Talvilomaksi Lappiin

Suuntanalappi

Hei,

Olemme ajatelleet mieheni kanssa jo muutaman kerran, että olisi kivaa mennä joskus Lappiin. Kumpikaan meistä ei laskettele, joten laskettelulomasta ei ole kyse, mutta haluaisimme käydä Lapissa ja saada siitä kuitenkin mahdollisimman paljon irti (ihania maisemia, takka, viltit, peurat, joulupukit, pitkät kävelyt) eli niin sanottu rentoa oleskelemista haluttaisiin. Nyt kun emme ole koskaan siellä käyneet, niin ei ole oikeastaan minkäänlaista tietoa siitä, mihin suuntaan kannattaisi mennä, kun ei usein käy.

Jos haluaa tällaista lomaa pitää, niin mihin kannattaa suunnata? Rovaniemelle? Entäs löytyykö sieltä pieniä vuokramökkejä? Onko vinkkejä, kokemuksia? Kiitos jo etukäteen!

54

4258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuolen nauruun

      Rovaniemi ei ole edes vielä lappia typerys. Onko sanat Levi, Ylläs, Pallas, Salla, Kilpisjärvi tuttua sanoja vai ihan teille täyttä hepreaa. Ja mökkejä löytyy tuhansia.

      • lapinnoita

        Rovaniemi on kyllä Lappia, mutta talvella kannattaa suunnata noihin laskettelukeskuksiin, jos haluaa aistia oikein kunnon lappitunnelmaa. Niistä löytyy paljon muutakin aktiviteettia kuin pelkkää laskettelua. Itse suosittelen Leviä, siellä on luontoa ja rauhaa, mutta myös bilettäminen onnistuu oikein hyvin. Sieltä löytyy paljon paljon mökkejä, huoneistoja ja muita majoitusmahdollisuuksia. Kannattaa katsoa jokaisen laskettelukeskuksen nettisivuja ja niistä varmasti löytyy itselle sopiva kohde. Sitten vaan äkkiä varailemaan majoituksia, koska ne varataan tosi nopeasti, mitä lähemmäksi tuo talvisesonki tulee.
        Kivaa matkaa, Lappi on upea paikka! :)


      • Eri mieltä
        lapinnoita kirjoitti:

        Rovaniemi on kyllä Lappia, mutta talvella kannattaa suunnata noihin laskettelukeskuksiin, jos haluaa aistia oikein kunnon lappitunnelmaa. Niistä löytyy paljon muutakin aktiviteettia kuin pelkkää laskettelua. Itse suosittelen Leviä, siellä on luontoa ja rauhaa, mutta myös bilettäminen onnistuu oikein hyvin. Sieltä löytyy paljon paljon mökkejä, huoneistoja ja muita majoitusmahdollisuuksia. Kannattaa katsoa jokaisen laskettelukeskuksen nettisivuja ja niistä varmasti löytyy itselle sopiva kohde. Sitten vaan äkkiä varailemaan majoituksia, koska ne varataan tosi nopeasti, mitä lähemmäksi tuo talvisesonki tulee.
        Kivaa matkaa, Lappi on upea paikka! :)

        Jokaisella keskuksella on hyvät ja huonot puolet. Levi, kaikesta kehumisesta huolimatta, ei ole kummoinen laskettelukeskus, vaikka sitten sitä oheistoimintaa hieman enemmän löytyy. Saariselkää jotkut pitävät maastohiihtopaikkana. Ylläs taas korkeampana ja monipuolisempana laskettelupaikkana, tosin yöelämä ei ole levin tasoa. Rukaa ei kannata unohtaa. Eli ensimmäinen kysymys, mikä on oleellista kysyjälle ja millä on sitten vähemmän väliä? Valinta kannattaa tehdä sen perusteella, ei lähteä paikkaan jossa on melkein kaikkea mutta ei välttämättä sovellu kysyjän tarkoitukseen parhaiten.

        Monessa paikassa oheistoimintaa riittää myös, ei se ole Levin etu enää. Husky- ja poroajeluja, moottorikelkkoja, lumilinnoja, maisemia (parempiakin kuin Levillä) jne. Levin 12euron pizzapaikat gourme-paikkoina on yliarvostettuja, vaikka joku niitä näköjään fanittaa ;) Hesassa noita pizzoja saa puoleen hintaan, miksi matkustaa lappiin syömään surkeata ruokaa? Suurimmalta osalta ruokailu on paikasta riippumatta samanlaista, surkeaa ylirahastettua, joten itse syömme parempaa itsetehtyä ruokaa vuokrakämpälläm ainoastaa rinnepäivinä pakolliset lounassafkat tietysti ravintolasta.


      • Levi ei Lappia

        V_tun idiootti. Levi on kaukana oikeasta Lapista. Levi on örvellyspaikka missä juntit ryyppää. Hirveä kolhoosimesta.


      • Idiootille vastaaja

        Rovaniemi on Lappia!


    • Sepi6

      Minäkään en laskettele koskaan. Aika monessa laskettelukeskuksessa olen silti aikaani viettänyt. Minun suosikkini on Luosto. Aitoa Lapin maisemaa kynttiläkuusineen, mukava latuverkko, laadukkaita ravintoloita ilman jonoja, riittävän valikoiman kyläkauppa, Pyhä viihteineen sopivan lähellä, kelohonkaisia kauniita mökkejä, yms.
      Viisi hiihtolomaviikkoa olemme perheen kanssa jo Luostolla viihtyneet. Vaimo ja lapset laskettelevat kyllä, ja hissijonojakaan ei ole.

    • LAPINMIES.

      Paras palvelukokonaisuus on Levillä. On sekä palveluita että luonnonrauhaa.

      • kilpistyttö

        Missä levillä on luonnonrauhaa?? 5 km mettään ja kato että mökkitie ei ole jonkun toisen taksireitin varrella. Levi vain etelän ihmisten "joulumaa", että tälläinen on lappi, turistien mielikuvissa..ei mitään tekemistä todellisen luonnonrauhan kanssa..


    • -tuula-

      Riippuu mitä haluaa. Ap ei ilmoittanut haluavansa biletystä vaan kauniita maisemia, kävelyä, takkatulta.... niitä on varmaan joka paikassa Lapin keskuksissa tarjolla. Suosittelen hiihtokeskuksia, mökkejä on varmasti saatavilla mutta tarjonta alkaa olla vähissä jos täksi jouluksi meinaa. Hinta/laatusuhteesta joutuu varmaan tinkimään.

      Oma mökkini Luostolla on varattu jo pitkälle huhtikuulle, pääsiäisen yli. Kaksi viikkoa on keväällä vapaata, joulu myydään yleensä jo edellisenä jouluna.

      Minulle tulee ihan sairas olo kun katsonkin tuota Huipulla tuulee -Yllästä. En kertakaikkiaan kestäisi sellaista menoa. Mutta kuka tykkää mistäkin.

    • Mirizu

      Ruka ei ole Lappia...

      • Luonnon oma huvipuis

        Ruka ei varsinaisesti ole lappia mutta on muuten mahtava paikka viettää lomaa! :)

        Kaikki palvelut löytyy, käy katsomassa ruka.fi sivuilta. Löydät kaikki tiedot mökin vuokrauksesta aktiviteetteihin.

        Perheemme suuntaa pari-kolme krtaa vuodessa Rukalle. Ja aina on fiilis kuin kotiin palaisi! :)


    • numero333

      Asun Rovaniemellä ja kyllä tässä kaupungissä löytyy paljon lappi henkisyyttä mm. vuokramökit, vuokrakelkkailu, vuokramökit, joulupukin kylä, parhaat urheilumahdollisuudet Suomessa yms.

      • oiuty

        Ensinnäkin Ruka ei ole lappia vaan kainuussa. Levi on täynnä örveltäviä yritysvieraita ja ryssiä, jihuu. Suosittelisin Yllästä tai Saariselkää.


      • LOL OMG
        oiuty kirjoitti:

        Ensinnäkin Ruka ei ole lappia vaan kainuussa. Levi on täynnä örveltäviä yritysvieraita ja ryssiä, jihuu. Suosittelisin Yllästä tai Saariselkää.

        AI, että Ruka Kainuussa??? Sulla on maantieto vähän hakusessa.


      • ugöiugöiuigiu
        oiuty kirjoitti:

        Ensinnäkin Ruka ei ole lappia vaan kainuussa. Levi on täynnä örveltäviä yritysvieraita ja ryssiä, jihuu. Suosittelisin Yllästä tai Saariselkää.

        Kuusamo on Pohjois Pohjanmaata.


      • Anonyymi
        LOL OMG kirjoitti:

        AI, että Ruka Kainuussa??? Sulla on maantieto vähän hakusessa.

        itseasiassa tuo ei pidä paikkaansa


    • Inari no 1

      Inari on juuri sitä mitä mielitte, sieltä löytyy kauniit maisemat, rauhaa ja luontoa, poroja (siis ei peuroja ole missään Lapissa ;) )

    • jjl1

      Ruka on pohjois-pohjanmaata!

      • Tuttu paikka

        Koillismaata. Paikallislehti on Koillissanomat.
        Hyviä vaihtoehtoja ap:lle Ruka ja Levi, tai sitten joku pienempi paikka pohjoisempana.


      • incl moms
        Tuttu paikka kirjoitti:

        Koillismaata. Paikallislehti on Koillissanomat.
        Hyviä vaihtoehtoja ap:lle Ruka ja Levi, tai sitten joku pienempi paikka pohjoisempana.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Koillismaa


      • savon sälli

        Aivan oikein, tiesihän täällä joku että Ruka kuuluu Pohjois-Pohjanmaan maakuntaan.


    • Jussi käväissyt

      Hyvä vaihtoehto voisi olla Suomu. Yöjunalla Kemppajärvelle ja siitä Peltoperän bussilla hotellille tai vuokramökille. Takkatuli löytyy kotaravintolasta ja kylpylä hotellin alakerrasta....

      • ajan aina ohi

        Suomukaan ei ole lappia...ja muutenkin kuollut paikka. Konkurssi toisen perään ja en yhtään ihmettele.


    • Lappland

      Ivalo, Enontekiö tai Inari on aitoa Lappia. Jos eksotiikkaa haluaa niin kaikki hiihtokeskukset on kierretävä kaukaa. Kilpisjärveä tahi Utsjokea suosittelen myös.

    • katrilli2

      Jos haluatte olla pois biletyksistä ja örvellyksistä, lähtekää Sallaan, siellä on vielä jäljellä rauhaa ja erämaata. Meillä olisi jouluviikoksi mukava lomamökki vuokralle lomakeskuksessa, kun emme itse sinne nyt pääse.

    • Pummien kohde

      Miksi haluatte pilata lomanne. Lapissa käy vain alkoholistit.

    • jkkkkkkkkkkkkkk

      Saariselälle, eikä ihan keskustaan, ehkä Laanilan suunnalle

    • Sannna

      Suosittelen Leviä! Mahtava ja kaunis paikka talvella. Ja on todellakin muutakin tekemistä kuin hiihto ja laskettelu! :)

      • hyi hemmetti

        Levi on ihan syvältä perseestä. Kaukana oikeasta Lapista. Levillä pyörii kaiken maailman juopot ja firmojen örveltäjät.


    • Lapinhiihtäjä

      Kävijämäärissä Levi on ykkönen, ja siihen on hyvät syyt. Kattavin palveluvalikoima ja se, että kaikki on kävelymatkan päässä jos asuu keskuksen keskustassa tai lähellä sitä.

      Suosiossa mitattuina Ylläs ja Ruka tulevat seuraavina. Ylläs on alueena ja tunturina selvästi suurempi, mutta myös palvelut ovat laajemmalle alueelle levittyneet. Pelkkää laskettelua ajatellen ylivoimainen ykkönen. Ruka taas on vähän kaikilta osiltaan tietynlainen "pienois-Levi", eli hyvin samantyyppinen mutta pienempi.

    • tOMi tommi jovel

      2 mterinen talvisota lapissa tunurihevosela pk 76

    • pallaksen yrittäjä
    • kaappon jounhi
    • vanha pukki

      Saariselkä myös hyvä paikka!

      http://www.youtube.com/watch?v=Lc0iPCkK694

    • Syrjempään kauemmas

      Eihän noi isot hiihtokeskukset ole enää mitään Lappia, ne on turistikeskuksia joista Lapin taika kaukana. Kyllähän joku kiinalainen varmaan saa sieltä elämyksiä mutta OIKEA Lappi on niistä kaukana. Joulupukitkin on siellä kännissä!

      • Turpakii sä äskeinen

        Tuossa olet kyllä väärässä! Olen itse käynyt Lapissa monta kertaa esim. Levillä, Ylläksellä, Rukalla.... Ja varsinkin Levi ja Ruka ovat ihania paikkoja, eivätkä mitään turistikeskuksia!


      • todellakin ovat
        Turpakii sä äskeinen kirjoitti:

        Tuossa olet kyllä väärässä! Olen itse käynyt Lapissa monta kertaa esim. Levillä, Ylläksellä, Rukalla.... Ja varsinkin Levi ja Ruka ovat ihania paikkoja, eivätkä mitään turistikeskuksia!

        Jos eivät ole turistikeskuksia niin mitä?


      • Napapiiri rajana
        Turpakii sä äskeinen kirjoitti:

        Tuossa olet kyllä väärässä! Olen itse käynyt Lapissa monta kertaa esim. Levillä, Ylläksellä, Rukalla.... Ja varsinkin Levi ja Ruka ovat ihania paikkoja, eivätkä mitään turistikeskuksia!

        vai ei ole Levi eikä Ruka turistikeskuksia....tilastojen mukaan siellä ainakin heitä eniten on. Ja Ruka ei ole edes lappia eli senkin tästä nyt opit kun et sitäkään tyhmä tiennyt.


    • RukaLevi<3

      Kannattaa ehdottomasti mennä Leville tai Rukalle, olen itse käynyt niissä molemmissa monta kertaa ja jos haette enemmän joulun tunnelmaa, niin kannattaa mennä Rukalle, mutta nuo molemmat paikat ovat ihania. :)

      • etkö tiennyt?

        Ruka ei ole lappia....


    • vieras4

      suosittelen Saariselkää ja Pyhää, itse olen ainakin niissä käynyt. Saat todennäköisesti hyviä ja halpojakin lomamökkejä itse paikan päällä pelkästään kyselemällä ja lukemalla kylttejä.

    • Pyhätunturi on todella mukava ja viihtyisä paikka lapissa, minulta voi vuokrata mökin

      • Jormaliinixxxlmk

        Pyhätunturi on tosiaankin hyvä paikka !


    • jouni.

      Saariselkä tai vaihtoehtona Ylläs.
      Itse menen Saariselälle.

    • Ivaloon

      Mulla olisi kertoa sulle Ivalojoki varresta talo vuokralle.
      Ja norwegian lentää hki-ivalo suorana koko talven. Ilmoittelehan jos kiinnostaa.

    • Jotkut matkamerkityk

      Olen käynyt heinäkuun lopulla Sevettijärvellä v. -66. Oli hienot säät eikä mäkäriä.
      Samoin talvella pari kertaa länsilappiSuomessa ja hienot säät paitsi kerran olin
      yksin hiihtoretkellä, side piti korjata matkalla, sit´ hävis hetkeksi energiat ja alkoi
      tuulla eikä leipääkään saanut heti niellyksi kun sylkeä ei vähään aikaan tullut. Niin
      painelin tunturilakien suojapuolta hiljalleen eteenpäin ja vireys alkoi palautua. Jo
      arvelin etten toiste siten yksin lähde, kun olin onnellisesti saapunut silloiselle
      Revontulimajalle, jossa vietimme porukalla kiitoshetkiä. Taisi olla Urho-huone
      jossa nukuin sohvalla ja vuoteella vuoroin. Sohvalla sai paremmat unet liekö
      UKK:kin siinä lepäillyt aikoinaan. Vielä oli joku syksy vapauttava Vapaakirkon,
      taisi olla Jerismajaretki JS:n Siniristin puitteissa, Josta sain hyviä tunturi- toveri-
      ym. muistoja jotka eivät kulu vanhetessaan, Toista on siellä toveruus ja luonto.

      • RIEKONKIEPPI2

        Jos rauhallista paikkaa haette,niin menkää Kiilopäälle.Siellä ei jupit ja tekstiilihiihtäjät hillu. On tosi erämaata,hyvät majapaikat,savusauna,avanto eivätkä hinnat kukkaroa rasita.Siispä KIILOPÄÄLLE !!


    • iFLsbv

      Jos haluat jotain rauhallisempaa jossa ei ole yöelämää niin suosittelen Olosta tai pallasta. Kävin itse viime syksynä Saariselällä ja tykästyin siihen paikkaa, ruska aikaan siellä on todella mielekkäät kävelyreitit. Minusta Levi ja Ruka on enempi tommosia biletysmestoja toki siellä voi hiihdelläkkin. saariselän läheltä löytyy myös Inarin ja Ivalo missä voi käydä kattelemassa elämää.

      • Leviltä?

        Olisiko kenelläkään vuokrata mokkiä tms. ajalle 30.1.-2.2. Leviltä, mahdollisimman läheltä keskusta? Mailini on [email protected].


    • Lomapaketit

      Huippuedullisia viikon lomapaketteja saatavilla mm. Rukalle, Saariselälle, Pyhälle, Sallalle ja Naruskalle. Tiedustella voipi osoitteesta [email protected]

    • tanssikaverii....

      Olenkin leville menossa hiihtel. / laskett. yms. nyt kun on tulossa aurink. päivii , oiskohan kaverii tulossa ukm 50 miehelle ,,?

    • ilves94

      Suosittelen hotelli korpikartanoa, jossa itse toimin kokkina:

      http://www.menesjarvi.fi/index_su.htm

      Erämaahotelli, kaukana kaupungin vilskeessä.. omassa rauhassa ja mahtavissa maisemissa!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4377
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4315
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4026
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2907
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2561
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2128
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2104
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      198
      2044
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1675
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe