Ajattelin ehkä alkaa opiskelemaan aikuislukiossa. Olen parikymppinen, joten vielä ei ole ehkä liian myöhäistä.
Tulenko selviytymään, jos kielet ja matematiikka aiheuttavat hankaluuksia? Lähdetäänkö ensimmäisten kurssien aikana perusteista vai joudunko turvautumaan todella paljon itseopiskeluun? Minkälaista opiskelu ylipäätänsä on aikuislukiossa, ilmeisesti sitä käydään iltaisin?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Aikuislukio
5
296
Vastaukset
- kyllä kannattaa
Olet oikein sopivan ikäinen aikuiskukioon, sopiva ikä on vähintään 18 vuotta, yläikärajaa ei ole. Aikuislukiossa on kaiken ikäisiä.
Yleensä kielten ja matematiikan opiskelun voi aloittaa peruskoulutietoja kertaavalla kurssilla. Näitä kertauskursseja ei kuitenkaan mene ihan jatkuvalla syötöllä, vaan kenties vain syksyllä.
Opiskelu aikuislukiossa on todella mukavaa. Ei opiskella mitään turhaa. Tunneilla on rauhallista. Itsenäistä työtä tehdään kotona paljon. Ei pidetä esitelmiä. Opettajat ovat kannustavia ja ymmärtäväisiä.
Menestystä hankkeellesi! Se kannattaa! - Aikuislukioon ehkä
Kiitos vastauksesta!
Tuota, ilmeisesti aikuislukioon hakiessa pitää ottaa johonkin opinto-ohjaajaan yhteyttä ennen kuin siellä voi aloittaa? Jos alan opiskelemaan siellä, niin ajattelin aloittaa joskus ihan ensi vuoden alussa. - Aikuislukioon ehkä
Hmm, nyt kun katsoin, niin ilmeisesti voi hakea vain eri jaksoille. Kuinka paljon näitä jaksoja on? Kai ehdin aloittamaan jo ennen ensi syksyä?
- kyllä kannattaa
Opiskelu on järkevää aloittaa jonkun jakson alussa. Tavallisimmin aikuislukiossa on 5 jaksoa lukuvuodessa, jossakin voi olla 6 jaksoa. Voit siis aloittaa opiskelun vaikka seuraavan jakson alkaessa, se saattaa olla jo ensi viikolla. Tai voit aloittaa opiskelun kuluvan lukuvuoden kolmannen jakson alusta, ja se alkaa ehkä joulukuussa.
Tarkat tiedot saat siitä aikuislukiosta, johon haluat. Ja opinto-ohjaajan luona kannattaa käydä jo ennen opiskelun aloittamista, jotta saat opinnot järkevästi käyntiin. Siis ota vaikka heti yhteyttä kouluun, niin asiasi selkiytyy.
- lukion käynyt
Toki parikymppisen kannattaa hakea aikuislukioon - vanhimmat opiskelijat saattavat olla 8-kymppisiä ;) Yleensä otetaan yhteyttä kanslistiin (tms), joka sitten antaa lisätietoja (esim. tarvittaessa opolle lähetys tms). Aikuislukioon haetaan peruskoulutodistuksella (riippumatta siitä onko joskus aiemmin tullut suoritettua joku ammattitutkinto, mutta siitä kyllä yleensä mainitaan hakiessa...); rehtori / johtaja tekee valinnan hyväksyykö kyseisen henkilön opiskelijaksi - tosin aikuislukioon kyllä yleensä hyväksytään opiskelijoiksi kaikki täysi-ikäiset.
Mitä tulee jaksoihin, on joissakin kouluissa 5 jaksoa, joissakin 6 jaksoa - eli riippuu koulusta. Myös lukujärjestykset riippuu koulusta, mutta koulua tosiaan käydä illalla; koulusta ja jaksosta riippuen tunnit voivat olla esim. klo 16 - 21.
Vaikka "kyllä kannattaa" kirjoitti ettei aikuislukiossa pidetä esitelmiä, ei se pidä paikkaansa; ainakin meillä oli (vuosia sitten, mutta 2000-luvulla) useampikin esitelmä vuosien myötä. Esitelmien pito oli ok hommaa ;)
Eli ensimmäisenä rohkeasti yhteyttä oman paikkakunnan aikuislukioon, siitä se homma käyntiin lähtee...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760