Äitijalapsiaika

Kunhanvaan,

Eli kuinka paljon aikaa vietätte päivässä ihan lapsen kanssa niin ettet tee mitään muuta siinä sivussa?
Mikähän olisi tarpeeksi ...

6

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuuliliisi

      Ihan mielenkiintoinen avaus, mutta tarkennatko mikä lasketaan lapsen kanssa olemiseksi? Vaipan vaihto? Kiinteidne syöttäminen? Imettäminen? Kylpy? Vai ovatko nämä susta 'oheistoimintoja' ja tarkoitat sitä ihan vapaata aikaa, jolloin voi seurustella vauvan kanssa, tai esim. kirjoitella tänne palstalle :).

      Meillä on 8kk vauva ja arvelen että vietän päivässä n. 2 tai vähän alle tuntia ihan vaan lapsen kanssa leikkien. Siis syöttöjen ja muun lisäksi. Leikitään leluilla ja tanssitaan ja luetaan kirjoja yms. Mutta aika paljon tapaan äitikavereitani ja se on musta tosi mukavaa, koska en jaksaisi lapsen kanssa kaksisteen varmaankaan leikkiä esim. 4 tuntia putkeen, mutta kun tapaa äitikavereita, molemmilla on seuraa. Vauvamme tykkää myös kovasti uusista ihmisistä ja paikanvaihdoksista.

    • Kunhanvaan,

      Niin sitä aikaa juuri tarkoitin, ihan vaan leikkiaikaa mihin ei lasketa syömistä jne..

      Itselläni välillä huono omatunto kun joudun mieheni ja minun yhteisen yrityksen takia olemaan jonkun verran päivän aikana koneella. Tietysti olen siinä sivussa lapseni 11 kk kanssa ja katson että kaikki ok. Ja esim aamupäivällä en tee töitä ollenkaan, aloitan kun lapsi menee päiväunille ja jatkan vielä yleensä vaikka lapsi herää.
      Viihtyy kyllä hyvin jo jonkun aikaa itsekseen ettei sillä saralla ongelmaa.

      Mainittakoon vielä että mielestäni lapsen on parempi olla kanssani kotona kuin hoidossa jossain, vaikka joudunkin välillä tekemään niitä töitä.
      Ja lapsi menee kuitenkin työn edelle, laitan lähinnä söhköpostia niin hommat pystyy hyvin keskeyttämään jos siltä tuntuu..

      Olipa selostus!!! Muutenkin kiinnostaa kuinka paljon vietätte aikaa pikkuistenne kanssa:)

      • Rennosti mennään

        Minusta tuntuu, että nykyään on vanhempia, jotka ajattelevat, että heidän pitää olla koko ajan lasta viihdyttämässä? Minä olen ajatellut sen niin, että riittää, kun on saatavilla. Minusta ei ole hyvä, jos lapsi tottuu siihen, että hänellä on koko ajan jotain "ohjattua ohjelmaa" ja vanhempi leikkimässä mukana. Kyllä minä teen vailla huonon omatunnon häivää esimerkiksi kotitöitä ja välillä olen hetken vaikka tietokoneellakin (enkä edes työasioissa), jos lapsella on jokin oma puuha meneillään ja hän viihtyy hyvin. Tietenkin olen käytettävissä, jos lapsi yhtäkkiä minua kaipaa tai jos hänellä on jokin hätä. Mutta en ehkä ihan ymmärrä, miksi yksivuotiaallekaan pitäisi jatkuvasti järjestää virikkeellistä toimintaa, kun hän osaa sitä jopa jo kehitellä itse. Kyllä meillä lapsen kanssa leikkii sekä mies että minä, mutta ei todellakaan koko aikaa.


      • Ei tarviste kokoaika
        Rennosti mennään kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että nykyään on vanhempia, jotka ajattelevat, että heidän pitää olla koko ajan lasta viihdyttämässä? Minä olen ajatellut sen niin, että riittää, kun on saatavilla. Minusta ei ole hyvä, jos lapsi tottuu siihen, että hänellä on koko ajan jotain "ohjattua ohjelmaa" ja vanhempi leikkimässä mukana. Kyllä minä teen vailla huonon omatunnon häivää esimerkiksi kotitöitä ja välillä olen hetken vaikka tietokoneellakin (enkä edes työasioissa), jos lapsella on jokin oma puuha meneillään ja hän viihtyy hyvin. Tietenkin olen käytettävissä, jos lapsi yhtäkkiä minua kaipaa tai jos hänellä on jokin hätä. Mutta en ehkä ihan ymmärrä, miksi yksivuotiaallekaan pitäisi jatkuvasti järjestää virikkeellistä toimintaa, kun hän osaa sitä jopa jo kehitellä itse. Kyllä meillä lapsen kanssa leikkii sekä mies että minä, mutta ei todellakaan koko aikaa.

        Meillä lapsi viihtyi aika vähän aikaa yksikseen leikkien. En tiedä oliko osin omaa syytäni. Varmaan, mutat onhan lapsetkin erilaisia (lapsemme on vauvasta asti ollut ns. suuritarpeinen). Ruoanlaitto siivoominen ym. oli hankalaa, kun lapsi roikkui puntissa huutamassa. Saatika, että nyt ois sitten jotain muuta voinut sen lisäksi tehdä. Tottakai sitä voi tehdä muuta, jos lapsi kertaa viihtyy itsekseen. Jos nyt kuitenkin välillä on aikaa lapsellekin.


      • Rennosti mennään
        Ei tarviste kokoaika kirjoitti:

        Meillä lapsi viihtyi aika vähän aikaa yksikseen leikkien. En tiedä oliko osin omaa syytäni. Varmaan, mutat onhan lapsetkin erilaisia (lapsemme on vauvasta asti ollut ns. suuritarpeinen). Ruoanlaitto siivoominen ym. oli hankalaa, kun lapsi roikkui puntissa huutamassa. Saatika, että nyt ois sitten jotain muuta voinut sen lisäksi tehdä. Tottakai sitä voi tehdä muuta, jos lapsi kertaa viihtyy itsekseen. Jos nyt kuitenkin välillä on aikaa lapsellekin.

        Joo, tietenkin lapset vaativat aikuisten huomiota eri määriä. Ja on meilläkin ollut vaiheita, jolloin lapsi ei paljon yksikseen viihtynyt. :) Tarkoitin vain juuri sitä, että jos lapsi kerran viihtyy itsekseenkin (kuten ap:lla), niin ei lasta tarvitse koko ajan viihdyttää ja opettaa siihen, että koko ajan leikitään aktiivisesti tai saadaan huomiota. Ei siis tarvitse huonoa omatuntoa kantaa siitä ajasta, jonka lapsi mieluusti yksinään viihtyy.


    • Leikitään

      Sama täällä. Aamupäivisin kun olen vauvan kanssa heräillyt ja tehnyt aamupesut, syöttänyt ja kaiken muun tarvittavan lasken pienokaisen lattialle ja pesen mm. pyykkiä, siivoan keittiön ja touhuan omiani siinä aamusta seuraten toisella silmällä mitä vauva keksii. Meillä opittiin nyt viikko sitten nousemaan seisomaan joka paikkaan et aina kun nousee menen selän taakse varmistamaan ettei suoraan kupsahda takaraivo eellä kovaan lattiaan.

      Kun menee nukkumaan uniaan istahdan tietokoneelle tai katson hyviä sarjoja boxilta.

      Leikitään siinä päivisin yhdessä lattialla varmaan 2 tuntia koko päivän aikana. "luetaan" viskotaan kirjoja ja rakennetaan torneja palikoista "siis kaadetaan" :DMuuten päivä kuluu perässä hiipien ja seuraillen mihin laatikkoon tällä kertaa taapero yrittää kiivetä.

      Välillä käydään puistossa keinumassa ja näin muuten raittiissa ulkoilmassa ihan vaunuilla.

      Aika hyvin nuo kekseliäät vauvat viihtyvät yksikseenkin omassa touhussaan. Kunhan olen siinä vieressä kun kaipaa apua tai seuraa niin menen sitten leikkimään mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe