huskyn vapaanapito?

huskylover

Te jotka omistatte huskyn niin pidättekö/pystyttekö pitämään koiraanne vapaana? Monet sanoo että ei ole kannaattavaa sillä koira lähtee helposti viettien ansiosta hajujen ja pikku elukoitten perään. Jollain taas ei ole mitään ongelmaa pitää huskya vapaana.. Onko teillä muilla huskyn omistajilla minkälaisia kokemuksia vapaana pitämisestä?

9

1846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • husky vapaana

      Meillä viisi huskya,joita voin pitää irti. Riistaviettisiä toki ovat kaikki,mutta omalla tontilla olen juoksuttanut vapaana,eikä metsässäkään ole koskaan kauas lähteneet. Porukalla en voi pitää irti,silloin yleensä alottavat juoksukisan,ja joudun koiria tovin odottelemaan takaisin. ;) makupaloja on taskussa,niiden perään ovat kovasti.

    • Ei kannata

      Se paitsi rikkoo suomen lakia, myös lisää vihaa ja inhoa koiria kohtaan koirattomien taholta. Lisäksi koiranomistajat eivät pidä siitä että irtokoirat käyvät päälle, joko itsensä henkilön tai hänen omistamansa koiran.

      Minulla, kuten monella muullakin henkilöllä on nykyään sellainen periaate, että jos/kun päälle käydään, niin se matsi on sitten viimeinen matsi.

      Siispä: Pidä helkuta vieköön koirasi kiinni!!!!

    • ...

      Minulla pysyy 4 huskyä laumana irti, mutta ihan missä tahansa en pitäisi, vaan ihan oikeasti pitää olla "skutassa" koska nämä jaksaa myös kiinnostua vieraista koirista ja ihmisistä ja toden totta, kaikille ei ole ok, jos irtokoira juoksee moikkaamaan omaa koiraa. Sen lisäksi muut alueella liikkuvat koirat eivät välttämättä pidä vieraista koirista ja jälki voi olla aika rumaa jos tulee tappelu.

      • Voin todistaa tämän

        väitteesi rumasta jäljestä KUN tulee tappelu. Sehän siitä yleensä tulee kun irtokoira tapaa toisen samanlaisen ja sattumoisin ovat molemmat samaa sukupuolta ja todennäköisimmin uroksia. Eikä tarvi olla kuin toisen se irtokoira, niin johan karvat pöllyää ja veri roiskuaa. Joskus koirilta, useimmiten omistajalta joka joutuu virattomien omistajien jäljet setvimään. Pitäkää siis koirat kiinni. Metsässä kun voi kulkea myös muita.


    • Tappaja se on

      Huskylla on jo niin jäätävän tappava katsekin, että ilman muuta se vapaana ollessaa menee toisien koirien kimppuun. Minulle ainakin jäi paha maku huskystä, kun yksi tuttava tahallaan usutti huskynsä puremaan meidän talutuksessa ollutta pentua. Että monenlaista huumoria?

      • Kaikkea sitä kuulee

        On siinä sulla ja kaverit jos toi on sen mielestä huumoria? Ehkä se vika tossa tapauksessa on sun kaverissa eikä koirassa.. äly hoi älä jätä..


    • ullebullemoi

      ei kaikilla huskeilla oo sinisiä silmiä... mun huskylla on tummat silmät ja tosi lempee ja sulonen katse. Ei tosin niin tottelevainen että voisi vapaana pitää.. tai en tiiä, viimeks ku pidin vapaana niin ei meinannut antaa ottaa kiinni, mutta ei se kuitenkaan kauas musta lähtenyt :)

    • Trust1

      Minä olen koko koiranpitoikäni vienyt koirani metsään, missä ne voivat juosta vapaana. Täytyy vain löytää pikkuisen syrjemmällä oleva metsä ja viedä autolla, jos on auto.

      Nyt on yksi koira, joskus oli kolme. Yhdessä lähtevät helposti karkureissuun.

      Muistan ikäni, miten eräs ajokoirien omistaja vastasi kysymykseeni koirani (sekarotuinen, jonka emä ajokoira) vapaana pitämiseen: Miten luulet rakentavasi luottamusta itsesi ja koirasi välille, jos et itse luota koiraasi? Luota koiraasi!

      Todella viisas mies. Ei luottamusta voi tilata tai ostaa valmiina. On vain uskallettava luottaa. Ja oikeasti luottaa. Päivä päivältä tämä luottamus vahvistuu. Ei saa epäillä.

      Koira oli silloin ollut mulla pari kuukautta. Ulkopuolisen silmissä näytti järjettömältä, menin metsään, päästin koiran vapaaksi, siellä mentiin. Koira eli vanhaksi ja niin elivät sen pennutkin.

    • Trust1

      Huskyä ei minulla ole ollut, mutta aina ovat sekarotuiseni olleet metsästysviettisiä koiria (ajokoiraa, karhukoiraa, Suomen pystykorvaa).

      Tietysti pitää käyttää harkintaa mm ulkoiluttamisajankohdan valinnassa (hiljainen vuorokauden aika) ja eliminoida mahdollisimman tarkkaan ulkopuolisten ja oman koiran turvallisuutta heikentävät yllätystekijät. Mm paikka ja aika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe