Multimode vaihteisto

automa-(arpoo)-tic

Vieläköhän tätä multimode vaihteistoa valmistetaan? Taidettiin haudata se kaikessa hiljaisuudessa ja ottaa tilalle CVT.

Mahtaa muuten olla suosittu käytettyjen autojen markkinoilla, kun ainakin minusta se on epäonnistunein keksintö ikinä.

14

4619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ErkkaSalox

      Onkohan tähän tojotisteilla kommentteja?

    • ....................

      En nyt sanoisi noinkaan. Itse ainakin olen ajellut sellaisella nyt 7,5 vuotta eikä ole tarkoitustakaan vaihtaa pois. Ei se paras mahdollinen ole, mutta hakkaa kuitenkin toisessa autossani olevan tiptronic porschen, vaikka se on oikea perinteinen momentinmuuntaja-automaatti.

      Multimoden plussat ja miinukset:
      hyvin taloudellinen
      maksoi aikanaan 600.
      tuntuu olevan hyvin toimintavarma.
      vaihtaa (hieman lämmettyään) vaihdetta vähintään yhtä hyvin kuin taitavin kuski.
      ei mieti hetkeäkään, vaan vaihtaa välittömästi oikean vaihteen.
      manuaalipuolella toimii kokonaan kuljettajan käskyjen mukaan

      - ei toimi ollenkaan hyvin aivan kylmällä autolla
      (Jos heti pitäisi lähteä ajamaan kylmällä autolla täysillä, se olisi sietämätön)
      - ei ollut uutena kovin hyvä edes lämpimänä, ennen ilmaista "takaisinkutsua" jossa vaihdettiin suuri osa mekaniikasta.
      - rakenteesta johtuen vetoon tulee katko vaihteen vaihtuessa

      • CorMan64

        Muistatko milloin tuo mainitsemasi vaihteistoa koskenut takaisinkutsu tehtiin? Itsellä oli Corolla vm.2007 ja siinä vaihteisto ei kyllä mielestäni oikein toiminut.


      • mmtrolla
        CorMan64 kirjoitti:

        Muistatko milloin tuo mainitsemasi vaihteistoa koskenut takaisinkutsu tehtiin? Itsellä oli Corolla vm.2007 ja siinä vaihteisto ei kyllä mielestäni oikein toiminut.

        Samaa vuosimallia -07 rolla omakin en ole kuullutkaan noista takaisinkutsuista joissa vaihteistolle jotain tehtäisiin.


        "" - ei ollut uutena kovin hyvä edes lämpimänä, ennen ilmaista "takaisinkutsua" jossa vaihdettiin suuri osa mekaniikasta."""

        Oliko edellisen kirjottajan juttu provo vai tosi?


      • ....................
        mmtrolla kirjoitti:

        Samaa vuosimallia -07 rolla omakin en ole kuullutkaan noista takaisinkutsuista joissa vaihteistolle jotain tehtäisiin.


        "" - ei ollut uutena kovin hyvä edes lämpimänä, ennen ilmaista "takaisinkutsua" jossa vaihdettiin suuri osa mekaniikasta."""

        Oliko edellisen kirjottajan juttu provo vai tosi?

        Autoni on Corolla Verso 1,8 M-MT vm. 2006. Takaisinkutsua ei näkynyt huoltokirjassa, mutta muistelen sen tulleen kesällä 2008. Korjauskutsu tuli kirjeellä postissa. Ilmeisesti siis joillakin on ollut oikeita ongelmia tuolloin M-MT:n kanssa, enkä itsekään ollut tyytyväinen siihen. Käyttömekanismissa oli korjauksen jälkeen monta uutta puhdasta osaa. Toisen kerran vaihteisto tuntui muuttuvan paremmaksi kesällä 2012 tehdyssä määräaikaishuollossa. Ilmeisesti silloin on päivitetty ohjelmistoa? Alkuun vaihteisto oli "siedettävä" mutta nyt (aivan kylmää autoa lukuunottamatta) yllättävän hyvä, jonkun verran huonompi kuitenkin kuin esim. VW:n DSG.

        Kylmänä vaihto saattaa olla vähän töksähtävä, mutta se ei johdu vaihteistosta vaan moottorista. Vaihdon hetkellä tietokone ohjaa moottorin kierroslukua, eikä se onnistu täydellisesti kylmänä. Sen huomaa myös siten, että laittaa vaihteen manuaalipuolelle ja heiluttelee kasupoljinta nopeasti edestakaisin, jolloin kaasun nostovaiheessa moottori siirtyy moottorijarrutuksen puolelle "töksähtävästi". Ilmiö on sitä voimakkaampi, mitä syvemmälle kaasun painaa. Onneksi se loppuu parin kilometrin ajon jälkeen.


      • mmtrolla
        .................... kirjoitti:

        Autoni on Corolla Verso 1,8 M-MT vm. 2006. Takaisinkutsua ei näkynyt huoltokirjassa, mutta muistelen sen tulleen kesällä 2008. Korjauskutsu tuli kirjeellä postissa. Ilmeisesti siis joillakin on ollut oikeita ongelmia tuolloin M-MT:n kanssa, enkä itsekään ollut tyytyväinen siihen. Käyttömekanismissa oli korjauksen jälkeen monta uutta puhdasta osaa. Toisen kerran vaihteisto tuntui muuttuvan paremmaksi kesällä 2012 tehdyssä määräaikaishuollossa. Ilmeisesti silloin on päivitetty ohjelmistoa? Alkuun vaihteisto oli "siedettävä" mutta nyt (aivan kylmää autoa lukuunottamatta) yllättävän hyvä, jonkun verran huonompi kuitenkin kuin esim. VW:n DSG.

        Kylmänä vaihto saattaa olla vähän töksähtävä, mutta se ei johdu vaihteistosta vaan moottorista. Vaihdon hetkellä tietokone ohjaa moottorin kierroslukua, eikä se onnistu täydellisesti kylmänä. Sen huomaa myös siten, että laittaa vaihteen manuaalipuolelle ja heiluttelee kasupoljinta nopeasti edestakaisin, jolloin kaasun nostovaiheessa moottori siirtyy moottorijarrutuksen puolelle "töksähtävästi". Ilmiö on sitä voimakkaampi, mitä syvemmälle kaasun painaa. Onneksi se loppuu parin kilometrin ajon jälkeen.

        Ahaa, en ole merkkihuollossa käynyt sen jälkeen kun takuuaika meni umpeen.
        Pitääpä kysyä joskus noista päivityksistä, saattaa olla että loppuvuodesta -07 valmistetuissa on jo homma hoidettu tehtaalla, mulle ei ole vaihteiston osalta kutsukirjettä tullut koskaan.


      • ....................
        mmtrolla kirjoitti:

        Ahaa, en ole merkkihuollossa käynyt sen jälkeen kun takuuaika meni umpeen.
        Pitääpä kysyä joskus noista päivityksistä, saattaa olla että loppuvuodesta -07 valmistetuissa on jo homma hoidettu tehtaalla, mulle ei ole vaihteiston osalta kutsukirjettä tullut koskaan.

        Tuossa samaisessa huollossa myös tuulilasin sadetunnistimen toiminta tuntui muuttuneen vähän hitaammaksi (=rauhallisemmaksi). Aikaisemmin pyyhkimet saattoivat muuttaa sateen mukaan nopeutta vaikka viiden sekunnin välein, mikä oli tietenkin hyvä, mutta tuntui asiaan tottumattomasta kuljettajasta häiritsevän rauhattomalta nopeasti muuttuvissa sadeolosuhteissa.

        Pari kertaa minäkin käytin Verson halvemmassa huollossa. Huomasin kuitenkin, että polttoaineen kulutus oli suurempaa tuon huollon käyttämällä Mobil 1-huippuöljyllä, kuin merkkihuollon käyttämällä (mikälie)-öljyllä ja kun laskeskelin asiaa, päädyin siihen että halvempi huolto tuli kuitenkin tasan yhtä kalliiksi.

        Erikoista tuossa Verson M-MT-mallissa on se, että esim. TM:n mittauksissa se on kuluttanut selvästi vähemmän bensiiniä kuin tavallinen manuaalimalli, vaikka moottori ja vaihteisto ovat tasan samoja. Esim. tasaisella 120 km:n nopeudella eroa on 0,7 litraa M-MT:n hyväksi ja esim. vaihtelevassa maantieajossa 0,4 litraa. Toinen erikoisuus on hitaampi kiihtyvyys. (Eroa 0-100 mittauksissa 1,4 sekuntia) Mistä tuo ero sitten tuleekaan? Itse en ainakaan pystyisi vaihtamaan yhtä nopeasti kuin M-MT.


      • Never again

        Vai että hakkaa tiptronic-porschen......no sitten sen porschen täytyy olla TODELLA umpisurkea p*skaläjä, koska sitä se multimode todellakin on.


    • töksmaatti

      Ehkä tuollaiseen robottivaihteeseen tottuu, mutta kun paria erimerkkistä robottivaihdeautoa olen koeajanut niin en ostaisi itselle. Mieluummin vaikka manuaalivaihteet jos ei oikeaan automaattiin ole varaa.

      • Anonyymi

        onhan esim bmw m3 juurikin samanlaisella robotti vaihteistolla ja moni muukin auto kuten toyota


    • haudattiin!

      Multimode haudattiin hiljaisuudessa. Ainakin Suomen hinnastoista se on poistunut. P@ska se olikin, varsinkin ominaisuuksiltaan. Makaanisesti varmaankin yhtä hyvin tai huonosti kestävä kuin manuaalivaihteisto, koska mekaniikaltaan perustui tavalliseen 5-vaihteiseen.

    • mummolla mmt

      Redlinen öljyillä muuttuu tuo robottiloota aikalailla mukavammaksi, toimii paremmin myös kylmänä.

      • Anonyymi

        kytkimen sähkö moottori likainen jos vaihteisto hidas sen voi puhdistaa,itse tein niin kyllä muuttui toimii kylmänä ja lämpöisenä ei ole kulmikas enään


    • pete8

      Ajoin aattona lenkin tuollaisella sukulaisen multimode-Versolla. Alkuun olin kyllä skeptinen, mutta auto oli kyllä kaikin puolin positiivinen yllätys. Kahdeksan vuotias auto oli siisti, hyvä ajettava ja erittäin tilava, vaikka näyttää pikkuautolta. Kojelauta oli kylläkin vähän halvan näköistä muovia. Kuljettajan paikka oli muuten hyvä, mutta itse haluaisin istua alempana. Mikään kaunis tuo ei kyllä ei ole - mutta ei ole mikään muukaan tila-auto. On vaan tuolla sukulaisella 4 lasta.

      Mutta se vaihteisto. Se oli ainakin maantieajossa yllättävän hyvä, ainakin ennakko-odotuksiin nähden. Se vaihtoi siististi, ohitukset sujuivat oikein erityisen hyvin ja vaihteisto tuntui aika "sporttiselta" verrattuna perinteisiin automaatteihin. Tuohon vedon loppumiseen vaihdon aikana kyllä tottuu jo puolessa tunnissa ihan hyvin. Kaupunkiajoa ei lenkillä ollut. Tulevaa se ei tietenkään osannut ennakoida niin kuin manuaalin käyttäjä - niin kuin ei mikään muukaan automaatti. Tuota aikaisemman kirjoittajan mainitsemaa huonompaa toimintaa kylmänä en kyllä huomannut, vaikka auto oli ollut ajamatta ennen ajoon lähtöä jotakin neljä tuntia. Parasta tuossa oli, että sitä ajettiin niin kuin mitä tahansa automaattia, eikä mitään kaasun kevennystä vaihteen vaihtamiseksi tarvittu, niin kuin jostain olin joskus kuullut.

      En tuolla äskeisellä tarkoittanut, etteikö parempiakin olisi, mutta ei tuo mikään toivotonkaan ole - lähellekkään. Vaihteita tuossa olisi saanut olla enemmän sillä moottorissa oli 3000 kierrosta satasen nopeudessa isoimmalla vaihteella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe