Olen siis kohta 25-v nuori nainen ja asustelen vielä(kin) vanhenpieni nurkissa mennei syyteni takia. Äitini haluisi, että asuisin vielä himassa mutta itse olen jo kyllä valmis muuttamaan. tiedän, että se ei välttämättä tule olemaan helppoa, kun on yksinäinen ja pelkää erakoitumista.
Kuinka kohan moni muu yksinäinen nuoriaikuinen asuu vielä vanhenpien nurkissa?
Yksinäinen vanhenpien nurkissa
26
1012
Vastaukset
- 9:20
Minulla on muutama tuttu mies (maaseudulla) jotka eivät ole koskaan muuttaneet pois kotoa. "Koskaan" tarkoittaa että vanhemmat ovat jo kuolleet vanhuksina.
Yksin asuminen ei ole välttämättä ratkaisu yksinäisyyteen, ellei elintavat ole kovin erilaiset. Suomessa vaikuttaa paineet itse pärjäämiseen olla kovat asumisen kalleudesta huolimatta. Soluasumisessa taas ei kämppäkaveri välttämättä ole edes ystävä vaan pahimmillaan riesa jolla on poikkeava vuorokausirytmi ja erilainen siisteystaso. - eräs tarina
Jos nuori ei lähde kotoa niin taustalla on yleensä takertuva vanhempi joka ei kannusta ja rohkaise nuorta itsenäistymään ja taas nuori joka on hieman arka kokeilemaan siipiään. Lieneekö vanhemmilla alitajuinen pelko, että tässähän on jo vanha kun jälkikasvu lentää pesästä, pelkäävät omaa yksinäsyyttään ja sitä, että miten pärjätään kun jäädään kaksin tai yksin.
Monilla nuorilla jää sen vuoksi sitten oma elämä vaillinaiseksi, oma perhe perustamatta tai uskatautuvat vasta keski-iässä.
Eräs sukulaismies jäi äitisä mukaan kun perheen neljä muuta suorempaa sisarusta seurasi isän perässä uuteen kotiin. Näytti siltä, että poika seuraa äitiänsä kuin hai laivaa muuttojen myötä, reissailivat yhdessä.
Sitten äiti sairastui syöpään ja kuoli. Kova paikka oli pojalle. Kului vuosi, pari. Poika löysi ihanan tyttöystävän ja nyt on itsenäinen neljän lapsen isä. Vaimo on kyllä reilut kymmenen vuotta nuorempi.
Juttelin tässä äskettäin serkkuni kanssa. Hän myöntää, että vasta äidin kuolema teki hänestä miehen. Ehti oppia pyörittämään huushollia, tekemään kotitöitä parina sinkkuvuotenaan ja oli kyspä sitten perustamaan oman perheen. Ehkä naisen on helpompi sopeutua uuteen.
Jospa hankit itsellesi oman asunnon ja alat totutella elämään siinä. Olet alussa vaikka muutaman yön. Alussa yksinäinen kämppä ei tunnu kyllä kodilta, ja tuntuuhan se oudolta kun menee lapsuudenkotiinsa enää vain käymään ja vieraaksi. Koin itse niin, vaikka jo seurustelin ja olin rakastunut muuttaessani poikaystävän kanssa yhteen. Olin vanhin mutta roikuin pisimpään kolmesta sisaruksestani lähelle 30 vuotta lapsuuden kodissa.
Kun mieheni ja oma koti oli maaseudulla samassa kylässä, niin melko pitkään läksimme viikonlopuksi maalle vanhempiemme luokse viikonlopuiksi ja vietimme aikaa kylän nuorten kanssa ja tulimme sitten jälleen arkena töihin kirkonkyläkämppään. Vanhemmat eivät kyllä mitenkään vaatineet sitä: olivat ehkä huolissaan että eikö minulla oikein synkkaa poikakaverin kassa, kun isän ja äidin luokse mieli vetää ja poika viettää aikaa paljon kavereidensa kanssa. No enhän minä voinut metsällä ja heidän harrastuksissaan olla ja enkä sitten anopinkaan seurana kun kotini oli niin lähellä.
Ehkä vanhemmat aavistivat oikein. Itsenäistyimme liikaa, mies aloitti reissuhommat ja kuvioihin tuli sitten muuta naiset. Pyörimme yhdessä 26 vuotta, mutta paljolti avioliittomme lienee hyvä kopio Danny ja Liisan yhteiselosta. Oma elämä tulee mieleen kun heidän tarinaansa lukee. Kun oppii elämään kauan yksin tai löysässä suhteessa, ei osaa enää niin sitoutua parisuhteeseen. Itse en kyllä harrastanut seksisuhteita, vaikka kovia ihastuksia muutaman ehti matkan aikana olla. - tvåfem
Itse muutin just takaisin, koska kulutin liikaa aikaa vanhempieni luona, enkä omassa kämpässäni käynyt kuin nukkumassa. Säästää ainakin sen 500 e/kk vuokran tällä järjestelyllä. Ruokamenot jaetaan, mutta en ns. vuokraa maksa. Ystäviäkään ei oikein ole, siksi ei harmitakkaan porukoilla asua, koska aina on seuraa. Muuten olisin todella yksin. Väliaikaisratkaisuhan tämä on, mutta mielestäni ihan hyvä sellainen. Paikkakunnan vaihto kuitenkin saattaa tulla vuodenvaihteen jälkeenkin jo, kun tiedän täällä työllisyystilanteen olevan alkuvuodesta hyvin kehno. Opiskelemaan lähtemistä olen myös miettinyt..
- svenne
tvåfem
tule tänne ruotsiin, kielikin näyttää sujuvan..:) - joku vaan
tvåfem: on ehkä ikäsi...viisas olet 500€ on 6000v jatka todella ihan niin kauan
kuin sopii ........... ruma sanonta sanoa olla "nurkissa"
- 7+13
itse 27 mies, muutan vasta ensi vuonna omaan joten olen silloin jo 28.
Jotenkin kun niitä kavereita tai tyttöystävää ei ole niin itsenäistyminen ei ole juuri edes kiinnostanut. Muistan kun kaveri kerran kysyi jo kauan sitten, että "eikö olisi kiva jo muuttaa omaan kämppään, mitä jos pitää tuoda tyttö baarista kotiin" eipä ole tuota ongelmaa ollut koskaan... En usko, että mikään muuttuu nytkään, olen sitten vaan yksin siellä omassa kalliissa pienessä kämpässä. Loppuu ainakin ne kiusalliset hetket kun muut kysyvät missä asun. - Älä jää yksin!
Miksi sun pitää erakoitua? Etkö sä voi hankkia harrastuksia? Kun niitä on urheiluseuroista marttakerhoihin, kansalaisopistoista koulutuksiin? Jos on ennakkoluuloton eikä ala jo etukäteen lynttäämään joka paikkaa, niin luulisi että jotain keksii! Kaikki harrastukset eivät ole kalliita ja on tosi kiva tutustua eri ikäisiin ihmisiin, avoimin mielin vaan.
Tosin pitää muistaa, että tutustuminen vie aikaa, 2-3 vuotta vähintään. Siinä ajassa vasta oikeasti saattaa tutustua ja saada ystäviä, joissain paikoissa se vie 5kin vuotta. Eli pitää olla kärsivällinen ja antaa muille mahdollisuus, antaa itselleen aikaa ja antaa asioiden kulua omana itsenään ollen, omalla painollaan.
Mutta kyllähän sulla voisi oma harrastus olla vaikka asuisit kotona? Vaikka asuisit yksin? Miksi ei voisi?
Usein rohkeuskin kasvaa tekemällä ja kokemalla, joten vaikka ensin pelottaisi niin että oksettaa, niin kyllä se siitä katoaa, kun menee ja tekee vaan.
En tiedä kuinka moni aikuisena asuu vanhempien nurkissa, mutta miksi aikuisella ihmisellä ei voisi olla omaa elämää vanhemmista huolimatta? Se jo itsenäistäisi ja antaisi oikeasti mahdollisuuksia rakentaa omaakin elämää.
Työt, opiskelut ja harrastukset ovat jo tämän takia todella tärkeitä. Eivät vain rahan, tulevaisuuden tai jonkun "aktiivisuuspakon" takia, vaan itsen takia.
Suosittelen siis, että kaikki työt ottaa vastaan mitä voi ja mitä tulee vastaan, opiskelee edes sivutoimisesti ja harrastaa edes yhtä juttua. - Keissa
Ja ei kai siinä sitten mitään hirveän huonoa ole, jos asuu omien vanhempien taloudessa, jos on mahdollista. Säästyy rahaa ja voi autella molemmin puolin. Kunhan kysymyksessä ei ole jommankumman osapuolen riippuvuus tai vaatimus. Kyllä yleensä aika jättää ja vanhemmista on luovuttava. Niinhän ennen elettiin, monia sukupoliva, joskus jopa neljäkin polvea ykisen hirsien alla. Maapalolla on moissa kulttureissa vieläkin hyvin yleistä.
- Masistytsy
Jess, nyt munkaan ei tarvi hävetä. :) totta se on, että muissa kulttuureissa ihan tavallista. Voisivat ihmetellä miten me suomalaiset halutaan muuttaa jo niin nuorina yksin asumaan..
- ei kaavan mukaan
Masistytsy kirjoitti:
Jess, nyt munkaan ei tarvi hävetä. :) totta se on, että muissa kulttuureissa ihan tavallista. Voisivat ihmetellä miten me suomalaiset halutaan muuttaa jo niin nuorina yksin asumaan..
Miten kansa sokeituu helposti. Ei ole todellakaan kauaa kun Suomi oli kansoitettu maaseuduillakin. Oli tavallista että aikuiset lapset kävivät metsätöissä, olivat kotiavustajia toistensa talouksissa ja oli miniöitä ja kotivävyjä.
Varmaan yksi syy lisääntyvään mielenterveysongelmiin ja syrjäytymiseen onkin juuri se että ihmisiä patisteaan eristäytymään suvuistaan, juuriltaan ja kotiseuduiltaan.
Imhisellä ei jää paljoa muistoja, elämyksiä, kotiseuturakkautta. Lapset eivät ehdi kiintyä isovanhempiin, täteihin, setiin, enoihin. Ajatella, jos ollaan vain lapsuus, ja lyhyt nuoruus (ja siitäkin suuri osa päivähoidossa ja kouluissa)ja pyrähdetään sitten alle kaksikymppisenä maailmalle.
Monesti yheiskuntatieteilijät ja sosiologit "hullaantuvat" jostain frendistä mutta sitten huomataankin että homma ei ole toiminut vaan saanut aikaan vain valtavasti tuhoa ja ongelmia. Nykyään saa lukea jopa aikakausilehdiltä että ei ole niin tärkeä hoputtaa lapsia pois kotoa, jos siihen ei ole järkevää syytä. Ei se vapaa kasvatuskaan niin hyvää jälkeä saanut 70-luvuilla kouluissa.
Ennen jälkikasvu oli kotona tai ainakin osa jäi jatkamaan tilaa tai taloa. Ei ollut yksinäisiä vanhuksia....
Hyvät ihmiset ei olla sokeita ja uskota kaikkia virtauksia. Jokainen elämän tilanne on omansa ja ei ole vain yhtä kaavaa minkä mukaan elää ja toimia. - 17+15
ei kaavan mukaan kirjoitti:
Miten kansa sokeituu helposti. Ei ole todellakaan kauaa kun Suomi oli kansoitettu maaseuduillakin. Oli tavallista että aikuiset lapset kävivät metsätöissä, olivat kotiavustajia toistensa talouksissa ja oli miniöitä ja kotivävyjä.
Varmaan yksi syy lisääntyvään mielenterveysongelmiin ja syrjäytymiseen onkin juuri se että ihmisiä patisteaan eristäytymään suvuistaan, juuriltaan ja kotiseuduiltaan.
Imhisellä ei jää paljoa muistoja, elämyksiä, kotiseuturakkautta. Lapset eivät ehdi kiintyä isovanhempiin, täteihin, setiin, enoihin. Ajatella, jos ollaan vain lapsuus, ja lyhyt nuoruus (ja siitäkin suuri osa päivähoidossa ja kouluissa)ja pyrähdetään sitten alle kaksikymppisenä maailmalle.
Monesti yheiskuntatieteilijät ja sosiologit "hullaantuvat" jostain frendistä mutta sitten huomataankin että homma ei ole toiminut vaan saanut aikaan vain valtavasti tuhoa ja ongelmia. Nykyään saa lukea jopa aikakausilehdiltä että ei ole niin tärkeä hoputtaa lapsia pois kotoa, jos siihen ei ole järkevää syytä. Ei se vapaa kasvatuskaan niin hyvää jälkeä saanut 70-luvuilla kouluissa.
Ennen jälkikasvu oli kotona tai ainakin osa jäi jatkamaan tilaa tai taloa. Ei ollut yksinäisiä vanhuksia....
Hyvät ihmiset ei olla sokeita ja uskota kaikkia virtauksia. Jokainen elämän tilanne on omansa ja ei ole vain yhtä kaavaa minkä mukaan elää ja toimia.Nykyaikana maailma on täynnä mahdollisuuksi ja positiivisia uusia kokemuksia joita kotonta käsin et tule koskaan löytämään. On sitäkin tärkeämpää saada juuret jostain, eli lapsuuden ja nuoruuden tulisi tänäpäivänä olla enemmän vuorovaikutuksellinen ja avoin vanhempien ja lasten välillä. Siihen suuntaan tosin ollaan menossa, kiitos muun muassa kaikkien haukkumasta jenkkilästä, josta on tullut avoimuuden ja sosiaalisuuden vaihtoehtoisia malleja. Itse ainakin nään sen positiivisena.
Pitäisi pyrkiä kasvattamaan itsenäisiä aikuisia joilla on vahvat arvot ja vanhempien ja sisarusten tuki. Tähän pitäisi keskittyä. Ei se tule olemaan kantava ratkaisu että eristäydytään muulta maailmalta sinne kotiin ja pieniin ympyröihin koska se ei ole tätäpäivää. Ihminen joka näin tekee ei opi pärjäämään maailmassa joka se tänäpäivänä on ja miksi se vielä tulee muuttumaan.
Se että ajat muuttuu tulee hyväksyä. On oikeastaan turha puhua tulevaisuudesta ja esittää ratkaisuja muodossa "paluu entiseen". Minusta useimmat ongelmat joita nuorilla esiintyy liittyy kommunikointiin, sitä ei ole ollut tarpeksi kotona, tai sosiaalisten taitojen kehittämistä ja tärkeyttä ei ole tiedostettu. Ei ole käyty paljoa ihmisten ilmoilla, tapahtumissa, harrastuksissa, uusissa tilanteissa, matkustelemassa ym. eli on ollut hyvin kapea elämänala. Siitä kun sitten lähdetään itsekseen elelemään niin ongelmat alkaakin jos ei heti niin viimeistään jonkun ajan kuluttua psyyke ei yksinkertaisesti kestä. Se että vain ollaan paikassa x (eli siellä kotona) ei itsessään anna mitään valmiuksia elämään enää tietyn kasvun jälkeen, eli noin 19 vuotiaana.
- 18+1
No en kyllä nää järkeä miksi asua vanhempien kanssa jos taloudellisesti on mahdollista omaan asuntoon. Ihan tosi.. hyvin hyvin harvat vanhemmat sellaisessa tilanteessa pystyvät käyttäytymään niin että aikuinen asuu heidän luonaan, vaan se on aina lapsi joka asuu kotona! Itse olen asunut nyt 26 vuotiaana taas kotona noin 4 vuotta, koska taloudellisesti ei vaan ollut muuta mahdollisuuta. Opiskelin enkä halunnut siinä samalla mennä töihin. Nyt valmistun ja menen töihin eli muutan pois.. Vanhemmillani on oma elämä, minulla oma, ei kaksi sukupolvea mahdu yhteen arkeen joka ikinen päivä..En minä halua elää vanhojen ihmisten vuosikausirytmin mukaan jossa aletaan kämpästä sammuttelemaan valoja siinä kahdeksan aikaan..
- ei onnistu
Jos asuisin kotona, niin ärsyttäisi kun vanhemmat vahtii liikaa, ihan kuin olisin vielä lapsi. Ihmetyttää ettei osata suhtautua aikuiseen kuin aikuiseen. Miksi heidän tarvii vahtia enemmän aikuista lastaan, kun tämä asuu heidän luona, kuin että tämä asuisi yksin? Vanhempani haluaisivat myös päättää monista asioistani.
- 18+1
ei onnistu kirjoitti:
Jos asuisin kotona, niin ärsyttäisi kun vanhemmat vahtii liikaa, ihan kuin olisin vielä lapsi. Ihmetyttää ettei osata suhtautua aikuiseen kuin aikuiseen. Miksi heidän tarvii vahtia enemmän aikuista lastaan, kun tämä asuu heidän luona, kuin että tämä asuisi yksin? Vanhempani haluaisivat myös päättää monista asioistani.
Samaa mieltä..Minulla ainakin kävi niin että vanhemmat vahti jopa enemmän kuin ollessani teini! johtunee siitä että teininä en paljoa kotona ollut vaan aina harrastuksissa ja viikonloput kaupungilla/kavereilla. Nyt vanhempana ei usein jaksa olla menossa vaan haluaisin nauttia kotona olosta, mutta en niin että kokoajan kytätään mitä teen ja raportoidaan tylsyyksissään muille tekemisistäni. En malta odottaa että saan oman rauhan takaisin! mikään ei ollut kivempaa kun tulla illalla pitkän päivän päätteeksi omaan kämppään ja tehdä omia juttuja:)
- Morooos
Olen itse samassa tilanteessa, mutta mies. Jos haluat jutella, ni vastaa tähän viestiin ja kerron sähköpostiosoitteeni.
- yks vaaaan
Morooos.
Miksi täällä ei voi jutella?
- Kotona kyhjöttäjä :)
Minäkin asun vielä kotona. Säästyy rahaakin, kun ei sitä muutenkaan paljon ole. Olen 20 vuotta ja ajattelin opiskelu-ajan kotona asua. Ainakin ne ensimmäiset pari vuotta. Sitten on eri, kun käy itse töissä, silloin pitää jo minusta itsenäistyä. Tietysti jos kauas lähtee opiskelemaan niin on pakkomuutto edessä. Kuitenkin olisi edullisempaa ja toisaalta mukavampaa asua vielä kotona. Ja voisihan sitä sitten jonkun kämpän hommata ja olla siellä sitten välillä. Ärsyttää se, että pitäisi heti, kun on täysi-ikäinen muuttaa omaan asuntoon. Itse on muutenkaan oikein pidä kerrostaloista, enkä haluaisi asua kaupungin keskustassa. Lisäksi koiria tulisi ikävä.
Ehkä joku ajattelee ihan toisin ja pitää minua säälittävänä, mutta tämä on minusta oikea valinta. Mitä järkeä olisi edes asua jo omassa asunnossa? Kyllä sitä vielä ehtii. Ja yksinäiselle se on minusta parempi vaihtoehto. Se on vähän riippuu vanhemmistakin. Toiset eivät katso niin suopeasti kotona asujia, mikä on minusta ihmeellistä. Jos nyt osallistuu kotitöihin ja muutenkin käyttäytyy asiallisesti niin ei asumisen pitäisi olla mikään ongelma.- ei muiden mietteillä
Älä kyyhötä vaan elä iloisesti kotona. Kyllä niissä kerrostaloloukuissa ja lähiöissä ehtii vielä pyöriä. On hyvä elää maalla ja lapsuuden ympyröissä nuorta aikuisuuttaan. Kartutat pääomaa. On sitten vielä vanhanakin mitä muistella. Kartutat pääomaa, siis henkistä, jota en tule ikinä katumaan.
- Kotona kyhjöttäjä :)
Hyvää jatkoa myös sinulle!
Monenlaista on tullut jo koettua ja aina koti on ollut se tärkein. Helppoa meidän perheellä ei ole ollut, mutta aina ollaan menty eteenpäin.
- yksinäinen mies.
Ap vois muuttaa mun luokse. Asun kaksiossa espoossa.
- nurkissa_asuja
Olen siis jo opiskellut ja ollut jopa työelämässäkin nyt olen kuitenkin varmaankin kolmattakertaa työtön ja muuttamassa siis sossun tukemana pois vanhenpieni luota tai anakin suunnitelmissa olisi muutto. en vain tiedä onko se järkevää työttömälle nuorelle aikuiselle.
Hei
Varmasti mietityttää että miten käy kun muuttaa pois kotoa kun on yksinäinen, että jatkuuko se sama linja myöskin siellä eli on pitkin päivää yksin kotona koneella, kattomassa telkkaria tai tekemässä jotain muuta erakkomaista. Itsekkin mietin juuri sitä että kotoa poismuuttaminen vaan pahentaa sitä yksinäisyyttä tai jotain mutta näin ei käynytkääm koska löydin puheseuraa tuolta s24 deittiosiosta(en ole täällä mainostamassa tota) ja nyt sitten ollaan puhuttu tämän henkilön kanssa kuukausia ja käyty ulkonakin eli sosiaalinen elämä on huimasti parantunut sen takia kun ennen tuli vaan pelattuu koneella tai katottuu telkkarii koko päivän, mutta nyt tulee aika lailla viestiteltyy tämän uuden tuttavuuden kanssa pitkin päivää eikä enään tee niin mieli edes olla koneella tai kotonakaan:) joten suosittelen että haet seuraa noilta deitti/chattipalstoilta ja teet sen heti selväksi että mitä siellä etsit niin ei tule mitään väärinkäsityksiä. Kyllä se siitä lähtee se sosiaalistuminen
- 3322
25v kotona vielä työtön joten ei poismuutosta voi nyt kun haaveilla.
- me too
Mitä voisi tehdä siellä? Kertoisitko olosuhteistasi, entä palkat? Mikä on hyvin palkattua? Antaisitko jonkin esimerkin palkkatuloista?
Kiitos jo etukäteen.
- pöytäliina
Mä asun vielä äitini kanssa. Mä pelkään että kun muutan erakoidun entisestään koska sosiaalista elämää ei oikein ole
- pöytäliina
No kun mä en tiiä ja mä oon erittäin suorasanainen minkä mä sille voin mä vihaan sellasta kiertelyä ja kaartelua kun ei osata sanoa suoraan mitä ajatellaan, sitten päädytään seläntakana puhumaan kun ei toinen ymmärrä tätä pientä vihjailua. Mun äiti on mulle tärkee, mä en senkään takia pysty muuttamaan kauemmaksi koska mä pelkään että ainoo ihminen joka oikeest ymmärtää mua kuolee, jos mä lähden vaikka kaikki olisi kuinka hyvin. Mun sosiaalinen elämä perustuu töihin, eikä sielläkään hirveesti tuu mitään sen kummempaa juteltua että mun sosiaalinen kanssakäymisen tarve täydentyis. Harvemmin nään mun kavereita jotka asuu vähintään 25 km päässä tai 50
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3077032Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151317- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541096Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992