Laatunäyttö kuvienkäsittelyyn

Helios-Ellu

Vaikka nainen / tyttö olenkin, tiedän mielestäni aika paljon kuvien käpistelystä ja värinhallinnasta.
Aikoinaan omistin hyvän ison putkinäytön (crt), jolla selvisin mallikkaasti kaikista kuvien käsittelyyn liittyvissä asioissa ja ongelmissa. Sitä oli helppo hallita. Ne joilla oli "putket", tietävät mitä tarkoitan.
Nykyään omistan kalliin littunäytön (merkkiä en kerro), jonka piti olla lyömätön ja vertaansa vailla. Uskon olevani näillä sivustoilla niitä harvoja harrastajia, joka on sijoittanut näin paljon littuun rahaa. Sanonpa vaan, että surkeaa jälkeä putkeen verrattuna.

Mieleeni hiipiikin kysymys: Milloin markkinoille saadaan kunnon näyttöjä (kuten oled -näyttö) kohtuu hintaan ja joilla onnistuu luotettavasti tuo värinhallintakin. Sitä kaipaan, kun olen sen aikoinaan aika perusteellisesti opetellut.

Onko tietäjiä liikkeellä?

22

1002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enempi tietämätön

      Kunnon näyttö kohtuuhintaan on kohtuuton vaatimus ja enempi makuasia.
      Vielä komplisoidumpi on kysymys miltä kuvan pitäisi näyttää hyvällä näytöllä ja minkälaisessa valaistukseessa. Eli milloin näytöllä oleva kuva on lyömätön?

      —mulla on läppärissä 13,3" retina ja ”littuna” 27" Thunderbolt. Onnistuminen johtuu aina erinomaisesta osaamisestani, mutta jos kuvansäätä menee ”ketuille” niin silloin vika on näytösä :)

      ”…onnistuu luotettavasti tuo värinhallintakin”
      —siinä ei näytön lyömättömyys auta. Jos teet värinhallintaa näytön värien perusteella niin onnistuminen on pelkkää sattumaa.
      Oikea värinhallinta on mittalaitteiden ja profiilien käyttöä sekä väriarvojen mittaamista ja ymmärtämistä.

    • toni.

      se ei merkitse mitään oletko nainen tai tyttö valokuvauksessa koska napin painaminen ei ole voimalaji vaan missä ja milloin sitä nappia painaa

      hyvä näyttö on jo puolet voittoa kuvankäsittelyssä ja toinen puoli sen näytön säätö ja määräaikainen säädön tarkistus

      hyväkin näyttö jää mahdollisesti vaillinaiseksi jos sitä ei säädä ja myös konetta jolla siihen kuvaa lähettää ja tietysti missä olosuhteissa sitä näytön kuvaa katselee

      siis vaikka tuollainen tai vastaava http://www.verkkokauppa.com/fi/product/56654/dfsvg/ColorVision-DataColor-Spyder4Pro-nayton-kalibrointilaite on lähes pakollinen ostos ja kun tuolla säädettyyn kuvaan tottuu niin ilman sitä ei enää tule toimeen

      yleensä valokuvien arvostelussa tietämättä kuvaajan nimeä parhaimmiksi jostain syystä nousevat naiset jotka näyttävät ymmärtävän sellaisia asioita jotka miesten putkiaivoilla ei aukea heti ilman opastusta sen ole huomannut

      mutta suurena miehisenä vahvuutenani pidän että voin kantaa vaikka 50kg kamera-putki-jalusta kuormaa selässäni pitkiäkin matkoja ja siihen harva nainen pystyy

      • niin ilman sitä

        Näytön kalibrointilaiteet on harastelijalle täysin turhia osaamattomien hörhöjen leluja. Hassua, että joku sellaiseen rakastuu.

        Ilman näitä ei tule toimeen:
        – kuvankäsittelyhuone pitää kalibroida?
        – kaikki huoneen pinnat pitää maalata keskiharmaiksi?
        – huoneen valaistus pitää kalibroida?
        – kuvansäätäjän pitää pukeutua harmaisiin?
        – näytön lämpötola pitää vakioida termostaatilla?
        – kuvansäätäjän silmät (näköaisti) pitää kalibroida?


    • munasarjoilla pärjää

      En ole ihan uusimpaan näyttötekniikkaan perehtynyt, mutta mulla on kaksi litteätä näyttöä, joita toinen on ips ja toinen jotain muuta. Ips:llä värit toistuu paremmin ja (toisin kuin linkissä väitetään) musta on oikeasti mustaa eikä jotain sinnepäin. Tuossa jonkilainen jaottelu tuon ajan tekniikoista, luulisi hintojenkin jo olevan kohtuullisia.
      http://www.tietokone.fi/artikkelit/paneeleiden_kolme_paatyyppia

      • Tarkentava kysymys

        Ennen kuin jatketaan niin tarkennetaan hieman. Onhan laittet kalibroitu (mittalaitteilla, ei visuaalisesti) ja värihallinta hallussa ?


      • on oikeasti mustaa

        Sellaista näyttöä ei ole vielä keksitty jossa on musta (paitsi pimeässä). Otappa vaikka musta paperi tms käteen ja vertaa näytön ”mustaan”.


      • ookko eki?
        on oikeasti mustaa kirjoitti:

        Sellaista näyttöä ei ole vielä keksitty jossa on musta (paitsi pimeässä). Otappa vaikka musta paperi tms käteen ja vertaa näytön ”mustaan”.

        "Sellaista näyttöä ei ole vielä keksitty jossa on musta (paitsi pimeässä). Otappa vaikka musta paperi tms käteen ja vertaa näytön ”mustaan”. "

        on kyllä.
        Esim sellainen näyttölaite, joka ei ole edes päällä.
        Se ei tuota muuta kuin mustaa.
        Se on sitten ihan muista syistä johtuva ongelma, jos/kun ruudulta silti näkyy muutakin kuin mustaa, eikä niitä tule sekoittaa näytön mustaan.


      • sekoittaa mustaa
        ookko eki? kirjoitti:

        "Sellaista näyttöä ei ole vielä keksitty jossa on musta (paitsi pimeässä). Otappa vaikka musta paperi tms käteen ja vertaa näytön ”mustaan”. "

        on kyllä.
        Esim sellainen näyttölaite, joka ei ole edes päällä.
        Se ei tuota muuta kuin mustaa.
        Se on sitten ihan muista syistä johtuva ongelma, jos/kun ruudulta silti näkyy muutakin kuin mustaa, eikä niitä tule sekoittaa näytön mustaan.

        No teeppä mustatesti. Ota pala mustaa paperia tms ja laita se näyttölaitteen pinnalle. Vieläkö näyttölaite näyttää tuottavan mustaa?

        Mitään nöytön mustaa ei ole plemassa, ei tule, eikä tarvita. Oleellista on näyttökuvan bittisyys ja kontrasti, mun läppärissä (Vaio pro 13) on aika hyvä kontrasti, mutta se on kuuma ja metelöi.


      • oonko edi
        sekoittaa mustaa kirjoitti:

        No teeppä mustatesti. Ota pala mustaa paperia tms ja laita se näyttölaitteen pinnalle. Vieläkö näyttölaite näyttää tuottavan mustaa?

        Mitään nöytön mustaa ei ole plemassa, ei tule, eikä tarvita. Oleellista on näyttökuvan bittisyys ja kontrasti, mun läppärissä (Vaio pro 13) on aika hyvä kontrasti, mutta se on kuuma ja metelöi.

        " Ota pala mustaa paperia tms ja laita se näyttölaitteen pinnalle. Vieläkö näyttölaite näyttää tuottavan mustaa?"

        on se

        "Mitään nöytön mustaa ei ole plemassa, ei tule, eikä tarvita."

        tarvitaan kyllä.


        "Oleellista on näyttökuvan bittisyys ja kontrasti"

        bittisyvyydellä oo mitää väliä.


    • värinhallinta?

      Mitä on värinhallinta ihan aikuisten oikeasti?
      – mun näytöllä kaikki kuvat näyttää ihan samanlaisilta kuin kaikilla muilla netin käyttäjillä?
      – kirjapainossa painettu kuva on täysin samanlainen kuin mun näytöllä?
      – netin kuvapalvelusta tulevat kuvat samanäköisinä kuin ne näkyy mun näytöllä?
      – kuvansäätöhuoneeni valaistus on 5000K ja huone on väritön?
      – mulla on kaikki tarvittavat väriprofiilit (Eurostandard, Fogra yms) ja osaan käyttää niitä?
      – säädän kuvat aina tulostimen mukaan?
      – mun tulostimilla tulostetut kuvat näyttää samanlaisilta kuin näytöllä?

    • Helios-Ellu

      Jotenkinhan se keskustelu pitää aina käynnistää.

      Kuvan (final-kuvan) pitäisi näyttää hyvällä näytöllä kontrastikkaalta ja sävykkäältä.
      Kun hyvä näyttö kykenee esittämään kuvan sävykirjon mahdollisimman laajasti ja kattavasti -silloin kuva on lyöätön! Nykyinen (valitettavan kallis) lcd-näyttöni ei kykene lähellekään mainitsemani crt näytön tumman pään sävykarttaa.

      Joku esitti kysymyksen, onko laitteet kalibroitu ja onko värinhallinta hallussa. Kysyjä ei lukenut ajatuksella viestiäni, mutta vastaan: kyllä on. Värinhallintaan oleellisesti kuuluu ja sisältyy juurikin tuo kalibrointi, sekä lisäksi profilointi. Hyvä tarkennus kysyjältä silti.

      Pyrkimykseni on tuottaa online-tulostajien tarjoaman värihallitun työnkulun tuloksena tasalaatuista ja hallittua jälkeä. En mitenkään enää jaksaisi eikä enää huvittaisi arpoa kuvien lopputulosta. Naisena ymmärrän hyvinkin tämän workflown, jos vain vastapuolen tietäjät (useimmin miehet) pystyvät olennaisen ongelmani kyydissä mukana. On siis turhauttavaa, kun tietää osan tumman pään sävyistä jäävän hallitsematta. Vaikka värihallitut online-tulostajat pystyvät tarjoamaan suppeaa, vain 50-80:1 dynamiikkaa -tarjoaa se silti paperikuvan tummaan päähän enemmän sävykkyyttä kuin mihin nykynäyttöjen tummat päät yltävät. TÄMÄ siis ärsyttää ja turhauttaa. Eli, tähän värinhallintaan ei ole minun puolelta tarvetta mennä, ellei joku välttämättä halua lähestyä sen kautta.

      Ja joku heitti:
      >>Oikea värinhallinta on mittalaitteiden ja profiilien käyttöä sekä väriarvojen >>mittaamista ja ymmärtämistä.

      Tottahan toki mittalaitteita ja profiileja käytetään, sekä väriarvojen ja värinhallintaa ymmärretään keskiverto "enempi tietämätön":ntä enemmän.

      Mainitsin oled-näyttötekniikan. Niissä riittäisi sävyä ja dynamiikkaa yllin-kyllin enemmän, mitä ihminen normi-ihminen näytöltä vaatisi. Käyttöaikakin on oled-näytöille saatu jo tuonne 30.000h tuntumaan. Käytännössä yli 10 vuotta kovassakin päivittäisessä käytössä. Oled-tekniikka olisi täydellinen minin tarpeisiin, sekä niin.. täysin värihallittava ominaisuuksien ja tekniikkansa puolesta.

      FED -tekniikka voisi tuoda myös ratkaisun tarpeisiini, mutta onko senkin tekniikan kehittely jämähtänyt paikalleen!

      • lopputulos?

        ”En mitenkään enää jaksaisi eikä enää huvittaisi arpoa kuvien lopputulosta.”

        —mitä tarkoittaa ”kuvien lopputulos”?


      • Helios-Ellu
        lopputulos? kirjoitti:

        ”En mitenkään enää jaksaisi eikä enää huvittaisi arpoa kuvien lopputulosta.”

        —mitä tarkoittaa ”kuvien lopputulos”?

        ”En mitenkään enää jaksaisi eikä enää huvittaisi arpoa kuvien lopputulosta.”

        —mitä tarkoittaa ”kuvien lopputulos”?

        Tällä tarkoitin sitä, että tällä lituskaisella näytölläni -jossa ei siis tuolla tummassa päässä löydy sävyjä riittävästi kohti mustaa (täysin 0-0-0:aan) -joutuu editoidessa arvaamaan (paperikuvia varten), missä se musta oikeasti alkaa. Tästä johtuen se on yhtä arvuuttelua paperikuvien lopputulos. Eikö muka kukaan muu ole kiinnittänyt tällaiseen huomiota, vai onko teille yhden tekevää onko tummassa päässä sävyjä lainkaa vai ei. Tai, voihan se olla, ettette edes tee paperikuvia.


      • musta alkaa
        Helios-Ellu kirjoitti:

        ”En mitenkään enää jaksaisi eikä enää huvittaisi arpoa kuvien lopputulosta.”

        —mitä tarkoittaa ”kuvien lopputulos”?

        Tällä tarkoitin sitä, että tällä lituskaisella näytölläni -jossa ei siis tuolla tummassa päässä löydy sävyjä riittävästi kohti mustaa (täysin 0-0-0:aan) -joutuu editoidessa arvaamaan (paperikuvia varten), missä se musta oikeasti alkaa. Tästä johtuen se on yhtä arvuuttelua paperikuvien lopputulos. Eikö muka kukaan muu ole kiinnittänyt tällaiseen huomiota, vai onko teille yhden tekevää onko tummassa päässä sävyjä lainkaa vai ei. Tai, voihan se olla, ettette edes tee paperikuvia.

        Mistä saa paperikuvia joissa on laaja dynamiikka ja minkälaisessa valossa niitä on katsottava? Mun mittareilla parhaiden paperikuvien dynamiikka on n. 5EV vrt hyvä dia n. 15 EV.
        Montako bittiä/värikanava (luminanssi sävyä) ajattelit paperitulostimeen syöttää?

        ”missä se musta oikeasti alkaa”
        Osaatko käyttää värimittaria kuvan tumman pään tarkistukseen kun mustaa ei voi olla missään näytössä (oli putki eli ei)?


      • toni.
        musta alkaa kirjoitti:

        Mistä saa paperikuvia joissa on laaja dynamiikka ja minkälaisessa valossa niitä on katsottava? Mun mittareilla parhaiden paperikuvien dynamiikka on n. 5EV vrt hyvä dia n. 15 EV.
        Montako bittiä/värikanava (luminanssi sävyä) ajattelit paperitulostimeen syöttää?

        ”missä se musta oikeasti alkaa”
        Osaatko käyttää värimittaria kuvan tumman pään tarkistukseen kun mustaa ei voi olla missään näytössä (oli putki eli ei)?

        musta väri tarkoittaa että on metrin halkaisijainen pallo joka on maalattu sisältä mustaksi

        kyljessä on 10mm reikä ja kun siihen katsoo niin se on musta

        näitä en nyt huomioinut tuossa http://fi.wikipedia.org/wiki/Sironta

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Comptonin_ilmiö

        filmi aikana näitä mietittiin kovasti


      • se musta
        Helios-Ellu kirjoitti:

        ”En mitenkään enää jaksaisi eikä enää huvittaisi arpoa kuvien lopputulosta.”

        —mitä tarkoittaa ”kuvien lopputulos”?

        Tällä tarkoitin sitä, että tällä lituskaisella näytölläni -jossa ei siis tuolla tummassa päässä löydy sävyjä riittävästi kohti mustaa (täysin 0-0-0:aan) -joutuu editoidessa arvaamaan (paperikuvia varten), missä se musta oikeasti alkaa. Tästä johtuen se on yhtä arvuuttelua paperikuvien lopputulos. Eikö muka kukaan muu ole kiinnittänyt tällaiseen huomiota, vai onko teille yhden tekevää onko tummassa päässä sävyjä lainkaa vai ei. Tai, voihan se olla, ettette edes tee paperikuvia.

        ”missä se musta oikeasti alkaa”

        —ehkä kannattaisi opetella histogrammin lukeminen ja info-paletin käyttö kuvansäädössä.


