Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Täyttä huijausta? Kaikki järjestötkö?

Mielipiteitä vailla

Viime aikoina pohdituttanut tuo asia kovastikin. MOT:in ohjelmassa puhutaan siitä, kuinka paljon huonoja kokemuksia tuosta vaihtoon lähtemisestä on. Eikö kaikkiin isäntäpeheisiin saakaan ottaa yhteyttä ennen vuotta? Tosin tässä puhuttiin enimmäkseen STS:n ja EF:n kautta lähteneistä oppilaista. Ovatko nuo kaikki järjestöt kuitenkin yhtä "häikäilemättömiä"? UFS:stä ja Exploriuksesta olen kuullut paljon hyvää, toisin kuin noista kahdesta ensimmäisenä mainitusta. Kyselen, koska itse olen harkinnut lähtöä, vaikkakaan nyt enää ei tee mieli lähteä yhtään mihinkään. Kokemuksia, entiset vaihto-oppilaat? (tai miksei muutkin)

Kiitos! :)

9

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shghsh

      Jotkut järjestöt on kaupallisisa ja ne ottaa itelleen rahaa siitä välistä. EF ja STS on just tällasia järjestöjä. Ite oon menossa vaihtoon AFS järjestön kautta. EF ja STS maksavat perheille jotka ottavat vaihto-oppilaita ja myös aluevalvojat saavat rahaa riippuen siitä kuinka monta perhettä he hankkivat. AFS ei tee tällaista, he haastattelevat perheet eja he ovat vapaaehtoisia, eikä heille makseta. Lähde ihmeessä vaihtoon!! Älä jätä sitä kokemusta välistä! muita järjestöjä jotka toimivat samalla tavalla kuin AFS on ainakin YFU explorius into (:

    • vaihtaritar

      Kannattaa valita ihan oikea järjestö eli YFU, AFS tai Rotarit. Ne eivät maksa perheille eikä aluevalvojille. Itse olin YFU:n kautta vaihtarina enkä vaihtaisi mihinkään vuotta enkä järjestöä. Ota vanhemmat mukaan ja mene vaikka YFU:n ja AFS:n infotilaisuuksiin kyselemään enemmän järjestöjen toiminnasta.

    • voitto

      eikö explorius ja intokin ole voittoa tavoittelevia yrityksiä eikä järjestöjä? voiko mikä tahansa yritys nimittää itseään järjestöksi?

    • Varaudu pahimpaan

      Kannattaa varautua pahimpaan, koska se on sitten todella paha. Kuvittele itsesi tilanteeseen, jossa sinua syytetään mitä erilaisimmista asioista. Esim. Jos isäntäperheessä on ilmoittamattomia henkilöitä, jopa samassa huoneessa, niin sinä olet valehtelija. Ja jis isäntäperhe käyttäytyy väärin, huutaa ja haistattelee eikä tarjoa ruokaa, ja uskallat pyytää perheenvaihtoa niin saatkin siitä varoituksen sopeutumattomuudesta! Ja sen jälkeen kotiin lähettämisuhka on päälläsi koko loppuajan jos et taas "valehtele" tai muuten "riko sääntöjä".

    • J J J J J

      AFS on hyvä järjestö, ihan oikeasti vapaaehtoisuuteen perustuva. Olin sen kautta Japanissa 2006-07, ja hyvin meni, myös muilla saman järjestön KV-vaihtareilla siellä. Suosittelen.

      • Nuoret turvaan

        Painajaismaisen kauhukokemuksemme jälkeen, voittoa tavoittelemattoman järjestön kanssa, en suosittelisi mitään vaihto-oppilasjärjestöä. Tosiasia on, ettei niitä kukaan valvo kunnolla. Ja bisnes on mennyt sen verran pahaksi, että nuorimmaisemme pääsee vaihto-oppilaaksi vain kuolleen ruumiini yli.
        Jos nyt kuitenkin päätättee kokeilla onneanne, suosittelen lakimiehen mukaanottamista jo sopimuksentekovaiheessa. Sen verran kierot on säännöt. Käyttäkää rahanne mieluummin vaikka yhteiseen lomamatkaan niin säästytte paljolta stressiltä ja mielipahalta ja ennenkaikkea nuorenne ei joudu vaaraan eikä häntä nöyryytetä! Vaihto-opiskelujärjestöjen aika on ohi. Ei nykyvanhemmat ja nuoret enää suostu semmoiseen kohteluun.


    • Perehtykää

      "Varaudu pahimpaan" kuvaa hyvin ja totuudenmukaisesti sitä, miten järjestöt kohtelevat vaihto-oppilaitaan maailmalla. Vain järjestölle tulevalla rahalla on merkitystä. Perusteeton uhkailu, syyllistäminen ja välinpitämättömyys voivat aiheuttaa nuorelle pitkäaikaisiakin traumoja. Mikäli ikinä suunnittelette vaihto-oppilaaksi lähtöä, kannattaa ehdottomasti tutustua amerikkalaisen, MOT-ohjelmassakin nähdyn, Danielle Grijalvan nettisivuihin! Sivuille on koottu mm. useiden vuosien ajalta isäntäperheiden ja järjestöjen tekemiä rikoksia ja saamia syytteitä. Tällä hetkellä en luottaisi yhteenkään järjestöön, eikä tyttäremme painajaismaisen STS-kokemuksen jälkeen myöskään nuorimmaisellamme ole mitään asiaa vaihtoon. Vaihto-oppilastoiminnan kulta-aika on valitettavasti ohi, ja siitä on tullut laskelmoitua ja härskiä bisnestä.

      • Huijarit kuriin

        Asiaa!


    • Vaarat vaanivat

      Viimeisimpiä vaihto-oppilaisiin kohdistuneita törkeyksiä ja rikoksia:

      http://www.csfes.org/2014.html

      Oletko valmis maksamaan kymmenentuhatta ja asettamaan alaikäisen lapsesi alttiiksi näille vaaroille?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe