Oikea oppinen takan lämmitys

Takan lämmitys

Kertokaahan mikä on oikea oppinen takan lämmitys?
Tiedän, että 1kg/100kg olisi kai hyvä.

Kuinka paljon tuota takkaa oikein uskaltaa lämmittää, kun luukun päällä olevat kaakelit alkavat kuumeta aika pian ja ohjeessakin sanotaan, että Kuorirakenteen vuoksi uunin pinnat ovat kuumimmillaan vasta muutaman tunnin sen jälkeen kun lämmitys on lopetettu.

Meillä on hiertopinta kermasaven takka, jossa etuosassa kaakeleita.

Katsoin,että tässä ensimmäisissä kaakeleissa, jotka lämpiävät ensin, niin niiden saumamassan välissä on kaksi pientä hiusmurtumaa.
Ovat tulleet ihan lähipäivinä.

Takka on laitatettu vasta kesällä.
Onko tämä normaalia?

Tarvitsin hieman ohjeita oikeaan lämmitykseen ja keinoja jolla saadaan paras hyötysuhde.

Olen siis vasta aloittelija tässä takan lämmityksessä.

9

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23+22

      "Tarvitsin hieman ohjeita oikeaan lämmitykseen ja keinoja jolla saadaan paras hyötysuhde."

      takka on grillaamista varten ja hyötysuhde ilma savumaxia on huono. Olisit hommanut leivinuunin.

      • mikä on TMA

        Mikä se on savumaxin kanssa hyötysuhde ?
        Kannatta ottaa selvää sen laskemisesta, jos haluaa oikean suhteen selville eikä
        vain kuunnella markkinamiesten lupauksia.


    • Puilla lämmittävä

      Itse lämmitän taloamme yhdellä leivinuunilla, vuolukivitakalla/pystyuuni, ja vanhalla kaakeli uunilla ja jokainen on täysin oma maailmansa lämmittää. Muista että uunit lämpiävät eri tahtia, eikä puita pidä lapata koko ajan lisää vaan antaa esim palaa ensimmäisen pesällinen hiillokselle ja tunnustella uunia... Itse lämmitän uunit niin että uunin kyljet ovat kuumat mutta ei niin kuumat että ei kättä siedä laittaa. Uunit tuppaa halkeen tai piiput halkee jos lämmittää liian nopeasti tai liian kuumaksi..Kyllä sinäkin opit vielä uunisi tuntemaan.

      • Puilla lämmitävä

        Hyötysuhteista en osaa sanoa juutaenkäjaata..


    • Takka on ihana

      Heips, olet varmaan saanut uunin toimittajalta jotain ohjetta, esim. paljonko uunissa on suositus per/vrk poltettavaksi. No, minulla on tulikiven pieni varaava kulmatakka olohuoneeseen sijoitettuna. Aloitan myös hitaalla lämmityksellä. Kun on saatu mukava pieni hiillos, laita lisää ja ihan sekapuuta. Pelkkää koivua en polta, ei ole hyväksi loppupeleissä uunille. Lisäksi käytän pellettihalkoja (pellettiprikettejä), siis ei semmosia pieniä vaan melkein tiiliskiven kokoisia ja niitäkin vain yhden kappalleen aina lämmittäessäni. Takka säästää aika paljon sähkökuluissa vuoden mittaan ja onhan se myös kaunis katseltava. Noita halkopellettejä tai millä nimellä välillä kulkeekin löytyy yleensä, no minä ainakin ostanut bauhausista, bilteemasta, rautakaupasta ja monesti on tarjous 3 säkkiä kympillä ja yhdessä säkissä 12 pellettiä. Lämpöarvo on puolitoista kertainen koivuhalkoon verrattuna eli ei kannata tunkea uuniin kuin se yks tai kaks kerrallaan ja vain se yks jos on pieni takka. Kaveriksi voi sitten laittaa pikkupuun tai kaks. Ja pelletti aina hiilloksen päälle. Palaa hyvin. Itse poltan n. 2 sylillistä kerrallaan, en enempää. Ohjearvo meillä on ettei yli 8-9 kg/per kerta. Ja kun pari kertaa savut tullu sisään, niin muistaapi ne ilmanvaihdot, luukut yms. Tänään lämmitin aika hitaasti, siinä kolme, neljä tuntia ja tuli tosi lämpimäksi takka ja sisälläkin 25, mutta ihanan lämmintä. Kerran takka on ihan uusi lämmittele hissukseen, mutta kyllä sillä pitää uskaltaa lämmittää. Ja nuo nokikolarit on oivia neuvonantajia, niin ne ovat minuakin neuvoneet jo pari vuotta. Ensin oli liian kuumalla lämmitelty, sitten pikkasen liian kosteaa. No ehkä jo ensikeväänä saan kehut.

    • se lämpeää

      Minä pidän tulta niin pitkään että takan kyljet keskiosasta mitattuna ovat 63C asteiset. Tällöin 12 tunnin kuluttua kyljet on 47 asteiset, ja 24 tunnin kuluttua 36 asteiset, ja sisälämpö 23 - 21 astetta 24 tunnin jaksolla, jolloin sitten taas lämmitetään uusi satsi. Tämä siis näillä lokakuun ilmoilla, ja kyseessä 50m2 mökki.

    • mattimeikämane

      itse lämmitän tonnin pikkutakkaa noin 3-4kg kuivaa koivua pakkaskelillä päivittäin.
      eli yksi vajaa pesällinen ja takka on aina lämmin/kuuma.

    • Takkatuli

      Hei sinä Takka on ihana.

      Minulla on kanssa tulikiven kulmatakka.

      Kaipailisin nyt oikeasti lämmityskeinoja kun olen vasta tuore takanlämmittäjä ja en oikein tiedä.
      Kerroit itse, että lämmität hitaasti 3-4 tuntia.

      Miten se tapahtuu.
      Kun puut syttyvät, niin laitatko alaluukun kiinni, jotta veto loppuu ja mites hormi, voiko sitä laittaa pienemmälle??

      Itse laitan alavedon heti kiinni kun takka syttyy ja hormi on täysillä kokoajan kunnes takka on hiilloksella, niin kohtentelen ja laitan takkaluukun kiinni.

      • mieti nyt vähän

        Mistähän se palamiseen tarvittava ilma tulee sinne takkaasi kun laitat ilmaluukut kiinni ??

        Etkö ymmärrä puun palamista, se tarvi isiihen ilmaa, muuten kyse on miilusta jossa tehdään pajahiiliä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      145
      2455
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      407
      2092
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      34
      1938
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1300
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      110
      1230
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1149
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1083
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1067
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1054
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      908
    Aihe