Lämmöt laskeneet lähelle nollaa niin johan lakkasi -08 Passat Varian 1.9TDI lämpenemästä, vastahan tuon maskin toukokuun helteillä pois otin, tosin heinäkuun 10C keleissä laitoin melkein takaisin. Hauska juttu muuten, olen ajanut Passatillani enemmän keulapeiton kanssa kuin ilman, vakiovaruste siis paitsi se piti ostaa erikseen.
Keulapeittokausi alkoi
14
702
Vastaukset
- vanhaerkki
Nouseeko moottorin lämmöt normaaliin, (termostaatti) toimiiko Webasto? Mulla 07 malli eikä ole ongelmia kovemmillakaan pakkasilla kun nuo toimii, eikä ole aina ollut noita viimasuojiakaan.
- Polo07
Vaihdapa kiireesti termostaatti ehjään niin loppuu keulapeitteiden kanssa kikkailu.
Lähipiiristä löytyy 1.6l bensakoneella oleva passat, joka alkoi sitten pikkuhiljaa käydä yhä kylmempänä ja kylmempänä. Myös kulutus kipusi normaalista 6,5litrasta yli kahdeksaan.
Omistaja meni merkkiliikkeeseen varaamaan aikaa termostaatin vaihtoon. Huoltomies ei aikaa antanut. Totesi, ettei ole mahdollista. Termostaatti kestää ikuisesti ja, että sellaisia nämä autot vain ovat. Alkavat käydä vanhemmiten kylmempinä ja kuluttavat enemmän. (Uskomaton väite, mutta omistaja uskoi..) Ei muuta kuin kalliit nahkapeitteet keulalle niin hyvä tulee. Noh, passat-mies ajeli sitten keulapeitteiden kanssa kiltisti sen talven. Lämmöt kohosivat hieman, mutta normaalia kylmempänä kävi edelleen ja kulutus oli kova. Lopputalvesta syttyi moottorin vikavalo. Auto samaiseen liikkeeseen, jossa todettiin, että katalysaattori oli hajonnut. Samalla todettiin, että auto käy liian kylmänä ja termostaatti ei sulkeutunut tiiviisti. Ilmeisesti liian kylmänä käyneen koneen katalysaattoriin sylkemä palamaton bensa oli lopulta polttanut katalysaattorin hajalle. Lasku noin 1000e. Uusi katalysaattori, termostaatti ja nesteet. Tämän jälkeen kulutus täysin normaali ja lämmöt tasaisesti 90 kovalakin pakkasella ilman peitteitä.
Tarinan opetus on se, että jos autonne käy kylmänä, niin vaihtakaa hyvät ystävät se termostaatti ennen kuin jotain muuta hajoaa. Itse en ole koskaan missään autossa tarvinnut keulapeitteitä ja olen ajellut volkkareilla, ranskalaisilla ja japsikipoilla.- Atk-Erkki
Eikun ei, lähipiirisi VW on bensa, meikäläisellä siis TDI. En tiedä wanhemmista bensakoneista mutta dieseleistä; VW:n dieseleissä on valuvika joka tarkoittaa, että moottorit eivät ole tarkoitettu keski-euroopan ilmastoa kylmempään säähän. Meikäläisen 1.9TDI kuluttaa aivan sikavähän polttoainetta, keskikulutus alkaa viitosella vaikka paahdan motaria töihin joka päivä säästelemättä. Vaan ei kone lämpiä jos on vähänkään kylmää viimaa, ei auta vaikka konehuoneessa tupruttaa useamman kilowatin Webasto jonka tarkoitus on lämmittää kabiinia ajon aikana; ei lämpiä kabiini eikä moottori. Polttoainetta kuluu niin vähän että ei kai olekaan tarkoituskaan lämmittää mitään vaan liikuttaa autoa? Ihan ok Saksan leutoon ilmastoon.
- Eiks je?
Atk-Erkki kirjoitti:
Eikun ei, lähipiirisi VW on bensa, meikäläisellä siis TDI. En tiedä wanhemmista bensakoneista mutta dieseleistä; VW:n dieseleissä on valuvika joka tarkoittaa, että moottorit eivät ole tarkoitettu keski-euroopan ilmastoa kylmempään säähän. Meikäläisen 1.9TDI kuluttaa aivan sikavähän polttoainetta, keskikulutus alkaa viitosella vaikka paahdan motaria töihin joka päivä säästelemättä. Vaan ei kone lämpiä jos on vähänkään kylmää viimaa, ei auta vaikka konehuoneessa tupruttaa useamman kilowatin Webasto jonka tarkoitus on lämmittää kabiinia ajon aikana; ei lämpiä kabiini eikä moottori. Polttoainetta kuluu niin vähän että ei kai olekaan tarkoituskaan lämmittää mitään vaan liikuttaa autoa? Ihan ok Saksan leutoon ilmastoon.
Mene nyt satu-Erkki hoitoon ja keksi jotain muuta. Heinäkuun 10 asteessa tarvitset keulapeittoa. Etkö sä pönt1ö tajua että sun autossasi on vikaa, et sitä sä et tajua.
En viitsi edes vaivauta kertomaan mitä kannattaisi tehdä, kun se menee sinulta kuitenkin ohi.
- schaissea....
Tarinan opetus on pikemminkin se, Että saksalaisautojen merkkikorjaamoista saa sellaista palvelua, Joka on alle kaiken arvostelun.
- Kumpikohan on?
Mielenkiintoista. Mulla oli pari vuotta sitten juuri samanvuotinen 1.9TDI Luxline.
Pohjoisessa reissussa pahimmillaan -38 astetta. Silloinkin ajeltiin ilman mitään suojia, moottorin lämmöt siellä missä pitääkin eikä tarvinnut kertaakaan sillä viikon reissulla palella.
Siellä on 5 kw webasto vaikka ei kelloa olisi asennettukaan, joten taitaa olla se puoli rikki.
Tai sitten tämä on taas tämä hyvin kulunut provo.- Atk-Erkki
Olisikin provo mutta kun ei ole. Vai lämmin -38C:ssa, hehhee uskoo ken tahtoo. ;-) Perheemme aiempi auto oli vm. 2005 Touran 2.0 TDI Highline jonka ostin uutena ja jossa oli myöskin 5kW Webasto (ilman kelloa) ja joka totutusti "lämmittää" lämmityskiertoa aina kun lämpötila laskee alle 4C. Mutta jo ensimmäisenä talvena kävi selväksi, että ei ole Touran TDI talviauto. Climatronic oli täysillä talvisin ja lehmän henkäys ei paljoa auttanut kun ulkona on -25C.
Mutta kuten sanoin, keulapeitto parantaa tilannetta nykyisessä Passat 1.9TDI Luxlinessa ja mulle se on ihan ok, kunhan keljuilen viharakkaalle merkilleni talvilaadusta. :-)
- -------
Uskon asiahan se ei ole. Nykyinen on 1.6 TDI ja sama juttu viime talvena, kertaakaan ei tarvinnut palella.
Oleppa uskomatta. - hese
Mulla Passat 07 1.9 tdi ja kun katsoo talvipakkasilla noitä lämpöjä Climactronikin valikosta niin ne vaihtelee 76-85 asteen välillä kokoajan ja tuo webasto myös syttyy alarajalla ja sammuu jossain 84;ssä asteessa. mutta tuo viisari mittari se olla jököttää tarkasti tuossa 90 asteessa kokoajan vaikka siis tuo Climactronikin näyttö on 76 ast, Viimasuojatkin ollut käytössä.
- DasVagisti
Jippo on siinä et viisari värähtää 90 asteeseen kun veden lämpötila on ~74 astetta. Käytännössä näyttää joko yli- tai alilämpöä.
Ei tarvii kyllä itekkää palella talvisin vaikkei webastoa tai maskipeittoja ookkaan, ainoastaa on se säteilylämppäri. ~10km ja lämmöt 74. ; ) Passat Variant 2,5TDI 4Motion -04
- peruspera1
Minulla on 2.0 TDI -08 ja se lämpiää tosi hyvin. Lisälämmitin alkaa pelaamaan kun kelit kylmenee. Laitan kyllä nokkapeiton kun menee pakkasen puolelle, sehän on hyvä varuste näillä leveysasteilla. Keskikulutus on ollut 5,2 l ja ajan ihan reilusti, tosin käytän kyllä vakkaria aika paljon.
- kuultua korjaamolta
Mulla 1.9 tdi-08 luxline variant ja webasto. Voisin väittää että tuo kaveri joka sanoi että ei lämpene niin jossain on vikaa. Mulla oli webaston rele rikki, joten se ei toiminut kunnolla. Mutta nyt kyllä lämpiää Ja toiseksi noita moottoreita on hajonnut näillä talvipakkasilla. Kylmä ilmä puskee sisään jostain ja pahimmillaan edessä kone remppa. Halpa moottorin talvivakuutus on tuo etumaskin suoja. Saa myös motonetista, Taitaa maksaa 57e.
- Atk-Erkki
-20C ja 22km työmatkan jälkeen moottorilämmöt huikeat 65C. VW TDI on masokistin auto ainakin näin talvikelillä. Työmatka alkaa toppavaatteiden pukemisella. Talviauto... heh heh heh...
- kuultua korjaamolta
Kannattaisko vaihtaa termostaatti, mikäli on kilometrejä lähemmäs 200th? Ja jos webasto toimii, niin t-paita päällä pystyy ajelemaan ja lämmöt 90c. Tänä aamuna -17 työmatka 15km, ei mitään ongelmia..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212267- 701146
- 1151036
- 491015
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72999Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57957KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.13918Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31900Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(50856