Sisäkissa - ulkokissa

Ulos vai ei

Tällaisesta kyselen neuvoa.
Minulla on runsaan vuoden ikäinen naaraskissa. Sain sen joulukuun alussa 2012, ja se oli siitä lähtien sisäkissana huhtikuuhun 2013 asti. Silloin mentiin mökille. Pari viikkoa ulkoilutin sitä valjaissa ja kun ajattelin, että ympäristö oli tuttu, annoin ulkoilla vapaasti.
Kaikki meni mukavasti. Boksissa kuljettaminen oli rankkaa kummallekin, joten ei paljon kuljettu. 3 viikkoa sitten tultiin takaisin kerrostaloon. Selvästi kissa kaipaa ulos. Minun piti lähteä sen kanssa takaisin mökille vapauteen, mutta sitten rupesin epäröimään. Sanokaa nyt kokeneemmat kissaihmiset, kumpi ompi parempi. Jos nyt menemme vapauteen, onko paluu entistä hankalampaa, vai kannattaako mennä ja olla niin kauan kuin tarjetaan.

15

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+7

      Tottakai kissa kaipaa jotain mitä se on ennen saanut tehdä ja tykkää. Jos kieltäisit kissaasi jostain mitä se on ennen saanut tehdä, esim. pöydille meno niin varmasti se alussa testailisi ja kokeilisi hermojasi.
      Voithan ulkoilla kissan kanssa kerrostaloalueellakin niin että kissalla on valjaat. Pian tulee talvi, ehkä kissa ei sitten enää kaipaa ulos. Kyllä kissa pian taas tottuu siihen ettei pääsekkään suoraan ovesta ulos.

    • stonemade

      Mielestäni kyllä kannattaa antaa kisun ulkoilla jos siihen on mahdollisuus.Kyllä se sitten taas tottuu olemaan sisällä,tosin voi hetken sitä kiukutella mutta kuitenkin.Kissa kaipaa vapautta,niin se vain on!!

    • Kisuliini5

      Tottakai paluu sisäkissan elämään on entistä hankalampaa, jos nyt annat sen vapaana ulkoilla! Mikä ihmeen järki siinäkin oli päästää kissa mökillä vapaaksi, jos valjaissa ulkoilu oli mahdollista? Kissaa ei muutenkaan saa pitää vapaana. Kissa kyllä oppii olemaan sisäkissana, jos kaipaa ulos, niin viet sen, mutta VALJAISSA. Tai jos et juuri sillä hetkellä pääse viemään kissaa ulos, niin aktivoit sitä muulla tavalla: leikität, opetat temppuja, rapsuttelet jne.. Onko teillä lasitettua/verkotettua parveketta, jossa kissa saisi olla aina halutessaan?

      • rgrghr

        Siinä on se järki, että kissa nauttii vapaana ulkoilusta. Valjaissa ulkoilusta ei kissalle ole juuri mitään iloa. Vapaana kissa saa esteettä metsästää, kiipeillä puissa ja tehdä mitä mieleen juolahtaa. Lasitettu parveke nyt on ihan yhtä tyhjän kanssa.


      • Kisuliini5
        rgrghr kirjoitti:

        Siinä on se järki, että kissa nauttii vapaana ulkoilusta. Valjaissa ulkoilusta ei kissalle ole juuri mitään iloa. Vapaana kissa saa esteettä metsästää, kiipeillä puissa ja tehdä mitä mieleen juolahtaa. Lasitettu parveke nyt on ihan yhtä tyhjän kanssa.

        Nauttii nauttii, niin nauttisi varmasti koirat ja muutkin lemmikkieläimet, mutta koska ennenkaikkea se ei ole kissalle turvallista, niin kissa on myös lain mukaan heitteillä, mikäli ei ole omalla tontilla tai omistajansa valvonnassa. On se parveke parempi kuin ei mitään - ja nimenomaan lasitettu/verkotettu, ettei kissa pääse hyppäämään reunojen yli.


    • yjyt5t

      Kyllä kissalle on parempi kun se saa edes mökillä elää oikeaa kissanelämää. Toki kissa kaipaa kerrostalossa vapauteen, sillä ei terve kissa sopeudu sisäelämään. Olet nyt itse nähnyt, miten kissa vapaudesta nauttii. Eikö olisi todella julmaa viedä niin suuri nautinto kissan elämästä pois.

      • Kisuliini5

        Se on omistajien mielestä parempi, eipähän tarvitse katsoa jaloissa rääkyvää kattia. Oikeaa kissanelämää on se, että kissa saa rakastavan kodin jossa sen kanssa leikitään ja siitä huolehditaan asianmukaisesti ja hyvin, ei se, että kissa päivät pitkät juoksentelee yksinään metsissä ja "nauttii oikeasta kissanelämästä".

        "ei terve kissa sopeudu sisäelämään"


      • 163
        Kisuliini5 kirjoitti:

        Se on omistajien mielestä parempi, eipähän tarvitse katsoa jaloissa rääkyvää kattia. Oikeaa kissanelämää on se, että kissa saa rakastavan kodin jossa sen kanssa leikitään ja siitä huolehditaan asianmukaisesti ja hyvin, ei se, että kissa päivät pitkät juoksentelee yksinään metsissä ja "nauttii oikeasta kissanelämästä".

        "ei terve kissa sopeudu sisäelämään"

        Ei tuota trollia kannata huomioida... Sen paksuun kalloon ei mahdu muuta kuin nämä kaksi ääripäätä: ulkokissuus, ja sisällä vankina olevat kissat. Sen mielestä tuossa välissä ei voi olla mitään muuta.


      • Kisuliini5
        163 kirjoitti:

        Ei tuota trollia kannata huomioida... Sen paksuun kalloon ei mahdu muuta kuin nämä kaksi ääripäätä: ulkokissuus, ja sisällä vankina olevat kissat. Sen mielestä tuossa välissä ei voi olla mitään muuta.

        Ketä mahdat tuolla trollilla tarkoittaa? Ja mitäs tuossa välissä sitten on? Itse ajattelen asian näin:

        Ulkokissa = Ulkona vapaasti liikkuva kissa. Käy ulkona oman mielensä mukaan, kotona käy syömässä/nukkumassa jne.

        Sisäkissa = Sisällä elävä kissa. Jos ulkoilee, niin omistajan valvonnassa (valjaissa, parvekkeella, aitauksessa tmv)


      • 163
        Kisuliini5 kirjoitti:

        Ketä mahdat tuolla trollilla tarkoittaa? Ja mitäs tuossa välissä sitten on? Itse ajattelen asian näin:

        Ulkokissa = Ulkona vapaasti liikkuva kissa. Käy ulkona oman mielensä mukaan, kotona käy syömässä/nukkumassa jne.

        Sisäkissa = Sisällä elävä kissa. Jos ulkoilee, niin omistajan valvonnassa (valjaissa, parvekkeella, aitauksessa tmv)

        Siis tuota nimimerkkiä yjyt5t joka kirjoittelee joka ikiseen topikkiin tuosta samasta jutusta, että sisäkissat muka ovat sairaita ja elämäänsä kyllästyneitä.

        Sisäkissatkin voi ihan hyvin ulkoilla valvotusti ja turvallisesti, toisin kuin ulkokissat joita omistaja ei edes ole näkemässä missä liikkuvat. Tuon pellen mielestä sisäkissat vain mätänevät sisällä, nukkuvat ja syövät eivätkä muuta tee :D


      • Kisuliini5
        163 kirjoitti:

        Siis tuota nimimerkkiä yjyt5t joka kirjoittelee joka ikiseen topikkiin tuosta samasta jutusta, että sisäkissat muka ovat sairaita ja elämäänsä kyllästyneitä.

        Sisäkissatkin voi ihan hyvin ulkoilla valvotusti ja turvallisesti, toisin kuin ulkokissat joita omistaja ei edes ole näkemässä missä liikkuvat. Tuon pellen mielestä sisäkissat vain mätänevät sisällä, nukkuvat ja syövät eivätkä muuta tee :D

        Aa tuo, näyttää joo kirjoittelevan jokaiseen tällaiseen ketjuun mitä sylki suuhun tuo. No jaa, tuollaiset voi varmaankin jättää ihan omaan arvoonsa. :) Aika monen ulkokissan omistajan käsitys mahtaa olla juurikin tuo: sisäkissa vain mätänee sisällä tekemättä mitään, syövät ja nukkuvat koko elämänsä ja tylsistyvät. Jos kukaan näistä ulkokissojen omistajista pääsisi tutustumaan sisäkissan elämään, niin olisi varmaankin toinen ääni kelloissa. Mutta eipä sille mitään voi, jos tahtoo pitää kissaa alttiina kaikille vaaroille, vaikka se voi pahimmassa tapauksessa viedä kissalta hengen. Eipä ainakaan ole minun kissani, joka seuraavaksi makaa tiellä auton alle jääneenä tai katoaa ihmisen typeryyden ja välinpitämättömyyden takia.


    • vaikea tapaus

      Meillä on sama ongelma, oli pitkä leuto syksy ja alkutalvi, ollaan oltu mökillä viime viikon Maanantaihin asti. Nyt täällä kaupungissa on oltava sisällä, kissa käy kuumana, on koko ajan jaloissa, naukuu ja välillä on syömätttä, kuitenkin on koko ajan kerjäämässä tuokaa, kun saa kävelee tiehensä.
      Turha väittää etteikö olisi virikkeitä, olen eläkkeellä ja aikaa riittä katille ruhtinaallisesti. Ei anna nukkua yöllä tulee naaman päälle ja kiskoo tukasta. Jos laitan toiseen huoneeseen metelöi niin että naapurit häiriintyy. En voi kissan takia olla koko aikaa mökillä, mitä ihmettä teen, tykkään kissasta, en raaskisi luopua siitä.

      • .....

        Turha ehdottaa valjaita, katti sai sellaisen hepulin kun yritin laittaa valjaita että en ole ikinä nähnyt, sain itsekin syviä raapimisjälkiä.
        Tämä kulkuri on löytökissa jonka otin surkeassa kunnossa huomaani, mökkiläiset olivat jättäneet talven selkään, on tottunut vaputeen, ainakaan minulla ei konstit riitä vaikka onkin kissoja ollut vuosien varrella, on ne ulkoilleet vapaasti, mutta sopeutuneet myös kaupunkiin, osa jopa valjaisiin.


      • ValjaatNiskaan

        Saattaisikohan ongelma piillä vaikkapa siinä, että kissa on jo päässyt vapauden makuun - kuka kissa enää sisällä päivääkään maleksisi, jos kerta on mahdollisuus ulos päästä? Ei ole mitään järkeä pitää kissaa kaupungissa sisäkissana, ja mökille mentäessä päästää se vapaaksi luontoon... Eikö sen jo järkikin sano, että tottakai se kissa ulos kaipaa sen jälkeen, kun on sinne kerran päässyt! Mielestäni täysin omaa typeryyttä jos ei pärjää enää kissan kanssa, kun on sen itse omilla valinnoillaan tuohon tilaan saattanut. Mikset ulkoiluta kissaa valjaissa, kun se kerran ulkoilusta tykkää? Ei ainoa vaihtoehto ole, että joko kissa on kaupungissa sisällä, tai sitten maalla vapaana...

        Kissa kyllä oppii valjaissa ulkoiluun, sitkeällä totutuksella ja palkitsemisella. Aina kun puet sille valjaat päälle ja se on nätisti, annat namin. Kokeilet ensiksi sisällä pitää sillä valjaita (ilman hihnaa!) muutaman tunnin, ja sitten otat pois. Jatkat tätä niin kauan, kunnes kissa ei enää valjaisiin kiinnitä huomiota. Sitten voit vähitellen siirtyä siihen, että kytket valjaisiin hihnan, ja "ulkoilutat" kissaa sisätiloissa. Kun kissa tottuu siihen, viet sen ulos rauhalliselle alueelle, ja ulkoilutat. Annat kissan mennä pääasiassa minne itse haluaa, mutta varo ettei kissa säikähdä/lähte riuhtomaan = kissat on niin liukkaita kavereita, että varmasti pääsevät valjaista irti, kun tarpeeksi pyristelevät. Mutta tässä varmaan tulikin pointti selväksi = jos kissa ei enää sisätiloissa pysty olemaan, niin alat ulkoilemaan valjaissa. ET päästä kissaa vapaaksi enää maalle mentäessä, vaan ulkoilutat sielläkin valjaissa. Muuten joudut aloittamaan taas alusta valjaisiin totuttamisen.


      • ValjaatNiskaan
        ValjaatNiskaan kirjoitti:

        Saattaisikohan ongelma piillä vaikkapa siinä, että kissa on jo päässyt vapauden makuun - kuka kissa enää sisällä päivääkään maleksisi, jos kerta on mahdollisuus ulos päästä? Ei ole mitään järkeä pitää kissaa kaupungissa sisäkissana, ja mökille mentäessä päästää se vapaaksi luontoon... Eikö sen jo järkikin sano, että tottakai se kissa ulos kaipaa sen jälkeen, kun on sinne kerran päässyt! Mielestäni täysin omaa typeryyttä jos ei pärjää enää kissan kanssa, kun on sen itse omilla valinnoillaan tuohon tilaan saattanut. Mikset ulkoiluta kissaa valjaissa, kun se kerran ulkoilusta tykkää? Ei ainoa vaihtoehto ole, että joko kissa on kaupungissa sisällä, tai sitten maalla vapaana...

        Kissa kyllä oppii valjaissa ulkoiluun, sitkeällä totutuksella ja palkitsemisella. Aina kun puet sille valjaat päälle ja se on nätisti, annat namin. Kokeilet ensiksi sisällä pitää sillä valjaita (ilman hihnaa!) muutaman tunnin, ja sitten otat pois. Jatkat tätä niin kauan, kunnes kissa ei enää valjaisiin kiinnitä huomiota. Sitten voit vähitellen siirtyä siihen, että kytket valjaisiin hihnan, ja "ulkoilutat" kissaa sisätiloissa. Kun kissa tottuu siihen, viet sen ulos rauhalliselle alueelle, ja ulkoilutat. Annat kissan mennä pääasiassa minne itse haluaa, mutta varo ettei kissa säikähdä/lähte riuhtomaan = kissat on niin liukkaita kavereita, että varmasti pääsevät valjaista irti, kun tarpeeksi pyristelevät. Mutta tässä varmaan tulikin pointti selväksi = jos kissa ei enää sisätiloissa pysty olemaan, niin alat ulkoilemaan valjaissa. ET päästä kissaa vapaaksi enää maalle mentäessä, vaan ulkoilutat sielläkin valjaissa. Muuten joudut aloittamaan taas alusta valjaisiin totuttamisen.

        Ja tämä viesti oli tarkoitettu tuolle "vaikea tapaus"-nimimerkille..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe