Siis ihmisiltä huijataan rahat pois. Koulutetaan aloille, joihin ei löydy töitä. Ja niille aloille joilta töitä löytyisi, lyödään avoimen opiskelijoilta portit kiinni. Eli avointa väylää ei ole, etkä voi hakea erillisvalinnan kautta sisään.
Ihan älytöntä!
Ihmiset MAKSAA siitä, että ne ei kelpaa minnekään? Eikä kukaan tajua!
Avoin yliopisto kokonaisuudessaan tulee kyllä ennen pitkään kaatumaan. Eihän kenellekään ole hyötyä siitä, että ylläpidetään isoa koulutuslaitosta ihan turhan takia.
Joko avointa väylää tulee laajentaa ja opiskelijoita ottaa sitä kautta tasaisesti sisään tai sitten sitä ei tarvi ollenkaan.
Mä en ymmärrä miksi avoimen opiskelijoille ei voi antaa mahdollisuuttan? Mikä siinä on niin vaikeeta pitää avoin väylä yhtenä mahdollisuutena. Pistää vaan hakijat paremmuusjärjestykseen ja poimia siitä parhaimmat päältä.
MIksi kukaan ei tajua, että avoin yliopisto on huijausta!!!
17
3890
Vastaukset
- Nisunvööntöj
Suomi on paska maa ja paskassa maassa on paska avoin yliopisto. Aikoinaan lähdin täältä pois, koska täällä ei anneta ihmisille mahdollisuuksia. Kaduttaa et tulin takasin.
- Tyytyväinen opiskeli
Olen kovasti tyytyväinen avoimeen yliopistoon.
Itse suoritin pari vuotta sitten avoimessa yliopistossa humanistisen tiedekunnan kurssin. Olin päätoiminen yliopisto-opiskelija toisessa yliopistossa ja tarvitsin nopeasti muutaman opintopisteen mistä tahansa alalta saadakseni tutkintotodistuksen nopeasti omalta alaltani.
Avoimen yliopiston kurssitarjonta oli laajaa. Valitsin itselleni kurssin pelkästään sen perusteella, että kurssi alkoi seuraavalla viikolla. Kurssi oli mielenkiintoinen, opetus oli hyvää ja tehokasta. Kurssi taisi maksaa 50 euroa, mikä oli minusta kurssin tasoon nähden ihan hyvä hinta. (Summa oli minulle aika suuri mutta sain rahat kasaan.)
Itselleni syntyi kova into tehdä lisää mielenkiintoisia kursseja avoimessa yliopistossa. Aion ehdottomasti jatkaa opiskelua siellä myöhemmin.
On mielenkiintoista opiskella aivan erilaista tutkintoalaa kuin omaa alaa. Saa paljon uusia näkökantoja omiin opintoihin. Humanistisella puolella esitettiin negatiivisia kommentteja omaa alaani kohtaan. Laittoi pohtimaan asiaa...
Suomessa tutkinto-oikeuden saaminen on vaikeaa ja ilman avointa yliopistoa "tutkimusretkiä" muihin tiedekuntiin ei voisi tehdä.
- pää pe*seest* pois
Yksi avoimen olemassaolon tarkoituksista on myös tai suurelta osin lisäkoulutuksen ja pätevyyden tarjoaminen. Esim. joku tarvitsee lisäpätevyyttä toisen aineen opetukseen, sairaanhoitaja haluaa ylennyksen tai toiselle lääkintäalalle, joku tavallisen linjan käynyt lukee kasvatustiedettä ja saa näin muodollisen pätevyyden opettajaksi ja vakinaisen viran.
Tai ei ole päässyt ensimmäisenä vuonna sisään normihaussa, lukee vuoden avoimessa, pääsee toisena vuonna ja vot - avoimen opinnot voi hyväksilukea.
Yliopistossa on myös hankala lukea ihan sitä haluamaansa ainetta, koska opetusta ei ole tai siihen on vaikea päästä virallisesti. Avoimessa voi sitten suorittaa vaikkas taloustieteen opintoja. Ja hyväksilukea ne tutkintoon.
Sinä mussu, voit mennä ihan takaisin sinne missä välillä olit. Kukaan ei kiellä. - Nisunvööntöj
Ei niitä ylennyksiä avoimen opinnoilla saada. Ja muodollista pätevyyttä ei kasvatustieteiden opinnoilla saa, koska avoimesta et valmistu mihinkään.
Ja jos ei pääse sisään yliopistoon ei saa niitä hyväksilukujakaan. Vot- Avoin yliopisto on täysin hyödytön.
Parhaimmassa tapauksessa pääset yliopistoon, mutta vain sellaisille lohdutuspalkinto aloille. Esim. opiskelemaan naistutkimusta. Kuka sellaisella tutkinnolla mitään töitä saa?
Ei oo järkee. - 2+1
Joo, kannattaa olla niin hyvä, että pääsee sisään. Ja kyllä muodollisen pätevyyden voi saada avoimen kautta, jos on ennestään esim. FM. Kuten minä olen. Siitäs sait. Ja väylän kautta pääsin, koska olen HYVÄ. Siis kiitettävin arvosanoin valmistunut. Ei avoimestakaan tyhmät ja laiskat mitään saa.
Jos sinua ei onnistanut, ei tarvitse koko laitosta lytätä. Vika on itsessäsi, katso peiliin. Ja ehkä kannattaa vaan pysyä amiksessa ja ihan ilmaiseksi, ja toisella kertaa miettiä, mihin rahansa laittaa.
Ehkä voisit mennä maksulliselle mannekiinikurssille. Et sieltäkään mitään ammattia saisi kuitenkaan. Ei se silti tarkoita, että kurssissa olisi vikaa, vika on... - väärinkäsitys!
Aloittaja hyvä, kuule kyllä kaikki muut tajuavat, mikä on homman nimi. Sinä olet käsittänyt avoimen yliopiston ihan väärin.
- ihkua kerrakseen
Juuri näin, yhdyn edelliseen mielipiteeni kanssa.
"Siis ihmisiltä huijataan rahat pois. Koulutetaan aloille, joihin ei löydy töitä. "
Eli aloittaja väittää, että avoimessa koulutetaan. Sitten hän sanoo, ettei kouluteta. Eli eihän avoin kouluta, opiskelija itse valitsee, mitä lukee. Ja maksaahan kansalaisopistokin, kun siellä posliinimaalaa ja taiteilee. Eli avoimessa voi opiskella ihan huvikseen, ja ehkä suurin osa tekee juuri niin. Itsekin Rooman matkan jälkeen tunsin pakottavaa tarvetta suorittaa avoimessa taidehistorian perusopinnot, maksoin maksun ja suoritin. Pääsin perehtymään syvällisesti taiteen maailmaan. Ihan omaksi huvikseni. En todellakaan odottanut, että joku instanssi sitten antaa minulle tutkinnon ja työllistää.
Avoin rules, kun sen oikein ymmärtää. - Ikuinen opiskelija
Kyllä se avoinkin pätevöittää, mutta siinä tapauksessa pitää olla jo ennestään tutkinto, jota lähtee täydentämään. Ei avoimen olekaan tarkoitus olla jokin "varjo-yliopisto", jossa voisi opiskella samat tutkinnot ja oppimäärät kuin mitä varsinaiset yliopisto-opiskelijat tekevät.
- 5+5
Niin, kun lääkikseen ei pääse pääsykokeiden kautta, se on sitten siinä. Ei avoin ole joku säälilaitos, jonka kautta ne lahjattomat tai oikeastaan laiskemmat sitten pääsevät tohtoreiksi lukemaan.
- pöäunimuri
Yleinen harhaluulo on, että avoimen opiskelijat olisivat laiskoja. Avoimessa opiskelevat tekevät yleensä opintojen ohessa täysipäiväisesti töitä, jonka lisäksi ovat usein myös perheellisiä. Kuka tahansa, jolla on omia lapsia tietää, kuinka vaikea sellaisessa tilanteessa on opiskella. Lähinnä ainoa aika, jolloin voit opiskella on yöt ja varhaiset aamut. Ja varhainen aamu tarkoittaa kutakuinkin sitä, että nousee viimeistään kolmen, neljän aikaan aamulla ylös keittämään kahvia.
Olenpa kuullut sellaisenkin väitteen, että avoimen opiskelijat eivät valmistu ajallaan yliopistosta. Tämä johtuu varmasti siitä, että avoimen väylä sulkee kaikki järkevät opinnot pois. Jäljellä on vain jotain lohdutuslinjoja, joilta kukaan ei halua valmistua. Niillä papereille kun ei kannata hirveesti töitä etsiä.
Eli vaikka pääsisi avoimen kautta sisään, ei välttämättä tee paljon mieli edes valmistua.
Kyllä avointa väylää tulisi kehittää. - Ei ole valittamista
Eipä ole kovin järkevää lytätä avointa yliopistosysteemiä sillä perusteella, että avoimen kautta ei ole mahdollista päästä lääkäriopintoihin.
Minusta ihmiset saavat vapaasti opiskella avoimessa, hankkia lisäpätevyyksiä, pyrkiä myöhemmin yliopistoon, opiskella sivuaineita tai virkistää muuten vaan mieltään opiskelemalla. Eipä tunnu sekään kaikille passaavan.
Itse olen opiskellut avoimessa eurooppaopintoja, informaatiotutkimusta, ranskaa ja englantia. Mukavaa ja hyödyllistäkin on ollut. Ei pitäisi olla aloittajalta pois. - luulo ei ole 1+2=12
Outoja juttuja, ei kai avoimen ole tarkoituskaan olla kaiken kattava ihmeväylä, jolla pääsee lekuriksi?
Ja onhan niitä nyt hyvänen aika muitakin opintoja kuin jotain ihmeen naistutkimusta, mm. kauppakorkeat ja teknilliset yliopistot järjestävät nykyään väyläopintoja. Googletelkaa vähäsen ennen "tietojenne" julistamista nettipalstoilla. Hyvät tiedonhakutaidot ovat muutenkin tarpeen korkeakouluopinnoissa. - maura
"Parhaimmassa tapauksessa pääsee yliopistoon lohdutuspalkintoaloille"?Mitä tämä tarkoittaa?
Jos en pääse opiskelemaan englantia yliopistoon, voinko suorittaa avoimessa jo valmiiksi englannin opintopisteitä, sitä silmälläpitäen että seuraavana vuonna pääsen? - 2+3
Juuri niin. Samalla voit opiskella myös jotain muita aineita, vaikka niitä, joihin on helpompi päästä. Tai suorittaa yleisopintoja, jotka voit melkein jokaisessa aineyhdistelmässä hyväksiluettaa tutkintoon.
- humanistien unelma
"Parhaimmassa tapauksessa pääset yliopistoon, mutta vain sellaisille lohdutuspalkinto aloille. Esim. opiskelemaan naistutkimusta."
Olet nyt käsittänyt väärin, nuo naistutkimukset ja kaikki muut utopistiset humanistialat ovat vuodesta toiseen halutuimpien paikkojen kärjessä, niin järjnvastaiselta kuin se tuntuukin. Niihin ei yleensä edes pääse avoimen kautta. - tiina.N.
Saako avoimen opinnoista lisäpisteitä yliopistoon hakiessa? esim, jos on suorittanut suomen kielen opintoja avoimessa yliopistossa?
Pidetäänkö avoimen kursseja enemmän iltaisin kuin varsinaisen yliopiston opintoja?
kiitos. - Kunhan_kyselen
Jos asia haittaa sua niin kovin, niin miksi et vain tee asialle jotain? Voit ihan hyvin kirjoittaan asiasi heille, jotka voivat vaikuttaa asiaan hieman paremmin. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019