Puolalanmäki vai Luostarivuori?

roooosa1

Kumpi on parempi: Puolalanmäen lukio vai Luostarivuoren? Riittääkö 8,65 keskiarvo kumpaankaa? Minkälaisii ihmisii nois kouluissa on ja kummas kivempi ilmapiiri? Kokemuksii ja mielipiteit kiitos :)

16

6890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abi_luostiksesta

      En pysty sanomaan, kumpi on parempi, kun en Puolalasta mitään tiedä. Sen voin sanoa, että itse olen viihtynyt Luostiksessa hyvin. Eli se on ainakin varteenotettava vaihtoehto. 8,65 ei kyllä muutaman viimevuoden perusteella välttämättä riitä Luostikseen. Kaksi vuotta sitten raja oli 8,50, viime vuonna 8,75 ja tänä vuonna 8,77. Puolalan yleislinjan raja oli viime vuonna 8,58 ja tänä vuonna 8,92. Kannattaa silti jompaan kumpaan (tai vaikka molempiin) yrittää, jos siltä tuntuu. Eihän sitä koskaan etukäteen tiedä, minkälaisilla keskiarvoilla sisään pääsee, ennen kuin yhteisvalinta on ohi ja kaikki selvillä.

    • jolo2.1

      Luostikseen vaan. Kunhan osaa valita oikeat matikan kurssit. ;)

    • heipss

      Itse oon menossa Klassilliseen, sinne pitäis riittää vähän alempikin keskiarvo :)

    • pml 2. vuosi

      Mä olen nyt toista vuotta Puolalanmäessä ja oo viihtyny hyivn :) Kun yhteishaussa tän ekaksi valitsin, oli mulla Luostis heti kakkosena hakutoiveissa, niin voin kertoa joitakin MUN mielipitetä siitä, miksi mieluummin olen tähän kouluun hakenu (ja kaikki hakee koulultaan eri asioita ja pitää toisia juttuja vähemmän merkittävinä).

      Luostiksessa on hieman suppean puoleinen kurssivalikoima, mutta ei kyllä Puolalanmäessäkään mikään päätä huimaava ole :D Mutta itse koen tärkeäksi sen joustavuuden kurssien suhteen ja toinen keskustan lukio aivan vieressä pelastaa mut usein kursseja pähkäillessäni.

      Toiseksi Luostis ei sijaitse aivan ydinkeskustassa, joten moni bussi ei aivan sen välitömässä läheisyydessä kulje. Tääkin riippuu taas niin paljon siitä, missä asuu toki :) Ja koska PML on siellä torin liepeillä, ite pääsen paljon kätevämmin sinne kulkemaan ja ihan lähellä on TSYK, josta saa myös hyvin napsittua kursseja, jotka ei oman koulun tarjottimeen sovi.

      Mut noi on mun mielipiteitä tosiaan ja ite teet päätöksesi. Voisin vielä huomautttaa, että Puolalanmäessä on lukion käytössä kolme eri koulurakennusta, joten jos sinne haluut, on syytä varautuu siihen välitunnilla aina paikasta toiseen ravaamiseen :p Niin ja siellä (ainakin) on hometta, täl hetkel lukion päärakennus korjaustöiden alla.

      Mutta tuskinpa Turussa mitään homevapaata julkista rakennusta on, tai jos on, niin korkeintaan sen täytyy olla joku sellanen näitten tän kaupungin päättäjien ittensä hallintorakennus. Mut siistissä kunnossa toi päärakennus muuten on/oli vaikka verrattuna mun yläasteeseen (Kupittaan koulu), jossa seinä- ja kattotäytteet pursu alas ja perustuksista tuli keväisin matoja :D

      • pml 2. vuosi

        Ja unohdinpas visisiin jo osan vastauksestani tossa matkan varrella. Niin siis ihmisistä ja ilmapiiristä voin sen verran sanoa, että Luostiksesta mulla taas ei oo harmainta hajua, mutta Puolalanmäessä ainaki omat vuosikurssilaiset vaikuttais näin yleisesti ottaen tosi mukavilta :) Ite en ole mikään helposti kavereita haaliva ihminen ja oon tuolta saanu melko nopeesti kavereita.

        Lisäksi kaikenlainen sellanen koulukiusaamien on mun kohalla ainaki loppunu, ku lukioon menin. Selittävänä syynä voipi olla just, että Puolalanmäkeen (ja Luostikseen) tulee ihmisiä vähän kaikkialta se pieni joukko korkeilla keskiarvoilla. Eli mikään iso sillisalaatti niin vanhoja tuttuja kuin uusiakin ihmisiä se usein ei oo.


    • abi

      Hyi hometta ja kusine lämmitys, lyseoon vaan, se o turun uusin lukio ja muutenki parsa (:--d)

      • sanoeilyseolle

        >runosmäki
        juuh elikkäs. varokaa ettette runkussa menetä munuaisianne tai jotain


    • Pml abi

      Puolalanmäestä vielä sen verran että kaksi näistä kolmesta rakennuksestahan on remontoitu aivan erinomaiseen kuntoon (ei hometta tai muutakaan) ja viimeisin rakennus remontoidaan kesän aikana samanlaiseen kuntoon sisäilmaongelmien vuoksi. Eli seuraavilla ykkösillä on käytössää vastaremontoidut ja modernit rakennukset ilman home- tai muitakaan sisäilmaongelmia :)

      Ja Puolalanmäkeä hehkutan vielä sen verran, että sen yhteishenki on todella hyvä (ainakin meidän vuosikurssilla ja samaa oon kuullu kans menneiltä abeilta ja nykyisiltä kakkosilta) ja keskustasijainti on todella kätevä jos vaikka haluaa joskus kouluruokailun sijasta käydä jossain muualla lounaalla :)

      Vaikkakin luostiskin on hyvä vaihtoehto. Monet kaverit on Luostarivuoressa ja sanovat, että siellä on hyvät opettajat ja hyvä ilmapiiri :)

      Ps. Puolalanmäessä on yksi etu, jota ei muissa keskustan lukioissa taida ollakaan (?) eli uusintapäivä. Muissa lukioissa uusintapäiviä on joka jakson jälkeen yksi ja kahdesti vuodessa on korotuspäivä (uusintapäivissä saa suorittaa vain hylättyjä kursseja ja korotuspäivinä saa korottaa mitä tahansa arvosanaa), mutta Puolalanmäessä on yksi uusintapäivä joka jakson jälkeen ja jokaisessa uusintapäivässä saa myös korottaa hyväksyttyjä kursseja.

      Toivon, että sait jotain irti mutta molemmat ovat erinomaisia valintoja!

    • Umad?

      Jos menet luostikseen sinun pitää olla ylimielinen ja dissata kaikkia muita lukioita ja todellakin amiksia. Jos et halua dissata ja olla ylimielinen, ei oo sun paikka. Painukoot klassilliseen vaa. Luostiksen arkkivihollinen on Puolalanmäki. Muut lukiot ovat alituisia vitsinkohteita.

      • Luostis on paras

        Olen Kalervo ja dissaan kaikkia. En tullut Luostikseen hankkimaan kavereita vaan kirjoitan 10 ällää..


    • luostis

      Moikka!
      Ehdottomasti suosittelen itse Luostista! Oon nyt ite toisella luokalla eli ensi vuoden abi! Luostiksessa on monia hyviä puolia.
      1. koulurakennus on hyvässä kunnossa, ei hometta!
      2. koululta kävelee keskustaan 5-10min, busseja tulee ylös
      3. Luostin on pärjännyt turun lukioista parhaitan, äidinkielen ehdoton ykkönen!
      4. opettajat OIKEASTI välittävät oppilaista! esimerkiksi kun itse jouduin sairaalaan ,opettajat kävivät minua tervehtimässä siellä.
      5. porukka on todella mukavaa
      6. korkea keskiarvo takaa myös sen, että ne "huonommat" oppilaat rajaututvat pois.
      7. meillä on ROBIN samassa koulussa XD
      8.Paljon erilaisia juhli! kielojuhla, älyttömän hyviä P.A.N.O.N bileitä, ja joulujuhla,jossa abit tanssivat porotanssin ;) myö meillä on erittäin villi tj100 joten kannattaa vaurautua tulevat ykköset!
      9. ABEILLE ON OLEMASSA ABILA
      10.PUISTOROCK!!! YÖKOULU!!

      suosittelen luostista, jokainen saa olla oma itsensä!

    • kkvkkl

      Nobjoo syö kakaa

    • Puolala

      Puolalanmäki ehdottomasti! Ite oon tykännyt tosi paljon
      1. Koulu ihan keskustassa, eli kouluun pääsee nopeesti vaikka kauppatorilta kun tulee bussilla ja välil voi menä vaikka syömään jonnekkin keskustaan ruokailun ajaksi
      2. Tosi kivat ja osaavat opettajat, ainakin kun vertaan yläasteeseen. Oikeesti on kiinnostuneita siitä et oppilaat oppii ne jutut ja muutenkin kuulumisista
      3. Ihmiset on samanhenkisiä, sellanen Puolalanmäen henki. On aika pieni lukio niin tuntee helposti myös muita kun oman ikästä sakkia. Kaikki on tosi ystävällisiä
      4. Musapuoli. Ite oon yleislukion puolella mut toi musapuoli tuo kyl kaikennäköstä kivaa miellekin, kuten oman koulun kuorojen ja orkesterin konsertit eri juhlallisuuksissa ja muutenkin.
      5. Lukiobileet ;) (luostiksessa ei ainakaan viime vuon ollu)
      6. Pärjäs lukiovertailussa Suomen 9. parhaiten viime keväänä. (paremmin ku luostis)
      7. Vaikka on ollu suht korkeet keskiarvorajat ja opiskelijat oikeesti motivoituneita opiskelemaan (suurin osa) niin ei oo mitään hikipinkoja silti täynnä vaan oikeesti tosi kivaa porukkaa!
      8. Hyväkuntoiset ja HIENOT koulurakennukset. On siis kolme rakennusta tosi lähekkäin kylläkin ja on ihan kiva et tuntien välillä tulee vähän ulkoiltua rakennusta vaihtaessa
      9. kaikki koulun kivat tapahtumat kuten kevätretki, itsenäisyysjuhla, ulkomaanreissut, teatterimatkat, abishow, wanhat jne... :-)

    • Anonyymi

      Kun muutama vuosi sitten Turun lyseon lukio yhdistettiin Luostarivuoren lukioon ja syntyi Luostarivuoren lyseon lukio, Luostarivuoreen on päässyt alle 8:n keskiarvolla. Nyt on siis muutama vuosi ikäänkuin alennusmyynnillä mahdollisuus päästä eriomaisista yo-tuloksista tunnettuun hyvään yleislukioon. Yleisyys tarkoittaa, että yo-kokeissa tarpeellisia kursseja Luostarivuoressa voidaan tarjota erityistehtävän saaneita lukioita enemmän ja se sitten nostaa yo-koetulokset valtakunnan kärkisijoille. Tunnen opettajia sieltä ja voin kertoa, että he paitsi käyvät töissä, myös opettavat.

      Klassisen lukion erityispiirteenä on, paitsi erityistehtävät, myös klassiset kielet ja keskeinen sijainti, kuten on Puolalan lukiollakin. Oppilaitos toimii myös latinan kielen opetusharjoittelijoiden harjoittelupakkana - muiden, yleisempien aineiden aineenopettajathan opiskelevat Turun yliopiston ylläpitämässä Turun normaalikoulussa Varissuolla. Norssi, toisin kuin nämä muut koulut, on siis valtion koulu. Koska Turun iltalukio toimii samoissa Klassikon tiloissa, lukiokursseja voi kätevästi vaikka käydä uudelleen illalla samassa talossa, jos esim. kurssiarvosanan korotusmahdollisuus on jo nuorten puolella käytetty. Iltalukio tarjoaa erikoisuutena mm. kiinan ja japanin opetusta sekä ylläpitää etälukiorengasta. Yo-tulokset ovat myös klassikossa hyviä.

      Puolalanmäen lukiossa järjestetään harvinaisimpien A-kielten, esim. espanjan opetus Turussa. Lähtökohtana on, että muidenkin lukioiden opiskelijat suorittaisivat ne siellä. Myös Suomeen saapuvien ulkomaisten vaihto-oppilaiden suomen kielen opetus on järjestety Puolalassa. Hyvät yo-tulokset puhuvat Puolalankin puolesta.

      Kaikki em. lukiot ovat hyviä ja niihin valikoituvat Turun tienoon parhaiten perusopetuksessa pärjänneet. Lukio-koulutus siis valikoi ikäluokkaa - seuraava valikointi tapahtuu varusmiespalveluksessa oleville, kun katsotaan, ketkä ikäluokasta lähtevät aliupseeri- (21 % v. 2003) ja reservinupseerikoulutukseen (6 %) . Opiskelijasta sitten itsestä riippuu, miten hän senlukion hyvyyden pystyy hyödyntämään: menestys on lopulta itsestä kiinni. Kaikilla lukio-opettajilla on sama koulutus. Täytyy myös muistaa, että lukiokaan ei saa olla opiskelun päätepiste vaan Suomen parhain pohjakoulutus ylimpiin opintoihin yliopistoissa ja korkeakouluissa. Lukion jälkeen pitää olla paukkuja jatkaa mieluimmmin ilman välivuosia. Mikään muu toisen asteen oppilaitos ei anna yhtä hyviä tietoja mm. äidinkielessä, kielissä, matematiikassa ja muissa yleissivistävissä aineissa, jotka voivat olla myös ammattiaineita sellaisissa tehtävissä, joissa työskennellään lukiotietojen pohjalta - kuten esim. peruskoulun luokanopettajat, toimittajat jne.

    • Anonyymi

      ovat nyt ainakin eri puolilla Aurajokea. Puolalanmäki on about keskustassa. Haasteellinen sellaiselle jonka mieli ja veri vetää keskustan kuppiloihin ja ostoskeskukseen pörräämään kouluaikana. Luostarinvuori sopii sellaiselle joka on enempi liikunnallinen tyyppi. Urheilupuisto ihan vieressä. Myös kaupungin ilot ovat kauempana. Ei tule niin helposti karattua kesken päivän lintsaamaan.

    • Anonyymi

      Luostarivuoreen pääsee nyt v. 2020 ja ehkä vielä jonkun aikaa alle 8:n keskiarvolla, joten tilaisuus kannattaa käyttää niin kauan kun se on mahdollista: hyvän lukion alaraja tullee kyllä palautumaan entiselle korkealle tasolle. (Turun tuloksekkain lukiohan on ehdottomasti Katedralskolan i Åbo, jonne on lähes joka vuosi päässyt n. 7,5:n keskiarvolla, usein allekin, mutta yo-koetuloksissa se on ehdotonta Suomen kärkeä. Pargas svenska gymnasiumiin pääsee vielä alhaisemmin keskiarvoin ja yo-tulokset ovat sielläkin erittäin hyviä.)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe