Veronpalautukset ja ttt

vinkkejä tarvitaan

Voiko näistä saada yhtään anteeksi ettei menettäisi monen kuun tukia? Joulukuussa tulee maksuun kotivakuutus ja sähkö minkä sossu normaalisti maksaa mutta maksaako kun saan palautuksia n. 300euroa? Pelkään että palautusten takia saam jopa vähemmån rahaa ja itselle jää laskuja maksuun..

29

858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se vaan menee

Ei.

Veronpalautukset on tuloa, joka lasketaan kokonaisuudessa tuloksi, joka myös vyorytetään seuraaville kuukausille, jos ja kun laskennallista vajetta ei synny. Näin ainakin pikkukunnissa.

Olisit hankkinu veromätkyjä, niitä ei sossu huomioi.... (harmi vaan, että ne on menoja, ei tuloja)

• 3KertaaOnnistunut

Jos sinulle ei ole vielä tehty joulukuun toimeentulotukipäätöstä, niin liitä joulukuun hakemukseen omin käsin kirjoitettu viesti, että voisitko pitää veronpalautuksen itselläsi, niin ettei veronpalautusta lasketa tuloksi joulukuun toimeentulotuessa.

Muistaakseni STM:n toimeentulotukioppaassa on suositus, että pitkäaikaistyötön saisi pitää veronpalautuksen itsellään. Lisäksi kunnassasi saattaa olla omat ohjeet veronpalautusta varten. Mutta aina kannattaa kirjoittaa pieni selostus asiasta ja kertoa mihin tulisi käyttämään veronpalautuksen.

• Lasketaan ne tuloksi

Yhtään ainoata veronpalautusta ei ole "jäänyt omaan taskuun", vaan ne on takuuvarmasti huomioitu ja vyörytetty tammi-helmikuulle.. No mikäpäs siinä, eipä tarvi miettiä mitä extraa laittais jouluksi, kun tietää, että jokainen tilillä oleva sentti pitää säästää tammi-helmikuulle, ellei sitten pakosta halua paastota joulun jälkeen kahta kuukautta!

• Miksi vyörytetään

Miten muka 300-400 euroa voidaan vyöryttää vielä tammi-helmikuullekin? Miten se ei muka vaikuta vain joulukuuhun jossa se maksetaan?!

• Miten tää ny menee?

"Sain lähes 300 euroa veronpalautusta, joka sitten vähennettiin joulu- ja tammikuun toimeentulosta. (Tamperen sossu)"

""300 euron määräinen veronpalautus on niin pieni, että sitä ei ole kohtuullista jakaa huomioon otettavaksi useamman kuukauden tulona. Eli palautusta ei saisi jaksottaa tammikuulle vaikka jäisikin joulukuulta ylijäämää.
      KHO:n päätös olemassa!""

"Toiset kunnat huomioivat koko palautuksen tulona. Veronpalautus pitää kuitenkin aina jättää tulona ottamatta huomioon jos se on vähäinen.

Milloin sitten palautus on vähäinen? Tämä riippuu aina tapauskohtaisesta arvioinnistä ja jää viime kädessä oikeuden ratkaistavaksi."

"Veronpalautuksista lahdessa lasketaan 100 e jonka saa pitää ns.joulurahana,sitä ei vähennetä tuesta,Jos saa 300e veron palautusta,tuloiksi lasketaan 200 e."

• Käyhät kyykkyyn

Kuntakohtaiset erot käytännöissä on suuret. Pikkukunnissa jokainen sentti on tuloa, täytyy vaan opetella jemmaamaan niitä rahoja sinne tammi-helmikuulle. Muutaman satasen palautuksista menee pikkukunnassa (halpa vuokra) helposti tatasissa oleva summa yli tammikuulle, joten myös tammikuu jää plussalle, joten myös helmikuussa on vielä "laskennallista ylijäämää", vähänkin isommasta palautuksesta riittää vielä maaliskuullekin niitä "Olemattomia tuloja"...... tästä todellakin on kokemusta!

• Kaikennähnyt

Köyhän ja työttömän ei pidä missään nimessä hankkia itselleen veronpalautusta! Viimeistään kesän lopussa pitää marssia verotoimistoon ja tarkistuttaa veroprosentti.
      Tiedäthän, että työttömyyskorvauksesta lasketaan veronpidätys sosiaalietuuden mukaan, ei kuten palkasta.

Itse kävin köyhinä aikoinani aina kesän lopussa laskettamassa uudet prosentit. Saattoipa olla, että hieman väärensin tietojani, että olin ollut kesällä töissä ja tienannut muutaman tonnin ja maksanut niistä muutaman satasen veroa. Tämä otettiin huomioon, kun loppuvuoden työttömyyskorvaukselle laskettiin veroa. Prosentin sai pieneksi.

Tuloksena: vuoden kuluttua tuli mätkyjä. No, mitäs sillä on väliä, kun ulosmitattavaa ei ole, huolehdin aina siitä etttei myöskään veronpalautuksia tule, ja verovelat vanhenee 5 vuodessa.

Sitten kun menin vakituisemmin töihin, aluksi pätkätyöläisenä, niin ruuvvasin kyllä silloinkin veronpidätystä pitkin vuotta niin monta kertaa ja niin tarkkaan kuin pystyi tulojen mukaan, ettei mitään palautuksia voinut tulla.

Periaatteena että mieluimmin aina mätkyjä kuin mitään veronpalautuksia.
      Suunnitelkaa työttömät vähän sitä vuoden taloluttanne,niin ei tarvi sitten loppuvuodesta AINA lukea näitä samoja viestejä.

• Ei onnistu ei

Kelarahoista menee AINA 20% ennakonpidätystä, ihan sama minkälaisella verokortilla yrität puliveivata....

• Veroztaja
        Ei onnistu ei kirjoitti:

Kelarahoista menee AINA 20% ennakonpidätystä, ihan sama minkälaisella verokortilla yrität puliveivata....

Höpönhöpön. Verotus on suomessa ns. henkilökohtainen, joka tarkoittaa sitä, että se lasketaan jokaiselle henkilökohtaisesti.

Jos on alkuvuoden työssä ja maksaa palkastaan veroa, ja jää loppuvuodeksi työttömäksi. Pitää hakea verokortii sosiaalietuutta varten.

Otetaan huomioon alkuvuoden tulot ja maksetut vertot.

Ja sitten lasketaan veronpidätys sosiaalietuutta varten, eli tässä tapauksessa se etuus on työttömyyskorvaus.

Elä kirjoita nettiin asioista joista et mittään tiedä.

• Ei onnistu ei
        Veroztaja kirjoitti:

Höpönhöpön. Verotus on suomessa ns. henkilökohtainen, joka tarkoittaa sitä, että se lasketaan jokaiselle henkilökohtaisesti.

Jos on alkuvuoden työssä ja maksaa palkastaan veroa, ja jää loppuvuodeksi työttömäksi. Pitää hakea verokortii sosiaalietuutta varten.

Otetaan huomioon alkuvuoden tulot ja maksetut vertot.

Ja sitten lasketaan veronpidätys sosiaalietuutta varten, eli tässä tapauksessa se etuus on työttömyyskorvaus.

Elä kirjoita nettiin asioista joista et mittään tiedä.

Käypä huvikseen kysymässä asiaa kelasta, ennakonpidätys on ja pysyy 20%:ssa, olipa verokortti mikä tahansa.... Olen käynyt, siksi tiedän.

• kokenut.
        Ei onnistu ei kirjoitti:

Käypä huvikseen kysymässä asiaa kelasta, ennakonpidätys on ja pysyy 20%:ssa, olipa verokortti mikä tahansa.... Olen käynyt, siksi tiedän.

itse lasketutin vero.fi/verokortti itselleni uuden verokortin loppuvuodeksi, ja kelan työttömyyskorvauksesta minulla menee loppuvuoden ajan 0% veroa. samoin tein viime vuonna noin lokakuun kieppeilla. silti tulee muutama kymppi veronpalautusta.

jos kelalle laskettaa tammikuussa uuden verokortin koko loppuvuodeksi, saa sen 20% veron tiputettua noin 18,5%

• Väärin meni taas
        Ei onnistu ei kirjoitti:

En käy kysymässä kelasta mitään verotukseen liittyvää. Ne asiat hoidan verotoimistossa. Taikka netissä vero.fi sivulla.

Kela ei itse päätä prosentin palastakaan, että paljonko se ottaa vai eikö ota. Kela tekee justiins sellaisen veronpidätyksen joka lukee verokirjassa jonka sinne toimitan.

Jos olen palkkatöissä on veroprosentti laskettu palkkaveroksi, kaikilla tulonhankkimisvähennyksillä.

Jos haen ansiosidonnaista, niin sillon mulla on VEROTOIMISTOSTA laskettu verokortti työttömyyskorvausta varten.

Verot työttömänä hoidetaan aina niin, että mieluimmin mätkyjä jälkikäteen eikä ikinä palautuksia. Tämä selvä.

• VälikappaleenaOlen

Nykyjään tulee veronpalautusta n. 250 euroa vuoden työmarkkinatuesta johtuen kunnallisveron "vähennyksestä". Tästähän poliitikot elämöivät muutama vuosi sitten mutta eivät tietenkään arvanneet sitä, että kunta viekin tuon rahan köyhältä joululahjana kunnan kassaan.

• Köyhän joulu

Itse saan vähän yli 300 ja sossuhan sen vie vaikka olen ns pitkäaikais asiakas kun ollut asiakkaana yhteensoittoon jo päälle 5 vuotta. Siinä auta kirjoitella, että kun olen elänyt vuosia työmarkkinatuella ja toimeentulotuella, että antakaas minun pitää reilut 300 euroa. Nou Nou. Työttömän on tarkoituskin vaan kärsiä ja viettää köyhä joulu ilman kinkkuja ja lahjoja ja sukulaisten tapaamista yksin.

• 235243543kotkasta

"Käypä huvikseen kysymässä asiaa kelasta, ennakonpidätys on ja pysyy 20%:ssa, olipa verokortti mikä tahansa.... Olen käynyt, siksi tiedän. "

Vitun idiootti, kela on väärä paikka tuohon. KÄY SIELLÄ VEROTOIMISTOSSA! Itsellä nollakortti.

• sossulle "pataan"

Ei Kela määrää ennakonpidätysprosenttia vaan verotoimisto. Viime vuoden lopulla tilasin netistä verotoimiston sivuilta uuden verokortin jonka verotoimisto lähetti suoraan Kelaan. Siinä oli ennakonpidätysprosentti tasan 2%. Sitä Kela noudatti. Vielä tammikuussakin meni vain 2% veroa.
      Tuon tein siksi koska sain aika ison veronpalautuksen viime joulukuussa, siinä meni joulu- ja tammikuun tuki kokonan. Ajattelin että jos menee, niin menee sitten kunnolla ja tänä vuonna en saa veronpalautuksia kun muutaman euron, sitä ei sossu ota huomioon koska meillä on tuo raja 70 euroa, vaihtelee kunnittain.

Lain mukaan ei vähäistä määrää mm. veronpalautuksia huomioda tuloksi. Tuo vähäinen määrä vaihtelee kunnittain, mutta tuo vähäinen määrä ei voi olla NOLLA euroa. Joten kannattaa valittaa ja antaa tuo vähäinen määrä hallinto-oikeuden ratkaistavaksi. Ja kun sossu häviää HaO:ssa, on tuota tulkintaa vähäisestä määrästä pakko muuttaa. Muutenkin noissa tulojen vyörytyksessä on niin paljon laittomuutta että niistä pitäisi vailittaa AINA.

Ellet vailita päätöksestä et saa mitään, mutta jos valitat niin voit saada omat rahasi noin vuoden päästä. Eipä ole hyviä vaihtoehtoja oikein kumpikaan. Mutta valituksessa ei ole mitään hävittävää eikä hävettävää, pelkästään voitettavaa. Oikeudenkäynti on sossun asioissa aina ilmaista HaO:ssa. Valituksen voi tehdä itse ja asiallinen valitus menee aina läpi ja sossulle tulee "pataan", 3 kertaa on sossulle "pataan" tullut ja alkaa pahimmat kyykytyshalut jo vähetä sossullakin.

• -20%

Jos on ollut monta vuotta yhteen putkeen työmarkkinatuella ja toimeentulotuella, niin ei voi saada veroprosenttiaan pienemmäksi millään ilveellä, kun ei ole mitään vähennettävää. Ja varsinkaan, kun ei ole työpaikkaakkaan tiedossa.

Mutta jos saisi työpaikan ja palkan tietoonsa kesken vuotta, niin toki tuosta 20% veroprosentti alenisi, kun on esittää vähennyksiä palkkaansa.

Siis tuolla tavalla moni työtön näkee asian, että ei saa 20% veroprosenttiaan työmarkkinatuestaan alemmaksi.

• -20%

No oikeastaaan, palkastahan veroprosentti loppujen lopuksi riippuu.

• sossulle "pataan"

Verotoimiston sivuilla on laskuri josta näkee etukäteen saako veroprosenttia alennettua. Olin alkuvuoden töissä ja loppuvuodesta työttömänä ja veronpalautusta oli laskurin perusteella taas tulossa. Väite, ettei työmarkkinatuen veroprosenttin saa alennusta on perätön, kaikki riippuu koko vuoden tuloista ja vähennyksistä. Jos noita vähennyksiä on paljon, niin silloin voi saada veroprosenttiin alennusta vaikka olisi koko vuoden työttömänä.

• Tässäkin kuntaeroja?

Tokihan sen oman veroprosenttinsa voi muutattaa vaikka nollaksi, jos temput osaa, mut kela tosiaan pidättää siitä huolimatta 20% ennakonpidätystä päivärahoista ja muista verollisista etuuksista. Olen kokeillut toimittaa kelaan pienempää prosenttia (sossun pakottamana), mutta turhaan, 20% on ja pysyy...

• sossulle "pataan"

Kela pidättää vähintään veron sen prosentin mukaan jonka saa verotoimistosta. Toki jokainen voi korottaa tuota veroprosenttia, alentamiseen tarvitaan verotoimiston hyväksyminen. Jos vain ilmoitat Kelaan tuosta alemmasta prosentista niin ei se toimi.
      Sossu ei määrää kekenkään veroprosenttia eikä sillä ole laillista oikeutta pakottaa alentamaan sitä. Sossu tosin tekee paljon muutakin laitonta, samoin Kela ja työkkäri.

• Tässäkin kuntaeroja?

Kun nimenomaan olen useammankin kerran elämän varrella yrittänyt toimittaa kelaan verokorttia, että olis saanu prosenttia alemmas (enemmän käteistä kouraan), mutta eipä se ole tilannetta miksikään muuttanut. Paikallisen kelan mukaan kela pidättää ohjeistuksensa mukaisesti 20% kaikesta ennakonpidätyksen alaisesta etuudesta, sitä ei verokorttikaan miksikään muuta.

• dghgh

Mihinkään ei tarvi mennä kotisohvalta tässä veroasiassa vaan asia hoituu verottajan sivuilla ja verokortti menee suoraan kelaan. Itselläkin on tosiaan nyt tälle vuodelle nollakirja kun saan työkkärirahaa reilulta komelta viimeiseltä kuulta ja muita veronalaisia tuloja ei ole.

Verottajan sivulla joutuu kyllä selvittämään mistä tulottomuus johtuu mutta se oli joku ruksi valinta eli esim on toimeentulotuella, jonkun elättinä jne.
      Kelassa ei ole mitään kuntaeroja mutta verottajalla veroprossakyselyyn vaikuttaa asuinkunta.

• sossulle "pataan"

"Paikallisen kelan mukaan kela pidättää ohjeistuksensa mukaisesti 20% kaikesta ennakonpidätyksen alaisesta etuudesta, sitä ei verokorttikaan miksikään muuta. "

http://www.kela.fi/peruspaivaraha_verotus

Ei taideta paikallisesa Kelassa lukea ohjeita sen pidemälle että saadaan tehtyä kielteinen päätös, sellainen saadaan kun luetaan tuosta ohjeesta vain ensimmäinen rivi. Tuo on varsin yleinen käytäntö viranomaistoiminnassa.

Voit vaatia Kelaa noudattamaan muutosverokorttia, tuo on syytä tehdä kirjallisesti ja pyytää kuittaus vaatimuksen vastaanottamisesta. Vaatimukseen kannattaa lisätä myös se että asiasta on tehtävä kirjallinen päätös valitusosoituksineen.

Kokemukseni mukaan myös kantelu Kelan "pääkonttorille" saa liikettä virkaloisen niveliin.

• Plus miinus nolla

No se nyt on loppupeleissä se ja sama saako kuukausittain pari ekeä enemmän käteen kelasta vai sossusta. Jos ne extrakäteiset tulee kelasta, niin sossurahat vähenee saman verran. Jos ja kun tulee veronpalautuksia, niin sekin vähentää sossutukia saman verran - miksi siis nähdä noin järjetöntä vaivaa veivaamalla näiden byrokraattien kans? Rahallisesti ei ainakaan ole sen arvoista..

• Ihme juttu

Kummallista.. olen yrittänyt toimittaa kelaan juurikin sosiaalietuudelle olevaa verokorttia, mutta sitä ei ole otettu edes vastaan, vaan asia on kuitattu siten, että kelan etuuksissa on aina tuo 20% ennakonpidätys, vain liiton rahoissa voi käyttää verokorttia...

• sossulle "pataan"
        Ihme juttu kirjoitti:

Kummallista.. olen yrittänyt toimittaa kelaan juurikin sosiaalietuudelle olevaa verokorttia, mutta sitä ei ole otettu edes vastaan, vaan asia on kuitattu siten, että kelan etuuksissa on aina tuo 20% ennakonpidätys, vain liiton rahoissa voi käyttää verokorttia...

Mulla kävi niin että verotoimisto laittoi sen muutosverokortin suoraan Kelalle, ja Kela peri sitten sen mukaan seuraavn vuoden tammikuun loppuun saakka.

Kyllä virkailija tekee jo virheen siinä ettei ota vastaan verokorttia, joutuisi tekemään laittoman kirjallisen päätöksen asiasta. Ihme änkyröitä joissain Kelan toimistoissa on. Yhteys toimiston johtajaan ja ellei se auta niin sitten kantelua ylemmille tahoille, noin saadaan nekin änkyrät kuriin.

• 167-176
        Ihme juttu kirjoitti:

"Kummallista.. olen yrittänyt toimittaa kelaan juurikin sosiaalietuudelle olevaa verokorttia, mutta sitä ei ole otettu edes vastaan"

Tuo on tyypillisimpiä laitomia hylkyjä, ei oteta asiaa käsiteltäväksi. Valitettavasti se on myös virkarikos. Ja jos Suomi olisi oikeus- ja sivistysvaltio niin tuosta tulisi virkarikossyyte, kannattaa silti kokeillatai ainakin kertoa tuosta virkailijalle, saattaa asia muuttua heti.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P21
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L40
        Rikoslaki 40:9§ ja 40:10§

• dghgh

No ei kaikilla oo sama tilanne. Mä en ainakaan saa sossusta nyt mitään koska on nyt hyvätulonen asuinkaveri, joten ilman muuta on kiva kun ei mene veroa ollenkaan kelan rahoista nyt

Taas mikä tilanne on vuoden päästä niin pirukaan ei tiedä mutta jokatapauksessa köyhän kyllä kannattaa pitää huoli siitä että ei ole saamapuolella verotuksessa.. Ja kyse ei ole järjettömästä vaivasta kun asian voi tehdä kotisohvalla pankkitunnuksilla ja aikaa meni ehkä vartti tms

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe