Oikea oppinen takan lämmitys

Takan lämmitys

Kertokaahan mikä on oikea oppinen takan lämmitys?
Tiedän, että 1kg/100kg olisi kai hyvä.

Kuinka paljon tuota takkaa oikein uskaltaa lämmittää, kun luukun päällä olevat kaakelit alkavat kuumeta aika pian ja ohjeessakin sanotaan, että Kuorirakenteen vuoksi uunin pinnat ovat kuumimmillaan vasta muutaman tunnin sen jälkeen kun lämmitys on lopetettu.

Meillä on hiertopinta kermasaven takka, jossa etuosassa kaakeleita.

Katsoin,että tässä ensimmäisissä kaakeleissa, jotka lämpiävät ensin, niin niiden saumamassan välissä on kaksi pientä hiusmurtumaa.
Ovat tulleet ihan lähipäivinä.

Takka on laitatettu vasta kesällä.
Onko tämä normaalia?

Tarvitsin hieman ohjeita oikeaan lämmitykseen ja keinoja jolla saadaan paras hyötysuhde.

Olen siis vasta aloittelija tässä takan lämmityksessä.

9

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23+22

      "Tarvitsin hieman ohjeita oikeaan lämmitykseen ja keinoja jolla saadaan paras hyötysuhde."

      takka on grillaamista varten ja hyötysuhde ilma savumaxia on huono. Olisit hommanut leivinuunin.

      • mikä on TMA

        Mikä se on savumaxin kanssa hyötysuhde ?
        Kannatta ottaa selvää sen laskemisesta, jos haluaa oikean suhteen selville eikä
        vain kuunnella markkinamiesten lupauksia.


    • Puilla lämmittävä

      Itse lämmitän taloamme yhdellä leivinuunilla, vuolukivitakalla/pystyuuni, ja vanhalla kaakeli uunilla ja jokainen on täysin oma maailmansa lämmittää. Muista että uunit lämpiävät eri tahtia, eikä puita pidä lapata koko ajan lisää vaan antaa esim palaa ensimmäisen pesällinen hiillokselle ja tunnustella uunia... Itse lämmitän uunit niin että uunin kyljet ovat kuumat mutta ei niin kuumat että ei kättä siedä laittaa. Uunit tuppaa halkeen tai piiput halkee jos lämmittää liian nopeasti tai liian kuumaksi..Kyllä sinäkin opit vielä uunisi tuntemaan.

      • Puilla lämmitävä

        Hyötysuhteista en osaa sanoa juutaenkäjaata..