jämäkät ohjeet tarpeen

tervapuu

Ostettiin rivari, siinä varaava takka. lämmittää kuulemma n. 50-60 m2. takassa kaksi peltiä kesäpelti ja se toinen :) milloin ne pidetään auki ja kiinni?

Voinko polttaa takassa tulta luukut auki vai meneekö lämmöt heti harakoille. Ois meinaan kiva katella elävää tulta ja paistella vaikka makkaroita..

Monta takallista pitää polttaa ennen kuin takka alkaa lämmitellä asuntoa? haastetta lisää ilmalämpöpumppu, mites sen käyttö takan kanssa ois parasta. Niin ja asunnossa on sähkölämmitys.

Vastauksista kiitollinen pikkuperhe.

4

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiääliö

      Kesäpeltiä ohittaa takan poskikanavat ja palokaasu menee suoraan piipusta ulos. Takan massa ei juuri lämpiä. Käytetään kun takkatulesta halutaan nauttii esim kesän kuumuudessa. Kesäpelti voidaan pitää myös auki takkaa sytytettäessä, jolloin veto on parempi ja takka syttyy savuttamatta paremmin. Takan sytyttyä kunnolla kesäpelti suljetaan. Varsinainen pelti avataan aina kun tulta poltetaan ja suljetaan palotapahtuman päätyttyä. Itse työnnän pellin tuoliväliin kiinni, kun hiillosvaihe on saavutettu ja suljen kokonaan hiilloksen sammuttua. Ei tule häkävaaraa.

      Aloita takan lämmittely varovasti. Kylmä takka saattaa vaurioitua liiallisesti lämmitettäessä. Polta pini määrä puuta ensimmäisenä päivänä. Lisää määrää muutamina päivinä kunnes lopulta poltat täysen pesällisen. Lämmitysaikana polta pesällinen päivässä tai kahdessa ihan lämpötilojen mukaan. Kunnon varaava takka alkaa lämmittämään päivän viiveellä. Takan massa sitoo lämpöä eikä se heti tunnu kunnolla lämpimältä. Polta aina kunnon vedolla, sillä hiljaa kitumalla nokeat vain kanavat.
      Makkaraa voi paistella ja tulta katsella, mutta lämpö karkaa. Kannataa sulkea luukut.

      Ilmalämpopumppu sopii takan kanssa hyvin. Itselläni on sähköpatterit säädetty 17 asteeseen. Ilmalämpöpumppu on lämmityksellä puhaltamassa. Sen lämpötila pitää kokeilla sopivaksi. Itsellä asetus on 23 astetta, jolloin asunnon lämpötila on noin 21-22 astetta. Takkaa lämmitän pakkasen laskettua viiteen asteeseen parin päivän välein ja 10 asteen jälkeen joka päivä. Todella kylmällä laitan viikonloppuisin aamulla ja illalla pesällisen. Suuntaa ilmalämpöpumpun ilmavirta alas lattiaan, jolloin saat ilman kiertämään tehokkaasi ja levittämään asuntoon tasaisen lämmön.

      • tervapuu

        Isot kiitokset sulle selkeistä neuvoista!! Eiköhän näillä opeilla lähetä testaileen! Hyvää syksyä!


      • > Kunnon varaava takka alkaa lämmittämään päivän viiveellä.

        50-60 neliön lämmittämiseen tarkoitettu takka alkaa lämmittämään huomattavasti nopeammin. Luokkaa tunnin viiveellä.

        > Lämmitysaikana polta pesällinen päivässä tai
        > kahdessa ihan lämpötilojen mukaan.

        Meillä korkeintaan kaksi pesällistä päivässä. Riippu pitkälti siitä, kuinka kauan takka varaa lämpöä, mikä taas riippuu takan lisäksi asunnosta...

        > Makkaraa voi paistella ja tulta katsella, mutta
        > lämpö karkaa. Kannataa sulkea luukut.

        Lämpö karkaa takasta, muttei asunnosta. Luukut auki takka lämmittää asuntoa hieman nopeammin ja varaa lämpöä hieman vähemmän. Ero ei ihan hirveän iso ole kuitenkaan, ellei luukkujen aukiolo heikennä vetoa liikaa, jolloin palaminen huononee... Jotkut takat saattavat jopa savuttaa luukut auki. Kannattaa kokeilla.

        > Ilmalämpopumppu sopii takan kanssa hyvin.

        Sopii ja sopii. Takka voi sotkea pumpun automatiikkaa pahastikin, jos pumpussa on esimerkiksi infrapunaa aistiva "silmä". Olen omastani säätänyt automatiikan minimiin, eli säätänyt sekä puhallussuunnan että puhalluksen voimakkuuden vakioksi. Levittää kohtalaisesti takan lämpöä (joskin ilmastointi tekee samaa).

        Muutoin olen tuon viestin kanssa pitkälti samaa mieltä.


      • Puunpolttelija
        The_Rat kirjoitti:

        > Kunnon varaava takka alkaa lämmittämään päivän viiveellä.

        50-60 neliön lämmittämiseen tarkoitettu takka alkaa lämmittämään huomattavasti nopeammin. Luokkaa tunnin viiveellä.

        > Lämmitysaikana polta pesällinen päivässä tai
        > kahdessa ihan lämpötilojen mukaan.

        Meillä korkeintaan kaksi pesällistä päivässä. Riippu pitkälti siitä, kuinka kauan takka varaa lämpöä, mikä taas riippuu takan lisäksi asunnosta...

        > Makkaraa voi paistella ja tulta katsella, mutta
        > lämpö karkaa. Kannataa sulkea luukut.

        Lämpö karkaa takasta, muttei asunnosta. Luukut auki takka lämmittää asuntoa hieman nopeammin ja varaa lämpöä hieman vähemmän. Ero ei ihan hirveän iso ole kuitenkaan, ellei luukkujen aukiolo heikennä vetoa liikaa, jolloin palaminen huononee... Jotkut takat saattavat jopa savuttaa luukut auki. Kannattaa kokeilla.

        > Ilmalämpopumppu sopii takan kanssa hyvin.

        Sopii ja sopii. Takka voi sotkea pumpun automatiikkaa pahastikin, jos pumpussa on esimerkiksi infrapunaa aistiva "silmä". Olen omastani säätänyt automatiikan minimiin, eli säätänyt sekä puhallussuunnan että puhalluksen voimakkuuden vakioksi. Levittää kohtalaisesti takan lämpöä (joskin ilmastointi tekee samaa).

        Muutoin olen tuon viestin kanssa pitkälti samaa mieltä.

        Jos varaava takka alkaa lämmittämään kunnolla tunnin viiveellä, niin se ei ole oikea varaava takka.

        Luukut auki lämpö karkaa asunnosta, sillä takan piipun kautta poistuu tällöin hallitsemattomasti.

        Takan kanssa ei pidä koskaan käyttää ilmalämpöpumpun automaattitoimintoja. Ilmalämpöpumppu pyrkii lämmittämään asuntoa ja jos asuntoa lämmitetään jollakin muulla tavoin, niin ilman muuta automaattitoiminta ai sitä ymmärrä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      151
      2624
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      419
      2247
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2124
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      122
      1425
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1330
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      120
      1208
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1163
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1107
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      123
      1080
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      998
    Aihe