Mun vanhemmat ei pidä rotista. Sanovat että saan niitä öttiäisiä ostaa sitten omillani niin paljon kuin sielu sietää..me asutaan Kajaanista 54km pohjois suomeen päin että ei olekasvattajia lähellä. Olisiko Viitasaaren lähellä? Ollaan menossa kummin luo yöksi Viitasaarelle ja paluu matka ois hyvä tilaisuus. Mutta miten saan edes äidin pitämään rotista`? Esitän erittäin surullista ja apaattista koska en saa rottia? :DD Jos vaikka vetoisin "Sulla oli pienenä hamsteri, myönnä pois se oli varmasti kiva vaikka nukku paljon. Minä sitä paitsi teen usein Hallalle (koiranpentu) kaksi ruokaa päivässä, leikitän sitä ja paijaan. Eikös koiranpentu, varsinkin terrieri ole vähän hankalampi kuin pari rottaa?" tai jotain tollasta :d Miten te itse saitte jyrsijänne? Neuvoja voi lähettää! Mun isä on rakentaja alalla ja tehny koirien häkkejä joten me voitas tehä isän avulla häkki? Kumpi on patempi, minkki vai rappausverkko?
Onnistusko suostuttelu?
2
86
Vastaukset
Helpoin lähteä itse ongelmasta. Miksi he eivät pidä rotista? Jos heillä on jotain selkeitä ennakkoluuloja niistä, korjaa ne ja kerro oikeaa tietoa :) Kannattaa jutella fiksusti, ja osoittaa että vanhempienkin mielipide kiinnostaa sua.
Mun äiti alunperin pelkäsi rottia, mut lopulta sain luvan omiin kun lupasin hoitaa itse (olin 15). parin viikon päästä se totesi, et ei noita voi inhota kun ne on niin ystävällisiä. En oikein muista miten se kävi, mut äiti oli aina onneksi ollut aika eläinrakas :) Ennakkoluulojen takia suosittelisin yleensä käymään katsomassa rottia omistajan luona livenä, mut siellä niitä on varmaan tosiaan aika harvassa...
Viralliset kasvattajat löytyy täältä:
http://kesyrottayhdistys.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=37
Viitasaarta lähinnä on varmaan Vagabond's Jyväskylässä. Epävirallisiakin hyviä kasvattajia kyllä on, rottapiirit on onneksi Suomessa aika pienet, joten joltakulta viralliselta kasvattajalta voisi vaikka kysellä tietäisivätkö he jonkun jolla syntyisi poikasia pohjoisempana. He saavat monesti myös poikasia kyydeillä kulkemaan lähemmäs kotia.
Koiran hoito on myös varmasti hyvä kikka osoittaa vastuullisuutta :) Varmasti vaikeampi otus kuin rotat, mutta on niissäkin oma haasteensa. Täytyy miettiä että teillä on varmasti paikka jossa rotat saa kipitellä päivittäin vapaana koiralta, ja varautua siihen et ne voi tuhota yhtä sun toista.eikun äh, tyhmä minä, vastasinkin kahdessa eri paikassa :D No mut saitpa ainakin perusteelliset ohjeet :')
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408