Sairaanhoitajalle muuta työtä, kuin kliinistä hoitotyötä?

Burnout

Olen totaalisen kyllästynyt kliiniseen hoitotyöhön. Työuupumus alkaa olla sitä luokkaa, että jään pian mieluummin työttömäksi kuin että menen nykyiseen työpaikkaani enää hetkeksikään. Olen miettinyt kuumeisesti jotain muuta työtä jota voisin tällä ammatillani tehdä, mutta en keksi mitään muuta kuin kelan ja vakuutusyhtiöiden vakuutuskäsittelijät. Niistä taas puolestani olen kuullut niin paljon negatiivista, että luulen ettei työolosuhteet muuttuisi yhtään paremmiksi..

Mutta mitä muuta voi sairaanhoitaja tehdä? Haluan siis irti kliinisestä hoitotyöstä. Jotkin tutkimus-/projektijutut kiinnostaisi, mutta niihin ei mun koulutus riitä ja sitäpaitsi ne tuntuu keskittyvän vain mielenterveys-/vanhuspuolelle. Mun osaamisalue on akuuttihoitotyössä.

Vinkkejä?

9

5415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rikas,rikkaampi,SH

      - lääkintälaitteiden konsultti- esittelee, kouluttaa ja myy lääkintälaitteita.
      - lääkefirman myyntineuvottelija.
      - yksityisyrittäjäksi franching- periaattella jollekkin luontaistuotteelle tai hoitotuotteille.
      - opiskelet muutaman vuoden terveystieteiden maisteriksi ja siitä sitten sairaanhoitajien tai lähihoitajien opettajaksi.

      Noi nyt tulis ekana mieleen, kun itse mietin samaa tai alan vaihtoa surkeaakin surkeamman palkan vuoksi.

    • Väsynyt SH

      Voin kertoa oman tarinani täällä. Olen myös SH ja kunnan sairaalassa olin töissä. Mieheni kuoli 4 v.sitten ja elämä kävi todella raskaaksi.Juoksin pitkin sairaalan käytäviä ja kotiin tulin rättiväsyneenä ja taas sama uudelleen. Kiire kamala ja palkka surkea. Jalat särkien päätin, että nyt riittää, hyppään pois tästä oravanpyörästä. Myin asunnon,sanoin itseni irti ja ostin taajaman ulkopuolelta omakotitalon. Teen keikkaa silloin kun haluan ja kyllä pankkitili kertoo milloin on aika mennä töihin, teen keikkaa myös ulkomaille talvisin.Ei tarvitse kesäisin mitään silloin tehdäkkään, palkat kun on siellä vähän eri tasolla kuin täällä.Autan lastenlasteni hoidossa ja nautin heistä. Miehelleni ei sitä nautintoa suotu. Nyt olen onnellinen, pääsin siitä oravanpyörästä irti. Kaikki riippuu tietysti siitä onko sinulla vielä lapsia elätettävänä. Roikuin siinä löysässä hirressä niinkauan kunnes nuorin lapseni muutti pois kotoa ja valmistui ammattiin. Eli en ole enää ihan nuori enää.

    • pää hajoo myös

      Aloittajan teksti on kuin oma kirjoitukseni. Itselläkin osaamisalue akuutilla. Mutta ei jaksa eikä kiinnosta. Ongelmia; ei ajokorttia (konsulentit/myyjät tarvitsee), vuokrat saatava maksettua eli omistusasuntoa ;) Ei myöskään kiinnostusta yliopisto-opintoihin.
      Vuoden verran jatkuvasti miettinyt mitä tehdä. Miettinyt jopa kaupan kassalle tai kahvilaan töihin menoa. Eikä se kahvila ole vieläkään poissuljettua. Mutta kuitenkin oman alan ja parinkymmenen vuoden työkokemus olisi kiva saada hyödynnettyä. Eli jos jollakin välähtää, niin tänne vain viestiä tulemaan.

    • Burnout

      Kaupan kassaa olen minäkin miettinyt, eikä ole poissuljettua vieläkään. Jos ei mitään muuta löydy, niin sitten vaikka sitä ennemmin kuin nykyistä työtä.

      Jotain olisi pian keksittävä ja löydettävä, sillä pelkään että oma terveys pettää pian. Aamuisin herään siihen, että päätä jyskyttää -jännitän öisin niskahartiaseudun jumiin ja puren hampaita yhteen. Päivisin töissä on fyysisesti etova olo koko ajan, oksettaa, tuntuu etten saa henkeä joten on pakko haukotella minuutin välein eikä sekään välttämättä auta. Sydän lyö miten sattuu, rytmihäiriöitä siis. Päätä särkee päivittäin, itkettää, ahdistaa, paha olla. Joka ikinen aamu mietin, soitanko pomolle ja sanon että oon sairas, mutta jotenkin aina raahaudun töihin.

      Tää on aivan kamalaa, työ on muuttunut pakkopullaksi, tuntuu kuin olisin jossain vankilassa tai orjana. Koen, että työnantaja ei arvosta meitä työntekijöitään pätkääkään, me ollaan heittopusseja joita voi huijata ja kusettaa törkeästi tuosta noin vaan. Muutoksia tulee muutosten jälkeen aivan loppumattomaan tahtiin ja pahinta on se, ettei niistä edes tiedoteta mitenkään. Mediasta sitten saadaan lukea tai hyvällä tuurilla kuullaan käytäväpuheina. Jo ennestään vaaditaan erittäin laajaa erikoisosaamista ja tätä stressiä ei ainakaan vähennä se, että nykyisin meidät voidaan määrä ihan minnepäin taloa tahansa tekemään ihan mitä tahansa. Pitäisi hallita siis vielä enemmän :( Palkkaa ei tietenkään lisää saa, päinvastoin sitä pienennetään. Arvatkaa vaan, millainen työilmapiiri meillä on :(

      Että en jaksa, en todellakaan.

      • yksi noita töitä teh

        Yksi vaihtoehto on mennä ajanvaraukseen, eli niitä ihmisiä, joille asiakkaat soittavat lääkäriajoista, tulevat maksamaan palvelusta (yksityispuolella), yms. kyllä varmaan tajusit homman nimen. Yliopistolliset sairaalat tarjoavat ainakin sijaisuuksia osastonsihteereille, varsinkin kesälomiksi. Tai sitten tyydyt vain kirjoittamaan lääkäreiden saneluita puhtaaksi, jos sellaisen paikan löydät (tosi vähän niitä!).

        Yleensä noissa hommissa (paitsi tekstinkäsittelijöillä) työnantajat toivovat lähihoitajan koulutusta, joten kokenut sair.hoitaja on varmaan ihan pätevä hommaan :-D.

        Onnea!


    • Uupunut-Ulpu

      Hei ap, kyllä sä keksit jonkun toisen työn! Olen kokenut työuupumuksen 6v. sitten ja se edelleen kummittelee mielessä. Ei kannata pitkittää pahaa oloa! Tee itselles palvelus ja irtisanoudu. Niin tein minäkin, enkä ole päivääkään katunut!

    • Kassamyyjän työstä

      "Kaupan kassaa olen minäkin miettinyt, eikä ole poissuljettua vieläkään"

      No älä vaan kauppaan hae! Kassatyö on ********* sieltä ja syvältä! Yksitoikkoista, haasteetonta, henkisesti ja ergonomisesti kuluttavaa, urakkatyötä tuntipalkalla. "Hei, 55,50 euroa, kiitos, ole hyvä, hei". Hoet samoja fraasejä päivästä toiseen. Työssä ei pääse etenemään ja mitään koulutusta ei tarjota työn ohella. Arvostusta ei tule työnantajalta eikä asiakkailta.

      Huono palkka (10 €/h), osa-aikainen työ (työtunnit 0-30h/vk), lyhyitä työvuoroja (4h) ja mitättömät vuorolisät. Ammattiliitosta (PAM) ei ole mitään apua palkkaneuvotteluissa. Sairauslomia on kaupassa todella paljon. Syinä mm. työuupumus, työilmapiiri, migreeni, niska-, hartia-, käsi- ja selkävaivat.

      Kaupassa on töissä opiskelijoita (yliopisto, AMK, lukio jne.) ja kouluttamattomia ihmisiä, jotka eivät muualle työllisty. Myyjän työ on pussinperä. Myyjiä pidetään "tyhminä". Suurin osa haluaisi tehdä jotain muuta kuin kaupan työtä. Moni suunnittelee alanvaihtoa, hakee opiskelemaan tai etsii muuta työtä koko ajan.

    • yks

      Olen palveluohjaaja,eli arvioin ja järjestän kotihoidon palveluja. En enää palaisi hoitohommiin. Suosittelen lämpimästi!

    • Anonyymi

      Mikä koulutus tarvitaan palveluohjaajalle?
      Riittääkö sairaanhoitajan koulutus?
      Tiedosta kiitollinen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe