilla. Mitä mieltä olet, voisiko tällainen olla hyväksyttävä syy käydä kaupassa lähellä sulkemisaikaa?
Äitini, eläkeläinen, kävi tässä syksyllä eräänä iltana myöhään kaupassa siksi, että oli vasta saanut tietää, että poika perheineen tulee seuraavana päivänä käymään ja hän halusi varata tarjottavaa erikoisruokavalioiselle pojantyttärelle. Olisiko hänen pitänyt pyytää kassahenkilöltä lupa, että saa vielä mennä etsimään näitä erikoisruokavaliotavaroita?
Taidat olla yleispölvästi. - 12+18
Kumisaappaat 16 kirjoitti:
Mitä sinä horiset? TUNGE kauppaan... KIIREETTÖMÄSTI... KOKO SUVULLENI... PALKATTA ylitöihin...
En jotenkin saa millään mielessäni visualisoitua kauppaan TUNKEMISTA. Väkisin ovenraosta, vaikka sitä ollaan sulkemassa?
Jos sinulla ei koskaan ole tarvetta käydä kaupassa vähän ennen sulkemisaikaa, hyvä niin. Sama ei tietenkään päde kaikkiin ihmisiin.
Viimeksi kävin kaupassa juuri ennen sulkemisaikaa tekemässä perheen ruokaostokset joskus elokuun puolivälin paikkeilla. Olimme tulossa mökiltä ja tiellä oli ollut liikenneonnettomuus, mikä viivästytti matkantekoa yli tunnilla. Mitä mieltä olet, voisiko tällainen olla hyväksyttävä syy käydä kaupassa lähellä sulkemisaikaa?
Äitini, eläkeläinen, kävi tässä syksyllä eräänä iltana myöhään kaupassa siksi, että oli vasta saanut tietää, että poika perheineen tulee seuraavana päivänä käymään ja hän halusi varata tarjottavaa erikoisruokavalioiselle pojantyttärelle. Olisiko hänen pitänyt pyytää kassahenkilöltä lupa, että saa vielä mennä etsimään näitä erikoisruokavaliotavaroita?
Taidat olla yleispölvästi.Nääh, tarkoitan lähinnä heitä, jotka jäävät vielä sulkemisajan jälkeenkin pohdiskelemaan aivan rauhassa, että ottaisiko sittenkin maitoa, eikä piimää. Rauhoitu hyvä ihminen, kyllä sinä saat siellä kaupassa olla miten lystäät, kunhan ilmaisin mielipiteeni :)
- 16+16=32
Ajatteletko niin, että asiakkaat ovat kaupassa sinua varten ja heidän tehtävänsä on toimia niin, että sinulle aiheutuisi mahdollisimman vähän vaivaa? Asia nimittäin on oikeasti juuri päinvastoin. Kysäisepä tätä juttua lähimmältä esimieheltäsi, jos siitä ei ole ollut puhetta työsuhdetta solmiessasi.
Jos työaikasi loppuu tasan kaupan sulkemisaikaan, sinun pitäisi puhua pomosi kanssa siitä, miten asiat pitäisi järjestää, jotta ei jatkuvasti tulisi ylitöitä. Tai jos kassan sulkemiseen menee pidempään kuin siihen on budjetoitu. Asiakkaan ei tarvitse sinun työajastasi huolehtia!
On todella törkeyden huippu, että pyrit määräämään, milloin eläkeläiset saavat tulla ostoksille. Jos kauppias (työnantajasi!) haluaisi heidät tiettyyn aikaan, hän antaisi heille vaikkapa vain 5% alennusta esim. klo 9-15.
Unohdit muuten kokonaan itkeä sitä, että silloin tällöin joku asiakas haluaisi ostaa olutta sellaiseen aikaan, kun se ei ole luvallista. ;-D Miten hirveästi kärsimystä se sinulle aiheuttaakaan!- asdsfsada
Tuo viimeinen kyllä oikeasti on aika ärsyttävää. :D Tai siis lähteä kuskaamaan niitä juomia takaisin hyllyyn, muutakin tekemistä olisi vielä siinä illalla. Ja tuntuu jotenkin uskomattomalta, että joku ei sitä tiedä, että alkoholin myynti loppuu klo 21.00. Tai jos ei tiedä, niin ainakin osaisi lukea edes yhden niistä useammasta lapusta, joissa asia ilmoitetaan tai se, että alkoholijuomat on peitetty, antaisi jotain vinkkiä asiasta. Ja sitten sen vinku ja vikinä asiasta...minähän en sille varsinaisesti mitään voi, että myyntiaika on rajoitettu. :D Mutta meitä on toki moneen junaan. :D
- haluan uuden työn
Kassatyö on tehnyt minustakin todellisen ihmisvihaajan.
