useiden epäluulo parsoneihin

ParsonParson

En ymmärrä miksi parsoneja luullaan koiriksi jotka ei pysähdy milloinkaan. Minulla on parsoni ja tiedän että ne ovat oikeita energia pakkauksia mutta kyllä ne useinkin ovat rauhassa jos saavat paljon liikuntaa ja aktiviteettejä! Harrastan oman parsoni kanssa agilityä ja koiratanssia. Opetan koiralleni myös paljon temppuja.

Mitä mieltä olette asiastani?

5

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gjhgjhgjhj

      Itselläni foksi ja siihenkin on mielikuvia paljon mitkä vääriä.

      Korjaan niitä ja varmasti pätee myös serkkurotuun eli parsoniin. :)

      Omat koirani pystyy pitämään vapaana ja pystyy sosiaalistamaan ja viemään korapuistoon ei ole ärhäkkä vaan avoin ja ystävällinen. Eikä omaa oikein edes vahtiviettiäkään.

      Energiaa pohjattomasti koska omaa työkoirapiirteen mutta ei silti vaadi sen kummallisempia lenkkejä mutta on aina valmis menemään kuin sotamies jos isäntä niin toivoo. Ulkona menee iloisesti ja asioista innostuen ja kotosalla isännän kainalossa tv:tä katsellen tai vain kuorsaten.

      Sopeutuva ja miellyttävä rotu ja ei niin vaikea koulutettavakaan loppujen lopuksi koska innostuu ja motivoituu helpolla eli tuo työkoiramaisuus.

      • dfghjkted

        Minulla sitten varmaan enemmän tyypillinen foxi ;) omaa hyvät riista ja saalisvietit. Vaati johdonmukaisen ja jämäkän koulutuksen... Ei helpoin koulutettava. Ei enää vuoden ikään tultuaan soveltunut koirapuistoon koska ei siedä muita samansukupuolen edustajia mikä on tyypillistä foxia.. Poikkeuksia myös löytyy mutta nämä eivät niin tyypillisiä foxeja


      • gjhgjhgjhj
        dfghjkted kirjoitti:

        Minulla sitten varmaan enemmän tyypillinen foxi ;) omaa hyvät riista ja saalisvietit. Vaati johdonmukaisen ja jämäkän koulutuksen... Ei helpoin koulutettava. Ei enää vuoden ikään tultuaan soveltunut koirapuistoon koska ei siedä muita samansukupuolen edustajia mikä on tyypillistä foxia.. Poikkeuksia myös löytyy mutta nämä eivät niin tyypillisiä foxeja

        No minulla on ollut pari foksia ja tottuneet olemaan koiralaumassa koska ystävilläni myös koiria. Olen pennusta asti opettanut että ei saa provosoida eikä provosoitua. Ja tosiaan hyvin menneet koirien kera paremminkin kuin moni muu jopa koirapuistossakin. Ja kaverina oli kavereidenkin fokseja jotka oli tottuneet muihin koiriin. Varsinkin tämä tyttöfoksi oli koirani paras leikkikaveri terrieri tuntee toisen terrierin ja leikki samankaltaista. :)
        Uskon että enemmän koulutuskysymys. Olen aina katsonut tarkkaan että koirani ei joudu pitämään liikaa puolensa vaan koirat aina tasapainoisia ja ei pompi päälle. Ja eleet tunnettava hyvin. Foksit alistuu eri lailla kuin noutajat. Ja ulospäin ei heti näe jos on epävarma. Huonoa käytöstä en salli ja koirani luottaneet minun tilannearviooni. Eli odottaa lupaa voiko mennä moikkaamaan.

        Ekalla oli hyvä saalistusvietti mutta silti pystyi pitämään vapaana. Toka oli täysin käyttispohjainen ja ongelmia ei ollut senkään kanssa vapaanapidossa. Harjoittelin tosin tokossa kontaktia, sivullaseuraamisia jne.

        En usko että koirani oli poikkeuksia vaan hyvin tyypillisiä terriereitä mutta ymmärrän terrierin luonteen ja pidän sitä loppukädessä hyväkoulutteisena kunhan omistaja muistaa olla johdonmukainen ja palkitsee oikella ajoituksella ja vaatii hyvää käytöstä. :) Työkoiria jotka on helppo motivoida.

        Terrierin koulutus muutenkin pitää olla lyhyitä ja mielenkiintoisia jaksoja puurtaminen ei sovi vaan vaikka lenkillä siinä ohessa tai muuten pikkueriä. Ja enemmän utelias luonne häiritsi koulutusta kuin saalistusvietti tai jääräpäisyys. Pidän fokseissa sen ajattelukyvystä..eli on omaaloitteinen. Ja myös avoin ja ystävällinen luonne on minun mieleeni. Sekä kekseliäisyys ja leikkisyys. Terhakkuus muttei ärhäkkä. Miellyttävä ja hauska rotu. :)
        Ja hyvin samantyyppinen kuin jackit ja parsonit ja walesit.

        Toki territ vaatii enemmän koirakokemusta/tietoa kuin paimenkoirat.


      • dfhjvk
        gjhgjhgjhj kirjoitti:

        No minulla on ollut pari foksia ja tottuneet olemaan koiralaumassa koska ystävilläni myös koiria. Olen pennusta asti opettanut että ei saa provosoida eikä provosoitua. Ja tosiaan hyvin menneet koirien kera paremminkin kuin moni muu jopa koirapuistossakin. Ja kaverina oli kavereidenkin fokseja jotka oli tottuneet muihin koiriin. Varsinkin tämä tyttöfoksi oli koirani paras leikkikaveri terrieri tuntee toisen terrierin ja leikki samankaltaista. :)
        Uskon että enemmän koulutuskysymys. Olen aina katsonut tarkkaan että koirani ei joudu pitämään liikaa puolensa vaan koirat aina tasapainoisia ja ei pompi päälle. Ja eleet tunnettava hyvin. Foksit alistuu eri lailla kuin noutajat. Ja ulospäin ei heti näe jos on epävarma. Huonoa käytöstä en salli ja koirani luottaneet minun tilannearviooni. Eli odottaa lupaa voiko mennä moikkaamaan.

        Ekalla oli hyvä saalistusvietti mutta silti pystyi pitämään vapaana. Toka oli täysin käyttispohjainen ja ongelmia ei ollut senkään kanssa vapaanapidossa. Harjoittelin tosin tokossa kontaktia, sivullaseuraamisia jne.

        En usko että koirani oli poikkeuksia vaan hyvin tyypillisiä terriereitä mutta ymmärrän terrierin luonteen ja pidän sitä loppukädessä hyväkoulutteisena kunhan omistaja muistaa olla johdonmukainen ja palkitsee oikella ajoituksella ja vaatii hyvää käytöstä. :) Työkoiria jotka on helppo motivoida.

        Terrierin koulutus muutenkin pitää olla lyhyitä ja mielenkiintoisia jaksoja puurtaminen ei sovi vaan vaikka lenkillä siinä ohessa tai muuten pikkueriä. Ja enemmän utelias luonne häiritsi koulutusta kuin saalistusvietti tai jääräpäisyys. Pidän fokseissa sen ajattelukyvystä..eli on omaaloitteinen. Ja myös avoin ja ystävällinen luonne on minun mieleeni. Sekä kekseliäisyys ja leikkisyys. Terhakkuus muttei ärhäkkä. Miellyttävä ja hauska rotu. :)
        Ja hyvin samantyyppinen kuin jackit ja parsonit ja walesit.

        Toki territ vaatii enemmän koirakokemusta/tietoa kuin paimenkoirat.

        Minun toinen foxini on taas ääripää, eli tulee kaikkien kanssa toimeen. Kumpiakin sosiaalistin samalla tavoin.. Toivon vain että ihmiset ymmärtäisi ettei foxi ole välttämättä se kovin sosiaalinen rotu. Toki poikkeuksiakin on. Kouluttamalla en usko että urosta saa sietämään toisia uroksia


      • gjhgjhgjhj
        dfhjvk kirjoitti:

        Minun toinen foxini on taas ääripää, eli tulee kaikkien kanssa toimeen. Kumpiakin sosiaalistin samalla tavoin.. Toivon vain että ihmiset ymmärtäisi ettei foxi ole välttämättä se kovin sosiaalinen rotu. Toki poikkeuksiakin on. Kouluttamalla en usko että urosta saa sietämään toisia uroksia

        No itse pidän kyllä fokseja sosiaalisina mutta vaatii paneutumista..omassa piirissäni oli myös kaksi urosfoksia ja molemmat meni myös laumassa. Toinen uros oli aina mukana naapurini laumassa(yht.kaksi urosta ja kaksi narttua) kun sen omistajalla oli kiirettä. Toki tämä naapurini oli melkoisen haka koirien kouluttamisessa mutta sosiaalinen uros tämä oli kyllä muutenkin :)

        Pidin koirakokoontumisen foksien kera ja meitä oli about kahdeksan ja pari joutui olemaan kiinni kun ei ollut tottunut muihin koiriin. Muut sai rellestää :)

        Toki uros on tuplasti vaativampi sosiaalistamisessa oli sitten mikä rotu kyseessä vaan. Ja vieläkin tarkempi on oltava. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      305
      3559
    2. 204
      2981
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2544
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      238
      2020
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1445
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1324
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe