Millaista kuormaa piikkilangankiristäjä jaksaa vetää? Oon tässä aatellu, että jos kokois vähän rahaa, nii vois ostaa tollasen. Sen verran olen kirjoista lukenut, että kateellisten puheiden mukaan se olisi jaksanut vetää jopa kahta uistinta... Tuli vaan mieleen, että jos tuolta 10km päästä hakis tukkikärryllä puita, nii miten se menee mäkiä ylös... Kun on niin pitkä matkakin, ettei ihan tyhjää kärryä viitsisi kuskata...
Valmet 20
15
5488
Vastaukset
- timo
en lähtis edes ilman kärryä 10 km päähän!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- amis
Nopeus vai? No tietenkin rakennetaan kärryveto... Siis siten että se kulkee joku 30km/h, ei ole mahdollista ajaa lujempaa... Sen verran kuitenkin holkkia paikoissa... Toinen mahdollinen traktori vois tietysti olla zetor 25 ja vielä A malli nii ainakin kulkisi... Ja vääntöä löytyis... Mutta vallu ois parempi sikäli, että sen kanssa voi pihassa kuvitella jotain tekevänsä, kun taas zetka pistää nurmikot rullalle...
- tkk
amis kirjoitti:
Nopeus vai? No tietenkin rakennetaan kärryveto... Siis siten että se kulkee joku 30km/h, ei ole mahdollista ajaa lujempaa... Sen verran kuitenkin holkkia paikoissa... Toinen mahdollinen traktori vois tietysti olla zetor 25 ja vielä A malli nii ainakin kulkisi... Ja vääntöä löytyis... Mutta vallu ois parempi sikäli, että sen kanssa voi pihassa kuvitella jotain tekevänsä, kun taas zetka pistää nurmikot rullalle...
kannata kantaa käsin ne puut jos tärkeintä traktorin valinnassa on se, että jääkö nurmikkoon jälkiä? ei niitä puita kannata oikein pikku vehkeillä lähteä metsästä hakemaan.. tai siis järjen käyttö on sallittua ja jos ei oma riitä, niin kyllä joku varmaan voi auttaa.
- amis
tkk kirjoitti:
kannata kantaa käsin ne puut jos tärkeintä traktorin valinnassa on se, että jääkö nurmikkoon jälkiä? ei niitä puita kannata oikein pikku vehkeillä lähteä metsästä hakemaan.. tai siis järjen käyttö on sallittua ja jos ei oma riitä, niin kyllä joku varmaan voi auttaa.
Enköhän minä juuri sen takia kysele tällästä asiaa, kun en siitä itse tarpeeksi tiedä...
- mantsahörhö
kuinkas paljon oot "timo" ajanu pikkuvalmetilla?
ehkä 10 km on vähän liikaa,mutta kyllä silläkin puita tuo metsästä.ja voithan katkoo puut pikkusen pienemmäx? - amis
mantsahörhö kirjoitti:
kuinkas paljon oot "timo" ajanu pikkuvalmetilla?
ehkä 10 km on vähän liikaa,mutta kyllä silläkin puita tuo metsästä.ja voithan katkoo puut pikkusen pienemmäx?Niin enkä tarkottanut nyt mitään 3x traktorin korkusta kuormaa, vaan sellanen realistinen mitä nyt jokainen voi kuvitella että tollanen vetää... Siitähän tään keskustelun just alotin, että mitä tollanen vetää, mutta ei siihen vielä oo kukaan selkeästi vastannut... Tää foorumi on aikalailla perseestä, mutten löytänyt muutakaan raktoriaiheista foorumia nyt yhtäkkiä... Ei täältä ainakaan neuvoa kannata kysyä!
- timo
mantsahörhö kirjoitti:
kuinkas paljon oot "timo" ajanu pikkuvalmetilla?
ehkä 10 km on vähän liikaa,mutta kyllä silläkin puita tuo metsästä.ja voithan katkoo puut pikkusen pienemmäx?mulla on ollu 20 valmetti.kyllä se koristeena enimmäkseen oli.8 vuotta tehny puut 33d klabikone pyörii hyvin muta lukko ja hytti puuttuu!mä tarkottanu morkata 20 valmettia mutta en lähtis pihapiiriä pitemälle enkä ainakaan hakee puita 10 km päästä tulis kalliix ku sais niin vähä kerralla!jos tarvii hakee puita niin helvetin pitkältä ostakaa kunnon traktorit tai tilatkaa puut pihalle!
- amis
timo kirjoitti:
mulla on ollu 20 valmetti.kyllä se koristeena enimmäkseen oli.8 vuotta tehny puut 33d klabikone pyörii hyvin muta lukko ja hytti puuttuu!mä tarkottanu morkata 20 valmettia mutta en lähtis pihapiiriä pitemälle enkä ainakaan hakee puita 10 km päästä tulis kalliix ku sais niin vähä kerralla!jos tarvii hakee puita niin helvetin pitkältä ostakaa kunnon traktorit tai tilatkaa puut pihalle!
No mulla oli myös mielessä zetor 25a? Kelpaisko se? Kulkee ja vääntää... Onko tää nyt sellanen "kunnon traktori" millä uskaltaa "lähteä pihapiiriä pidemmälle"?
- tkk
amis kirjoitti:
No mulla oli myös mielessä zetor 25a? Kelpaisko se? Kulkee ja vääntää... Onko tää nyt sellanen "kunnon traktori" millä uskaltaa "lähteä pihapiiriä pidemmälle"?
ennemmin kuin vallulla. vaikka ei minullakaan sitä valmettia vastaan mitään ole, yksinkertaisesti se vain käy pieneksi esim. tuohon sinunkin tarpeeseen.
- T-kuski...
tkk kirjoitti:
kannata kantaa käsin ne puut jos tärkeintä traktorin valinnassa on se, että jääkö nurmikkoon jälkiä? ei niitä puita kannata oikein pikku vehkeillä lähteä metsästä hakemaan.. tai siis järjen käyttö on sallittua ja jos ei oma riitä, niin kyllä joku varmaan voi auttaa.
"jos tärkeintä traktorin valinnassa on se, että jääkö nurmikkoon jälkiä?"
Ei se ole traktorista kiinni ollenkaan...
Minä olen ajanut traktoria jo monta vuotta ihan työni vuoksi...
Usein on pitänyt ajaa ihan nurmikollekin. Ja kun traktori on yli 4-tonninen ja noin 100 hevosvoimainen, eikä nurmikolle jää kuin pienet painaumat, käyntini merkiksi... Ja nekin "painaumat" ovat lähinnä taittunutta ruohoa, ja ne nousevat pystyyn parissa tunnissa.
Tärkeintä on, että ei käännä jos ei liiku, vanhoilla se ei kyllä onnistukaan, mutta jos kone auttaa kääntymisessä, niin aivan varmasti repii nurmikon irti, jos kääntää paikoillaan.
Ja vaikka liikkuukin, niin kääntöjen pitää olla hitaita. Rattia ei pyöritetä rajusti, vaan käännetään hitaasti.
Ja tietenkin... Jos sateet ovat pehmentäneet nurmikon, niin silloinhan sinne saa jälkiä vaikka kävelemällä...
Mainittakoot vielä, että jarrukäännökset ovat varma tapa saada näyttäviä jälkiä aikaiseksi.
Mutta sen voin sanoa, ettei 50- ja 60-lukujen pikkutraktoreilla kannata kokemattoman mennä edes hyvännäköiselle metsätielle, saati sitten metsään.
Nuo kopittomat ovat koituneet kohtalokkaiksi monelle kokeneemmallekin kuskille...
Ja kopiksi minä en sitten laske mitään kyläsepän tekemään vaneri/pelti-häkkyrää, mikä ei suojaa kunnolla edes sateelta.
Turvakaari auttaa, mutta siitäkin on muistettava, että se estää vain traktoria rusentamasta kuljettajaa omalla painollaan...Mutta sen lisäksi on vielä monta asiaa mitkä voivat tappaa kuljettajan, jos traktori kaatuu...
Jos traktorilla haluaa oikeasti tehdä jotain, niin minun mielestäni siinä pitää olla vähintäänkin turvaohjaamo, ja hydraulinen ohjaus. Nuo löytyvät jo ainakin 70-luvun valmeteista. - amis
T-kuski... kirjoitti:
"jos tärkeintä traktorin valinnassa on se, että jääkö nurmikkoon jälkiä?"
Ei se ole traktorista kiinni ollenkaan...
Minä olen ajanut traktoria jo monta vuotta ihan työni vuoksi...
Usein on pitänyt ajaa ihan nurmikollekin. Ja kun traktori on yli 4-tonninen ja noin 100 hevosvoimainen, eikä nurmikolle jää kuin pienet painaumat, käyntini merkiksi... Ja nekin "painaumat" ovat lähinnä taittunutta ruohoa, ja ne nousevat pystyyn parissa tunnissa.
Tärkeintä on, että ei käännä jos ei liiku, vanhoilla se ei kyllä onnistukaan, mutta jos kone auttaa kääntymisessä, niin aivan varmasti repii nurmikon irti, jos kääntää paikoillaan.
Ja vaikka liikkuukin, niin kääntöjen pitää olla hitaita. Rattia ei pyöritetä rajusti, vaan käännetään hitaasti.
Ja tietenkin... Jos sateet ovat pehmentäneet nurmikon, niin silloinhan sinne saa jälkiä vaikka kävelemällä...
Mainittakoot vielä, että jarrukäännökset ovat varma tapa saada näyttäviä jälkiä aikaiseksi.
Mutta sen voin sanoa, ettei 50- ja 60-lukujen pikkutraktoreilla kannata kokemattoman mennä edes hyvännäköiselle metsätielle, saati sitten metsään.
Nuo kopittomat ovat koituneet kohtalokkaiksi monelle kokeneemmallekin kuskille...
Ja kopiksi minä en sitten laske mitään kyläsepän tekemään vaneri/pelti-häkkyrää, mikä ei suojaa kunnolla edes sateelta.
Turvakaari auttaa, mutta siitäkin on muistettava, että se estää vain traktoria rusentamasta kuljettajaa omalla painollaan...Mutta sen lisäksi on vielä monta asiaa mitkä voivat tappaa kuljettajan, jos traktori kaatuu...
Jos traktorilla haluaa oikeasti tehdä jotain, niin minun mielestäni siinä pitää olla vähintäänkin turvaohjaamo, ja hydraulinen ohjaus. Nuo löytyvät jo ainakin 70-luvun valmeteista.Myönnän, että oli aika typerästi sanottu toi nurmikon jäljet...
En metsään ole ollut menossakaan, vaan ihan tuota "hyvännäköistä metsäautotietä" pitkin... Joku koppi olisi tarkotus tehä sitten joskus siihen päälle, muttei tod. mitään peltikoppia, vaan niin paljon profiilia ja putkea ympärille että kestää... Ja sinne voisi tehdä viel varmuudeksi jonkinmoisen turvakaaren, ettei koppi mene päreiksi, vaikken todellakaan aio minnekään metsään mennä möyrimään...
Ja totta kai se olisi parempi mitä uudempi kone, mutta pyytävät noista "keltaisista valmeteista" aika paljon, joten täytyy tyytyä vähempään.. - valtsu
tkk kirjoitti:
ennemmin kuin vallulla. vaikka ei minullakaan sitä valmettia vastaan mitään ole, yksinkertaisesti se vain käy pieneksi esim. tuohon sinunkin tarpeeseen.
voithan katsella malleja: 361,565,500,502,6020esim. ja malliksi 500 VALMET EI OLE KUIN 2500€ noin ja jos se on paljon traktorista tilaa puut pihalle aina on joku joka tuo ne pientä korvausta vastaan.
- amis
valtsu kirjoitti:
voithan katsella malleja: 361,565,500,502,6020esim. ja malliksi 500 VALMET EI OLE KUIN 2500€ noin ja jos se on paljon traktorista tilaa puut pihalle aina on joku joka tuo ne pientä korvausta vastaan.
Joo, olen katsellut myös noita malleja ja ainakin noi 2 ensimmäistä ois ihan mahdollisia... Olen kuullu juttuu että toi synkro-vallu ois kovaki vetojuhta, pitääkö paikkansa?
- rattorimies
amis kirjoitti:
Niin enkä tarkottanut nyt mitään 3x traktorin korkusta kuormaa, vaan sellanen realistinen mitä nyt jokainen voi kuvitella että tollanen vetää... Siitähän tään keskustelun just alotin, että mitä tollanen vetää, mutta ei siihen vielä oo kukaan selkeästi vastannut... Tää foorumi on aikalailla perseestä, mutten löytänyt muutakaan raktoriaiheista foorumia nyt yhtäkkiä... Ei täältä ainakaan neuvoa kannata kysyä!
Valmet 20 vetää painoltaan kaksi kertaa itsensä painoisen kuorman eli 2000 kg kulkee hyvin. Matkanoneus vain on jalkamiehen veroinen. Rungoltaan Valmet 20 on suunnilleen entisestä tykinpiipusta tehty joten pomppuja se ei kestä. Keula jatkaa matkaa ja peräosa jää luikertelemaan kuin sisilisko. Pihatraktorina ja koristeena se on taas vertaansa vailla oleva, ehkä kauniit naiset voi pään kääntää yhtä tiuhaan.
Lisäksi Valmet 20 sytytys on magneettosta joten käynti voi katketa kesken moottoritielläkin.
- rattorimies
Valmet 20 on parikymmentä hevosvoimaa ja kulkee maantiellä 20 km tunnissa, siis ylen hidas. Ei kannata ajella pitkin teitä. Sitävastoin Kaikki dieselmallit vuodeta 1958 alkaen vuoteen 1970 saakka ovat kukkarollesi sopivia ja tehot riittää, myös maantienopeus. Kun ne kerran remontoi kunnolla ja maksat 2500, ajellaan niillä sitten sukupolven verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628