Pitkän matikan harkitsijat lukekaa!!

MAA-opiskelija

Te tulevat lukiolaiset älkää pelätkö ottaa pitkää matikkaa! Lukion pitkää matematiikka kauhistellaan joka keskustelussa,mutta fakta on se että kuka tahansa pystyy pärjäämään siinä!Pitää vain jaksaa laskea vaikka ei heti tajuaisikaan.Jos ei oikeasti tajua voi aina pyytää opettajalta tukiopetusta tai vaikka neuvoja joltain pitkän matikan lukijalta. Ainakin omassa koulussani kaikki auttavat mielellään! Pitkästä matikasta on paljon hyötyä tulevaisuudessa monella alalla!
Pitkän ja lyhyen matikan erot ovat lähinnä se,että pitkässä matikassa mennään asioissa syvemmälle (koko kurssi on yleensä samaa aihetta esim. MAA 5 vektorit).Lyhyessä matikassa mennään nopeammin uusiin asioihin,mutta ne käydään "pintapuolisesti" ja se on myös "käytönnöllisempää".
Jos joku miettii kumman matikan valitsee niin kannattaa kokeilla kurssi tai pari pitkää ja sitten päättää jatkaako vai vaihtaako lyhyeen.Toivottavasti joku sai apua tästä kirjoituksesta! Vastaan myös mielelläni lisäkysymyksiin :)

18

3005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weerees

täyttää skeidaa, että kuka tahansa pystyis pärjään siinä

• Mikä on skeidaa?

Lähes jokainen, joka on lukioon selvinnyt, selviytyy myös pitkästä matematiikasta. Tosin joidenkin pitää tehdä matematiikan eteen melkoisesti töitä, ja tähänhän nykyperuskoulussa ei olla totuttu. Harvalta puuttuu matikkapää, mutta sitäkin useammalta matikkaperse, eli sitkeys istua ja laskea matikan harjoitustehtäviä. Siinä pitkän matematiikan perusongelma.

• MAA-opiskelija
        Mikä on skeidaa? kirjoitti:

Lähes jokainen, joka on lukioon selvinnyt, selviytyy myös pitkästä matematiikasta. Tosin joidenkin pitää tehdä matematiikan eteen melkoisesti töitä, ja tähänhän nykyperuskoulussa ei olla totuttu. Harvalta puuttuu matikkapää, mutta sitäkin useammalta matikkaperse, eli sitkeys istua ja laskea matikan harjoitustehtäviä. Siinä pitkän matematiikan perusongelma.

Samaa mieltä olen kanssasi! Kiitos sulle! :)

• 1+17

Pitkä matikka oli melko helppoa, en ymmärrä miksi sitä pidetään niin vaikeana. Asia ehkä oli noin vuosia sitten, mutta ei se nykyään ole mitenkään kummosta. Minäkin pärjäsin tekemättä paljoakaan duunia, mulla tais olla matikka 9 ala-asteelta ja kirjotin Eximian (eikä jääny kuin piste laudaturista).

• MAA-opiskelija
        1+17 kirjoitti:

Pitkä matikka oli melko helppoa, en ymmärrä miksi sitä pidetään niin vaikeana. Asia ehkä oli noin vuosia sitten, mutta ei se nykyään ole mitenkään kummosta. Minäkin pärjäsin tekemättä paljoakaan duunia, mulla tais olla matikka 9 ala-asteelta ja kirjotin Eximian (eikä jääny kuin piste laudaturista).

Ei matikka ole vaikeaa. Luulen että matikkaan huono asennoituminen tekee siitä "vaikeaa" .Minua ärsyttää todella paljon se,että varsinkin pitkän matikan vaikeutta paisutellaan joka keskustelussa,onko ihme jos jo lukioon tulevilla ykkösillä on negatiivinen asenne matikkaan?
        Ei matikka ole sen kummempaa kuin esim reaalit! Matikassa et vaan voi tietää oikeaa vastausta,ellet sitten opettele kaikkia maailman laskuja ulkoa :DReaaleissa taas vastaus on suoraan kirjassa. Matikasta tekee kiehtovaa juuri se että siinä voi soveltaa todella paljon aiemmin oppimaansa johonkin uuteen juttuun.Parasta on kun saa laskun oikein monien mutkien kautta ja tajuaa huomanneensa kaikki ns. Kompastuskivet laskussa :)

• Hikari
        MAA-opiskelija kirjoitti:

Ei matikka ole vaikeaa. Luulen että matikkaan huono asennoituminen tekee siitä "vaikeaa" .Minua ärsyttää todella paljon se,että varsinkin pitkän matikan vaikeutta paisutellaan joka keskustelussa,onko ihme jos jo lukioon tulevilla ykkösillä on negatiivinen asenne matikkaan?
        Ei matikka ole sen kummempaa kuin esim reaalit! Matikassa et vaan voi tietää oikeaa vastausta,ellet sitten opettele kaikkia maailman laskuja ulkoa :DReaaleissa taas vastaus on suoraan kirjassa. Matikasta tekee kiehtovaa juuri se että siinä voi soveltaa todella paljon aiemmin oppimaansa johonkin uuteen juttuun.Parasta on kun saa laskun oikein monien mutkien kautta ja tajuaa huomanneensa kaikki ns. Kompastuskivet laskussa :)

Tää ei oo mulle mikään tämänhetkinen juttu, sillä olen vasta kutosella, mutta aion luultavasti hakea matikkaluokalle yläasteelle. Matikan numeroni on ollut koko ala-asteen 10, ja olen saanut stipendin kahdesti. Keskiarvoni oli keväällä 9,7. Ajattelin pitkää matikkaa sitten lukioon. Toivottavasti pääsen matikkaluokalle. Asun Kouvolassa.

• legaliezaaja420

rastaforaa 420 edsukiessöniä tarvitse ei kunhan on mitä bliezata rastaforaa pystyy bliezaamalla rakkauden rauhan saamaan kunhan bliez 420 legaliez tapahtuu

• MAA-opiskelija

Voi kun mukava kuulla! :) oma keskiarvoni ysin jälkeen oli 9,9 :) Kannattaa mennä matikkaluokalle jos se vain kiinnostaa ja lukion pitkää matematiikkaa ajatellen todella hyvä asia! Intoa opiskeluun! :)

• pongest von lenis

itsekin olen 9,95 keskiarvon miehiä

• Unta näette
        pongest von lenis kirjoitti:

itsekin olen 9,95 keskiarvon miehiä

Kylläpäs nyt lapsettaa teitä kumpiakin

• etpokls44444

pitkä matikka on masentavaa ja sairasta joten kannattaa miettiä toden teolla eikä kuunnella näitä intoilijoita

• rynkkäjynx6666666

ok

ite tykkäsin t: L

paljon masentavampaa ja sairaampaa on esim. taide ja hum. aineet

lue: kokeile ennenkuin tuomitset. toisille mAtikka sopii, toisille ei

ps. jos ei pyge matikkaa niin amis on jees

• pullero1

Ja muistakaa ei se kokeilu ja epäonnistuminen tee huonompaa ihmistä. Kaverillani ei napannut pitkä ja tunsi lyhyemmän paremmaksi vaihtoehdoksi. Mutta ilman kokeilua jäät aina jossittelemaan että olisinko sittenkin pärjännyt pitkässä. Ja sitä paitsi pitkältä pääsee helpommin lyhyelle kuin toisinpäin.
      Pitkää kannattaa kokeilla sillä jatko-opiskeluihin haettaessa siitä on enemmän hyötyä (selvästi enemmän pisteitä esim. kauppikseen lyhyen L ja pitkän M saa samat pisteet)

Itsellä on pitkä matikka, nautin kurssien haastavuudesta ja onnistumisista. Yläasteella matikasta oli kaunis 10 rivi, koska lahjakas laskija joka jaksaa tehdä töitä sen eteen. Mutta heikompikin pärjää. Ja en voi olla korostamatta avun kysymystä varsinkin muilta oppilailta. Itse ainakin vaan olisin iloinen toisen auttamisesta!

Tsemppiä kaikille, itse yritän pitkästä matematiikasta L, eli monen kirjan luku-urakka edessä!

• MAA-opiskelija

Onnea kokeeseen!!

• AbiMa10

Itsellä menossa nyt viimeinen pitkän matematiikan pakollinen kurssi MA10, joka käsittelee Integraalifunktioita. Muistan vielä muutama vuosi sitten ylä-asteella ja lukion ensimmäisella luokalla, kuinka en mitenkään omasta mielestäni osannut matikkaa ja se tuntui usein vastenmieliseltä. Meinasin jo miltein lopettaa pitkän matematiikan 3 kurssin jälkeen, sillä arvosanani ylettyi usein vain seiskaan ja pelkäsin viimeisimpien kurssejen olevan vielä vaikeampia. Tein tuolloin jonkin verran töitä matematiikan eteen.
      Lopulta kuitenkin aloin tekemään kunnolla töitä pitkän matematiikan suhteen ja saavutin jopa muutaman ysin ja kympin(kurssit 7 ja 8). Olen parantanut huomattavasti ja kiinnostukseni on lisääntynyt vuosien saatossa. Mikään kurssi ei ole tuntunut enää äärettömän vaikealta, kuin silloin kun olin vielä lukion ensimmäisellä. Eikä mielestäni pitkä matematiikka ole enää kovin raskasta opiskella. Vielä on edessä yo-kirjoitukset, joihin pitää varautua kunnolla.
      Uskon, että jokaisella on mahdollisuus pärjätä, jos vain yrittää tarpeeksi ja uskoo itseensä. Kehitystä, sitä tapahtuu aina :).

• nimimerkki

Tuli tehtyä aikoinaan moniosainen valinta:

olin yläasteella jo kiinnostunut fysiikasta, arvosana päättötodistuksessa 9. Lähtökohtana siis valitsin pitkän fysiikan ja kemiasta jatko-oppimäärän, äidin sisko oli aikaisemmin esitellyt materiaalia, mitä kummassakin käsitellään. Kaavojen pyörittelyä, eipä siinä mitään.

Matematiikan laajaa oppimäärää kohtaan minulla oli jokin tunnistamaton kammo, en vieläkään oikein ymmärrä, miksi uskottelin itselleni, että en mitenkään voi siinä pärjätä. Uusi kurssi joka jaksossa jne.

Valitsin siis yleisen oppimäärän. Keväällä huomasin, että muistaakseni kaksi kurssia menivät kumpikin ysinä läpi. Samalla ilmeni, että kolmas vieras kieli takkuaa. No jos lyhyt menee ysillä, menee pitkä ainakin seiskana. Eli vaihtoon.

Kolmas vieras kieli jäi pois ja matikkaa oli joka jaksossa ja syvällisemmin. Kasin keskiarvolla pitkät matikat läpi.

Sinänsä mielenkiintoista, että lukion alussa ei ole minkäänlaista lähtötasokurssia ja -koetta, vaikka puolen periodin mittaisena?

• MINÄMIESHUMALAMIESSS

TE OOTTE NIIN SAATNAN OIKEESSA KAIKKI !!

• plussaatulevaisuudes

Ehdottomasti kannattaa käydä pitkä matematiikka lukiossa. Vaikka keskiarvo ei olisikaan päätä huimaava, niin taidot ovat kehittyneet paljon pidemälle kuin kaverisi, jotka saavat lyhyestä matikasta 8 tai 9. Jos myöhemmin tuntuu, että ei halua kirjoittaa matematiikkaa pitkänä huonon yo-numeron pelossa, niin voin lyödä vaikka vetoa, että pitkän matikanpohjalla osaa ratkaista 80 prosenttia lyhyen matikan yo-kokeesta. Itse kirjoitin 7 keskiarvolla M pitkästä matikasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      968
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      174
      872
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      752
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe