Haluaisin autooni selkeämpää ääntä ja nykyinen auton mukana tullut äänentoisto tahtoo puuroutua helposti satasen tuntinopeudella. En tiedä autohifistä juurikaan mitään joten jos tavoite on vain selkeä ja tarkempi ääni niin kuinka paljon parannusta erillissetit ostamalla pääsee kuin auton valmissysteemit? Mistään jumputuksesta en perusta, toki bassojenkin täytyy erottua selkeästi.
Autohifi vs valmiskaiuttimet
31
7863
Vastaukset
- 5tertw
Riippuu minkälaiset vehkeet autossa valmiina on ja se taas riippuu mikä auto on kyseessä. Autosta riippuen sitten vaihtelee kuinka hyvät valmisasennuspaikat sieltä löytyy äänentoiston kannalta. Jo tekemällä hieman vaimennusta etuoviin ja tukevoittamalla orkkiskajareiden asennusta, saadaan yleensä merkittävä parannus aikaan. Sitten jos haluaa siityä seuraavalle tasolle voi vaihtaa kaiuttimet hieman parempiin, mutta tällöin pitäisi melkeenpä hankkia myös erillinen vahvistin niitä soittamaan. Soittimen tehoilla bassot alkavat jäämään jalkoihin millä vaan kaiuttimilla siellä satasen nopeuksissa... karrikoiden ilmaistuna.
- Professori kinnunnne
Sijottamalla satasen vaimennusmattoihin, saat paremman lopputuloksen kuin sijottamalla satasen uusiin kaiuttimiin.
Tässä tehtävälistaa:
- Vaimennus
- vahvistin
- soitin dsp:llä
- kaiuttimet
-subwoofer vahvistimella jos tarpeen- kassakas
Sijottamalla satasen vaimennusmattoihin, saat paremman lopputuloksen kuin sijottamalla satasen uusiin kaiuttimiin.
Tässä tehtävälistaa:
- Vaimennus
- vahvistin
- soitin dsp:llä
- kaiuttimet
-subwoofer vahvistimella jos tarpeen
Satasella ei noita kaikkia saa millään, korkeintaan tuon vaimennuksen. - Professori kinnunnne
kassakas kirjoitti:
Sijottamalla satasen vaimennusmattoihin, saat paremman lopputuloksen kuin sijottamalla satasen uusiin kaiuttimiin.
Tässä tehtävälistaa:
- Vaimennus
- vahvistin
- soitin dsp:llä
- kaiuttimet
-subwoofer vahvistimella jos tarpeen
Satasella ei noita kaikkia saa millään, korkeintaan tuon vaimennuksen.En sanonutkaan että kaikkia noita saa satasella, vaan se oli vertaus siitä mikä kannattaa. tehtävälista oli vain malli siitä missä järjestyksessä ruveta autoa päivittämään.
- Anonyymi
no ei kyllä saa. 150 saa jo etteen ja taakse kajarit 4ohin ja 92db llä soittaa orig mankalla ihan eri sävelet, sub paranna mitään laatua turhaa rahaa vähän enempi alatoistoa vaan.
- High end
Vakiovehkeet voi olla minkä laatuisia tahansa. Etenkin jos kyseessä vanha ja halpa auto ääneksi ehkä riittänyt, että jotain kuuluu.
Soitin voi olla ihan asiallinenkin, kaiuttumistahan se ääni kuuluu. Helpoimmalla ääntä saa paremmaksi vaihtamalla kaiuttimet laadukkaampiin.Siinäpä samalla kaiuttimia vaihdellessa iskee jotain filliä koteloihinkin. Näissä vaimennusmateriaaleissa muuten sellanen juttu, saattavat estää tuulettumista ja lisätä ruostumista.Ihan alustamassa toimii monasti oikein hyvin. Jonkinlainen subbari hyvä olemassa, aktiivisub helpoimpia laittaa, eikä maksakaan älyttömästi.
Niettä jos ei ole ajatuksena polttaa valtavia rahamääriä ja tehdä eläissään muutaki, kuin ährätä autostereoitten kanssa, satsaisin laadukkaisiin kaiuttimiin alkuperäisten tilalle ja ostaisin aktiivisubbarin.
Sillä, onko kaiutin erisllissatsia tai koaksiaali, ei ole niin merkitystä, vähän sama jos alkaisi inttämään kaksitiekajareitten ja nelitiekajareitten välisistä äänenlaatu eroista. Olemassa aivan kamalia erillissatseja ja todella hyviä koaksiaaleja. Erilliset isotöisempiä asentaa, se kai paraspuoli, saa ylä-äänet parempiin paikkoihin, kuin auton omat kajarit.
Josnyt ui rahassa ja aikaa piisaa, voihan sitä näperrellä kaikenmaailman prosessoreitten ja vahvitimien, jne kanssa. Noin musiikinkuuntelemisen kannalta siitä ei paljoakaan hyötyä, auto kuitenkin surkein mahdollinen paikka rakentaa äänentoistoa, ei siitä hyvää saa oikein mitenkään, etenkin kun ottaa huomioon, autossa lisäksi aina taustamelua ja ilmatilakin mitättömän pieni. ikinä ei muuten ole näkynyt, että joku olisi koittanut rakentaan vessaan konserttisalia.Autoon yrittävät, omituista idiotismia. ääntä voi parannella ja saada kohtuullisenhyväksikin, mutta siinä palaa älyttömästi rahaa, eikä lopputulos kuitenkaan ole konserttisalin veroinen.- rewrf
En ottaisi vastaan ohjeita tuommoiselta "High end":istä jolla on noin vahvat ennakkoluulot ja näkemykset että ohjeistus on hyvin puolueellista.
Siksipä siellä autossa niitä prosessoreita käytetäänkin että päästään kompensoimaan olosuhteiden tuomia haasteita. Eivät ole välttämättömiä, mutta kun osaa niin lopputulema on 100% varmasti parempi.
Tämä maa on tulvillaan autoja jotka on rakennettu ja säädetty siihen pisteeseen että siellä soi melko(ellei jopa helvetin) hyvin ja luonnollisesti. Käy huviksesi kuuntelemassa joskus. - 4orkgp23+923+p
rewrf kirjoitti:
En ottaisi vastaan ohjeita tuommoiselta "High end":istä jolla on noin vahvat ennakkoluulot ja näkemykset että ohjeistus on hyvin puolueellista.
Siksipä siellä autossa niitä prosessoreita käytetäänkin että päästään kompensoimaan olosuhteiden tuomia haasteita. Eivät ole välttämättömiä, mutta kun osaa niin lopputulema on 100% varmasti parempi.
Tämä maa on tulvillaan autoja jotka on rakennettu ja säädetty siihen pisteeseen että siellä soi melko(ellei jopa helvetin) hyvin ja luonnollisesti. Käy huviksesi kuuntelemassa joskus.Minusta nimim. High endin ohjeet ja mielipiteet olivat hyvinkin asiallisia.
Aloittaja ei kertonut autostaan, siinä olevasta äänentoistojärjestelmästä tai äänentoistolle asettamastaan vaatimustasosta läheskään riittävästi, että muiden, kuin yleisluonteisten ohjeiden kertominen olisi mahdollista tai ainakaan erityisen järkevää.
Yhdelle kuuntelijalle lievästi puuroutunut ääni saattaa toiselle olla vielä täysin kuunneltavaa, mutta kolmannelle sietämätöntä säröä.
Tiedämme vain, että aloittajan mielestä äänentoisto alle 100km/h nopeuksissa on vielä HÄNEN OMASTA MIELESTÄÄN siedettävällä tasolla, mutta puuroutuu suuremmissa nopeuksissa.
Aloitusviestistä saa lisäksi sellaisen käsityksen, että kyseessä on jonkin automallin "vakioäänentoisto", mikä käytännössä voi tarkoittaa melko lailla eritasoisia järjestelmiä.
Siksi pidän neuvoa uusien kaiuttimien ja aktiivisubbarin hankkimisesta sekä asentamisesta (mukaan lukien asennuspaikkojen / koteloiden korjailun) asiallisena ja hyvänä, ainakin siihen saakka, kunnes saamme lisätietoja itse autosta ja nykyisestä äänentoistojärjestelmästä.
On totta, että autoon saadaan rahalla hyvänlaatuinen äänentoisto, mutta VAIN SILLOIN, KUN AUTO EI OLE AJOSSA. - rewrf
4orkgp23+923+p kirjoitti:
Minusta nimim. High endin ohjeet ja mielipiteet olivat hyvinkin asiallisia.
Aloittaja ei kertonut autostaan, siinä olevasta äänentoistojärjestelmästä tai äänentoistolle asettamastaan vaatimustasosta läheskään riittävästi, että muiden, kuin yleisluonteisten ohjeiden kertominen olisi mahdollista tai ainakaan erityisen järkevää.
Yhdelle kuuntelijalle lievästi puuroutunut ääni saattaa toiselle olla vielä täysin kuunneltavaa, mutta kolmannelle sietämätöntä säröä.
Tiedämme vain, että aloittajan mielestä äänentoisto alle 100km/h nopeuksissa on vielä HÄNEN OMASTA MIELESTÄÄN siedettävällä tasolla, mutta puuroutuu suuremmissa nopeuksissa.
Aloitusviestistä saa lisäksi sellaisen käsityksen, että kyseessä on jonkin automallin "vakioäänentoisto", mikä käytännössä voi tarkoittaa melko lailla eritasoisia järjestelmiä.
Siksi pidän neuvoa uusien kaiuttimien ja aktiivisubbarin hankkimisesta sekä asentamisesta (mukaan lukien asennuspaikkojen / koteloiden korjailun) asiallisena ja hyvänä, ainakin siihen saakka, kunnes saamme lisätietoja itse autosta ja nykyisestä äänentoistojärjestelmästä.
On totta, että autoon saadaan rahalla hyvänlaatuinen äänentoisto, mutta VAIN SILLOIN, KUN AUTO EI OLE AJOSSA.Minustapa taas ei. Niin kärkästä oman mielipiteen esille tuontia ja faktat paikkansapitämättömiä niin tuon voi ottaa korkeintaan jonkun ihmisen mielipiteenä, ei minkään sortin totuutena.
Aloittajalle voi hyvinkin toimia uudet kaiuttimet ja aktiivisubit, mutta se että auto on toivoton paikka saada hyvää ääntä aikaiseksi on fuulaata. Hyvin toteutetty äänentoisto on parempi sekä paikallaan että ajossa, vaikka siellä taustamelua olisikin. Vaimennusta ja ajokäyttöön tehtyjä säätöjä niin pitää olla melkoinen erkki että ei osaa nauttia musiikista.
Ehkä jos halutaan kuunnella jonkin sortin puronlotinaa ja sirkan siritystä niin se auto ei ole oikea paikka kuunnella sitä motarinopeuksilla, mutta ihan perusmusiikista osaan nauttia kunnon kokoonpanolla huomattavasti enemmän kuin millään toistaiseksi vastaan tulleella orkkiskokoonpanolla.
Jos auto on lähtökohtaisesti hiljainen ajettava niin ei tarvise paljoakaan nostaa volyymiä ja ajomelusta ei tietoakaan. - o4gjre9i+239i0
rewrf kirjoitti:
Minustapa taas ei. Niin kärkästä oman mielipiteen esille tuontia ja faktat paikkansapitämättömiä niin tuon voi ottaa korkeintaan jonkun ihmisen mielipiteenä, ei minkään sortin totuutena.
Aloittajalle voi hyvinkin toimia uudet kaiuttimet ja aktiivisubit, mutta se että auto on toivoton paikka saada hyvää ääntä aikaiseksi on fuulaata. Hyvin toteutetty äänentoisto on parempi sekä paikallaan että ajossa, vaikka siellä taustamelua olisikin. Vaimennusta ja ajokäyttöön tehtyjä säätöjä niin pitää olla melkoinen erkki että ei osaa nauttia musiikista.
Ehkä jos halutaan kuunnella jonkin sortin puronlotinaa ja sirkan siritystä niin se auto ei ole oikea paikka kuunnella sitä motarinopeuksilla, mutta ihan perusmusiikista osaan nauttia kunnon kokoonpanolla huomattavasti enemmän kuin millään toistaiseksi vastaan tulleella orkkiskokoonpanolla.
Jos auto on lähtökohtaisesti hiljainen ajettava niin ei tarvise paljoakaan nostaa volyymiä ja ajomelusta ei tietoakaan.Yksilöi tarkemmin! Mitkä kaikki faktat nimim. High endin kirjoituksessa olivat mielestäsi paikkansapitämättömiä?
Ja usko pois, kyllä se on ihan totta, että ( LIIKKUVA ) auto on toivoton paikka nauttia HYVÄSTÄ äänentoistosta. Vaikka olisi minkälaiset vaimennukset ja vaikka kuinka kallis auto, taustamelu on aina liikkeellä ollessa on niin voimakasta, että kuunteluelämys jää väkisinkin vajaaksi. Yksilökohtainen asia sitten, kuinka paljon ko. puute ketäkin häiritsee.
Toki hyvin rakennettu ja viritetty laitteisto soi liikkeelläkin ollessa merkittävästi paremmin kuin huono, mutta autossa taustamelu on aina olemassa. Voimakkaasti kompressoidulla materiaalilla se häiritsee vähemmän kuin esim. konserttimusiikilla, mutta silti se on olemassa. - rewrf
o4gjre9i+239i0 kirjoitti:
Yksilöi tarkemmin! Mitkä kaikki faktat nimim. High endin kirjoituksessa olivat mielestäsi paikkansapitämättömiä?
Ja usko pois, kyllä se on ihan totta, että ( LIIKKUVA ) auto on toivoton paikka nauttia HYVÄSTÄ äänentoistosta. Vaikka olisi minkälaiset vaimennukset ja vaikka kuinka kallis auto, taustamelu on aina liikkeellä ollessa on niin voimakasta, että kuunteluelämys jää väkisinkin vajaaksi. Yksilökohtainen asia sitten, kuinka paljon ko. puute ketäkin häiritsee.
Toki hyvin rakennettu ja viritetty laitteisto soi liikkeelläkin ollessa merkittävästi paremmin kuin huono, mutta autossa taustamelu on aina olemassa. Voimakkaasti kompressoidulla materiaalilla se häiritsee vähemmän kuin esim. konserttimusiikilla, mutta silti se on olemassa.Eikö se tullut vielä selväksi?
"""Vakiovehkeet voi olla minkä laatuisia tahansa. Etenkin jos kyseessä vanha ja halpa auto ääneksi ehkä riittänyt, että jotain kuuluu.""""
Olen samaa mieltä.
""""Soitin voi olla ihan asiallinenkin, kaiuttumistahan se ääni kuuluu. Helpoimmalla ääntä saa paremmaksi vaihtamalla kaiuttimet laadukkaampiin.Siinäpä samalla kaiuttimia vaihdellessa iskee jotain filliä koteloihinkin. Näissä vaimennusmateriaaleissa muuten sellanen juttu, saattavat estää tuulettumista ja lisätä ruostumista.Ihan alustamassa toimii monasti oikein hyvin. Jonkinlainen subbari hyvä olemassa, aktiivisub helpoimpia laittaa, eikä maksakaan älyttömästi.""""
Olen hieman eri mieltä. Soitin vaikuttaa yllättäin myös sointiin. Jos jonkun vanhan kasettidekin tai 90-luvun halvimman Sony CD-soittimen tilalle vaihdetaan nykyaikainen, ei tarvitse olla edes lippulaivamalli, soitin niin äänenlaatu paranee. Siitä tulee selkeämpää ja dynaamisesti parempaa. Muutoin ei suuremmin erimielisyyksiä. Vaimennusta tehdessä ei yleensä(jos koskaan) ilmene jälkikäteen ongelmia kun tehdään pohjatyöt kunnolla.
""""Niettä jos ei ole ajatuksena polttaa valtavia rahamääriä ja tehdä eläissään muutaki, kuin ährätä autostereoitten kanssa, satsaisin laadukkaisiin kaiuttimiin alkuperäisten tilalle ja ostaisin aktiivisubbarin.""""
Laadukkaat kaiuttimet eivät tee juuri mitään, jos niille ei tehdä arvoistaan asennusta. Suurempi hyöty on parantaa alkuperäisten kajareiden asennusta kuin lätkäistä uudet hienot kajarit alkuperäisiin muoveihin kiinni. Uudet kajarit ja niille asianmukainen asennus ja homma toimii. Aktiivisubikin voi olla kiva lisä.
""""Sillä, onko kaiutin erisllissatsia tai koaksiaali, ei ole niin merkitystä, vähän sama jos alkaisi inttämään kaksitiekajareitten ja nelitiekajareitten välisistä äänenlaatu eroista. Olemassa aivan kamalia erillissatseja ja todella hyviä koaksiaaleja. Erilliset isotöisempiä asentaa, se kai paraspuoli, saa ylä-äänet parempiin paikkoihin, kuin auton omat kajarit.""""
Miten sen nyt ottaa. Erkki Essonbaarille ei varmaan olekaan merkitystä, mutta henk. koht. valitsen erkkasarjan kuin koksun. Syystä että monia on kokeiltu ja erkkasarjalla aina saatu paras lopputulos. Koksun hyvä toimivuus vaatii paljon enemmän vaivaa, kun suht iso elementti pitäisi saada mielellään kojelaudan päälle ja vielä suunnattuna. Etunahan toki on että diskantti ja keskiääni tulee samasa lähteestä, jolloin viive ja vaihevirheitä ei pääse syntymään. Kuitenkin asennusvaiva on huomattavasti isompi kuin erkkasarjan erilliselementtien säätäminen yhteensopiviksi. Jos se koksu soi siellä polvien alapuolella niin on se hieman urpoa kyllä. Edes kun diskantit ovat kojiksella niin ääneen saa ihan uusia ulottuvuuksia... tästä "High end" mainitsikin. - rewrf
rewrf kirjoitti:
Eikö se tullut vielä selväksi?
"""Vakiovehkeet voi olla minkä laatuisia tahansa. Etenkin jos kyseessä vanha ja halpa auto ääneksi ehkä riittänyt, että jotain kuuluu.""""
Olen samaa mieltä.
""""Soitin voi olla ihan asiallinenkin, kaiuttumistahan se ääni kuuluu. Helpoimmalla ääntä saa paremmaksi vaihtamalla kaiuttimet laadukkaampiin.Siinäpä samalla kaiuttimia vaihdellessa iskee jotain filliä koteloihinkin. Näissä vaimennusmateriaaleissa muuten sellanen juttu, saattavat estää tuulettumista ja lisätä ruostumista.Ihan alustamassa toimii monasti oikein hyvin. Jonkinlainen subbari hyvä olemassa, aktiivisub helpoimpia laittaa, eikä maksakaan älyttömästi.""""
Olen hieman eri mieltä. Soitin vaikuttaa yllättäin myös sointiin. Jos jonkun vanhan kasettidekin tai 90-luvun halvimman Sony CD-soittimen tilalle vaihdetaan nykyaikainen, ei tarvitse olla edes lippulaivamalli, soitin niin äänenlaatu paranee. Siitä tulee selkeämpää ja dynaamisesti parempaa. Muutoin ei suuremmin erimielisyyksiä. Vaimennusta tehdessä ei yleensä(jos koskaan) ilmene jälkikäteen ongelmia kun tehdään pohjatyöt kunnolla.
""""Niettä jos ei ole ajatuksena polttaa valtavia rahamääriä ja tehdä eläissään muutaki, kuin ährätä autostereoitten kanssa, satsaisin laadukkaisiin kaiuttimiin alkuperäisten tilalle ja ostaisin aktiivisubbarin.""""
Laadukkaat kaiuttimet eivät tee juuri mitään, jos niille ei tehdä arvoistaan asennusta. Suurempi hyöty on parantaa alkuperäisten kajareiden asennusta kuin lätkäistä uudet hienot kajarit alkuperäisiin muoveihin kiinni. Uudet kajarit ja niille asianmukainen asennus ja homma toimii. Aktiivisubikin voi olla kiva lisä.
""""Sillä, onko kaiutin erisllissatsia tai koaksiaali, ei ole niin merkitystä, vähän sama jos alkaisi inttämään kaksitiekajareitten ja nelitiekajareitten välisistä äänenlaatu eroista. Olemassa aivan kamalia erillissatseja ja todella hyviä koaksiaaleja. Erilliset isotöisempiä asentaa, se kai paraspuoli, saa ylä-äänet parempiin paikkoihin, kuin auton omat kajarit.""""
Miten sen nyt ottaa. Erkki Essonbaarille ei varmaan olekaan merkitystä, mutta henk. koht. valitsen erkkasarjan kuin koksun. Syystä että monia on kokeiltu ja erkkasarjalla aina saatu paras lopputulos. Koksun hyvä toimivuus vaatii paljon enemmän vaivaa, kun suht iso elementti pitäisi saada mielellään kojelaudan päälle ja vielä suunnattuna. Etunahan toki on että diskantti ja keskiääni tulee samasa lähteestä, jolloin viive ja vaihevirheitä ei pääse syntymään. Kuitenkin asennusvaiva on huomattavasti isompi kuin erkkasarjan erilliselementtien säätäminen yhteensopiviksi. Jos se koksu soi siellä polvien alapuolella niin on se hieman urpoa kyllä. Edes kun diskantit ovat kojiksella niin ääneen saa ihan uusia ulottuvuuksia... tästä "High end" mainitsikin.""""Josnyt ui rahassa ja aikaa piisaa, voihan sitä näperrellä kaikenmaailman prosessoreitten ja vahvitimien, jne kanssa. Noin musiikinkuuntelemisen kannalta siitä ei paljoakaan hyötyä, auto kuitenkin surkein mahdollinen paikka rakentaa äänentoistoa, ei siitä hyvää saa oikein mitenkään, etenkin kun ottaa huomioon, autossa lisäksi aina taustamelua ja ilmatilakin mitättömän pieni. ikinä ei muuten ole näkynyt, että joku olisi koittanut rakentaan vessaan konserttisalia.Autoon yrittävät, omituista idiotismia. ääntä voi parannella ja saada kohtuullisenhyväksikin, mutta siinä palaa älyttömästi rahaa, eikä lopputulos kuitenkaan ole konserttisalin veroinen.""""
Ja tästä kuten todettua olemme hyvin eri mieltä. Millä tavalla prosessoreiden, vahvistimien jne kanssa näpertelyllä ei ole musiikinkuuntelemisen kannalta hyötyä? Koska se auto on niin haastava ympäristö tuottaa hyvälaatuista ääntä, on kehitetty nämä apukeinot Heikki Hifin kaveriksi. Ilman viivekorjausta on liki mahdoton saada stereokuvaa kohdilleen. Equlla taas saadaan korjattua asioita jotka eivät asennuksilla ja suuntaamisilla vielä ole kohdistuneet. Eli asioita joita auto olosuhteena antaa haasteeksi.
Mistähän tämä vessan-vertauskuva on lähtöisin. Siitä että tila on pieni? No onko siellä vessassa yleensä lähtökohtaisesti edes mitään perusradiota? Niin.. ei. Autossa semmoinen on ja sinne on annettu eväät lähteä sitä parantelemaan. Ootko törmännyt semmoisiin yrityksiin jotka kauppaavat parannusta WC-äänentoistiin? Joo en minäkään. Ootko törmännyt yritystä jotka kauppaavat parannusta auto-äänentoistoon? Jep niin minäkin.
Jos väität että autoon ei saa parannusta äänentoistoon, olipa se paikallaan tai ajossa, voit yhtä hyvin väittää että eri kaiuttimien, vahvistimien tai soittimien välillä ei ole äänenlaatueroja. Ja tässä vaiheessa sinun kanssa on täysin turha keskustella asiasta, koska niitä eroja on ja ne on osoitettu miljoonissa erilaisissa testeissä. Yllätykseksi voi tulla että ne myös kuulee omalla korvalla.
Konserttisalista sen verran että luuletko olohuoneessasi soivan kuin konserttisalissa? Epäilen vahvasti että ei. Ja kuten aiemmin mainitsin käy joskus tilaisuuden tullen kuuntelemassa Hifiautoa niin voit yllättyä. Ties vaikka kotiteatterissasikin olisi vielä petraamisen varaa.
""""Ja usko pois, kyllä se on ihan totta, että ( LIIKKUVA ) auto on toivoton paikka nauttia HYVÄSTÄ äänentoistosta. Vaikka olisi minkälaiset vaimennukset ja vaikka kuinka kallis auto, taustamelu on aina liikkeellä ollessa on niin voimakasta, että kuunteluelämys jää väkisinkin vajaaksi. Yksilökohtainen asia sitten, kuinka paljon ko. puute ketäkin häiritsee.""""
Miksi mun pitäisi uskoa kun tiedän väitteen vääräksi? Vuodesta -98 melko aktiivisesti rakennelleena Puhut kuin et uskaltaisi pitää stereoita edes päällä ajossa, kun on se niin hirveetä kuraa.. jostakinhan saattaa kuulua suhinaa. Mulla on kotona ihan kohtuu laadukas setti. Muun muassa Yamahan RX-A2020 pääte ja saman tason toistimet. Autossa myöskin itse asentamani keskitasoa arvokkaammat ja siten ehkä myös hieman paremmat vehkeet. Siellä uskomatonta mutta totta soi helvetin paljon paremmin kuin auton ostohetkellä ja nautin joka kilometristä. Ajoin tuossa yksi päivä kaverin Nissanilla ja se jos mikä oli karseaa kuultavaa kun rokki raikasi hattuhyllyltä. Semmoista kihinää, sihinää ja kuminaa että siitä oli kieltämättä nautinto kaukana.
No sinä et musiikista näemmä autossa osaa nauttia. Sääli, mutta ei ole onneksi pois minulta. Uskot epäilemättä että kukaan muukaan ei siitä autossa nauti? Ihan outouttaan ostelevat parempia laitteita sinne? Ovat joskus kuulleet jonkun autossa soivan hyvin ja sitten ostetaan itsellekin parannusta että ei vahingossakaan menisi nautinnon puolelle. On se semmoista.. - pwijrfpr2iwp29iw3
rewrf kirjoitti:
""""Josnyt ui rahassa ja aikaa piisaa, voihan sitä näperrellä kaikenmaailman prosessoreitten ja vahvitimien, jne kanssa. Noin musiikinkuuntelemisen kannalta siitä ei paljoakaan hyötyä, auto kuitenkin surkein mahdollinen paikka rakentaa äänentoistoa, ei siitä hyvää saa oikein mitenkään, etenkin kun ottaa huomioon, autossa lisäksi aina taustamelua ja ilmatilakin mitättömän pieni. ikinä ei muuten ole näkynyt, että joku olisi koittanut rakentaan vessaan konserttisalia.Autoon yrittävät, omituista idiotismia. ääntä voi parannella ja saada kohtuullisenhyväksikin, mutta siinä palaa älyttömästi rahaa, eikä lopputulos kuitenkaan ole konserttisalin veroinen.""""
Ja tästä kuten todettua olemme hyvin eri mieltä. Millä tavalla prosessoreiden, vahvistimien jne kanssa näpertelyllä ei ole musiikinkuuntelemisen kannalta hyötyä? Koska se auto on niin haastava ympäristö tuottaa hyvälaatuista ääntä, on kehitetty nämä apukeinot Heikki Hifin kaveriksi. Ilman viivekorjausta on liki mahdoton saada stereokuvaa kohdilleen. Equlla taas saadaan korjattua asioita jotka eivät asennuksilla ja suuntaamisilla vielä ole kohdistuneet. Eli asioita joita auto olosuhteena antaa haasteeksi.
Mistähän tämä vessan-vertauskuva on lähtöisin. Siitä että tila on pieni? No onko siellä vessassa yleensä lähtökohtaisesti edes mitään perusradiota? Niin.. ei. Autossa semmoinen on ja sinne on annettu eväät lähteä sitä parantelemaan. Ootko törmännyt semmoisiin yrityksiin jotka kauppaavat parannusta WC-äänentoistiin? Joo en minäkään. Ootko törmännyt yritystä jotka kauppaavat parannusta auto-äänentoistoon? Jep niin minäkin.
Jos väität että autoon ei saa parannusta äänentoistoon, olipa se paikallaan tai ajossa, voit yhtä hyvin väittää että eri kaiuttimien, vahvistimien tai soittimien välillä ei ole äänenlaatueroja. Ja tässä vaiheessa sinun kanssa on täysin turha keskustella asiasta, koska niitä eroja on ja ne on osoitettu miljoonissa erilaisissa testeissä. Yllätykseksi voi tulla että ne myös kuulee omalla korvalla.
Konserttisalista sen verran että luuletko olohuoneessasi soivan kuin konserttisalissa? Epäilen vahvasti että ei. Ja kuten aiemmin mainitsin käy joskus tilaisuuden tullen kuuntelemassa Hifiautoa niin voit yllättyä. Ties vaikka kotiteatterissasikin olisi vielä petraamisen varaa.
""""Ja usko pois, kyllä se on ihan totta, että ( LIIKKUVA ) auto on toivoton paikka nauttia HYVÄSTÄ äänentoistosta. Vaikka olisi minkälaiset vaimennukset ja vaikka kuinka kallis auto, taustamelu on aina liikkeellä ollessa on niin voimakasta, että kuunteluelämys jää väkisinkin vajaaksi. Yksilökohtainen asia sitten, kuinka paljon ko. puute ketäkin häiritsee.""""
Miksi mun pitäisi uskoa kun tiedän väitteen vääräksi? Vuodesta -98 melko aktiivisesti rakennelleena Puhut kuin et uskaltaisi pitää stereoita edes päällä ajossa, kun on se niin hirveetä kuraa.. jostakinhan saattaa kuulua suhinaa. Mulla on kotona ihan kohtuu laadukas setti. Muun muassa Yamahan RX-A2020 pääte ja saman tason toistimet. Autossa myöskin itse asentamani keskitasoa arvokkaammat ja siten ehkä myös hieman paremmat vehkeet. Siellä uskomatonta mutta totta soi helvetin paljon paremmin kuin auton ostohetkellä ja nautin joka kilometristä. Ajoin tuossa yksi päivä kaverin Nissanilla ja se jos mikä oli karseaa kuultavaa kun rokki raikasi hattuhyllyltä. Semmoista kihinää, sihinää ja kuminaa että siitä oli kieltämättä nautinto kaukana.
No sinä et musiikista näemmä autossa osaa nauttia. Sääli, mutta ei ole onneksi pois minulta. Uskot epäilemättä että kukaan muukaan ei siitä autossa nauti? Ihan outouttaan ostelevat parempia laitteita sinne? Ovat joskus kuulleet jonkun autossa soivan hyvin ja sitten ostetaan itsellekin parannusta että ei vahingossakaan menisi nautinnon puolelle. On se semmoista..Soitin vaikuttaa sointiin se on selvä. Mutta jos soitin sattuu olemaan "ihan asiallinen", kuten High end kirjoitti, niin ei kai se silloin pilaa ääntä? Vanha kasettidekki tai kelvoton cd-soitin EI ole "asiallinen".
Mitä laadukkaisiin kaiuttimiin tulee, ne soi aina huonoja paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Huonosti asennetun vakiokaiuttimen tilalle yhtä huonosti asennettu laatukaiutin soi silti paremmin kuin vakiokaiutin.
Kokonaan toinen asia on sitten se, miten suuri osa sen laadukkaan kaiuttimen potentiaalista menee hukkaan siinä kehnossa asennuksessa. Samaa mieltä olemme siitä, että parhaan tuloksen saa, kun sekä kaiuttimet että asennus ovat molemmat laadukkaasti toteutetut.
Kukaan ei -ainakaan minun tietääkseni- ole väittänyt, etteikö prosessoreista, vahvistimista jne. olisi hyötyä. Kyse on siitä, kuinka suuri se hyöty on suhteessa uhrattuun raha- ja työmäärään. Tapauskohtainen juttu tämäkin, yhdelle tonni rahaa ja 40-50h säätötyötä ei ole paljon mitään, toiselle saattaa jo ollakin.
Väitän edelleen, että LIIKKUVA auto on toivoton paikka nauttia HYVÄSTÄ äänentoistosta. HYVÄN äänentoiston yksi perusedellytys on hyvä signaali-kohinasuhde. Wikipedian mukaan hyvissä äänentoistolaitteissa signaali-kohinasuhde on vähintään 60dB.
Nimim. Pentelesin keräämän taulukon (https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/pub?key=0AgbmmisAat1AdFBLdURSY0dhM09KbERxakx4WnZjSUE&gid=1) perusteella markkinoiden hiljaisimmissakin uusissa autoissa melutaso on luokkaa 60dB jo 80km/h nopeudessa.
HYVÄN äänentoiston saavuttaminen edellyttäisi siis markkinoiden hiljaisimmissa uusissa autoissa ja musiikin hiljaisimmissakin kohdissa luokkaa 120dB olevia äänenpaineita. Puhumattakaan niistä autoista, joilla sinä ja minä joudumme ajamaan! Tai mitä olisivat äänenpaineet musiikin voimakkaimmissa kohdissa!
Em. ei silti tarkoita sitä, etteikö äänentoistosta autossa(kin) voisi silti nauttia. Yksi henkilö tarvitsee nauttiakseen parempaa toistoa kuin toinen, lisäksi toiston ja nautinnon tasoja on yleensä vielä pakko suhteuttaa myös lompakon paksuuteen.
. - rewrf
pwijrfpr2iwp29iw3 kirjoitti:
Soitin vaikuttaa sointiin se on selvä. Mutta jos soitin sattuu olemaan "ihan asiallinen", kuten High end kirjoitti, niin ei kai se silloin pilaa ääntä? Vanha kasettidekki tai kelvoton cd-soitin EI ole "asiallinen".
Mitä laadukkaisiin kaiuttimiin tulee, ne soi aina huonoja paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Huonosti asennetun vakiokaiuttimen tilalle yhtä huonosti asennettu laatukaiutin soi silti paremmin kuin vakiokaiutin.
Kokonaan toinen asia on sitten se, miten suuri osa sen laadukkaan kaiuttimen potentiaalista menee hukkaan siinä kehnossa asennuksessa. Samaa mieltä olemme siitä, että parhaan tuloksen saa, kun sekä kaiuttimet että asennus ovat molemmat laadukkaasti toteutetut.
Kukaan ei -ainakaan minun tietääkseni- ole väittänyt, etteikö prosessoreista, vahvistimista jne. olisi hyötyä. Kyse on siitä, kuinka suuri se hyöty on suhteessa uhrattuun raha- ja työmäärään. Tapauskohtainen juttu tämäkin, yhdelle tonni rahaa ja 40-50h säätötyötä ei ole paljon mitään, toiselle saattaa jo ollakin.
Väitän edelleen, että LIIKKUVA auto on toivoton paikka nauttia HYVÄSTÄ äänentoistosta. HYVÄN äänentoiston yksi perusedellytys on hyvä signaali-kohinasuhde. Wikipedian mukaan hyvissä äänentoistolaitteissa signaali-kohinasuhde on vähintään 60dB.
Nimim. Pentelesin keräämän taulukon (https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/pub?key=0AgbmmisAat1AdFBLdURSY0dhM09KbERxakx4WnZjSUE&gid=1) perusteella markkinoiden hiljaisimmissakin uusissa autoissa melutaso on luokkaa 60dB jo 80km/h nopeudessa.
HYVÄN äänentoiston saavuttaminen edellyttäisi siis markkinoiden hiljaisimmissa uusissa autoissa ja musiikin hiljaisimmissakin kohdissa luokkaa 120dB olevia äänenpaineita. Puhumattakaan niistä autoista, joilla sinä ja minä joudumme ajamaan! Tai mitä olisivat äänenpaineet musiikin voimakkaimmissa kohdissa!
Em. ei silti tarkoita sitä, etteikö äänentoistosta autossa(kin) voisi silti nauttia. Yksi henkilö tarvitsee nauttiakseen parempaa toistoa kuin toinen, lisäksi toiston ja nautinnon tasoja on yleensä vielä pakko suhteuttaa myös lompakon paksuuteen.
.""""Soitin vaikuttaa sointiin se on selvä. Mutta jos soitin sattuu olemaan "ihan asiallinen", kuten High end kirjoitti, niin ei kai se silloin pilaa ääntä? Vanha kasettidekki tai kelvoton cd-soitin EI ole "asiallinen".""""
Te nyt varmaankin olette yksi ja sama henkilö niin mikset suoraan kirjoita "High endinä"? No oli miten oli, hän kuitenkin teki oletuksen "Soitin voi olla ihan asiallinenkin". Jos on niin sitten on, mutta ei täällä ole kenelläkään muulla kuin aloittajalla tietoa minkälainen soitin siellä on ja hän ei siitä halaistua sanaa maininnut. Siellä voi olla vaikka 700 euron Alpine. Silloin ei liene syytä epäillä että siitä tökkisi.
""""Mitä laadukkaisiin kaiuttimiin tulee, ne soi aina huonoja paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Huonosti asennetun vakiokaiuttimen tilalle yhtä huonosti asennettu laatukaiutin soi silti paremmin kuin vakiokaiutin.""""
Se mahdollinen hyöty siitä "paremmasta" kaiuttimesta voi olla hyvin marginaalinen ja kääntyä jopa itseään vastaan, kun ei tehdä niitä töitä kunnolla. Vielä kun syötetään vähän lisätehoa sinne niin kaiutin vatkaa kaikkea muuta kuin tarkoitettua. Paikat resonoi ja liki kaikki äänienergia hukkuu asennusalustan liikuttamiseen. Toki kiva ajatella että nyt ei voi soida kuin hyvin, onhan mulla uudet kalliit kaiuttimet ja vahvistin. Halvan kaiuttimen voi saada soimaan kohtuu hyvin, kun taas kalliin kaiuttimen täysin päin persettä. Tietenkin kalliimmassa on enemmän potentiaalia, mutta osaavissa käsissä se halpa setti todennäköisen varmasti soi paremmin kuin tumpelolla kalliit elementit
""""Kokonaan toinen asia on sitten se, miten suuri osa sen laadukkaan kaiuttimen potentiaalista menee hukkaan siinä kehnossa asennuksessa. Samaa mieltä olemme siitä, että parhaan tuloksen saa, kun sekä kaiuttimet että asennus ovat molemmat laadukkaasti toteutetut.""""
Jep tästä edellä.
""""Kukaan ei -ainakaan minun tietääkseni- ole väittänyt, etteikö prosessoreista, vahvistimista jne. olisi hyötyä. Kyse on siitä, kuinka suuri se hyöty on suhteessa uhrattuun raha- ja työmäärään. Tapauskohtainen juttu tämäkin, yhdelle tonni rahaa ja 40-50h säätötyötä ei ole paljon mitään, toiselle saattaa jo ollakin.""""
Jaahans, no juuri siitähän tuo alias nimimerkki "High end" sanoi että ei ole hyötyä musiikin kuuntelussa ja turhaa rahan haaskausta. Mistä tässä keskustellaan jos ei siitä? Kaikki muu tuli ihan bonuksena. Tuo oli se seikka mistä halusin esittää vahvan eriävän mielipiteeni.
""""Väitän edelleen, että LIIKKUVA auto on toivoton paikka nauttia HYVÄSTÄ äänentoistosta. HYVÄN äänentoiston yksi perusedellytys on hyvä signaali-kohinasuhde. Wikipedian mukaan hyvissä äänentoistolaitteissa signaali-kohinasuhde on vähintään 60dB.""""
Joo tuo kohinasuhde tuppaa pääsääntöisesti olemaan luokkaa >90dB halvemmissakin vekottimissa.
""""Nimim. Pentelesin keräämän taulukon (https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/pub?key=0AgbmmisAat1AdFBLdURSY0dhM09KbERxakx4WnZjSUE&gid=1) perusteella markkinoiden hiljaisimmissakin uusissa autoissa melutaso on luokkaa 60dB jo 80km/h nopeudessa.""""
Kiva knobbitieto. En vittuillut, vaan yritän muistaa tämän.
""""HYVÄN äänentoiston saavuttaminen edellyttäisi siis markkinoiden hiljaisimmissa uusissa autoissa ja musiikin hiljaisimmissakin kohdissa luokkaa 120dB olevia äänenpaineita. Puhumattakaan niistä autoista, joilla sinä ja minä joudumme ajamaan! Tai mitä olisivat äänenpaineet musiikin voimakkaimmissa kohdissa!""""
Sä puhut edelleen puron lotinasta ja sirkan sirityksestä. Ne eivät kosketa ihmisiä jotka oikeasti osaavat nauttia musiikista. Auton kuuluu pitää ääntä. Tämä tieto yhdistettynä musiikinkuuntelukokemukseen voi auttaa sinuakin oppimaan nauttimaan siitä musiikista siellä ajellessa. Henk. koht. saatan saada jopa lisäfiiliksiä, vaikka en mikään kaahailija olekaan, mutta kun kesähelteellä pistää pienempää sisään ja kurvaan rampista motarille niin se murina siellä musiikin taustalla ei todellakaan laske kuuntelukokemukseni arvoa.. päin vastoin.
""""Em. ei silti tarkoita sitä, etteikö äänentoistosta autossa(kin) voisi silti nauttia. Yksi henkilö tarvitsee nauttiakseen parempaa toistoa kuin toinen, lisäksi toiston ja nautinnon tasoja on yleensä vielä pakko suhteuttaa myös lompakon paksuuteen."""""
Mä todella toivon että musta ei ikinä, edes vanhoilla päivilläni, tule mikään urkuorkesterin puolestapuhuja jolla vetää hampaat irveen kun tasainen V6 hurraa.. sanotaan vaikkapa 70-80dB motarinopeudella ja salakavalasti iskee tajuntaan musiikin hiljaisena hetkenä. Se on niin mitättömän pieni taustahäly että autossa voi hyvin kuiskailla eikä edestä taakse ole mitään ongelmaa kuulla asiaa. Kun se onnistuu pilaamaan kuuntelunautinnon jossain on mennyt pieleen. Indeed! Parempi varmasti vaan pitää se radio kiinni niin ei synny mielipahaa. Enpä usko että massamusiikin ystävät pahemmin painiskelevat tuon asian parissa. - rewrf
rewrf kirjoitti:
""""Soitin vaikuttaa sointiin se on selvä. Mutta jos soitin sattuu olemaan "ihan asiallinen", kuten High end kirjoitti, niin ei kai se silloin pilaa ääntä? Vanha kasettidekki tai kelvoton cd-soitin EI ole "asiallinen".""""
Te nyt varmaankin olette yksi ja sama henkilö niin mikset suoraan kirjoita "High endinä"? No oli miten oli, hän kuitenkin teki oletuksen "Soitin voi olla ihan asiallinenkin". Jos on niin sitten on, mutta ei täällä ole kenelläkään muulla kuin aloittajalla tietoa minkälainen soitin siellä on ja hän ei siitä halaistua sanaa maininnut. Siellä voi olla vaikka 700 euron Alpine. Silloin ei liene syytä epäillä että siitä tökkisi.
""""Mitä laadukkaisiin kaiuttimiin tulee, ne soi aina huonoja paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Huonosti asennetun vakiokaiuttimen tilalle yhtä huonosti asennettu laatukaiutin soi silti paremmin kuin vakiokaiutin.""""
Se mahdollinen hyöty siitä "paremmasta" kaiuttimesta voi olla hyvin marginaalinen ja kääntyä jopa itseään vastaan, kun ei tehdä niitä töitä kunnolla. Vielä kun syötetään vähän lisätehoa sinne niin kaiutin vatkaa kaikkea muuta kuin tarkoitettua. Paikat resonoi ja liki kaikki äänienergia hukkuu asennusalustan liikuttamiseen. Toki kiva ajatella että nyt ei voi soida kuin hyvin, onhan mulla uudet kalliit kaiuttimet ja vahvistin. Halvan kaiuttimen voi saada soimaan kohtuu hyvin, kun taas kalliin kaiuttimen täysin päin persettä. Tietenkin kalliimmassa on enemmän potentiaalia, mutta osaavissa käsissä se halpa setti todennäköisen varmasti soi paremmin kuin tumpelolla kalliit elementit
""""Kokonaan toinen asia on sitten se, miten suuri osa sen laadukkaan kaiuttimen potentiaalista menee hukkaan siinä kehnossa asennuksessa. Samaa mieltä olemme siitä, että parhaan tuloksen saa, kun sekä kaiuttimet että asennus ovat molemmat laadukkaasti toteutetut.""""
Jep tästä edellä.
""""Kukaan ei -ainakaan minun tietääkseni- ole väittänyt, etteikö prosessoreista, vahvistimista jne. olisi hyötyä. Kyse on siitä, kuinka suuri se hyöty on suhteessa uhrattuun raha- ja työmäärään. Tapauskohtainen juttu tämäkin, yhdelle tonni rahaa ja 40-50h säätötyötä ei ole paljon mitään, toiselle saattaa jo ollakin.""""
Jaahans, no juuri siitähän tuo alias nimimerkki "High end" sanoi että ei ole hyötyä musiikin kuuntelussa ja turhaa rahan haaskausta. Mistä tässä keskustellaan jos ei siitä? Kaikki muu tuli ihan bonuksena. Tuo oli se seikka mistä halusin esittää vahvan eriävän mielipiteeni.
""""Väitän edelleen, että LIIKKUVA auto on toivoton paikka nauttia HYVÄSTÄ äänentoistosta. HYVÄN äänentoiston yksi perusedellytys on hyvä signaali-kohinasuhde. Wikipedian mukaan hyvissä äänentoistolaitteissa signaali-kohinasuhde on vähintään 60dB.""""
Joo tuo kohinasuhde tuppaa pääsääntöisesti olemaan luokkaa >90dB halvemmissakin vekottimissa.
""""Nimim. Pentelesin keräämän taulukon (https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/pub?key=0AgbmmisAat1AdFBLdURSY0dhM09KbERxakx4WnZjSUE&gid=1) perusteella markkinoiden hiljaisimmissakin uusissa autoissa melutaso on luokkaa 60dB jo 80km/h nopeudessa.""""
Kiva knobbitieto. En vittuillut, vaan yritän muistaa tämän.
""""HYVÄN äänentoiston saavuttaminen edellyttäisi siis markkinoiden hiljaisimmissa uusissa autoissa ja musiikin hiljaisimmissakin kohdissa luokkaa 120dB olevia äänenpaineita. Puhumattakaan niistä autoista, joilla sinä ja minä joudumme ajamaan! Tai mitä olisivat äänenpaineet musiikin voimakkaimmissa kohdissa!""""
Sä puhut edelleen puron lotinasta ja sirkan sirityksestä. Ne eivät kosketa ihmisiä jotka oikeasti osaavat nauttia musiikista. Auton kuuluu pitää ääntä. Tämä tieto yhdistettynä musiikinkuuntelukokemukseen voi auttaa sinuakin oppimaan nauttimaan siitä musiikista siellä ajellessa. Henk. koht. saatan saada jopa lisäfiiliksiä, vaikka en mikään kaahailija olekaan, mutta kun kesähelteellä pistää pienempää sisään ja kurvaan rampista motarille niin se murina siellä musiikin taustalla ei todellakaan laske kuuntelukokemukseni arvoa.. päin vastoin.
""""Em. ei silti tarkoita sitä, etteikö äänentoistosta autossa(kin) voisi silti nauttia. Yksi henkilö tarvitsee nauttiakseen parempaa toistoa kuin toinen, lisäksi toiston ja nautinnon tasoja on yleensä vielä pakko suhteuttaa myös lompakon paksuuteen."""""
Mä todella toivon että musta ei ikinä, edes vanhoilla päivilläni, tule mikään urkuorkesterin puolestapuhuja jolla vetää hampaat irveen kun tasainen V6 hurraa.. sanotaan vaikkapa 70-80dB motarinopeudella ja salakavalasti iskee tajuntaan musiikin hiljaisena hetkenä. Se on niin mitättömän pieni taustahäly että autossa voi hyvin kuiskailla eikä edestä taakse ole mitään ongelmaa kuulla asiaa. Kun se onnistuu pilaamaan kuuntelunautinnon jossain on mennyt pieleen. Indeed! Parempi varmasti vaan pitää se radio kiinni niin ei synny mielipahaa. Enpä usko että massamusiikin ystävät pahemmin painiskelevat tuon asian parissa.Tulipa mieleen tarina nuoruusvuosilta. Ajoalustana oli äitini VW Jetta ja kontissa Cerwin Vega 12". Sitä käskytti Kenwoodin kaksikanavainen sillattuna antaen 300W RMS. No yksi päivä subbari sanoi itsensä irti savun kera. Lähdin käväisemään Hifi Klubilla Helsingissä ja sieltä kainaloon tarttui Cerwin Vega Line 12", yutta ja paranneltua sarjaa. Laitoin elementin särkyneen tilalle samaan koteloon saman vahvarin perään ja ihmetys oli suuri kun odotin paljon enemmän ääntä, tarkempaa bassoa jne jne. mutta se kuulosti aivan samalta kuin aiempikin subbari. Tuli jotenkin huijattu olo että eihän tässä näin pitänyt käydä. No meni aikansa ennen kuin ymmärsin että tuolle elementille voi syöttää reilusti enemmän tehoa ja se toimii paremmin hieman erilaisessa kotelossa. Kyllä se sitten alkoikin toimimaan edukseen kun tuli hieman hankittua oppia harrastuksen parissa. Mutta toimiko parempi kaiutin paremmin noin vaan paikalleen heittämällä. Ei!
- rewrf
rewrf kirjoitti:
Tulipa mieleen tarina nuoruusvuosilta. Ajoalustana oli äitini VW Jetta ja kontissa Cerwin Vega 12". Sitä käskytti Kenwoodin kaksikanavainen sillattuna antaen 300W RMS. No yksi päivä subbari sanoi itsensä irti savun kera. Lähdin käväisemään Hifi Klubilla Helsingissä ja sieltä kainaloon tarttui Cerwin Vega Line 12", yutta ja paranneltua sarjaa. Laitoin elementin särkyneen tilalle samaan koteloon saman vahvarin perään ja ihmetys oli suuri kun odotin paljon enemmän ääntä, tarkempaa bassoa jne jne. mutta se kuulosti aivan samalta kuin aiempikin subbari. Tuli jotenkin huijattu olo että eihän tässä näin pitänyt käydä. No meni aikansa ennen kuin ymmärsin että tuolle elementille voi syöttää reilusti enemmän tehoa ja se toimii paremmin hieman erilaisessa kotelossa. Kyllä se sitten alkoikin toimimaan edukseen kun tuli hieman hankittua oppia harrastuksen parissa. Mutta toimiko parempi kaiutin paremmin noin vaan paikalleen heittämällä. Ei!
Kaiuttimilla kun tuppaa olemaan parametreja jotka määrittävät niiden ominaisuuksia ja toimintaa. Väitän että "parempi" kaiutin ei automaattisesti soi paremmin vain paikalleen heittämällä. Väität vastaan ja siksi väitän että olet väärässä. Se on vain liian mustavalkoista ajattelua. Jokin elementti voi vaatia reiluakin suuntausta toimiakseen hyvin vaikka se olisi rankattu reilusti ns "paremmaksi" kuin jokin toinen, joka taas toimii ihan kohtalaisesti ilman sen kummempia suuntauksia.
- iwerjgf29u039wore
rewrf kirjoitti:
Kaiuttimilla kun tuppaa olemaan parametreja jotka määrittävät niiden ominaisuuksia ja toimintaa. Väitän että "parempi" kaiutin ei automaattisesti soi paremmin vain paikalleen heittämällä. Väität vastaan ja siksi väitän että olet väärässä. Se on vain liian mustavalkoista ajattelua. Jokin elementti voi vaatia reiluakin suuntausta toimiakseen hyvin vaikka se olisi rankattu reilusti ns "paremmaksi" kuin jokin toinen, joka taas toimii ihan kohtalaisesti ilman sen kummempia suuntauksia.
Sinä taidat nyt sotkea asioita ihan tahallasi. Laatukaiutin soi aina huonoa paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Tilanteessa, jossa huonosti asennetun vakiokaiuttimen tilalle vaihdetaan yhtä huonosti asennettu, mutta parempilaatuinen kaiutin, on minun mielestäni kyse juuri tuosta.
Tehojen lisäämiset ja asennusten parantamiset ovat jo eri asiaa.
Puron lotina ja sirkan siritys? Tarkoitatko klassista ja/tai konserttimusiikkia? Mitä pahaa niissä sinun mielestäsi on? Maailmassa on hyvin suuri joukko ihmisiä, jotka nauttivat myös sellaisen musiikin kuuntelusta. Sinunko mielestäsi he kaikki ovat väärässä?
Hyvä äänentoisto tarkoittaa sitä, että alkuperäinen (musiikki-) esitys jälkikäteen toistettuna kuulostaa mahdollisimman paljon itseltään myös toistovaiheessa. Äänentoiston laatuun ei tallennetulla ja toistettavalla materiaalilla minun mielestäni ole merkitystä.
Sinulta on tainnut unohtua semmoinenkin seikka, että käytännössä V6:si tuottama 80dB tasainen hurraus on semmoinen meteli, että voimassa olevien työsuojelumääräysten mukaan pitäisi käyttää kuulosuojaimia!! Oletkos tullut ikinä miettineeksi, missä tilassa kuulosi on, sanotaanko vaikkapa 55 vuoden ikäisenä?
. - rewrf
iwerjgf29u039wore kirjoitti:
Sinä taidat nyt sotkea asioita ihan tahallasi. Laatukaiutin soi aina huonoa paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Tilanteessa, jossa huonosti asennetun vakiokaiuttimen tilalle vaihdetaan yhtä huonosti asennettu, mutta parempilaatuinen kaiutin, on minun mielestäni kyse juuri tuosta.
Tehojen lisäämiset ja asennusten parantamiset ovat jo eri asiaa.
Puron lotina ja sirkan siritys? Tarkoitatko klassista ja/tai konserttimusiikkia? Mitä pahaa niissä sinun mielestäsi on? Maailmassa on hyvin suuri joukko ihmisiä, jotka nauttivat myös sellaisen musiikin kuuntelusta. Sinunko mielestäsi he kaikki ovat väärässä?
Hyvä äänentoisto tarkoittaa sitä, että alkuperäinen (musiikki-) esitys jälkikäteen toistettuna kuulostaa mahdollisimman paljon itseltään myös toistovaiheessa. Äänentoiston laatuun ei tallennetulla ja toistettavalla materiaalilla minun mielestäni ole merkitystä.
Sinulta on tainnut unohtua semmoinenkin seikka, että käytännössä V6:si tuottama 80dB tasainen hurraus on semmoinen meteli, että voimassa olevien työsuojelumääräysten mukaan pitäisi käyttää kuulosuojaimia!! Oletkos tullut ikinä miettineeksi, missä tilassa kuulosi on, sanotaanko vaikkapa 55 vuoden ikäisenä?
.""""Sinä taidat nyt sotkea asioita ihan tahallasi. Laatukaiutin soi aina huonoa paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Tilanteessa, jossa huonosti asennetun vakiokaiuttimen tilalle vaihdetaan yhtä huonosti asennettu, mutta parempilaatuinen kaiutin, on minun mielestäni kyse juuri tuosta.""""
En sotke vaan sinä yksinkertaistat. Oletat että kun sinne etuoven alalaitaan heitetään kalliimpi ja oletettavasti parempi kaiutin, että se soisi automaattisesti paremmin. No näin ei vain ole. Moni laatukaiutin voi tuottaa täyttä kuraa jos sitä ei suunnata edes jollain tasolla. Kunnon asennuksella lopputulos taas voi olla suorastaan helmeilevä. Sitten taas semmoinen peruskaiutin soi aikalailla samallalailla oli se suunnattu tai ei. Sillä ei haetakaan minkäänlaista pilkun tarkkaa äänikenttää ja pienimpiäkin nyansseja esiin. Musta tuntuu että sulla ei ole hirveästi kokemusta tämän lajin parista. Puhelet vaan asioita jotka sinun mielestä tuntuu loogisilta.
Tulee mieleen esimerkki vaikkapa punttisalin puolelta, kun aloittelija luulee että kun lähdetään kokeilemaan paljonko nousee maksimituloksena niin luullaan että tekemällä ensin pienemmillä painoilla toistoja, kulutetaan voimavaroja eikä sitten nousekaan enää niin paljon maksimiyrityksellä. No asia ei tässäkään tapauksessa todellakaan ole näin. Syvästi anteeksi tästä erittäin sivuun vierähtäneestä esimerkistä. Tuli vain mieleen. Jos nyt alat tuosta väittämään vastaan niin perustelen mielläni.
""""Puron lotina ja sirkan siritys? Tarkoitatko klassista ja/tai konserttimusiikkia? Mitä pahaa niissä sinun mielestäsi on? Maailmassa on hyvin suuri joukko ihmisiä, jotka nauttivat myös sellaisen musiikin kuuntelusta. Sinunko mielestäsi he kaikki ovat väärässä?""""
Jep osuit oikeaan.. tuon musiikkigenren suhteen. Ko genressä ei ole mitään pahaa ja epäilen että kaikki ko genren nautiskelijat eivät ole samanlaisia tämän asian suhteen kuin sinä.
"""""Hyvä äänentoisto tarkoittaa sitä, että alkuperäinen (musiikki-) esitys jälkikäteen toistettuna kuulostaa mahdollisimman paljon itseltään myös toistovaiheessa. Äänentoiston laatuun ei tallennetulla ja toistettavalla materiaalilla minun mielestäni ole merkitystä.""""
Jep musiikin on tarkoitus kuulostaa kuin sitä live-esityksessä kuunneltaisiin. Minun mielestä toistettavalla materiaalilla on merkitystä. Jopa valitsen osan laitteistoni komponenteista sen perusteella mitä pääsääntöisesti kuuntelen.
"""""Sinulta on tainnut unohtua semmoinenkin seikka, että käytännössä V6:si tuottama 80dB tasainen hurraus on semmoinen meteli, että voimassa olevien työsuojelumääräysten mukaan pitäisi käyttää kuulosuojaimia!! Oletkos tullut ikinä miettineeksi, missä tilassa kuulosi on, sanotaanko vaikkapa 55 vuoden ikäisenä?""""
Laitoin yhden viestin vielä ketjuun jossa korjasin tuota dB-lukemaa, kun heilahti turhan suureksi. Tässä lainaus siitä:
"Piti heittää meteliarvioksi 60-70dB. Uteliaisuuttani tutkin ja löytyi netistä omalle menopelilleni tämmöisiä arvoja 60km/h 62dB, 80km/h 64dB, 100km/h 66dB, 120km/h 68dB. Taitaa olla hieman hiljaisempi vielä nykyisten renkaiden ja erinäisten vaimennusten jälkeen. "
Kuuloni on viimeisten testauksien mukaan vallan mainio, kiitos kuitenkin huolestasi(?) - rewrf
rewrf kirjoitti:
""""Sinä taidat nyt sotkea asioita ihan tahallasi. Laatukaiutin soi aina huonoa paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Tilanteessa, jossa huonosti asennetun vakiokaiuttimen tilalle vaihdetaan yhtä huonosti asennettu, mutta parempilaatuinen kaiutin, on minun mielestäni kyse juuri tuosta.""""
En sotke vaan sinä yksinkertaistat. Oletat että kun sinne etuoven alalaitaan heitetään kalliimpi ja oletettavasti parempi kaiutin, että se soisi automaattisesti paremmin. No näin ei vain ole. Moni laatukaiutin voi tuottaa täyttä kuraa jos sitä ei suunnata edes jollain tasolla. Kunnon asennuksella lopputulos taas voi olla suorastaan helmeilevä. Sitten taas semmoinen peruskaiutin soi aikalailla samallalailla oli se suunnattu tai ei. Sillä ei haetakaan minkäänlaista pilkun tarkkaa äänikenttää ja pienimpiäkin nyansseja esiin. Musta tuntuu että sulla ei ole hirveästi kokemusta tämän lajin parista. Puhelet vaan asioita jotka sinun mielestä tuntuu loogisilta.
Tulee mieleen esimerkki vaikkapa punttisalin puolelta, kun aloittelija luulee että kun lähdetään kokeilemaan paljonko nousee maksimituloksena niin luullaan että tekemällä ensin pienemmillä painoilla toistoja, kulutetaan voimavaroja eikä sitten nousekaan enää niin paljon maksimiyrityksellä. No asia ei tässäkään tapauksessa todellakaan ole näin. Syvästi anteeksi tästä erittäin sivuun vierähtäneestä esimerkistä. Tuli vain mieleen. Jos nyt alat tuosta väittämään vastaan niin perustelen mielläni.
""""Puron lotina ja sirkan siritys? Tarkoitatko klassista ja/tai konserttimusiikkia? Mitä pahaa niissä sinun mielestäsi on? Maailmassa on hyvin suuri joukko ihmisiä, jotka nauttivat myös sellaisen musiikin kuuntelusta. Sinunko mielestäsi he kaikki ovat väärässä?""""
Jep osuit oikeaan.. tuon musiikkigenren suhteen. Ko genressä ei ole mitään pahaa ja epäilen että kaikki ko genren nautiskelijat eivät ole samanlaisia tämän asian suhteen kuin sinä.
"""""Hyvä äänentoisto tarkoittaa sitä, että alkuperäinen (musiikki-) esitys jälkikäteen toistettuna kuulostaa mahdollisimman paljon itseltään myös toistovaiheessa. Äänentoiston laatuun ei tallennetulla ja toistettavalla materiaalilla minun mielestäni ole merkitystä.""""
Jep musiikin on tarkoitus kuulostaa kuin sitä live-esityksessä kuunneltaisiin. Minun mielestä toistettavalla materiaalilla on merkitystä. Jopa valitsen osan laitteistoni komponenteista sen perusteella mitä pääsääntöisesti kuuntelen.
"""""Sinulta on tainnut unohtua semmoinenkin seikka, että käytännössä V6:si tuottama 80dB tasainen hurraus on semmoinen meteli, että voimassa olevien työsuojelumääräysten mukaan pitäisi käyttää kuulosuojaimia!! Oletkos tullut ikinä miettineeksi, missä tilassa kuulosi on, sanotaanko vaikkapa 55 vuoden ikäisenä?""""
Laitoin yhden viestin vielä ketjuun jossa korjasin tuota dB-lukemaa, kun heilahti turhan suureksi. Tässä lainaus siitä:
"Piti heittää meteliarvioksi 60-70dB. Uteliaisuuttani tutkin ja löytyi netistä omalle menopelilleni tämmöisiä arvoja 60km/h 62dB, 80km/h 64dB, 100km/h 66dB, 120km/h 68dB. Taitaa olla hieman hiljaisempi vielä nykyisten renkaiden ja erinäisten vaimennusten jälkeen. "
Kuuloni on viimeisten testauksien mukaan vallan mainio, kiitos kuitenkin huolestasi(?)Jos pointtini jäi edelleen epäselväksi niin se että ne paremmat kaiuttimet soi kehnompia paremmin siellä polvien alapuolella ei tee niistä kuuntelijalle paremmin soivia kaiuttimia. Se on aivan yksi ja sama miltä ne siellä maanrajassa kuulostaa jos ne korvaan eivät toimi. Autohifissä harvoin on muuta tietä kuin yrityksen ja erehdyksen kautta onneen. Sen minkä olettaa olevan hyvä keino, tietää vasta kun on kokeillut. Ensimmäinen yritys tuskin kohtaan tuo parasta lopputulosta. Toki siihen voi tyytyä.
- ijpi9u09ui0po
rewrf kirjoitti:
Jos pointtini jäi edelleen epäselväksi niin se että ne paremmat kaiuttimet soi kehnompia paremmin siellä polvien alapuolella ei tee niistä kuuntelijalle paremmin soivia kaiuttimia. Se on aivan yksi ja sama miltä ne siellä maanrajassa kuulostaa jos ne korvaan eivät toimi. Autohifissä harvoin on muuta tietä kuin yrityksen ja erehdyksen kautta onneen. Sen minkä olettaa olevan hyvä keino, tietää vasta kun on kokeillut. Ensimmäinen yritys tuskin kohtaan tuo parasta lopputulosta. Toki siihen voi tyytyä.
Pysyn edelleen kannassani. Laatukaiutin soi aina huonoa paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Ja laatukaiuttimella tarkoitan äänenlaadultaan hyvää kaiutinta, oli sen hinta sitten mitä tahansa. Välttämättähän laatukaiuttimen ei tarvitse olla edes kovin kallis.
Mitä varten sinne oven alalaitaan pitäisi laittaa vain "oletettavasti" parempi kaiutin? Eikö samalla vaivalla kannata laittaa IHAN VARMASTI parempi kaiutin, jolloin ääni väkisinkin paranee.
Jos auton vakiokaiuttimet on asennettu ovien alalaitoihin ja sieltä kehnojen vakiokaiuttimien ääni tavoittaa kuuntelijat, niin yhtä lailla niiden parempienkin kaiuttimien (parempi) ääni tavoittaa ne samat kuuntelijat. Koko äänialuetta toistavista kaiuttimistahan tässä kuitenkin puhutaan, eikä mistään midbassoista tai äärisuuntaavista keskiäänisistä, vai mitä.
On selvää, että asentamalla laatukaiuttimet hyvin optimaalisille paikoille äänenlaatu paranee, mutta useimmat suomalaiset -varsinkaan henkilöt, jotka eivät autohifistä aloittajan tapaan juuri mitään tiedä- eivät viitsi moiseen puuhaan ryhtyä. Monille ihmisille jo pelkkä kaiuttimien vaihtaminenkin on ylivoimainen tehtävä.
Millä tavalla sinun mielestäsi äänentoiston laatu muuttuu musiikkimateriaalin mukana? Jos laitteistossa on sanotaanko nyt vaikkapa 10db korostuma 80Hz taajuudella, niin kai se samanlaisena pysyy ihan riippumatta siitä, soitetaanko "purojen solinaa" tai jotain maijavilkkumaata?
Poimitko muuten tuon autosi melulukeman sieltä nimim. Penteles:n keräämästä taulukosta vai jostakin muusta lähteestä? Jos muusta, niin mistä? Entä mitä arvoja Penteles:n talukko kertoo ajokillesi? Mitkä renkaat autossasi nyt on asennettuna? Merkki ja koko?
Tuskinpa autohifi menee pahasti pieleen, jos ostaa hyvä-äänisen kaksi- tai kolmitie kaiutinsarjan, asentaa ne tukevasti kuuntelijan korvan korkeudelle ja mahdollisimman hyvin kuulijaa kohti suunnaten. Lisäksi muutamalla satasella saa soittimia, joilla on toteutettavissa aktiivijaot ja viivesäädöt ainakin 2-tiejärjestelmälle ja subwooferille, taitaapa joillakin malleilla onnistua 3-tiejärjestelmätkin. Pari vahvistinta vielä ja runsaasti työtä, niin siinähän se.
Autohifi on siinä mielessä erikoinen harrastus, että tuskin missään muussa yhteydessä asiakkaat suostuvat kirkkain silmin yhtä suuriin kusetuksiin kuin autohifissä. Yleisesti myydään vakiokokoisia autosoittimia, joiden teho on olevinaan 4x50W. Tai 5 tuuman autokaiuttimia, joissa on 1000W!! ( http://www.electronic-star.fi/Auna-Goldblaster-5-13-cm-5-Autokaiuttimet-1-000-W_i30286.htm ). Eikä kukaan viitsi edes protestoida moista hulluutta vastaan!
. - rewrf
ijpi9u09ui0po kirjoitti:
Pysyn edelleen kannassani. Laatukaiutin soi aina huonoa paremmin, jos olosuhteet ovat muutoin samat. Ja laatukaiuttimella tarkoitan äänenlaadultaan hyvää kaiutinta, oli sen hinta sitten mitä tahansa. Välttämättähän laatukaiuttimen ei tarvitse olla edes kovin kallis.
Mitä varten sinne oven alalaitaan pitäisi laittaa vain "oletettavasti" parempi kaiutin? Eikö samalla vaivalla kannata laittaa IHAN VARMASTI parempi kaiutin, jolloin ääni väkisinkin paranee.
Jos auton vakiokaiuttimet on asennettu ovien alalaitoihin ja sieltä kehnojen vakiokaiuttimien ääni tavoittaa kuuntelijat, niin yhtä lailla niiden parempienkin kaiuttimien (parempi) ääni tavoittaa ne samat kuuntelijat. Koko äänialuetta toistavista kaiuttimistahan tässä kuitenkin puhutaan, eikä mistään midbassoista tai äärisuuntaavista keskiäänisistä, vai mitä.
On selvää, että asentamalla laatukaiuttimet hyvin optimaalisille paikoille äänenlaatu paranee, mutta useimmat suomalaiset -varsinkaan henkilöt, jotka eivät autohifistä aloittajan tapaan juuri mitään tiedä- eivät viitsi moiseen puuhaan ryhtyä. Monille ihmisille jo pelkkä kaiuttimien vaihtaminenkin on ylivoimainen tehtävä.
Millä tavalla sinun mielestäsi äänentoiston laatu muuttuu musiikkimateriaalin mukana? Jos laitteistossa on sanotaanko nyt vaikkapa 10db korostuma 80Hz taajuudella, niin kai se samanlaisena pysyy ihan riippumatta siitä, soitetaanko "purojen solinaa" tai jotain maijavilkkumaata?
Poimitko muuten tuon autosi melulukeman sieltä nimim. Penteles:n keräämästä taulukosta vai jostakin muusta lähteestä? Jos muusta, niin mistä? Entä mitä arvoja Penteles:n talukko kertoo ajokillesi? Mitkä renkaat autossasi nyt on asennettuna? Merkki ja koko?
Tuskinpa autohifi menee pahasti pieleen, jos ostaa hyvä-äänisen kaksi- tai kolmitie kaiutinsarjan, asentaa ne tukevasti kuuntelijan korvan korkeudelle ja mahdollisimman hyvin kuulijaa kohti suunnaten. Lisäksi muutamalla satasella saa soittimia, joilla on toteutettavissa aktiivijaot ja viivesäädöt ainakin 2-tiejärjestelmälle ja subwooferille, taitaapa joillakin malleilla onnistua 3-tiejärjestelmätkin. Pari vahvistinta vielä ja runsaasti työtä, niin siinähän se.
Autohifi on siinä mielessä erikoinen harrastus, että tuskin missään muussa yhteydessä asiakkaat suostuvat kirkkain silmin yhtä suuriin kusetuksiin kuin autohifissä. Yleisesti myydään vakiokokoisia autosoittimia, joiden teho on olevinaan 4x50W. Tai 5 tuuman autokaiuttimia, joissa on 1000W!! ( http://www.electronic-star.fi/Auna-Goldblaster-5-13-cm-5-Autokaiuttimet-1-000-W_i30286.htm ). Eikä kukaan viitsi edes protestoida moista hulluutta vastaan!
.Tämä nyt menee puuduttavaksi jankkaamiseksi ja en tuskin jaksa jatkaa enää tämän viestini jälkeen.
Toistan itseäni. Se laatukaiutin voi olla tarkoitettu hyvin suunnattavaksi ja soi päin persettä nilkoissa. Eikä soi välttämättä yhtään paremmin kuin oletettavasti huonompi. Siksi puhun muodossa -oletettavasti- koska se mikä on parempi voi olla ihan mieltymyksestä kiinni. Ymmärtänet kuitenkin että oletettavasti parempi tarkoittaa parempaa, eikä tarvitse tarttua moisiin sivuseikkoihin. Jos laitat sinne IHAN VARMASTI PAREMMAN kaiuttimen joka soi IHAN VARMASTI PAREMMIN ilman mitään suuntauksia niin en väitä etteikö se sitä mitä suurimmalla varmuudella myös tee. Mutta kun yleistät hyvin vahvasti. Jos siellä on nyt satasen kajarit ja tilalle laitetaan kahden sadan kajarit.. oletus on että ne ovat paremmat, ovathan ne kalliimmat. Ne voivat silti soida vaikka huonommin. Tässä ei nyt eletä missään täydellisessä maailmassa että kaikki menee niinkuin elokuvissa.
Ovissa.. etenkään niiden alalaidoissa harvemmin käytetään mitään kokoäänialueen kaiuttimia. Sieltä löytyy lähes poikkeuksetta ne midit tai keskiäänimidit. Diskantti on sitten joko oven ylälaidassa, A-pilarissa tai kojelaudalla. Sen verran jo autotehtaalla ymmärretään että oviin ei mitään koksuja tungeta. Ne ei toimi siellä. Enkä todellakaan ole mieltänyt että tässä on koko ajan puhuttu koksuista. Näytätkö missä kohtaa semmoinen seikka tuodaan esille? Kyllä se yleisin vaihtoehto tuppaa ihan olemaan 2-tie erkkasarja. Midikeskari oveen ja diskantti kojikselle.
En ole missään vaiheessa sanonut mitään äänentoiston laadun muuttumisesta. Vaan että valitsen laitteistoni osakokonaisuudet kuuntelemani musiikin perusteella.
En valinnut mitään lukemia Penteles:n taulukoista, vaan pikaisen googlauksen jälkeen tuolta
http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568
Näkyy Penteles antavan tasan samat arvot, liekö poiminut tietonsa samasta lähteestä(?)
Autossani on Continental ContiPremiumContact 2 -renkaat 17" vantein, jos se nyt kiinnostaa.
Yleensä homma toimii ihan kivasti kun on se 2-tie tai 3-tie sarja siellä. En silti tiedä miten helppoa niitä on ihan korvan korkeudelle autossa asennella. Diskantin tai mahdollisesti keskiäänenkin ehkä jotenkin kohtuu ylös vielä, mutta jos meikäläisen korvien tasalle ne haluaa voi yhtä hyvin asentaa kattoon. Midi-osasto tuppaa kuitenkin olemaan siellä ovessa.
Niin myydäänhän sitä taskulamppujakin 400 eurolla
http://www.valostore.fi/tuote/olight_x6_marauder/
Olkoon valotehoa vaikka muille jakaa. Ryöstöä tuokin jos mikä. Ennen pärjäsi ihan hyvin 15 euron fikkarilla ja näki sen mitä tarvitsi.
Tuo automankkojen tehoilmoittelu tuntuu jo olevan melko hyvin tiedossa että sieltä ei kuitenkaan tule kuin se 12-15W todellista tehoa etupaneeliin kirjoitetuista lupauksista huolimatta. Ja nuo "tässä subbarissa on 8000W tehoa" kertoo jo kaiken myyjäliikkeestä. Asiallisissa putiikeissä lukemat ilmoitetaan siten kuin ne todellisuudessa ovat. Toki pieniä heittoja aina löytyy, mutta mistäpä ei löytyisi. Joskus testit osoittavat että ilmoitetut lukemat saisivat olla isompiakin.
Over and out. Tämä tästä tuskin muuksi muuttuu. - rewrf
rewrf kirjoitti:
Tämä nyt menee puuduttavaksi jankkaamiseksi ja en tuskin jaksa jatkaa enää tämän viestini jälkeen.
Toistan itseäni. Se laatukaiutin voi olla tarkoitettu hyvin suunnattavaksi ja soi päin persettä nilkoissa. Eikä soi välttämättä yhtään paremmin kuin oletettavasti huonompi. Siksi puhun muodossa -oletettavasti- koska se mikä on parempi voi olla ihan mieltymyksestä kiinni. Ymmärtänet kuitenkin että oletettavasti parempi tarkoittaa parempaa, eikä tarvitse tarttua moisiin sivuseikkoihin. Jos laitat sinne IHAN VARMASTI PAREMMAN kaiuttimen joka soi IHAN VARMASTI PAREMMIN ilman mitään suuntauksia niin en väitä etteikö se sitä mitä suurimmalla varmuudella myös tee. Mutta kun yleistät hyvin vahvasti. Jos siellä on nyt satasen kajarit ja tilalle laitetaan kahden sadan kajarit.. oletus on että ne ovat paremmat, ovathan ne kalliimmat. Ne voivat silti soida vaikka huonommin. Tässä ei nyt eletä missään täydellisessä maailmassa että kaikki menee niinkuin elokuvissa.
Ovissa.. etenkään niiden alalaidoissa harvemmin käytetään mitään kokoäänialueen kaiuttimia. Sieltä löytyy lähes poikkeuksetta ne midit tai keskiäänimidit. Diskantti on sitten joko oven ylälaidassa, A-pilarissa tai kojelaudalla. Sen verran jo autotehtaalla ymmärretään että oviin ei mitään koksuja tungeta. Ne ei toimi siellä. Enkä todellakaan ole mieltänyt että tässä on koko ajan puhuttu koksuista. Näytätkö missä kohtaa semmoinen seikka tuodaan esille? Kyllä se yleisin vaihtoehto tuppaa ihan olemaan 2-tie erkkasarja. Midikeskari oveen ja diskantti kojikselle.
En ole missään vaiheessa sanonut mitään äänentoiston laadun muuttumisesta. Vaan että valitsen laitteistoni osakokonaisuudet kuuntelemani musiikin perusteella.
En valinnut mitään lukemia Penteles:n taulukoista, vaan pikaisen googlauksen jälkeen tuolta
http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568
Näkyy Penteles antavan tasan samat arvot, liekö poiminut tietonsa samasta lähteestä(?)
Autossani on Continental ContiPremiumContact 2 -renkaat 17" vantein, jos se nyt kiinnostaa.
Yleensä homma toimii ihan kivasti kun on se 2-tie tai 3-tie sarja siellä. En silti tiedä miten helppoa niitä on ihan korvan korkeudelle autossa asennella. Diskantin tai mahdollisesti keskiäänenkin ehkä jotenkin kohtuu ylös vielä, mutta jos meikäläisen korvien tasalle ne haluaa voi yhtä hyvin asentaa kattoon. Midi-osasto tuppaa kuitenkin olemaan siellä ovessa.
Niin myydäänhän sitä taskulamppujakin 400 eurolla
http://www.valostore.fi/tuote/olight_x6_marauder/
Olkoon valotehoa vaikka muille jakaa. Ryöstöä tuokin jos mikä. Ennen pärjäsi ihan hyvin 15 euron fikkarilla ja näki sen mitä tarvitsi.
Tuo automankkojen tehoilmoittelu tuntuu jo olevan melko hyvin tiedossa että sieltä ei kuitenkaan tule kuin se 12-15W todellista tehoa etupaneeliin kirjoitetuista lupauksista huolimatta. Ja nuo "tässä subbarissa on 8000W tehoa" kertoo jo kaiken myyjäliikkeestä. Asiallisissa putiikeissä lukemat ilmoitetaan siten kuin ne todellisuudessa ovat. Toki pieniä heittoja aina löytyy, mutta mistäpä ei löytyisi. Joskus testit osoittavat että ilmoitetut lukemat saisivat olla isompiakin.
Over and out. Tämä tästä tuskin muuksi muuttuu.Vielä yksi tosielämän ihmeellisiä kokemuksia.
Mulla oli Genesis Studio 16 erillissarja. Ko sarjasta ei Suomessa ikinä tietääkseni myyty kuin laajakaistaa hintaan 699e pari. Koko sarjan hinta Jenkeissä oli luokkaa 1500$. Etenkin kotioloissa saatu soimaan todella taivaallisesti. AutoSound lehti testasi kyseisen sarjan laajakaistoja ja melkoisen ylistävä arvio. Testi tehtiin siis kuitenkin kotioloissa. No yritin kovasti saada kyseistä sarjaa soimaan autossani, mutta en oikein ikinä tullut tyytyväiseksi. Laajakaistat ovat todella tarkat suuntauksen suhteen autossa, kun taas kotona toimivat paljon helpommin(ovatkin nykyään olohuoneessani). Mideistä en taas saanut sitä potkua mitä midiltä odotan. No sitten jossain vaiheessa kaiuttimet meni vaihtoon ja heitin autooni samoille 6½" suunnatuille midipaikoille DLS MS6 mid-bassot. Ja nämä n. 100 euron arvoiset kapineet kepittivät Genesiksen n. 800$ midit aivan mennen tullen. Mikään ei muuttunut. Asennuspaikka pysyi samana, tehot olivat samat jne. Tässä päästään taas siihen peruskysymykseen mikä on parempi? Ja mistä sen tietää mikä on parempi? Ja onko parempi kuitenkaan aina parempi? No omalla korvalla sen minun mielestä tietää ja omasta kokemuksesta sanon että parempi kaiutin ei aina soi paremmin.
Siirsin myös Genesiksen midit olohuoneeseeni ja kun suunnittelin niille koteloa käytin DLS MS6:ia referenssinä. Sisällä ne Genesikset sitten DLS:t helposti hakkasivatkin. - epiwfpoji2we
rewrf kirjoitti:
Vielä yksi tosielämän ihmeellisiä kokemuksia.
Mulla oli Genesis Studio 16 erillissarja. Ko sarjasta ei Suomessa ikinä tietääkseni myyty kuin laajakaistaa hintaan 699e pari. Koko sarjan hinta Jenkeissä oli luokkaa 1500$. Etenkin kotioloissa saatu soimaan todella taivaallisesti. AutoSound lehti testasi kyseisen sarjan laajakaistoja ja melkoisen ylistävä arvio. Testi tehtiin siis kuitenkin kotioloissa. No yritin kovasti saada kyseistä sarjaa soimaan autossani, mutta en oikein ikinä tullut tyytyväiseksi. Laajakaistat ovat todella tarkat suuntauksen suhteen autossa, kun taas kotona toimivat paljon helpommin(ovatkin nykyään olohuoneessani). Mideistä en taas saanut sitä potkua mitä midiltä odotan. No sitten jossain vaiheessa kaiuttimet meni vaihtoon ja heitin autooni samoille 6½" suunnatuille midipaikoille DLS MS6 mid-bassot. Ja nämä n. 100 euron arvoiset kapineet kepittivät Genesiksen n. 800$ midit aivan mennen tullen. Mikään ei muuttunut. Asennuspaikka pysyi samana, tehot olivat samat jne. Tässä päästään taas siihen peruskysymykseen mikä on parempi? Ja mistä sen tietää mikä on parempi? Ja onko parempi kuitenkaan aina parempi? No omalla korvalla sen minun mielestä tietää ja omasta kokemuksesta sanon että parempi kaiutin ei aina soi paremmin.
Siirsin myös Genesiksen midit olohuoneeseeni ja kun suunnittelin niille koteloa käytin DLS MS6:ia referenssinä. Sisällä ne Genesikset sitten DLS:t helposti hakkasivatkin.Suoli24-palstalle kirjoittaminen on vapaaehtoista.
Se laatukaiutin voi olla tarkoitettu hyvin suunnattavaksi, mutta onko ihan pakko ostaa nimenomaan sellainen laatukaiutin? Vai ovatko kaikki laatukaiuttimet sellaisia? Eikö sinun mielestäsi vähemmän suuntaavia laatukaiuttimia ole / voi olla olemassa?
Minusta sinulla menee vähän mittakaavat sekaisin, kun et kykene näkemään vakioaouton vakioäänentoiston kevyehköön parantemiseen juuri muita vaihtoehtoja kuin heti suoraan kilpailutason laitteistojen hankkimiset kaikkine asennuksineen.
Jos kysytään, että Ladassani on jotakin vikaa, kun sillä ei pääse kahdeksaakymppiä, mitähän sille voisi tehdä, niin sinun vastauksesi on, että eipä kannata muuta tehdä, kuin ostaa ässämersu ja virittää se.
Jos aloittajan autossa kaiuttimien vakiopaikat ovat ovien alalaidoissa, eikä uusia paikkoja haluta rakentaa, niin vaihtoehdoksi jää yhä edelleen se oven alalaita. Jos vakiopaikat eivät ole oven alalaidassa, niin aina parempi.
Aika lailla monissa, varsinkin halvemman luokan autoissa kaiuttimet ovat yhä edelleen oviin tai ovipahveihin asennettuja "laajakaista"kaiuttimia. On melko todennäköistä, että aloittajankin autossa asia on niin.
"peruskysymykseen mikä on parempi?"
Niinpä! Kovin sinäkin esimerkissäsi luettelit hintoja, mutta kuten jo aiemmin todettua, kaiuttimen hyvyys ja laatu ei aina suoraan seuraa hintaa. Ei kai kaiutin voi olla toista parempi silloin, jos se soi huonommin? - rewrf
epiwfpoji2we kirjoitti:
Suoli24-palstalle kirjoittaminen on vapaaehtoista.
Se laatukaiutin voi olla tarkoitettu hyvin suunnattavaksi, mutta onko ihan pakko ostaa nimenomaan sellainen laatukaiutin? Vai ovatko kaikki laatukaiuttimet sellaisia? Eikö sinun mielestäsi vähemmän suuntaavia laatukaiuttimia ole / voi olla olemassa?
Minusta sinulla menee vähän mittakaavat sekaisin, kun et kykene näkemään vakioaouton vakioäänentoiston kevyehköön parantemiseen juuri muita vaihtoehtoja kuin heti suoraan kilpailutason laitteistojen hankkimiset kaikkine asennuksineen.
Jos kysytään, että Ladassani on jotakin vikaa, kun sillä ei pääse kahdeksaakymppiä, mitähän sille voisi tehdä, niin sinun vastauksesi on, että eipä kannata muuta tehdä, kuin ostaa ässämersu ja virittää se.
Jos aloittajan autossa kaiuttimien vakiopaikat ovat ovien alalaidoissa, eikä uusia paikkoja haluta rakentaa, niin vaihtoehdoksi jää yhä edelleen se oven alalaita. Jos vakiopaikat eivät ole oven alalaidassa, niin aina parempi.
Aika lailla monissa, varsinkin halvemman luokan autoissa kaiuttimet ovat yhä edelleen oviin tai ovipahveihin asennettuja "laajakaista"kaiuttimia. On melko todennäköistä, että aloittajankin autossa asia on niin.
"peruskysymykseen mikä on parempi?"
Niinpä! Kovin sinäkin esimerkissäsi luettelit hintoja, mutta kuten jo aiemmin todettua, kaiuttimen hyvyys ja laatu ei aina suoraan seuraa hintaa. Ei kai kaiutin voi olla toista parempi silloin, jos se soi huonommin?Plaaplaa ja plaa.. tämän verran voin sulle vielä vastata :) Sä olet niin kujalla äänentoistosta. Tullut hyvin esille. Veikkailet mitä minä sanoisin ja päin vittua menee. Kaikki kommenttisi kaiuttimet korvien tasalla.. mönkään. Orkkiskaiuttimina kokoäänielementtejä.. mönkään. Mikähän jutuissasi ei menisi mönkään. Surkuhupaisaa touhua. Huhheijaa hei vaan! Mä en tule enää tätä ketjua lukemaan koska meni sulta riman ali alkaa arvailemaan mitä mä sanoisin.. mikä helvetin ässämersu vertaus. Voi jumanskepa :D
- rewrf
rewrf kirjoitti:
Plaaplaa ja plaa.. tämän verran voin sulle vielä vastata :) Sä olet niin kujalla äänentoistosta. Tullut hyvin esille. Veikkailet mitä minä sanoisin ja päin vittua menee. Kaikki kommenttisi kaiuttimet korvien tasalla.. mönkään. Orkkiskaiuttimina kokoäänielementtejä.. mönkään. Mikähän jutuissasi ei menisi mönkään. Surkuhupaisaa touhua. Huhheijaa hei vaan! Mä en tule enää tätä ketjua lukemaan koska meni sulta riman ali alkaa arvailemaan mitä mä sanoisin.. mikä helvetin ässämersu vertaus. Voi jumanskepa :D
Sä olet se sama idiootti kenen kanssa olen ennenkin vääntänyt täällä Voin kuvitella miten tommoisella kalkkinaamalla ei ole kavereita kun ei kukaan jaksa keskustella kun ei mikään mene jakeluun.
- 24iojp24oipå2
rewrf kirjoitti:
Sä olet se sama idiootti kenen kanssa olen ennenkin vääntänyt täällä Voin kuvitella miten tommoisella kalkkinaamalla ei ole kavereita kun ei kukaan jaksa keskustella kun ei mikään mene jakeluun.
Hehheh!
Sinäpä vasta kuumakalle olet!
Käyttäydytkö livenäkin yhtä ärhäkästi kuin täällä netissä ja nimimerkin suojasta?
Kuinka usein nenuasi on korjailtava poskelta keskemmälle naamaa?
? - owkgf24o9få2+30
rewrf kirjoitti:
Sä olet se sama idiootti kenen kanssa olen ennenkin vääntänyt täällä Voin kuvitella miten tommoisella kalkkinaamalla ei ole kavereita kun ei kukaan jaksa keskustella kun ei mikään mene jakeluun.
Lienet vaihtanut nimimerkkiä sitten viime vänkäyksemme, koska en muista nimim. rewrf:n kanssa aiempia kiistoja.
Et tainnut pärjätä viimeksikään, vai mitä?
Mistä muuten vänkäsimme?
- rewrf
Piti heittää meteliarvioksi 60-70dB. Uteliaisuuttani tutkin ja löytyi netistä omalle menopelilleni tämmöisiä arvoja 60km/h 62dB, 80km/h 64dB, 100km/h 66dB, 120km/h 68dB. Taitaa olla hieman hiljaisempi vielä nykyisten renkaiden ja erinäisten vaimennusten jälkeen.
- High End
Huvittavaa.
Papan rahoilla mopoautoja rakentelevat kakarat inttää äänentoistosta muitten kommentoijien kanssa :D
Ite tosiaan värkkäilyt äänentoiston kanssa vaikka kuinka kauan. Kotona yli 40 vuotta ja autovehkeiden kanssa vuodesta -78. Systeemeitä ollut monenlaisia, jotku toimineet paremmin kuin toiset. Joskus oli aika kalliskin systeemi. Toimi se kyllä, säätäminen oli perceestä. Kyllä parkissa sai aika hyvän äänen, ajaessa se nyt oli mitä oli, periaatteessa olisi kokoajan pitänyt säätää nopeuden, tienpinnan jne takia.
Seuraillut vähän nykypäivän touhuja, koska kesemmällä uusin omia laitteita. Ihan perussettiä Ei halpaa, mutta laadukasta. On juu erillisiä kaiutttimia parikin satsia, kolmitie koaksiaalit, subi, tehot kilowatin luokkaa vahvistimissa, asiallinen soitin jne- Mutta ei hilavitkuttimia. Mahdollisimman yksinkertainen systeemi kuitenkin.
Laadukas äänentoisto, sen verran kun auton äänentoistosta voi puhua. Tarkemmin musiikkia kuunnellaan sitten konserttitaloissa tai oopperassa, kotona kyllä hyvä äänentoistojärjestelmä, mutta ei sielläkään aitoon konserttisali akustiikkaan pääse mitenkään. Pitäisi rakentaa se konserttisali, että toimisi, ei tavalliseen kuunteluhuoneeseen sitä pysty tekemään. Mulla siis kuunteluhuone, joka rakennettu musiikin kuuntelemista varten. Ok- talossa se on mahdollista.
Autossa en juurikaan kuuntele klassista, liikaa häiritsevää melua aina. Muuta musiikkia, useimmiten taustamusana, peittämässä ajamisen meluja. Ja auto on hyvä, ei mikään tojota.
Huvittaa, kun kakarat änkyttää nettipalstoilla. Toinen porukka on tietenkin laitekauppiaat. Autoon ei ole mitään järkeä satsata kovin monta tonnia äänentoistolaitteisiin, sama kuin kävisi kippaamassa rahansa autohajottamon pihalle. Aika pienellä rahalla ja kohtuullisella työmäärällä saa parannettua auton alkuperäistä äänentoistoa merkittävästi. Etenkin, ikinä sitä ei saa luonnomukaiseksi, olkoon sitten vaikka kuinka paljon elektroniikkaa.
Aloittja kyseli neuvoja äänentoiston parantamiseksi, ei märkäkorvaisten kakaroitten viisastelua.- rewrf
Huvittavaa että koet sen huvittavaksi. Minä olen 33v ja lajia harrastellut siitä lähtien kun kortin sain. Oletkohan sattumoisin päivittänyt kalustoasi missään vaiheessa nykyvuosituhannelle. Olen törmännyt ennenkin ns vanhoihin partoihin, jotka höpisee tehneensä jo 70-luvulla aikaviivesäätöjä. Todellisuudessa ovat säätäneet balanssia. Nykymankoissa on myös ajomelun mukaan säätyviä asetuksia. Mankka osaa ihan itse tarkkailla taustamelua ja tekee mitä sen mukaan on tarpeen tehdä. Ei tarvitse itse räknätä koko ajan.
Huvittavaa on myös että herra High end 55v(?) Ottaa asiakseen änkyttää "kakaroille" takaisin. Sinulla on mielipiteesi ja jokaisella muulla omansa. Edelleen käy kuuntelemassa asianmukaista Hifiautoa ja tule sitten kertomaan mielipiteesi. Selvästi sinulla semmoisesta ei ole kokemusta. Esim tuommoinen Team Revolution mini voisi olla ihan vaikkapa mielipiteen muuttava kokemus. Ei paljoa pahaa sanonut tämä Eräpelto vai mikä lie yksi suomen KOTIhifi-guruista. Bassopuoli itseasiassa voitti kotiolosuhteet. Syvyydessä hieman jäätiin. - Professori kinnunnne
Eipä heti uskoisin sun ensimmäisestä viestistä että olet 78 vuodesta harrastanut hifiä autojen parissa.
Ensinnäkin, se millä soittimella musiikkia kuuntelee on melkosen suuri merkitys jos puhutaan äänenlaadusta. Jos mennään painelinjalle niin merkitys ei ole niin suuri.
Sitten kerroit vaimennusmateriaaleista miten ne voi haitata ilmankiertoa, onhan tuo STP vaimennusmattokin jopa 2mm paksua, joten varmaan mätänee kaikki autot heti siihen paikkaan jos sitä oviin laittaa.
Lisäksi on huvittavaa kun kerrot että helpoin tapa on vain vaihtaa kaiuttimet parempiin.
Entäpä se medialähde?
Kaapelointi?
Vaimennus?
Kotelointi?
DSP:n tuomat säädöt?
Kaiuttimien sijoittelu?
Auton akustiikka?
aika paljon jää asioita auki pelkän kaiuttimen vaihdon jälkeen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174466
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842509Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731647Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261414Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641197- 201001
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon19985- 115961
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 171914