    • Leicanisti

      ”Milloin markkinoille saadaan kunnon näyttöjä …”
      Juuri nyt lienee huono hetki ostaa kun 4-K mallit on vasta tulossa.
      Ensimmäisenä ehti Asus PQ321 (31,5-tuumaa, 10-bittinen RGB-väriavaruus, 30/60 hz).
      Kun kilpailijoita ei vielä ole niin hinta on sen mukainen.
      Uskon, että pari-kolme muuta valmistajaa tulee kisaan mukaan vileä tämän vuoden aikana.

      https://www.asus.com/Monitors_Projectors/PQ321Q/

    • Kompromissinäyttö

      Suurempi ongelma voi olla sitten kun mahdollisesti läheskään kaikilla muilla kuviesi katselijalla ei ole kalibroituja kalliita kuvankäsittelyyn soveltuvia näyttöjä
      ja kuvasi näyttävät heidän näytöillään keskinkertaista huonommilta tai rumilta?
      Pitääkin keksiä joku kultainen keskitie jos aikoo näyttää kuviaan kaikilla näytöillä.

    • 920

      Itselläni on Eizon ColorEdge-sarjan näyttö. Investointi joka kannatti.

    • 279Q

      Siedettävän hintaisista paras väriavaruus lienee Asus PA 279Q:ssa 100% sRGB ja Adobe RGB.

    • toni.

      tässä kunnollinen näyttö http://www.verkkokauppa.com/fi/product/40595/dqjxb/Canon-DP-V3010-4K-ammattinaytto

      30 tuuman näyttö, joka on suunniteltu erityisesti värimäärittelyyn ja korkealaatuiseen 4K-videotuotantoon. IPS-nestekidepaneelin 4096 x 2560 pikselin resoluutio mahdollistaa aidon DCI-4K-resoluution (4 096 x 2 160 pikseliä) näyttämisen ilman kuvan skaalautumista. Paneelin kuvasuhde on 16:10, joten näyttö soveltuu myös esimerkiksi suuriresoluutioisten stillkuvien ja visuaalisten tehosteiden käsittelyyn tietokoneella. Canon-kuvaprosessorin ja suurikontrastisen IPS-nestekidepaneelin ansiosta kontrastisuhde on suurempi kuin 2000:1, joka on SMPTE-standardin vähimmäisvaatimus digitaaliselle elokuvien jälkikäsittelylle. Lisäksi DP-V3010 toistaa yöllä ja muussa hyvin heikossa valaistuksessa kuvatut tallenteet tarkasti ja kuvan tummien alueiden sävyerot säilyttäen, mikä on tärkeää digitaalisessa elokuvatuotannossa.

      Natiiviresoluutio: 4096 x 2560
      Kuvasuhde: 16:10
      Paneelityyppi: IPS LCD
      Näyttöalue: 645,1 x 403,2 mm
      1 024 sävyä, 10 bittiä kutakin RGB-väriä kohti
      Katselukulmat: 178°
      Mitat: 708 x 474 x 189 mm
      Paino: 24 kg
      Sisääntuloliitännät: 3G/DS-SDI, Displayport

      kunnollinen näytönohjain http://www.verkkokauppa.com/fi/product/37131/dqkmv/PNY-VCQK6000-PB-NVIDIA-Quadro-K6000-12-GB-naytonohjain-PCI-e

      Huipputason näytönohjain tehotyöasemiin ja ammattikäyttöön. Suuri 12 GB muisti ja NVIDIAn CUDA-teknologia parantaa suorituskykyä mm. uusimmissa Adobe Creative Suite CS5 ohjelmissa ja AutoCAD:eissa.

      CUDA-ytimet: 2880
      Muisti: 12 GB GDDR5
      Muistiväylä: 384 bit.
      Liitännät: 2x DisplayPort, 2x DVI
      Virrankulutus: Maks. 225W
      Maksimiresoluutio: 4096x 2160
      OpenGL 4.3, Shader Model 5.0, DirectX 11

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      163
      10813
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      49
      6401
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      47
      4642
    4. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      64
      4557
    5. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      75
      4480
    6. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      75
      4072
    7. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      97
      3823
    8. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      86
      3482
    9. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      162
      3371
    10. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      18
      3056
    Aihe