en ole itse koskaan ollut "nimiäisissä".. nyt kuitenkin olemme mieheni kanssa keskustelleet ja tulleet siihen tulokseen ettemme halua kastaa lastamme kirkkoon. nimiäisistä olen kyllä kuullut, mutta en oikeastaan tiedä niistä mitään..?!?! kertokaa toki kaikki omia kokemuksia, miten järjestetty, missä, mitä ohjelmassa?? kaikkea mahdollista. olisin inffosta kovin kiitollinen..
nimiäiset?
7
1310
Vastaukset
- kkk
ensin ilmoitatte lapsenne väestörekisteriin valitsemallanne nimellä.
sitten kutsutte ne läheiset ihmiset, mummot ja vaarit jotka haluatte ympärillenne ja tarjoatte joko ruokaa tai kahvikestit vieraille.
jos haluatte voitte pyytää joitakuita teille läheisiä henkilöitä lapsen luottoystäviksi (kummin korvike) ja pyytää esim. yhtä heistä ilmoittamaan lapsen nimen esim. kahville kutsun yhteydessä: olemme kokoontuneet viettämään MM:n ja NM:n tyttären/pojan nimeämisjuhlaa. vanhemmat ovat yhteisesti valinneet lapselle nimen AGM ja lapsen lähiystäviksi he ovat pyytäneet meidät aa ja bb:n. tai sitten te itse ilmoitatte nimen ja luottoystävät muulle suvulle.
muoto on vapaa, mutta joistakin vauva tai 2 lehdistä löytynee myös juhlan järjestely malleja- KEH
Onko niin että kirkkoon kuulumattomien ei tarvitse laittaa lapsille kummeja?
Miltä taholta asiasta (nimenantojuhlat) voi kysyä esim. esitteitä tmv?
- äiti
Meillä on vietetty kahdesti nimenantojuhlia.
Jos ei kuulu kirkkoon, kotiin tulee automaattisesti maistraatin nimikaavake, joka täytetään ja lähetetään takaisin. Kirkkoon kuuluva antaa lomakkeen papille.
Nimi siis periaatteessa vauvalla yleensä jo on ennen juhlaa.
Me olemme itse taiteilleet kutsut ja päättäneet, ketä kutsumme. Olemme myöskin pyytäneet "kummeja", jotka itseään ihan vaan kummeiksi tituleeraavat, joskus myös haltijakummeiksi (lehti-ilmoituksissa olemme käyttäneet tätä ilmaisua, ettei kukaan kirkkoon kuuluva loukkantuisi) tai kummituksiksi.
Juhla on aloitettu sillä, että olemme keränneet kummit ympärillemme ja isi on kertonut keitä olemme pyytäneet kummeiksi ja sen jälkeen sitten julistanut vauvan nimen. Sitten on kahviteltu.
Tilaisuus on täysin ristiäisiin verrattava, pappi vain puuttuu. Virsiä ei ole, mutta jos musiikkia haluaa, kuka estää musisoimasta. Kummit voisivat halutessaan varmaan myös puhua.
Jos vielä yhden lapsen saamme, liitämme tähän vielä itseaskarrellut kummikirjat, jonka idean sain ystävältäni, jota oli myös pyydetty kirkkoon kuulumattoman lapsen kummiksi. Hän sai todella kauniin kummikirjan, jonne oli kauniisti kirjattu, mikä juuri hänestä tekee hyvän kummin. Tietysti mukana oli myös vauvan nimi ja strategiset tiedot.- iskä
Eikös maistraatin kaavake tule nykyisin kaikille
suoraan, kotiin vaikka vanhemmat kuuluisivatkin
kirkkoon?
Käsittääkseni lapsen ei tarvitse kuulua kirkkoon
jos vanhemmat eivät sitä halua, vaikka itse kuuluisivatkin (toinen/tai molemmat)?
Kaavekehan annetaan vain siinä tapauksessa papille
jos kaste otetaan....
tässä vielä linkkivinkki josta voi asiaa katella pikkasen. Tuolta voi tilata esim. papinkorvikkeen ja saa sieltä musiikkiakin tilattua tosin toimisto taitaa olla vain vantaalla joten kauemmaksi tilaaminen voi tulla kauhean kalliiksi.
http://www.juhlitaan.net/proseremoniat/- Toukka
heinäkuussa pojallemme.
Tein itse kutsukortit ja tilasimme puhujan juhlaamme pro-seremoniat järjestöstä. Tilasimme sieltä myös kummitodistukset ja nimenantotodistuksen.
Vauvallamme on ns. elämänkummit.
Puhuja piti kauniin puheen, joka oli yhdessä suunniteltu ja toinen kummeista pujotti poikamme kaulaan hopeisen riipuksen nimen julkistamisen jälkeen.
Lopuksi kohotimme maljan ja kävimme kahvipöytään.
Jos haluat, niin kirjoita sähköpostia: [email protected]
- MSA
Hei!
Lapsellamme järjestimme nimenantotilaisuuden.
Valitsimme hänelle vanhempainjatkeet eli
ns. "kummit" , jotka tukevat vanhempia, kun he eivät jaksa lapsen kanssa ja opettavat lapselle monia tärkeistä asioita ja tutustuttavat häntä erilaisiin ympärsitöihin, kun vanhemmat eivät jaksa eivätkä ehdi joka asiaa itse tehdä.
Tilaisuus muuten oli kovin samanlainen kun kastetilaisuus eli sytytimme kynttilän lahjapöytään ja nimen julkaisimme kahvipöydässä, kun kaikki oli pöydän ympärillä niin nostimme kakun pöytään,jossa oli lapsemme kaikki 3 nimeä kirjoitettu kauniisti siihen. Olimme tilanneet kakun, mutta sen voi tietty kirjoittaa itse tai tilata vain marsipaanilevyn, jossa on nimi ja laittaa sen kakun päälle, jonka on muutoin itse tehnyt. Vieraaksi kutsuimme ihan samat henkilöt kuin kastetilaisuuteenkin myöhemmin eli mummot ja papat , sedät, tädit ja enot sekä heidän perheet eli serkut.
Lahjoina hän sai ihan samat kuin yleensä lapselle ostetaan.
- ensihammasrasia
- ensihiuskiharakehys
- valokuvakehys, johon nimenantotilaisuuden kuvat
- syntymätodsitusputkilo
- tinasia säästölipas ( auto, vaunut jne... )
- tinaruusuja, joita hän on saanut samalta henkilöltä aina tärkeissä juhlissa
- rahaa
- jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397880Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822