-Vihaan huomiohuoraavia vanhuksia, jotka ovat uskomattoman hitaita esim. ostoksiensa pakkaamisessa ja maksavat aina pienetkin ostoksensa 50€ tai isommilla seteleillä
-Vihaan kotimammoja, jotka tuovat kirkuvat penskansa kauppaan ja tukkivat koko kassalinjaston massiivisilla ostoksillaan eivätkä kiirehdi ostostensa pakkaamisessa
-Vihaan keski-ikäisiä äijiä jotka eivät osaa käytöstapoja (esim. tervehtiminen, kiittäminen) tytöttelevät ja komentelevat sekä heittävät paskaa läppää jolle pitäisi siinä hihitellä. Samaiset asiakkaat eivät tajua parasta ennen päiväyksensä jo menneen ja että 19-vuotiasta tyttöä kuvottaa heidän flirttailunsa
- Vihaan pummeja, jotka maksavat bissensa kämäsillä pullokuiteilla ja hiluilla ja eivät osaa huolehtia henk.koht. hygieniastaan (seriously suihkussa käyminen, käsien peseminen ja deudorantin käyttö ei voi olla noin vaikeaa)
hankkisin uuden työn heti, ellei sen saaminen täällä suomessa olisi niin vaikeaa- Been there seen that
Jos sinulla olisi resursseja, sinun kannattaisi mennä yläkouluun joksikin aikaa sijaistamaan. Sen jälkeen arvostus asiakkaitasi kohtaan olisi vallan toinen.
Teepä muutama sijaistunti ihan mielikuvituksen voimalla. Yli 20 murkkuikäistä, jotka aloittavat tunnin kokeilemalla, miten pitkälle pinnasi kestää. Käskemistä, kieltämistä, saati pyyntöjä ne eivät edes ymmärrä.
- zsiisus1
juu ei ole sun alasi, musta sun pitäisi tolla asenteella saada jo kenkään, kauppaankaan ei ole nykyjään helppo päästä joten sun paikallesi on monta pätevämpää hakijaa. mene vaikka siivojaksi niin ei tarvii kestää ketää muuta kuin itseäsi. Tai jos vaikka olisit hankkinut jonkun ammatin missä voi olla yksin.
- Hanima7542352
Näköjään aina samaa argumenttia, että ei ole sinun alasi, kun vaipuu epätoivoon ihmiskunnan tilasta esim. seuraavista asioista:
- Kuunnella halventavaa flirttailua keski-ikäisiltä äijiltä. Halutessasi minun ikäiseltä, ainoa mahdollisuutesi on maksaa siitä. Minun ei ole kaupan.
- Soitella mummoille taksit ja katsella heidän sen jälkeen alkavan puhella omalla dorolla ystävilleen. Eivätkö kykene aikuiset ihmiset taksia tilaamaan itse?
- Ei pelkästään pummeilla hygienia kadoksissa. Yli viiskymppiset miehet nyt peiliin katsomisen aika.
- Yskiminen ja aivastelu myyjää kohti. Jos myyjä tekisi tämän asiakkaalle, olisi se tapaus melkein eduskunnassa.
- Perusjärjen katoaminen Suomesta. Yksi kysytyimmistä asioista kaupassa on "Missä maassa tämä on valmistettu?" Käännän purkin, luen valmistusmaan ja kysyjä pitää minua jonain velhona.
- Asiakas uhkailee myyjää potkuilla, valituksilla ja vaikka millä sanktioilla, jos ei kärrykatosta siirretä, muovikasseja laiteta eri paikkaan, tilata kilpailevan ketjun omaa tuotemerkkiä yms.
- Suututaan myyjän kysyessä henkkareita 100€ ostoksissa vanhalla höyläkortilla. "ETTE TE MUILTAKAAN KYSY!!!!!" Heillä on sellaiset uudenlaiset sirukortit joissa tunnusluku vastaa allekirjoitusta ja siksi.."ETTE TE EDELLISELTÄKÄÄN KYSYNY!!!! TÖRKEÄÄ. MINÄ KIRJOITAN SINUN NIMEN TÄHÄN KUITTIIN JA PERÄSTÄ KUULUU."
- Pullokuitit ja rahat laitetaan hihnalle. Eivät pelkästään vanhukset. Kuinka vatun monta vuosikymmentä tämänkin oppimisessa kestää?
Nyt voitte jatkaa samaa liirumlaarumia olet sinäkin tyttö väärällä alalla, potkut pitäisi tulla lässyn lässyn... Uskopa huviksesi, jos et muuten, yhtään valituksia en ole edes k-pää asiakkailta saanut. Kiitoksia kylläkin. Nykyisin ei saisi ajatuksissakaan suuttua. Voimia ja jaksamista kaikille kohtalotovereilla ja kiitos kaikille mukaville IHMISILLE jotka asioitte kaupassani.
- In real life
"En useinkaan näe kenenkään nuolevan sormiaan kassalla. Itse en edes ilkeäisi, kädet ovat likaiset kaupassa kiertämisen jälkeen!" Tervetuloa töihin kauppaan, niin näet omin silmin, kuinka sormet nuollaan ja sitten ongitaan setelit lompakosta.
"Toisia päin yskiviä ihmisiä on, ikävä kyllä, kaikkialla" Niin - mahtavatko asiakkaat yskiä esimerkiksi suoraan lääkäriä päin???
"En ole ikinä tuijottanut kassaa vihaisesti, en ole nähnyt kenenkään muunkaan tekevän niin. Tuntuuko sinusta, että sinua muuallakin tuijotetaan vihaisesti?" En ole tavannut muussa työssä tai yksityiselämässä vastaavaa. Siis aggressiivista, etuilevaa käytöstä ja vihaista tuijotusta kuten asiakkailla kassajonossa. Samaa sanovat myös työkaverit, en ole yksin.
Oma lukunsa ovat alkoholiongelmaiset ja peliriippuvaiset asiakkaat, ammattivalittajat, näpistelijät ja ammattimaiset myymälävarkaat.- Koiralle luita 16+
"näet omin silmin, kuinka sormet nuollaan ja sitten ongitaan setelit lompakosta" En minäkään usko, että sitä kovin usein tapahtuu. Tietysti jokainen kerta on liikaa.
" mahtavatko asiakkaat yskiä esimerkiksi suoraan lääkäriä päin??? " Kyllä ne yskivät. Potilaat / asiakkaat yskivät suoraan päin myös ilmoittautumisluukulla. Onneksi kuitenkin vain harvat!
Tuota vihaisesti tuijotusjuttua minun on todella vaikea ymmärtää. Rupesin ihan silkasta mielenkiinnosta seuraamaan asiakkaiden käytöstä marketin kassajonossa ja kassalla. Kymmenen päivän aikana en ole nähnyt yhtäkään vihaista tuijotusta. Ilmeisesti tässä kaupungissa on erilainen kassallakäyttäytymiskulttuuri - sekä asiakkailla että kassahenkilöillä. Täällä kassahenkilöt eivät näytä siltä, että loukkaantuvat syvästi ja kärsivät kokonaisvaltaisesti, kun asiakas haluaa maksaa ostoksensa! He ovat yleensä ihan hyväntuulisia ja asiakaspalveluhenkisiä ihmisiä, joilla on pyrkimys tehdä työnsä hyvin. He ilmeisesti tietävät, mistä raha heidän tilipussissaan on lähtöisin.
- see you later
Jos noin paljon närästää, niin kerro missä kaupassa olet töissä, niin tulen provosoimaan viellä lisää.
- Asiakaspalvelija
Oi kyllä, asiakkaat nuolevat USEIN sormiaan maksaessaan esimerkiksi seteleillä. Irtoavat kuulkaa helpommin toisistaan tuolla tavoin. Hyi helv..... Ja ihan ohimennen ilmoitan teille rakkaat kanssaeläjät: ihan JOKAISTA asiakaspalvelijaa(lue: ihmisiä ylipäätään) ketuttaa joskus. Ei se ole asenteesta kiinni.
- Turha marista
Kyllä kassahenkilö on syypää jos ei kassajono vedä. Olen ulkomailla nähnyt kassojen toimintaa, on meinaan hiukan nopeampaa kuin Suomessa.
Lidlin kassat ovat aika nopeita, heille tunnustusta ja hatun nosto. - Hymyiletkö itse?
Vaihda duunia. Et ole selkeästikään oikealla alalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059